ACTIUNEA RECLAMANTILOR (PERSONAL AUXILIAR DE SPECIALITATE LA O INSTANTA JUDECATOREASCA), IN CONTRADICTORIU CU PARATII MINISTERUL JUSTITIEI, MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR , CURTEA DE APEL SUCEAVA SI TRIBUNALUL SUCEAVA, PENTRU OBLIGAREA PARATIL...
(Sentinta civila nr. 16 din data de 06.11.2008 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)In cauza s-au constatat ca fiind relevante sustinerile din intampinarea paratului Ministerului Justitiei, care a subliniat ca legea recunoaste ordonatorilor de credite doar o posibilitate de a acorda premii sau stimulente, cu indeplinirea anumitor conditii stabilite prin ordinul ministrului justitiei, neexistand nici un act normativ care sa prevada sau sa garanteze dreptul de a primi stimulente fiecarui salariat din sistemul justitiei
Prevederile OG nr. 137/2000, nu sunt incidente in cauza.
Prin actiunea adresata Curtii de Apel Suceava - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale si inregistrata la data de 1.10.2008, reclamantii R.C. s.a., in contradictoriu cu paratii M.J., T., Curtea de Apel Suceava si M.F., au solicitat obligarea paratilor la plata catre fiecare reclamant a echivalentului stimulentelor primite in perioada 2006-2008 de functionarii publici si personalul contractual din cadrul M.J. (asimilat personalului auxiliar), cu titlu de despagubiri; a sumei actualizata la data platii, precum si la plata dobanzii legale la sumele solicitate potrivit OG nr. 9/2000, de la data nasterii dreptului la actiune pana la plata efectiva, conform art. 1084-1086 Cod civil.
Au solicitat sa fie obligat M.E.F.P. sa vireze sumele necesare efectuarii platii catre M. J.; sa fie obligat M.J. la virarea catre Curtea de Apel Suceava. a sumelor necesare efectuarii platii; sa fie obligata Curtea de Apel Suceava la virarea catre T. a sumelor necesare efectuarii platii catre reclamanti; sa fie obligata Curtea de Apel Suceava. sa efectueze pentru fiecare reclamant cuvenitele mentiuni in carnetul de munca; sa fie obligati paratii la plata eventualelor cheltuieli de judecata.
In motivarea actiunii reclamantii au aratat ca astfel cum reiese din adresa nr. 42140, 42717/30.04.2008 emisa de M.J., ca urmare a solicitarii unor informatii de interes public de A.F. judecatorilor din Oltenia, in perioada 2006-2008, personalului din cadrul M.J. i-au fost acordate in repetate randuri stimulente, din fondul constituit potrivit art. 25 alin. 2 din Legea nr. 147/1997.
In acest sens, au fost emise urmatoarele ordine: Ianuarie 2006- OMJ nr. 419; mai 2006 - OMJ nr. 1209; august 2006 - OMJ nr. 1853; octombrie 2006 - OMJ nr. 2360; decembrie 2006 - OMJ nr. 2800, 2801, 2832; martie 2007 - OMJ nr. 800; aprilie 2007 - OMJ nr. 779, 933; mai 2007 - OMJ nr. 2100, 2101, 2102, 2104, 2143; iunie 2007 - OMJ nr. 1349, 1381, 1476, 1478, 1381, 1477, 1636, 1678, 1679, 1675; iulie 2007 - OMJ nr. 1817, 1857, 1872, 1897, 1778; august 2007 - OMJ nr. 2100, 2101, 2102, 2103, 2104, 2143; septembrie 2007 - OMJ nr. 2259, 2260, 2278, 2307, 2390, 2391, 2393, 2389, 2325; octombrie 2007 - OMJ nr. 2762, 2763, 2358, 2619, 2620, 2621, 2622, 2623, 2624, 2626, 2535, 2536, 2537, 2489; noiembrie 2007 - OMJ nr. 2967, 2968, 2969, 2970, 2972, 2972, 2973, 2974, 2975, 2976, 2966; decembrie 2007 - OMJ nr. 3196, 3197, 3198, 3199, 3200, 3421, 3449, 3515, 3525; ianuarie 2008 - OMJ nr. 3556, 72, 77, 111, 112, 132; februarie 2008 - OMJ nr. 133, 317, 318, 453, 473,474, 476, 591; martie 2008 - OMJ nr. 519; aprilie 2008 - OMJ nr. 791, 1125, 1127.
Potrivit Normelor interne privind repartizarea fondului constituit potrivit art. 25 alin. 2 din Legea nr. 146/1997privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stimularea personalului din sistemul justitiei, aprobate prin OMJ nr. 1008/C din 19 mai 2006, fondul destinat stimularii personalului din sistemul justitiei, in conformitate cu prevederile art. 25 alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, se constituie din diferenta de 75% din recuperarea sumelor din cheltuieli judiciare avansate de stat din bugetele aprobate Ministerului Justitiei si Ministerul Public pentru desfasurarea proceselor penale, precum si din amenzile judiciare.
Sumele constituite in acest fel se utilizeaza pentru stimularea judecatorilor, personalului auxiliar de specialitate, personalului economic, tehnic, administrativ si de serviciu din cadrul instantelor judecatoresti, a personalului M.J., al I.N.C., al I. N.E.C., precum si a personalului din Centrul Medical de Diagnostic si Tratament Ambulatoriu.
Repartizarea sumelor pentru instantele judecatoresti si institutiile subordonate Ministerului Justitiei, destinate stimularii personalului, se face de catre ordonatorul principal de credite.
Repartizarea sumelor destinate stimularii personalului in cadrul instantelor judecatoresti se face pe ordonatori secundari si tertiari de credite, prin ordin al ministrului justitiei, tinandu-se seama, in principal, de gradul de colectare a acestor sume la nivelul ordonatorilor secundari si tertiari de credite.
Reclamantii au mai aratat ca desi potrivit prevederilor Normelor interne atat magistratii, cat si personalul asimilat magistratilor au drepturi egale in ce priveste repartizarea de stimulente, tratamentul cu privire la acordarea acestora nu a fost egal.
Astfel personalul auxiliar de specialitate din instante nu a beneficiat si nu beneficiaza de asemenea sume considerabile, in raport cu munca efectiva si responsabilitatea acesteia. Sumele sunt ridicol de mici in comparatie cu cele acordate personalului din Ministerul Justitiei prin aceste ordine.
Au mai sustinut ca eventualele sustineri ale paratului Ministerul Justitiei, in sensul ca nu exista un drept al personalului din sistemul justitiei si inclusiv a reclamantilor la acordarea de stimulente, ci doar o posibilitate recunoscuta de lege ordonatorilor de credite de a acorda primii sau stimulente, nu pot fi luate in considerare, intrucat desi este vorba doar de un drept eventual sau o vocatie a magistratilor de a fi premiati sau stimulati, aceasta "posibilitate" a ordonatorilor de credite de a premia doar anumite categorii de personal nu trebuie interpretata ca fiind un drept discretionar al ordonatorului de credite, nesusceptibil de abuz, ci dimpotriva, in masura in care ordonatorul de credite hotaraste acordarea acestor premii si stimulente este obligat sa respecte principiul nediscriminarii in cadrul relatiilor de munca, consacrat de art. 5 din Codul muncii, care interzice faptele de excludere, deosebire, restrictie sau preferinta, intemeiate "in mod aparent pe alte criterii decat cele prevazute la alin. 2" (art. 5 alin. 4 din Codul muncii), dar care produc efectele unei discriminari directe.
Ca, de altfel, este evident, in cazul dat, ca, in realitate, M. J. nu dovedeste criteriile avute in vedere la acordarea stimulentelor in discutie exclusiv asimilatilor magistratilor, salariati intocmai ca si cei din urma, dar stimulati discriminatoriu cu sume importante, acesta excluzand de la acordarea stimulentelor intreaga categorie a magistratilor si a personalului auxiliar si aceasta indiferent de calificativele anuale obtinute de acestia, rezultatele meritorii, obtinute de-a lungul activitatii, complexitatea sarcinilor de serviciu si modul de indeplinire a acestora, calitatea activitatii desfasurate de magistrati si personalul auxiliar.
Paratul M. J. a depus intampinare, prin care a solicitat respingerea actiunii reclamantilor, ca nefondata.
Paratul sustine ca, pentru ca o fapta sa poata fi calificata ca fiind fapta de discriminare trebuie sa indeplineasca cumulativ mai multe conditii:
- existenta unui tratament diferentiat manifestat prin deosebire, excludere, restrictie sau preferinta (existenta unor persoane sau situatii aflate in pozitii comparabile);
- existenta unui criteriu de discriminare potrivit art. 2 alin. 1 din OG nr. 137/2000, republicata;
Totodata, tratamentul diferentiat trebuie sa nu fie justificat obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acestui scop sa nu fie adecvate si necesare.
De asemenea, tratamentul diferentiat trebuie sa urmareasca sau sa aiba ca efect restrangerea ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, in domeniul politic, economic, social si cultural sau in orice alte domenii ale vietii politice.
Asadar, nu orice diferenta de tratament semnifica discriminare ; pentru a putea fi retinut tratamentul diferentiat, injust este necesar sa se stabileasca ca persoane aflate in situatii analoage sau comparabile, in materie, beneficiaza de un tratament preferential, iar daca o asemenea distinctie intre situatii analoage sau comparabile exista, ea sa nu-si gaseasca nici o justificare obiectiva sau rezonabila. Or, in aceasta speta rezulta in mod evident ca nu poate fi vorba de discriminare: reclamantii sunt personal auxiliar si conex iar categoriile fata de care se considera discriminati sunt functionarii publici si personalul contractual din cadrul M.J..
Facand abstractie de faptul ca ordinele enumerate de reclamanti in sustinerea actiunii se refera la toate categoriile de personal din cadrul M.J., ordinele emise de ministrul justitiei prin care s-au acordat stimulente personalului din aparatul propriu nu pot reprezenta probe utile si concludente pentru dovedirea starii de discriminare, dar nici nu pot determina o suma exacta pe care ar putea sa o pretinda reclamantii, acestea variind de la o persoana la alta.
Aceasta deoarece legea recunoaste ordonatorilor de credite doar o posibilitate de a acorda premii sau stimulente, cu indeplinirea anumitor conditii stabilite prin ordin al ministrului justitiei, neexistand nici un act normativ care sa prevada ori sa garanteze dreptul de a primi stimulente fiecarui salariat din sistemul justitiei. Legea nr. 146/1997 prevede la art. 25 alin. 2 numai modalitatea de constituire a fondului cu destinatie speciala pentru stimularea personalului din sistemul justitiei fara sa instituie reguli privind eventualele categorii de beneficiari ai stimulentelor, care urmau a fi stabilite in baza unor norme interne aprobate prin ordin al ministrului justitiei.
Avand in vedere dreptul invocat de reclamanti, starea de discriminare nu exista nici fata de alte categorii profesionale ale acestor stimulente, caci ar putea exista discriminarea doar in cazul recunoasterii, folosintei sau exercitarii unuia dintre drepturile fundamentale ori a celor recunoscute de lege.
Paratul M.E.F., prin mandatara sa, prin intampinare, a invocat exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive, invocand prevederile art. 11 alin. 1 din Legea nr. 317/2005 privind legea bugetului de stat pe anul 2006 si ale art. 5 alin.1 din Legea nr. 486/2006 - legea bugetului de stat pentru anul 2007.
In esenta, acest parat a sustinut ca nu are calitate de ordonator principal de credite, lui nerevenindu-i potrivit legii decat obligatia de aprobare a statelor astfel intocmite de ordonatorii de credite, care in cauza sunt M.J. si, respectiv, T.
Examinand in conformitate cu prevederile art.137 alin. 1 din Codul de procedura civila, mai intai exceptia invocata de paratul M.E.F., instanta o constata neintemeiata.
Astfel, este de observat ca M.E.F. este cel care ordoneaza activitatile legate de sistemul bugetar; ca, potrivit art. 16 lit. a, 18 pct. 2 lit. b, 19 si 47 alin. 4 din Legea nr. 500/2002, acest ordonator de credite asigura utilizarea fondurilor destinate finantarii altui ordonator de credite.
De asemenea, potrivit art. 131 alin. 1 din Legea nr. 304/2004, republicata, activitatea instantelor si parchetelor este finantata de la bugetul de stat.
Fata de cele de mai sus, se va respinge, ca nefondata, exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in cauza a Ministerului Economiei si Finantelor.
Cu referire la fondul cererii, instanta a constatat neintemeiata actiunea reclamantilor.
Astfel, strict legat de fondul cauzei si lasand deoparte orice alt considerent din cele relevate de reclamanti prin actiune, in intampinare paratul M. J. in mod judicios a subliniat ca legea recunoaste ordonatorilor de credite doar o posibilitate de a acorda premii sau stimulente, cu indeplinirea anumitor conditii stabilite prin ordinul ministrului justitiei, neexistand nici un act normativ care sa prevada sau sa garanteze dreptul de a primi stimulente fiecarui salariat din sistemul justitiei.
Nu sunt incidente in cauza prevederile OG nr. 137/2000.
Este de observat ca in prezenta cauza, reclamantii au invocat o vocatie, dar nu un drept prevazut si garantat de lege.
Este de subliniat si faptul ca, prin deciziile nr. 818, 819, 820 si 821 din 3.07.2008, Curtea Constitutionala a retinut ca prevederile art. 1, art. 2 alin. 3 si art. 27 alin. 1 din OG nr. 137/2000 sunt neconstitutionale in masura in care din acestea se desprinde intelesul ca instanta are competenta sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerand ca sunt discriminatorii si sa le inlocuiasca cu norme create pe cale judiciara sau cu prevederi cuprinse in alte acte normative.
Prevederile OG nr. 137/2000, nu sunt incidente in cauza.
Prin actiunea adresata Curtii de Apel Suceava - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale si inregistrata la data de 1.10.2008, reclamantii R.C. s.a., in contradictoriu cu paratii M.J., T., Curtea de Apel Suceava si M.F., au solicitat obligarea paratilor la plata catre fiecare reclamant a echivalentului stimulentelor primite in perioada 2006-2008 de functionarii publici si personalul contractual din cadrul M.J. (asimilat personalului auxiliar), cu titlu de despagubiri; a sumei actualizata la data platii, precum si la plata dobanzii legale la sumele solicitate potrivit OG nr. 9/2000, de la data nasterii dreptului la actiune pana la plata efectiva, conform art. 1084-1086 Cod civil.
Au solicitat sa fie obligat M.E.F.P. sa vireze sumele necesare efectuarii platii catre M. J.; sa fie obligat M.J. la virarea catre Curtea de Apel Suceava. a sumelor necesare efectuarii platii; sa fie obligata Curtea de Apel Suceava la virarea catre T. a sumelor necesare efectuarii platii catre reclamanti; sa fie obligata Curtea de Apel Suceava. sa efectueze pentru fiecare reclamant cuvenitele mentiuni in carnetul de munca; sa fie obligati paratii la plata eventualelor cheltuieli de judecata.
In motivarea actiunii reclamantii au aratat ca astfel cum reiese din adresa nr. 42140, 42717/30.04.2008 emisa de M.J., ca urmare a solicitarii unor informatii de interes public de A.F. judecatorilor din Oltenia, in perioada 2006-2008, personalului din cadrul M.J. i-au fost acordate in repetate randuri stimulente, din fondul constituit potrivit art. 25 alin. 2 din Legea nr. 147/1997.
In acest sens, au fost emise urmatoarele ordine: Ianuarie 2006- OMJ nr. 419; mai 2006 - OMJ nr. 1209; august 2006 - OMJ nr. 1853; octombrie 2006 - OMJ nr. 2360; decembrie 2006 - OMJ nr. 2800, 2801, 2832; martie 2007 - OMJ nr. 800; aprilie 2007 - OMJ nr. 779, 933; mai 2007 - OMJ nr. 2100, 2101, 2102, 2104, 2143; iunie 2007 - OMJ nr. 1349, 1381, 1476, 1478, 1381, 1477, 1636, 1678, 1679, 1675; iulie 2007 - OMJ nr. 1817, 1857, 1872, 1897, 1778; august 2007 - OMJ nr. 2100, 2101, 2102, 2103, 2104, 2143; septembrie 2007 - OMJ nr. 2259, 2260, 2278, 2307, 2390, 2391, 2393, 2389, 2325; octombrie 2007 - OMJ nr. 2762, 2763, 2358, 2619, 2620, 2621, 2622, 2623, 2624, 2626, 2535, 2536, 2537, 2489; noiembrie 2007 - OMJ nr. 2967, 2968, 2969, 2970, 2972, 2972, 2973, 2974, 2975, 2976, 2966; decembrie 2007 - OMJ nr. 3196, 3197, 3198, 3199, 3200, 3421, 3449, 3515, 3525; ianuarie 2008 - OMJ nr. 3556, 72, 77, 111, 112, 132; februarie 2008 - OMJ nr. 133, 317, 318, 453, 473,474, 476, 591; martie 2008 - OMJ nr. 519; aprilie 2008 - OMJ nr. 791, 1125, 1127.
Potrivit Normelor interne privind repartizarea fondului constituit potrivit art. 25 alin. 2 din Legea nr. 146/1997privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stimularea personalului din sistemul justitiei, aprobate prin OMJ nr. 1008/C din 19 mai 2006, fondul destinat stimularii personalului din sistemul justitiei, in conformitate cu prevederile art. 25 alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, se constituie din diferenta de 75% din recuperarea sumelor din cheltuieli judiciare avansate de stat din bugetele aprobate Ministerului Justitiei si Ministerul Public pentru desfasurarea proceselor penale, precum si din amenzile judiciare.
Sumele constituite in acest fel se utilizeaza pentru stimularea judecatorilor, personalului auxiliar de specialitate, personalului economic, tehnic, administrativ si de serviciu din cadrul instantelor judecatoresti, a personalului M.J., al I.N.C., al I. N.E.C., precum si a personalului din Centrul Medical de Diagnostic si Tratament Ambulatoriu.
Repartizarea sumelor pentru instantele judecatoresti si institutiile subordonate Ministerului Justitiei, destinate stimularii personalului, se face de catre ordonatorul principal de credite.
Repartizarea sumelor destinate stimularii personalului in cadrul instantelor judecatoresti se face pe ordonatori secundari si tertiari de credite, prin ordin al ministrului justitiei, tinandu-se seama, in principal, de gradul de colectare a acestor sume la nivelul ordonatorilor secundari si tertiari de credite.
Reclamantii au mai aratat ca desi potrivit prevederilor Normelor interne atat magistratii, cat si personalul asimilat magistratilor au drepturi egale in ce priveste repartizarea de stimulente, tratamentul cu privire la acordarea acestora nu a fost egal.
Astfel personalul auxiliar de specialitate din instante nu a beneficiat si nu beneficiaza de asemenea sume considerabile, in raport cu munca efectiva si responsabilitatea acesteia. Sumele sunt ridicol de mici in comparatie cu cele acordate personalului din Ministerul Justitiei prin aceste ordine.
Au mai sustinut ca eventualele sustineri ale paratului Ministerul Justitiei, in sensul ca nu exista un drept al personalului din sistemul justitiei si inclusiv a reclamantilor la acordarea de stimulente, ci doar o posibilitate recunoscuta de lege ordonatorilor de credite de a acorda primii sau stimulente, nu pot fi luate in considerare, intrucat desi este vorba doar de un drept eventual sau o vocatie a magistratilor de a fi premiati sau stimulati, aceasta "posibilitate" a ordonatorilor de credite de a premia doar anumite categorii de personal nu trebuie interpretata ca fiind un drept discretionar al ordonatorului de credite, nesusceptibil de abuz, ci dimpotriva, in masura in care ordonatorul de credite hotaraste acordarea acestor premii si stimulente este obligat sa respecte principiul nediscriminarii in cadrul relatiilor de munca, consacrat de art. 5 din Codul muncii, care interzice faptele de excludere, deosebire, restrictie sau preferinta, intemeiate "in mod aparent pe alte criterii decat cele prevazute la alin. 2" (art. 5 alin. 4 din Codul muncii), dar care produc efectele unei discriminari directe.
Ca, de altfel, este evident, in cazul dat, ca, in realitate, M. J. nu dovedeste criteriile avute in vedere la acordarea stimulentelor in discutie exclusiv asimilatilor magistratilor, salariati intocmai ca si cei din urma, dar stimulati discriminatoriu cu sume importante, acesta excluzand de la acordarea stimulentelor intreaga categorie a magistratilor si a personalului auxiliar si aceasta indiferent de calificativele anuale obtinute de acestia, rezultatele meritorii, obtinute de-a lungul activitatii, complexitatea sarcinilor de serviciu si modul de indeplinire a acestora, calitatea activitatii desfasurate de magistrati si personalul auxiliar.
Paratul M. J. a depus intampinare, prin care a solicitat respingerea actiunii reclamantilor, ca nefondata.
Paratul sustine ca, pentru ca o fapta sa poata fi calificata ca fiind fapta de discriminare trebuie sa indeplineasca cumulativ mai multe conditii:
- existenta unui tratament diferentiat manifestat prin deosebire, excludere, restrictie sau preferinta (existenta unor persoane sau situatii aflate in pozitii comparabile);
- existenta unui criteriu de discriminare potrivit art. 2 alin. 1 din OG nr. 137/2000, republicata;
Totodata, tratamentul diferentiat trebuie sa nu fie justificat obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acestui scop sa nu fie adecvate si necesare.
De asemenea, tratamentul diferentiat trebuie sa urmareasca sau sa aiba ca efect restrangerea ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, in domeniul politic, economic, social si cultural sau in orice alte domenii ale vietii politice.
Asadar, nu orice diferenta de tratament semnifica discriminare ; pentru a putea fi retinut tratamentul diferentiat, injust este necesar sa se stabileasca ca persoane aflate in situatii analoage sau comparabile, in materie, beneficiaza de un tratament preferential, iar daca o asemenea distinctie intre situatii analoage sau comparabile exista, ea sa nu-si gaseasca nici o justificare obiectiva sau rezonabila. Or, in aceasta speta rezulta in mod evident ca nu poate fi vorba de discriminare: reclamantii sunt personal auxiliar si conex iar categoriile fata de care se considera discriminati sunt functionarii publici si personalul contractual din cadrul M.J..
Facand abstractie de faptul ca ordinele enumerate de reclamanti in sustinerea actiunii se refera la toate categoriile de personal din cadrul M.J., ordinele emise de ministrul justitiei prin care s-au acordat stimulente personalului din aparatul propriu nu pot reprezenta probe utile si concludente pentru dovedirea starii de discriminare, dar nici nu pot determina o suma exacta pe care ar putea sa o pretinda reclamantii, acestea variind de la o persoana la alta.
Aceasta deoarece legea recunoaste ordonatorilor de credite doar o posibilitate de a acorda premii sau stimulente, cu indeplinirea anumitor conditii stabilite prin ordin al ministrului justitiei, neexistand nici un act normativ care sa prevada ori sa garanteze dreptul de a primi stimulente fiecarui salariat din sistemul justitiei. Legea nr. 146/1997 prevede la art. 25 alin. 2 numai modalitatea de constituire a fondului cu destinatie speciala pentru stimularea personalului din sistemul justitiei fara sa instituie reguli privind eventualele categorii de beneficiari ai stimulentelor, care urmau a fi stabilite in baza unor norme interne aprobate prin ordin al ministrului justitiei.
Avand in vedere dreptul invocat de reclamanti, starea de discriminare nu exista nici fata de alte categorii profesionale ale acestor stimulente, caci ar putea exista discriminarea doar in cazul recunoasterii, folosintei sau exercitarii unuia dintre drepturile fundamentale ori a celor recunoscute de lege.
Paratul M.E.F., prin mandatara sa, prin intampinare, a invocat exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive, invocand prevederile art. 11 alin. 1 din Legea nr. 317/2005 privind legea bugetului de stat pe anul 2006 si ale art. 5 alin.1 din Legea nr. 486/2006 - legea bugetului de stat pentru anul 2007.
In esenta, acest parat a sustinut ca nu are calitate de ordonator principal de credite, lui nerevenindu-i potrivit legii decat obligatia de aprobare a statelor astfel intocmite de ordonatorii de credite, care in cauza sunt M.J. si, respectiv, T.
Examinand in conformitate cu prevederile art.137 alin. 1 din Codul de procedura civila, mai intai exceptia invocata de paratul M.E.F., instanta o constata neintemeiata.
Astfel, este de observat ca M.E.F. este cel care ordoneaza activitatile legate de sistemul bugetar; ca, potrivit art. 16 lit. a, 18 pct. 2 lit. b, 19 si 47 alin. 4 din Legea nr. 500/2002, acest ordonator de credite asigura utilizarea fondurilor destinate finantarii altui ordonator de credite.
De asemenea, potrivit art. 131 alin. 1 din Legea nr. 304/2004, republicata, activitatea instantelor si parchetelor este finantata de la bugetul de stat.
Fata de cele de mai sus, se va respinge, ca nefondata, exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in cauza a Ministerului Economiei si Finantelor.
Cu referire la fondul cererii, instanta a constatat neintemeiata actiunea reclamantilor.
Astfel, strict legat de fondul cauzei si lasand deoparte orice alt considerent din cele relevate de reclamanti prin actiune, in intampinare paratul M. J. in mod judicios a subliniat ca legea recunoaste ordonatorilor de credite doar o posibilitate de a acorda premii sau stimulente, cu indeplinirea anumitor conditii stabilite prin ordinul ministrului justitiei, neexistand nici un act normativ care sa prevada sau sa garanteze dreptul de a primi stimulente fiecarui salariat din sistemul justitiei.
Nu sunt incidente in cauza prevederile OG nr. 137/2000.
Este de observat ca in prezenta cauza, reclamantii au invocat o vocatie, dar nu un drept prevazut si garantat de lege.
Este de subliniat si faptul ca, prin deciziile nr. 818, 819, 820 si 821 din 3.07.2008, Curtea Constitutionala a retinut ca prevederile art. 1, art. 2 alin. 3 si art. 27 alin. 1 din OG nr. 137/2000 sunt neconstitutionale in masura in care din acestea se desprinde intelesul ca instanta are competenta sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerand ca sunt discriminatorii si sa le inlocuiasca cu norme create pe cale judiciara sau cu prevederi cuprinse in alte acte normative.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010