Actiune pentru plata salariului nulitate partiala a contractului individual de munca
(Decizie nr. 1703 din data de 20.09.2011 pronuntata de Curtea de Apel Ploiesti) Prin Decizia nr. 1703 / 20.09. 2011- Curtea de Apel Ploiesti - Sectia Civila si pentru Cauze cu Minori si de Familie a respins ca nefondat recursul.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de recurs a retinut ca prin contractul individual de munca nr. Y din data de 22.12. 2009 reclamantul VM a fost angajat de ANOFM in functia de secretar economic, avand un salariu lunar de X lei .
Din probele administrate in cauza reiese ca in perioada dedusa judecatii 01.01.2010 - 16.08.2010 salariatul a prestat activitatea pentru care a fost angajat, insa angajatorul nu i-a achitat nici salariul negociat conform contractului si nici un salariu mai mic, raportat la dispozitiile Legii-cadru nr. 330 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, in raport de dispozitiile careia care recurenta sustine ca s-a gasit in imposibilitate de a mai achita salariul negociat reclamantului din prezenta cauza .
In ceea priveste exceptia nulitatii clauzei "J. Salariul" pct.1 din contractul individual de munca al reclamantului, in mod corect instanta de fond a respins-o ca neintemeiata, intrucat nulitatea unui act este conditionata de existenta cauzelor de nulitate la momentul incheierii actului si nu de situatii ulterioare, ce nu puteau exista in momentul incheierii lui.
Astfel cum prevede art.10 din Ordonanta de urgenta 1/2010, in conformitate cu prevederile art.30 din Legea-cadru nr.330/2009, la stabilirea salariilor personalului bugetar incepand cu 1 ianuarie 2010, nu vor fi luate in considerare drepturi salariate stabilite prin contractele si acordurile colective si contracte individuale de munca incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii lor sau prin acte administrative emise cu incalcarea normelor in vigoare la data emiterii lor si care exced prevederilor Legii-cadru nr.330/2009.
Intrarea in vigoare, ulterior incheierii contractului individual de munca a unei noi legi de salarizare nu poate atrage nulitatea clauzei j din contractul individual de munca al reclamantul, privind salarizarea, ci cel mult reducerea cuantumului salariului acestuia, in masura in care angajatorul emitea o decizie de calculare a noului cuantum in acest sens, iar salariatul era de acord cu aceasta modificare a contractului individual de munca.
Mai mult, asa cum in mod legal si intemeiat a retinut instanta de fond, specificitatea nulitatii in dreptul muncii, conform art.57 al.2 din Codul muncii consta in aceea ca efectele constatarii nulitatii contractului, in cazul in care ar exista motive de nulitate, se produc numai pentru viitor, neputand fi anulate prestatiile deja executate de parti referitoare la plata salariului, prestarea muncii, celelalte drepturi si obligatii, pe durata existentei acestui contract. Or, la data solutionarii cauzei de catre instanta de fond contractul de munca al reclamantului -intimat incetase prin demisa acestuia, pentru neplata salariului.
In concluzie, cum intre reclamant si recurenta parata au fost stabilite raporturi juridice la data de 22.12.2009, data la care Legea nr.330/2009 nu intrase in vigoare, in mod corect a constatat tribunalul ca nu se poate retine ca salariul platit in baza clauzei j din contractul de munca contravine unui act normativ ulterior, care a fost publicat in Monitorul Oficial la data de 01.01.2010 si care nu exista in anul 2009.
Recurenta nu a probat existenta unei cauze de nulitate care ar fi afectat valabilitatea contractului de munca la incheierea lui, motiv pentru care corect tribunalul a constatat ca acesta a fost valabil incheiat. De fapt, in baza acestui contract, reclamantul a fost si remunerat pana la data de 01.01.2010, fara a se invoca nulitatea prevederilor contractuale.
Curtea a apreciat ca instanta de fond a facut o corecta aplicare si interpretare a legislatiei aplicabile in cauza. In conformitate cu dispozitiile art. j punctul 4 din contractul individual de munca al reclamantei, ANOFM avea obligatia de plata a salariului in fiecare zi de 7 ale lunii. Recurenta insasi recunoaste faptul ca nu a platit salariul reclamantului incepand cu luna ianuarie 2010, insa a motivat aceasta neplata prin faptul ca incepand cu data de 01.01.2010, in situatia personalului din sectorul bugetar platit din fonduri publice au devenit incidente prevederile Legii-cadru nr.330/2009 si nu putea fi negociat salariul.
Corect a retinut tribunalul si faptul ca de vreme ce nu s-a produs nici o modificare a prevederilor contractuale existente in contractul individual de munca al reclamantei, nici sub aspectul cuantumului acestuia, nici al modalitatii de plata, prin urmare acest contract isi produce efectele in forma in care a fost incheiat.
Chiar recurenta recunoaste faptul ca nu a obtinut avizul necesar pentru asimilarea salariilor personalului angajat in vederea implementarii proiectelor finantate din POSDRU cu salariile de baza prevazute de Legea-cadru nr.330/2009, in ciuda tuturor demersurilor efectuate de institutia parata in acest scop.
In absenta avizului invocat, ANOFM a sustinut ca este pusa in imposibilitatea de a proceda la asimilarea salariilor personalului angajat in vederea implementarii proiectelor finantate din POSDRU cu salariile de baza prevazute de legea invocata, si implicit, la plata acestor salarii, sustinere ce nu poate fi primita atata vreme cat a existat un contract de munca in fiinta, cu drepturi si obligatii corelative.
Lipsa avizului nu poate duce la exonerarea recurentei de obligatia platii salariului, cat timp reclamantul si-a indeplinit obligatia de a presta munca in favoarea acesteia in tot intervalul de timp supus cercetarii judecatoresti. Salariul reprezinta contravaloarea muncii prestate in favoarea angajatorului, iar recurenta nu a platit acest salariu, astfel ca in mod corect tribunalul a admis actiunea reclamantei, in modalitatea expusa in sentinta.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de recurs a retinut ca prin contractul individual de munca nr. Y din data de 22.12. 2009 reclamantul VM a fost angajat de ANOFM in functia de secretar economic, avand un salariu lunar de X lei .
Din probele administrate in cauza reiese ca in perioada dedusa judecatii 01.01.2010 - 16.08.2010 salariatul a prestat activitatea pentru care a fost angajat, insa angajatorul nu i-a achitat nici salariul negociat conform contractului si nici un salariu mai mic, raportat la dispozitiile Legii-cadru nr. 330 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, in raport de dispozitiile careia care recurenta sustine ca s-a gasit in imposibilitate de a mai achita salariul negociat reclamantului din prezenta cauza .
In ceea priveste exceptia nulitatii clauzei "J. Salariul" pct.1 din contractul individual de munca al reclamantului, in mod corect instanta de fond a respins-o ca neintemeiata, intrucat nulitatea unui act este conditionata de existenta cauzelor de nulitate la momentul incheierii actului si nu de situatii ulterioare, ce nu puteau exista in momentul incheierii lui.
Astfel cum prevede art.10 din Ordonanta de urgenta 1/2010, in conformitate cu prevederile art.30 din Legea-cadru nr.330/2009, la stabilirea salariilor personalului bugetar incepand cu 1 ianuarie 2010, nu vor fi luate in considerare drepturi salariate stabilite prin contractele si acordurile colective si contracte individuale de munca incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii lor sau prin acte administrative emise cu incalcarea normelor in vigoare la data emiterii lor si care exced prevederilor Legii-cadru nr.330/2009.
Intrarea in vigoare, ulterior incheierii contractului individual de munca a unei noi legi de salarizare nu poate atrage nulitatea clauzei j din contractul individual de munca al reclamantul, privind salarizarea, ci cel mult reducerea cuantumului salariului acestuia, in masura in care angajatorul emitea o decizie de calculare a noului cuantum in acest sens, iar salariatul era de acord cu aceasta modificare a contractului individual de munca.
Mai mult, asa cum in mod legal si intemeiat a retinut instanta de fond, specificitatea nulitatii in dreptul muncii, conform art.57 al.2 din Codul muncii consta in aceea ca efectele constatarii nulitatii contractului, in cazul in care ar exista motive de nulitate, se produc numai pentru viitor, neputand fi anulate prestatiile deja executate de parti referitoare la plata salariului, prestarea muncii, celelalte drepturi si obligatii, pe durata existentei acestui contract. Or, la data solutionarii cauzei de catre instanta de fond contractul de munca al reclamantului -intimat incetase prin demisa acestuia, pentru neplata salariului.
In concluzie, cum intre reclamant si recurenta parata au fost stabilite raporturi juridice la data de 22.12.2009, data la care Legea nr.330/2009 nu intrase in vigoare, in mod corect a constatat tribunalul ca nu se poate retine ca salariul platit in baza clauzei j din contractul de munca contravine unui act normativ ulterior, care a fost publicat in Monitorul Oficial la data de 01.01.2010 si care nu exista in anul 2009.
Recurenta nu a probat existenta unei cauze de nulitate care ar fi afectat valabilitatea contractului de munca la incheierea lui, motiv pentru care corect tribunalul a constatat ca acesta a fost valabil incheiat. De fapt, in baza acestui contract, reclamantul a fost si remunerat pana la data de 01.01.2010, fara a se invoca nulitatea prevederilor contractuale.
Curtea a apreciat ca instanta de fond a facut o corecta aplicare si interpretare a legislatiei aplicabile in cauza. In conformitate cu dispozitiile art. j punctul 4 din contractul individual de munca al reclamantei, ANOFM avea obligatia de plata a salariului in fiecare zi de 7 ale lunii. Recurenta insasi recunoaste faptul ca nu a platit salariul reclamantului incepand cu luna ianuarie 2010, insa a motivat aceasta neplata prin faptul ca incepand cu data de 01.01.2010, in situatia personalului din sectorul bugetar platit din fonduri publice au devenit incidente prevederile Legii-cadru nr.330/2009 si nu putea fi negociat salariul.
Corect a retinut tribunalul si faptul ca de vreme ce nu s-a produs nici o modificare a prevederilor contractuale existente in contractul individual de munca al reclamantei, nici sub aspectul cuantumului acestuia, nici al modalitatii de plata, prin urmare acest contract isi produce efectele in forma in care a fost incheiat.
Chiar recurenta recunoaste faptul ca nu a obtinut avizul necesar pentru asimilarea salariilor personalului angajat in vederea implementarii proiectelor finantate din POSDRU cu salariile de baza prevazute de Legea-cadru nr.330/2009, in ciuda tuturor demersurilor efectuate de institutia parata in acest scop.
In absenta avizului invocat, ANOFM a sustinut ca este pusa in imposibilitatea de a proceda la asimilarea salariilor personalului angajat in vederea implementarii proiectelor finantate din POSDRU cu salariile de baza prevazute de legea invocata, si implicit, la plata acestor salarii, sustinere ce nu poate fi primita atata vreme cat a existat un contract de munca in fiinta, cu drepturi si obligatii corelative.
Lipsa avizului nu poate duce la exonerarea recurentei de obligatia platii salariului, cat timp reclamantul si-a indeplinit obligatia de a presta munca in favoarea acesteia in tot intervalul de timp supus cercetarii judecatoresti. Salariul reprezinta contravaloarea muncii prestate in favoarea angajatorului, iar recurenta nu a platit acest salariu, astfel ca in mod corect tribunalul a admis actiunea reclamantei, in modalitatea expusa in sentinta.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010