Hotararea Consiliului Local - procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere aflata in domeniul public al comunei; aprobare formular model al autorizatiei de transport
(Decizie nr. 6326/R din data de 10.10.2013 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)Hotararea Consiliului Local - taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere. Exceptia lipsei de interes a Composesoratului. Aspecte legate de legalitatea restrictiilor de circulatie pe drumurile forestiere.
- Codul de procedura civila (1865) : art. 137;
- Legea nr. 215/2011: art. 27, art. 45 alin 2 lit. c;
- Legea nr.192/2010 : art.3 ;
- O.G. nr. 43/1997: art. 1 si 44.
In masura in care Composesoratul, proprietar de terenuri cu vegetatie forestiera, ar intelege sa instraineze materialul lemnos exploatat de pe terenul sau, prezinta un interes legitim, nascut si actual, personal si direct in a ataca H.C.L. - urile vizand procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere si plata taxei de intretinere a acestor drumuri.
Potrivit art. 3 din Legea nr. 192/2010, orice restrictie de circulatie pe drumurile forestiere se poate face numai cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura. In absenta aprobarii acesteia, impunerea unor restrictii este nelegala.
Taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere nu reprezinta o restrictie de circulatie, ea fiind fundamentata pe ratiuni economico-financiare, respectiv remedierea uzurilor drumurilor.
Deliberand asupra recursului de fata, constata ca prin sentinta civila nr.1409 din 10 aprilie 2013, pronuntata de Tribunalul Harghita s-a respins exceptia lipsei de interes a reclamantului Composesoratul "C. C." Corund, invocata de paratul Consiliul Local al Comunei Corund, s-a admis actiunea formulata de reclamantul COMPOSESORATUL "C. C." CORUND, in contradictoriu cu paratul CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI CORUND.
S-a anulat Hotararea nr.33 din 20.06.2012 si anexele la aceasta, precum si lit. i din Anexa nr.3 la Hotararea nr.83/2011, emise de parat.
A fost obligat paratul sa plateasca reclamantului cheltuieli de judecata in cuantum de 1860 lei reprezentand onorariu avocatial.
Pentru a pronunta aceasta hotararea instanta de fond a retinut urmatoarele :
Prin Hotararea nr.33 din 20.06.2012 a Consiliului Local al comunei Corund s-a aprobat procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere aflate in domeniul public al Comunei Corund - Anexa nr.1; s-a aprobat formularul model al autorizatiei de transport - Anexa nr.2.
La lit. i din Anexa nr.3 ce face parte integranta din Hotararea nr.83/2011 a Consiliului Local al comunei Corund s-a prevazut taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere, respectiv 8 lei/mc, iar pentru ce depaseste greutatea de 7,5 t se stabileste o taxa suplimentara de 100 lei pentru fiecare tona in plus.
Raportat la aceasta situatie de fapt, instanta de fond s-a pronuntat cu intaietate, in temeiul art.137 Cod procedura civila, asupra exceptiei lipsei de interes a reclamantului in promovarea acestei actiuni, exceptie invocata de parat prin intampinare.
Tribunalul a constatat ca aceasta exceptie este neintemeiata, reclamantul avand un interes personal si actual in a solicita anularea hotararilor atacate. Astfel, reclamantul este proprietar de terenuri cu vegetatie forestiera si se considera vatamat prin aceste hotarari emise de parat, prin aceea ca, potrivit Hotararii nr.83/2011, este obligat la plata taxei special de drum in cazul in care doreste sa exploateze material lemnos de pe proprietatea sa, iar potrivit pct.10 din Anexa nr.2 la Hotararea nr.33/2012, in cazul in care entitatea care a cumparat materialul lemnos a provocat anumite pagube drumului folosit si nu este dispus sa remedieze problema, in subsidiar raspunderea trece asupra proprietarului terenului de pe care s-a exploatat materialul lemnos.
Un alt aspect care il priveste pe reclamant este si cel referitor la faptul ca, prin aceste hotarari, eventualii cumparatori de material lemnos ar putea fi descurajati sa cumpere de la el, fiind supusi restrictiilor impuse prin hotarari. In aceste conditii, reclamantul are tot interesul sa conteste actele administrative in discutie.
Pentru aceste considerente, instanta de fond a respins exceptia lipsei de interes a reclamantului, invocata de parat.
Referitor la fondul cauzei, instanta de fond a constatat ca potrivit art.3 din Legea nr.192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere din domeniul public al statului si din administrarea Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva in domeniul public al unor unitati administrativ-teritoriale si in administrarea consiliilor locale ale acestora "Orice restrictie de circulatie pe drumurile forestiere se poate face numai cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura".
In cauza, la emiterea hotararilor a caror anulare se solicita, prin care s-au instituit restrictii pe drumurile forestiere, paratul Consiliul Local al comunei Corund nu a avut aprobare din partea Regiei Nationale a Padurilor-Romsilva, astfel ca hotararile supuse controlului instantei de contencios administrativ sunt nelegale.
Prin aceasta nu se neaga dreptul paratului de a reglementa si institui taxe locale si de a introduce anumite restrictii, de natura celor cuprinse in actele administrative din prezenta cauza, insa acestea trebuie realizate cu respectarea conditiilor impuse de lege in mod imperativ, cum este cea reglementata prin art.3 din Legea nr.192/2010.
Avand in vedere aceste considerente, instanta de fond a admis actiunea reclamantului si a dispus anularea Hotararii nr.33 din 20.06.2012 si anexele, precum si a lit. i din Anexa nr.3 la Hotararea nr.83/2011 emise de parat.
In temeiul art.274 Cod procedura civila, instanta de fond a obligat paratul sa plateasca reclamantului cheltuieli de judecata in cuantum de 1860 lei reprezentand onorariu avocatial.
Impotriva acestei hotarai in termen legal a declarat recurs paratul Consiliul Local al Comunei Corund, solicitand instantei de recurs admiterea recursului, modificarea in tot a sentintei atacate in sensul admiterii exceptiei lipsei interesului reclamantui in anularea hotararilor atacate, pe fondul cauzei respingerea actiunii reclamantului, mentinerea Hotararii nr.33/2012 si a Hotararii nr.83/2011 ( inclusiv in ceea ce priveste taxa reglementata de lit. i din Anexa 3) adoptate de Consiliul Local al Comunei Corund, in forma si cu continutul adoptat, obligarea intimatei reclamante la plata cheltuielilor de judecata.
In motivele de recurs, paratul recurent a invederat, in legatura cu exceptia lipsei interesului reclamantului, ca hotararile atacate sunt adresate unor categorii de persoane determinate : transportatorilor de mase lemnoase.
A aratat paratul ca hotararile sus-mentionate ar putea vatama eventual drepturile si interesele acelor peroane fizice si juridice care efectueaza in mod regulat transportul materialelor lemnoase pe drumurile forestiere din cauza. Nici una dintre aceste persoane transportatoare nu a atacat hotararile Consiliului Local. In schimb face acest lucru Composesoratul care este doar vanzatorul materialului lemnos nu si transportatorul acestora, si care astfel nu este vizat de obligatiile stabilite prin hotararile atacate. Nefiind vizat de hotararile atacate, aceste acte administrative nu au vatamat vreun drept sau interes legitim (in acceptiunea data acestor termene de art.2 din L 554/2004) al Composesoratului C. C. Corund.
Pe fondul cauzei, a sustinut paratul recurent ca hotararile atacate au fost luate cu respectarea tuturor dispozitiilor legale in materie, erau fundamentate si justificate din punct de vedere economico-financiar.
A invederat paratul recurent faptul ca, prin actiunea introductiva reclamanta a invocat o serie de motive pentru care, dupa acceptiunea ei, ar fi trebuit sa fie anulate hotararile consiliului local atacate. Instanta de fond cu ocazia luarii hotararii nu a retinut nici una dintre motivele de nulitate invocate de reclamanta, ci a anulat hotararile pentru lipsa aprobarii prevazute de ari. 3 din Legea 192/2010 (aspect insa care nici nu a fost invocat de reclamanta). Art. 3 din Legea nr.192/2010 prevede ca "Orice restrictie de circulatie pe drumurile forestiere se poate face numai cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura".
A subliniat paratul ca prin lit. i din Anexa nr. 3 la HCL 83/2011 a fost instituita taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere aflate in administrarea Consiliului Local al Comunei Corund. Prin introducerea acestei taxe de intretinere nu a fost instituita insa nici o restrictie de circulatie in sensul celor prevazute de art.3 din Legea nr. 192/2010. Nefiind instituita nici o restrictie de circulatie in aceasta dispozitie a HCL (ci o simpla taxa pentru intretinerea drumurilor), nu era necesara aprobarea prevazuta de art. 3 din Legea nr. 192/2010. Astfel, in opinia paratului recurent, instanta de fond a anulat in mod nelegal si neintemeiat lit. i din Anexa nr.3 la HCL S3/2011 doar pe baza lipsei aprobarii, in conditiile in care nu a retinut si nu a invocat nici un alt motiv de nulitate.
Ca urmare, a aratat paratul recurent, pentru administratorul drumurilor forestiere singura sursa pentru a intretine aceste drumuri reprezinta taxa introdusa prin lit. i din Anexa 3 la HCL 83/2001. Conform art. 27, art. 45 alin 2 lit. c din Legea nr. 215/2011, in scopul asigurarii autonomiei locale, autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa instituie si sa perceapa impozite si taxe locale, iar conform art.36 alin 1 din acelasi act normativ consiliul local are initiativa si hotaraste in toate problemele de interes local. Acestea constituie temeiurile de drept (mentionate de altfel si in cuprinsul HCL 83/2001, contrar celor sustinute de reclamanta) in baza caruia Consiliul Local Corund a fost indreptatit sa instituie taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere.
A invederat paratul recurent ca referitor la Hotararea nr.33/2012, reclamantul sustine ca temeiurile legale invocate in practicaua hotararii sunt straine de situatia reglementata prin hotarare. Contrar celor sustinute de reclamant, si aceasta hotarare a fost bine intemeiat din punct de vedere legal. Astfel, in practicaua hotararii au fost invocate ca temei legal pentru adoptarea hotararii prevederile OG 43/1997 privind regimul drumurilor. Asa cum rezulta din prevederile art. 1, aceasta ordonanta reglementeaza intocmai administrarea drumurilor publice si private, dobandirea si folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea si controlul activitatilor in legatura cu drumurile publice, prevederile acestei ordonante aplicandu-se atat drumurilor publice cat si drumurilor de utilitate privata. Tocmai aceasta OG 43/1997 reglementeaza prin art.44 si posibilitatea de instituire a anumitor restrictii de circulatie.
A mai subliniat paratul ca motivul pentru care prin HCL nr.33/2012 a fost aprobata doar procedura de autorizare a transportului masei lemnoase este unul foarte simplu: pe drumurile forestiere din cauza se efectueaza doar transportul materialelor lemnoase (pe aceste drumuri nu se transporta pietrisul obtinut din cariere, asa cum sustine reclamanta), astfel nu era necesara includerea in sfera de aplicarea ale hotararii si transportul altor materiale. In conditiile in care pe drumurile din cauza se vor efectua si transportul altor materiale, care sa degradeze drumurile in masura in care degradeaza transportul materialului lemnos, cu siguranta se va adopta o procedura de autorizare si pentru acele transporturi. Astfel, sub acest aspect semnalat in plangere si actiune, HCL nr.33/2012 nu face nici o diferenta discriminatorie.
A subliniat paratul recurent ca reglementarea procedurii de autorizare si introducerea restrictiilor a fost necesara in primul rand pentru a proteja drumurile forestiere si mediul inconjurator, in al doilea rand pentru a avea posibilitatea incasarii taxei de intretinere, respectiv pentru a putea efectua controlul respectarii reglementarilor locale si nationale care se aplica in materie.
Reclamantul intimat Composesoratul "C. C." Corund a depus la dosar intampinare, prin care a solicitat respingerea recursului ca nefondat, obligarea recurentului la plata cheltuielilor de judecata.
Examinand legalitatea hotararii atacate prin prisma motivelor de recurs invocate, precum si prin raportare la prevederile art. 304 ind. 1 Cod procedura civila, instanta a retinut urmatoarele:
Curtea a apreciat ca neintemeiata critica paratului potrivit careia reclamantul nu justifica interes pentru promovarea actiunii deduse judecatii.
In acest sens, instanta de control judiciar retine ca reclamantul, proprietar de terenuri cu vegetatie forestiera, in eventualitatea admiterii irevocabile a cererii sale, ar fi exonerat de plata taxei de intretinere a drumurilor forestiere, respectiv nu i-ar fi aplicabila procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere aflate in domeniul public al comunei Corund, in ipoteza in care reclamantul exploateaza direct materialul lemnos de pe terenul aflat in proprietatea sa.
Pentru ipoteza in care reclamantul ar intelege sa instraineze materialul lemnos, in mod corect a retinut instanta de fond ca eventualii cumparatori de material lemnos ar putea fi descurajati sa cumpere de la reclamant, fiind supusi procedurii de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere, respectiv platii taxei de intretinere a drumurilor forestiere prevazute de hotararile de consiliu local a caror anulare s-a solicitat.
In consecinta, Curtea, raportat la folosul practic mentionat urmarit de reclamant, a retinut ca acesta justifica, in cauza, un interes legitim, nascut si actual, personal si direct.
In ceea ce priveste criticile privind anularea HCL nr. 33/2012, instanta de control judiciar retine ca prin Anexa nr. 1 se aproba procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere aflate in domeniul public al comunei Corund, iar Anexa 2 prevede formularul model al autorizatiei de transport, urmand ca in termen de 30 de zile de la data adoptarii HCL nr. 33/2012 sa fie construite barierele pentru restrictionarea accesului pe drumurile forestiere pentru utilaje de transport, care vor fi deschise numai in perioadele prevazute in Anexa nr. 2.
Potrivit art. 3 din Legea nr. 192/2010, orice restrictie de circulatie pe drumurile forestiere se poate face numai cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
Dispozitiile HCL nr. 33/2012 constituie restrictii de circulatii pe drumurile forestiere in sensul art. 3 din Legea nr. 192/2010, iar in absenta aprobarii autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, in mod corect instanta de fond a retinut ca HCL nr. 33/2012, si anexele la aceasta sunt nelegale.
Fata de viciile procedurale mentionate, Curtea a considerat ca nu se mai impune analiza celorlalte critici ale paratului in ceea ce priveste HCL nr. 33/2012.
Referitor la HCL nr. 83/2012, instanta de control judiciar a retinut ca prin litera i din Anexa nr. 3 a fost stabilita taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere aflate in administrarea Consiliului Local al Comunei Corund, respectiv 8 lei/mc, peste greutatea de 7,5 t stabilindu-se o taxa suplimentara de 100 lei pentru fiecare tona in plus.
Taxa pentru intretinerea drumurilor mentionata anterior nu reprezinta o restrictie de circulatie in sensul art. 3 din Legea nr. 192/2010, ci este fundamentata pe ratiuni economico-financiare, respectiv remedierea uzurilor drumurilor. Singura sursa financiara pentru intretinerea drumurilor forestiere este tocmai taxa in discutie, care prin prisma celor expuse apare ca fiind justificata.
De asemenea se are in vedere ca, contrar sustinerilor reclamantului, taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere prevazuta de litera i din Anexa nr. 3 a HCL nr. 83/2011 nu a fost stabilita discriminatoriu doar pentru transportul de lemn, ci pentru toate categoriile de materiale. Astfel, potrivit HCL nr. 83/2011, Anexa nr. 3 litera i, se stabileste o taxa pentru greutatea maxima pe axe de 7,5 tone, fara a se distinge in functie de materialul transportat iar daca se depaseste greutatea mentionata se stabileste un tarif suplimentar in cuantumul stabilit.
Curtea a constatat ca analiza Anexei nr. 2 din HCL nr. 83/2011 excede cadrului procesual. In ceea ce priveste eventuala contradictie intre anexa nr. 2 ce prevede ca greutatea maxima admisa a utilajului este de cel mult 7,5 t./osie si taxa de intretinere a drumurilor forestiere prevazuta de litera i din Anexa nr. 3 a HCL nr. 83/2011 , instanta retine in primul rand ca aceasta nu este de natura a atrage anularea HCL nr. 83/2011. Mai apoi, simpla prevedere a greutatii maxime admise nu presupune implicit si respectarea ei. Deci, se justifica stabilirea unei taxe de intretinere a drumurilor forestiere si pentru ipoteza depasirii greutatii maxime pe axe de 7,5 tone.
In ce priveste temeiul de drept avut in vedere la adoptarea lit. i din Anexa 3 la HCL 83/2011, instanta retine ca in mod legal paratul a indicat in cuprinsul HCL mentionate dispozitiile art. 45 alin. 2 lit. c din Legea nr. 215/2001, conform carora se adopta cu votul majoritatii consilierilor locali in functie urmatoarele hotarari ale consiliului local hotararile prin care se stabilesc impozite si taxe locale.
Fata de cele ce preced, Curtea, in temeiul art. 312 alin. 1-3 C. proc. civ., a admis recursul declarat de paratul CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI CORUND, impotriva Sentintei nr. 1409 din 10.04.2013 pronuntata de Tribunalul Harghita in dosarul nr.3520/96/2012.
A fost modificata in parte sentinta atacata in sensul ca a admis in parte actiunea in contencios administrativ formulata de Composesoratul "C. C." Corund, in contradictoriu cu Consiliul Local al Comunei Corund.
S-au anulat Hotararea nr.33/20.06.2012 si anexele la aceasta, emise de Consiliul Local Corund.
S-a respins cererea de anulare a HCL Corund nr.83/2011.
S-au mentinut restul dispozitiilor din sentinta atacata, privind respingerea exceptiei lipsei de interes.
De asemenea, in temeiul art. 274 C. proc. civ., paratul fiind in culpa procesuala, instanta de control judiciar a mentinut dispozitia din sentinta atacata privind obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata in fond.
- Codul de procedura civila (1865) : art. 137;
- Legea nr. 215/2011: art. 27, art. 45 alin 2 lit. c;
- Legea nr.192/2010 : art.3 ;
- O.G. nr. 43/1997: art. 1 si 44.
In masura in care Composesoratul, proprietar de terenuri cu vegetatie forestiera, ar intelege sa instraineze materialul lemnos exploatat de pe terenul sau, prezinta un interes legitim, nascut si actual, personal si direct in a ataca H.C.L. - urile vizand procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere si plata taxei de intretinere a acestor drumuri.
Potrivit art. 3 din Legea nr. 192/2010, orice restrictie de circulatie pe drumurile forestiere se poate face numai cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura. In absenta aprobarii acesteia, impunerea unor restrictii este nelegala.
Taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere nu reprezinta o restrictie de circulatie, ea fiind fundamentata pe ratiuni economico-financiare, respectiv remedierea uzurilor drumurilor.
Deliberand asupra recursului de fata, constata ca prin sentinta civila nr.1409 din 10 aprilie 2013, pronuntata de Tribunalul Harghita s-a respins exceptia lipsei de interes a reclamantului Composesoratul "C. C." Corund, invocata de paratul Consiliul Local al Comunei Corund, s-a admis actiunea formulata de reclamantul COMPOSESORATUL "C. C." CORUND, in contradictoriu cu paratul CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI CORUND.
S-a anulat Hotararea nr.33 din 20.06.2012 si anexele la aceasta, precum si lit. i din Anexa nr.3 la Hotararea nr.83/2011, emise de parat.
A fost obligat paratul sa plateasca reclamantului cheltuieli de judecata in cuantum de 1860 lei reprezentand onorariu avocatial.
Pentru a pronunta aceasta hotararea instanta de fond a retinut urmatoarele :
Prin Hotararea nr.33 din 20.06.2012 a Consiliului Local al comunei Corund s-a aprobat procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere aflate in domeniul public al Comunei Corund - Anexa nr.1; s-a aprobat formularul model al autorizatiei de transport - Anexa nr.2.
La lit. i din Anexa nr.3 ce face parte integranta din Hotararea nr.83/2011 a Consiliului Local al comunei Corund s-a prevazut taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere, respectiv 8 lei/mc, iar pentru ce depaseste greutatea de 7,5 t se stabileste o taxa suplimentara de 100 lei pentru fiecare tona in plus.
Raportat la aceasta situatie de fapt, instanta de fond s-a pronuntat cu intaietate, in temeiul art.137 Cod procedura civila, asupra exceptiei lipsei de interes a reclamantului in promovarea acestei actiuni, exceptie invocata de parat prin intampinare.
Tribunalul a constatat ca aceasta exceptie este neintemeiata, reclamantul avand un interes personal si actual in a solicita anularea hotararilor atacate. Astfel, reclamantul este proprietar de terenuri cu vegetatie forestiera si se considera vatamat prin aceste hotarari emise de parat, prin aceea ca, potrivit Hotararii nr.83/2011, este obligat la plata taxei special de drum in cazul in care doreste sa exploateze material lemnos de pe proprietatea sa, iar potrivit pct.10 din Anexa nr.2 la Hotararea nr.33/2012, in cazul in care entitatea care a cumparat materialul lemnos a provocat anumite pagube drumului folosit si nu este dispus sa remedieze problema, in subsidiar raspunderea trece asupra proprietarului terenului de pe care s-a exploatat materialul lemnos.
Un alt aspect care il priveste pe reclamant este si cel referitor la faptul ca, prin aceste hotarari, eventualii cumparatori de material lemnos ar putea fi descurajati sa cumpere de la el, fiind supusi restrictiilor impuse prin hotarari. In aceste conditii, reclamantul are tot interesul sa conteste actele administrative in discutie.
Pentru aceste considerente, instanta de fond a respins exceptia lipsei de interes a reclamantului, invocata de parat.
Referitor la fondul cauzei, instanta de fond a constatat ca potrivit art.3 din Legea nr.192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere din domeniul public al statului si din administrarea Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva in domeniul public al unor unitati administrativ-teritoriale si in administrarea consiliilor locale ale acestora "Orice restrictie de circulatie pe drumurile forestiere se poate face numai cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura".
In cauza, la emiterea hotararilor a caror anulare se solicita, prin care s-au instituit restrictii pe drumurile forestiere, paratul Consiliul Local al comunei Corund nu a avut aprobare din partea Regiei Nationale a Padurilor-Romsilva, astfel ca hotararile supuse controlului instantei de contencios administrativ sunt nelegale.
Prin aceasta nu se neaga dreptul paratului de a reglementa si institui taxe locale si de a introduce anumite restrictii, de natura celor cuprinse in actele administrative din prezenta cauza, insa acestea trebuie realizate cu respectarea conditiilor impuse de lege in mod imperativ, cum este cea reglementata prin art.3 din Legea nr.192/2010.
Avand in vedere aceste considerente, instanta de fond a admis actiunea reclamantului si a dispus anularea Hotararii nr.33 din 20.06.2012 si anexele, precum si a lit. i din Anexa nr.3 la Hotararea nr.83/2011 emise de parat.
In temeiul art.274 Cod procedura civila, instanta de fond a obligat paratul sa plateasca reclamantului cheltuieli de judecata in cuantum de 1860 lei reprezentand onorariu avocatial.
Impotriva acestei hotarai in termen legal a declarat recurs paratul Consiliul Local al Comunei Corund, solicitand instantei de recurs admiterea recursului, modificarea in tot a sentintei atacate in sensul admiterii exceptiei lipsei interesului reclamantui in anularea hotararilor atacate, pe fondul cauzei respingerea actiunii reclamantului, mentinerea Hotararii nr.33/2012 si a Hotararii nr.83/2011 ( inclusiv in ceea ce priveste taxa reglementata de lit. i din Anexa 3) adoptate de Consiliul Local al Comunei Corund, in forma si cu continutul adoptat, obligarea intimatei reclamante la plata cheltuielilor de judecata.
In motivele de recurs, paratul recurent a invederat, in legatura cu exceptia lipsei interesului reclamantului, ca hotararile atacate sunt adresate unor categorii de persoane determinate : transportatorilor de mase lemnoase.
A aratat paratul ca hotararile sus-mentionate ar putea vatama eventual drepturile si interesele acelor peroane fizice si juridice care efectueaza in mod regulat transportul materialelor lemnoase pe drumurile forestiere din cauza. Nici una dintre aceste persoane transportatoare nu a atacat hotararile Consiliului Local. In schimb face acest lucru Composesoratul care este doar vanzatorul materialului lemnos nu si transportatorul acestora, si care astfel nu este vizat de obligatiile stabilite prin hotararile atacate. Nefiind vizat de hotararile atacate, aceste acte administrative nu au vatamat vreun drept sau interes legitim (in acceptiunea data acestor termene de art.2 din L 554/2004) al Composesoratului C. C. Corund.
Pe fondul cauzei, a sustinut paratul recurent ca hotararile atacate au fost luate cu respectarea tuturor dispozitiilor legale in materie, erau fundamentate si justificate din punct de vedere economico-financiar.
A invederat paratul recurent faptul ca, prin actiunea introductiva reclamanta a invocat o serie de motive pentru care, dupa acceptiunea ei, ar fi trebuit sa fie anulate hotararile consiliului local atacate. Instanta de fond cu ocazia luarii hotararii nu a retinut nici una dintre motivele de nulitate invocate de reclamanta, ci a anulat hotararile pentru lipsa aprobarii prevazute de ari. 3 din Legea 192/2010 (aspect insa care nici nu a fost invocat de reclamanta). Art. 3 din Legea nr.192/2010 prevede ca "Orice restrictie de circulatie pe drumurile forestiere se poate face numai cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura".
A subliniat paratul ca prin lit. i din Anexa nr. 3 la HCL 83/2011 a fost instituita taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere aflate in administrarea Consiliului Local al Comunei Corund. Prin introducerea acestei taxe de intretinere nu a fost instituita insa nici o restrictie de circulatie in sensul celor prevazute de art.3 din Legea nr. 192/2010. Nefiind instituita nici o restrictie de circulatie in aceasta dispozitie a HCL (ci o simpla taxa pentru intretinerea drumurilor), nu era necesara aprobarea prevazuta de art. 3 din Legea nr. 192/2010. Astfel, in opinia paratului recurent, instanta de fond a anulat in mod nelegal si neintemeiat lit. i din Anexa nr.3 la HCL S3/2011 doar pe baza lipsei aprobarii, in conditiile in care nu a retinut si nu a invocat nici un alt motiv de nulitate.
Ca urmare, a aratat paratul recurent, pentru administratorul drumurilor forestiere singura sursa pentru a intretine aceste drumuri reprezinta taxa introdusa prin lit. i din Anexa 3 la HCL 83/2001. Conform art. 27, art. 45 alin 2 lit. c din Legea nr. 215/2011, in scopul asigurarii autonomiei locale, autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa instituie si sa perceapa impozite si taxe locale, iar conform art.36 alin 1 din acelasi act normativ consiliul local are initiativa si hotaraste in toate problemele de interes local. Acestea constituie temeiurile de drept (mentionate de altfel si in cuprinsul HCL 83/2001, contrar celor sustinute de reclamanta) in baza caruia Consiliul Local Corund a fost indreptatit sa instituie taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere.
A invederat paratul recurent ca referitor la Hotararea nr.33/2012, reclamantul sustine ca temeiurile legale invocate in practicaua hotararii sunt straine de situatia reglementata prin hotarare. Contrar celor sustinute de reclamant, si aceasta hotarare a fost bine intemeiat din punct de vedere legal. Astfel, in practicaua hotararii au fost invocate ca temei legal pentru adoptarea hotararii prevederile OG 43/1997 privind regimul drumurilor. Asa cum rezulta din prevederile art. 1, aceasta ordonanta reglementeaza intocmai administrarea drumurilor publice si private, dobandirea si folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea si controlul activitatilor in legatura cu drumurile publice, prevederile acestei ordonante aplicandu-se atat drumurilor publice cat si drumurilor de utilitate privata. Tocmai aceasta OG 43/1997 reglementeaza prin art.44 si posibilitatea de instituire a anumitor restrictii de circulatie.
A mai subliniat paratul ca motivul pentru care prin HCL nr.33/2012 a fost aprobata doar procedura de autorizare a transportului masei lemnoase este unul foarte simplu: pe drumurile forestiere din cauza se efectueaza doar transportul materialelor lemnoase (pe aceste drumuri nu se transporta pietrisul obtinut din cariere, asa cum sustine reclamanta), astfel nu era necesara includerea in sfera de aplicarea ale hotararii si transportul altor materiale. In conditiile in care pe drumurile din cauza se vor efectua si transportul altor materiale, care sa degradeze drumurile in masura in care degradeaza transportul materialului lemnos, cu siguranta se va adopta o procedura de autorizare si pentru acele transporturi. Astfel, sub acest aspect semnalat in plangere si actiune, HCL nr.33/2012 nu face nici o diferenta discriminatorie.
A subliniat paratul recurent ca reglementarea procedurii de autorizare si introducerea restrictiilor a fost necesara in primul rand pentru a proteja drumurile forestiere si mediul inconjurator, in al doilea rand pentru a avea posibilitatea incasarii taxei de intretinere, respectiv pentru a putea efectua controlul respectarii reglementarilor locale si nationale care se aplica in materie.
Reclamantul intimat Composesoratul "C. C." Corund a depus la dosar intampinare, prin care a solicitat respingerea recursului ca nefondat, obligarea recurentului la plata cheltuielilor de judecata.
Examinand legalitatea hotararii atacate prin prisma motivelor de recurs invocate, precum si prin raportare la prevederile art. 304 ind. 1 Cod procedura civila, instanta a retinut urmatoarele:
Curtea a apreciat ca neintemeiata critica paratului potrivit careia reclamantul nu justifica interes pentru promovarea actiunii deduse judecatii.
In acest sens, instanta de control judiciar retine ca reclamantul, proprietar de terenuri cu vegetatie forestiera, in eventualitatea admiterii irevocabile a cererii sale, ar fi exonerat de plata taxei de intretinere a drumurilor forestiere, respectiv nu i-ar fi aplicabila procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere aflate in domeniul public al comunei Corund, in ipoteza in care reclamantul exploateaza direct materialul lemnos de pe terenul aflat in proprietatea sa.
Pentru ipoteza in care reclamantul ar intelege sa instraineze materialul lemnos, in mod corect a retinut instanta de fond ca eventualii cumparatori de material lemnos ar putea fi descurajati sa cumpere de la reclamant, fiind supusi procedurii de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere, respectiv platii taxei de intretinere a drumurilor forestiere prevazute de hotararile de consiliu local a caror anulare s-a solicitat.
In consecinta, Curtea, raportat la folosul practic mentionat urmarit de reclamant, a retinut ca acesta justifica, in cauza, un interes legitim, nascut si actual, personal si direct.
In ceea ce priveste criticile privind anularea HCL nr. 33/2012, instanta de control judiciar retine ca prin Anexa nr. 1 se aproba procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere aflate in domeniul public al comunei Corund, iar Anexa 2 prevede formularul model al autorizatiei de transport, urmand ca in termen de 30 de zile de la data adoptarii HCL nr. 33/2012 sa fie construite barierele pentru restrictionarea accesului pe drumurile forestiere pentru utilaje de transport, care vor fi deschise numai in perioadele prevazute in Anexa nr. 2.
Potrivit art. 3 din Legea nr. 192/2010, orice restrictie de circulatie pe drumurile forestiere se poate face numai cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
Dispozitiile HCL nr. 33/2012 constituie restrictii de circulatii pe drumurile forestiere in sensul art. 3 din Legea nr. 192/2010, iar in absenta aprobarii autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, in mod corect instanta de fond a retinut ca HCL nr. 33/2012, si anexele la aceasta sunt nelegale.
Fata de viciile procedurale mentionate, Curtea a considerat ca nu se mai impune analiza celorlalte critici ale paratului in ceea ce priveste HCL nr. 33/2012.
Referitor la HCL nr. 83/2012, instanta de control judiciar a retinut ca prin litera i din Anexa nr. 3 a fost stabilita taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere aflate in administrarea Consiliului Local al Comunei Corund, respectiv 8 lei/mc, peste greutatea de 7,5 t stabilindu-se o taxa suplimentara de 100 lei pentru fiecare tona in plus.
Taxa pentru intretinerea drumurilor mentionata anterior nu reprezinta o restrictie de circulatie in sensul art. 3 din Legea nr. 192/2010, ci este fundamentata pe ratiuni economico-financiare, respectiv remedierea uzurilor drumurilor. Singura sursa financiara pentru intretinerea drumurilor forestiere este tocmai taxa in discutie, care prin prisma celor expuse apare ca fiind justificata.
De asemenea se are in vedere ca, contrar sustinerilor reclamantului, taxa pentru intretinerea drumurilor forestiere prevazuta de litera i din Anexa nr. 3 a HCL nr. 83/2011 nu a fost stabilita discriminatoriu doar pentru transportul de lemn, ci pentru toate categoriile de materiale. Astfel, potrivit HCL nr. 83/2011, Anexa nr. 3 litera i, se stabileste o taxa pentru greutatea maxima pe axe de 7,5 tone, fara a se distinge in functie de materialul transportat iar daca se depaseste greutatea mentionata se stabileste un tarif suplimentar in cuantumul stabilit.
Curtea a constatat ca analiza Anexei nr. 2 din HCL nr. 83/2011 excede cadrului procesual. In ceea ce priveste eventuala contradictie intre anexa nr. 2 ce prevede ca greutatea maxima admisa a utilajului este de cel mult 7,5 t./osie si taxa de intretinere a drumurilor forestiere prevazuta de litera i din Anexa nr. 3 a HCL nr. 83/2011 , instanta retine in primul rand ca aceasta nu este de natura a atrage anularea HCL nr. 83/2011. Mai apoi, simpla prevedere a greutatii maxime admise nu presupune implicit si respectarea ei. Deci, se justifica stabilirea unei taxe de intretinere a drumurilor forestiere si pentru ipoteza depasirii greutatii maxime pe axe de 7,5 tone.
In ce priveste temeiul de drept avut in vedere la adoptarea lit. i din Anexa 3 la HCL 83/2011, instanta retine ca in mod legal paratul a indicat in cuprinsul HCL mentionate dispozitiile art. 45 alin. 2 lit. c din Legea nr. 215/2001, conform carora se adopta cu votul majoritatii consilierilor locali in functie urmatoarele hotarari ale consiliului local hotararile prin care se stabilesc impozite si taxe locale.
Fata de cele ce preced, Curtea, in temeiul art. 312 alin. 1-3 C. proc. civ., a admis recursul declarat de paratul CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI CORUND, impotriva Sentintei nr. 1409 din 10.04.2013 pronuntata de Tribunalul Harghita in dosarul nr.3520/96/2012.
A fost modificata in parte sentinta atacata in sensul ca a admis in parte actiunea in contencios administrativ formulata de Composesoratul "C. C." Corund, in contradictoriu cu Consiliul Local al Comunei Corund.
S-au anulat Hotararea nr.33/20.06.2012 si anexele la aceasta, emise de Consiliul Local Corund.
S-a respins cererea de anulare a HCL Corund nr.83/2011.
S-au mentinut restul dispozitiilor din sentinta atacata, privind respingerea exceptiei lipsei de interes.
De asemenea, in temeiul art. 274 C. proc. civ., paratul fiind in culpa procesuala, instanta de control judiciar a mentinut dispozitia din sentinta atacata privind obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata in fond.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Impozite si taxe
Restituire contributie de asigurari de sanatate - Sentinta comerciala nr. 2055/CA/2009 din data de 02.11.2009ACTE ALE AUTORITATILOR PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 1467/CA/2015 din data de 09.06.2015
Impozite si taxe - Sentinta comerciala nr. 353/CA din data de 25.05.2010
Obliga?ia de a plati ”impozit pe spectacole”. Legalitate. - Decizie nr. 1287 din data de 26.09.2016
Cabinete medicale. Caracterul deductibil al costurilor de achizitie a echipamentelor tehnice si aparaturii pentru functionarea cabinetului medical. - Decizie nr. 9253 din data de 18.12.2012
Inmatricularea autovehiculelor fara plata taxei de poluare ulterior datei de 13.02.2010. Conformitatea dreptului intern cu art. 110 din Tratatul pentru functionarea Uniunii Europene. - Decizie nr. 1657 din data de 21.09.2010
O.U.G. nr. 24/1998. Persoana fizica autorizata. - Decizie nr. 565 din data de 13.03.2006
Drept fiscal. Cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit . - Decizie nr. 1944 din data de 19.09.2005
Formulare cu regim special procurate din alta sursa decat cele legale. Valoare probanta. Efecte asupra deducerii cheltuielilor. - Decizie nr. 542 din data de 11.10.2004
Impozitarea veniturilor din activitatile societatilor comerciale in primul an de functionare. Optiunea intre impozitul de venitul microintreprinderilor si impozitul pe profit. - Decizie nr. 684 din data de 01.11.2004
Contencios administrativ. Hotarare de consiliu local de incadrare a terenurilor in categoria celor scutite de impozite. Taxe de inchiriere si pe veniturile din concesiuni. Inexistenta unor creante fiscale - Decizie nr. 616 din data de 04.06.2010
RETINEREA DE IMPOZITE SI CONTRIBUTII DIN VENITURILE OBTINUTE DE INVENTATOR IN URMA CESIONARII DREPTULUI LA OBTINEREA BREVETULUI DE INVENTIE. - Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
IMPOZITUL PE VENITURILE SUB FORMA DE DIVIDENDE. APLICAREA IN TIMP SI INTERPRETAREA DISPOZITIILOR CODULUI FISCAL INCIDENTE MATERIEI - Decizie nr. 209 din data de 25.02.2010
Taxa de salubritate. Actiune in anularea hotararii Consiliului Local prin care s-a stabilit taxa de salubritate. Aplicabilitatea dispozitiilor speciale cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003. Legalitatea instituirii taxei. - Decizie nr. 1210 din data de 30.12.2009
Impozit pe teren. Scutirea prevazuta de art. 257 lit. d) din Codul fiscal. Sfera de aplicabilitate. Furnizor de formare profesionala pentru adulti autorizat in temeiul dispozitiilor Ordonanta Guvernului nr. 129/2000. - Decizie nr. 20 din data de 15.01.2009
Cerere creditor de a fi inscris in tabelul creditorilor cu un cuantum al creantei mai mare decat cel declarat initial, motive ce rezulta din declaratia de impunere a reprezentantilor societatii comerciale debitoare si calcul aplicat la impozit cladir... - Decizie nr. 27 din data de 12.01.2010
- Decizie nr. 593 din data de 18.09.2008
OBLIGATII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATA IN PROCEDURA INSOLVENTEI. SUCCESIUNEA LEGILOR IN TIMP. LEGEA APLICABILA - Decizie nr. 95 din data de 24.04.2007
ACTIUNE IN ANULAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE CARE PRIVESC TAXE SI IMPOZITE. TERMEN DE SOLUTIONARE. DEPASIREA TERMENULUI. CONSECINTE. - Decizie nr. 12 din data de 24.04.2007
T.V.A. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE. DREPT DE DEDUCERE. CONDITII. - Decizie nr. 814 din data de 22.01.2006