InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Galati

Drepturi salariale

(Decizie nr. 395 din data de 08.04.2009 pronuntata de Curtea de Apel Galati)

Domeniu Salarizare | Dosare Curtea de Apel Galati | Jurisprudenta Curtea de Apel Galati

Finantarea de baza a unitatilor de invatamant preuniversitar se asigura prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale de care apartin, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si alte venituri ale bugetelor locale, situatie ce atrage intrunirea conditiei calitatii procesuale pasive.
Decizia civila nr. 395/R/08.04.2009  a Curtii de Apel Galati

Prin sentinta civila nr.144/26.01.2009 pronuntata de Tribunalul Galati in dosarul nr.8016/121/2008, a fost admisa actiunea formulata de reclamantii G.A. s.a. prin reprezentant S. I. P. Galati, in contradictoriu cu paratii CONSILIUL LOCAL B. si  SCOALA GIMNAZIALA B.
Au fost obligate paratii la plata catre reclamanti a diferentelor de drepturi salariale neacordate, actualizate cu rata inflatiei la data platii, reprezentand transele suplimentare de vechime, pentru 30, 35 si 40 de ani de activitate in invatamant, calculate incepand cu 10.12.2005, corespunzator perioadei lucrate de catre fiecare reclamant.
Pentru a pronunta hotararea judecatoreasca, prima instanta a retinut urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Galati sub nr. 8016/121/10.12.2008 reclamantii G.A. s.a reprezentati de  S. I. P. Galati,  au solicitat in contradictoriu cu paratii CONSILIUL LOCAL B. si Scoala Gimnaziala B. obligarea acestora la plata drepturilor salariale neacordate - reprezentand sporul pentru transele suplimentare de vechime prevazute de art. 50 al. 1 si 2 din Legea 128/1997, pe o perioada de 3 ani anterioara depunerii cererii de chemare in judecata, actualizata cu indicele de inflatie.
Motivandu-si in fapt cererea, a aratat ca in art. 50 al. 1 si 2 din Legea 128/1997  sunt reglementate transele suplimentare de vechime ca reclamantii indeplinesc conditiile de vechime pentru a beneficia de transele suplimentare, dar nu le-au fost acordate aceste drepturi.
In dovedirea cererii reclamantii au solicitat administrarea probei cu acte, depunand la dosar adeverinte eliberate privind calitatea lor de cadre didactice si vechimea in munca.
In drept, au invocat art. 50 al 1,2 din Legea nr.128/1997.
Paratii, desi legal citati, nu s-au prezentat in instanta.
Paratul Consiliul Local B. a formulat intampinare prin care a aratat ca este de acord cu pretentiile deduse judecatii, dar nu are calitate procesuala pasiva in cauza intrucat nu are nici o atributie in ceea ce priveste salarizarea cadrelor didactice.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
Potrivit art. 167 din Legea 128/1997, unitatile de invatamant preuniversitar de stat functioneaza ca unitati finantate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii. Prin urmare, calitatea de ordonator de credite in ceea ce priveste cheltuielile de personal revine consiliului local in raza caruia se afla unitatea de invatamant.
Nu are relevanta daca sumele corespunzatoare au fost sau nu trecute in buget, de vreme ce acest aspect nu poate fi imputat reclamantilor.
In acest fel se justifica si calitatea procesuala pasiva a paratului Consiliul Local B.  motiv pentru care exceptia invocata de acesta apare ca fiind nefondata.
Reclamantii  sunt salariati ai unitatii  de invatamant parate si au o vechime de peste 30 de ani, asa cum rezulta din tabelul aflat la fila 3 din dosar.
Potrivit dispozitiilor art. 50  din Legea nr. 128/1997:
    (1) Personalul didactic din invatamantul preuniversitar beneficiaza de transele de vechime la salarizare stabilite de lege si de trei transe suplimentare, care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate in invatamant.
    (2) Pentru fiecare dintre transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
 Dispozitiile legale sus-aratate sunt imperative, unitatea de invatamant in care sunt incadrati reclamantii, avand obligatia ca la implinirea stagiului de vechime de 30,35,40 ani (in functie de situatia concreta a fiecarui reclamant) sa acorde acea crestere a coeficientului de ierarhizare.
Potrivit art. 287 codul muncii, sarcina probei revine angajatorului. Nu s-a facut nici o dovada in sensul ca articolul indicat a fost respectat si ca reclamantii au primit sumele corespunzatoare, si nici nu s-a indicat nici un temei juridic care ar fi facut inaplicabil in cauza art. 50 din Legea 128/1997.
Fata de aceste considerente instanta a admis actiunea, a obligat paratii sa plateasca reclamantilor drepturile salariale neacordate reprezentand c/val transelor suplimentare de vechime, incepand cu data de 08.12.2005 la zi.
 In concret, angajatorul va verifica in ce categorie de vechime se aflau reclamantii la data de 08.12.2005 si, in masura in care era de peste 30 de ani, va aplica cresterea  coeficientului de ierarhizare corespunzatoare din aceasta data si apoi cresterile ulterioare de la 35/ respectiv 40 de ani, de la data implinirii conditiei de vechime. Daca la data de 08.12.2005 salariatul nu avea o vechime de peste 30 de ani, dar a realizat-o ulterior, drepturile se vor calcula si achita de la data implinirii conditiei de vechime. Pentru fiecare reclamant se va lua in calcul perioada efectiv lucrata.
In ceea ce priveste actualizarea cu indicele de inflatie a acestor drepturi banesti pana la data platii efective, tribunalul a considerat-o intemeiata, din perspectiva disp.art.161 pct.4 Codul muncii, precum si a faptului  ca prin aceasta se realizeaza o corelatie intre salariul real si salariul nominal de care reclamantii  ar fi beneficiat la momentul la care paratii le datorau drepturile banesti in cauza si momentul  in care aceste sume au intrat efectiv in patrimoniul beneficiarului.
 Aceasta deoarece principala functie a indexarii este aceea de a atenua efectele inflatiei asupra nivelului  de trai.
Impotriva sentintei civile a declarat recurs paratul Consiliul Local  B. invocand faptul ca nu cade in sarcina sa obligatia stabilirii nivelului de salarizare si al sporurilor pentru personalul din invatamant, aceasta revenind Inspectoratului Scolar al judetului Galati.
In drept si-a intemeiat recursul invocand dispozitiile art.299-316 C. pr. civila.
Reprezentantul intimatilor-reclamanti S. I. P. Galati, a solicitat respingerea recursului fata de atributiile ce revin consiliului local in procesul finantarii sumelor alocate unitatilor din invatamantul preuniversitar de stat.
Prin decizia civila nr. 395/R/08.04.2009 pronuntata de Curtea de Apel Galati a fost respins ca nefondat recursul declarat de paratul  CONSILIUL LOCAL B. impotriva sentintei civile nr.144/26.01.2009 pronuntata de Tribunalul Galati in dosarul nr.8016/121/2008.
Curtea a apreciat ca recursul este nefondat pentru urmatoarele considerente:
Critica recurentului-parat Consiliul Local B. pune in discutie calitatea sa procesuala pasiva vizand modalitatea de finantare a unitatii de invatamant preuniversitar de stat aflata in raza sa teritoriala administrativa.
Calitatea procesuala reprezinta indreptatirea unei persoane de a figura ca parte in proces si presupune existenta unei identitati intre titularii raportului juridic dedus judecatii, din punct de vedere al dreptului afirmat (calitate procesuala activa) si a obligatiei corelative (calitate procesuala pasiva).
Calitatea procesuala se stabileste functie de dreptul ce face obiectul judecatii, a carui existenta sau inexistenta urmeaza a se constata prin hotarare judecatoreasca.
Potrivit art.167 al.3 din Legea nr.84/1995 finantarea pe baza asigura desfasurarea in conditii normale a procesului de invatamant la nivel preuniversitar, conform standardelor nationale. Finantarea de baza se asigura prin bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale de care apartin unitatile de invatamant, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si din alte venituri ale bugetelor locale.
In cadrul finantarii de baza sunt cuprinse inclusiv cheltuielile de personal si care, potrivit reglementarilor de mai sus, se asigura prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale de care apartin unitatile de invatamant.
Ca urmare, nu pot fi primite motivele de recurs invocate in cauza in sensul ca nu intra in sfera atributiilor ce revin paratului consiliul local, asigurarea sumelor necesare platii unor asemenea drepturi salariale ce fac parte din finantarea de baza a unitatilor de invatamant.
De altfel si prevederile art.13 din OUG nr. 32/2001, stabilesc, incepand cu anul 2001 asigurarea finantarii institutiilor de invatamant preuniversitar de stat din bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale pe a caror raza acestea isi desfasoara activitatea , cu exceptia unor cheltuieli care nu privesc cauza de fata.
In aplicarea acestor prevederi au fost emise si Norme metodologice prin H.G. nr.538/2001, H.G. nr.2192/2004, H.G. nr.174/2003 si 2192/2004.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010