InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Satu Mare

Contencios administrativ - litigiu privind functionarii publici cu statut special; drepturi salariale.

(Sentinta civila nr. 444/CA din data de 15.10.2008 pronuntata de Tribunalul Satu Mare)

Domeniu Revendicare (actiuni; bunuri; drepturi); Salarizare | Dosare Tribunalul Satu Mare | Jurisprudenta Tribunalul Satu Mare

Dosar nr. 2300/83/2008
SENTINTA CIVILA NR. 444/CA/15.10.2008
Domeniu asociat: contencios administrativ; litigiu privind functionarii publici cu statut
special; drepturi salariale.       Pentru ca un drept prevazut de lege sa nu devina lipsit de continut, vidat de
substanta sa si practic sa devina lipsit de orice valoare, in conditiile in care dreptul
respectiv nu a fost abrogat, se impune ca acesta sa se realizeze in spiritul si litera
legii care a prevazut existenta acestuia. De asemenea, efectele de suspendare a
punerii in aplicarea dispozitiei legale referitoare la dreptul dobandit trebuie limitate
numai la perioada cat a fost in vigoare actul normativ temporar respectiv, altfel s-ar
prelungi valabilitatea dispozitiei de suspendare a aplicarii unu text de lege si dupa
abrogarea dispozitiei de suspendare, ceea ce ar contraveni principiului
neretroactivitatii unei legi dupa abrogarea lui dedus din art. 15 din Constitutia
Romaniei.  Prin urmare, functionarii publici cu statut special sunt indreptatiti sa
beneficieze de sporul de fidelitate aferent  perioadei 01.01.2005-13.12.2005 in
cuantumul si conditiile reglementate de Ordinul M.A.I. nr. 132/09.02.2004.
      Prin actiunea in contencios administrativ, inregistrata la instanta sub dosar nr.
de mai sus, reclamantul SINDICATUL NATIONAL AL POLITISTILOR SI
PERSONALUL CONTRACTUAL DIN CADRUL M.I.RA. - BIROUL TERITORIAL DIN
I.J.P.F. SATU MARE in numele membrilor de sindicat indicati nominal in anexa la
cererea de chemare in judecata, a chemat in judecata in calitate de parati
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE BUCURESTI,
INSPECTORATUL JUDETEAN AL POLITIEI DE FRONTIERA SATU MARE si
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE, solicitand instantei ca prin hotararea ce o va
pronunta in cauza, sa oblige paratii la plata catre fiecare membru de sindicat a 
sumei reprezentand spor de fidelitate  aferent perioadei: 01.01.2005 - 31.12.2005,
actualizate cu coeficientul de inflatie  de la data scadentei si pana la plata efectiva si
sa oblige paratul Ministerul Finantelor Publice la alocarea fondurilor necesare platii
sporului de fidelitate cuvenit.
In motivare se arata ca OG nr. 38/30.01.2003 republicata, privind salarizarea
si alte drepturi ale politistilor, aprobata prin Legea 353/2003 cu modificarile si
completarile ulterioare prevede in cuprinsul art. 6: "Pentru activitatea desfasurata in
institutiile din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, in
calitate de militar, politist, functionar public si personal contractul, politistilor li se
acorda un spor de fidelitate de pana la  20 % din salariul de baza, in conditiile
stabilite prin ordin al ministrului de interne".
In aplicarea acestei dispozitii, a fost emis Ordinul nr. 132/09.02.2004. Conform
art. 5.1. din acest ordin "politistii, pentru activitatea desfasurata in institutiile din
sectorul de aparare nationale, ordine publica si siguranta nationala, in calitate de
militar, politist, functionar public si personal contractual, beneficiaza de un spor de
fidelitate calculat la salariul de baza astfel:
- Pentru o vechime de 1 an, pana la 2 ani inclusiv, procentul este de 4 %;
- Pentru o vechime de peste 2 ani si pana la 5 ani inclusiv, procentul este de 8 %;
- Pentru o vechime de peste 5 ani si pana la 10 ani inclusiv, procentul este de 10 %;
- Pentru o vechime de peste 10 ani si pana la 15 ani inclusiv, procentul este de 13 %;
- Pentru o vechime de peste 15 ani si pana la 20 ani inclusiv, procentul este de 16%;
- Pentru o vechime de peste 20 ani, procentul este de 20% ". In continuare, in art. 5.2
se defineste activitatea ce intra sub incidenta prezentelor dispozitii ca fiind "perioada
cat politistii au facut parte din cadrele militare in activitate, au indeplinit serviciul
militar in termen sau cu termen redus, au fost elevi ai unei institutii militare de
invatamant, militari angajati pe baza de contract, concentrati, mobilizati sau in
prizonierat.
      Prin activitatea desfasurata in calitate de politist se intelege perioada in care
acestia au avut raporturi de serviciu in aceasta calitate.
Prin activitatea desfasurata in calitate de functionar public se intelege
perioada lucrata in aceasta calitate.
Prin activitatea desfasurata in calitate de personal contractual se intelege
perioada lucrata in aceasta calitate cu contract de munca, pe durata determinata sau
nedeterminata".
Potrivit acelorasi norme metodologice de aplicare a art. 6 "sporul se acorda
incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a indeplinit conditia de
vechime. Cei care indeplinesc conditia de vechime pe data de intai a lunii,
beneficiaza de sporul respectiv incepand cu aceasta data".
Prin art. 2 alin. 1 din OUG nr. 118/2004 privind acordarea unor drepturi
salariale personalului Ministerului Administratiei si Internelor, se arata ca in anul
2005, aplicarea dispozitiilor art. 6 din OG nr. 38/30.01.2003 se suspenda.
Potrivit art. 56 din Legea nr. 24/2000 republicata, privind normele de tehnica
legislativa pentru elaborarea actelor normative, dupa intrarea in vigoare a unui act
normativ, pe durata existentei acestuia pot interveni diferite evenimente legislative,
cum sunt: modificarea, completarea, abrogarea, republicarea, suspendarea sau
altele asemenea.
Totodata, conform art. 64 din acelasi act normativ, in cazuri speciale,
aplicarea unui act normativ poate fi suspendata printr-un act normativ de acelasi nivel
sau de nivel superior, la expirarea perioadei de suspendare, actul normativ sau
dispozitiile afectate de suspendare intrand, de drept, in vigoare.
Masura suspendarii acordarii sporului de fidelitate a afectat doar exercitiul
dreptului, nu si existenta acestuia, intrucat un drept prevazut de lege inceteaza doar
prin abrogare, abrogare care in speta nu s-a produs pana la data introducerii
prezentei cereri.
Prin urmare, se solicita a se aprecia ca politistii membri ai Sindicatului National
al Politistilor si Personalului Contractual sunt  indreptatiti sa solicite restituirea
drepturilor salariale cuvenite cu titlu de spor de fidelitate pentru perioada 01.01.2005-
31.12.2005.
In drept, invoca disp. art. 51 din Constitutia Romaniei, art. 28 din Legea nr.
54/2003 a sindicatelor, OG nr. 38/2003, OG 8/2004, Legea nr. 360/2002. art. 56, 64
din Legea nr. 24/2000.
Prin intampinarile formulate in cauza, paratul MINISTERUL INTERNELOR SI
REFORMEI ADMINISTRATIVE solicita respingerea actiunii reclamantilor ca
neintemeiata.
In motivare, se arata, in esenta, faptul ca prin art. 2 alin. 1 din OUG nr.
118/2004 privind acordarea unor drepturi salariale personalului Ministerului
Administratiei si Internelor aprobata prin Legea nr. 28/2005, in anul 2005 a fost
suspendata aplicarea prevederilor art. 6 din OG nr. 38/2003 cu modificarile si
completarile ulterioare
      De asemenea, in art. 4 din OUG nr. 118/2004 se stipuleaza ca aplicarea
dispozitiilor din aceasta ordonanta de urgenta se realizeaza din fondurile aprobate
pentru Ministerul Administratiei si Internelor pe anul 2005.
Mai mult, art. 57 din OG nr. 38/2003 cu modificarile si completarile ulterioare
prevede ca "acordarea drepturilor banesti reglementate prin prezenta ordonanta se
face in limita fondurilor bugetare aprobate anual.".
Din punct de vedere al tehnicii legislative, paratii precizeaza faptul ca
posibilitatea de suspendare a unui act normativ ori a unei dispozitii dintr-un act
normativ este reglementata de art. 64 alin. 1 din Legea nr. 24/2000 privind normele
de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, care prevad
ca "in cazuri speciale, aplicarea unui act normativ poate fio suspendata printr-un alt
act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior. In aceasta situatie se vor
prevedea, in mod expres, data la care se produce suspendarea, precum si durata ei
determinata". Aliniatul 2 al art. 64 prevede ca "la expirarea duratei de suspendare
actul normativ sau dispozitia afectata de suspendare reintra de drept in vigoare".
Prin urmare, pentru anul 2005 dispozitiile art. 6 din OG nr. 38/2003 cu
modificarile si completarile ulterioare, nu putea si nu pot produce efecte juridice.
Prin cererea de chemare in garantie formulata de paratul MINISTERUL
ADMINISTRATIEI si INTERNELOR impotriva MINISTERULUI FINANTELOR
PUBLICE Bucuresti, paratul a solicitat instantei ca, in cazul in care va admite
actiunea reclamantilor, sa oblige chematul in garantie sa vireze M.A.I. sumele
necesare pentru plata acestora.
In motivare se arata  ca, potrivit dispozitiilor HG nr. 386/2007, bugetul de stat
este gestionat de Ministerul Economiei si Finantelor, astfel, in ipoteza admiterii
actiunii, aceasta institutie trebuie sa vireze Ministerului Administratiei si Internelor
sumele necesare efectuarii acestor plati, dand astfel eficienta actului de justitie.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
           OG nr. 38/30.01.2003 republicata, privind salarizarea si alte drepturi ale
politistilor, aprobata prin Legea 353/2003 cu modificarile si completarile ulterioare
prevede in cuprinsul art. 6: "Pentru activitatea desfasurata in institutiile din sectorul
de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, in calitate de militar,
politist, functionar public si personal contractul, politistilor li se acorda un spor de
fidelitate de pana la  20 % din salariul de baza, in conditiile stabilite prin ordin al
ministrului de interne".
In aplicarea acestei dispozitii, a fost emis Ordinul nr. 132/09.02.2004. Conform
art. 5.1. din acest ordin "politistii, pentru activitatea desfasurata in institutiile din
sectorul de aparare nationale, ordine publica si siguranta nationala, in calitate de
militar, politist, functionar public si personal contractual, beneficiaza de un spor de
fidelitate calculat la salariul de baza astfel:
- Pentru o vechime de 1 an, pana la 2 ani inclusiv, procentul este de 4 %;
- Pentru o vechime de peste 2 ani si pana la 5 ani inclusiv, procentul este de 8 %;
- Pentru o vechime de peste 5 ani si pana la 10 ani inclusiv, procentul este de 10 %;
- Pentru o vechime de peste 10 ani si pana la 15 ani inclusiv, procentul este de 13 %;
- Pentru o vechime de peste 15 ani si pana la 20 ani inclusiv, procentul este de 16%;
- Pentru o vechime de peste 20 ani, procentul este de 20% ". In continuare, in art. 5.2
se defineste activitatea ce intra sub incidenta prezentelor dispozitii ca fiind "perioada
cat politistii au facut parte din cadrele militare in activitate, au indeplinit serviciul
militar in termen sau cu termen redus, au fost elevi ai unei institutii militare de
invatamant, militari angajati pe baza de contract, concentrati, mobilizati sau in
prizonierat.
      Prin activitatea desfasurata in calitate de politist se intelege perioada in care
acestia au avut raporturi de serviciu in aceasta calitate.
Prin activitatea desfasurata in calitate de functionar public se intelege
perioada lucrata in aceasta calitate.
Prin activitatea desfasurata in calitate de personal contractual se intelege
perioada lucrata in aceasta calitate cu contract de munca, pe durata determinata sau
nedeterminata".
Potrivit acelorasi norme metodologice de aplicare a art. 6 "sporul se acorda
incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a indeplinit conditia de
vechime. Cei care indeplinesc conditia de vechime pe data de intai a lunii,
beneficiaza de sporul respectiv incepand cu aceasta data".
Prin art. 2 alin. 1 din OUG nr. 118/2004 privind acordarea unor drepturi
salariale personalului Ministerului Administratiei si Internelor, se arata ca in anul
2005, aplicarea dispozitiilor art. 6 din OG nr. 38/30.01.2003 se suspenda.
Din analiza acestor acte normative, instanta constata ca, prin disp. art. 2 alin.
1 din OUG nr. 118/2004, dreptul salarial al politistilor de a beneficia de sporul de
fidelitate in cuantumul prevazut de art. 5.1. din Ordinul M.A.I. nr. 132/09.02.2004 nu
a fost desfiintat, ci doar s-a suspendat exercitarea acestuia pe perioada 01.01.2005-
31.12.2005. Aceasta suspendare a exercitiului unui drept nu inlatura dreptul la sporul
de fidelitate al politistilor, pentru ca, astfel, s-ar contraveni atat art. 53 din Constitutia
Romaniei revizuita prind cazurile cand se poate restrange exercitiul unui drept, cat si
reglementarilor date prin art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Potrivit art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind Normele de tehnica legislativa
pentru elaborarea actelor normative, "in cazuri speciale aplicarea unui act normativ
poate fi suspendata printr-un alt act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior".
In aceasta situatie se vor prevedea in mod expres date la care se produce
suspendarea, precum si durata ei  determinata.
La expirarea duratei de suspendare actul normativ sau dispozitia afectata de
suspendare reintra de drept in vigoare.
Prelungirea suspendarii, modificarea sau abrogarea actului normativ ori a
dispozitiei suspendare poate face obiectul unui act normativ sau al unei dispozitii
exprese cu aplicare de la data expirarii suspendarii.
Retinand ca esentiala aceasta dispozitie legala in interpretarea actelor
normative incidente in cauza, instanta constata ca suspendarea aplicarii prevederilor
prin care s-au stabilit drepturile salariale in favoarea reclamantului a fost dispusa prin
actul normativ amintit, pe o durata determinata (pentru anul in curs in care a avut loc
suspendarea exercitiului dreptului), iar prelungirea duratei acestei suspendari nu a
fost dispusa in mod expres prin actele normative urmatoare, astfel, potrivit art. 62
alin. 2 din Legea nr. 24/2004 la data de 01.01.2006 dreptul reclamantilor la sporul de
fidelitate aferent anului 2005 a reintrat de drept in vigoare.
Acest lucru este justificat de faptul ca pentru ca un drept prevazut sa nu
devina lipsit de continut, vidat de substanta sa si practic sa devina lipsit de orice
valoare, in conditiile in care dreptul respectiv nu a fost abrogat, se impune ca acesta
sa se realizeze in spiritul si litera legii care a prevazut existenta acestuia. De
asemenea, in conditiile in care efectele de suspendare a punerii in aplicarea
dispozitiei legale referitoare la dreptul dobandit trebuie limitate numai la perioada cat
a fost in vigoare actul normativ temporar respectiv (altfel s-ar prelungi valabilitatea
dispozitiei de suspendare a aplicarii unu text de lege si dupa abrogarea dispozitiei de
suspendare, ceea ce ar contraveni principiului neretroactivitatii unei legi dupa
abrogarea lui dedus din art. 15 din Constitutia Romaniei), instanta a apreciat ca
membrii de sindicat in numele carora s-a introdus prezenta actiune in contencios
administrativ sunt indreptatiti sa beneficieze de sporul de fidelitate aferent  perioadei
01.01.2005-13.12.2005 in cuantumul si conditiile reglementate de Ordinul M.A.I. nr.
132/09.02.2004.
Fata de solutia adoptata cu privire la capatul de cerere principal formulat de
reclamant impotriva paratilor de ordin I si II, retinand prevederile art. 4 din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice si ale HG nr. 386/2007, instanta a apreciat ca
cererea de chemare in garantie formulata de paratul M.I.R.A impotriva M.E.F. este
temeinica si legala, motiv pentru care aceasta urmeaza sa fie admisa.
Retinand pe de o parte faptul ca intre reclamanti si paratul Ministerul
Economiei si Finantelor nu exista raporturi juridice directe in baza carora paratul sa
pata a fi obligat printr-o hotarare judecatoreasca, iar pe de alta parte solutia adoptata
fata de cererea de chemare in garantie, in sensul ca o parte nu poate avea intr-un
proces in acelasi raport juridic dubla calitate de parat si de chemat in garantie, fata
de cele de mai sus, in temeiul art. 2 pct. 1 lit. d C.proc.civ., art. 10 din Legea nr.
554/2004, art. 91 indice 1 din Legea nr. 188/1999, art. 61 si urm. Din Legea nr.
24/200, art. 274 C.proc.civ. si a textelor de lege amintite, instanta a  admis in parte
actiunea inaintata de  reclamant, a admis cererea de chemare in garantie formulata
de paratul MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE, impotriva
chematului in garantie MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR BUCURESTI,in
sensul ca, va obliga paratii MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI
ADMINISTRATIVE si INSPECTORATUL JUDETEAN AL POLITIEI DE FRONTIERA
SATU MARE, la plata catre reclamant a drepturilor banesti cuvenite cu titlu de spor
de fidelitate, in conformitate cu prevederile O.G.nr.38/30.01.2003 si ale Ordinului
M.A.I. nr.132/9.02.2004, pe perioada 1.01.2005-31.12.2005, actualizat cu coeficientul
inflatiei de la data scadentei si pana  la data efectuarii platii, a obligat chematul in
garantie MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR BUCURESTI sa aloce
fondurile necesare platii sporului de fidelitate stabilit in favoarea reclamantului  si va 
respinge actiunea reclamantului impotriva paratului MINISTERUL ECONOMIEI SI
FINANTELOR BUCURESTI,fara  a acorda in cauza cheltuieli de judecata acestea
nefiind solicitate de catre reclamant.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Revendicare (actiuni; bunuri; drepturi); Salarizare

Litigiu privind functionarii publici - Legea nr. 188/1999 - Anulare ordin de aplicare sanctiune disciplinara - Sentinta civila nr. 1865/CA din data de 12.06.2014
Litigiu privind functionarii publici - Legea nr. 188/1999 - Anulare decizie stabilire drepturi salariale, emisa in urma promovarii functionarilor publici de executie - Sentinta civila nr. 801/CA din data de 27.02.2014
Anulare act administrativ-fiscal, respectiv decizie de impunere si decizie de solutionare a contestatiei formulate impotriva deciziei de impunere, cerere admisa, in considerarea exceptiei instituite de legiuitor, respectiv aceea ca beneficiarii care achiz - Sentinta civila nr. 2162/CA din data de 18.09.2014
Anulare proces-verbal de contraventie circulatie - Recurs declarat de catre contravenient, cale de atac respinsa ca inadmisibila, in considerarea dispozitiilor art. 457 C.pr. civ. - Decizie nr. 114/R-CA din data de 28.02.2014
Anulare proces-verbal de contraventie - Recurs declarat, de catre institutia publica intimata, impotriva hotararii primei instante, prin care sanctiunea amenzii contraventionale aplicata petentei, prin procesul verbal contestat, a fost inlocuita cu sanct - Decizie nr. 626/R-CA din data de 01.11.2013
Suspendare executare act administrativ, respectiv decizie privind recuperarea unor sume platite necuvenit, cu titlu de indemnizatie pentru cresterea copilului - Sentinta civila nr. 2065/CA din data de 06.08.2014
Pretentii (malpraxis) - Recurs-admite recursurile, caseaza sentinta recurata si trimite cauza spre rejudecare aceleiasi instante - Decizie nr. 36/R din data de 23.02.2015
Contestatie le executare - Apel prin care apelanta-contestatoare solicita obligarea intimatilor la plata cheltuielilor de judecata si restituirea taxei de timbru, pretentii in sustinerea carora sustinme ca a achitat intimatilor suma datorata, anterior inc - Decizie nr. 88/Ap din data de 02.03.2015
Anulare antecontract vanzare-cumparare a unui bun imobil, la solicitarea promitentului-cumparator, pentru viciul de consimtamant constand in eroarea asupra calitatii de proprietar a promitentului-vanzator - Decizie nr. 96/Ap din data de 03.03.2015
Actiune in constatare si rectificare carte funciara - Decizie nr. 102/Ap din data de 09.03.2015
Drepturi banesti (dobanda legala) - Sentinta civila nr. 97/LMA din data de 26.02.2015
Contestatie la executare - anulare act, respect decizie debit, emisa de parata, in temeiul prevederilor art. 179 din Legea 263/2010, urmare a faptului ca reclamanta, beneficiara a unei pensii anticipate partiale, a realizat venituri dintr-o conventie civi - Sentinta civila nr. 58/LMA din data de 12.02.2015
Drepturi banesti (despagubiri solicitate de catre angajator pentru nerespectarea de catre angajat a termenului de preaviz stipulat in contractul individual de munca) - Sentinta civila nr. 96/LMA din data de 26.02.2015
Drepturi banesti (dobanda legala) - Sentinta civila nr. 117/LMA din data de 11.03.2015
Omor deosebit de grav; Talharie - Sentinta penala nr. 51 din data de 20.03.2012
Violare de domiciliu; Omor deosebit de grav; Talharie - Sentinta penala nr. 162 din data de 24.06.2009
Nationalizare. Despagubiri. - Decizie nr. 4/Ap din data de 19.01.2010
Fond funciar. Restituirea pretului in situatia reglementata de art. III alin.2 indice 4 din Legea nr.169/1997. - Decizie nr. 317/R din data de 20.05.2009
Raspundere civila delictuala. Limitarea valorii despagubirilor. Aplicabilitate. - Decizie nr. 110/R din data de 18.02.2009
Procedura civila. Efectuarea expertizei de catre experti extrajudiciari. Respectarea dreptului la un proces echitabil. Controlul instantei. - Decizie nr. 126/R din data de 25.02.2009