InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CONT.ADM. Contraventie prev. la art. 102 alin.3 lit.e) din OUG nr. 195/2002. Aplicarea masurii tehnico-admin. a retinerii permisului si a sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce autovehicule

(Decizie nr. din data de 17.11.2010 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Circulatie rutiera | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau

     
        1) - Prin plangerea inregistrata la Judecatoria Pogoanele  sub nr. X/X/2009 din x/2009, petentul L. V. a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta in contradictoriu cu intimatul Inspectoratul de Politie al Judetului Buzau sa se dispuna anularea procesului verbal de contraventie seria CC nr. X/2009 din 21.11.2009, in baza caruia a fost sanctionat cu 9 puncte amenda in cuantum de 540 lei, corelativ cu retinerea permisului de conducere si suspendarea  exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe o perioada  determinata, pentru pretins comiterea contraventiei prevazute la art. 102 alin.3 lit.e) din OUG nr. 195/2002 raportat la art. 121 alin.1 din HG nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind regimul juridic al contraventiilor.
        In motivarea plangerii, petentul a sustinut ca nu a savarsit contraventia retinuta in sarcina sa prin procesul verbal contestat, in sensul ca la data de 21.11.2009 ar fi condus autoturismul X  in localitatea Vizireni , judetul Buzau cu o viteza de 109 km/h . Apreciaza ca intimatul nu a dovedit pretinsa fapta contraventionala, in conditiile in care  agentul de politie nu i-a prezentat plansa fotografica, documentul privind omologarea aparatului radar utilizat si nici atestarea calitatii  operatorului radar  .
        Intimatul a formulat intampinare in conditiile art. 115-118 din Codul de procedura civila, solicitand motivat respingerea plangerii ca neintemeiata.
        2) - Prin sentinta civila nr. X/2010  pronuntata de Judecatoria Pogoanele  s-a admis in parte plangerea formulata de petent, dispunandu-se anularea  in parte a procesului verbal de contraventie in ceea ce priveste masura tehnico administrativa a retinerii permisului de conducere .
        Pentru a hotari astfel, instanta fondului a retinut in fapt si in drept :
        Desi, din punct de vedere al legalitatii, procesul verbal de contraventie contestat respecta conditiile prevazute sub sanctiunea nulitatii de art. 17 din OG nr. 2/2001, totusi, sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului  de a conduce autovehicule pentru o perioada de 30 de zile a fost aplicata nelegal.
        Invocand prevederile art. 97 alin.1 si 2 , cu trimitere la art. 102 alin. 3 din OUG nr. 195/2002  , instanta fondului a apreciat ca prin neaplicarea si nementionarea sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pe timp limitat, de catre agentul constatator, in cuprinsul procesului verbal, alaturi de sanctiunea principala a amenzii si de masura tehnico administrativa a retinerii permisului de conducere, aceasta nu poate fi verificata din punct de vedere al legalitatii, aducandu-se astfel atingere dreptului petentului la un proces echitabil, garantat de art. 6 din CEDO.
        Sub aspectul temeiniciei, instanta a apreciat ca  petentul  se face vinovat de savarsirea faptei contraventionale retinute in sarcina sa,  prevazuta la art. 102 alin. 3 lit. e) din OUG nr. 195/2002 raportat la art. 121 alin. 1 din HG nr. 1391/2006 , constand in depasirea vitezei legal admise in localitate .
               3) - Impotriva sentintei a declarat recurs intimatul in termen legal, conform art. 34 alin.2 din OG nr. 2/2001, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie potrivit motivelor de recurs depuse in scris  la dosar .
        In expunerea motivelor de critica, intimatul a invocat gresita  anulare  a procesului verbal de contraventie sub aspectul masurii tehnico administrative a retinerii permisului de conducere , in conditiile in care sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce  opereaza de drept, fiind prevazuta in cazul dedus judecatii  art. 102 al.3 (pentru 90 de zile), iar in celelalte cazuri la art. 101 al.3 (pentru 60 de zile)  si respectiv   la art. 100 alin.3 (pentru 30 de zile).
        4) - Prin decizia nr. X/2010, s-a admis recursul declarat de intimat, dispunandu-se modificarea sentintei atacate in sensul respingerii plangerii.
        In acest sens, s-a avut in vedere :
        4.1.) - Fapta contraventionala retinuta in sarcina petentului. Sanctiuni
        Prin procesul verbal de contraventie seria CC nr. X/2009 s-a retinut in sarcina petentului comiterea contraventiei prevazute la art.102 alin.3 lit.e) din OUG nr.195/2002 raportat la art.121 alin.1 din HG nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr.195/2002, constand in depasirea vitezei legal admise in localitate.
       Conform art.102 alin.3 lit.e) din ordonanta, contraventia enuntata se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV -a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii  dreptului de a conduce autovehicule pentru o perioada de 90 de zile, iar potrivit art. 111 alin.1 lit.c) se dispune si masura tehnico - administrativa  a retinerii permisului de conducere.
     4.2.) - Modele pentru incheierea proceselor verbale de contraventie prevazute la anexa nr.1A si anexa nr.1D la HG nr.1391/2006. Sanctiuni
     Conform dispozitiilor art. 96 alin.1 si art. 109 alin.1 din OUG nr. 195/2002 , precum si ale art. 180 alin.1 din HG nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 , agentul constatator aplica sanctiunile principale , sanctiunile complementare si /sau masurile tehnico administrative prin acelasi proces verbal de contraventie.
     Potrivit art.109 alin.4 din OUG nr.195/2002, forma si continutul procesului verbal de constatare a contraventiei se stabilesc prin regulament.
     Regulamentul de aplicare a OUG nr.195/2002, aprobat prin HG nr. 1391/2006 este prevazut cu cinci anexe, numerotate astfel :1A, 1B, 1C, 1D si 1E, care fac parte integranta din actul normativ invocat, conform art.225.
     Anexele nr.1A si nr. nr.1D reprezinta modele de incheiere a procesului verbal , celelalte anexe vizand : dovada inlocuitoare (anexa nr.1B), autorizatia de reparatii (anexa nr.1C ) si raportul de retinere a permisului (anexa nr.1E).
     4.3.) - Proces verbal de contraventie incheiat potrivit modelului prevazut la anexa nr.1A. Aplicarea sanctiunilor
     La art.180 alin.1 din regulament se dispune in sensul ca in cazul constatarii incalcarii normelor rutiere, procesul verbal de constatare a contraventiei se incheie potrivit modelului prevazut in anexa nr.1A, care va cuprinde in mod obligatoriu pe langa anumite alte mentiuni , si "sanctiunea contraventionala complementara aplicata si /sau masura tehnico - administrativa dispusa".
     Examinandu-se anexa nr.1A, se constata ca aceasta cuprinde sase rubrici referitoare  la sanctiunile si  masurile prevazute la art. 95, art.96  si art.97 din OUG nr. 195/2002, mai putin referitor la sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pe timp limitat, dupa cum urmeaza : avertisment /amenda ( lit.a , b : sanctiuni principale), puncte de penalizare / confiscarea / imobilizarea vehiculului ( lit.c, d, e : sanctiuni complementare ), si retinerea permisului de conducere / certificatului de inmatriculare / placutelor de inmatriculare / atestatului profesional ( lit. f : masuri tehnico - administrative).
     Astfel conceputa anexa nr.1A , legiuitorul a avut in vedere ca este acoperita intreaga arie atat a sanctiunilor principale si complementare cat si a masurilor tehnico administrative prevazute de normele enuntate , in conditiile in care sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce si durata acesteia sunt instituite in mod expres in cuprinsul textului incriminator al contraventiei , mentionat de agentul constatator in procesul verbal ( in cauza dedusa judecatii : art. 102 alin.3 lit. e).
     In aceeasi interpretare se retine si faptul ca, prin aplicarea deopotriva , prin acelasi proces verbal de contraventie, alaturi de sanctiunea principala, atat a masurii tehnico - administrative a retinerii permisului in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce cat si a sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce se creeaza in mod evident un caz de incompatibilitate, in raport de prevederile art.190 din HG nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr.195/2002.
     Conform art.190, in cazurile prevazute de lege, odata cu constatarea faptei, politistul rutier retine permisul de conducere , eliberand dovada inlocuitoare cu drept de circulatie in cazul de fata ( alin.1), iar permisul, impreuna cu un raport de retinere al carui model este prevazut in anexa nr.1E se trimit cel mai tarziu in prima zi lucratoare care urmeaza celei in care a fost eliberata dovada inlocuitoare, la serviciul politiei rutiere pe raza careia a fost savarsita fapta , pentru efectuarea mentiunilor corespunzatoare in evidenta conducatorilor de autovehicule ( alin.2).
     Or, potrivit raportului de retinere ( anexa nr.1 E : parte integranta din regulament), agentul constatator "propune"  suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe o perioada determinata, de la caz la caz , sanctiunea propusa de acesta fiind " aprobata "  de seful politiei rutiere.
     Mai mult, potrivit art. 210 alin. 1 din regulament, atunci cand conducatorul de autovehicul savarseste o fapta pentru care , se retine permisul de conducere in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce , eliberandu-i-se dovada inlocuitoare cu drept de circulatie , sanctiunea contraventionala complementara opereaza incepand cu ziua urmatoare celei in care a expirat valabilitatea dovezii.
     Pe de alta parte, in situatia in care se contesta procesul verbal de contraventie, sunt aplicabile prevederile art. 118 alin.2 din ordonanta, potrivit carora plangerea formulata impotriva procesului verbal suspenda executarea amenzilor si a sanctiunilor contraventionale complementare de la data inregistrarii acesteia pana la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti.
     Rezulta, prin urmare , din coroborarea normelor legale enuntate, ca sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce , inclusiv durata acesteia, fiind prevazute prin insasi textul incriminator , mentionat in cuprinsul procesului verbal , este propusa de agentul constatator si aprobata de  seful politiei rutiere prin raportul de retinere, ea operand fie cu incepere din ziua urmatoare celei in care a expirat valabilitatea dovezii , fie de la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti, in caz de contestare a procesului verbal de contraventie .
     In sensul ca seful politiei rutiere hotaraste asupra sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce, si nu agentul constatator, se prevede imperativ si la art.103 alin.1? din OUG nr. 195/2002 si respectiv ale art.191 alin.1 din HG nr. 1391/2006 pentru aprobarea regulamentului.
     Conform 103 alin.1? din ordonanta,  suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe o perioada de 90 de zile se dispune de catre seful politiei rutiere pe raza careia a fost savarsita fapta, in situatia prevazuta la alin.1 lit.c (cand  a fost urmarita ca infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice, precum si in cazul  accidentului de circulatie din care a rezultat decesul sau vatamarea corporala a unei persoane si instanta de judecata sau procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala sau incetarea urmaririi penale, daca pentru regula de circulatie incalcata se prevede sanctiunea complementara a suspendarii ).
     Potrivit art.191 alin.1 din regulament, in situatia in care contravenientul a savarsit fapta pe raza de competenta a altui judet decat cel care il are in evidenta, permisul de conducere se pastreaza la serviciul politiei rutiere pe teritoriul careia  fost constatata contraventia, pana cand seful serviciului hotaraste asupra sanctiunii contraventionale complementare, dar nu mai mult de 15 zile de la data retinerii, dupa care il trimite serviciului politiei rutiere al judetului care il are in evidenta.
     Nu fac obiect de analiza dispozitiile art.96 alin.4 din ordonanta, potrivit carora  in situatia cumulului de 15 puncte de penalizare suspendarea exercitarii dreptului de a conduce se dispune de seful politiei rutiere, avandu-se in vedere particularitatea unui astfel de caz, ce nu implica incheierea unui proces verbal de contraventie
      4.4.) -  Proces verbal de contraventie incheiat potrivit modelului prevazut la anexa nr.1 D la regulament . Aplicarea sanctiunilor
     Spre deosebire de anexa  nr.1A ( care constituie regula in ce priveste modelul de incheiere a procesului verbal de contraventie in cazul incalcarii normelor rutiere), la anexa nr. 1 D impusa ca model de incheiere a procesului verbal de art. 181 alin.1 din regulament ( care, practic, constituie exceptia de la regula in cazul in care fapta este constatata cu ajutorul unui mijloc tehnic certificat sau mijloc tehnic omologat si verificat metrologic, iar conducatorul auto nu este oprit in trafic  ), se prevad in mod expres sanctiunile complementare privind  suspendarea exercitarii dreptului de a conduce si punctele de penalizare, alaturi de sanctiunile principale.
     Intr-un astfel de caz , politistul rutier incheie procesul verbal de contraventie dupa prelucrarea inregistrarilor si stabilirea identitatii conducatorului de vehicul, pe fondul efectuarii procedurii instituite la alineatul 2 al textului de lege invocat.
     5 )- Referitor la nulitatea absoluta partiala virtuala a procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei :
     In raport de motivatia expusa in considerentele prezentei decizii, tribunalul apreciaza ca in cauza nu opereaza nici un motiv de nulitate absoluta    ( procesul verbal contestat fiind incheiat cu respectarea cerintelor prevazute la art. 17 din OG nr. 2/2001 ) si nici vreun alt motiv de nulitate relativa ( ce ar fi putut fi invocat sub incidenta dispozitiilor art. 105 alin.2 din Codul de procedura civila), intrand in discutie cel mult necorelarea unor texte legale.
     6 ) -  In cauza dedusa judecatii , retinandu-se contraventia  prevazuta la art.102 alin.3 lit.e ) din OUG nr.195/2002 raportat la art.121 alin.1 din HG nr.1391/2006,  s-a utilizat in mod corect  la incheierea procesului verbal de contraventie modelul prevazut de anexa nr. 1 A , dispunandu-se aplicarea amenzii in cuantum de 540 lei, ca sanctiune principala, precum si masura tehnico administrativa a retinerii permisului de conducere, in conditiile in care sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 90 de zile este prevazuta in insusi textul incriminator  mentionat in act, fiind propusa  de agentul constatator si aprobata de seful politiei rutiere.
     In aplicarea normelor legale invocate , petentului i s-a retinut efectiv permisul de conducere , context in care i s-a eliberat dovada inlocuitoare cu drept de circulatie , sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce, prevazuta la textul incriminator mentionat in procesul verbal,  operand  cu incepere din ziua urmatoare celei in care ar fi expirat valabilitatea dovezii inlocuitoare, in cazul in care nu s-ar fi contestat procesul verbal de contraventie.
     Producandu-se, insa, dovada depunerii la Judecatoria Pogoanele a plangerii formulate impotriva procesului verbal de catre petent, la data de 2.12.2009, executarea amenzii si a sanctiunii complementare este suspendata incepand cu aceasta data pana la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti.
     In raport de probatoriul administrat in cauza, tribunalul retine ca procesul verbal de contraventie contestat este legal si temeinic, fiind incheiat cu respectarea   prevederilor legale in materie, inclusiv sub aspectul masurii tehnico- administrative si a sanctiunii complementare.
     7 ) - Pentru considerentele expuse, in baza art. 312 alin.2 raportat la art. 304 pct.9 din Codul de procedura civila s-a admis recursul ca intemeiat, dispunandu-se modificarea sentintei atacate in sensul respingerii ca neintemeiata a plangerii formulate de petent impotriva procesului verbal de contraventie contestat.

     
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Circulatie rutiera

conducere a unui vehicul fara permis - Sentinta penala nr. xxx din data de 19.04.2018
conducerea sub influenta bauturilor alcoolice - Hotarare nr. 13159 din data de 14.12.2017
Masura blocarii rotilor unui autovehicul. Competenta - Decizie nr. 370/R/2010 din data de 29.03.2010
1 .Contencios administrativ. Plangere contraventionala. Neprecizarea obiectiunilor in mod distinct in procesul - verbal de constatare a contraventiei. - Sentinta comerciala nr. speta 11 din data de 14.01.2008
Vatamare corporala din culpa. Culpa comuna a partii civile si a inculpatului. Respingerea recursului cu privire la majorarea daunelor materiale ?i morale - Decizie nr. 61 din data de 31.12.2013
Aprecierea daunelor morale . Criterii . Majorarea cuantumului in apel - Decizie nr. 65 din data de 22.03.2010
Alcolemie. Analiza toxicologica a probelor de sange la mai mult de trei zile de la recoltare. Sanctiune. - Decizie nr. 30 din data de 15.02.2010
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 658 din data de 02.09.2010
Infractiuni privind circulatia pe drumurile publice - Sentinta penala nr. 6 din data de 07.01.2010
Conducerea unui autovehicul sub influenta bauturilor alcoolice - Sentinta penala nr. 58 din data de 20.05.2010
infractiuni privind circulatia pe drumurile publice - Sentinta penala nr. 32 din data de 03.03.2010
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 452 din data de 14.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 439 din data de 08.10.2009
conducere fara permis - Sentinta penala nr. 1 din data de 07.01.2009
Conducere sub influenta bauturilor alcoolice, parasire a locului accidentului - Sentinta penala nr. 101 din data de 02.10.2007
Ucidere din culpa - Sentinta penala nr. 7 din data de 21.01.2009
Gresita apreciere a probelor administrate cu consecinta achitarii unui inculpat. - Decizie nr. 673 din data de 02.06.2011
Gresita achitare. Aprecierea categoriilor de drumuri publice. - Decizie nr. 727 din data de 16.06.2011
Exceptia de nelegalitate a art.3 din HCL nr.505/2008, precum si a art. 9 si 13 din Regulamentul privind reglementarea activitatii de imobilizare/blocare a rotilor vehiculelor si remorcilor, oprite sau stationate neregulamentar pe drumurile publice s... - Decizie nr. 2050 din data de 27.10.2010
Preschimbare permis de conducere emis de autoritatile straine.Conditii. - Decizie nr. 359 din data de 09.03.2010