InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Calarasi

Dreptul muncii si securitatii sociale Obligarea paratei - unitatea de invatamant, la plata sumelor reprezentand ajutorul financiar pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice - l

(Sentinta civila nr. 2126 din data de 04.12.2012 pronuntata de Tribunalul Calarasi)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Calarasi | Jurisprudenta Tribunalul Calarasi

Dreptul muncii si securitatii sociale
Obligarea paratei -  unitatea de invatamant, la plata sumelor reprezentand ajutorul financiar pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice - legea nr. 315/2006; obligarea paratului Inspectoratul Scolar sa aloce catre unitatea de invatamant sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006; obligarea paratului MECTS sa aloce ISJ sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006.
Prin sentinta civila nr. 2126/04.12.2012, pronuntata de Tribunalul Calarasi in dosarul nr. _./116/2012 a fost admisa cererea formulata de reclamantul SLI  in numele membrilor de sindicat PE, AMZ, s.a in contradictoriu cu paratii L. T. NR. _ F. (cu sediul in F_, str. _., judetul Calarasi), ISJ CALARASI (cu sediul in Calarasi, str. _ judetul Calarasi), MECTS (cu sediul in Bucuresti, str. _), a fost obligat paratul L. T. NR. _ F.  la plata catre fiecare dintre reclamanti a ajutorului pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice aferent anului 2010, in cuantum de 100 euro, echivalent in lei calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data platii, actualizat in functie de rata inflatiei la data platii, a fost obligat paratul ISJ Calarasi sa aloce unitatii de invatamant mentionate sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea 315/2006 si a fost obligat paratul MECTS sa aloce ISJ Calarasi sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea 315/2006. Pentru a  pronunta aceasta solutie, tribunalul a avut in vedere urmatoarele :
Prin cererea inregistrata pe rolul acestui tribunal sub nr. _./116/2012, reclamantul SLI  in numele membrilor de sindicat PE, AMZ, s.a  in contradictoriu cu paratii L. T. NR. _ F., ISJ Calarasi si MECTS a solicitat ca prin hotarare judecatoreasca sa se dispuna obligarea paratei, unitatea de invatamant, la plata sumelor reprezentand ajutorul financiar pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice, prevazut de Legea nr. 315/2006, aferenta anului 2010 in cuantumul a 100 euro, echivalent in lei, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii, sume actualizate in functie de rata inflatiei la data platii; obligarea paratului Inspectoratul Scolar sa aloce catre unitatea de invatamant sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006; obligarea paratului MECTS sa aloce ISJ sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006.
In motivarea cererii, reclamantii arata ca potrivit art. 1 din Legea nr. 315/2006 privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice, in invatamantul preuniversitar, incepand cu 1 ianuarie 2007, cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar beneficiaza de un ajutor financiar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice (art. 1 din lege).
Ajutorul in cauza se acorda anual si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii, sume ce se asigura de la bugetul de stat, prin Ministerul Educatiei si Cercetarii (actualmente Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului).
In aplicarea acestor dispozitii legale au fost emise norme metodologice aprobate prin Hotararea de Guvern nr. 453/2007, care reglementeaza mecanismul de acordare a ajutorului financiar mai sus aratat.
Dupa ce in art. 1 din Normele metodologice sunt reiterate dispozitiile Legii nr. 315/2006, art. 2 prevede expres ca ajutorul financiar se acorda de unitatea de invatamant preuniversitar la care cadrul didactic isi desfasoara activitatea, respectiv de catre unitatea de invatamant la care se pastreaza si se completeaza carnetul de munca (in cazul in care cadrul didactic isi desfasoara activitatea in mai multe unitati de invatamant).
Procedura de alocare a sumelor si de acordare a ajutorului este detaliata de art. 5 din Normele metodologice.
Mentioneaza reclamantii si faptul ca, in conformitate cu art. 6 din Norme, responsabilitatea privind asigurarea ajutorului financiar prevazut la art. 1 alin. (2) revine directorului (la nivelul institutiei de invatamant), inspectorului scolar general responsabil de curriculum (la nivelul inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti) si directiilor de specialitate (la nivelul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii).
Din prevederile legale invocate rezulta ca personalul didactic, respectiv cadrele didactice titulare si suplinitoare calificate angajate ale paratei unitati de invatamant, beneficiaza de un ajutor financiar - echivalentul in lei a 100 euro - in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice, acordat anual, la solicitarea persoanei indreptatite.
Desi membrii de sindicat au calitatea de cadre didactice titulare/suplinitoare calificate si, conform art. 3 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 453/2007, nu au primit sumele ce li se cuveneau nici pana la aceasta data - fapt ce rezulta din adeverintele emise de unitatea de invatamant.
Se precizeaza ca unitatea de invatamant a inaintat catre inspectoratul scolar, in termen lista beneficiarilor, insa acesta nu i-a virat sumele necesare, motivat de faptul ca nu le-a primit de la minister.
Referitor la acordarea acestui ajutor financiar integral in anul 2010, si nu fractionat, reclamantii arata ca art. 2 din Legea nr. 315/2006 stabileste ca acordarea acestui ajutor se face anual, iar art. 5 alin. 6 din Norma metodologica din 16.05.2007 de aplicare a Legii nr. 315/2006 prevede ca acordarea se face intr-o singura transa, in avans.
In aceasta situatie, apreciaza ca legiuitorul a considerat nascut dreptul cadrelor didactice de a primi acest ajutor la momentul indeplinirii conditiilor prevazute de normele mentionate, in speta la data depunerii cererii pentru acordarea ajutorului financiar, respectiv in octombrie 2009.
Astfel, pentru anul 2010, cadrele didactice sunt indreptatite sa primeasca intreaga suma de 100 euro, si nu fractionat 50 euro (pentru perioada 1.01.2010-3.07.2010 - data abrogarii Legii nr. 315/2006).
Dreptul cadrelor didactice a primi ajutorul financiar era nascut la data cand Legea nr. 315/2006 a fost abrogata prin Legea nr. 118/2010. Considera ca momentul platii nu poate avea relevanta asupra dreptului existent si prevazut de lege, iar refuzul platii pana la momentul abrogarii legii nu poate duce la desfiintarea retroactiva a dreptului deja nascut, legea civila neretroactivand.
In drept invoca art. 283 alin. (1) lit. c) C.Mun.. art. 67 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, art. 28 corob. cu art. 211 din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, Legea nr. 315/2006 privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice, in invatamantul preuniversitar, HG nr. 453/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006 privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice in invatamantul preuniversitar.
Prin intampinarile formulate in cauza, paratii MECTS si ISJCALARASI au solicitat respingerea cererii reclamantilor, ca neintemeiata.
Se arata ca in conformitate cu prevederile art. 5 din Normele metodologice aprobate cu H.G. nr. 453/2007, unitatile scolare solicita lunar, pana la data de 10 a fiecarei luni, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar aferent lunii urmatoare, iar inspectoratul scolar solicita de la Ministerul Educatiei, pana la data de 20 a fiecarei luni, necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna urmatoare.
In baza prevederilor art. 5, alin. 4 din aceeasi metodologie, Directia Generala Buget Finante din cadrul M.E.C.T.S. trebuie sa aloce lunar inspectoratelor scolare sumele aferente ajutorului financiar, in limita creditelor bugetare deschise.
Legea nr. 315/2006 a fost abrogata prin art.15 lit. k Legea nr.118/2010, respectiv in data de 03.07.2010. Din dosarul cauzei, arata paratul nu rezulta ca reclamantii sa fi angajat cheltuieli personale pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic pentru perioada 01.01.2010 - 03.07.2010, desi modalitatea regula instituita de lege este decontarea acesteia si achitarea ulterioara si nu rezulta ca unitatea scolara a comunicat catre ISJ Calarasi situatia cererilor reclamantilor pentru a se solicita MECTS alocarea fondurilor.
Se precizeaza ca ISJ Calarasi, pana la aceasta data, nu a primit solicitari de la nicio unitate scolara de pe raza de competenta, pentru acordarea sumei de 100 EURO conform Legii nr. 315/2006 pentru anul 2010.
In aceasta situatie, in lipsa solicitarilor ce trebuiau inaintate de la unitatile scolare, paratul nu a avut temei pentru a cere de la M.E.C.T.S. deschiderea finantarilor, respectiv alocarea fondurilor.
In conformitate cu art. 5 alin. 6 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006, aprobate prin H.G. nr. 433/2007, se prevede ca plata ajutorului financiar se face de unitatile de invatamant pe baza de documente justificative, sau in avans, intr-o singura transa, cu incadrarea in cuantumul stabilit de art. 1 alin. 2, iar justificarea sumelor primite ca avans se realizeaza in conditiile legii.
Prin urmare, conform prevederilor legale, regula, pentru ca ajutorul sa devina debit de plata este aceea a dovedirii anticipate, cu inscrisuri, a efectuarii cheltuielii pentru scopul prevazut, iar numai exceptie este consacrata posibilitatea avansarii sumei cu justificarea ulterioara a acestora, in conditiile legii.
Conform art. 61 din Legea 500/2002, Legea Finantelor Publice, executia bugetara se incheie la data de 31 decembrie a fiecarui an, iar potrivit alin. 2 orice venit neincasat si orice cheltuiala angajata, lichidata si ordonantata, in cadrul prevederilor bugetare si neplatita pana la data de 31 decembrie, se vor incasa sau se vor platii in contul bugetar pe anul urmator. Conform alin. 3 al aceluiasi articol, creditele bugetare neutilizate pana la inchiderea anului, sunt anulate de drept.
Examinand actele si lucrarile dosarului, tribunalul  a retinut  urmatoarele:
Potrivit art. 1 din Legea Nr. 315/12 iulie 2006 privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice, in invatamantul preuniversitare "Se acorda un ajutor financiar cadrelor didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice."
Conform acestui act normativ,  ajutor  financiar se acorda anual, la solicitarea cadrelor didactice, si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii.
Din interpretarea acestor dispozitii reiese ca principala conditie pe care persoana trebuie sa o indeplineasca pentru a beneficia de acest drept banesc special este aceea de a avea calitatea de cadru didactic titular si/sau suplinitor calificat din invatamantul preuniversitar, acordarea ajutorului financiar nefiind conditionata de prestarea vreunei munci.
La dosar au fost depuse inscrisuri emise de unitatea de invatamant din care rezulta ca reclamantii au calitatea de cadre didactice titulare/suplinitoare calificate si desi au formulat cereri de acordare a ajutorului pentru anul 2010 nu au primit nici pana in prezent suma stabilita prin lege.
De asemenea, constata ca in conformitate cu prevederile art. 5 alin. 1, 5 din HG nr. 453/2007 privind normele metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006 paratul Inspectoratul Scolar Judetean are obligatia sa aloce catre unitatea de invatamant sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006, iar paratul Ministerul Educatiei Cercetarii si Inovarii obligatia sa aloce catre Inspectoratul Scolar Judetean sumele necesare platii ajutorului financiar, vazand dispozitiile art. 5 alin. 2, 3 din HG nr. 453/2007.
Apararile paratilor in sensul ca in bugetul aprobat pentru anul 2010 nu au fost alocate fonduri suficiente in vederea achitarii pretentiilor reclamantilor, vor fi inlaturate deoarece lipsa fondurilor ori neprevederea lor in buget in vederea achitarii drepturilor salariatilor nu poate impiedica plata acestor drepturi conferite expres de lege, caci in alcatuirea bugetelor, ordonatorii de credite au obligatia de a respecta inclusiv prevederile dreptului muncii privind drepturile salariatilor.
Nici afirmatiile potrivit carora reclamantii trebuiau sa faca dovada efectuarii cheltuielilor personale pentru achizitionarea de carti si programe educationale la nivelul anului 2010 nu sunt intemeiate, in conditiile in care prevederea legala nu conditioneaza acordarea ajutorului material de producerea unor asemenea dovezi. De altfel, potrivit dispozitiilor Legii nr. 315/2006, incepand cu 1 ianuarie 2007, cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar beneficiaza de un ajutor financiar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic. Prin urmare, prima etapa este cea de acordare a ajutorului financiar pentru a avea reclamantii mijloacele necesare achizitionarii respectivelor materiale si nu invers.
Pentru aceste considerente si constatand ca paratii nu si-au indeplinit obligatia stabilita expres de lege in sarcina lor prin dispozitiile art. 40 alin. 2 lit. c din Codul muncii, tribunalul a admis cererea formulata de reclamantul SLI  in numele membrilor de sindicat PE, AMZ, s.a
In consecinta, a obligat L. T. NR. _ F. la plata catre fiecare dintre reclamanti a ajutorului pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice aferent anului 2010, in cuantum de 100 euro, echivalent in lei calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data platii, suma ce se va actualiza in functie de rata inflatiei la data platii (intrucat fiind vorba de plata unei sume de bani cuantumul prejudiciului se compune atat din aceasta suma cat si din corectia ei cu indicele de inflatie), iar pe ceilalti parati ii va obliga sa aloce fondurile necesare achitarii ajutorului, asa cum se precizeaza in dispozitivul prezentei hotarari.
In considerarea dispozitiilor art. 274 din Legea nr. 53/2003 (Codul Muncii) prezenta hotarare este definitiva si executorie de drept, nemaifiind necesara investirea ei cu formula executorie.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010