InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Caracal

Competenta materiala.Pretentii rezultand dintr-un contract de achizitie publica.

(Sentinta comerciala nr. 23 din data de 13.01.2011 pronuntata de Judecatoria Caracal)

Domeniu Contracte | Dosare Judecatoria Caracal | Jurisprudenta Judecatoria Caracal

Retine instanta ca, asa cum proprietatea publica are caractere specifice in raport cu proprietatea privata, libertatea contractuala a persoanelor publice prezinta particularitati in raport cu libertatea contractuala a persoanelor private.
Principala modalitate prin care administratia isi exercita libertatea contractuala este reprezentata de contractul administrativ.
Totodata, principala caracteristica a contractelor administrative este inegalitatea de pozitie in care se gasesc partile, si anume administratia, in calitate de purtatoare a prerogativelor de putere publica, si in consecinta superioara particularului, poate stabili si modifica unilateral unele clauze contractuale si impune sanctiuni, trasatura care nu se regaseste insa in contractele administrative incheiate intre persoanele publice.
Contractul administrativ poate fi definit ca un acord de vointa intre o autoritate administrativa sau un alt subiect de drept autorizat de aceasta si un particular, prin care particularul se angajeaza, in schimbul unei sume de bani, sa asigure functionarea unui serviciu public, ori sa efectueze o lucrare publica a caror organizare reprezinta obligatii legale ale administratiei.
Regimul juridic special caruia ii sunt supuse contractele administrative se caracterizeaza, in primul rand, prin forme speciale necesare incheierii lor (caietele de sarcini, care cuprind unele din clauzele contractului ce urmeaza a fi incheiat, particularii avand doar posibilitatea de a accepta sau a refuza incheierea contractului in aceste conditii; la clauzele standard se adauga si unele clauze negociate de parti), precum si principii speciale cu privire la executarea lor (rezilierea, sanctiuni, decaderi).
Conform prevederilor art. 286 alin.1 din OUG nr.43/2006, procesele si cererile privind acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, precum si cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor de achizitie publica se solutioneaza in prima instanta de catre sectia comerciala a tribunalului in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante.
 
Prin cererea inregistrata sub nr. pe rolul Judecatoriei Caracal, reclamanta - creditoare S.C. P.C.S.A. Bucuresti prin administrator judiciar , a chemat in judecata pe parata -   debitoare Unitatea Administrativ Teritoriala M., solicitand instantei ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acesteia la plata sumei de 75.360.84 lei, reprezentand contravaloarea facturii fiscale nr.19900369/31.05.2009 si rest de plata din contravaloarea facturii fiscale nr.43000012/30.06.2009, precum si virarea in contul de garantie de buna executie deschis la B. Sucursala U. - a sumei de 4.956,25 lei reprezentand partial sau integral contravaloarea garantiei de buna executie aferenta facturilor fiscale nr.19900360 din 31.03.2009, nr. 19900366 din 30.04.2009, nr. 19900369 din 31.05.2009, nr. 43000012 din 30.06.2009.
In fapt,  motivand actiunea  arata reclamanta ca, S.C. P.C.S.A. Bucuresti a fost desemnata castigatoare a licitatiei organizata de Comuna M., pentru obiectivul de investitii "Extindere sisteme de alimentare cu apa comuna M., judetul Olt".
Astfel, intre S.C. P.C.S.A. Bucuresti. in calitate de Antreprenor si Comuna M. in calitate de Beneficiar a fost incheiat la data de 6.02.2009 contractul de achizitie de lucrari nr.( Contractul in cele ce urmeaza) prin care s-au convenit urmatoarele:
- antreprenorul sa execute lucrarile conform prevederilor contractului pentru valoarea de 1.207.547,00 lei fara TVA;
- beneficiarul sa plateasca antreprenorului pentru executia lucrarilor suma de 1.207.547,00 lei fara TVA in conformitate cu prevederile contractului.
Se mentioneaza ca ulterior, prin actele aditionale la contract au intervenit modificari in ceea ce priveste durata contractului, aceasta prelungindu-se pana la data de 1.09.2010 (act aditional nr.1), respectiv 01.09.2011 (act aditional nr.2).
Ca urmare a lucrarilor executate, conform pevederilor, antreprenorul a emis si comunicat beneficiarului urmatoarele facturi fiscale: 19900369/31.05.2009 in valoare de 59.955,22 lei nerefuzata la plata si neachitata in termenul de plata prev.la art.11.3 din Conditiile generale si nici ulterior acestui termen; 43000012/30.06.2009 in valoare de 62.132,61 lei achitata partial, precizandu-se ca  beneficiarul a confirmat implicit acceptarea la plata a acestei facturi fiscale prin achitarea partiala a acesteia la data de 30.10.2009, respectiv a sumei de 36.467,51 lei, fara a mai achita ulterior si diferenta de debit ramasa in suma de 20.443,87 lei in termenul de plata prevazut la art.11.3 din Conditiile generale si nici ulterior acestui termen.
Prin urmare, se arata ca la data prezentei cereri, parata apare in evidentele contabile ale societatii reclamante cu o datorie de 75360,84 lei.
S-a precizat ca, in conformitate cu Sub-Clauzza 4.4 Garantia de buna executie din Conditiile speciale, Antreprenorul si-a indeplinit obligatia contractuala si a transmis Beneficiarului numarul de cont deschis la dispozitia Beneficiarului la B.-Sucursala U. pentru garantia de buna executie, urmand ca in acest cont sa fie virata de catre Beneficiar garantia de buna executie in valoare de 10% din valoarea contractului fara TVA, conform prevederilor din Anexa, respectiv prin ,,retineri succesive din sumele datorate pentru facturi partiale".
Fata de aceasta precizare, solicita reclamanta a se observa ca Beneficiarul nu si-a indeplinit obligatia in ceea ce priveste virarea integrala a sumelor reprezentand garantia de buna executie in cuantum de 10 % din valoarea facturilor fiscale nr. nr.19900360 din 31.03.2009, nr. 19900366 din 30.04.2009, nr. 19900369 din 31.05.2009, nr. 43000012 din 30.06.2009, asa cum reclamanta a aratat in Situatia anexata prezentei cereri, astfel ca parata apare in evidentele contabile ale reclamantei cu o suma in cuantum de 4956,25 lei nevirata in contul de garantie de buna executie.
Referitor la procedura de conciliere directa prealabila prevazuta de art.720/1 si urm. C.pr.civ., mentioneaza reclamanta ca prin adresa inregistrata la nr.5493/08.10.2010 a efectuat convocarea la conciliere prealabila pentru data de 20.08.2009, data la care nu s-a prezentat nici un reprezentant din partea paratei.
In drept, s-au invocat dispozitiile art.7 raportat la art.46 C.com. coroborate cu art.969 si art.1073 C.civ..
Reclamanta a mai precizat ca, avand in vedere prevederile art.77   din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei si faptul  ca   societatea reclamanta este in procedura de insolventa, prezenta cerere este scutita de taxele de timbru.
Conform prevederilor art.242 alin.2 C.pr.civ., reclamanta a solicitat judecarea cauzei in lipsa.
Potrivit dispozitiilor art.158 alin.1 C.pr.civ., cand in fata instantei de judecata se pune in discutie competenta acesteia, ea este obligata sa stabileasca instanta competenta, ori, daca este cazul, un alt organ cu activitate jurisdictionala competent .
Retine instanta ca, asa cum proprietatea publica are caractere specifice in raport cu proprietatea privata, libertatea contractuala a persoanelor publice prezinta particularitati in raport cu libertatea contractuala a persoanelor private.
Principala modalitate prin care administratia isi exercita libertatea contractuala este reprezentata de contractul administrativ.
Totodata, principala caracteristica a contractelor administrative este inegalitatea de pozitie in care se gasesc partile, si anume administratia, in calitate de purtatoare a prerogativelor de putere publica, si in consecinta superioara particularului, poate stabili si modifica unilateral unele clauze contractuale si impune sanctiuni, trasatura care nu se regaseste insa in contractele administrative incheiate intre persoanele publice.
Contractul administrativ poate fi definit ca un acord de vointa intre o autoritate administrativa sau un alt subiect de drept autorizat de aceasta si un particular, prin care particularul se angajeaza, in schimbul unei sume de bani, sa asigure functionarea unui serviciu public, ori sa efectueze o lucrare publica a caror organizare reprezinta obligatii legale ale administratiei.
Contractele incheiate de administratia publica au anumite caracteristici speciale, impuse de interesul public care sta la fundamentul incheierii si executarii acestora, fiind considerate contracte publice.
Contractele publice sunt intalnite sub diferite forme: achizitii publice, concesiuni, asocieri in participatie, etc.; toate acestea au anumite trasaturi comune, care alcatuiesc impreuna regimul juridic al contractelor publice, si guverneaza incheierea, executarea si efectele contractului public, precum si responsabilitatea contractuala.
In concluzie, regimul juridic special caruia ii sunt supuse contractele administrative se caracterizeaza, in primul rand, prin forme speciale necesare incheierii lor (caietele de sarcini, care cuprind unele din clauzele contractului ce urmeaza a fi incheiat, particularii avand doar posibilitatea de a accepta sau a refuza incheierea contractului in aceste conditii; la clauzele standard se adauga si unele clauze negociate de parti), precum si principii speciale cu privire la executarea lor (rezilierea, sanctiuni, decaderi).
Sunt contracte administrative, spre exemplu, contractul de achizitii publice, reglementat in prezent prin O.U.G. 34/2006, si contractul de concesiune, reglementat prin OUG 34/2006 si OUG 54/2006.
Conform prevederilor art. 286 alin.1 din OUG nr.43/2006, procesele si cererile privind acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, precum si cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor de achizitie publica se solutioneaza in prima instanta de catre sectia comerciala a tribunalului in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante.
Avand in vedere ca in speta autoritatea contractanta este Comuna M., judetul Olt prin Primar,  potrivit dispozitiilor art.158 alin.1 C.pr.civ., art.159 alin.1 pct.2 C.pr.civ., instanta urmeaza sa admita exceptia de necompetenta materiala si sa decline competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Olt - Sectia Comerciala.
Postat 28.02.2011
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte

Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Dobanzi comerciale. Titlu executoriu. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 17/R/2010 din data de 04.01.2010
Prestari servicii apa. Necontorizat. - Decizie nr. 111/R/2010 din data de 01.02.2010
Recurs prest tab - Sentinta civila nr. 05695 din data de 25.01.2010
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Cerere cu valoare redusa. Cerere de restituire a unui imprumut, formulata inainte de termenul scadent. - Sentinta civila nr. 429 din data de 09.10.2014
Instrainarea si dobandirea terenurilor prin acte juridice intre vii, doar prin incheierea ad validitatem a actului in forma autentica - Decizie nr. 156 din data de 28.02.2013
Constatare a nulitatii absolute a clauzei privind onorariul de succes din contractul de asistenta juridica - Decizie nr. 755 din data de 27.09.2012
Obligare incheiere contract in forma autentica - Decizie nr. 367 din data de 18.10.2010
Despagubiri contractuale - Sentinta comerciala nr. 791/C din data de 20.04.2010
Contract de vanzare-cumparare - Sentinta comerciala nr. 221/C din data de 16.02.2010
Contract de leasing - Sentinta comerciala nr. 221/C din data de 16.02.2010
EFECTELE TERMENULUI DE 45 DE ZILE PREVAZUT LA ART.31 ALIN. 3 DIN LEGEA NR. 47/1992 - Decizie nr. 103 din data de 15.02.2010
Perfectare act - Sentinta civila nr. 683 din data de 12.09.2012
Hotarare care sa tina loc de act autentic - Sentinta civila nr. 688 din data de 13.09.2012
Hotarare care sa tina loc de act autentic - Sentinta civila nr. 622 din data de 05.07.2012
Ordonanta de plata - Sentinta civila nr. 235 din data de 07.03.2012
Revendicare - Sentinta civila nr. 54 din data de 25.01.2012
Ordonanta de plata - Sentinta civila nr. 76 din data de 26.01.2012
Hotarare care sa tina loc de act autentic - Sentinta civila nr. 1576 din data de 21.12.2011