Aplicabilitatea OUG 95/2002 modificata prin OUG 22/2004 in cazul societatilor comerciale cu capital privat
(Sentinta civila nr. 352 din data de 03.03.2009 pronuntata de Tribunalul Bacau)Dosar nr. 6118 /110/2008
R O M A N I A
TRIBUNALUL BACAU - SECTIA CIVILA
SENTINTA CIVILA NR. 352 DIN
SEDINTA PUBLICA DE A 03.03.2009
INSTANTA
deliberand
Constata ca prin actiunea principala si actiunea conexa, inregistrata sub nr.6118/110/2008 pe rolul Tribunalului Bacau, la data de 15.10.2008, Sindicatul I.A.B., a formulat actiune ca reprezentant al reclamantilor: F. M., D. C., P. P., s.a., impotriva paratei A.J.O.F.M., solicitand ca pe cale de hotarare judecatoreasca, parata sa fie obligata la plata drepturilor banesti cuvenite ca urmare a aplicarii prevederilor art.12 din OUG 95/2002, modificata prin OUG nr.22/2004, precum si la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii s-au aratat urmatoarele:
In luna iulie 2008, ca urmare a aplicarii unui program de restructurare a societatii A. SA, avand ca efect efectuarea de concedieri colective de personal, reclamantii au fost disponibilizati.
La data de 15.07.2008, cand reclamantii erau deja in perioada de preaviz, la sediul angajatorului s-au deplasat reprezentanti ai paratei, pentru a efectua serviciile de preconcediere, ocazie cu care cei concediati au fost public ca, ulterior disponibilizarii, datorita faptului ca angajatorul lor este o societate care activeaza in domeniul industriei de aparare, ei vor beneficia de drepturile banesti prevazute in art.12 din OUG 95/2002, adica de o suma egala cu de doua ori salariul mediu net pe economie la momentul concedierii, plus un numar de plati compensatorii lunare, un numar de luni � venit de completare si indemnizatie de somaj.
Cu acelasi prilej, reclamantilor li s-a mai explicat ce documente trebuie sa obtina de la societate si ce piese trebuie sa cuprinda dosarul de somaj al fiecarui reclamant, pentru a putea beneficia de drepturile prevazute de OUG nr.95/2002. Totodata, reclamantilor li s-a mai comunicat si ca procedura pentru a beneficia de prevederile OUG 95/2002 este aceea de deschidere pentru fiecare a dosarului de somaj, si ca in prima luna vor beneficia doar de indemnizatia de somaj si de venit de completare, dupa care din a doua luna se va suspenda dosarul de somaj pe toata perioada de acordare a platilor compensatorii, dosarul de somaj urmand a fi reactivat dupa aceasta perioada.
Raportat la aceasta situatie, in luna iulie 2008, pentru un lot de 66 persoane s-a platit indemnizatia de somaj plus venitul de completare, iar in luna august s-a platit salariul compensatoriu, pentru ca in luna septembrie 2008, parata A.J.O.F.M. sa dispuna anularea acestor drepturi, reclamantii urmand sa primeasca doar ajutorul de somaj cuvenit in temeiul Legii 76/2002.
Nefiind de acord cu aceasta evolutie negativa a platii drepturilor lor banesti, reclamantii au formulat actiune in justitie , pentru ca parata sa fie obligata la plata drepturilor banesti stabilite initial, cuvenite ca urmare a aplicarii prevederilor art.12 din OUG 95/2002.
La dosar, parata A.J.O.F.M a depus intampinare solicitand respingerea actiunii ca nefondata pentru urmatoarele considerente:
- Art. 12 din O.U.G. 95/2000 se aplica doar societatilor comerciale cu capital de stat din industria de aparare, o interpretare contrara dand nastere la discriminari fata de personalul din celelalte societati comerciale cu capital privat.
- Statul nu poate interveni in politica manageriala a unei societati private.
- Din interpretarea teleologica a dispozitiilor art. 12 rezulta ca singura cauza a disponibilizarii personalului, disponibilizare care ar avea ca efect platile compensatorii, ar trebui sa o constituie privatizarea societatii.
De asemenea, prin intampinare s-a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale active a sindicatului I.A.B.
Prin cererea inregistrata sub nr. 6860/110/2008 reclamantul C. C. a solicitat anularea deciziei nr. 707/02.10. 2008 a A.J.O.F.M. prin care s-au anulat drepturile prevazute in art. 12 din O.U.G. 95/2002 ca urmare a interpretarii acestei dispozitii legale de catre initiatorul legii.
In motivarea actiunii , reclamantul a aratat ca interpretarea data de initiatorul legii nu poate veni in contradictie cu vointa legiuitorului insusi.
La termenul din 13.02. 2008 instanta a dispus conexarea celor doua cauze.
In cauza s-a administrat proba cu inscrisuri.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta constata urmatoarele:
In fapt reclamantii au fost disponibilizati de la SC A. SA �, incepand cu luna iulie 2008m, ca urmare a reorganizarii societatii. Desi initial, reprezentantii paratei i-au informat ca urmeaza sa primeasca drepturile banesti prevazute in O.U.G. 95/2002, ulterior, A.J.o.F.M. a revenit asupra pozitiei sale, refuzand plata acestor drepturi. Parata si-a justificat refuzul prin prisma adresei nr. 1142/10.09.2008 a Ministerului Muncii si Egalitatii de sanse � Directia Programe si Strategii Forta de Munca, adresa care reprezinta un punct de vedere al acestei directii. Conform acestui punct de vedere, masurile de protectie sociala reglementate de O.U.G.95/2002 cu modificarile si completarile ulterioare nu se pot aplica salariatilor concediati de agentii economici cu capital privat din industria de aparare.
Referitor la exceptia ridicata, parata a aratat ca Sindicatul I.A.B. nu are calitate procesuala activa deoarece la momentul formularii actiunii, persoanele in numele carora a formulat actiune in calitate de � reprezentant� nu mai aveau calitatea de salariati si implicit nici de membri de sindicat, reprezentarea unor eventuale procese ale acestora de catre sindicat excedand dispozitiilor Legii 54/2003 si celorlalte acte normative care reglementeaza reprezentarea unor persoane.
Ca atare, parata a considerat ca Sindicatul I.A.B. nu putea formula actiune in numele si pentru persoanele mentionate in actiune, solicitand admiterea exceptiei si respingerea actiunii ca fiind formulata de o persoana fara calitate procesuala activa.
Din analiza celor de mai sus, instanta retine ca parata face confuzie intre doua exceptii procedurale civile, respectiv intre lipsa calitatii procesuale active si lipsa calitatii de reprezentant, in sensul ca parata ridica exceptia lipsei calitatii procesuale active, dar o motiveaza ca fiind pe exceptia lipsei calitatii de reprezentant.
Calitatea procesuala trebuie sa corespunda cu calitatea de titular al dreptului si respectiv al obligatiei ce formeaza continutul raportului juridic de drept material supus judecatii.
In ipoteza in care parata ar fi invocat exceptia lipsei calitatii procesuale active a sindicatului se observa ca aceasta exceptie nu poate fi retinuta, deoarece cadrul procesual este delimitat din chiar continutul actiunii, unde, in preambul, se stabileste fara echivoc: �Sindicatul I.A.B., in calitate de reprezentant al reclamantilor��.
Fata de aceste aspecte instanta califica exceptia invocata ca fiind exceptia lipsei calitatii de reprezentant, urmand a o respinge pentru urmatoarele considerente:
Art. 28 din Legea nr. 54/2003 prevede ca organizatiile sindicale apara drepturilor membrilor lor ce decurg din legislatia muncii,� contractele colective de munca, contractele individuale de munca� in fata instantelor judecatoresti.
Cum in prezentul litigiu se invoca drepturi ce decurg din normele la care se face referire in articolul sus mentionat, instanta constata ca Sindicatul I.A.B are calitatea de reprezentant al reclamantilor.
In ceea ce priveste fondul litigiului, instanta constata ca actiunea principala si actiunea conexa sunt intemeiate pentru urmatoarele motive:
Aplicabilitatea in speta a dispozitiilor art. 12 din O.U.G. 95/2002 (astfel cum a fost modificat) rezulta din faptul ca art. 1 din ordonanta prevede ca acest act normativ stabileste cadrul juridic al activitatilor industriei de aparare, iar art. 2 lit. a prevede ca, in intelesul ordonantei, industria de aparare cuprinde agenti economici care dispun de capacitati de productie si resurse umane destinate sistemului national de aparare, agentii economici fiind aprobati prin hotarare de guvern, conform art. 3 din ordonanta. Din analiza acestor dispozitii legale rezulta ca nu se face distinctie intre agenti economici cu capital de stat si agenti economici cu capital privat, or, � unde legea nu distinge, nici interpretul nu trebuie sa distinga.�
Prin H.G. nr. 813/2002 s-a aprobat lista agentilor economici din industria de aparare, in aceasta lista incluzandu-se si SC A. SA care si la data emiterii hotararii de guvern detinea capital privat.
Sustinerea conform careia art. 12 din O.U.G. 95/2002 se aplica doar societatilor comerciale cu capital de stat deoarece in caz contrar s-ar da nastere la discriminari fata de personalul din celelalte societati comerciale cu capital privat nu poate fi primita deoarece legiuitorul este in masura sa adopte masuri diferite in situatii diferite, iar specificul masurilor de protectie in ordonanta este dat de domeniul in care activeaza agentii economici .
De asemenea, nu poate fi primita nici sustinerea conform careia statul nu poate interveni in politica manageriala a unei societati private, neavand calitatea de angajator.
Conform art. 124 din O.U.G. 95/2002 sumele necesare pentru acordarea drepturilor prevazute la art. 12 se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj. Din aceasta prevedere legala rezulta ca politica manageriala a societatii comerciale nu este afectata prin acordarea sumelor prevazute in art. 12.
Instanta nu va retine nici apararea paratei conform careia din interpretarea teleologica a art. 12 din O.U.G. 95/2002 ar rezulta ca acest articol se refera doar la salariatii disponibilizati ca urmare a privatizarii si reorganizarii.
Astfel, din preambulul O.U.G. 22/2004 prin care s-a modificat art. 12 din O.U.G. 95/2002 rezulta ca aceasta modificare rezulta din necesitatea realizarii obiectivelor de restructurare si privatizare a societatilor comerciale din industria de aparare si protejarea fortei de munca disponibilizata in cadrul politicii de sustinere a restructurarii si accelerarii procesului de privatizare.
Din aceasta expunere de motive nu rezulta nici expres, nici implicit, ca plata drepturilor banesti s-ar acorda numai daca restructurarea avea ca premisa privatizarea. Conjunctia � si � folosita intre cuvintele �restructurare� sau �reorganizare� pe de o parte , si �privatizare� nu conduce automat la ideea unui cumul de conditii.
Fata de cele aratat, instanta urmeaza sa admita actiunea principala si cea conexa, iar in baza art. 274 C.pr. civ. urmeaza sa oblige parata sa achite reclamantilor din actiunea principala cheltuieli de judecata reprezentand onorariu avocat.
??
??
??
??
5
R O M A N I A
TRIBUNALUL BACAU - SECTIA CIVILA
SENTINTA CIVILA NR. 352 DIN
SEDINTA PUBLICA DE A 03.03.2009
INSTANTA
deliberand
Constata ca prin actiunea principala si actiunea conexa, inregistrata sub nr.6118/110/2008 pe rolul Tribunalului Bacau, la data de 15.10.2008, Sindicatul I.A.B., a formulat actiune ca reprezentant al reclamantilor: F. M., D. C., P. P., s.a., impotriva paratei A.J.O.F.M., solicitand ca pe cale de hotarare judecatoreasca, parata sa fie obligata la plata drepturilor banesti cuvenite ca urmare a aplicarii prevederilor art.12 din OUG 95/2002, modificata prin OUG nr.22/2004, precum si la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii s-au aratat urmatoarele:
In luna iulie 2008, ca urmare a aplicarii unui program de restructurare a societatii A. SA, avand ca efect efectuarea de concedieri colective de personal, reclamantii au fost disponibilizati.
La data de 15.07.2008, cand reclamantii erau deja in perioada de preaviz, la sediul angajatorului s-au deplasat reprezentanti ai paratei, pentru a efectua serviciile de preconcediere, ocazie cu care cei concediati au fost public ca, ulterior disponibilizarii, datorita faptului ca angajatorul lor este o societate care activeaza in domeniul industriei de aparare, ei vor beneficia de drepturile banesti prevazute in art.12 din OUG 95/2002, adica de o suma egala cu de doua ori salariul mediu net pe economie la momentul concedierii, plus un numar de plati compensatorii lunare, un numar de luni � venit de completare si indemnizatie de somaj.
Cu acelasi prilej, reclamantilor li s-a mai explicat ce documente trebuie sa obtina de la societate si ce piese trebuie sa cuprinda dosarul de somaj al fiecarui reclamant, pentru a putea beneficia de drepturile prevazute de OUG nr.95/2002. Totodata, reclamantilor li s-a mai comunicat si ca procedura pentru a beneficia de prevederile OUG 95/2002 este aceea de deschidere pentru fiecare a dosarului de somaj, si ca in prima luna vor beneficia doar de indemnizatia de somaj si de venit de completare, dupa care din a doua luna se va suspenda dosarul de somaj pe toata perioada de acordare a platilor compensatorii, dosarul de somaj urmand a fi reactivat dupa aceasta perioada.
Raportat la aceasta situatie, in luna iulie 2008, pentru un lot de 66 persoane s-a platit indemnizatia de somaj plus venitul de completare, iar in luna august s-a platit salariul compensatoriu, pentru ca in luna septembrie 2008, parata A.J.O.F.M. sa dispuna anularea acestor drepturi, reclamantii urmand sa primeasca doar ajutorul de somaj cuvenit in temeiul Legii 76/2002.
Nefiind de acord cu aceasta evolutie negativa a platii drepturilor lor banesti, reclamantii au formulat actiune in justitie , pentru ca parata sa fie obligata la plata drepturilor banesti stabilite initial, cuvenite ca urmare a aplicarii prevederilor art.12 din OUG 95/2002.
La dosar, parata A.J.O.F.M a depus intampinare solicitand respingerea actiunii ca nefondata pentru urmatoarele considerente:
- Art. 12 din O.U.G. 95/2000 se aplica doar societatilor comerciale cu capital de stat din industria de aparare, o interpretare contrara dand nastere la discriminari fata de personalul din celelalte societati comerciale cu capital privat.
- Statul nu poate interveni in politica manageriala a unei societati private.
- Din interpretarea teleologica a dispozitiilor art. 12 rezulta ca singura cauza a disponibilizarii personalului, disponibilizare care ar avea ca efect platile compensatorii, ar trebui sa o constituie privatizarea societatii.
De asemenea, prin intampinare s-a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale active a sindicatului I.A.B.
Prin cererea inregistrata sub nr. 6860/110/2008 reclamantul C. C. a solicitat anularea deciziei nr. 707/02.10. 2008 a A.J.O.F.M. prin care s-au anulat drepturile prevazute in art. 12 din O.U.G. 95/2002 ca urmare a interpretarii acestei dispozitii legale de catre initiatorul legii.
In motivarea actiunii , reclamantul a aratat ca interpretarea data de initiatorul legii nu poate veni in contradictie cu vointa legiuitorului insusi.
La termenul din 13.02. 2008 instanta a dispus conexarea celor doua cauze.
In cauza s-a administrat proba cu inscrisuri.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta constata urmatoarele:
In fapt reclamantii au fost disponibilizati de la SC A. SA �, incepand cu luna iulie 2008m, ca urmare a reorganizarii societatii. Desi initial, reprezentantii paratei i-au informat ca urmeaza sa primeasca drepturile banesti prevazute in O.U.G. 95/2002, ulterior, A.J.o.F.M. a revenit asupra pozitiei sale, refuzand plata acestor drepturi. Parata si-a justificat refuzul prin prisma adresei nr. 1142/10.09.2008 a Ministerului Muncii si Egalitatii de sanse � Directia Programe si Strategii Forta de Munca, adresa care reprezinta un punct de vedere al acestei directii. Conform acestui punct de vedere, masurile de protectie sociala reglementate de O.U.G.95/2002 cu modificarile si completarile ulterioare nu se pot aplica salariatilor concediati de agentii economici cu capital privat din industria de aparare.
Referitor la exceptia ridicata, parata a aratat ca Sindicatul I.A.B. nu are calitate procesuala activa deoarece la momentul formularii actiunii, persoanele in numele carora a formulat actiune in calitate de � reprezentant� nu mai aveau calitatea de salariati si implicit nici de membri de sindicat, reprezentarea unor eventuale procese ale acestora de catre sindicat excedand dispozitiilor Legii 54/2003 si celorlalte acte normative care reglementeaza reprezentarea unor persoane.
Ca atare, parata a considerat ca Sindicatul I.A.B. nu putea formula actiune in numele si pentru persoanele mentionate in actiune, solicitand admiterea exceptiei si respingerea actiunii ca fiind formulata de o persoana fara calitate procesuala activa.
Din analiza celor de mai sus, instanta retine ca parata face confuzie intre doua exceptii procedurale civile, respectiv intre lipsa calitatii procesuale active si lipsa calitatii de reprezentant, in sensul ca parata ridica exceptia lipsei calitatii procesuale active, dar o motiveaza ca fiind pe exceptia lipsei calitatii de reprezentant.
Calitatea procesuala trebuie sa corespunda cu calitatea de titular al dreptului si respectiv al obligatiei ce formeaza continutul raportului juridic de drept material supus judecatii.
In ipoteza in care parata ar fi invocat exceptia lipsei calitatii procesuale active a sindicatului se observa ca aceasta exceptie nu poate fi retinuta, deoarece cadrul procesual este delimitat din chiar continutul actiunii, unde, in preambul, se stabileste fara echivoc: �Sindicatul I.A.B., in calitate de reprezentant al reclamantilor��.
Fata de aceste aspecte instanta califica exceptia invocata ca fiind exceptia lipsei calitatii de reprezentant, urmand a o respinge pentru urmatoarele considerente:
Art. 28 din Legea nr. 54/2003 prevede ca organizatiile sindicale apara drepturilor membrilor lor ce decurg din legislatia muncii,� contractele colective de munca, contractele individuale de munca� in fata instantelor judecatoresti.
Cum in prezentul litigiu se invoca drepturi ce decurg din normele la care se face referire in articolul sus mentionat, instanta constata ca Sindicatul I.A.B are calitatea de reprezentant al reclamantilor.
In ceea ce priveste fondul litigiului, instanta constata ca actiunea principala si actiunea conexa sunt intemeiate pentru urmatoarele motive:
Aplicabilitatea in speta a dispozitiilor art. 12 din O.U.G. 95/2002 (astfel cum a fost modificat) rezulta din faptul ca art. 1 din ordonanta prevede ca acest act normativ stabileste cadrul juridic al activitatilor industriei de aparare, iar art. 2 lit. a prevede ca, in intelesul ordonantei, industria de aparare cuprinde agenti economici care dispun de capacitati de productie si resurse umane destinate sistemului national de aparare, agentii economici fiind aprobati prin hotarare de guvern, conform art. 3 din ordonanta. Din analiza acestor dispozitii legale rezulta ca nu se face distinctie intre agenti economici cu capital de stat si agenti economici cu capital privat, or, � unde legea nu distinge, nici interpretul nu trebuie sa distinga.�
Prin H.G. nr. 813/2002 s-a aprobat lista agentilor economici din industria de aparare, in aceasta lista incluzandu-se si SC A. SA care si la data emiterii hotararii de guvern detinea capital privat.
Sustinerea conform careia art. 12 din O.U.G. 95/2002 se aplica doar societatilor comerciale cu capital de stat deoarece in caz contrar s-ar da nastere la discriminari fata de personalul din celelalte societati comerciale cu capital privat nu poate fi primita deoarece legiuitorul este in masura sa adopte masuri diferite in situatii diferite, iar specificul masurilor de protectie in ordonanta este dat de domeniul in care activeaza agentii economici .
De asemenea, nu poate fi primita nici sustinerea conform careia statul nu poate interveni in politica manageriala a unei societati private, neavand calitatea de angajator.
Conform art. 124 din O.U.G. 95/2002 sumele necesare pentru acordarea drepturilor prevazute la art. 12 se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj. Din aceasta prevedere legala rezulta ca politica manageriala a societatii comerciale nu este afectata prin acordarea sumelor prevazute in art. 12.
Instanta nu va retine nici apararea paratei conform careia din interpretarea teleologica a art. 12 din O.U.G. 95/2002 ar rezulta ca acest articol se refera doar la salariatii disponibilizati ca urmare a privatizarii si reorganizarii.
Astfel, din preambulul O.U.G. 22/2004 prin care s-a modificat art. 12 din O.U.G. 95/2002 rezulta ca aceasta modificare rezulta din necesitatea realizarii obiectivelor de restructurare si privatizare a societatilor comerciale din industria de aparare si protejarea fortei de munca disponibilizata in cadrul politicii de sustinere a restructurarii si accelerarii procesului de privatizare.
Din aceasta expunere de motive nu rezulta nici expres, nici implicit, ca plata drepturilor banesti s-ar acorda numai daca restructurarea avea ca premisa privatizarea. Conjunctia � si � folosita intre cuvintele �restructurare� sau �reorganizare� pe de o parte , si �privatizare� nu conduce automat la ideea unui cumul de conditii.
Fata de cele aratat, instanta urmeaza sa admita actiunea principala si cea conexa, iar in baza art. 274 C.pr. civ. urmeaza sa oblige parata sa achite reclamantilor din actiunea principala cheltuieli de judecata reprezentand onorariu avocat.
??
??
??
??
5
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017