Despagubiri,penalitati
(Sentinta civila nr. 333 din data de 16.06.2009 pronuntata de Tribunalul Bacau) Prin cererea inregistrata la Tribunalul Bacau sub nr 2648 /2295/110/2006 , reclamanta SC R. E. SRL a solicitat in contradictoriu cu parata SC N. C. SRL obligarea la plata sumei de 239.861,28 euro (839.515,48 ron ) cu titlu de despagubiri civile , obligarea paratei la predarea proiectelor de executie pentru doua invelitori la lucrarea ce apartine reclamantei , sub sanctiunea daunelor cominatorii de 500 euro pe zi sau la plata contravalorii acestor proiecte , incheierea procesului verbal de predare primire sub sanctiunea daunelor-cominatorii de 500 EUR pe zi si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
Actiunea a fost legal timbrata .
In motivarea cererii se arata ca , intre societatea reclamanta si parata s-au derulat relatii contractuale privind edificarea unui obiectiv civil, constand intr-o hala industriala si un show-room. Pentru a realiza acest edificiu, societatea reclamanta a derulat un Contract de imprumut bancar, prin care a fost conditionata acordarea sumei imprumutate de etapele si termenele stabilite in vederea realizarii edificiului.
Pentru realizarea lucrarii, intre reclamanta si societatea parata s-au incheiat trei contracte de antrepriza. Nici unul dintre aceste contracte nu a fost dus la bun sfarsit.
De asemenea, pentru nici unul dintre aceste contracte nu s-a respectat termenul de executie. Toate lucrarile executate in temeiul acestor contracte au avut deficiente calitative si cantitative.
Prin contractul de antrepriza nr 48/25.04.2005 s-au stabilit a fi efectuate de catre societatea parata toate lucrarile prevazute in oferta de pret, inaintata catre reclamanta de catre societatea parata, anterior incheierii contractului. Aceste lucrari sunt: proiectare structura metalica de rezistenta, planuri de montaj structura metalica, livrare structura metalica: ferme, contravantuiri, randuri de grinzi de fatada, randuri de pene pe fiecare versant, piese de legatura accesorii montaj;livrare panouri de pereti ISOBOX#60mm, RAL 3000 exterior, RAL 902 interior; panouri de acoperis ISOTEGO 1000#80mm, RAL 5010 exterior, RAL 902 interior; panouri luminatoare pentru acoperis ISOPLAST; accesorii montaj; garnituri bituminate sub coama si pentru luminatoare;montare ,structura metalica ,panouri inchidere si luminatoare;
Valoarea totala acestor lucrari a fost 307.235 EUR, inclusiv TVA,insa,societatea reclamanta, desi lucrarile nu au fost terminate potrivit devizelor de lucrari, a achitat o suma totala de 311.000 EUR.
Fata de acest prim contract de antrepriza societatea reclamanta are urmatoarele nemultumiri:nu s-a respectat timpul de executie ;Potrivit contractului incheiat intre parti, timpul de executie a fost stabilit la 90 zile de la data semnarii contractului, data cand s-a achitat avansul stabilit prin prezentul contract. Acest termen de executie a fost stabilit prin art. 31 si art. 52 din contract.
Antreprenorul nu a respectat proiectul intocmit de arhitect, in sensul ca pentru acoperisul de la hala a procedat la comandarea acestuia unui producator specializat in asemenea lucrari, care a livrat totodata si proiectul de executie al acestui acoperis. Antreprenorul nu a mai inmanat catre reclamanta acest proiect de executie, desi, potrivit contractului, avea aceasta obligatie. In legatura cu aceasta constructie metalica, reclamanta arata ca nu a existat un deviz de lucrari asupra constructiei metalice, dupa cum, antreprenorul nu a intocmit situatia amanuntita de lucrari, nici pentru edificarea halei. Acest deviz nu a fost emis niciodata de catre constructor pentru ca , probabil, acoperisul are o greutate mult mai mica decat cea care a fost facturata, apreciaza reclamanta
Nici panourile ISOBOX nu au fost livrate conform proiectului,in sensul ca intreg edificiul a fost proiectat ca avand culoare rosie, iar pentru plafon, constructorul a adus panouri de culoare albastra, panouri ce nu sunt in conformitate cu proiectul;Un alt motiv de nemultumire rezida in aceea ca, prin devizul de oferta,avansat catre reclamanta , de catre constructor, erau cuprinse si jgheaburile de scurgere, in timp ce , ulterior, constructorul a revenit spunand ca este vorba de o greseala si ca jgheaburile nu intra in pretul convenit In aceste conditii, contra cost, s-a procedat la montarea acestor jgheaburi insa, montajul s-a facut defectuos, fapt care a dus la infiltratii de apa si, probabil, datorita calitatii proaste a materialelor folosite, precum si a solutiilor de remediere nu tocmai fericite s-a ajuns la situatia in care aceste jgheaburi nu au putut fi folosite potrivit destinatiei lor, motiv pentru care am procedat la contractarea acestei lucrari cu o alta societate. De altfel, intreaga hala a fost executata cu deficiente majore in ceea ce priveste etanseizarea, in sensul ca exista infiltratii de apa prin numeroase locuri, fapt care face ca remedierea acestora sa fie anevoioasa si costisitoare.
In aceste conditii, in ciuda lipsurilor mai sus semnalate, reclamanta a consimtit la plata sumei de 311.000 EUR pentru a nu periclita contractul de imprumut cu banca, contract care ar fi fost reziliat in conditiile in care reclamanta nu utiliza creditul la termenele stabilite. Prin acest prim contract, societatea reclamanta apreciaza ca este prejudiciata cu urmatoarele sume: contravaloare proiectului asupra constructiei metalice1.500 EUR (5250 RON) executarea jgheaburilor de scurgere cu o alta societate.9.000 EUR(31500 RON).restituirea sumelor de bani platite in plus, pe carele estimam provizoriu la 1.OOOEUR(3500 RON ;inlocuirea panourilor ISOBOX de culoare necorespunzatoar 2000 EUR (7000 RON)-TOTAL: 13.500 EURO( 47.250 RON); cat priveste nerespectarea termenul de executie, societatea reclamanta solicita o despagubire globala in finele actiuni, intrucat intarzierea este comuna tuturor contractelor.
Potrivit celui de-al doilea contract de antrepriza nr 107/21.09.2005 antreprenorul avea obligatia de a executa un perete cortina, conform ofertei de pret, in valoare totala de 61.937 EUR. Din acesti bani s-au platit numai 44.373 EUR, reprezentand valoarea lucrarilor efectuate. Neajunsurile acestui contract sunt urmatoarele:
Nerespectarea termenului de executie. Termenul de executie a acestui contract a fost de 90 de zile, iar lucrarile nu au fost terminate nici in prezent;
Antreprenorul nu a executat lucrarile cuprinse la literele din oferta de pret, adica nu a executat:acoperisul de la casa scarii cu geam termopan anteefractie de 8 mm;usa spate parter lateral dreapta;usi de balcon etajul II;ferestre grupuri sanitare, conform proiectului;ferestre director vanzari si birou contabilitate; Antreprenorul nu a finalizat peretele cortina, in sensul ca nu a montat accesoriile exterioare ale acestuia si, mai mult decat atat, aceste accesorii nici nu au fost redate . Reclamanta face precizarea ca acest perete tip cortina a fost comandat tip SCHDCO, de import Germania. Pentru reclamanta a fost imposibil, ulterior, sa gaseasca accesorii exterioare originale, iar antreprenorul, desi detinea aceste accesorii, a refuzat sa le predea. Din acest motiv, reclamanta a fost nevoita sa procedeze la finalizarea peretelui cortina cu accesorii de alt tip si de o calitate inferioara fapt care a dus si la degradarea aspectului, dar si la neajunsuri de ordin tehnic respectiv imperfectiuni de etansare . Acoperisul la casa scarilor a fost executat de catre antreprenor fara respectarea proiectului de constructie. In ceea ce priveste nerespectarea termenului de executie, reclamanta arata ca,prin contractul de antrepriza, s-a stabilit ca termen al lucrarilor 90 de zile de la achizitionarea materialelor de constructie, iar aceste materiale s-au achizitionat in data de 02.08.2005, aratand ca nici la data introducerii prezentei actiuni lucrarile nu au fost finalizate si nu s-a intocmit proces-verbal de receptie.
Pentru nerespectarea acestui al doilea contract , reclamanta solicita despagubiri, dupa cum urmeaza: lipsuri calitative la peretele tip cortina2.000 EURO(7000RON) TOTAL: 2.000 EURO ( 7.000 RON);. Reprezentand intarzieri de executie. Prin cel de-al treilea contract nr 115/03.10.2005 de antrepriza, s-au stabilit efectuarea urmatoarelor lucrari:executare placa beton 49.500 EUR;executare pardoseala beton 48.000 EUR; sistematizare verticala 72.530 EUR;finisaje interioare 93.533 EUR. Nemultumirile reclamantei legate de executarea celui de-al treilea contract de antrepriza sunt urmatoarele :nu s-au efectuat decat lucrarile prevazute la primele trei puncte, si acelea in mod necorespunzator. Aceste lucrari au fost executate prin inglobarea a 38 plase sudate, care erau proprietatea reclamantei si pe care constructorul si le-a insusit. De asemenea, au fost facturati in plus 30 mc de beton, material pe care constructorul nu 1-a putut justifica. Cu toate acestea , sumele aratate in contract la primele trei puncte au fost platite in totalitate cel de-al patrulea punct, referitor la finisajele interioare, nu s-a efectuat deloc ;lucrarile prevazute la primele trei puncte s-au efectuat cu deficiente.
Reclamanta solicita urmatoarele despagubiri : deficiente de executie pentru primele trei puncte, estimam provizoriu la suma de 3.000 EUR; (10.500 RON). restituirea contravalorii a 38 de plase sudate 1.000 EUR;(3.500 RON); restituirea contravalorii a 30 mc de beton aprox 2.000 EUR;(7.000 RON) TOTAL: 6.000 euro 21.000 RON) In afara acestor contracte de antrepriza, constructorul a mai executat si structura metalica acoperisului de la show-room, structura metalica pentru care aceasta s-a obligat sa prezinte si proiect de construire. Aceasta lucrare s-a executat contra unei sume de 22.000 EUR, fara ca, in final, constructorul sa prezinte proiectul sau vreun deviz de lucrari, din care sa reiasa valoarea mai sus aratata. In legatura cu aceasta ultima lucrare, reclamanta solicita :obligarea societatii parate la restituirea unei diferente de pret aproxmativ 2.000 EUR,(7.000 RON) suma pe care reclamanta platit-o in plus la structura metalica, precum si contravaloarea unui proiect de executie, pe care o estima la 1.500EUR(5.250 RON) TOTAL: 3.500 EURO ( 12.250 RON) Asa dupa cum a aratat reclamanta inca de la inceput, realizarea investitiei a fost conditionata de existenta unui imprumut bancar. intrucat constructorul a motivat permanent ca nu are bani pentru achizitionarea materialelor, au fost nevoiti sa aprobam virarea catre acesta a mai multor sume de bani, pentru a face posibila continuarea lucrarii. Asa dupa cum rezulta din facturile anexate la prezenta actiune, decontarea acestor sume de bani s-a facut in baza unor facturi, pe care de cele mai multe ori era notat numai contravaloare avans lucrari, urmand ca, dupa efectuarea lucrarilor si emiterea facturilor aferente manoperei si a situatiilor de lucrari, sa procedat la punctajul intre cele doua societati. In realitate, antreprenorul a incasat in permanenta bani de la reclamanta cu titlu de avans, si apoi, sub diferite pretexte, a refuzat sa emita situatiile de lucrari ajungand astfel, in imposibilitatea de a verifica daca banii,platiti au acoperire in lucrarile executate sau s-a platit mai mult.
Intrucat aceste neconcordante intre sumele inaintate si lucrarile executate s-au marit treptat, in scurt timp s-a ajuns in conflict cu antreprenorul, care a sustinut ca a executat mai multe lucrari decat banii primiti. In acelasi timp, insa, a refuzat incheierea unui proces-verbal de predare-primire al lucrarilor in stadiul in care se aflau acestea la nivelul lunilor iunie-iulie acest an. Divergentele dintre parti au culminat cu parasirea santierului de catre antreprenor, desi lucrarile nu erau terminate si contractele de antrepriza nu fusesera reziliate de catre nici una dintre parti . Fara nici o instiintare sau o somatie prealabila, in data de 17.07.2006,antreprenorul a parasit santierul ridicand si paza bunurilor, obligatie care era asumata prin contract.
Reclamanta s-a adresat cu notificare nr. 630/19.07.2006, prin care a facut cunoscut in scris nemultumirile constatate si a invitat parata la solutionarea conflictului pe cale amiabila, iar parata a convocat reclamanta la o intrunire. Reclamanta a convenit ca a doua zi. in data de 22.08.2006, sa se prezente la obiectiv si, in prezenta dirigintelui de santier, sa procedeze la efectuarea de masuratori, la stabilirea deficientelor invocate, la stabilirea situatiilor de lucrari, care ar mai fi trebuit platite in opinia constructorului si la intocmirea procesului - verbal de predare-primire a lucrarilor, proces-verbal, care pentru reclamanta era imperios necesar, intrucat lucrarile nu pot continua fara acesta si nici contractul de credit cu banca nu mai poate fi derulat.
A doua zi, in data de 22.08.2006, reclamanta s-a prezentat la ora convenita la obiectiv, insa, reprezentantul societatii parate, pus in fata deficientelor constatate, a refuzat semnarea procesului verbal de predare-primire, conditionand acest lucru (de plata unei sume de bani, despre care parata considera ca i se mai cuvine pentru lucrarile executate, desi, nici cu aceasta ocazie nu a prezentat devize de lucrari. A refuzat, de asemenea, sa predea catre societatea reclamanta proiectele de constructie a celor doua structuri metalice de acoperis, care au fost modificate de catre executant la proiectul initial. Avand in vedere ca toate cele trei contracte de antrepriza nu au fost incheiate pe un pret forfetar, ci pe un pret de deviz, stabilit in urma ofertelor se solicita efectuarea unei expertize, in care expertul se pronunte asupra valorii lucrarilor executate, a deficientelor reclamate de catre reclamanta , precum si asupra costurilor necesare remedierii acestor deficiente. Fata de cele mentionate , in afara sumelor in valoare totala de 25.000 EURO (87.500 RON), sume care decurg din lucrari neexecutate sau executate deficitar si contravaloarea a doua proiecte de executie, societatea reclamanta mai arata ca ,urmeaza sa suporte si urmatoarele prejudicii, care decurg din nefinalizarea lucrarii la termen. In primul rand, creditul bancar a fost conditionat de utilizarea acestuia in termenele prevazute in contractele de antrepriza. intrucat, cu toate eforturilenoastre, din motivele mai sus aratate nu s-au putut cheltui acesti bani, s-au platit comisioane de neutilizare a creditului, in valoare totala de 10913,28 RON (3118,08 EURO) Potrivit studiului de fezabilitate intocmit anterior contractarii creditului,nefinalizarea in termen a investitiei a condus in mod nemijlocit la faptul ca investitia nu a produs 3 luni din anul 2005 si 8 luni din anul 2006, ceea ce inseamna profit net nerealizat de 547.692,20 RON (156.483, 48 EURO) TOTAL: 159.601.56 EURO (558.605,48 ROL,159.601.56 EURO (558.605,48
Prin urmare, suma totala pe care o solicita reclamanta de la parata consta in total valori lucrari neexecutate sau lucrate cu deficiente, precum si contravaloarea a doua proiecte de executie in valoare de 25.000 EURO (87.500 RON)comisioane de neutilizare bancara si profit net nerealizat 159.601,56 EURO(558.605,48 RON) dobanzi aferente anului 2006(55.259,72 EURO) (193.409,05 RON) SUMA TOTALA: 239.861,28 EURO (839.514,48 RON)
Solicita, de asemenea, obligarea paratei la inmanarea proiectelor aferente celor doua acoperisuri alternativ cu sumele ce reprezinta contravaloarea acestor proiecte, in valoare de 3000 EUR. Solicita totodata obligarea paratei la incheierea procesului verbal de predare primire a lucrarilor , aceste doua obligatii solicitandu-le sub sanctiunea daunelor cominatorii de 500 Eur pe zi de intarziere , intrucat acestea , apartin paratei si vizeaza pretentiile acestuia si exceptia inadmisibilitatii .
Pe fond , parata solicita respingerea actiunii , precizand ca reclamanta in baza contractelor de antrepriza incheiate cu societatea parata si datorita demersurilor , directorului societatii furnizoare de materiale SC V. SRL BACAU a contractat de la BRD BACAU un credit pentru terminarea constructiei imobilului cu destinatie de restaurant , biroul , depozit si show-room in luna noiembrie 2005 , insa societatea reclamanta nici in aceasta situatie nu si-au indeplinit obligatiile de plata fata de constructor.
Parata la randul ei a formulat actiune in contradictoriu cu reclamanta din prezenta cauza , inregistrata sub nr 3096 din 2.10.2006 . Reclamanta SC N. C. SRL a solicitat in contradictoriu cu parata SC R. E. SRL obligarea paratei la plata sumei totale de 205.393,39 lei, reprezentand materiale achizitionate de firma reclamanta si incorporate in imobilul construit apartinand paratei si situat in Bacau str. Cal. R. , precum si manopera aferenta acestor lucrari efectuate, suma totala ce va fi actualizata pana la punerea in executare a acestei hotarari sau pana la data platii; obligarea paratei la plata dobanzii legale calculate la debitul datorat si mentionat anterior pana la data efectuarii platii; si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata. In motivarea cererii se arata ca a efectuat o serie de lucrari constand in ridicarea unui imobil situat in Bacau, str. Calea R. in beneficiul paratei SC R. E. SRL avand destinatia sediu firma, magazin, depozit si restaurant, lucrari care au fost efectuate in baza unor contracte si din dispozitia directa a administratorul paratei. Pentru ridicarea acestui imobil parata a contracta un credit de la Banca BRD -Sucursala Bacau, credit in a carei valoare a fost aprobat tocmai in baza contractelor incheiate intre SC N. C. SRL si beneficiarul imobilului. Ca urmare a acordarii acestui credit s-a procedat la edificarea acestuia de catre SC N. C. SRL Plata acestor lucrari facute se facea pe etape de realizare a constructiei in baza situatiilor de lucrari aprobate de catre beneficiara si semnate de catre dirigintele de santier B. C. De fiecare data cand se solicita semnarea acestor situatii de lucrari, efectuarea de masuratori in teren si constatarea calitatii lucrarilor efectuate, SC N. C. SRL intampina dificultati din partea beneficiarului in sensul ca acesta din diferite motive nu dorea intarzierea acestora sau dorea intarziere semnarii acestor situatii de lucrari intrucat daca semna ,aceste situatii trebuia emisa factura fiscala pentru aceste lucrari executate, factura in baza careia trebuia sa efectueze plata. Desi avea contul bancii disponibil din creditul acordat in vederea achitarii lucrarilor de constructie de catre SC N. C. SRL , administratorul paratei a refuzat sa onoreze aceste plati, iar de cele mai multe ori banca retragea acest disponibil intrucat nu-1 intrebuinta in scopul acordat.
Recalamanta parata arata ca ultima divergenta a aparut cu privire la lucrarile efectuate de catre aceata, respectiv structura acoperis zona anexa restaurant, sapa terasa, scara 1 si scara 2, tamplarie PVC, placare cu alucubont, dispozitiv automat inchidere usi, completari capete stalpi pentru hala, zid sprijin, intrare principala plus rampa, hidroizolatii, invelit tabla acoperis, izolatie cu polistiren si camine, structura metal prindere panouri, placare metal, perete cortina, inchidere cu panouri si ferme, structura suport pardoseala, placa beton, drum, zona 1 parcare, drum provizoriu, rigla, plasa, beton, lucrari in valoare totala de 1205.393, 39 RON. Pentru aceste lucrari efectuate s-a incercat sa se ia legatura in repetate randuri cu beneficiarul constructiei precum si cu dirigintele de santier pentru a se deplasa impreuna la fata locului, de a efectua masurator, de a constata eventuale deficiente ce urmau a fi remediate, de a constata calitatea lucrarilor si de a semna aceste situatii de ,lucrari pentru lucrarile efectuate. Intrucat acest lucru nu a fost posibil, s-a inmanat aceste situatii de lucrari in data de 13.07.2006 dirigintelui de santier B. C. sub semnatura, iar beneficiarului constructiei i s-au comunicat prin curierat cu confirmare de primire. Chiar si dupa comunicarea acestor situatii de lucrari, beneficiarul imobilului nu a dorit din diferite! motive ca reclamanta parata sa se deplaseze la fata locului si a efectua operatiunile necesare in vederea semnarii acestor situatii de lucrari, motiv pentru care a formulat o invitatie la conciliere in data de 21.08.2006 ora 1000, pentru a clarifica aceasta situatie intrucat nu exista posibilitatea rezolvarii ei pe cale amiabila.
Precizeaza faptul ca la inceputul, edificarii acestei constructii relatiile dintre administratorii celor doua societati erau bune, dar dupa o perioada de timp acestea s-au deteriorat ajungandu-se la o imposibilitate de comunicare folosindu-se violente verbale si fizice, precum si imposibilitatea de a ajunge la o intelegere. La data convenita, respectiv 21.08.2006 ora 10 ,00 administratorii celor doua societati, respectiv constructor si beneficiar s-au intalnit fiind asistati de jurist pentru parata, iar din partea reclamantei avocat. Dupa indelungi discutii contradictorii s-a ajuns la o solutie, solutie consemnata intr-un proces verbal incheiat in aceeasi data si care consta in deplasarea reprezentantilor celor doua societati in data de 22.08.2006 ora 9 ,00 la sediul imobilului aflat in constructie si de a efectua concomitent si in aceeasi zi si in urmatoarele lucruri: efectuarea de masuratori si constatari in prezenta constructorului, beneficiarului si al dirigintelui de santier pentru lucrarile executate in valoare totala de 205.393, 39 RON si semnarea situatiilor de lucrari aferente acestora in vederea emiterii de factura si a platii de catre beneficiar a acesteia; predarea de catre constructor si primirea de catre beneficiar pe baza de proces verbal a stadiului fizic al lucrarilor executate; semnarea si stampilarea facturii pentru debitul aflat in litigiu de catre beneficiar;semnarea proceselor verbale de receptie pe faze de lucrari si returnarea a 70% din garantia retinuta pentru lucrarile respective.
Conform celor convenite, s-a deplasat in data de 22.08.2006 ora 9 la sediul imobilului aflat in constructie si de a realiza cele convenite in ziua precedenta. Dupa o perioada de asteptare ca urmare a faptului ca beneficiarul nu s-a prezentat la ora convenita si dupa indelungi discutii contradictorii, violente verbale si fizice din partea administratorului paratei la adresa administratorului reclamantei, s-a realizat faptul ca cele convenite in ziua precedenta nu pot fi realizate, deoarece dirigintele de santier a fost avertizat si atentionat de catre beneficiarul constructiei sa nu semneze nici o situatie de lucrari. Acest lucru a fost facut tocmai in ideea de a nu se semna situatiile de lucrari si pentru a nu se face plata acestora. Se mai precizam faptul ca suma solicitata reprezinta materiale achizitionate de societatea SC N. C. SRL incorporate in acest imobil, manopera, precum si salarii aferente lucratorilor acestui punct de lucru. Materialele au fost achizitionate de la furnizorii reclamantei -parate fie cu plata pe loc, fie cu plata la un anumit numar de zile.
Datorita imposibilitatii realizarii celor convenite la concilierea din 21.08.2006 datorita administratorului beneficiarului s-a incheiat un proces verbal in data de 22.08.2006 in care s-a relatat succint cele intamplate, proces verbal care a fost comunicat si societatii parate prin curierat cu confirmare de primire.
Reclamanta mai arata ca parata pentru a nu semna aceste situatii de lucrari si in special de a nu face plata acestor lucrari efectuate ce face obiectul prezentei actiuni parata a formulat o cerere la Judecatoria Bacau inregistrata sub numarul 12.870/2006 invocand motive care in fapt nu sunt reale. Prin aceasta cerere,, respectiv prin deplasarea unui executor judecatoresc si a unui expert la imobilul aflat in constructie pentru constatarea starii imobilului aflat in constructie situat in Bacau pentru ca SC N. C. SRL nu dorea predarea lucrarilor efectuate pe stadii fizice de lucrari, considerand ca administratorul paratei urmarea sa foloseasca aceste hotarari, expertize, procese verbale incheiate de catre executor pentru a nu plati lucrarile efectuate si de a face demersurile necesare in vederea intabularii imobilului , situatie care precede unei noi cereri de acordarea a unui credit bancar .
Reclamanta parata mai arata ca ,nu au fost singurii constructori , beneficiarul a lucrat si cu alte echipe care fie au stricat , fie au deteriorat o parte din lucrarile executate de reclamanta , iar calitatea lucrarilor efectuate de acestia , nu indeplinea conditiile de calitate , situatie in care aceste echipe au motivat ca lucrarile de finisaj , nu au iesit bine , datorita calitatii indoielnice a lucrarilor efectuate de reclamant .
In drept reclamanta - parata invoca art 998 Cod Civil si urmatoarele si art 722 si urmatoarele Cod pr. civ.
La data de 08.2006 reclamanta .parata SC N. C. SRL formuleaza completare la actiunea principala cu urmatoarele capete de cerere
Obligarea paratei S.C. R. E. S.R.L. si a BRD Sucursala Bacau, la deblocarea contului nr. RO� deschis la BRD Sucursala Bacau, in valoare de 79.766,34 RON reprezentand garantii pentru buna executie retinute la facturile nr. :Factura 07390652/11 .XI.2005Factura 07390632/9.XII.2005, 07390634/9 .XII.2005,07390656/16.XII.2005 Factura 07390635/9.XTI.2005, 07390649/22.XII.2005Factura 07390676/8.02.2006 ,Factura 07390855/3.04.2006Factura 07390878/4.05.2006Factura 06854802/21.06.2006, 06854803/21.06.2006 06854804/21.06.2006,06854805/21.06.2006
Constatarea existentei si instituirea privilegiului constructorului asupra imobilului construit in beneficiul paratei S.C. R. E. S.R.L. situat in Bacau, str. Calea R., pentru lucrarile executate atat in baza contractelor incheiate cat si in baza dispozitiilor administratorului paratei, pentru suma solicitata in actiunea principala reprezentand lucrari executate si neplatite, precum si penalitati si dobanzi.
Se mai precizeaza faptul ca fondul de garantii retinut pentru buna executie in valoare de 79.766,34 Ron, reprezinta 10% din valoarea facturilor mai sus mentionate, de care reclamanta parata nu se poate folosi, intracat parata reclamanta a refuzat in mod constant deblocarea acestui cont, desi lucrarile sunt executate si platite iar pe fondul litigiilor existente intre societati refuza receptionarea acestora si deblocarea contului de garantii, motiv pentru care reclamanta parata a apelat la instanta de judecata, ca prin hotarare, sa dispuna, deblocarea acestui cont de garantii.
Ca urmare a prezentului litigiu si a faptului ca se refuza de catre beneficiarul constructiei receptionarea lucrarilor pe stadii fizice de executie, semnarea situatiilor de lucrari mentionate in actiunea principala si plata acestora, reclamanta parata a formulat acest nou capat de cerere prin care solicita ca instanta sa constate si sa instituie privilegiul acesteia in calitate de constructor pentru aceste lucrari executate si neplatite.
De asemenea se solicita introducerea in cauza in calitate de parata BRD Sucursala Bacau, cu sediul in str. Gheorghe Apostu nr. 13, avand in vedere capatul de cerere solicitat la termenul din 8.XI.2006.
Prin incheierea din data de 18.03.2007 instanta s-a pronuntat cu privirea la introducerea in cauza in calitate de parata , apreciind ca aceasta nu are calitate procesuala pasiva in raport de obiectul cererii precizatoare , respectiv garantia de buna executie � situatie in care , banca este un tert detentor .
In drept reclamanta isi sustine cererea completatoare la actiune pe dispozitiile art 493 Cod civil si art 1737 pct 4 Cod civil.
In sustinerea cererii se solicita proba cu acte, martori, expertiza contabila si constructii In drept, art. 493 Cod Civil, art. 1737 punctul 4 Cod Civil.
Parata a formulat intampinare si a solicitat conexarea dosarului nr. 3096/2006 la dosarul nr. 2648/2006 , aflat pe rolul Tribunalului Bacau-Sectia Comerciala, in temeiul art. 164 C.proc.civ.
In acest sens, parata invoca si dispozitiile art. 720 indice5 C.pr.civ., potrivit caruia in materie comerciala, paratul care are pretentii impotriva reclamantului poate formula cerere reconventionala. Ori, actiunea formulata are caracterul unei cereri rconventionale, pentru ca isi gaseste izvorul in acelasi raport juridic dedus judecatii.
In ceea ce priveste pretentiile principale, avand in vedere ca intre societatile litigante exista in mod evident neintelegeri in legatura cu modalitatea de executarea contractelor de antrepriza si calitatea lucrarilor efectuate, acestea urmeaza a fi determinate pentru ambele parti pe cale judecatoreasca .In ceea ce priveste dobanzile solicitate prin actiunea principala, acestea urmeaza a fi platite reciproc, in functie de sumele determinate la punctul de mai sus.
Referitor la capetele de cerere aratate prin completarea la actiunea principala depuse la termenul anterior, instanta de judecata urmeaza sa se pronunte asupra acestora pe fondul cauzei, intrucat ele nu pot fi admise decat in conditiile in care se va constata culpa S.C. R. E. S.R.L. in derularea contractelor de antrepriza.
In drept, se invoca dispozitiile art. 115-119 si 164 .
Se mai arata ca prin incheierea din data de 18.12.2006 instanta , a admis cererea de conexare in temeiul art 164 Cod pr.civ. Cu privire la exceptia prematuritatii invocata de parata reclamanta SC N. C. SRL si exceptia inadmisibilitatii invocata de reclamanta parata SC R. E. SRL , instanta le-a respins prin incheierea din data de 20.12.2006 .
In cauza s-a efectuat Raport de expertiza tehnica , supliment la raportul de expertiza tehnica si raport de expertiza contabila si au fost admisi experti parte pentru ambele parti.
Prin incheierea de data de 26.05.2008 instanta a dispus decaderea din proba cu interogatoriu , proba admisa prin incheierea de sedinta din data de 19.03.2007 , avand in vedere ca reclamantul avea obligatia ca la termenul din data de 16.04.2007 sa depuna interogatoriu , obligatie de care nu s-a achitat , iar tribunalul apreciaza ca aceasta proba nu este pertinenta si concludenta , in cauza au fost intocmite raport de expertiza tehnica si contabila , prin care specialistii si-au spus punctul de vedere cu privire la problemele ridicate de parti Prin aceeasi incheiere , instanta a respins si proba testimoniala.
Din actele si lucrarile dosarului , tribunalul retine ,ca intre parti s-au desfasurat relatii contractuale , prin care , parata reclamanta SC N. C. SRL s-a obligat sa execute lucrari constand in ridicarea unui imobil situat in Bacau str. Calea R. in beneficiul paratei SC R. E. SRL ,avand destinatia sediul firma, magazin , depozit si restaurant .
Contractele de antrepriza constructii au cuprins trei etape , incheierea , executarea si incetarea lor prin receptia lucrarilor, etape parcurse de parti in sensul ca dupa finalizarea contractelor de antrepriza potrivit carora SC N. C. SRL a executat lucrarile de constructii , iar reclamanta a platit contravaloarea manoperei si materialelor s-au intocmit procesele verbale de receptie din 6.10.2005 - 10-11.2005 , 29.01.2006 si procesul verbal privind terminarea lucrarilor din 27.10.2006 . Toate aceste procese verbale au fost inmanate de reclamanta parata SC R. E. SRL ceea ce constituie o recunoastere directa a executiei lucrarilor si a faptului ca acestea au fost executate in bune conditii
Executarea lucrarilor si plata acestora au fost confirmate si prin raportul de expertiza tehnica si suplimentul la raportul de expertiza efectuate in dosarul cauzei .
Reclamantanta pretinde cu titlu de despagubiri civile suma de 239.861 euro , despagubiri civile ce se solicita in situatia antrenarii raspunderii civile delictuale in speta opereaza raspunderea civila contractuala situatie in care pot fi solicitate daune interese .
Plata este un act juridic , o conventie intre cel care executa si cel care o primete - fiind un act juridic animo solvendi , facut cu intentia de a executa (plati) o obligatie. Dispozitiile referitoare la plata se regasesc in art 1092-1121 c. civ in care se arata o serie de reguli privind conditiile platii si alte principii generale care guverneaza materia platii.
Ca orice act juridic , atunci cand are la baza eroare, dol sau violenta , potrivit 961 cod civ. , conventia nu este nula de drept , ci trebuie sa se solicite in instanta anularea , ori reclamanta nu a solicitat prin cererea de chemare in judecata anularea actului de plata a lucrarilor pentru unul din motivele mentionate anterior si restituirea sumei achitate ca plata nedatorata.
Din probele administrate rezulta ca reclamanta a avut in permanenta un diriginte de lucrari de santier , care semna situatiile de lucrari si alte documente care au stat la baza efectuarii platii.
De asemenea , din expertizele efectuate rezulta ca s-au efectuat lucrarile si s-au platit aceste lucrari.
Procesele verbale de receptie , si in mod deosebit procesul verbal privind terminarea lucrarilor din 27.10.2006 , constituie si acestea acte care produc consecinte juridice , iar partea care le-a semnat nu le poate ignora atata vreme cat au fost anulate sau desfiintate de o instanta de judecata.
In acest sens s-a pronuntat si instanta suprema : cat timp beneficiarul a receptionat lucrarile fara obiectiuni , nu se poate retine raspunderea contractuala pentru executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate , intrucat s-ar incalca dispozitiile art 969 Cod civil (CSJ sectia Comerciala , decizia nr. 595/01.02.2002, Revista de drept nr 3 /2004)
Reclamanta nici pentru procesele verbale de receptie nu a solicitat printr-un capat de cerere distinct , anularea acestora pentru anumite vicii prevazute de lege , avand o motivare confuza si contradictorie a cererii de chemare in judecata , intrucat a invocat faptul ca a platit mai mult decat valoarea lucrarilor efectuate , iar pe parcursul motivarii cererii sustine ca are pretentii pentru lucrari neefectuate.
Instanta a retinut ca reclamanta avea un diriginte de santier si de asemenea , in contractul incheiat se precizeaza si faptul ca �persoana juridica achizitoare are dreptul de a cere inlocuirea materialelor necorespunzatoare , indreptarea sau repararea lucrarilor sau a parerilor necorespunzatoare calitativ 2 art 21 din contractul nr 115/2005 . jgheaburile si culoarea acoperisului puteau fi remediate sau inlocuite , fiind lucrari usor vizibile , care se pot constata imediat , iar reclamanta cu privire la acest aspect nu a facut obiectiuni pe parcursul executiei lucrarilor , rezulta ca au fost recunoscute si platite . Jgheaburile au fost executate de parata din tabla zincata , iar reclamanta nu a platit pentru acestea , deoarece nu i-au placut , contractand cu o alta firma schimbarea materialului si inlocuirea acestora .
Reclamanta a solicitat despagubiri civile ca urmare a depasirii termenului de executie de catre parata.
Astfel , potrivit art 982 cod civil toate clauzele conventiilor se interpreteaza unele prin altele , dandu-se fiecaruia intelesul ce rezulta din actul intreg�
In contract apare o data termenul fixat , iar in alte clauze nu apare un termen , insa din continutul tuturor clauzelor contractuale rezulta ca termenul poate fi prelungit , si atata vreme cat reclamanta nu a achitat la timp lucrarile efectuate , situatie confirmata si de expertiza , se afla in culpa fata de acest aspect , neputand pretinde executarea obligatiilor . De asemenea executarea lucrarilor suplimentare si in acelasi timp, contractarea de lucrari cu alte firme pentru efectuarea lucrarilor suplimentare in atare conditii nu se putea respecta termenul de executie stabilit.
Pentru aceste motive mentionate anterior , se adauga si culpa reclamantei in nerealizarea obligatiilor asumate de catre parata .
Din expertiza contabila instanta retine :
Investitia s-a realizat in baza autorizatiei de construire nr 415/22.08.2003 emisa de Primaria Mun. Bacau , proiectul 41/2002 fiind intocmit de catre S. I. SRL Bacau.
Proiectul care a stat la baza emiterii autorizatiei de construire avea structura de rezistenta din cadre de beton armat sarpante pe ferme metalice alcatuite din profile laminate din otel cu invelitoare cu panouri OLTPAN inchidere exterioare din panouri sandwici tip OLTPAN , partial pereti cortina din aluminiu sui geam termopan , tamplarie aluminiu cu geam termopan.
Structura metalica prevazuta in proiectul intial intocmit de S. I. SRL fiind greoaie , s-a optat pentru inlocuirea acesteia cu o solutie moderna usoara si mai rapida in executie .
Schimbarea solutiei s-a facut numai verbal , nu s-a materializat in nici un act scris
Pe structura existenta - stalpi de beton armat in fundatii izolate din beton s-a intocmit un alt proiect de catre I. E. SRL BUCURESTI , pentru structura de inchidere si acoperis cu profile metalice usoare tip �profil de futur � si talpi rigidizari si gusee din tabla , prinse cu suruburi si cu sudura, protejate anticoroziv.
Acoperisul metalic este alcatuit din grinzi , pane metalice si contravanturi metalice in plan orizontal . Ancorarea acestuia de stalpi din b.a. se face prin intermediul placutelor metalice inglobate pe fetele stalpilor.
Toate elementele structurii si acoperisul metalic au fost livrate tot de I. E. SRL .
Livrarea panourilor termoizolante de inchidere si acoperis au fost contractate cu SC T. SRL Bucuresti .
Acest proiect a fost acceptat de catre beneficiar si insusit de catre proiectantul general S. I. SRL prezentat ISC Bacau care a exercitat controlul calitatii executiei lucrarilor in baza lui , fiind mentionate in procesele verbale de control intocmite .
La stalpii de beton armat mai scurti s-au prevazut suprainaltari .
Inchiderea metalica este alcatuita de suporti metalici , grinzi metalice si montati metalic ce reazama pe stalpi de beton armat existenti .
Cu privire la acoperisul peste zona de birouri si restaurant s-a procedat de asemenea la utilizarea solutiei IRCAD i s-a solicitat de catre beneficiar o oferta iar in urma obtinerii acesteia s-a s-a incheiat Contractul nr 040/20.12.2005 intre SC I. D. SRL si SC N. C. SRL privind proiectarea si livrarea structurii metalice , avansul fiind achitat de beneficiar anterior incheierii acestui contract , respectiv 16.12.2005.
Peretele cortina a facut obiectul unui contract unui contract separat nr 107/2005 , comanda pentru profile si accesoriile ALUKONIGSTHAL Bucuresti au fos facute pe baza proiectului initial . Ulterior , beneficiarul a solicitat modificarea zonei casei scarii a renuntat la geamul antiefractiei de deasupra acesteia si a dorit efectuarea unui acoperis cu structura metalica , cu invelitoare din tabla cutata , extinzand zona casei scarii spre fata cladirii.
Beneficiarul a dorit si inlocuirea usii la intrare cu usa glisanta , cu deschidere automata si desi mecanismul a fost aprovizionat , acesta nu a mai fost montat.
Executarea contractelor intre cele doua societati s-au incheiat mai multe contracte : contractul nr 48/25.04.2005 privind proiectarea , livrarea si montarea structurii metalice , a panourilor de inchidere (pereti si acoperis) la hala depozitului si a magazinului - lucrari executate in intregime , receptionate si achitate; contractul nr 107/21.09.2005 privind �executare perete cortina � lucrare partiala executata si achitata (ceea ce s-a executat ); contractul nr 115/03.10.2005 privind : executare palca beton, - executata si achitata integral ;executare pardoseala beton �executata integral si achitata partial ; sistematizare verticala ; finisaje interioare . Pe perioada derularii contractelor beneficiarul solicitand si alte lucrari care nu erau cuprinse in contract , respectiv structura metalica acoperis birouri la care s-a achitat numai materialul livrat de catre SC I. , ramasa neachitata manopera de montare in cuantum de 21.505,69 lei.
Lucrarile au fost facturate in masura in care beneficiarul decidea sa achite suma respectiva , astfel constructorul nu a emis facturi , desi lucrarile erau executate si cu situatiile de lucrari intocmite pe baza antemasuratorilor efectuate in teren.
Cu privire la calitatea lucrarilor constructiei , instanta retine ; controlul calitatii lucrarilor de constructii - montaj se exercita de catre proiectant executant , beneficiar si de catre Inspectia de Stat in Constructii , avand ca scop prevenirea sau eliminarea oricaror defectiuni aparute in cursul executiei lucrarilor. Controlul se exercita la toate obiectele , principalele faze de executie care prin natura lor sunt determinate pentru calitatea lucrarii, la lucrarile care devin ascunse si se consemneaza in procese verbale constatarile facute urmand a se incheia proces verbal potrivit constatarilor facute sa ceara oprirea , refacerea sau remedierea lucrarilor executate calitativ necorespunzator.
Pentru lucrarile intocmite de constructorul SC N.C. SRL s-au intocmit pe parcursul lucrarilor mai multe procese verbale de control si de receptie partiala a lucrarilor , din analiza proceselor verbale expertul arata ca nu s-au constat deficiente de calitate decat in luna iunie 2006 cand deja , constructorul si beneficiarul intrase in litigiu datorita neplatii lucrarilor executate.
SC N. C. SRL a stabilit pentru fiecare lucrare executata si neachitata aceleasi obiective : identificarea lucrarii sa se precizez daca a fost efectuata , sa se arate daca cantitatile de materiale cuprinse in situatiile de lucrari se regasesc in teren si daca manopera aferenta acestor lucrari este corect calculata . sa- identificat fiecare lucrare in teren , ele au fost executate si concret masurate , in functie de care s-au intocmit situatiile de lucrari .
Manopera a fost stabilita la un tarif orar mediu sub tariful pietei muncii la data intocmirii situatiilor de lucrari .
Valoarea actualizata a manoperei este precizata la capitolul Concluzii , pct 2 si rezulta conform Anexei 4 .
De asemenea cotele recapitulatiei sunt foarte mici , cheltuielile indirecte se situeaza in jur de 12- 14 % fata de 5% incasate de constructor .
Din suplimentul la raportul de expertiza tehnica , rezulta ca nu exista nici o modificare a autorizatiei de construire , schimbarea de solutie a acoperisului este facuta prin Dispozitia de santier /proiect 9/2003 din 15.09.2004 , semnata de autorul proiectului SC S. I. SRL in baza caruia s-a obtinut autorizatia de construire . Sursa: Portal.just.ro
Actiunea a fost legal timbrata .
In motivarea cererii se arata ca , intre societatea reclamanta si parata s-au derulat relatii contractuale privind edificarea unui obiectiv civil, constand intr-o hala industriala si un show-room. Pentru a realiza acest edificiu, societatea reclamanta a derulat un Contract de imprumut bancar, prin care a fost conditionata acordarea sumei imprumutate de etapele si termenele stabilite in vederea realizarii edificiului.
Pentru realizarea lucrarii, intre reclamanta si societatea parata s-au incheiat trei contracte de antrepriza. Nici unul dintre aceste contracte nu a fost dus la bun sfarsit.
De asemenea, pentru nici unul dintre aceste contracte nu s-a respectat termenul de executie. Toate lucrarile executate in temeiul acestor contracte au avut deficiente calitative si cantitative.
Prin contractul de antrepriza nr 48/25.04.2005 s-au stabilit a fi efectuate de catre societatea parata toate lucrarile prevazute in oferta de pret, inaintata catre reclamanta de catre societatea parata, anterior incheierii contractului. Aceste lucrari sunt: proiectare structura metalica de rezistenta, planuri de montaj structura metalica, livrare structura metalica: ferme, contravantuiri, randuri de grinzi de fatada, randuri de pene pe fiecare versant, piese de legatura accesorii montaj;livrare panouri de pereti ISOBOX#60mm, RAL 3000 exterior, RAL 902 interior; panouri de acoperis ISOTEGO 1000#80mm, RAL 5010 exterior, RAL 902 interior; panouri luminatoare pentru acoperis ISOPLAST; accesorii montaj; garnituri bituminate sub coama si pentru luminatoare;montare ,structura metalica ,panouri inchidere si luminatoare;
Valoarea totala acestor lucrari a fost 307.235 EUR, inclusiv TVA,insa,societatea reclamanta, desi lucrarile nu au fost terminate potrivit devizelor de lucrari, a achitat o suma totala de 311.000 EUR.
Fata de acest prim contract de antrepriza societatea reclamanta are urmatoarele nemultumiri:nu s-a respectat timpul de executie ;Potrivit contractului incheiat intre parti, timpul de executie a fost stabilit la 90 zile de la data semnarii contractului, data cand s-a achitat avansul stabilit prin prezentul contract. Acest termen de executie a fost stabilit prin art. 31 si art. 52 din contract.
Antreprenorul nu a respectat proiectul intocmit de arhitect, in sensul ca pentru acoperisul de la hala a procedat la comandarea acestuia unui producator specializat in asemenea lucrari, care a livrat totodata si proiectul de executie al acestui acoperis. Antreprenorul nu a mai inmanat catre reclamanta acest proiect de executie, desi, potrivit contractului, avea aceasta obligatie. In legatura cu aceasta constructie metalica, reclamanta arata ca nu a existat un deviz de lucrari asupra constructiei metalice, dupa cum, antreprenorul nu a intocmit situatia amanuntita de lucrari, nici pentru edificarea halei. Acest deviz nu a fost emis niciodata de catre constructor pentru ca , probabil, acoperisul are o greutate mult mai mica decat cea care a fost facturata, apreciaza reclamanta
Nici panourile ISOBOX nu au fost livrate conform proiectului,in sensul ca intreg edificiul a fost proiectat ca avand culoare rosie, iar pentru plafon, constructorul a adus panouri de culoare albastra, panouri ce nu sunt in conformitate cu proiectul;Un alt motiv de nemultumire rezida in aceea ca, prin devizul de oferta,avansat catre reclamanta , de catre constructor, erau cuprinse si jgheaburile de scurgere, in timp ce , ulterior, constructorul a revenit spunand ca este vorba de o greseala si ca jgheaburile nu intra in pretul convenit In aceste conditii, contra cost, s-a procedat la montarea acestor jgheaburi insa, montajul s-a facut defectuos, fapt care a dus la infiltratii de apa si, probabil, datorita calitatii proaste a materialelor folosite, precum si a solutiilor de remediere nu tocmai fericite s-a ajuns la situatia in care aceste jgheaburi nu au putut fi folosite potrivit destinatiei lor, motiv pentru care am procedat la contractarea acestei lucrari cu o alta societate. De altfel, intreaga hala a fost executata cu deficiente majore in ceea ce priveste etanseizarea, in sensul ca exista infiltratii de apa prin numeroase locuri, fapt care face ca remedierea acestora sa fie anevoioasa si costisitoare.
In aceste conditii, in ciuda lipsurilor mai sus semnalate, reclamanta a consimtit la plata sumei de 311.000 EUR pentru a nu periclita contractul de imprumut cu banca, contract care ar fi fost reziliat in conditiile in care reclamanta nu utiliza creditul la termenele stabilite. Prin acest prim contract, societatea reclamanta apreciaza ca este prejudiciata cu urmatoarele sume: contravaloare proiectului asupra constructiei metalice1.500 EUR (5250 RON) executarea jgheaburilor de scurgere cu o alta societate.9.000 EUR(31500 RON).restituirea sumelor de bani platite in plus, pe carele estimam provizoriu la 1.OOOEUR(3500 RON ;inlocuirea panourilor ISOBOX de culoare necorespunzatoar 2000 EUR (7000 RON)-TOTAL: 13.500 EURO( 47.250 RON); cat priveste nerespectarea termenul de executie, societatea reclamanta solicita o despagubire globala in finele actiuni, intrucat intarzierea este comuna tuturor contractelor.
Potrivit celui de-al doilea contract de antrepriza nr 107/21.09.2005 antreprenorul avea obligatia de a executa un perete cortina, conform ofertei de pret, in valoare totala de 61.937 EUR. Din acesti bani s-au platit numai 44.373 EUR, reprezentand valoarea lucrarilor efectuate. Neajunsurile acestui contract sunt urmatoarele:
Nerespectarea termenului de executie. Termenul de executie a acestui contract a fost de 90 de zile, iar lucrarile nu au fost terminate nici in prezent;
Antreprenorul nu a executat lucrarile cuprinse la literele din oferta de pret, adica nu a executat:acoperisul de la casa scarii cu geam termopan anteefractie de 8 mm;usa spate parter lateral dreapta;usi de balcon etajul II;ferestre grupuri sanitare, conform proiectului;ferestre director vanzari si birou contabilitate; Antreprenorul nu a finalizat peretele cortina, in sensul ca nu a montat accesoriile exterioare ale acestuia si, mai mult decat atat, aceste accesorii nici nu au fost redate . Reclamanta face precizarea ca acest perete tip cortina a fost comandat tip SCHDCO, de import Germania. Pentru reclamanta a fost imposibil, ulterior, sa gaseasca accesorii exterioare originale, iar antreprenorul, desi detinea aceste accesorii, a refuzat sa le predea. Din acest motiv, reclamanta a fost nevoita sa procedeze la finalizarea peretelui cortina cu accesorii de alt tip si de o calitate inferioara fapt care a dus si la degradarea aspectului, dar si la neajunsuri de ordin tehnic respectiv imperfectiuni de etansare . Acoperisul la casa scarilor a fost executat de catre antreprenor fara respectarea proiectului de constructie. In ceea ce priveste nerespectarea termenului de executie, reclamanta arata ca,prin contractul de antrepriza, s-a stabilit ca termen al lucrarilor 90 de zile de la achizitionarea materialelor de constructie, iar aceste materiale s-au achizitionat in data de 02.08.2005, aratand ca nici la data introducerii prezentei actiuni lucrarile nu au fost finalizate si nu s-a intocmit proces-verbal de receptie.
Pentru nerespectarea acestui al doilea contract , reclamanta solicita despagubiri, dupa cum urmeaza: lipsuri calitative la peretele tip cortina2.000 EURO(7000RON) TOTAL: 2.000 EURO ( 7.000 RON);. Reprezentand intarzieri de executie. Prin cel de-al treilea contract nr 115/03.10.2005 de antrepriza, s-au stabilit efectuarea urmatoarelor lucrari:executare placa beton 49.500 EUR;executare pardoseala beton 48.000 EUR; sistematizare verticala 72.530 EUR;finisaje interioare 93.533 EUR. Nemultumirile reclamantei legate de executarea celui de-al treilea contract de antrepriza sunt urmatoarele :nu s-au efectuat decat lucrarile prevazute la primele trei puncte, si acelea in mod necorespunzator. Aceste lucrari au fost executate prin inglobarea a 38 plase sudate, care erau proprietatea reclamantei si pe care constructorul si le-a insusit. De asemenea, au fost facturati in plus 30 mc de beton, material pe care constructorul nu 1-a putut justifica. Cu toate acestea , sumele aratate in contract la primele trei puncte au fost platite in totalitate cel de-al patrulea punct, referitor la finisajele interioare, nu s-a efectuat deloc ;lucrarile prevazute la primele trei puncte s-au efectuat cu deficiente.
Reclamanta solicita urmatoarele despagubiri : deficiente de executie pentru primele trei puncte, estimam provizoriu la suma de 3.000 EUR; (10.500 RON). restituirea contravalorii a 38 de plase sudate 1.000 EUR;(3.500 RON); restituirea contravalorii a 30 mc de beton aprox 2.000 EUR;(7.000 RON) TOTAL: 6.000 euro 21.000 RON) In afara acestor contracte de antrepriza, constructorul a mai executat si structura metalica acoperisului de la show-room, structura metalica pentru care aceasta s-a obligat sa prezinte si proiect de construire. Aceasta lucrare s-a executat contra unei sume de 22.000 EUR, fara ca, in final, constructorul sa prezinte proiectul sau vreun deviz de lucrari, din care sa reiasa valoarea mai sus aratata. In legatura cu aceasta ultima lucrare, reclamanta solicita :obligarea societatii parate la restituirea unei diferente de pret aproxmativ 2.000 EUR,(7.000 RON) suma pe care reclamanta platit-o in plus la structura metalica, precum si contravaloarea unui proiect de executie, pe care o estima la 1.500EUR(5.250 RON) TOTAL: 3.500 EURO ( 12.250 RON) Asa dupa cum a aratat reclamanta inca de la inceput, realizarea investitiei a fost conditionata de existenta unui imprumut bancar. intrucat constructorul a motivat permanent ca nu are bani pentru achizitionarea materialelor, au fost nevoiti sa aprobam virarea catre acesta a mai multor sume de bani, pentru a face posibila continuarea lucrarii. Asa dupa cum rezulta din facturile anexate la prezenta actiune, decontarea acestor sume de bani s-a facut in baza unor facturi, pe care de cele mai multe ori era notat numai contravaloare avans lucrari, urmand ca, dupa efectuarea lucrarilor si emiterea facturilor aferente manoperei si a situatiilor de lucrari, sa procedat la punctajul intre cele doua societati. In realitate, antreprenorul a incasat in permanenta bani de la reclamanta cu titlu de avans, si apoi, sub diferite pretexte, a refuzat sa emita situatiile de lucrari ajungand astfel, in imposibilitatea de a verifica daca banii,platiti au acoperire in lucrarile executate sau s-a platit mai mult.
Intrucat aceste neconcordante intre sumele inaintate si lucrarile executate s-au marit treptat, in scurt timp s-a ajuns in conflict cu antreprenorul, care a sustinut ca a executat mai multe lucrari decat banii primiti. In acelasi timp, insa, a refuzat incheierea unui proces-verbal de predare-primire al lucrarilor in stadiul in care se aflau acestea la nivelul lunilor iunie-iulie acest an. Divergentele dintre parti au culminat cu parasirea santierului de catre antreprenor, desi lucrarile nu erau terminate si contractele de antrepriza nu fusesera reziliate de catre nici una dintre parti . Fara nici o instiintare sau o somatie prealabila, in data de 17.07.2006,antreprenorul a parasit santierul ridicand si paza bunurilor, obligatie care era asumata prin contract.
Reclamanta s-a adresat cu notificare nr. 630/19.07.2006, prin care a facut cunoscut in scris nemultumirile constatate si a invitat parata la solutionarea conflictului pe cale amiabila, iar parata a convocat reclamanta la o intrunire. Reclamanta a convenit ca a doua zi. in data de 22.08.2006, sa se prezente la obiectiv si, in prezenta dirigintelui de santier, sa procedeze la efectuarea de masuratori, la stabilirea deficientelor invocate, la stabilirea situatiilor de lucrari, care ar mai fi trebuit platite in opinia constructorului si la intocmirea procesului - verbal de predare-primire a lucrarilor, proces-verbal, care pentru reclamanta era imperios necesar, intrucat lucrarile nu pot continua fara acesta si nici contractul de credit cu banca nu mai poate fi derulat.
A doua zi, in data de 22.08.2006, reclamanta s-a prezentat la ora convenita la obiectiv, insa, reprezentantul societatii parate, pus in fata deficientelor constatate, a refuzat semnarea procesului verbal de predare-primire, conditionand acest lucru (de plata unei sume de bani, despre care parata considera ca i se mai cuvine pentru lucrarile executate, desi, nici cu aceasta ocazie nu a prezentat devize de lucrari. A refuzat, de asemenea, sa predea catre societatea reclamanta proiectele de constructie a celor doua structuri metalice de acoperis, care au fost modificate de catre executant la proiectul initial. Avand in vedere ca toate cele trei contracte de antrepriza nu au fost incheiate pe un pret forfetar, ci pe un pret de deviz, stabilit in urma ofertelor se solicita efectuarea unei expertize, in care expertul se pronunte asupra valorii lucrarilor executate, a deficientelor reclamate de catre reclamanta , precum si asupra costurilor necesare remedierii acestor deficiente. Fata de cele mentionate , in afara sumelor in valoare totala de 25.000 EURO (87.500 RON), sume care decurg din lucrari neexecutate sau executate deficitar si contravaloarea a doua proiecte de executie, societatea reclamanta mai arata ca ,urmeaza sa suporte si urmatoarele prejudicii, care decurg din nefinalizarea lucrarii la termen. In primul rand, creditul bancar a fost conditionat de utilizarea acestuia in termenele prevazute in contractele de antrepriza. intrucat, cu toate eforturilenoastre, din motivele mai sus aratate nu s-au putut cheltui acesti bani, s-au platit comisioane de neutilizare a creditului, in valoare totala de 10913,28 RON (3118,08 EURO) Potrivit studiului de fezabilitate intocmit anterior contractarii creditului,nefinalizarea in termen a investitiei a condus in mod nemijlocit la faptul ca investitia nu a produs 3 luni din anul 2005 si 8 luni din anul 2006, ceea ce inseamna profit net nerealizat de 547.692,20 RON (156.483, 48 EURO) TOTAL: 159.601.56 EURO (558.605,48 ROL,159.601.56 EURO (558.605,48
Prin urmare, suma totala pe care o solicita reclamanta de la parata consta in total valori lucrari neexecutate sau lucrate cu deficiente, precum si contravaloarea a doua proiecte de executie in valoare de 25.000 EURO (87.500 RON)comisioane de neutilizare bancara si profit net nerealizat 159.601,56 EURO(558.605,48 RON) dobanzi aferente anului 2006(55.259,72 EURO) (193.409,05 RON) SUMA TOTALA: 239.861,28 EURO (839.514,48 RON)
Solicita, de asemenea, obligarea paratei la inmanarea proiectelor aferente celor doua acoperisuri alternativ cu sumele ce reprezinta contravaloarea acestor proiecte, in valoare de 3000 EUR. Solicita totodata obligarea paratei la incheierea procesului verbal de predare primire a lucrarilor , aceste doua obligatii solicitandu-le sub sanctiunea daunelor cominatorii de 500 Eur pe zi de intarziere , intrucat acestea , apartin paratei si vizeaza pretentiile acestuia si exceptia inadmisibilitatii .
Pe fond , parata solicita respingerea actiunii , precizand ca reclamanta in baza contractelor de antrepriza incheiate cu societatea parata si datorita demersurilor , directorului societatii furnizoare de materiale SC V. SRL BACAU a contractat de la BRD BACAU un credit pentru terminarea constructiei imobilului cu destinatie de restaurant , biroul , depozit si show-room in luna noiembrie 2005 , insa societatea reclamanta nici in aceasta situatie nu si-au indeplinit obligatiile de plata fata de constructor.
Parata la randul ei a formulat actiune in contradictoriu cu reclamanta din prezenta cauza , inregistrata sub nr 3096 din 2.10.2006 . Reclamanta SC N. C. SRL a solicitat in contradictoriu cu parata SC R. E. SRL obligarea paratei la plata sumei totale de 205.393,39 lei, reprezentand materiale achizitionate de firma reclamanta si incorporate in imobilul construit apartinand paratei si situat in Bacau str. Cal. R. , precum si manopera aferenta acestor lucrari efectuate, suma totala ce va fi actualizata pana la punerea in executare a acestei hotarari sau pana la data platii; obligarea paratei la plata dobanzii legale calculate la debitul datorat si mentionat anterior pana la data efectuarii platii; si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata. In motivarea cererii se arata ca a efectuat o serie de lucrari constand in ridicarea unui imobil situat in Bacau, str. Calea R. in beneficiul paratei SC R. E. SRL avand destinatia sediu firma, magazin, depozit si restaurant, lucrari care au fost efectuate in baza unor contracte si din dispozitia directa a administratorul paratei. Pentru ridicarea acestui imobil parata a contracta un credit de la Banca BRD -Sucursala Bacau, credit in a carei valoare a fost aprobat tocmai in baza contractelor incheiate intre SC N. C. SRL si beneficiarul imobilului. Ca urmare a acordarii acestui credit s-a procedat la edificarea acestuia de catre SC N. C. SRL Plata acestor lucrari facute se facea pe etape de realizare a constructiei in baza situatiilor de lucrari aprobate de catre beneficiara si semnate de catre dirigintele de santier B. C. De fiecare data cand se solicita semnarea acestor situatii de lucrari, efectuarea de masuratori in teren si constatarea calitatii lucrarilor efectuate, SC N. C. SRL intampina dificultati din partea beneficiarului in sensul ca acesta din diferite motive nu dorea intarzierea acestora sau dorea intarziere semnarii acestor situatii de lucrari intrucat daca semna ,aceste situatii trebuia emisa factura fiscala pentru aceste lucrari executate, factura in baza careia trebuia sa efectueze plata. Desi avea contul bancii disponibil din creditul acordat in vederea achitarii lucrarilor de constructie de catre SC N. C. SRL , administratorul paratei a refuzat sa onoreze aceste plati, iar de cele mai multe ori banca retragea acest disponibil intrucat nu-1 intrebuinta in scopul acordat.
Recalamanta parata arata ca ultima divergenta a aparut cu privire la lucrarile efectuate de catre aceata, respectiv structura acoperis zona anexa restaurant, sapa terasa, scara 1 si scara 2, tamplarie PVC, placare cu alucubont, dispozitiv automat inchidere usi, completari capete stalpi pentru hala, zid sprijin, intrare principala plus rampa, hidroizolatii, invelit tabla acoperis, izolatie cu polistiren si camine, structura metal prindere panouri, placare metal, perete cortina, inchidere cu panouri si ferme, structura suport pardoseala, placa beton, drum, zona 1 parcare, drum provizoriu, rigla, plasa, beton, lucrari in valoare totala de 1205.393, 39 RON. Pentru aceste lucrari efectuate s-a incercat sa se ia legatura in repetate randuri cu beneficiarul constructiei precum si cu dirigintele de santier pentru a se deplasa impreuna la fata locului, de a efectua masurator, de a constata eventuale deficiente ce urmau a fi remediate, de a constata calitatea lucrarilor si de a semna aceste situatii de ,lucrari pentru lucrarile efectuate. Intrucat acest lucru nu a fost posibil, s-a inmanat aceste situatii de lucrari in data de 13.07.2006 dirigintelui de santier B. C. sub semnatura, iar beneficiarului constructiei i s-au comunicat prin curierat cu confirmare de primire. Chiar si dupa comunicarea acestor situatii de lucrari, beneficiarul imobilului nu a dorit din diferite! motive ca reclamanta parata sa se deplaseze la fata locului si a efectua operatiunile necesare in vederea semnarii acestor situatii de lucrari, motiv pentru care a formulat o invitatie la conciliere in data de 21.08.2006 ora 1000, pentru a clarifica aceasta situatie intrucat nu exista posibilitatea rezolvarii ei pe cale amiabila.
Precizeaza faptul ca la inceputul, edificarii acestei constructii relatiile dintre administratorii celor doua societati erau bune, dar dupa o perioada de timp acestea s-au deteriorat ajungandu-se la o imposibilitate de comunicare folosindu-se violente verbale si fizice, precum si imposibilitatea de a ajunge la o intelegere. La data convenita, respectiv 21.08.2006 ora 10 ,00 administratorii celor doua societati, respectiv constructor si beneficiar s-au intalnit fiind asistati de jurist pentru parata, iar din partea reclamantei avocat. Dupa indelungi discutii contradictorii s-a ajuns la o solutie, solutie consemnata intr-un proces verbal incheiat in aceeasi data si care consta in deplasarea reprezentantilor celor doua societati in data de 22.08.2006 ora 9 ,00 la sediul imobilului aflat in constructie si de a efectua concomitent si in aceeasi zi si in urmatoarele lucruri: efectuarea de masuratori si constatari in prezenta constructorului, beneficiarului si al dirigintelui de santier pentru lucrarile executate in valoare totala de 205.393, 39 RON si semnarea situatiilor de lucrari aferente acestora in vederea emiterii de factura si a platii de catre beneficiar a acesteia; predarea de catre constructor si primirea de catre beneficiar pe baza de proces verbal a stadiului fizic al lucrarilor executate; semnarea si stampilarea facturii pentru debitul aflat in litigiu de catre beneficiar;semnarea proceselor verbale de receptie pe faze de lucrari si returnarea a 70% din garantia retinuta pentru lucrarile respective.
Conform celor convenite, s-a deplasat in data de 22.08.2006 ora 9 la sediul imobilului aflat in constructie si de a realiza cele convenite in ziua precedenta. Dupa o perioada de asteptare ca urmare a faptului ca beneficiarul nu s-a prezentat la ora convenita si dupa indelungi discutii contradictorii, violente verbale si fizice din partea administratorului paratei la adresa administratorului reclamantei, s-a realizat faptul ca cele convenite in ziua precedenta nu pot fi realizate, deoarece dirigintele de santier a fost avertizat si atentionat de catre beneficiarul constructiei sa nu semneze nici o situatie de lucrari. Acest lucru a fost facut tocmai in ideea de a nu se semna situatiile de lucrari si pentru a nu se face plata acestora. Se mai precizam faptul ca suma solicitata reprezinta materiale achizitionate de societatea SC N. C. SRL incorporate in acest imobil, manopera, precum si salarii aferente lucratorilor acestui punct de lucru. Materialele au fost achizitionate de la furnizorii reclamantei -parate fie cu plata pe loc, fie cu plata la un anumit numar de zile.
Datorita imposibilitatii realizarii celor convenite la concilierea din 21.08.2006 datorita administratorului beneficiarului s-a incheiat un proces verbal in data de 22.08.2006 in care s-a relatat succint cele intamplate, proces verbal care a fost comunicat si societatii parate prin curierat cu confirmare de primire.
Reclamanta mai arata ca parata pentru a nu semna aceste situatii de lucrari si in special de a nu face plata acestor lucrari efectuate ce face obiectul prezentei actiuni parata a formulat o cerere la Judecatoria Bacau inregistrata sub numarul 12.870/2006 invocand motive care in fapt nu sunt reale. Prin aceasta cerere,, respectiv prin deplasarea unui executor judecatoresc si a unui expert la imobilul aflat in constructie pentru constatarea starii imobilului aflat in constructie situat in Bacau pentru ca SC N. C. SRL nu dorea predarea lucrarilor efectuate pe stadii fizice de lucrari, considerand ca administratorul paratei urmarea sa foloseasca aceste hotarari, expertize, procese verbale incheiate de catre executor pentru a nu plati lucrarile efectuate si de a face demersurile necesare in vederea intabularii imobilului , situatie care precede unei noi cereri de acordarea a unui credit bancar .
Reclamanta parata mai arata ca ,nu au fost singurii constructori , beneficiarul a lucrat si cu alte echipe care fie au stricat , fie au deteriorat o parte din lucrarile executate de reclamanta , iar calitatea lucrarilor efectuate de acestia , nu indeplinea conditiile de calitate , situatie in care aceste echipe au motivat ca lucrarile de finisaj , nu au iesit bine , datorita calitatii indoielnice a lucrarilor efectuate de reclamant .
In drept reclamanta - parata invoca art 998 Cod Civil si urmatoarele si art 722 si urmatoarele Cod pr. civ.
La data de 08.2006 reclamanta .parata SC N. C. SRL formuleaza completare la actiunea principala cu urmatoarele capete de cerere
Obligarea paratei S.C. R. E. S.R.L. si a BRD Sucursala Bacau, la deblocarea contului nr. RO� deschis la BRD Sucursala Bacau, in valoare de 79.766,34 RON reprezentand garantii pentru buna executie retinute la facturile nr. :Factura 07390652/11 .XI.2005Factura 07390632/9.XII.2005, 07390634/9 .XII.2005,07390656/16.XII.2005 Factura 07390635/9.XTI.2005, 07390649/22.XII.2005Factura 07390676/8.02.2006 ,Factura 07390855/3.04.2006Factura 07390878/4.05.2006Factura 06854802/21.06.2006, 06854803/21.06.2006 06854804/21.06.2006,06854805/21.06.2006
Constatarea existentei si instituirea privilegiului constructorului asupra imobilului construit in beneficiul paratei S.C. R. E. S.R.L. situat in Bacau, str. Calea R., pentru lucrarile executate atat in baza contractelor incheiate cat si in baza dispozitiilor administratorului paratei, pentru suma solicitata in actiunea principala reprezentand lucrari executate si neplatite, precum si penalitati si dobanzi.
Se mai precizeaza faptul ca fondul de garantii retinut pentru buna executie in valoare de 79.766,34 Ron, reprezinta 10% din valoarea facturilor mai sus mentionate, de care reclamanta parata nu se poate folosi, intracat parata reclamanta a refuzat in mod constant deblocarea acestui cont, desi lucrarile sunt executate si platite iar pe fondul litigiilor existente intre societati refuza receptionarea acestora si deblocarea contului de garantii, motiv pentru care reclamanta parata a apelat la instanta de judecata, ca prin hotarare, sa dispuna, deblocarea acestui cont de garantii.
Ca urmare a prezentului litigiu si a faptului ca se refuza de catre beneficiarul constructiei receptionarea lucrarilor pe stadii fizice de executie, semnarea situatiilor de lucrari mentionate in actiunea principala si plata acestora, reclamanta parata a formulat acest nou capat de cerere prin care solicita ca instanta sa constate si sa instituie privilegiul acesteia in calitate de constructor pentru aceste lucrari executate si neplatite.
De asemenea se solicita introducerea in cauza in calitate de parata BRD Sucursala Bacau, cu sediul in str. Gheorghe Apostu nr. 13, avand in vedere capatul de cerere solicitat la termenul din 8.XI.2006.
Prin incheierea din data de 18.03.2007 instanta s-a pronuntat cu privirea la introducerea in cauza in calitate de parata , apreciind ca aceasta nu are calitate procesuala pasiva in raport de obiectul cererii precizatoare , respectiv garantia de buna executie � situatie in care , banca este un tert detentor .
In drept reclamanta isi sustine cererea completatoare la actiune pe dispozitiile art 493 Cod civil si art 1737 pct 4 Cod civil.
In sustinerea cererii se solicita proba cu acte, martori, expertiza contabila si constructii In drept, art. 493 Cod Civil, art. 1737 punctul 4 Cod Civil.
Parata a formulat intampinare si a solicitat conexarea dosarului nr. 3096/2006 la dosarul nr. 2648/2006 , aflat pe rolul Tribunalului Bacau-Sectia Comerciala, in temeiul art. 164 C.proc.civ.
In acest sens, parata invoca si dispozitiile art. 720 indice5 C.pr.civ., potrivit caruia in materie comerciala, paratul care are pretentii impotriva reclamantului poate formula cerere reconventionala. Ori, actiunea formulata are caracterul unei cereri rconventionale, pentru ca isi gaseste izvorul in acelasi raport juridic dedus judecatii.
In ceea ce priveste pretentiile principale, avand in vedere ca intre societatile litigante exista in mod evident neintelegeri in legatura cu modalitatea de executarea contractelor de antrepriza si calitatea lucrarilor efectuate, acestea urmeaza a fi determinate pentru ambele parti pe cale judecatoreasca .In ceea ce priveste dobanzile solicitate prin actiunea principala, acestea urmeaza a fi platite reciproc, in functie de sumele determinate la punctul de mai sus.
Referitor la capetele de cerere aratate prin completarea la actiunea principala depuse la termenul anterior, instanta de judecata urmeaza sa se pronunte asupra acestora pe fondul cauzei, intrucat ele nu pot fi admise decat in conditiile in care se va constata culpa S.C. R. E. S.R.L. in derularea contractelor de antrepriza.
In drept, se invoca dispozitiile art. 115-119 si 164 .
Se mai arata ca prin incheierea din data de 18.12.2006 instanta , a admis cererea de conexare in temeiul art 164 Cod pr.civ. Cu privire la exceptia prematuritatii invocata de parata reclamanta SC N. C. SRL si exceptia inadmisibilitatii invocata de reclamanta parata SC R. E. SRL , instanta le-a respins prin incheierea din data de 20.12.2006 .
In cauza s-a efectuat Raport de expertiza tehnica , supliment la raportul de expertiza tehnica si raport de expertiza contabila si au fost admisi experti parte pentru ambele parti.
Prin incheierea de data de 26.05.2008 instanta a dispus decaderea din proba cu interogatoriu , proba admisa prin incheierea de sedinta din data de 19.03.2007 , avand in vedere ca reclamantul avea obligatia ca la termenul din data de 16.04.2007 sa depuna interogatoriu , obligatie de care nu s-a achitat , iar tribunalul apreciaza ca aceasta proba nu este pertinenta si concludenta , in cauza au fost intocmite raport de expertiza tehnica si contabila , prin care specialistii si-au spus punctul de vedere cu privire la problemele ridicate de parti Prin aceeasi incheiere , instanta a respins si proba testimoniala.
Din actele si lucrarile dosarului , tribunalul retine ,ca intre parti s-au desfasurat relatii contractuale , prin care , parata reclamanta SC N. C. SRL s-a obligat sa execute lucrari constand in ridicarea unui imobil situat in Bacau str. Calea R. in beneficiul paratei SC R. E. SRL ,avand destinatia sediul firma, magazin , depozit si restaurant .
Contractele de antrepriza constructii au cuprins trei etape , incheierea , executarea si incetarea lor prin receptia lucrarilor, etape parcurse de parti in sensul ca dupa finalizarea contractelor de antrepriza potrivit carora SC N. C. SRL a executat lucrarile de constructii , iar reclamanta a platit contravaloarea manoperei si materialelor s-au intocmit procesele verbale de receptie din 6.10.2005 - 10-11.2005 , 29.01.2006 si procesul verbal privind terminarea lucrarilor din 27.10.2006 . Toate aceste procese verbale au fost inmanate de reclamanta parata SC R. E. SRL ceea ce constituie o recunoastere directa a executiei lucrarilor si a faptului ca acestea au fost executate in bune conditii
Executarea lucrarilor si plata acestora au fost confirmate si prin raportul de expertiza tehnica si suplimentul la raportul de expertiza efectuate in dosarul cauzei .
Reclamantanta pretinde cu titlu de despagubiri civile suma de 239.861 euro , despagubiri civile ce se solicita in situatia antrenarii raspunderii civile delictuale in speta opereaza raspunderea civila contractuala situatie in care pot fi solicitate daune interese .
Plata este un act juridic , o conventie intre cel care executa si cel care o primete - fiind un act juridic animo solvendi , facut cu intentia de a executa (plati) o obligatie. Dispozitiile referitoare la plata se regasesc in art 1092-1121 c. civ in care se arata o serie de reguli privind conditiile platii si alte principii generale care guverneaza materia platii.
Ca orice act juridic , atunci cand are la baza eroare, dol sau violenta , potrivit 961 cod civ. , conventia nu este nula de drept , ci trebuie sa se solicite in instanta anularea , ori reclamanta nu a solicitat prin cererea de chemare in judecata anularea actului de plata a lucrarilor pentru unul din motivele mentionate anterior si restituirea sumei achitate ca plata nedatorata.
Din probele administrate rezulta ca reclamanta a avut in permanenta un diriginte de lucrari de santier , care semna situatiile de lucrari si alte documente care au stat la baza efectuarii platii.
De asemenea , din expertizele efectuate rezulta ca s-au efectuat lucrarile si s-au platit aceste lucrari.
Procesele verbale de receptie , si in mod deosebit procesul verbal privind terminarea lucrarilor din 27.10.2006 , constituie si acestea acte care produc consecinte juridice , iar partea care le-a semnat nu le poate ignora atata vreme cat au fost anulate sau desfiintate de o instanta de judecata.
In acest sens s-a pronuntat si instanta suprema : cat timp beneficiarul a receptionat lucrarile fara obiectiuni , nu se poate retine raspunderea contractuala pentru executarea necorespunzatoare a obligatiilor asumate , intrucat s-ar incalca dispozitiile art 969 Cod civil (CSJ sectia Comerciala , decizia nr. 595/01.02.2002, Revista de drept nr 3 /2004)
Reclamanta nici pentru procesele verbale de receptie nu a solicitat printr-un capat de cerere distinct , anularea acestora pentru anumite vicii prevazute de lege , avand o motivare confuza si contradictorie a cererii de chemare in judecata , intrucat a invocat faptul ca a platit mai mult decat valoarea lucrarilor efectuate , iar pe parcursul motivarii cererii sustine ca are pretentii pentru lucrari neefectuate.
Instanta a retinut ca reclamanta avea un diriginte de santier si de asemenea , in contractul incheiat se precizeaza si faptul ca �persoana juridica achizitoare are dreptul de a cere inlocuirea materialelor necorespunzatoare , indreptarea sau repararea lucrarilor sau a parerilor necorespunzatoare calitativ 2 art 21 din contractul nr 115/2005 . jgheaburile si culoarea acoperisului puteau fi remediate sau inlocuite , fiind lucrari usor vizibile , care se pot constata imediat , iar reclamanta cu privire la acest aspect nu a facut obiectiuni pe parcursul executiei lucrarilor , rezulta ca au fost recunoscute si platite . Jgheaburile au fost executate de parata din tabla zincata , iar reclamanta nu a platit pentru acestea , deoarece nu i-au placut , contractand cu o alta firma schimbarea materialului si inlocuirea acestora .
Reclamanta a solicitat despagubiri civile ca urmare a depasirii termenului de executie de catre parata.
Astfel , potrivit art 982 cod civil toate clauzele conventiilor se interpreteaza unele prin altele , dandu-se fiecaruia intelesul ce rezulta din actul intreg�
In contract apare o data termenul fixat , iar in alte clauze nu apare un termen , insa din continutul tuturor clauzelor contractuale rezulta ca termenul poate fi prelungit , si atata vreme cat reclamanta nu a achitat la timp lucrarile efectuate , situatie confirmata si de expertiza , se afla in culpa fata de acest aspect , neputand pretinde executarea obligatiilor . De asemenea executarea lucrarilor suplimentare si in acelasi timp, contractarea de lucrari cu alte firme pentru efectuarea lucrarilor suplimentare in atare conditii nu se putea respecta termenul de executie stabilit.
Pentru aceste motive mentionate anterior , se adauga si culpa reclamantei in nerealizarea obligatiilor asumate de catre parata .
Din expertiza contabila instanta retine :
Investitia s-a realizat in baza autorizatiei de construire nr 415/22.08.2003 emisa de Primaria Mun. Bacau , proiectul 41/2002 fiind intocmit de catre S. I. SRL Bacau.
Proiectul care a stat la baza emiterii autorizatiei de construire avea structura de rezistenta din cadre de beton armat sarpante pe ferme metalice alcatuite din profile laminate din otel cu invelitoare cu panouri OLTPAN inchidere exterioare din panouri sandwici tip OLTPAN , partial pereti cortina din aluminiu sui geam termopan , tamplarie aluminiu cu geam termopan.
Structura metalica prevazuta in proiectul intial intocmit de S. I. SRL fiind greoaie , s-a optat pentru inlocuirea acesteia cu o solutie moderna usoara si mai rapida in executie .
Schimbarea solutiei s-a facut numai verbal , nu s-a materializat in nici un act scris
Pe structura existenta - stalpi de beton armat in fundatii izolate din beton s-a intocmit un alt proiect de catre I. E. SRL BUCURESTI , pentru structura de inchidere si acoperis cu profile metalice usoare tip �profil de futur � si talpi rigidizari si gusee din tabla , prinse cu suruburi si cu sudura, protejate anticoroziv.
Acoperisul metalic este alcatuit din grinzi , pane metalice si contravanturi metalice in plan orizontal . Ancorarea acestuia de stalpi din b.a. se face prin intermediul placutelor metalice inglobate pe fetele stalpilor.
Toate elementele structurii si acoperisul metalic au fost livrate tot de I. E. SRL .
Livrarea panourilor termoizolante de inchidere si acoperis au fost contractate cu SC T. SRL Bucuresti .
Acest proiect a fost acceptat de catre beneficiar si insusit de catre proiectantul general S. I. SRL prezentat ISC Bacau care a exercitat controlul calitatii executiei lucrarilor in baza lui , fiind mentionate in procesele verbale de control intocmite .
La stalpii de beton armat mai scurti s-au prevazut suprainaltari .
Inchiderea metalica este alcatuita de suporti metalici , grinzi metalice si montati metalic ce reazama pe stalpi de beton armat existenti .
Cu privire la acoperisul peste zona de birouri si restaurant s-a procedat de asemenea la utilizarea solutiei IRCAD i s-a solicitat de catre beneficiar o oferta iar in urma obtinerii acesteia s-a s-a incheiat Contractul nr 040/20.12.2005 intre SC I. D. SRL si SC N. C. SRL privind proiectarea si livrarea structurii metalice , avansul fiind achitat de beneficiar anterior incheierii acestui contract , respectiv 16.12.2005.
Peretele cortina a facut obiectul unui contract unui contract separat nr 107/2005 , comanda pentru profile si accesoriile ALUKONIGSTHAL Bucuresti au fos facute pe baza proiectului initial . Ulterior , beneficiarul a solicitat modificarea zonei casei scarii a renuntat la geamul antiefractiei de deasupra acesteia si a dorit efectuarea unui acoperis cu structura metalica , cu invelitoare din tabla cutata , extinzand zona casei scarii spre fata cladirii.
Beneficiarul a dorit si inlocuirea usii la intrare cu usa glisanta , cu deschidere automata si desi mecanismul a fost aprovizionat , acesta nu a mai fost montat.
Executarea contractelor intre cele doua societati s-au incheiat mai multe contracte : contractul nr 48/25.04.2005 privind proiectarea , livrarea si montarea structurii metalice , a panourilor de inchidere (pereti si acoperis) la hala depozitului si a magazinului - lucrari executate in intregime , receptionate si achitate; contractul nr 107/21.09.2005 privind �executare perete cortina � lucrare partiala executata si achitata (ceea ce s-a executat ); contractul nr 115/03.10.2005 privind : executare palca beton, - executata si achitata integral ;executare pardoseala beton �executata integral si achitata partial ; sistematizare verticala ; finisaje interioare . Pe perioada derularii contractelor beneficiarul solicitand si alte lucrari care nu erau cuprinse in contract , respectiv structura metalica acoperis birouri la care s-a achitat numai materialul livrat de catre SC I. , ramasa neachitata manopera de montare in cuantum de 21.505,69 lei.
Lucrarile au fost facturate in masura in care beneficiarul decidea sa achite suma respectiva , astfel constructorul nu a emis facturi , desi lucrarile erau executate si cu situatiile de lucrari intocmite pe baza antemasuratorilor efectuate in teren.
Cu privire la calitatea lucrarilor constructiei , instanta retine ; controlul calitatii lucrarilor de constructii - montaj se exercita de catre proiectant executant , beneficiar si de catre Inspectia de Stat in Constructii , avand ca scop prevenirea sau eliminarea oricaror defectiuni aparute in cursul executiei lucrarilor. Controlul se exercita la toate obiectele , principalele faze de executie care prin natura lor sunt determinate pentru calitatea lucrarii, la lucrarile care devin ascunse si se consemneaza in procese verbale constatarile facute urmand a se incheia proces verbal potrivit constatarilor facute sa ceara oprirea , refacerea sau remedierea lucrarilor executate calitativ necorespunzator.
Pentru lucrarile intocmite de constructorul SC N.C. SRL s-au intocmit pe parcursul lucrarilor mai multe procese verbale de control si de receptie partiala a lucrarilor , din analiza proceselor verbale expertul arata ca nu s-au constat deficiente de calitate decat in luna iunie 2006 cand deja , constructorul si beneficiarul intrase in litigiu datorita neplatii lucrarilor executate.
SC N. C. SRL a stabilit pentru fiecare lucrare executata si neachitata aceleasi obiective : identificarea lucrarii sa se precizez daca a fost efectuata , sa se arate daca cantitatile de materiale cuprinse in situatiile de lucrari se regasesc in teren si daca manopera aferenta acestor lucrari este corect calculata . sa- identificat fiecare lucrare in teren , ele au fost executate si concret masurate , in functie de care s-au intocmit situatiile de lucrari .
Manopera a fost stabilita la un tarif orar mediu sub tariful pietei muncii la data intocmirii situatiilor de lucrari .
Valoarea actualizata a manoperei este precizata la capitolul Concluzii , pct 2 si rezulta conform Anexei 4 .
De asemenea cotele recapitulatiei sunt foarte mici , cheltuielile indirecte se situeaza in jur de 12- 14 % fata de 5% incasate de constructor .
Din suplimentul la raportul de expertiza tehnica , rezulta ca nu exista nici o modificare a autorizatiei de construire , schimbarea de solutie a acoperisului este facuta prin Dispozitia de santier /proiect 9/2003 din 15.09.2004 , semnata de autorul proiectului SC S. I. SRL in baza caruia s-a obtinut autorizatia de construire . Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Despagubiri, penalitati
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017
Reziliere contract - Hotarare nr. 262 din data de 23.03.2018
Contestatie la executare - Hotarare nr. 220 din data de 30.01.2018
Litigiu Curtea de Conturi - Hotarare nr. 176 din data de 01.03.2018
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018