InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bacau

Contracte de munca ( tichete de masa )

(Sentinta civila nr. 565/D din data de 03.04.2009 pronuntata de Tribunalul Bacau)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Bacau | Jurisprudenta Tribunalul Bacau

Prin cererea dresata sectiei comerciale si de contencios administrativ a Tribunalului Bacau si inregistrata sub nr.5804/110/2008 reclamantii C. V. s.a. au solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta in contradictoriu cu D.M.P.S. Bacau sa fie anulata adresa – raspuns nr.22926/22.09.2008 si sa fie obligata parata sa le plateasca contravaloarea tichetelor de masa incepand cu 1.01.2004 si pana in prezent, sume ce urmeaza a fi actualizate in functie de indicele de inflatie de la data nasterii dreptului si pana la data platii efective.
In motivarea cererii lor, au aratat reclamantii ca sunt salariati – personal contractual dar si functionari publici ai paratei si ca potrivit art.1 din L.142/1998
au dreptul sa primeasca o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator.
Desi au solicitat paratei plata acestor drepturi, prin adresa nr.22926/2008 DMPS Bacau a raspuns aratand ca nu poate acorda tichetele de masa deoarece in bugetele institutiilor publice nu sunt prevazute sume cu aceste destinatii.
Posibilitatea acordarii tichetelor  de masa functie de  vointa angajatorului si anume includerea sau nu a acestor  sume in bugetul de stat, este neintemeiata si nejustificata. Astfel, pur si simplu este lasata la aprecierea angajatorului aplicarea unor norme  de protectie a salariatului si a muncii acestuia care, care, fie niciodata nu va aloca sumele respective in favoarea salariatilor, fie le va  aloca dupa preferinte, numai anumitor domenii din sectorul bugetar, creandu-se o situatie  discriminatorie intre  salariatii din diferite domenii din cadrul sectorului bugetar.
In drept, s-au invocat dispozitiile art.1 din L.142/1998, dispozitiile HG 5/1999, ale art.5 alin.(1) si urm. din L.53/2003, ale art.41 alin.(2) din Constitutia Romaniei.
Formuland intampinare prin reprezentantii sai legali, DMPS Bacau a solicitat respingerea actiunii reclamantilor ca netemeinica cu motivarea ca acordarea tichetelor de masa se poate face in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, a bugetelor locale - pentru unitatile din sectorul bugetar, si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, potrivit legii pentru celelalte categorii de angajatori. In consecinta nici o cheltuiala din fonduri publice nu poate fi angajata ordonata si platita daca nu este aprobata potrivit legii si nu are prevederi bugetare. Mai mult de atat D.M.P.S. Bacau este ordonator secundar de credite si  in bugetele institutiilor publice nu au fost prevazute sume  pentru acordarea tichetelor de masa.
Pronuntand incheierea din 24.10.2008 sectia comerciala si de contencios administrativ a disjuns cererile formulate de fiecare reclamant in parte si a dispus inregistrarea si judecarea separata a acestora, cererea formulata de d-l G.V. fiind inregistrata sub nr.6312/110/2008 iar cererea formulata de d-na A.C. sub nr.6311/110/2008, prin incheierile din 7.11.2008 pronuntate in aceste dosare instanta dispunand scoaterea cauzelor de pe rol si trimiterea acestora sectiei civile, data fiind calitatea reclamantilor de personal contractual.
Dosarele au fost inregistrate pe rolul sectiei civile sub nr.7069/110/3.12.2008 (C. A.) si respectiv sub nr.7071/110/3.12.2008 (V. G.) iar prin incheierea din 27.03.2009 instanta a dispus conexarea dosarului nr.7071/110/2008 la dosarul nr.7069/110/2008.
La dosar, reclamantii au depus la doar inscrisuri in fotocopie, respectiv contractele individuale de munca (f.13-15, respectiv f.13).
Actiunea este legal scutita de plata taxei judiciare de timbru potrivit art.285 Codul muncii.
Examinand inscrisurile aflate la dosar instanta retine urmatoarele:
D-na A.C. si d-l G.V. sunt angajati ai DMPS Bacau in functiile de secretar-dactilograf, respectiv de paznic, astfel cum rezulta din contractele de munca depuse la dosar.
Potrivit art.1 din L.142/1998 salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, denumite in continuare angajator, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator (alin.1). Tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar, si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori (alin.2).
Acordarea tichetelor de masa nu constituie deci o obligatie legala pentru angajator. Pe baza criteriilor stabilite de Legea nr. 142/1998 se stabilesc clauze concrete privind tichetele de masa, in functie de resursele financiare, prin contractele colective de munca.
    Aceste clauze din contractele colective de munca trebuie sa prevada atat numarul salariatilor din unitate care pot primi lunar tichete de masa, valoarea nominala a tichetelor de masa, in limita celei prevazute de lege, numarul de zile lucratoare din luna pentru care se distribuie tichete de masa salariatilor, cat si criterii de selectie pentru stabilirea salariatilor care primesc astfel de tichete (art. 2 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 5/1999).
    Cu privire la autoritatile si institutiile publice se stabilesc, de regula anual, prin legea bugetului de stat, conditiile care permit sau nu acordarea tichetelor de masa. Prevederile din legea bugetului de stat in aceasta materie se grefeaza pe art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998, in care se prevede ca "Tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar, si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori".
    Sumele corespunzatoare tichetelor de masa acordate de angajator salariatilor sai, in limitele valorii nominale legale care se indexeaza semestrial cu indicele preturilor de consum, inregistrat la marfurile alimentare, sunt deductibile din impozitul pe profit. La randul sau, salariatul, pentru valoarea constand in tichetul de masa, este scutit de plata impozitului pe venitul sub forma de salariu.
    Aceste sume nu se iau in calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.
    In raport cu continutul explicit al dispozitiilor legale mentionate, alocatia individuala de hrana sub forma tichetelor de masa se acorda, in toate cazurile, numai daca:
   -  exista un contract individual de munca (persoana are calitatea de angajat);
   - angajatorul are capacitatea financiara de a suporta costurile tichetelor de masa;
   - exista clauze stabilite pentru contracte colective de munca referitoare la acordarea alocatiei individuale de hrana sub forma tichetelor de masa.
Prestarea muncii se realizeaza in cadrul unor raporturi sociale care, odata reglementate pe norme de drept, devin, de regula, raporturi juridice de munca.       Categoria de personal contractual in care se incadreaza si reclamantii, angajati ai unei institutii bugetare are, deci, dreptul de a primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, beneficii ce nu reprezinta un drept, ci o vocatie, ce se poate realiza doar in conditiile in care sunt prevazute in buget sume cu aceasta destinatie si acordarea acestora a fost negociata prin contractele colective de munca, astfel cum se arata si in decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr.14/18.02.2008, rationamentul Curtii cu privire la personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor aplicandu-se pentru identitate de ratiune si in prezenta cauza.
In consecinta, instanta constata sa pretentiile reclamantilor sunt neintemeiate, actiunea formulata urmand a fi respinsa pentru considerentele mai sus aratate.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017
Reziliere contract - Hotarare nr. 262 din data de 23.03.2018
Contestatie la executare - Hotarare nr. 220 din data de 30.01.2018
Litigiu Curtea de Conturi - Hotarare nr. 176 din data de 01.03.2018
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018