Contestatie decizie pensionare
(Decizie nr. 772/D din data de 06.05.2009 pronuntata de Tribunalul Bacau)Prin cererea formulata contestatorul C.A. solicita obligarea intimatei Casa Judeteana de Pensii Bacau la recalcularea punctajului mediu anual si drepturilor de pensie conform Lg 19/2000 si OUG 4/2005 cu luarea in considerare a adeverintei 87/05.09.2008 emisa de fosta angajatoare Sc G.P. SA Bacau pentru perioada 1977-1997- cand salarizarea s.a trecut in acord global potrivit Lg. 57/74 si 1/77, venituri pentru care s-au achitat cotele de asigurari sociale confom decr. 38/1972.
In motivare se arata ca s.a pensionat conform deciziei 124249/25.11.1997, cuantumul pensiei fiind stabilit pe baza veniturilor salariale tarifare de incadrare potrivit cartii de munca pentru intreaga perioada lucrata.
Arata contestatorul ca in perioada 1977-1997 a realizat venituri in acord global pentru care s-au achitat 15% CAS asa cum rezulta din adeverinta emisa de fosta societate la care a avut calitatea de salariat.
Sustine contestatorul ca s-a adresat intimatei cu cerere in acest sens insa nu i-a fost rezolvata.
In sustinerea actiunii la-dosar s-au depus decizia nr. 124249/1997, adeverinta nr. 87/5.09.2008 si anexa 1 , tabel centralizat cu veniturile salariale in acord global , Lg.1/77 pentru care s-a retinut centralizat impozitul si CAS.
Prin intampinarea depusa la dosar se solicita respingerea actiunii intrucat acesta are calitatea de pensionar de limita de varsta din anul 1990 , drepturile fiindu-i stabilite conform legii 3/1977, fapt pentru care acesta a beneficiat in anul 2005 de evaluarea pensiei , in temeiul HG 1550/2004, respectiv ordonanta 4/2005. Prin cele doua acte normative in temeiul carora s-a facut evaluarea pensiilor stabilite anterior datei de 01.04.2001 respectiv OUG 4/2005 si HG1550/2004,legiuitorul a prevazut in mod expres si imitativ categoriile de sporuri care se au in vedere la stabilirea sau la recalcularea pensiilor si anume ale celor care au facut parte din baza de calcul a pensiilor.
Astfel potrivit art.4 al.2 si 3 din 01 aprilie 2001 sporurile care au facut parte din baza de calcul a pensiilor si care se utilizeaza la determinarea punctajului mediu anual sunt cele prezentate in anexa care face parte integranta din ordonanta de urgenta.
Legiuitorul prin acelasi act normatriv ORD 4/2005 dispune in mod expres in anexa 2 pct. VI-MENTIUNI� Nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual intrucat nu a facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001 formele de retribuire in acord sau cu bucata in regie ori dupa timp pe baza de tarife sau cote procentuale sau alte sporuri care nu au avut caracter permanent �
Potrivit art. 1 si 2 din HG 1550/2004 incepand cu data de 1.10.2004 pensiile din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, vor fi evaluate in vederea recalcularii in conformitatea cu L.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale cu modificarile si completarile ulterioare. Evaluarea se va efectua prin determinarea punctajului mediu anual aferent fiecarei pensii aflate in plata sau cuvenite in conformitate cu prevederile legale.
Se mai arata ca in speta nu sunt indeplinite conditiile legale ca sumele cuprinse in adeverinta sa fie valorificate ,legea prevazand luarea in calcul doar a sporurilor care au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare, respectiv L.3/77, art. 10 modificat dupa 1.04.1992.
La dosar s-au depus acte , instanta verificand actele si lucrarile dosarului constata:
Potrivit art. 1 si 2 lit. e din L. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale �actualizata- dreptul la asigurari sociale este garantat si se exercita in conditiile prevederilor legii prin sistemul public de pensie si alte drepturi de asigurari sociale.
Potrivit dispizitiior art. 2 �sistemul public de pensii se organizeaza si functioneaza avand ca principii de baza � principiul contributivitatii conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor fazo0rate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale convenindu-se pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite .
Potrivit adeverintei depuse eliberata de General Proiect SA Bacau-anexa I contestatorul a fost retribuit in perioada 1977-1997in acord global retinandu-i-se contributia CAS functie de aceasta suma.
Potrivit dispoz. Art. 1 din D.389/1972 pentru sporurile permanente primite in cadrul acordului global , angajatorul avea obligatia virarii la bugetul asigurarilor sociale de stat o contributie de 15% asupra castigului brut realizat de salariat,care a fost retinuta prin L. 49/1992 care a majorat doar cuantumul contributiei .
Potrivit dispozitiilor art. 23 al.1 din L.19/2000, baza lunara de calcul a contributiei individuale se asigurari sociale o constituie salariile realizate lunar inclusiv sporurile adausurile prevazute de lege sau CIM si care se au in vedere la stabilirea punctajului prev. de art. 78 din aceeasi lege.
Se apreciaza de instanta ca in speta se impune luarea sumelor realizate in acord global la calcularea punctajului a �intrucat aceasta forma de retribuire a avut un caracter permanent, contestatorul achitand contributiile CAS.
Pentru considerentele aratate instanta avand in vedere dispozitiile art.1,2,78,86,87, Lg.19/2000 art. 1, Decr. 389/1972,L.49/1992, instanta va admite contestatia formulata de contestatorul C.A.
In motivare se arata ca s.a pensionat conform deciziei 124249/25.11.1997, cuantumul pensiei fiind stabilit pe baza veniturilor salariale tarifare de incadrare potrivit cartii de munca pentru intreaga perioada lucrata.
Arata contestatorul ca in perioada 1977-1997 a realizat venituri in acord global pentru care s-au achitat 15% CAS asa cum rezulta din adeverinta emisa de fosta societate la care a avut calitatea de salariat.
Sustine contestatorul ca s-a adresat intimatei cu cerere in acest sens insa nu i-a fost rezolvata.
In sustinerea actiunii la-dosar s-au depus decizia nr. 124249/1997, adeverinta nr. 87/5.09.2008 si anexa 1 , tabel centralizat cu veniturile salariale in acord global , Lg.1/77 pentru care s-a retinut centralizat impozitul si CAS.
Prin intampinarea depusa la dosar se solicita respingerea actiunii intrucat acesta are calitatea de pensionar de limita de varsta din anul 1990 , drepturile fiindu-i stabilite conform legii 3/1977, fapt pentru care acesta a beneficiat in anul 2005 de evaluarea pensiei , in temeiul HG 1550/2004, respectiv ordonanta 4/2005. Prin cele doua acte normative in temeiul carora s-a facut evaluarea pensiilor stabilite anterior datei de 01.04.2001 respectiv OUG 4/2005 si HG1550/2004,legiuitorul a prevazut in mod expres si imitativ categoriile de sporuri care se au in vedere la stabilirea sau la recalcularea pensiilor si anume ale celor care au facut parte din baza de calcul a pensiilor.
Astfel potrivit art.4 al.2 si 3 din 01 aprilie 2001 sporurile care au facut parte din baza de calcul a pensiilor si care se utilizeaza la determinarea punctajului mediu anual sunt cele prezentate in anexa care face parte integranta din ordonanta de urgenta.
Legiuitorul prin acelasi act normatriv ORD 4/2005 dispune in mod expres in anexa 2 pct. VI-MENTIUNI� Nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual intrucat nu a facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001 formele de retribuire in acord sau cu bucata in regie ori dupa timp pe baza de tarife sau cote procentuale sau alte sporuri care nu au avut caracter permanent �
Potrivit art. 1 si 2 din HG 1550/2004 incepand cu data de 1.10.2004 pensiile din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, vor fi evaluate in vederea recalcularii in conformitatea cu L.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale cu modificarile si completarile ulterioare. Evaluarea se va efectua prin determinarea punctajului mediu anual aferent fiecarei pensii aflate in plata sau cuvenite in conformitate cu prevederile legale.
Se mai arata ca in speta nu sunt indeplinite conditiile legale ca sumele cuprinse in adeverinta sa fie valorificate ,legea prevazand luarea in calcul doar a sporurilor care au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare, respectiv L.3/77, art. 10 modificat dupa 1.04.1992.
La dosar s-au depus acte , instanta verificand actele si lucrarile dosarului constata:
Potrivit art. 1 si 2 lit. e din L. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale �actualizata- dreptul la asigurari sociale este garantat si se exercita in conditiile prevederilor legii prin sistemul public de pensie si alte drepturi de asigurari sociale.
Potrivit dispizitiior art. 2 �sistemul public de pensii se organizeaza si functioneaza avand ca principii de baza � principiul contributivitatii conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor fazo0rate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale convenindu-se pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite .
Potrivit adeverintei depuse eliberata de General Proiect SA Bacau-anexa I contestatorul a fost retribuit in perioada 1977-1997in acord global retinandu-i-se contributia CAS functie de aceasta suma.
Potrivit dispoz. Art. 1 din D.389/1972 pentru sporurile permanente primite in cadrul acordului global , angajatorul avea obligatia virarii la bugetul asigurarilor sociale de stat o contributie de 15% asupra castigului brut realizat de salariat,care a fost retinuta prin L. 49/1992 care a majorat doar cuantumul contributiei .
Potrivit dispozitiilor art. 23 al.1 din L.19/2000, baza lunara de calcul a contributiei individuale se asigurari sociale o constituie salariile realizate lunar inclusiv sporurile adausurile prevazute de lege sau CIM si care se au in vedere la stabilirea punctajului prev. de art. 78 din aceeasi lege.
Se apreciaza de instanta ca in speta se impune luarea sumelor realizate in acord global la calcularea punctajului a �intrucat aceasta forma de retribuire a avut un caracter permanent, contestatorul achitand contributiile CAS.
Pentru considerentele aratate instanta avand in vedere dispozitiile art.1,2,78,86,87, Lg.19/2000 art. 1, Decr. 389/1972,L.49/1992, instanta va admite contestatia formulata de contestatorul C.A.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Asistenta si asigurari sociale
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017
Reziliere contract - Hotarare nr. 262 din data de 23.03.2018
Contestatie la executare - Hotarare nr. 220 din data de 30.01.2018
Litigiu Curtea de Conturi - Hotarare nr. 176 din data de 01.03.2018
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018