Reconstituire drept de proprietate pentru asociatii composesorale
(Decizie nr. 752/R din data de 09.09.2009 pronuntata de Tribunalul Bacau)Pronuntand sentinta civila nr. 1100/12.05.2009, Judecatoria Moinesti a respins ca nefondata plangerea formulata de Asociatia Composesorala C. in contradictoriu cu paratele Comisia Judeteana Bacau si Comisia Locala Asau impotriva hotararii nr. 12687/18.11.2008 emisa de prima parata si, admitand exceptiile lipsei de interes si a lipsei calitatii procesuale pasive a intervenientei R.N.P. – D.S. Bacau, a respins cererea de interventie in interes accesoriu paratelor.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, a retinut judecatoria ca pe raza judetelor Harghita si Bacau, conform cartilor funciare, comunitatea composesorala C. si S. au detinut mai multe suprafete de teren, ultimele notari in cartile funciare facandu-se in baza nationalizarii nr. 119/1948, reluate in februarie 2004.
Prin sentinta civila nr. 620/20.03.2000 a Judecatoriei Miercurea Ciuc s-a dispus inregistrarea Asociatiei Composesorale C. in Registrul special al persoanelor juridice.
Conform Statutului Composesoratului (filele 142 – 147 dosar) membrii composesoratului pot fi persoane fizice sau juridice .
Ulterior, prin sentinta civila nr. 1696/27.11.2006 a Judecatoriei Miercurea Ciuc, se constata ca Asociatia Composesorala C. este succesoarea in drepturi a fostului Composesorat C..
S-a retinut in motivarea acestei hotarari ca in comuna S. au fost doua composesorate, unul C. si unul S. care s-au infiintat dupa 1989, al doilea fiind Composesoratul A.
Asa cum reiese din foaia de proprietari a cartilor funciare cu inregistrarile pana in 1947, cele doua composesorate: C. si S. (actul A.) nu aveau delimitate proprietatile.
Reclamanta nu a dovedit ca acestea si-au delimitat proprietatile si nici ce bunuri ale membrilor composesori au fost preluate abuziv. Pe de alta parte reclamanta nu a dovedit ca mostenitorii fostilor membri ai Composesoratului C. sunt membri, conform statutului, ai actualului composesorat si ca au acceptat mostenirea autorilor.
Instanta a apreciat ca mentiunea din dispozitivul sentintei civile nr.1696/2006 a Judecatoriei Miercurea Ciuc „ca reclamanta este succesoarea in drepturi a fostului Composesorat C.” se refera numai la acele drepturi prevazute in actul de constituire, respectiv dreptul de proprietate asupra patrimoniului constituit, dreptul de a desfasura activitatile legale stabilite, dreptul la denumire, la organizare si reprezentare.
In lipsa altor mentiuni exprese in actul de constituire si statut si in lipsa unor dovezi certe ca fostii membri composesori au ca mostenitori pe actualii membri composesori, care fiecare au solicitat personal sau au mandatat pe reprezentantii composesoratului sa solicite reconstituirea dreptului de proprietate pe terenurile cu vegetatie forestiera pe care le-au avut, instanta constata ca reclamanta ca persoana juridica nu este indreptatita la reconstituirea dreptului de proprietate pe terenul fostului Composesorat C..
Aceasta cu atat mai mult cu cat din foaia de proprietari - din cartea funciara – din anul 1947 nu se stie cat apartinea fiecaruia din cele doua composesorate: C. si S. si nici daca cele doua composesorate infiintate dupa 2000, respectiv C. si A. au ca membri mostenitorii fostilor membri ai fiecaruia din vechile composesorate.
Pentru a dovedi aceste situatii, reclamanta in baza principiului disponibilitatii ar fi trebuit sa depuna toate dovezile, dar asa cum se poate observa, a depus doar Statutul Composesoratului C., fara registrul cu numarul membrilor si fara alte dovezi pentru a dovedi delimitarea proprietatii fiecarui composesorat vechi si respectiv nou.
Referitor la exceptia lipsei interesului intervenientei in interes alaturat Comisiei Judetene, invocate de reclamanta, instanta a constatat ca aceasta este intemeiata si a admis-o ca atare pentru urmatoarele considerente: intr-adevar, Directia Silvica Bacau este doar administrator al padurilor si exercita atributii de administrator si nu de proprietar si, de asemenea, aceasta nu are nici un fel de atributii privind reconstituirea dreptului de proprietate, asemanatoare sau similare cu atributiile Comisiei Judetene.
Avand in vedere aceste considerente privind atributiile intervenientei instanta a retinut ca aceasta nu are calitate procesuala pasiva in cauza.
Impotriva acestei sentinte, prin reprezentantul sau legal, Asociatia Composesorala C. a declarat recurs in termen, motivat prin cererea de recurs, scutit de plata taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar (f. 21), solicitand in principal casarea sentintei recurate si trimiterea cauzei spre rejudecare Judecatoriei Moinesti, iar in subsidiar modificarea sentintei in sensul admiterii actiunii, astfel cum a fost formulata.
S-a aratat in motivarea recursului ca:
1.In mod subiectiv, instanta de fond a respins cererea privind efectuarea unei expertize, fara a motiva aceasta decizie in vreun fel, dand curs si unor motive de incompatibilitati prin antepronuntare si incalcand dreptul recurentei la aparare, delimitarea proprietatilor intre composesoratele C. si S. neputandu-se efectua decat prin expertiza.
2.In mod criticabil a stabilit instanta ca nu s-a dovedit faptul ca mostenitorii fostilor membrii ai composesorului C. ar fi membrii actualului composesorat, ignorand dispozitiile sentintei civile nr. 1696/2006 si incalcand dispozitiile art. 24 si 26 din Legea 1/2000, astfel cum a fost modificata prin Legea 247/2005, retinand ca reclamanta ca persoana juridica nu este indreptatita la reconstituire.
3.Fata de motivele cuprinse in actiune, intemeiate pe art. 27 alin. 8 din H.G. 890/2005 si motivele cuprinse in hotararea de invalidare, prima instanta nu a retinut nici un aspect desi in mod real ar fi trebuit sa se raporteze doar la acele motive si critici aduse prin hotararea litigioasa, cu referire si la existenta unei asa-zise succesiuni vacante, aspect nedovedit, asa cum prevede art. 85 din Legea 36/1995, intrucat in speta nu exista un certificat de vacanta succesorala.
Formuland intampinare prin reprezentantul sau legal, Comisia Locala Asau a solicitat respingerea recursului ca nefondat cu motivarea ca nu a fost depusa situatia constructiilor existente la data nationalizarii (la momentul preluarii de catre stat); ca nu toate persoanele (autorii), fosti membri ai composesoratului din C., au mostenitori legali care sa faca parte din Actuala Asociatie composesorala C. si care sa fi solicitat reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor forestiere.
In ceea ce priveste obligarea la plata cheltuielilor de judecata, s-a solicitat prin intampinare respingerea acestui capat de cererea intrucat in conformitate cu dispozitiile art. 52 din Legea 18/1991 Comisia Locala este autoritate publica cu activitate administrativa si in consecinta nu are personalitate juridica si nici patrimoniu (f. 19).
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin plangerea inregistrata sub nr. 385/260/28.01.2009 petenta ASOCIATIA COMPOSESORALA C., cu sediul in com. S., sat C., nr. 77, jud. Harghita, a solicitat in contradictoriu cu paratele COMISIA JUDETEANA BACAU PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE PRIVATA ASUPRA TERENURILOR si COMISIA LOCALA ASAU PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE PRIVATA ASUPRA TERENURILOR, anularea Hotararii nr. 12687/18.11.2008 a Comisiei judetene, restituirea in natura a suprafetei de 2043,15 ha teren cu vegetatie forestiera, 47,59 ha pasune din pasunea Bolundus si 21,27 ha din pasunea S. si toate constructiile silvice, cantoane, brigazi, ursarii existente pe terenurile ce vor fi retrocedate; obligarea Comisiei Locale la punerea in posesie asupra imobilelor litigioase si obligarea Comisiei Judetene sa elibereze titlul de proprietate pentru imobilele litigioase.
In cauza a formulat cerere de interventie in interes accesoriu paratei Comisia Judeteana Bacau, intervenienta Directia Silvica Bacau (filele 29 – 30 dosar) prin care a solicitat respingerea actiunii, motivat de faptul ca are ca atributie principala apararea fondului forestier, fiind mandatata in acest sens, ca terenurile solicitate apartin unor persoane fizice care nu sunt membri ai composesoratului si ca reclamanta in calitate de persoana juridica nu este indreptatita la reconstituirea dreptului de proprietate in nume propriu, ci au acest drept persoanele fizice, mostenitori acceptanti ai succesiunii fostilor composesori.
Prin sentinta civila nr. 620/20.03.2000, Judecatoria Miercurea Ciuc a dispus inregistrarea Asociatiei Composesorilor C. in registrul special al persoanelor juridice (f. 81 dosar judecatorie), iar prin sentinta civila 1696/27.11.2006 aceeasi instanta a constatat ca Asociatia Composesorala C. este succesoarea in drepturi a fostului Composesorat C. (f. 82 dosar judecatorie).
Recurenta-reclamanta a depus la dosarul primei instante lista nominala a proprietarilor si numarul de drepturi, tabel intocmit in noiembrie 1925, cu modificarile ulterioare inregistrate in ianuarie 1929 (f. 61 - 69 dosar judecatorie), precum si centralizator cu persoanele care solicita paduri composesorale aflate pe teritoriul administrativ al comunei Asau (f. 91 - 99 dosar judecatorie).
Primul motiv de recurs invocat este neintemeiat; astfel, desi cererea de administrare a probei cu expertiza topo-cadastrala a fost respinsa fara ca prima instanta sa motiveze aceasta solutie. (f. 177 dosar judecatorie), aceasta imprejurare nu constituie o antepronuntare sau o incalcare a dreptului la aparare, instanta avand posibilitatea sa aprecieze utilitatea, pertinenta si concludenta fiecarui mijloc de proba solicitat, in temeiul art. 167 alin. (1) Cod procedura civila.
Instanta a apreciat, insa, in mod gresit faptul ca administrarea probei cu expertiza nu este utila solutionarii cauzei in conditiile in care motiveaza solutia de respingere a actiunii aratand ca cele doua composesorate C. si S. nu aveau delimitate proprietatile, ca reclamanta nu a dovedit ce bunuri ale membrilor composesori au fost preluate abuziv si nici faptul ca mostenitorii fostilor membri ai Composesoratului C. sunt membri, conform statutului, ai actualului composesorat si ca au acceptat mostenirea autorilor si, de asemenea, in conditiile in care s-a multumit sa se pronunte asupra cererii de administrare de probe (cea cu expertiza) formulata de recurenta-reclamanta, fara a pune in discutia partilor administrarea altor probe care ar fi condus la dovedirea aspectelor necesare solutionarii cauzei.
Aceste dispozitii referitoare la composesorate, fostii composesori sau mostenitorii acestora sunt cuprinse in L. 18/1991 (art. 46) si in L. 1/2000 (art. 26 - 28).
Astfel, potrivit art. 46 din L. 18/1991 fostii composesori sau, dupa caz, mostenitorii acestora pot cere reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor prevazute la art. 45, pe baza actelor care le atesta aceasta calitate si in limitele suprafetelor prevazute in acele acte (alin.1). In cazurile in care terenurile care au apartinut composesoratelor si obstilor sunt situate pe raza teritoriala a mai multor localitati, cererea se face la fiecare dintre ele, pentru suprafata situata pe raza acestora (alin. 4), iar persoanele prevazute la alin. (1) vor formula cererile in termenul, cu procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3) - (9) (alin. 5).
In ceea ce priveste formele asociative de proprietate, cu diferite denumiri, asupra terenurilor cu vegetatie forestiera, pasunilor si fanetelor, art. 26 din L. 1/2000 arata ca obstilor de mosneni in devalmasie, obstilor razesesti nedivizate, composesoratelor, obstilor de cumparare, padurilor graniceresti, padurilor urbariale, comunelor politice, cooperativelor, li se va elibera un singur titlu de proprietate, la solicitarea reprezentantului legal al acestora, cu mentiunea la titular, dupa caz: "obste de mosneni", "obste de razesi", "composesorat", "paduri graniceresti", alte asociatii si forme asociative cu denumirea localitatii respective (alin. 1).
Formelor asociative li se va restitui in intregime suprafata avuta in proprietate (alin. 2) iar in cazul in care forma asociativa a fost in devalmasie, fara specificarea cotei-parti pentru fiecare asociat deposedat, suprafata ce se restituie se stabileste in cote-parti egale, in limitele prevazute la alin. (2) (alin.21), suprafata restituita formelor asociative cuprinzand numai terenurile pentru care s-au formulat cereri (alin.22).
Alin.23 al aceluiasi articol stabileste ca suprafata restituita membrilor formelor asociative nu se cumuleaza cu suprafata dobandita conform prevederilor art. 24 alin. (1) si ale art. 29 alin. (1).
Dispozitiile legale urmatoare reglementeaza modul de administrare a terenurilor forestiere precum si procedura de infiintare a formelor asociative, astfel:
Art. 27: Administrarea si exploatarea terenurilor forestiere prevazute la art. 26 din prezenta lege se face in conformitate cu statutele formelor asociative admise de legislatia statului roman in perioada anilor 1921 - 1946, in masura in care nu contravin legislatiei in vigoare.
Art. 28: In vederea organizarii administrarii terenurilor forestiere prevazute la art. 26 din prezenta lege si a determinarii responsabilitatilor cu privire la administrarea lor, persoanele indreptatite se vor reorganiza, in baza acestei legi, in formele asociative initiale (alin. 1).
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi un comitet ad-hoc va solicita judecatoriei in a carei raza teritoriala sunt situate terenurile recunoasterea formelor asociative de administrare si de exploatare a terenurilor forestiere (alin. 2).
Comitetul ad-hoc va prezenta judecatoriei, o data cu cererea, un statut in forma autentica sau certificata de avocat, in care se vor stabili structura acestora, organele de conducere, modul de administrare a terenurilor forestiere, in conditiile legii, drepturile si obligatiile membrilor, raspunderi, sanctiuni, modul de dizolvare, precum si alte prevederi specifice (alin. 3).
Prin hotarare judecatoreasca formele asociative de administrare in comun, constituite in conditiile si cu respectarea regimului silvic prevazut de lege, redobandesc calitatea de persoana juridica. Hotararea judecatoreasca va fi inscrisa intr-un registru special tinut de judecatorie (alin. 4).
Suprafetele forestiere aflate in proprietate comuna, conform naturii acestora, raman in proprietate indiviza pe toata durata existentei lor (alin. 5).
Membrii formelor asociative aflati in devalmasie sau indiviziune nu pot instraina propriile cote-parti unor persoane din afara acestora (alin. 6).
Terenurile acestor forme asociative nu pot fi instrainate in nici un mod, in intregime sau in parte (alin. 7).
In cazul dizolvarii formelor asociative proprietatea indiviza a acestora va trece in proprietatea publica a consiliilor locale in raza carora se afla terenurile respective (alin. 8).
Analizand aceste texte, se poate stabili, asadar ca asociatia composesorala are calitatea de administrator si poate solicita reconstituirea dreptului de proprietate in numele membrilor ei, reconstituire care se va face cu respectarea dispozitiilor art. 26 sus-citat.
In aceste conditii, instanta era datoare sa stabileasca care dintre membrii actualei asociatii composesorale a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate separat si sa admita cererea formulata in numele membrilor pentru diferenta de teren, cu precizarea cotelor cuvenite, astfel cum cer dispozitiile legale citate anterior.
Cum pentru clarificarea acestor aspecte este necesara administrarea de noi probe, inclusiv expertiza, probe ce nu se pot administra in recurs, potrivit art. 305 C.p.c., in temeiul art. 312 alin. (5) c.p.c. instanta va admite recursul si, casand sentinta civila recurata, va trimite cauza spre rejudecare aceleiasi instante.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, a retinut judecatoria ca pe raza judetelor Harghita si Bacau, conform cartilor funciare, comunitatea composesorala C. si S. au detinut mai multe suprafete de teren, ultimele notari in cartile funciare facandu-se in baza nationalizarii nr. 119/1948, reluate in februarie 2004.
Prin sentinta civila nr. 620/20.03.2000 a Judecatoriei Miercurea Ciuc s-a dispus inregistrarea Asociatiei Composesorale C. in Registrul special al persoanelor juridice.
Conform Statutului Composesoratului (filele 142 – 147 dosar) membrii composesoratului pot fi persoane fizice sau juridice .
Ulterior, prin sentinta civila nr. 1696/27.11.2006 a Judecatoriei Miercurea Ciuc, se constata ca Asociatia Composesorala C. este succesoarea in drepturi a fostului Composesorat C..
S-a retinut in motivarea acestei hotarari ca in comuna S. au fost doua composesorate, unul C. si unul S. care s-au infiintat dupa 1989, al doilea fiind Composesoratul A.
Asa cum reiese din foaia de proprietari a cartilor funciare cu inregistrarile pana in 1947, cele doua composesorate: C. si S. (actul A.) nu aveau delimitate proprietatile.
Reclamanta nu a dovedit ca acestea si-au delimitat proprietatile si nici ce bunuri ale membrilor composesori au fost preluate abuziv. Pe de alta parte reclamanta nu a dovedit ca mostenitorii fostilor membri ai Composesoratului C. sunt membri, conform statutului, ai actualului composesorat si ca au acceptat mostenirea autorilor.
Instanta a apreciat ca mentiunea din dispozitivul sentintei civile nr.1696/2006 a Judecatoriei Miercurea Ciuc „ca reclamanta este succesoarea in drepturi a fostului Composesorat C.” se refera numai la acele drepturi prevazute in actul de constituire, respectiv dreptul de proprietate asupra patrimoniului constituit, dreptul de a desfasura activitatile legale stabilite, dreptul la denumire, la organizare si reprezentare.
In lipsa altor mentiuni exprese in actul de constituire si statut si in lipsa unor dovezi certe ca fostii membri composesori au ca mostenitori pe actualii membri composesori, care fiecare au solicitat personal sau au mandatat pe reprezentantii composesoratului sa solicite reconstituirea dreptului de proprietate pe terenurile cu vegetatie forestiera pe care le-au avut, instanta constata ca reclamanta ca persoana juridica nu este indreptatita la reconstituirea dreptului de proprietate pe terenul fostului Composesorat C..
Aceasta cu atat mai mult cu cat din foaia de proprietari - din cartea funciara – din anul 1947 nu se stie cat apartinea fiecaruia din cele doua composesorate: C. si S. si nici daca cele doua composesorate infiintate dupa 2000, respectiv C. si A. au ca membri mostenitorii fostilor membri ai fiecaruia din vechile composesorate.
Pentru a dovedi aceste situatii, reclamanta in baza principiului disponibilitatii ar fi trebuit sa depuna toate dovezile, dar asa cum se poate observa, a depus doar Statutul Composesoratului C., fara registrul cu numarul membrilor si fara alte dovezi pentru a dovedi delimitarea proprietatii fiecarui composesorat vechi si respectiv nou.
Referitor la exceptia lipsei interesului intervenientei in interes alaturat Comisiei Judetene, invocate de reclamanta, instanta a constatat ca aceasta este intemeiata si a admis-o ca atare pentru urmatoarele considerente: intr-adevar, Directia Silvica Bacau este doar administrator al padurilor si exercita atributii de administrator si nu de proprietar si, de asemenea, aceasta nu are nici un fel de atributii privind reconstituirea dreptului de proprietate, asemanatoare sau similare cu atributiile Comisiei Judetene.
Avand in vedere aceste considerente privind atributiile intervenientei instanta a retinut ca aceasta nu are calitate procesuala pasiva in cauza.
Impotriva acestei sentinte, prin reprezentantul sau legal, Asociatia Composesorala C. a declarat recurs in termen, motivat prin cererea de recurs, scutit de plata taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar (f. 21), solicitand in principal casarea sentintei recurate si trimiterea cauzei spre rejudecare Judecatoriei Moinesti, iar in subsidiar modificarea sentintei in sensul admiterii actiunii, astfel cum a fost formulata.
S-a aratat in motivarea recursului ca:
1.In mod subiectiv, instanta de fond a respins cererea privind efectuarea unei expertize, fara a motiva aceasta decizie in vreun fel, dand curs si unor motive de incompatibilitati prin antepronuntare si incalcand dreptul recurentei la aparare, delimitarea proprietatilor intre composesoratele C. si S. neputandu-se efectua decat prin expertiza.
2.In mod criticabil a stabilit instanta ca nu s-a dovedit faptul ca mostenitorii fostilor membrii ai composesorului C. ar fi membrii actualului composesorat, ignorand dispozitiile sentintei civile nr. 1696/2006 si incalcand dispozitiile art. 24 si 26 din Legea 1/2000, astfel cum a fost modificata prin Legea 247/2005, retinand ca reclamanta ca persoana juridica nu este indreptatita la reconstituire.
3.Fata de motivele cuprinse in actiune, intemeiate pe art. 27 alin. 8 din H.G. 890/2005 si motivele cuprinse in hotararea de invalidare, prima instanta nu a retinut nici un aspect desi in mod real ar fi trebuit sa se raporteze doar la acele motive si critici aduse prin hotararea litigioasa, cu referire si la existenta unei asa-zise succesiuni vacante, aspect nedovedit, asa cum prevede art. 85 din Legea 36/1995, intrucat in speta nu exista un certificat de vacanta succesorala.
Formuland intampinare prin reprezentantul sau legal, Comisia Locala Asau a solicitat respingerea recursului ca nefondat cu motivarea ca nu a fost depusa situatia constructiilor existente la data nationalizarii (la momentul preluarii de catre stat); ca nu toate persoanele (autorii), fosti membri ai composesoratului din C., au mostenitori legali care sa faca parte din Actuala Asociatie composesorala C. si care sa fi solicitat reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor forestiere.
In ceea ce priveste obligarea la plata cheltuielilor de judecata, s-a solicitat prin intampinare respingerea acestui capat de cererea intrucat in conformitate cu dispozitiile art. 52 din Legea 18/1991 Comisia Locala este autoritate publica cu activitate administrativa si in consecinta nu are personalitate juridica si nici patrimoniu (f. 19).
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin plangerea inregistrata sub nr. 385/260/28.01.2009 petenta ASOCIATIA COMPOSESORALA C., cu sediul in com. S., sat C., nr. 77, jud. Harghita, a solicitat in contradictoriu cu paratele COMISIA JUDETEANA BACAU PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE PRIVATA ASUPRA TERENURILOR si COMISIA LOCALA ASAU PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE PRIVATA ASUPRA TERENURILOR, anularea Hotararii nr. 12687/18.11.2008 a Comisiei judetene, restituirea in natura a suprafetei de 2043,15 ha teren cu vegetatie forestiera, 47,59 ha pasune din pasunea Bolundus si 21,27 ha din pasunea S. si toate constructiile silvice, cantoane, brigazi, ursarii existente pe terenurile ce vor fi retrocedate; obligarea Comisiei Locale la punerea in posesie asupra imobilelor litigioase si obligarea Comisiei Judetene sa elibereze titlul de proprietate pentru imobilele litigioase.
In cauza a formulat cerere de interventie in interes accesoriu paratei Comisia Judeteana Bacau, intervenienta Directia Silvica Bacau (filele 29 – 30 dosar) prin care a solicitat respingerea actiunii, motivat de faptul ca are ca atributie principala apararea fondului forestier, fiind mandatata in acest sens, ca terenurile solicitate apartin unor persoane fizice care nu sunt membri ai composesoratului si ca reclamanta in calitate de persoana juridica nu este indreptatita la reconstituirea dreptului de proprietate in nume propriu, ci au acest drept persoanele fizice, mostenitori acceptanti ai succesiunii fostilor composesori.
Prin sentinta civila nr. 620/20.03.2000, Judecatoria Miercurea Ciuc a dispus inregistrarea Asociatiei Composesorilor C. in registrul special al persoanelor juridice (f. 81 dosar judecatorie), iar prin sentinta civila 1696/27.11.2006 aceeasi instanta a constatat ca Asociatia Composesorala C. este succesoarea in drepturi a fostului Composesorat C. (f. 82 dosar judecatorie).
Recurenta-reclamanta a depus la dosarul primei instante lista nominala a proprietarilor si numarul de drepturi, tabel intocmit in noiembrie 1925, cu modificarile ulterioare inregistrate in ianuarie 1929 (f. 61 - 69 dosar judecatorie), precum si centralizator cu persoanele care solicita paduri composesorale aflate pe teritoriul administrativ al comunei Asau (f. 91 - 99 dosar judecatorie).
Primul motiv de recurs invocat este neintemeiat; astfel, desi cererea de administrare a probei cu expertiza topo-cadastrala a fost respinsa fara ca prima instanta sa motiveze aceasta solutie. (f. 177 dosar judecatorie), aceasta imprejurare nu constituie o antepronuntare sau o incalcare a dreptului la aparare, instanta avand posibilitatea sa aprecieze utilitatea, pertinenta si concludenta fiecarui mijloc de proba solicitat, in temeiul art. 167 alin. (1) Cod procedura civila.
Instanta a apreciat, insa, in mod gresit faptul ca administrarea probei cu expertiza nu este utila solutionarii cauzei in conditiile in care motiveaza solutia de respingere a actiunii aratand ca cele doua composesorate C. si S. nu aveau delimitate proprietatile, ca reclamanta nu a dovedit ce bunuri ale membrilor composesori au fost preluate abuziv si nici faptul ca mostenitorii fostilor membri ai Composesoratului C. sunt membri, conform statutului, ai actualului composesorat si ca au acceptat mostenirea autorilor si, de asemenea, in conditiile in care s-a multumit sa se pronunte asupra cererii de administrare de probe (cea cu expertiza) formulata de recurenta-reclamanta, fara a pune in discutia partilor administrarea altor probe care ar fi condus la dovedirea aspectelor necesare solutionarii cauzei.
Aceste dispozitii referitoare la composesorate, fostii composesori sau mostenitorii acestora sunt cuprinse in L. 18/1991 (art. 46) si in L. 1/2000 (art. 26 - 28).
Astfel, potrivit art. 46 din L. 18/1991 fostii composesori sau, dupa caz, mostenitorii acestora pot cere reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor prevazute la art. 45, pe baza actelor care le atesta aceasta calitate si in limitele suprafetelor prevazute in acele acte (alin.1). In cazurile in care terenurile care au apartinut composesoratelor si obstilor sunt situate pe raza teritoriala a mai multor localitati, cererea se face la fiecare dintre ele, pentru suprafata situata pe raza acestora (alin. 4), iar persoanele prevazute la alin. (1) vor formula cererile in termenul, cu procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3) - (9) (alin. 5).
In ceea ce priveste formele asociative de proprietate, cu diferite denumiri, asupra terenurilor cu vegetatie forestiera, pasunilor si fanetelor, art. 26 din L. 1/2000 arata ca obstilor de mosneni in devalmasie, obstilor razesesti nedivizate, composesoratelor, obstilor de cumparare, padurilor graniceresti, padurilor urbariale, comunelor politice, cooperativelor, li se va elibera un singur titlu de proprietate, la solicitarea reprezentantului legal al acestora, cu mentiunea la titular, dupa caz: "obste de mosneni", "obste de razesi", "composesorat", "paduri graniceresti", alte asociatii si forme asociative cu denumirea localitatii respective (alin. 1).
Formelor asociative li se va restitui in intregime suprafata avuta in proprietate (alin. 2) iar in cazul in care forma asociativa a fost in devalmasie, fara specificarea cotei-parti pentru fiecare asociat deposedat, suprafata ce se restituie se stabileste in cote-parti egale, in limitele prevazute la alin. (2) (alin.21), suprafata restituita formelor asociative cuprinzand numai terenurile pentru care s-au formulat cereri (alin.22).
Alin.23 al aceluiasi articol stabileste ca suprafata restituita membrilor formelor asociative nu se cumuleaza cu suprafata dobandita conform prevederilor art. 24 alin. (1) si ale art. 29 alin. (1).
Dispozitiile legale urmatoare reglementeaza modul de administrare a terenurilor forestiere precum si procedura de infiintare a formelor asociative, astfel:
Art. 27: Administrarea si exploatarea terenurilor forestiere prevazute la art. 26 din prezenta lege se face in conformitate cu statutele formelor asociative admise de legislatia statului roman in perioada anilor 1921 - 1946, in masura in care nu contravin legislatiei in vigoare.
Art. 28: In vederea organizarii administrarii terenurilor forestiere prevazute la art. 26 din prezenta lege si a determinarii responsabilitatilor cu privire la administrarea lor, persoanele indreptatite se vor reorganiza, in baza acestei legi, in formele asociative initiale (alin. 1).
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi un comitet ad-hoc va solicita judecatoriei in a carei raza teritoriala sunt situate terenurile recunoasterea formelor asociative de administrare si de exploatare a terenurilor forestiere (alin. 2).
Comitetul ad-hoc va prezenta judecatoriei, o data cu cererea, un statut in forma autentica sau certificata de avocat, in care se vor stabili structura acestora, organele de conducere, modul de administrare a terenurilor forestiere, in conditiile legii, drepturile si obligatiile membrilor, raspunderi, sanctiuni, modul de dizolvare, precum si alte prevederi specifice (alin. 3).
Prin hotarare judecatoreasca formele asociative de administrare in comun, constituite in conditiile si cu respectarea regimului silvic prevazut de lege, redobandesc calitatea de persoana juridica. Hotararea judecatoreasca va fi inscrisa intr-un registru special tinut de judecatorie (alin. 4).
Suprafetele forestiere aflate in proprietate comuna, conform naturii acestora, raman in proprietate indiviza pe toata durata existentei lor (alin. 5).
Membrii formelor asociative aflati in devalmasie sau indiviziune nu pot instraina propriile cote-parti unor persoane din afara acestora (alin. 6).
Terenurile acestor forme asociative nu pot fi instrainate in nici un mod, in intregime sau in parte (alin. 7).
In cazul dizolvarii formelor asociative proprietatea indiviza a acestora va trece in proprietatea publica a consiliilor locale in raza carora se afla terenurile respective (alin. 8).
Analizand aceste texte, se poate stabili, asadar ca asociatia composesorala are calitatea de administrator si poate solicita reconstituirea dreptului de proprietate in numele membrilor ei, reconstituire care se va face cu respectarea dispozitiilor art. 26 sus-citat.
In aceste conditii, instanta era datoare sa stabileasca care dintre membrii actualei asociatii composesorale a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate separat si sa admita cererea formulata in numele membrilor pentru diferenta de teren, cu precizarea cotelor cuvenite, astfel cum cer dispozitiile legale citate anterior.
Cum pentru clarificarea acestor aspecte este necesara administrarea de noi probe, inclusiv expertiza, probe ce nu se pot administra in recurs, potrivit art. 305 C.p.c., in temeiul art. 312 alin. (5) c.p.c. instanta va admite recursul si, casand sentinta civila recurata, va trimite cauza spre rejudecare aceleiasi instante.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Fondul funciar
Carte funciara - Sentinta civila nr. 224 din data de 30.07.2013Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017
Reziliere contract - Hotarare nr. 262 din data de 23.03.2018
Contestatie la executare - Hotarare nr. 220 din data de 30.01.2018
Litigiu Curtea de Conturi - Hotarare nr. 176 din data de 01.03.2018
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018