Anulare act de control
(Sentinta civila nr. 148 din data de 03.03.2010 pronuntata de Tribunalul Bacau)Prin cererea inregistrata sub nr. 5768/110/2009 reclamantul M I in contradictoriu cu paratele DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE A JUD. BACAU si ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE A MUN. BACAU, a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se oblige paratele la restituirea sumei de 3075 lei reprezentand taxa auto de prima inmatriculare, dobanda legala fiscala si cheltuieli de judecata.
S-a achitat taxa de timbru de 39 lei. S-au anulat timbre judiciare de 0,6 lei.
In motivarea cererii s-a aratat ca la data de 28.12.2006, a achizitionat din Germania un autoturism marca SKODA , iar pentru inmatricularea acestuia in Romania a achitat suma de 3075 lei cu chitanta din 26.01.2007, conform art. 214 (1) Cod fiscal.
Taxa de prima inmatriculare, este o taxa nelegala, care vine in contradictie cu normele europene aplicabile in materie, respectiv art. 90 paragraful 1 din Tratatul Comunitatii Europene care prevede ca „Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare”.
Ca urmare, prevederile mentionate din tratat limiteaza libertatea statelor in materie fiscala de a restrictiona libera circulatie a marfurilor, prin interzicerea taxelor discriminatorii si protectioniste. Astfel, art. 90 (1) interzice discriminarea fiscala intre produsele importate si cele provenind de pe piata interna si care sunt de natura similara. Esentialul acestei taxe interzise este ca perceperea ei este determinata de traversarea granitei de catre autoturismul supus taxei, dintr-o tara comunitara, in Romania.
Intre principiile dreptului comunitar, obligatorii pentru instantele judecatoresti romane, cu referire la art. 146 alin.2 si 4 din Constitutia Romaniei, invocand suprematia dreptului comunitar, si anume art. 90 paragraful 1 din Tratat, iar prin modificarea Codului fiscal si introducerea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, legiuitorul a incalcat in mod direct dispozitiile mentionate ale Tratatului.
Dispozitiile art. 148 alin.2 din Constitutia Romaniei statueaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne. Alin.4 al aceluiasi articol mentioneaza ca intre alte institutii, autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din alin.2 mentionat.
Cu adresa inregistrata sub nr. 66146/21.07.2007 a solicitat paratelor restituirea sumei de 3075 lei, insa prin raspunsul dat A.F.P Bacau se refera la OG nr.50/2008 prin care s-a instituit taxa de poluare ori si aceasta ordonanta incalca prevederile art. 90 din Tratatul Comunitatii Europene, nefiind aplicabila in cauza.
In ce priveste dobanda solicitata la cel de-al doilea capat de cerere, s-a mentionat ca aceasta sa fie calculata incepand cu data de 21.07.2009 si pana la data restituirii sumei de 3075 lei, conform dispozitiilor art. 124 coroborat cu art. 70 din Codul de procedura fiscala.
In motivarea cererii s-au depus inscrisuri.
Parata A.F.P Bacau a formulat intampinare prin care a solicitat introducerea in cauza a Administratiei Fondului pentru Mediu fata de dispozitiile art. 1 din O.U.G nr.0/2008 si respingerea actiunii privind restituirea taxei de poluare.
In aparare s-a aratat ca reclamantul a solicitat restituirea sumei de 3075 lei taxa auto de prima inmatriculare, dar nu a depus actele solicitate prin adresa nr. 66146/27.07.2009 si anume: cererea tipizata de restituire; cartea de identitate a vehiculului cu noxele; documentul din care sa rezulte data primei inmatriculari.
Art.6 din HG nr. 686/2008 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr.50/2008 privind instituirea taxei de poluare prevede ca atunci cand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule platita in perioada 01.01.2007-30.06.2008 este mai mare decat taxa de poluare rezultata prin aplicarea prevederilor OUG nr. 50/2008, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. Se precizeaza ca in IFOGRAMA nr. 5899 / 26.06.2008, transmisa de REPREZENTANTA PERMANENTA A ROMANILOR PE LANGA UNIUNEA EUROPEANA- BRUXELLES se arata ca expertul D.G. TAXUD a mentionat ca prevederile proiectului de norme metodologice privind taxa de poluare, transmis in data de 25.06.2008, forma aprobata de Guvernul Romaniei, sunt conforme cu criteriile europene.
Art. II din Ordonanta de Urgenta nr. 7 din 18.02.2009, publicata in M.O. nr. 103 / 19.02!2009, prevede ca „ pentru autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de data de 15 decembrie 2008 si care nu au fost inmatriculate in Romania pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se aplica nivelul taxei pe poluare pentru autovehicule prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50 / 2008, cu modificarile ulterioare, in vigoare pana la data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 208 / 2008.
Pentru autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de data de 15 decembrie 2008 si care au fost inmatriculate in Romania ulterior acestei date, cu plata taxei pe poluare pentru autovehicule calculate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50 / 2008, cu modificarile ulterioare, diferenta dintre taxa platita si taxa stabilita potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50 /2008, cu modificarile ulterioare, in vigoare pana la data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 208 / 2008, se restituie, la cerere, in termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de restituire insotite de documentatia necesara.
Pentru a beneficia de prevederile art. II aliniatul 1 din O.U.G. nr. 7 /2009, contribuabilul trebuie sa faca dovada introducerii in tara a autovehiculului inainte de 15.12.2008 in conditiile prevazute de art. III din ordonanta, in speta, trebuie sa prezinte dovada radierii din tara de provenienta a autovehiculului sau dovada inmatricularii provizorii de autoritatea competenta din tara de provenienta.
in consecinta, reclamantul nu a depus actele solicitate prin adresa nr. 66146 / 27.07.2009 si anume : cererea tipizata de restituire, cartea de identitate a vehiculului cu noxele, documentul din care sa rezulte data primei inmatriculara.
Din analiza dispozitiilor art. 90, art. 25 si art. 28 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene, rezulta ca sunt interzise statului membru orice masuri de natura a proteja industria interna prin aplicarea unor taxe superioare produselor de import din statele membre, decat taxele aplicate sectorului de productie de referinta, in speta, industria de automobile.
Ca urmare, s-a apreciat ca OUG nr. 50/2008 nu protejeaza industria de automobile din Romania, taxa de prima inmatriculare fiind perceputa si pentru aceste produse si ca urmare norma interna nu contravine normei comunitare.
In drept au fost invocate dispozitiile OUG nr. 50/2008, HG nr. 686/2006, OUG nr. 7/18.02.2009.
Parata D.G.F.P Bacau a formulat intampinare prin care invocat exceptia tardivitatii introducerii plangerii prealabile fiind depasit termenul de 30 de zile prevazut de art. 7 din Legea nr. 554/2004, plangerea prealabila fiind formulata in termen de 2 ani si 7 luni de la data achitarii taxei de prima inmatriculare.
Pe fondul cauzei s-a solicitat admiterea in parte a actiunii, respectiv restituirea sumei reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, potrivit procedurii de restituire reglementate de HG nr. 686/2008.
Astfel, prin OUG nr. 50/2008, intrata in vigoare la data de 01.07.2008 a fost instituita taxa de poluare pentru autovehicule in baza acestei ordonante fiind emisa HG nr. 686/2008 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr.50/2008.
Art.11 din OUG nr. 50/2008 instituie temeiul legal pentru restituirea diferentei dintre suma achitata de contribuabil in perioada 0.01.2007-30.06.2008 cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor privind taxa pe poluare pentru autovehicol, procedura de restituire fiind reglementata la Cap VI Sectiunea 1, art.6 din Anexa la HG nr. 686/200.
S-a mai aratat ca Infograma nr. 5899/26.06.2008 transmisa de Reprezentanta Permanenta a Romaniei pe langa U.E – Bruxelles, se arata ca expertul D.G. TAXUD a mentionat ca prevederile proiectului de norme metodologice privind taxa pe poluare pentru autovehicule, transmis Comisiei in data de 25.06.2008 sunt conforme cu criteriile europene.
De asemeni, parata D.G.F.P Bacau a invocat si exceptia de litispendenta, exceptie care a fost respinsa prin incheierea din data de 20.01.2010.
Instanta analizand probatoriile administrate in cauza retine urmatoarele:
Referitor la solicitarea paratei A.F.P Bacau de a se introduce in cauza Administratia Fondului pentru Mediu instanta urmeaza a o respinge, avand in vedere ca reclamantul nu a solicitat restituirea taxei pe poluare ci a taxei de prima inmatriculare, taxa care a fost achitata la bugetul de stat prin Trezoreria Municipiului Bacau.
Referitor la exceptia tardivitatii formularii plangerii prealabile, instanta urmeaza a o respinge pentru urmatoarele considerente:
Conform dispozitiilor art. 7(1) din Legea nr.54/2004 „ Inainte de a se adresa instantei de contencios competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie sa solicite autoritatii publice emitente sau autoritatii ierarhic superioare, daca aceasta exista, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea in tot sau in parte a acesteia”.
Ori, in speta, reclamantul nu a solicitat revocarea vreunui act administrativ individual pentru a se aplica termenul de 30 de zile reglementat la art. 7 din Legea nr. 554/2004, ci restituirea unei sume de bani, situatie in care se aplica dispozitiile art. 3 din Decretul nr. 167/1958, actiunea fiind introdusa in termenul general de prescriptie de 3 ani.
Pe fondul cauzei, instanta retine urmatoarele:
Reclamantul a achitat la Trezoreria Bacau cu chitanta din 26.01.2007 suma de 3075 lei reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule conform art. 214 2 Cod Fiscal, taxa impusa prin HG nr.44/2004 privind Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 cu referire la art. 214 1 - 2142 Cod Fiscal.
Prin adresa nr.66146/27.01.2009 si nr. 71397/04.08.2009 reclamantul a solicitat restituirea taxei achitate, dar prin adresa nr. 66146/27.07.2009 si nr. 71397/05.08.2009, A.F.P Bacau comunica reclamantului ca restituirea sumei solicitate se face cu aplicarea dispozitiilor OUG nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare si art. 6 din HG nr. 686/2008 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a ordonantei, acte normative din care nu rezulta ca este protejata industria de automobile din Romania si ca urmare norma interna nu contravine normei comunitare.
Instanta retine faptul ca dispozitiile art. 148 alin.2 din Constitutia Romaniei statueaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne. Aliniatul 4 al aceluiasi articol mentioneaza ca intre alte institutii autoritatea judecatoreasca garanteaza ducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din aliniatul 2 mentionat.
Ori, taxa de prima inmatriculare, este o taxa nelegala, care vine in contradictie cu normele europene aplicabile in materie respectiv art. 90 paragraful 1 din tratatul Comunitatii Europene care prevede ca „ Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare”.
Ca urmare, prevederile mentionate din tratat, limiteaza libertatea statelor in materie fiscala de a restrictiona libera circulatie a marfurilor , prin interzicerea taxelor discriminatorii si protectioniste. Astfel, art. 90 (1) interzice discriminarea fiscala intre produsele importate si cele provenind de pe piata interna si care sunt de natura similara. Esentialul acestei taxe interzise este ca perceperea ei este determinata de traversarea granitei de catre autoturismul supus taxei, dintr-o tara comunitara, in Romania.
In dreptul intern, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule a fost introdusa in Codul Fiscal prin Legea nr. 343/2006, sub forma unui nou impozit cu aplicabilitate de la 1.01.2007, initial pentru toate autovehiculele iar dupa modificarea Legii nr. 343/2006 prin OUG nr.110/2006, a fost restransa la toate autoturismele si autovehiculele inclusiv cele comerciale, prevazandu-se categorii de persoane exceptate (cele cu handicap, misiuni diplomaticeetc), cat si situatii de scutire de la plata taxei, in cazul vehicolelor istorice etc.
Potrivit art. 2141-2143 Codul Fiscal si pct. 31 1- 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se plateste cu ocazia primei inmatriculari in Romania, de catre persoana fizica sau juridica care face inmatricularea atat pentru autoturisme si autovehicule noi cat si pentru cele rulate, aduse din import din statele comunitare, ori din alte state.
Avand in vedere dispozitiile legale mentionate, instanta urmeaza a inlatura apararile paratelor, in speta de fata nefiind aplicabile dispozitiile OUG nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare, cu modificarile ulterioare, HG nr.686/2008 privind aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a OUG nr. 50/2008, a OG nr. 7/2009, iar pe de alta parte aceste dispozitii legale nu pot avea efect retroactiv, in cauza fiind aplicabile in mod direct dispozitiile din dreptul comunitar, care au prioritate fata de dreptul national, statul nostru asumandu-si obligatia de a respecta dispozitiile din tratatele originale ale Comunitatii dinainte de aderare ( Legea nr. 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana).
Ca urmare, a efectului direct al art 90(1) din Tratat, pentru ordinea juridica interna a Romaniei, instanta constata ca dispozitiile art. 2141-2143 din Codul Fiscal sunt reglementari contrare si deci nu pot fi aplicabile spetei de fata.
Instanta, apreciind ca au fost incalcate dispozitiile art. 90 din Tratat, prin dispozitiile art. 2141-2143 Cod Fiscal, va admite actiunea urmand a obliga paratele sa restituie reclamantului suma de 3075 lei achitata cu chitanta seria TS 3 A nr. 6540184/26.01.2007 reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule.
In baza art. 124 coroborat cu art. 70 din Codul de procedura fiscala instanta va obliga paratele sa achite reclamantului si dobanda legala incepand cu data de 21.01.2007, pana la data restituirii efective a sumei de 3075 lei.
In baza art. 274 Cod procedura civila instanta va obliga paratele sa achite reclamantului suma de 39,6 lei cu titlu de cheltuieli de judecata
S-a achitat taxa de timbru de 39 lei. S-au anulat timbre judiciare de 0,6 lei.
In motivarea cererii s-a aratat ca la data de 28.12.2006, a achizitionat din Germania un autoturism marca SKODA , iar pentru inmatricularea acestuia in Romania a achitat suma de 3075 lei cu chitanta din 26.01.2007, conform art. 214 (1) Cod fiscal.
Taxa de prima inmatriculare, este o taxa nelegala, care vine in contradictie cu normele europene aplicabile in materie, respectiv art. 90 paragraful 1 din Tratatul Comunitatii Europene care prevede ca „Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare”.
Ca urmare, prevederile mentionate din tratat limiteaza libertatea statelor in materie fiscala de a restrictiona libera circulatie a marfurilor, prin interzicerea taxelor discriminatorii si protectioniste. Astfel, art. 90 (1) interzice discriminarea fiscala intre produsele importate si cele provenind de pe piata interna si care sunt de natura similara. Esentialul acestei taxe interzise este ca perceperea ei este determinata de traversarea granitei de catre autoturismul supus taxei, dintr-o tara comunitara, in Romania.
Intre principiile dreptului comunitar, obligatorii pentru instantele judecatoresti romane, cu referire la art. 146 alin.2 si 4 din Constitutia Romaniei, invocand suprematia dreptului comunitar, si anume art. 90 paragraful 1 din Tratat, iar prin modificarea Codului fiscal si introducerea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, legiuitorul a incalcat in mod direct dispozitiile mentionate ale Tratatului.
Dispozitiile art. 148 alin.2 din Constitutia Romaniei statueaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne. Alin.4 al aceluiasi articol mentioneaza ca intre alte institutii, autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din alin.2 mentionat.
Cu adresa inregistrata sub nr. 66146/21.07.2007 a solicitat paratelor restituirea sumei de 3075 lei, insa prin raspunsul dat A.F.P Bacau se refera la OG nr.50/2008 prin care s-a instituit taxa de poluare ori si aceasta ordonanta incalca prevederile art. 90 din Tratatul Comunitatii Europene, nefiind aplicabila in cauza.
In ce priveste dobanda solicitata la cel de-al doilea capat de cerere, s-a mentionat ca aceasta sa fie calculata incepand cu data de 21.07.2009 si pana la data restituirii sumei de 3075 lei, conform dispozitiilor art. 124 coroborat cu art. 70 din Codul de procedura fiscala.
In motivarea cererii s-au depus inscrisuri.
Parata A.F.P Bacau a formulat intampinare prin care a solicitat introducerea in cauza a Administratiei Fondului pentru Mediu fata de dispozitiile art. 1 din O.U.G nr.0/2008 si respingerea actiunii privind restituirea taxei de poluare.
In aparare s-a aratat ca reclamantul a solicitat restituirea sumei de 3075 lei taxa auto de prima inmatriculare, dar nu a depus actele solicitate prin adresa nr. 66146/27.07.2009 si anume: cererea tipizata de restituire; cartea de identitate a vehiculului cu noxele; documentul din care sa rezulte data primei inmatriculari.
Art.6 din HG nr. 686/2008 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr.50/2008 privind instituirea taxei de poluare prevede ca atunci cand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule platita in perioada 01.01.2007-30.06.2008 este mai mare decat taxa de poluare rezultata prin aplicarea prevederilor OUG nr. 50/2008, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. Se precizeaza ca in IFOGRAMA nr. 5899 / 26.06.2008, transmisa de REPREZENTANTA PERMANENTA A ROMANILOR PE LANGA UNIUNEA EUROPEANA- BRUXELLES se arata ca expertul D.G. TAXUD a mentionat ca prevederile proiectului de norme metodologice privind taxa de poluare, transmis in data de 25.06.2008, forma aprobata de Guvernul Romaniei, sunt conforme cu criteriile europene.
Art. II din Ordonanta de Urgenta nr. 7 din 18.02.2009, publicata in M.O. nr. 103 / 19.02!2009, prevede ca „ pentru autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de data de 15 decembrie 2008 si care nu au fost inmatriculate in Romania pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se aplica nivelul taxei pe poluare pentru autovehicule prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50 / 2008, cu modificarile ulterioare, in vigoare pana la data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 208 / 2008.
Pentru autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de data de 15 decembrie 2008 si care au fost inmatriculate in Romania ulterior acestei date, cu plata taxei pe poluare pentru autovehicule calculate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50 / 2008, cu modificarile ulterioare, diferenta dintre taxa platita si taxa stabilita potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50 /2008, cu modificarile ulterioare, in vigoare pana la data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 208 / 2008, se restituie, la cerere, in termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de restituire insotite de documentatia necesara.
Pentru a beneficia de prevederile art. II aliniatul 1 din O.U.G. nr. 7 /2009, contribuabilul trebuie sa faca dovada introducerii in tara a autovehiculului inainte de 15.12.2008 in conditiile prevazute de art. III din ordonanta, in speta, trebuie sa prezinte dovada radierii din tara de provenienta a autovehiculului sau dovada inmatricularii provizorii de autoritatea competenta din tara de provenienta.
in consecinta, reclamantul nu a depus actele solicitate prin adresa nr. 66146 / 27.07.2009 si anume : cererea tipizata de restituire, cartea de identitate a vehiculului cu noxele, documentul din care sa rezulte data primei inmatriculara.
Din analiza dispozitiilor art. 90, art. 25 si art. 28 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene, rezulta ca sunt interzise statului membru orice masuri de natura a proteja industria interna prin aplicarea unor taxe superioare produselor de import din statele membre, decat taxele aplicate sectorului de productie de referinta, in speta, industria de automobile.
Ca urmare, s-a apreciat ca OUG nr. 50/2008 nu protejeaza industria de automobile din Romania, taxa de prima inmatriculare fiind perceputa si pentru aceste produse si ca urmare norma interna nu contravine normei comunitare.
In drept au fost invocate dispozitiile OUG nr. 50/2008, HG nr. 686/2006, OUG nr. 7/18.02.2009.
Parata D.G.F.P Bacau a formulat intampinare prin care invocat exceptia tardivitatii introducerii plangerii prealabile fiind depasit termenul de 30 de zile prevazut de art. 7 din Legea nr. 554/2004, plangerea prealabila fiind formulata in termen de 2 ani si 7 luni de la data achitarii taxei de prima inmatriculare.
Pe fondul cauzei s-a solicitat admiterea in parte a actiunii, respectiv restituirea sumei reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, potrivit procedurii de restituire reglementate de HG nr. 686/2008.
Astfel, prin OUG nr. 50/2008, intrata in vigoare la data de 01.07.2008 a fost instituita taxa de poluare pentru autovehicule in baza acestei ordonante fiind emisa HG nr. 686/2008 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr.50/2008.
Art.11 din OUG nr. 50/2008 instituie temeiul legal pentru restituirea diferentei dintre suma achitata de contribuabil in perioada 0.01.2007-30.06.2008 cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor privind taxa pe poluare pentru autovehicol, procedura de restituire fiind reglementata la Cap VI Sectiunea 1, art.6 din Anexa la HG nr. 686/200.
S-a mai aratat ca Infograma nr. 5899/26.06.2008 transmisa de Reprezentanta Permanenta a Romaniei pe langa U.E – Bruxelles, se arata ca expertul D.G. TAXUD a mentionat ca prevederile proiectului de norme metodologice privind taxa pe poluare pentru autovehicule, transmis Comisiei in data de 25.06.2008 sunt conforme cu criteriile europene.
De asemeni, parata D.G.F.P Bacau a invocat si exceptia de litispendenta, exceptie care a fost respinsa prin incheierea din data de 20.01.2010.
Instanta analizand probatoriile administrate in cauza retine urmatoarele:
Referitor la solicitarea paratei A.F.P Bacau de a se introduce in cauza Administratia Fondului pentru Mediu instanta urmeaza a o respinge, avand in vedere ca reclamantul nu a solicitat restituirea taxei pe poluare ci a taxei de prima inmatriculare, taxa care a fost achitata la bugetul de stat prin Trezoreria Municipiului Bacau.
Referitor la exceptia tardivitatii formularii plangerii prealabile, instanta urmeaza a o respinge pentru urmatoarele considerente:
Conform dispozitiilor art. 7(1) din Legea nr.54/2004 „ Inainte de a se adresa instantei de contencios competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie sa solicite autoritatii publice emitente sau autoritatii ierarhic superioare, daca aceasta exista, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea in tot sau in parte a acesteia”.
Ori, in speta, reclamantul nu a solicitat revocarea vreunui act administrativ individual pentru a se aplica termenul de 30 de zile reglementat la art. 7 din Legea nr. 554/2004, ci restituirea unei sume de bani, situatie in care se aplica dispozitiile art. 3 din Decretul nr. 167/1958, actiunea fiind introdusa in termenul general de prescriptie de 3 ani.
Pe fondul cauzei, instanta retine urmatoarele:
Reclamantul a achitat la Trezoreria Bacau cu chitanta din 26.01.2007 suma de 3075 lei reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule conform art. 214 2 Cod Fiscal, taxa impusa prin HG nr.44/2004 privind Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 cu referire la art. 214 1 - 2142 Cod Fiscal.
Prin adresa nr.66146/27.01.2009 si nr. 71397/04.08.2009 reclamantul a solicitat restituirea taxei achitate, dar prin adresa nr. 66146/27.07.2009 si nr. 71397/05.08.2009, A.F.P Bacau comunica reclamantului ca restituirea sumei solicitate se face cu aplicarea dispozitiilor OUG nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare si art. 6 din HG nr. 686/2008 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a ordonantei, acte normative din care nu rezulta ca este protejata industria de automobile din Romania si ca urmare norma interna nu contravine normei comunitare.
Instanta retine faptul ca dispozitiile art. 148 alin.2 din Constitutia Romaniei statueaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne. Aliniatul 4 al aceluiasi articol mentioneaza ca intre alte institutii autoritatea judecatoreasca garanteaza ducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din aliniatul 2 mentionat.
Ori, taxa de prima inmatriculare, este o taxa nelegala, care vine in contradictie cu normele europene aplicabile in materie respectiv art. 90 paragraful 1 din tratatul Comunitatii Europene care prevede ca „ Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare”.
Ca urmare, prevederile mentionate din tratat, limiteaza libertatea statelor in materie fiscala de a restrictiona libera circulatie a marfurilor , prin interzicerea taxelor discriminatorii si protectioniste. Astfel, art. 90 (1) interzice discriminarea fiscala intre produsele importate si cele provenind de pe piata interna si care sunt de natura similara. Esentialul acestei taxe interzise este ca perceperea ei este determinata de traversarea granitei de catre autoturismul supus taxei, dintr-o tara comunitara, in Romania.
In dreptul intern, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule a fost introdusa in Codul Fiscal prin Legea nr. 343/2006, sub forma unui nou impozit cu aplicabilitate de la 1.01.2007, initial pentru toate autovehiculele iar dupa modificarea Legii nr. 343/2006 prin OUG nr.110/2006, a fost restransa la toate autoturismele si autovehiculele inclusiv cele comerciale, prevazandu-se categorii de persoane exceptate (cele cu handicap, misiuni diplomaticeetc), cat si situatii de scutire de la plata taxei, in cazul vehicolelor istorice etc.
Potrivit art. 2141-2143 Codul Fiscal si pct. 31 1- 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se plateste cu ocazia primei inmatriculari in Romania, de catre persoana fizica sau juridica care face inmatricularea atat pentru autoturisme si autovehicule noi cat si pentru cele rulate, aduse din import din statele comunitare, ori din alte state.
Avand in vedere dispozitiile legale mentionate, instanta urmeaza a inlatura apararile paratelor, in speta de fata nefiind aplicabile dispozitiile OUG nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare, cu modificarile ulterioare, HG nr.686/2008 privind aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a OUG nr. 50/2008, a OG nr. 7/2009, iar pe de alta parte aceste dispozitii legale nu pot avea efect retroactiv, in cauza fiind aplicabile in mod direct dispozitiile din dreptul comunitar, care au prioritate fata de dreptul national, statul nostru asumandu-si obligatia de a respecta dispozitiile din tratatele originale ale Comunitatii dinainte de aderare ( Legea nr. 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana).
Ca urmare, a efectului direct al art 90(1) din Tratat, pentru ordinea juridica interna a Romaniei, instanta constata ca dispozitiile art. 2141-2143 din Codul Fiscal sunt reglementari contrare si deci nu pot fi aplicabile spetei de fata.
Instanta, apreciind ca au fost incalcate dispozitiile art. 90 din Tratat, prin dispozitiile art. 2141-2143 Cod Fiscal, va admite actiunea urmand a obliga paratele sa restituie reclamantului suma de 3075 lei achitata cu chitanta seria TS 3 A nr. 6540184/26.01.2007 reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule.
In baza art. 124 coroborat cu art. 70 din Codul de procedura fiscala instanta va obliga paratele sa achite reclamantului si dobanda legala incepand cu data de 21.01.2007, pana la data restituirii efective a sumei de 3075 lei.
In baza art. 274 Cod procedura civila instanta va obliga paratele sa achite reclamantului suma de 39,6 lei cu titlu de cheltuieli de judecata
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017
Reziliere contract - Hotarare nr. 262 din data de 23.03.2018
Contestatie la executare - Hotarare nr. 220 din data de 30.01.2018
Litigiu Curtea de Conturi - Hotarare nr. 176 din data de 01.03.2018
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
