Evaziune fiscala - persoane juridice
(Sentinta penala nr. 587 din data de 22.12.2014 pronuntata de Tribunalul Bacau)Prin rechizitoriul procurorului de la Parchetul de pe langa Tribunalul Bacau nr. 629/P/2011 din 23.06.2014 s-a dispus trimiterea in judecata a inculpatilor:
P.C., pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscal? prevazut? de art. 9 alin. 1 lit. b din L. 241/2005 constand in aceea ca in perioada 01.07.2011 – 27.07.2012, in scopul sustragerii contribuabilului S.C. G.C. S.R.L. de la indeplinirea obligatiilor fiscale, a omis sa evidentieze in actele contabile veniturile realizate din activitatea de exploatare a trei aparate videoelectronice de tip slot-machine, avand seriile 846, 064 si 063, amplasate in spatiul apartinand S.C. A. S.R.L. din comuna P.T., cauzand un prejudiciu bugetului de stat in suma de 564 lei (impozit pe profit) si
S.C. G.C. S.R.L. Brasov, pentru s?varsirea infractiunilor prevazute de art. 23 alin. 1 din O.U.G. 77/2009 si art. 9 alin. 1 lit. b din L. 241/2005, cu aplicarea art. 33 lit. a C.pen. anterior constand in aceea c? in perioada 01.07.2011 – 27.07.2012 a desf?surat f?r? licent? activitate de exploatare a trei aparate videoelectronice de tip slot-machine, avand seriile 846, 064 si 063, amplasate in spatiul apartinand S.C. A. S.R.L. din comuna P.T., cauzand un prejudiciu bugetului de stat in sum? de 31.000 lei (contravaloarea taxei de licent? si a autorizatiilor de exploatare), iar in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale, a omis sa evidentieze in actele contabile ale S.C. G.C. S.R.L. veniturile realizate din activitatea sus-mentionat?, cauzand un prejudiciu bugetului de stat in suma de 564 lei (impozit pe profit).
Prin incheierea judecatorului de camera preliminara de la Tribunalul Bacau nr. 127P/4.09.2014 s-a constatat legalitatea sesizarii instantei cu rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Bacau nr. 629/P/2011 din 23.06.2014, a administrarii probelor si a efectuarii actelor de urmarire penala si a dispus inceperea judecatii fata de inculpati.
Inculpatii nu s-au prezentat la nici un termen de judecata, desi au fost legal citati.
Din ansamblul probatoriului administrat in cauza instanta retine urmatoarele:
Persoana juridica S.C. G.C. S.R.L. Brasov a fost infiintat? in anul 2007, avand ca asociat unic si administrator cu puteri depline pe numitul P.M..
Prin procura special? autentificat? sub nr. 550 din data de 21.02.2011 la B.N.P. T.V. si B.V.D., administratorul statutar P.M. l-a imputernicit pe inculpatul P.C., s? administreze cu puteri depline S.C. G.C. S.R.L.
Persoana juridic? inculpat? a avut ca obiect principal de activitate „jocuri de noroc si pariuri” si a desf?surat activit?ti de exploatare a 50 de aparate videoelectronice de tip slot-machine.
La data de 27.07.2011, organele de cercetare penala din cadrul Inspectoratului de Politie Judetean Bacau - Serviciul de Investigare a Fraudelor au efectuat un control la punctul de lucru al S.C. A. S.R.L. din comuna P.T., jud. Bac?u, ocazie cu care in incinta barului detinut de societate au fost gasite trei aparate videoelectronice de tip slot-machine cu castiguri in bani, avand seriile 846, 064 si 063, aflate in functiune si exploatate de c?tre diferiti juc?tori.
In urma verific?rilor efectuate s-a stabilit c? cele trei aparate videoelectronice identificate in locatia din com. P.T. apartineau S.C. G.C. S.R.L., care a detinut autorizatii de exploatare pentru acestea pana la 30.06.2011 - data de la care acestea nu au mai fost prelungite (a se vedea in acest sens adresa nr. 730731/17.08.2011 emisa de Ministerul Finantelor Publice - Directia Generala de Management a Domeniilor Reglementate Specific).
Cu prilejul audierii, inculpatul P.C. - administrator imputernicit al S.C. G.C. S.R.L. - a declarat ca autorizatiile de exploatare pentru cele 50 de aparate videoelectronice detinute de societate nu au fost prelungite ulterior datei de 30.06.2011 din lipsa resurselor financiare, iar dupa aceast? dat? au fost retrase 47 de aparate videoelectronice cu castiguri in bani din locurile in care erau amplasate, insa a pastrat cele trei aparate videoelectronice cu castiguri in bani in locatia din com. P.T., care nu erau mentionata in autorizatii.
Din cercet?rile efectuate s-a stabilit si faptul c? veniturile obtinute in urma exploat?rii celor trei aparate videoelectronice cu castiguri in bani amplasate in com. P.T. nu au fost evidentiate in evidenta contabil? a S.C. G.C. S.R.L. Brasov; din procesul-verbal nr. 121308 intocmit la data de 01.03.2012 de Garda Financiar? – Sectia Brasov rezult? c? prejudiciul cauzat bugetului consolidat al statului ca urmare a neinregistr?rii veniturilor obtinute de societatea inculpat? la punctul de lucru din localitatea P.T., jud. Bac?u, apartinand S.C. A. S.R.L. este de 564 lei.
Potrivit art. 23 alin. 1 din OUG 77/2009 modificat? „Desfasurarea fara licenta sau autorizatie a oricareia dintre activitatile din domeniul jocurilor de noroc constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda”.
Elementul material al infractiunii s-a concretizat in actiunea de exploatare a trei aparate de videoelectronice cu castiguri in bani, de tip slot-machine, in cursul lunii iulie 2011, f?r? licent? si autorizatii.
Urmarea imediat? a constat in prejudicierea bugetului de stat cu suma de 31.000 lei, constand in neplata taxei pentru licent? si a taxelor pentru autorizatiile de exploatare aferente cele 3 aparate videoelectronice.
Leg?tura de cauzalitate rezult? din ins?si materialitatea faptelor (ex re).
Sub aspectul laturii subiective, fapta a fost s?v?rsit? cu vinov?tie (in forma intentiei directe) de c?tre persoana juridic? S.C. G.C. S.R.L. – prin administratorul imputernicit P.C..
Trebuie precizat c? prin rechizitoriul nr. 629/P/2011 din data de 05.09.2013 s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale si trimiterea in judecat? a inculpatului P.C. pentru infractiunea prev?zut? de art. 23 alin. 1 din OUG 77/2009, astfel incat in prezenta cauza doar persoana juridic? S.C. G.C. S.R.L. a fost trimisa in judecata pentru aceasta fapta.
Potrivit art. 9 alin. 1 lit. b din L. 241/2005 “Constituie infractiuni de evaziune fiscala (...) urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale (...) omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate”.
Potrivit dispozitiilor art. 10 din L. 82/1991 „Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 (n.n. societati comerciale, etc. ) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective”, precum si dispozitiile art. 20 alin. 1 din O.G. 92/2003 conform c?ruia „ Reprezentantii legali ai persoanelor fizice si
juridice (…) sunt obligati sa indeplineasca obligatiile fiscale ale persoanelor reprezentate, in numele si din averea acestora”.
Responsabilitatea pentru neinregistrarea veniturilor obtinute de S.C. G.C. S.R.L. revine administratorului imputernicit P.C., care a actionat in numele sau in interesul contribuabilului ori in realizarea obiectului de activitate al acestuia , in baza procurii speciale sub nr. 550 din data de 21.02.2011 la B.N.P. T.V. si B.V.D..
Elementul material al infractiunii s-a concretizat in omisiunea inregistr?rii de c?tre administratorul imputernicit P.C. in evidenta contabil? a S.C. G.C. S.R.L. a veniturilor realizate in urma expoat?rii unui num?r de 3 aparate cu castiguri in bani, in incinta barului apartinand S.C. A. S.R.L. din comuna P.T., jud. Bac?u.
Imprejurarea c? veniturile realizate provin dintr-o activitate ilicit? (desf?surarea f?r? licent? a oricareia dintre activitatile din domeniul jocurilor de noroc) este irelevant? intrucat „in lumina jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, dreptul de a nu contribui la propria incriminare nu confera imunitate pentru infractiunea de evaziune fiscala prevazuta in art. 9 alin. 1 lit. b din Legea nr. 241/2005, savarsita prin omisiunea evidentierii in actele contabile a operatiunilor comerciale efectuate cu privire la bunuri de provenienta ilicita sau a veniturilor realizate din comercializarea unor astfel de bunuri. Infractiunea de evaziune fiscala prevazuta in art. 9 alin. 1 lit. b din Legea nr. 241/2005 constituie o infractiune in sine, independenta de raspunderea penala pentru actele care au stat la baza realizarii veniturilor, iar dreptul de a nu contribui la propria incriminare nu poate fi interpretat ca reprezentand o forma generala de imunitate oferita oricaror actiuni motivate de dorinta de a scapa de raspundere penala”.
Urmarea imediat? a constat in prejudicierea bugetului de stat cu suma de 564 lei (impozit pe profit).
Leg?tura de cauzalitate rezult? din ins?si materialitatea faptei (ex re).
Sub aspectul laturii subiective, fapta a fost s?v?rsit? cu vinov?tie de c?tre administratorul imputernicit P.C., in forma intentiei directe calificat? prin scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
Potrivit art. 135 alin. 1 C.pen. este atras? r?spunderea penal? a persoanei juridice S.C. G.C. S.R.L. pentru infractiunile sus-mentionate, s?varsite in realizarea obiectului de activitate al acesteia.
De mentionat c? inculpata S.C. G.C. S.R.L. a avut ca obiect principal de activitate „jocuri de noroc si pariuri” , iar cele 3 jocuri de noroc de tip slot-machine f?ceau parte din fondul de comert al societ?tii, fiind afectate desf?sur?rii de activit?ti comerciale si realiz?rii de venituri.
La retinerea situatiei de fapt, instanta a avut ca mijloace de proba: procesul-verbal de constatare a infractiunii, adresa nr. 730731 a Ministerului Finantelor Publice, declaratiile inculpatului P.C., procura speciala autentificata cu nr. 550 din 21.02.2011.
In drept, fapta inc. P.C. intruneste elementele constitutive ale infractiunii de evaziune fiscala prev. de art. 9 al. 1 lit. b Lg. 241/2005 pentru care va fi condamnat.
Faptele inculpatei SC G.C. SRL Brasov intrunesc elementele constitutive ale infractiunilor prevazute de art. 9 al. 1 lit. b Lg. 241/2005 si art. 23 al. 1 OUG 77/2009 pentru are care va fi condamnata.
Cu privire la legea penala mai favorabila instanta apreciaza ca, codul penal din 1969 este mai favorabil pentru inculpat sub aspectul modalitatii de executare, iar pentru inculpata cu privire la pedeapsa aplicabila concursului de infractiuni, motiv pentru care se vor retine si dispozitiile art. 5 cod penal.
La individualizarea judiciara a pedepsei aplicata inc. P.C., instanta a avut in vedere imprejurarile comiterii faptei, gradul de pericol social redus, conduita anterioara a inculpatului, valoarea mica a prejudiciului, precum si ca a recunoscut si regreta sincer comiterea faptei, periculozitatea inculpatului care nu poseda antecedente penale retinandu-se si circumstantele atenuante judiciare prevazute de art. 74 lit. a,c si 76 lit. d cod penal 1969.
Fata de acestea, instanta apreciaza ca aplicarea unei pedepse privativa de libertate orientata sub minimul special prevazut de lege este necesara si suficienta pentru reeducarea inculpatului.
Avand in vedere imprejurarile savarsirii infractiunii, gravitatea ei, valoarea redusa a pagubei si persoana inculpatului care este infractor primar, instanta considera ca scopul preventiv-educativ al pedepsei poate fi atins fara executarea acesteia in regim de penitenciar.
Ca atare, in baza art. 81 cod penal 1969 va suspenda conditionat executarea pedepsei.
Se va fixa termen de incercare de 2 ani si 6 luni conform art. 82 C.penal din 1969 si se va atrage atentia inculpatului asupra dispozitiilor art. 83 C.penal din 1969.
Se va suspenda executarea pedepsei accesorii pe durata suspendarii conditionate a executarii pedepsei potrivit art. 71 al. 5 C.penal din 1969.
La individualizarea judiciara a pedepsei aplicata inc. SC G.C. SRL Brasov instanta a avut in vedere imprejurarile concrete ale comiterii faptelor, gravitatea acestora, valoarea prejudiciului cauzat bugetului de stat, faptul ca nu poseda antecedente penale, apreciind ca aplicarea unor pedepse pecuniare orientate spre minimul special prevazut de lege sunt necesare si suficiente pentru reeducarea inculpatei.
Intrucat faptele sunt comise in stare de concurs real, instanta in baza art. 33 lit. a, art. 40/1 al. 1,3 si 35 cod penal 1969 va contopi pedepsele aplicate in pedeapsa cea mai grea.
In temeiul art. 47915 al. 1 C.pr.penala rap. la art. 713 al. 2 C.penal din 1969 se va atrage atentia inculpatei asupra nerespectarii dispozitiilor art. 531 al. 3 lit. e C.penal din 1969 ce are drept consecinta suspendarea activitatii sau a uneia din activitatile societatii.
Pe langa raspunderea penala a inculpatilor este angajata si raspunderea civila a acestora pentru repararea prin plata a prejudiciilor cauzate prin fapta proprie.
Astfel, potrivit art. 14, art. 346 C.pr.penala din 1969 vaobliga pe inculpati sa plateasca in solidar (inculpata prin lichidatorul judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov) partii civile Ministerul Finantelor Publice – ANAF suma de 563 lei despagubiri civile si pe inculpata prin lichidator judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov suma de 31.000 lei despagubiri civile partii civile Ministerul Finantelor Publice – ANAF.
Conform art. 13 Legea nr. 241/2005 se va dispune comunicarea catre O.R.C. a prezentei hotariri la raminerea definitiva.
In baza art. 191 C.pr.penala va obliga pe fiecare inculpat-inculpata prin lichidator judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov sa plateasca statului cite 500 lei cheltuieli judiciare.
Se va constata ca inculpatii au fost reprezentati de aparatori din oficiu.
1.Condamna pe inc. P.C., pentru comiterea infractiunii de evaziune fiscala prevaz. de art. 9 al. 1 lit. b Legea nr. 241/2005 cu aplic. art. 74 lit. a,c si art. 76 lit. d C.penal din 1969 si art. 5 C.penal la pedeapsa de 6 luni inchisoare.
Interzice inculpatului exercitiul drepturilor prevaz. de art. 64 lit. a teza a II a si lit. b C.penal din 1969 pe durata si in conditiile prevaz. de art. 71 al. 2 C.penal din 1969.
In baza art. 81 C. penal din 1969 suspenda conditionat executarea pedepsei.
Fixeaza termen de incercare de 2 ani si 6 luni conform art. 82 C.penal din 1969 si atrage atentia inculpatului asupra dispozitiilor art. 83 C.penal din 1969.
Suspenda executarea pedepsei accesorii pe durata suspendarii conditionate a executarii pedepsei potrivit art. 71 al. 5 C.penal din 1969.
2.Condamna pe inc. S.C. G.C. S.R.L. Brasov pentru comiterea infractiunilor:
-evaziune fiscala prevaz. de art. 9 al. 1 lit. b Legea nr. 241/2005 cu aplic. art. 5 C.penal la pedeapsa de 10 000 lei amenda penala si pedeapsa complementara prevaz. de art. 531 al. 3 lit. e teza a II a C.penal din 1969 a afisarii hotaririi de condamnare pe o perioada de 2 luni la sediul societatii;
-art. 23 al. 1 OUG nr. 77/2009 cu aplic. art. 5 C.penal la pedeapsa de 7000 lei amenda penala.
Potrivit art. 33 lit. a, art. 401 al. 1,3 si art. 35 C.penal din 1969 contopeste pedepsele aplicate in pedeapsa cea mai grea.
Pedeapsa de executat: 10.000 lei amenda penala si pedeapsa complementara prevaz. de art. 531 al. 3 lit. e teza a II a C.penal din 1969 a afisarii hotaririi de condamnare pe o perioada de 2 luni la sediul societatii.
In temeiul art. 47915 al. 1 C.pr.penala rap. la art. 713 al. 2 C.penal din 1969 atrage atentia inculpatei asupra nerespectarii dispozitiilor art. 531 al. 3 lit. e C.penal din 1969 ce are drept consecinta suspendarea activitatii sau a uneia din activitatile societatii.
Potrivit art. 47914 al. 1 C.pr.penala din 1969 dispune comunicarea la raminerea definitiva a prezentei hotariri persoanei juridice in vederea afisarii hotaririi de condamnare.
In baza art. 118 lit. b C.penal din 1969 confisca cele 3 aparate videoelectronice de tip slot-machine cu seriile 846, 064 si 063 apartinind inculpatei.
Potrivit art. 14, art. 346 C.pr.penala din 1969 obliga pe inculpati sa plateasca in solidar (inculpata prin lichidatorul judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov) partii civile Ministerul Finantelor Publice – ANAF suma de 563 lei despagubiri civile si pe inculpata prin lichidator judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov suma de 31.000 lei despagubiri civile partii civile Ministerul Finantelor Publice – ANAF.
Conform art. 13 Legea nr. 241/2005 dispune comunicarea catre O.R.C. a prezentei hotariri la raminerea definitiva.
In baza art. 191 C.pr.penala obliga pe fiecare inculpat-inculpata prin lichidator judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov sa plateasca statului cite 500 lei cheltuieli judiciare.
Constata ca inculpatii au fost reprezentati de aparatori din oficiu.
Cu drept de apel in termen de 10 zile de la comunicare.
P.C., pentru savarsirea infractiunii de evaziune fiscal? prevazut? de art. 9 alin. 1 lit. b din L. 241/2005 constand in aceea ca in perioada 01.07.2011 – 27.07.2012, in scopul sustragerii contribuabilului S.C. G.C. S.R.L. de la indeplinirea obligatiilor fiscale, a omis sa evidentieze in actele contabile veniturile realizate din activitatea de exploatare a trei aparate videoelectronice de tip slot-machine, avand seriile 846, 064 si 063, amplasate in spatiul apartinand S.C. A. S.R.L. din comuna P.T., cauzand un prejudiciu bugetului de stat in suma de 564 lei (impozit pe profit) si
S.C. G.C. S.R.L. Brasov, pentru s?varsirea infractiunilor prevazute de art. 23 alin. 1 din O.U.G. 77/2009 si art. 9 alin. 1 lit. b din L. 241/2005, cu aplicarea art. 33 lit. a C.pen. anterior constand in aceea c? in perioada 01.07.2011 – 27.07.2012 a desf?surat f?r? licent? activitate de exploatare a trei aparate videoelectronice de tip slot-machine, avand seriile 846, 064 si 063, amplasate in spatiul apartinand S.C. A. S.R.L. din comuna P.T., cauzand un prejudiciu bugetului de stat in sum? de 31.000 lei (contravaloarea taxei de licent? si a autorizatiilor de exploatare), iar in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale, a omis sa evidentieze in actele contabile ale S.C. G.C. S.R.L. veniturile realizate din activitatea sus-mentionat?, cauzand un prejudiciu bugetului de stat in suma de 564 lei (impozit pe profit).
Prin incheierea judecatorului de camera preliminara de la Tribunalul Bacau nr. 127P/4.09.2014 s-a constatat legalitatea sesizarii instantei cu rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Bacau nr. 629/P/2011 din 23.06.2014, a administrarii probelor si a efectuarii actelor de urmarire penala si a dispus inceperea judecatii fata de inculpati.
Inculpatii nu s-au prezentat la nici un termen de judecata, desi au fost legal citati.
Din ansamblul probatoriului administrat in cauza instanta retine urmatoarele:
Persoana juridica S.C. G.C. S.R.L. Brasov a fost infiintat? in anul 2007, avand ca asociat unic si administrator cu puteri depline pe numitul P.M..
Prin procura special? autentificat? sub nr. 550 din data de 21.02.2011 la B.N.P. T.V. si B.V.D., administratorul statutar P.M. l-a imputernicit pe inculpatul P.C., s? administreze cu puteri depline S.C. G.C. S.R.L.
Persoana juridic? inculpat? a avut ca obiect principal de activitate „jocuri de noroc si pariuri” si a desf?surat activit?ti de exploatare a 50 de aparate videoelectronice de tip slot-machine.
La data de 27.07.2011, organele de cercetare penala din cadrul Inspectoratului de Politie Judetean Bacau - Serviciul de Investigare a Fraudelor au efectuat un control la punctul de lucru al S.C. A. S.R.L. din comuna P.T., jud. Bac?u, ocazie cu care in incinta barului detinut de societate au fost gasite trei aparate videoelectronice de tip slot-machine cu castiguri in bani, avand seriile 846, 064 si 063, aflate in functiune si exploatate de c?tre diferiti juc?tori.
In urma verific?rilor efectuate s-a stabilit c? cele trei aparate videoelectronice identificate in locatia din com. P.T. apartineau S.C. G.C. S.R.L., care a detinut autorizatii de exploatare pentru acestea pana la 30.06.2011 - data de la care acestea nu au mai fost prelungite (a se vedea in acest sens adresa nr. 730731/17.08.2011 emisa de Ministerul Finantelor Publice - Directia Generala de Management a Domeniilor Reglementate Specific).
Cu prilejul audierii, inculpatul P.C. - administrator imputernicit al S.C. G.C. S.R.L. - a declarat ca autorizatiile de exploatare pentru cele 50 de aparate videoelectronice detinute de societate nu au fost prelungite ulterior datei de 30.06.2011 din lipsa resurselor financiare, iar dupa aceast? dat? au fost retrase 47 de aparate videoelectronice cu castiguri in bani din locurile in care erau amplasate, insa a pastrat cele trei aparate videoelectronice cu castiguri in bani in locatia din com. P.T., care nu erau mentionata in autorizatii.
Din cercet?rile efectuate s-a stabilit si faptul c? veniturile obtinute in urma exploat?rii celor trei aparate videoelectronice cu castiguri in bani amplasate in com. P.T. nu au fost evidentiate in evidenta contabil? a S.C. G.C. S.R.L. Brasov; din procesul-verbal nr. 121308 intocmit la data de 01.03.2012 de Garda Financiar? – Sectia Brasov rezult? c? prejudiciul cauzat bugetului consolidat al statului ca urmare a neinregistr?rii veniturilor obtinute de societatea inculpat? la punctul de lucru din localitatea P.T., jud. Bac?u, apartinand S.C. A. S.R.L. este de 564 lei.
Potrivit art. 23 alin. 1 din OUG 77/2009 modificat? „Desfasurarea fara licenta sau autorizatie a oricareia dintre activitatile din domeniul jocurilor de noroc constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda”.
Elementul material al infractiunii s-a concretizat in actiunea de exploatare a trei aparate de videoelectronice cu castiguri in bani, de tip slot-machine, in cursul lunii iulie 2011, f?r? licent? si autorizatii.
Urmarea imediat? a constat in prejudicierea bugetului de stat cu suma de 31.000 lei, constand in neplata taxei pentru licent? si a taxelor pentru autorizatiile de exploatare aferente cele 3 aparate videoelectronice.
Leg?tura de cauzalitate rezult? din ins?si materialitatea faptelor (ex re).
Sub aspectul laturii subiective, fapta a fost s?v?rsit? cu vinov?tie (in forma intentiei directe) de c?tre persoana juridic? S.C. G.C. S.R.L. – prin administratorul imputernicit P.C..
Trebuie precizat c? prin rechizitoriul nr. 629/P/2011 din data de 05.09.2013 s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale si trimiterea in judecat? a inculpatului P.C. pentru infractiunea prev?zut? de art. 23 alin. 1 din OUG 77/2009, astfel incat in prezenta cauza doar persoana juridic? S.C. G.C. S.R.L. a fost trimisa in judecata pentru aceasta fapta.
Potrivit art. 9 alin. 1 lit. b din L. 241/2005 “Constituie infractiuni de evaziune fiscala (...) urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale (...) omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate”.
Potrivit dispozitiilor art. 10 din L. 82/1991 „Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 (n.n. societati comerciale, etc. ) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective”, precum si dispozitiile art. 20 alin. 1 din O.G. 92/2003 conform c?ruia „ Reprezentantii legali ai persoanelor fizice si
juridice (…) sunt obligati sa indeplineasca obligatiile fiscale ale persoanelor reprezentate, in numele si din averea acestora”.
Responsabilitatea pentru neinregistrarea veniturilor obtinute de S.C. G.C. S.R.L. revine administratorului imputernicit P.C., care a actionat in numele sau in interesul contribuabilului ori in realizarea obiectului de activitate al acestuia , in baza procurii speciale sub nr. 550 din data de 21.02.2011 la B.N.P. T.V. si B.V.D..
Elementul material al infractiunii s-a concretizat in omisiunea inregistr?rii de c?tre administratorul imputernicit P.C. in evidenta contabil? a S.C. G.C. S.R.L. a veniturilor realizate in urma expoat?rii unui num?r de 3 aparate cu castiguri in bani, in incinta barului apartinand S.C. A. S.R.L. din comuna P.T., jud. Bac?u.
Imprejurarea c? veniturile realizate provin dintr-o activitate ilicit? (desf?surarea f?r? licent? a oricareia dintre activitatile din domeniul jocurilor de noroc) este irelevant? intrucat „in lumina jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, dreptul de a nu contribui la propria incriminare nu confera imunitate pentru infractiunea de evaziune fiscala prevazuta in art. 9 alin. 1 lit. b din Legea nr. 241/2005, savarsita prin omisiunea evidentierii in actele contabile a operatiunilor comerciale efectuate cu privire la bunuri de provenienta ilicita sau a veniturilor realizate din comercializarea unor astfel de bunuri. Infractiunea de evaziune fiscala prevazuta in art. 9 alin. 1 lit. b din Legea nr. 241/2005 constituie o infractiune in sine, independenta de raspunderea penala pentru actele care au stat la baza realizarii veniturilor, iar dreptul de a nu contribui la propria incriminare nu poate fi interpretat ca reprezentand o forma generala de imunitate oferita oricaror actiuni motivate de dorinta de a scapa de raspundere penala”.
Urmarea imediat? a constat in prejudicierea bugetului de stat cu suma de 564 lei (impozit pe profit).
Leg?tura de cauzalitate rezult? din ins?si materialitatea faptei (ex re).
Sub aspectul laturii subiective, fapta a fost s?v?rsit? cu vinov?tie de c?tre administratorul imputernicit P.C., in forma intentiei directe calificat? prin scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
Potrivit art. 135 alin. 1 C.pen. este atras? r?spunderea penal? a persoanei juridice S.C. G.C. S.R.L. pentru infractiunile sus-mentionate, s?varsite in realizarea obiectului de activitate al acesteia.
De mentionat c? inculpata S.C. G.C. S.R.L. a avut ca obiect principal de activitate „jocuri de noroc si pariuri” , iar cele 3 jocuri de noroc de tip slot-machine f?ceau parte din fondul de comert al societ?tii, fiind afectate desf?sur?rii de activit?ti comerciale si realiz?rii de venituri.
La retinerea situatiei de fapt, instanta a avut ca mijloace de proba: procesul-verbal de constatare a infractiunii, adresa nr. 730731 a Ministerului Finantelor Publice, declaratiile inculpatului P.C., procura speciala autentificata cu nr. 550 din 21.02.2011.
In drept, fapta inc. P.C. intruneste elementele constitutive ale infractiunii de evaziune fiscala prev. de art. 9 al. 1 lit. b Lg. 241/2005 pentru care va fi condamnat.
Faptele inculpatei SC G.C. SRL Brasov intrunesc elementele constitutive ale infractiunilor prevazute de art. 9 al. 1 lit. b Lg. 241/2005 si art. 23 al. 1 OUG 77/2009 pentru are care va fi condamnata.
Cu privire la legea penala mai favorabila instanta apreciaza ca, codul penal din 1969 este mai favorabil pentru inculpat sub aspectul modalitatii de executare, iar pentru inculpata cu privire la pedeapsa aplicabila concursului de infractiuni, motiv pentru care se vor retine si dispozitiile art. 5 cod penal.
La individualizarea judiciara a pedepsei aplicata inc. P.C., instanta a avut in vedere imprejurarile comiterii faptei, gradul de pericol social redus, conduita anterioara a inculpatului, valoarea mica a prejudiciului, precum si ca a recunoscut si regreta sincer comiterea faptei, periculozitatea inculpatului care nu poseda antecedente penale retinandu-se si circumstantele atenuante judiciare prevazute de art. 74 lit. a,c si 76 lit. d cod penal 1969.
Fata de acestea, instanta apreciaza ca aplicarea unei pedepse privativa de libertate orientata sub minimul special prevazut de lege este necesara si suficienta pentru reeducarea inculpatului.
Avand in vedere imprejurarile savarsirii infractiunii, gravitatea ei, valoarea redusa a pagubei si persoana inculpatului care este infractor primar, instanta considera ca scopul preventiv-educativ al pedepsei poate fi atins fara executarea acesteia in regim de penitenciar.
Ca atare, in baza art. 81 cod penal 1969 va suspenda conditionat executarea pedepsei.
Se va fixa termen de incercare de 2 ani si 6 luni conform art. 82 C.penal din 1969 si se va atrage atentia inculpatului asupra dispozitiilor art. 83 C.penal din 1969.
Se va suspenda executarea pedepsei accesorii pe durata suspendarii conditionate a executarii pedepsei potrivit art. 71 al. 5 C.penal din 1969.
La individualizarea judiciara a pedepsei aplicata inc. SC G.C. SRL Brasov instanta a avut in vedere imprejurarile concrete ale comiterii faptelor, gravitatea acestora, valoarea prejudiciului cauzat bugetului de stat, faptul ca nu poseda antecedente penale, apreciind ca aplicarea unor pedepse pecuniare orientate spre minimul special prevazut de lege sunt necesare si suficiente pentru reeducarea inculpatei.
Intrucat faptele sunt comise in stare de concurs real, instanta in baza art. 33 lit. a, art. 40/1 al. 1,3 si 35 cod penal 1969 va contopi pedepsele aplicate in pedeapsa cea mai grea.
In temeiul art. 47915 al. 1 C.pr.penala rap. la art. 713 al. 2 C.penal din 1969 se va atrage atentia inculpatei asupra nerespectarii dispozitiilor art. 531 al. 3 lit. e C.penal din 1969 ce are drept consecinta suspendarea activitatii sau a uneia din activitatile societatii.
Pe langa raspunderea penala a inculpatilor este angajata si raspunderea civila a acestora pentru repararea prin plata a prejudiciilor cauzate prin fapta proprie.
Astfel, potrivit art. 14, art. 346 C.pr.penala din 1969 vaobliga pe inculpati sa plateasca in solidar (inculpata prin lichidatorul judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov) partii civile Ministerul Finantelor Publice – ANAF suma de 563 lei despagubiri civile si pe inculpata prin lichidator judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov suma de 31.000 lei despagubiri civile partii civile Ministerul Finantelor Publice – ANAF.
Conform art. 13 Legea nr. 241/2005 se va dispune comunicarea catre O.R.C. a prezentei hotariri la raminerea definitiva.
In baza art. 191 C.pr.penala va obliga pe fiecare inculpat-inculpata prin lichidator judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov sa plateasca statului cite 500 lei cheltuieli judiciare.
Se va constata ca inculpatii au fost reprezentati de aparatori din oficiu.
1.Condamna pe inc. P.C., pentru comiterea infractiunii de evaziune fiscala prevaz. de art. 9 al. 1 lit. b Legea nr. 241/2005 cu aplic. art. 74 lit. a,c si art. 76 lit. d C.penal din 1969 si art. 5 C.penal la pedeapsa de 6 luni inchisoare.
Interzice inculpatului exercitiul drepturilor prevaz. de art. 64 lit. a teza a II a si lit. b C.penal din 1969 pe durata si in conditiile prevaz. de art. 71 al. 2 C.penal din 1969.
In baza art. 81 C. penal din 1969 suspenda conditionat executarea pedepsei.
Fixeaza termen de incercare de 2 ani si 6 luni conform art. 82 C.penal din 1969 si atrage atentia inculpatului asupra dispozitiilor art. 83 C.penal din 1969.
Suspenda executarea pedepsei accesorii pe durata suspendarii conditionate a executarii pedepsei potrivit art. 71 al. 5 C.penal din 1969.
2.Condamna pe inc. S.C. G.C. S.R.L. Brasov pentru comiterea infractiunilor:
-evaziune fiscala prevaz. de art. 9 al. 1 lit. b Legea nr. 241/2005 cu aplic. art. 5 C.penal la pedeapsa de 10 000 lei amenda penala si pedeapsa complementara prevaz. de art. 531 al. 3 lit. e teza a II a C.penal din 1969 a afisarii hotaririi de condamnare pe o perioada de 2 luni la sediul societatii;
-art. 23 al. 1 OUG nr. 77/2009 cu aplic. art. 5 C.penal la pedeapsa de 7000 lei amenda penala.
Potrivit art. 33 lit. a, art. 401 al. 1,3 si art. 35 C.penal din 1969 contopeste pedepsele aplicate in pedeapsa cea mai grea.
Pedeapsa de executat: 10.000 lei amenda penala si pedeapsa complementara prevaz. de art. 531 al. 3 lit. e teza a II a C.penal din 1969 a afisarii hotaririi de condamnare pe o perioada de 2 luni la sediul societatii.
In temeiul art. 47915 al. 1 C.pr.penala rap. la art. 713 al. 2 C.penal din 1969 atrage atentia inculpatei asupra nerespectarii dispozitiilor art. 531 al. 3 lit. e C.penal din 1969 ce are drept consecinta suspendarea activitatii sau a uneia din activitatile societatii.
Potrivit art. 47914 al. 1 C.pr.penala din 1969 dispune comunicarea la raminerea definitiva a prezentei hotariri persoanei juridice in vederea afisarii hotaririi de condamnare.
In baza art. 118 lit. b C.penal din 1969 confisca cele 3 aparate videoelectronice de tip slot-machine cu seriile 846, 064 si 063 apartinind inculpatei.
Potrivit art. 14, art. 346 C.pr.penala din 1969 obliga pe inculpati sa plateasca in solidar (inculpata prin lichidatorul judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov) partii civile Ministerul Finantelor Publice – ANAF suma de 563 lei despagubiri civile si pe inculpata prin lichidator judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov suma de 31.000 lei despagubiri civile partii civile Ministerul Finantelor Publice – ANAF.
Conform art. 13 Legea nr. 241/2005 dispune comunicarea catre O.R.C. a prezentei hotariri la raminerea definitiva.
In baza art. 191 C.pr.penala obliga pe fiecare inculpat-inculpata prin lichidator judiciar F.A.I.P.U.R.L. Brasov sa plateasca statului cite 500 lei cheltuieli judiciare.
Constata ca inculpatii au fost reprezentati de aparatori din oficiu.
Cu drept de apel in termen de 10 zile de la comunicare.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Persoane juridice
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017
Reziliere contract - Hotarare nr. 262 din data de 23.03.2018
Contestatie la executare - Hotarare nr. 220 din data de 30.01.2018
Litigiu Curtea de Conturi - Hotarare nr. 176 din data de 01.03.2018
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018