InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Legea 226/2006. Retroactivitatea legii. Limite de aplicare.

(Decizie nr. 1130 din data de 27.11.2008 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Raporturi de munca | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

   Legea 226/2006. Retroactivitatea legii. Limite de aplicare.
         
     De principiu dispozitiile unui act normativ nu retroactiveaza, iar dispozitiile retroactive , daca exista, trebuie sa fie prevazute expres. In ceea ce priveste Legea 226/2006 dispozitiile retroactiveaza doar pentru perioada 01 04 2001 -17 06 2006 astfel cum rezulta expres din dispozitiile art.1 alin1.
     
Sectia conflicte de munca si asigurari sociale – Decizia civila nr.1130/27 noiembrie 2008
     
     Prin actiunea de asigurari sociale inregistrata la Tribunalul Hunedoara sub nr.8388/97/2006, reclamantul A.G. a chemat in judecata CASA JUDETEANA DE PENSII Hunedoara, solicitand sa fie obligata parata sa-i aplice prev. Legii nr.226/2006 si sa-i asimileze perioada de 29 de ani, 4 luni si 12 zile lucrate in grupa a I-a de munca, ca fiind stagiu de cotizare in conditii speciale de munca si ca urmare sa fie obligata parata sa recalculeze pensia in conformitate cu dispozitiile Legii nr.226/2006 si a Legii nr. 19/2000 iar criteriul de baza in stabilirea drepturilor de pensie sa fie acela ca stagiul total de cotizare utilizat sa fie cel pentru conditii speciale de munca si anume de 20 de ani si nu de 30 de ani, iar acordarea drepturilor de pensie recalculate conform Legii nr.226/2006 si a Legii nr. 19/2000, sa se faca in conformitate cu art.169 din Legea nr. 19/2000 cu plata cheltuielilor de judecata.
     In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca s-a adresat cu cerere scrisa CASEI JUDETENE DE PENSII pentru a i se face aplicarea prevederilor Legii nr.226/2006 iar in raspunsul comunicat de parata i s-a precizat ca nu poate beneficia de prevederile acestui act normativ, aplicarea acestuia facandu-se doar pentru cei pensionati in baza Legii nr. 19/2000 si de asemenea nu poate fi aplicata nici recalcularea pensiei in baza Legii nr.226/2006, cu toate ca a lucrat o perioada de 29 de ani, 4 luni si 12 zile in grupa I-a de munca.
     Prin actiunea formulata reclamantul a invocat exceptia de neconstitutionalitate a prev. art. l, 2, 3 si ale art.2 alin.2 din Legea nr.226/2006 privind incadrarea locurilor de munca, raportat la prev.art.l6 din Constitutia Romaniei. In motivarea exceptiei invocare reclamantul a aratat ca prin aplicarea prev.art.l si 2 a Legii nr.226/2006, doar pentru cei pensionati in perioada 1 aprilie 2001 - 17 iunie 2006 nu si pentru cei pensionati anterior Legii nr. 19/2000, se incalca "art. 16 din Constitutia Romaniei, privind egalitatea cetatenilor in fata legii.
     Parata, prin intampinare, a aratat ca reclamantul este titular de drepturi de pensie stabilite in baza Legii nr.3/1977, conform cu decizia nr. 155833/22.06.1998, iar la data de 16.06.2006 s-a emis buletinul de calcul privind recalcularea pensiei in baza HG nr. 1550/2004 si a OUG nr.4/2005, ulterior fiind emise doua decizii de recalculare, la data de 10.08.2006 si 8.09.2006, ca urmare a depunerii de noi acte de catre titular. In calculul drepturilor de pensie recalculate s-a facut aplicarea actelor normative referitoare la recalculare, astfel ca punctajul mediu anual s-a calculat corect prin impartirea la 30 de ani si nu la 20 de ani asa cum s-a solicitat.
     Cat priveste Legea nr. 226/2006, parata a aratat ca prevederile acestui act normativ nu sunt aplicabile reclamantului, pensionat in anul 1998, incadrarea locurilor de munca in conditii speciale, se face de la data aplicarii Legii nr.226/2006, respectiv 17.06.2006 si retroactiv incepand cu data de 1.04.2001, data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.
     S-a mai aratat referitor la recalcularea drepturilor de pensie in baza Legii nr.226/2006, ca prin pct.14 la Normele de aplicare a Legii nr.226/2006 se stipuleaza expres ca beneficiaza de recalculare, persoanele ale caror drepturi de pensie au fost stabilite in perioada 1.04.2001- 17.06.2006, ceea ce nu este cazul reclamantului.
     Prin sentinta nr.719/LM/2007 a fost respinsa ca nefondata actiunea reclamantului.
     Pentru a pronunta aceasta solutie instanta a retinut urmatoarele considerente:
     Reclamantul A. G. este titular de drepturi de pensie pentru limita de varsta,conform cu Legea nr.3/1977, in baza deciziei nr.155833/22.06.1998.
     Prin decizia cu acelasi numar din data de 16.06.2006 precum si din data de 10.08.2006 si 8.09.2006, reclamantul a beneficiat de recalcularea drepturilor de pensie in baza HG nr. 1550/2004 si OUG nr.4/2005. Astfel, s-a stabilit un punctaj mediu anual mai are fata de cel anterior recalcularii iar la determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat stagiul complet de cotizare de 30 de ani.
     Sustinerea reclamantului referitoare la utilizarea stagiului de cotizare de 20 de ani in loc de 30 de ani in calculul punctajului mediu anul, nu poate fi retinuta.
     Astfel, potrivit art.2 alin.2 din HG nr. 1550/2004, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual, reprezinta vechimea integrala in munca, prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului de pensie de care beneficiaza persoana sau care i se cuvine la data inceperii operatiunilor de evaluare, iar potrivit alin.3 din acelasi articol, pentru peroanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1.07.1977 - 31.03.2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr.3/1977.
     De asemenea si prin Normele tehnice emise de CNPAS Bucuresti in aplicarea HG nr. 1550/2004 se precizeaza ca in situatia pensiilor pentru limita de varsta stabilite in perioada 1.07.1977 - 31.03.2001, stagiul complet de cotizare ce se va utiliza la determinarea punctajului mediu anual este de 25 de ani pentru femei si 30 de ani pentru barbati.
     Prin urmare, parata prin luarea in calcul a unui stagiu complet de cotizare de 30 de ani in situatia reclamantului, cu drepturi de pensie deschise in perioada 1.07.1977 - 31.03.2001, a procedat corect aplicand textele de lege mai sus mentionate.
     Incadrarea locurilor de munca in conditii speciale in baza Legii nr.226/2006, se face incepand cu data de 17.06.2006, data intrarii in vigoare a legii si retroactiv incepand cu data de 1.04.2001, data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000, in situatia indeplinirii de catre angajatori a conditiilor impuse de acest act normativ.
     In art.3 si 4 din Legea nr.226/2006 se prevad modalitatile si conditiile in care asiguratii beneficiaza de pensie limita de varsta, cu reducerea varstei standard de pensionare, astfel ca acest act normativ nu este aplicabil persoanelor titulare a unui drept de pensie stabilit in temeiul unui act normativ anterior Legii nr. 19/2000, cum este cazul reclamantului.
     Recalcularea drepturilor de pensie, in baza Legii nr.226/2006, la care face referire reclamantul este prevazuta expres a se face doar in cazul persoanelor inscrise la pensie in intervalul 1.04.2001 - 17.06.2006, conform pct.14 la Normele de aplicare a Legii nr.226/2006, aprobate prin Ordinul nr.572/2006.
     Prin decizia nr.351/3 aprilie 2007 Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra exceptiei invocate de reclamant, privind neconstitutionalitatea art. 1 si 2 din Legea nr.226/2006, in sensul respingerii exceptiei invocate.
Impotriva acestei solutii a declarat recurs reclamantul solicitand modificarea ei in sensul admiterii actiunii astfel cum a fost formulata.
In dezvoltarea motivelor de recurs recurentul a criticat solutia instantei de fond sustinand ca aceasta este nelegala fiind rezultatul interpretarii gresite e dispozitiilor Legii nr.226/2006. Astfel, se arata in esenta ca instanta de fond a retinut eronat ca incadrarea locurilor de munca in unitati speciale in baza Legii nr.226/2006 se face de la data intrarii in vigoare a acestei legi si retroactiv incepand cu 01.04.2001. Se sustine ca o astfel de interpretare este gresita deoarece nu rezulta din textul si spiritul legii .
Sub un al doilea motiv recurentul sustine ca in mod eronat tribunalul si-a bazat solutia pe dispozitiile Normelor tehnice de aplicare a Legii nr.226/2006, norme care sunt contrare legii.
Se mai sustine ca o alta interpretare ar duce la solutii discriminatorii si la nerespectarea principiului dreptului castigat.
Prin intampinare intimata a solicitat respingerea recursului ca nefondat sustinandu-se in esenta ca solutia instantei de fond este legala si temeinica.
Deliberand asupra recursului prin prisma motivelor invocate si din oficiu, in limitele prev. de art. 306 alin. 2 din codul de procedura civila Curtea retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor Legii nr.226/2006 :
Art. 1 - (1) Incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute in anexa nr. 1.
    (2) Locurile de munca prevazute la alin. (1) sunt cele din unitatile prevazute in anexa nr. 2, care au obtinut avizul pentru indeplinirea procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.025/2003 privind metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca in conditii speciale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2 - (1) Perioadele de timp in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locurile de munca prevazute la art. 1 sunt stagii de cotizare in conditii speciale.
  (2) Sunt asimilate stagiului de cotizare in conditii speciale perioadele de timp anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in care asiguratii si-au desfasurat activitatea, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, in locurile de munca incadrate conform legislatiei anterioare in grupa I de munca si care, potrivit prezentei legi, sunt incadrate in conditii speciale.
     Fata de aceste dispozitii legale sustinerea recuentului in sensul ca instanta de fond a apreciat gresit ca legea se aplica doar celor ale caror drepturi de pensie s-au deschis dupa data de 01.04.2001 este nefondata. De principiu un act normativ nu retroactiveaza, iar dispozitiile retroactive , daca exista trebuie sa fie prevazute expres. In ceea ce priveste Legea nr.226/2006 dispozitiile retroactiveaza  pentru perioada 01.04.2001 -17.06.2006 astfel cum rezulta expres din dispozitiile art.1 alin1.
     Sustinerile recurentului in sensul ca alin 2 al art. 2 din lege ar justifica aplicarea acestei legi si celor pensionati anterior intrarii in vigoare a legii 19/2000 sunt nefondate. Aceste dispozitii asimileaza conditiilor speciale de munca perioadele in care asiguratii si-au desfasurat activitatea in grupa I de munca, potrivit legislatiei anterioare in vederea pensionarii in temeiul Legii 19/2000 ( o persoana pensionata ulterior datei de 01.04.2001 poate sa aiba stagii de cotizare realizate atat in grupa I de munca potrivit legislatiei anterioare cat si in conditii speciale de munca potrivit Legii nr.226/2006). Aceasta nu inseamna ca Legea nr.226/2006 se aplica si celor pensionati deja anterior intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000.
     Modul de recalculare a pensiei pentru persoanele pensionate anterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 este determinat de acte normative exprese, respectiv de OUG. nr.4/2005 si HGR  nr.1550/2004, cate normative care au fost corect aplicate reclamantului la stabilirea drepturilor de asigurari sociale.
     Potrivit dispozitiilor Ordinului 572/2006 :
     14. a) Persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 aprilie 2001 - 17 iunie 2006 beneficiaza de recalcularea acestor drepturi prin valorificarea perioadelor realizate in conditii speciale, conform prevederilor Legii nr. 226/2006, daca au desfasurat activitatile prevazute in anexa nr. 1 la aceasta lege, pe durata programului normal de lucru din luna respectiva, numai in locuri de munca din cadrul unitatilor prevazute in anexa nr. 2 la aceeasi lege.
         b) Persoanele inscrise la pensie pentru limita de varsta in perioada prevazuta la lit. a) beneficiaza de recalculare in situatia in care, la data deschiderii dreptului la pensie, ar fi fost indeplinite conditiile prevazute la art. 3 sau 4 din Legea nr. 226/2006.
         c) La recalcularea drepturilor de pensie, punctajul mediu anual se determina potrivit prevederilor art. 5 din Legea nr.226/2006.
         d) Recalcularea drepturilor de pensie se face la cerere, noile drepturi acordandu-se conform prevederilor art. 169 din Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
     Sustinerea recurentului in sensul ca dispozitiile punctului 14 din Ordinul nr.572/2006 sunt contrare legii nu sunt intemeiate. Astfel cum s-a argumentat mai sus perioada de activitate a legii rezulta concret din textul acesteia iar Ordinul nu face altceva decat sa reia aceasta dispozitie intr-o alta exprimare.
     De asemenea nici sustinerea recurentului in sensul ca prin aplicarea acestei legi s-ar inlatura drepturile castigate ale celor pensionati anterior Legii 19/2000 este nefondata. Asiguratii pensionati anterior datei de 01.04.2001 au beneficiat la data stabilirii pensiei de toate drepturile cuvenite de legislatia in vigoare la acea data si aceste drepturi s-au concretizat atat in determinarea vechimii necesare pentru pensionare, a varstei de pensie precum si in determinarea cuantumului prestatiilor de asigurari sociale. Toate actele normative de recalculare a pensiei au pornit de la principiul pastrarii in plata a pensiei mai avantajoase astfel ca nici unul dintre drepturile castigate , inclusiv cel referitor la cuantumul prestatiei cuvenite nu a fost afectat.
Fata de cele ce preced Curtea a respins ca nefondat recursul reclamantului.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Raporturi de munca

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017