Taxa de poluare incasata potrivit O.U.G. nr. 50/2008, actualizata. Relevanta hotararilor Curtii Europene de Justitie in cauzele Tatu contra Romaniei si Nisipeanu contra Romaniei. Neconformitatea dreptului intern cu prevederile art. 110 T...
(Decizie nr. 1736 din data de 07.06.2011 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia) Taxa de poluare incasata potrivit O.U.G. nr. 50/2008, actualizata. Relevanta hotararilor Curtii Europene de Justitie in cauzele Tatu contra Romaniei si Nisipeanu contra Romaniei. Neconformitatea dreptului intern cu prevederile art. 110 Tratatul pentru Functionarea Uniunii Europene.
Art.110 din Tratatul pentru
Functionarea Uniunii Europene, O.UG. nr.50/2008
Cauzele Tatu si Nisipeanu contra Statului Roman
Perceperea taxei de poluare pentru autoturisme second hand achizitionate din alte state membre U.E. in temeiul O.U.G. nr. 50/2008 incalca prevederile art. 110 din Tratatul pentru Functionarea Uniunii Europene asa cum au fost interpretate de Curtea Europeana de Justitie in Cauzele C-402/2009 Tatu contra Statului Roman si C-263/2010 Nisipeanu contra Statului Roman , intrucat mentin un regim de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania.
Sectia de Contencios administrativ si fiscal – Decizia nr.1736/07 iunie 2011
Constata ca pe rolul Tribunalul Hunedoara - sectia comerciala si de contencios administrativ s-a inregistrat sub dosar nr.6528/97/2010 actiunea formulata de reclamantul S.A. in contradictoriu cu paratele Administratia Finantelor Publice H. si Administratia Fondului pentru Mediu solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta in cauza sa se dispuna anularea deciziei de calcul a taxei de poluare nr. 12133/17.09.2010 si obligarea paratelor la restituirea sumei de 3.747 lei achitata cu titlu de taxa de poluare si plata dobanzii legale, incepand cu data incasarii sumei si pana la data restituirii efective.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca in cursul anului 2010 a achizitionat un autoturism, inmatriculat pentru prima data in spatiul U.E., pentru inmatricularea caruia a fost a fost obligata sa plateasca suma solicitata prin cerere, taxa de poluare, perceputa in temeiul O.u.G. nr.50/2008.
Reclamantul mai sustine ca plata taxei reprezinta o obligatie legala ce deriva din O.u.G. nr.50/2008 si este impusa la prima inmatriculare in Romania a unui autoturism importat. Acest act normativ contravine dreptului obiectiv comunitar, potrivit carora nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. Totodata, reclamantul precizeaza ca prin perceperea acestei taxe parata a incalcat principiul nediscriminarii produselor importate, deoarece ea nu se aplica autoturismelor la reinmatricularea autovehiculelor deja inmatriculate in circulatie.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 90 paragraf 1 din Tratatul privind instituirea Comunitatii Europene, art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutia Romaniei si Legea nr.554/2004.
Directia Generala a Finantelor Publice a judetului H. in numele A.F.P. B. a formulat cerere de chemare in garantie a Administratiei Fondului pentru Mediu solicitand ca in cazul in care va cadea in pretentii, sa fie obligata aceasta institutie la plata taxei de poluare.
Prin sentinta administrativa nr.466/CA/2011 Tribunalul Hunedoara a respins actiunea formulata de reclamant in contradictoriu cu paratele A.F.P. H. si A.F.M. B., precum si cererea de chemare in garantie formulata de D.G.F.P. a judetului Hunedoara in contradictoriu cu A.F.M. B.
Pentru a pronunta aceasta solutie instanta de fond a retinut ca dispozitiile O.u.G. nr.50/2009 sunt conforme art.90 din T.C.E. (actualul art. 110 din T.F.U.E.), considerandu-se ca prin impunerea tuturor autoturismelor supuse primei inmatriculari in Romania si determinarea taxei de poluare pe baza unor criterii obiective (tipul motorului, capacitatea cilindrica) si clasificarea din punct de vedere al poluarii, luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului, este asigurata libera circulatie a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre, protejata prin art. 90 din T.C.E. (actualul art. 110 din T.F.U.E.). In final s-a concluzionat ca reclamantul datoreaza aceasta taxa de poluare la prima inmatriculare a autoturismului sau in Romania, asa incat nu se impune restituirea acesteia. Corespunzator, s-a apreciat ca cererea de chemare in garantie este lipsita de interes.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs reclamantul S.A. solicitand modificarea sentintei atacate in sensul admiterii actiunii asa cum a fost formulata.
In motivarea recursului se sustine ca taxa de poluare instituita prin O.u.G. nr.50/2008 contravine reglementarilor Tratatului Constitutiv al Uniunii Europene, care in art. 90 paragraf 1 (actualul art. 110 din T.F.U.E.) statueaza faptul ca, nici un stat membru, nu aplica direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. De asemenea se mai sustine ca, din analiza aplicarii taxei de poluare, care inlocuieste vechea taxa de inmatriculare reglementata de Codul Fiscal, rezulta un regim fiscal discriminatoriu, in sensul ca taxa de poluare este perceputa numai pentru autoturismele inmatriculate in Comunitatea Europeana si reinmatriculate in Romania, in timp ce pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania, la o noua inmatriculate taxa nu se mai percepe, astfel ca, pentru rezolvarea problemelor de drept deduse judecatii, ar trebui sa se accepte in cauza aplicarea dispozitiilor art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei.
Prin intampinarea formulata parata D.G.F.P. a judetului H. in numele si pentru A.F.P. V. solicita respingerea recursului ca nefondat apreciind ca instanta a facut o corecta interpretare a legislatiei interne si a celei comunitare incidente cauzei. Se apreciaza ca taxa de poluare perceputa in temeiul O.u.G. nr.50/2008 nu contravine normelor comunitare, astfel ca reclamantul datoreaza taxa de poluare la prima inmatriculare in Romania a autoturismului sau.
Curtea a constatat ca recursul reclamantului este fondat pentru urmatoarele considerente:
Reclamantul a solicitat prin cererea de chemare in judecata constatarea pe cale incidentala a neconformitatii dispozitiilor O.u.G. nr.50/2008 cu art. 110 din T.F.U.E., si implicit constatarea nelegalei perceperi a taxei de poluare instituita prin acest act normativ.
In realizarea acestei analize judecatorul national, ca prim judecator comunitar, spre asigurarea protectiei drepturilor conferite prin dispozitiile ordinii juridice comunitare, are obligatia de asigura efectul deplin al normelor comunitare, impotriva oricarei dispozitii contrare ale legislatiei nationale, chiar ulterioara, lasand acestea neaplicate prin propria putere de decizie fara a solicita sau astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau pe calea vreunei proceduri constitutionale (hotararea C.J.E. din 09.03.1978, cauza C-106/1977 – Admministrazione dele finanze dello Stato c. Simmenthal Spa.), intrucat art. 110 din T.F.U.E. produce efecte directe si ca atare creeaza drepturi individuale ce se impun, as cum s-a aratat, a fi protejate pe cale jurisdictionala.
Plecand la analiza compatibilitatii dreptului intern reglementator al taxei de poluare cu dreptul comunitar este de precizat ca in practica Curtii de Apel Alba Iulia s-a apreciat in mod constant ca dispozitiile O.u.G. nr.50/2008, in variantele in vigoare pana la data de 14.12.2008, dupa 31.12.2009 si pana la 31.12.2010 sunt conforme art. 110 din T.F.U.E., considerandu-se ca prin impunerea tuturor autoturismelor supuse primei inmatriculari in Romania si determinarea taxei de poluare pe baza unor criterii obiective (tipul motorului, capacitatea cilindrica), clasificarea din punct de vedere al poluarii luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului, este asigurata libera circulatie a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre, protejata prin art. 90 din T.C.E..
Analiza Curtii si a instantei de fond sub, acest aspect, au plecat de la calificarea taxei instituita prin O.u.G. nr.50/2008, ca fiind o taxa de prima inmatriculare, fara a lua in considerare ca aceasta este in fapt o taxa de poluare, cu o ratiune, scop si destinatie diferita, chiar daca era perceputa la prima inmatriculare a autoturismului in Romania, ceea ce a dus la practica sus amintita si solutia contestata prin prezentul recurs.
Cu privire la O.u.G. nr.50/2008, in varianta in vigoare pana la 14.12.2008, insa, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, ca interpret oficial al Tratatului pentru functionarea Uniunii Europene, a stabilit in cauza C402/09 Tatu c. Statului Roman prin Ministerul Finantelor s.a., urmare a unei cereri de pronuntare a unei hotarari preliminare, ca „articolul 110 T.F.U.E. trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.”
In opinia C.J.C.E. autovehiculele prezente pe piata unui stat membru sunt „produse nationale” ale acestuia in sensul articolului 110 T.F.U.E., iar atunci cand aceste produse sunt puse in vanzare pe piata vehiculelor de ocazie a acestui stat membru, ele trebuie considerate „produse similare” vehiculelor de ocazie importate de acelasi tip, cu aceleasi caracteristici si aceeasi uzura, cele doua categorii de autovehicule situandu-se intr-un raport de concurenta.
Rezulta asadar ca O.u.G. nr.50/2008, in varianta in vigoare pana la 14.12.2008, nu raspunde acestor exigente, obligatia de plata a taxei de poluare intervenind numai cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania, fara ca actul normativ in discutie sa contina dispozitii de impunere pentru autoturismelor deja inregistrate in parcul auto national, supuse vanzarii ori transmiterii in regim de leasing.
Aceleasi caracteristici prezinta si O.u.G. nr.50/2008 asa cum a fost modificata prin O.u.G. nr.218/2008, O.u.G. nr.7/2009 si O.u.G. nr.117/2009, nefiind introduse texte legale noi prin care masura fiscala a instituirii taxei de poluare sa descurajeze in aceeasi masura punerea in circulatie, in Romania, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, si cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.
Aceasta calitate a actului normativ in discutie a fost confirmata si prin Cauza C-263/10 Nisipeanu c. Statului Roman prin Ministerul Finantelor s.a. pronuntata de C.J.C.E., retinandu-se ca toate versiunile de modificare a O.u.G. nr. 50/2008 mentin un regim de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre, similare cu cele puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie.
In concluzie, O.u.G. nr.50/2008 in forma actuala indeplineste conditiile pentru a fi declarata incompatibila cu art. 110 T.F.U.E., consacrandu-se si mentinandu-se legislativ o discriminare a autovehiculelor de ocazie din import in raport cu cele similare de pe piata nationala, deja inmatriculate in Romania.
In consecinta, Curtea, reconsiderandu-si jurisprudenta, considera ca se impune inlaturarea, spre o reala concurenta in spatiul comunitar si pentru respectarea art. 110 din T.F.U.E., de la aplicare a dispozitiilor O.u.G. nr.50/2008, asa cum a fost modificata prin O.u.G. nr.218/2008, O.u.G. nr.7/2009 si O.u.G. nr. 117/2009, ce obliga la plata taxei de poluare pentru autovehiculele de ocazie inmatriculate pentru prima data intr-un stat membru.
Inlaturarea de la aplicare a normelor ce impun plata taxei de poluare la prima inmatriculare a unui autoturism, demonstreaza ca taxa platita de reclamant pentru prima inmatriculare a autoturismului sau in Romania a fost urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale, ceea ce o supune repetitiunii conform art. 117 alin. (1) lit. d) Cod procedura fiscala, la cererea acestuia.
Pentru lipsa de folosinta a sumelor achitate cu titlu de taxa de poluare, in compensatie, reclamantul este indreptatit si la dobanda legala aferenta calculata conform art. 124 Cod procedura fiscala, de la data formularii cererii de restituire a taxei – 29.09.2010.
Pentru toate aceste considerente, in baza art. 304 alin. 1 punctul 9 Cod procedura civila, recursul reclamantului a fost admis, hotararea instantei de fond a fost modificata in sensul admiterii in parte a actiunii formulata impotriva A.F.M si A.F.P. V.
Art.110 din Tratatul pentru
Functionarea Uniunii Europene, O.UG. nr.50/2008
Cauzele Tatu si Nisipeanu contra Statului Roman
Perceperea taxei de poluare pentru autoturisme second hand achizitionate din alte state membre U.E. in temeiul O.U.G. nr. 50/2008 incalca prevederile art. 110 din Tratatul pentru Functionarea Uniunii Europene asa cum au fost interpretate de Curtea Europeana de Justitie in Cauzele C-402/2009 Tatu contra Statului Roman si C-263/2010 Nisipeanu contra Statului Roman , intrucat mentin un regim de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania.
Sectia de Contencios administrativ si fiscal – Decizia nr.1736/07 iunie 2011
Constata ca pe rolul Tribunalul Hunedoara - sectia comerciala si de contencios administrativ s-a inregistrat sub dosar nr.6528/97/2010 actiunea formulata de reclamantul S.A. in contradictoriu cu paratele Administratia Finantelor Publice H. si Administratia Fondului pentru Mediu solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta in cauza sa se dispuna anularea deciziei de calcul a taxei de poluare nr. 12133/17.09.2010 si obligarea paratelor la restituirea sumei de 3.747 lei achitata cu titlu de taxa de poluare si plata dobanzii legale, incepand cu data incasarii sumei si pana la data restituirii efective.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca in cursul anului 2010 a achizitionat un autoturism, inmatriculat pentru prima data in spatiul U.E., pentru inmatricularea caruia a fost a fost obligata sa plateasca suma solicitata prin cerere, taxa de poluare, perceputa in temeiul O.u.G. nr.50/2008.
Reclamantul mai sustine ca plata taxei reprezinta o obligatie legala ce deriva din O.u.G. nr.50/2008 si este impusa la prima inmatriculare in Romania a unui autoturism importat. Acest act normativ contravine dreptului obiectiv comunitar, potrivit carora nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. Totodata, reclamantul precizeaza ca prin perceperea acestei taxe parata a incalcat principiul nediscriminarii produselor importate, deoarece ea nu se aplica autoturismelor la reinmatricularea autovehiculelor deja inmatriculate in circulatie.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 90 paragraf 1 din Tratatul privind instituirea Comunitatii Europene, art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutia Romaniei si Legea nr.554/2004.
Directia Generala a Finantelor Publice a judetului H. in numele A.F.P. B. a formulat cerere de chemare in garantie a Administratiei Fondului pentru Mediu solicitand ca in cazul in care va cadea in pretentii, sa fie obligata aceasta institutie la plata taxei de poluare.
Prin sentinta administrativa nr.466/CA/2011 Tribunalul Hunedoara a respins actiunea formulata de reclamant in contradictoriu cu paratele A.F.P. H. si A.F.M. B., precum si cererea de chemare in garantie formulata de D.G.F.P. a judetului Hunedoara in contradictoriu cu A.F.M. B.
Pentru a pronunta aceasta solutie instanta de fond a retinut ca dispozitiile O.u.G. nr.50/2009 sunt conforme art.90 din T.C.E. (actualul art. 110 din T.F.U.E.), considerandu-se ca prin impunerea tuturor autoturismelor supuse primei inmatriculari in Romania si determinarea taxei de poluare pe baza unor criterii obiective (tipul motorului, capacitatea cilindrica) si clasificarea din punct de vedere al poluarii, luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului, este asigurata libera circulatie a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre, protejata prin art. 90 din T.C.E. (actualul art. 110 din T.F.U.E.). In final s-a concluzionat ca reclamantul datoreaza aceasta taxa de poluare la prima inmatriculare a autoturismului sau in Romania, asa incat nu se impune restituirea acesteia. Corespunzator, s-a apreciat ca cererea de chemare in garantie este lipsita de interes.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs reclamantul S.A. solicitand modificarea sentintei atacate in sensul admiterii actiunii asa cum a fost formulata.
In motivarea recursului se sustine ca taxa de poluare instituita prin O.u.G. nr.50/2008 contravine reglementarilor Tratatului Constitutiv al Uniunii Europene, care in art. 90 paragraf 1 (actualul art. 110 din T.F.U.E.) statueaza faptul ca, nici un stat membru, nu aplica direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. De asemenea se mai sustine ca, din analiza aplicarii taxei de poluare, care inlocuieste vechea taxa de inmatriculare reglementata de Codul Fiscal, rezulta un regim fiscal discriminatoriu, in sensul ca taxa de poluare este perceputa numai pentru autoturismele inmatriculate in Comunitatea Europeana si reinmatriculate in Romania, in timp ce pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania, la o noua inmatriculate taxa nu se mai percepe, astfel ca, pentru rezolvarea problemelor de drept deduse judecatii, ar trebui sa se accepte in cauza aplicarea dispozitiilor art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei.
Prin intampinarea formulata parata D.G.F.P. a judetului H. in numele si pentru A.F.P. V. solicita respingerea recursului ca nefondat apreciind ca instanta a facut o corecta interpretare a legislatiei interne si a celei comunitare incidente cauzei. Se apreciaza ca taxa de poluare perceputa in temeiul O.u.G. nr.50/2008 nu contravine normelor comunitare, astfel ca reclamantul datoreaza taxa de poluare la prima inmatriculare in Romania a autoturismului sau.
Curtea a constatat ca recursul reclamantului este fondat pentru urmatoarele considerente:
Reclamantul a solicitat prin cererea de chemare in judecata constatarea pe cale incidentala a neconformitatii dispozitiilor O.u.G. nr.50/2008 cu art. 110 din T.F.U.E., si implicit constatarea nelegalei perceperi a taxei de poluare instituita prin acest act normativ.
In realizarea acestei analize judecatorul national, ca prim judecator comunitar, spre asigurarea protectiei drepturilor conferite prin dispozitiile ordinii juridice comunitare, are obligatia de asigura efectul deplin al normelor comunitare, impotriva oricarei dispozitii contrare ale legislatiei nationale, chiar ulterioara, lasand acestea neaplicate prin propria putere de decizie fara a solicita sau astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau pe calea vreunei proceduri constitutionale (hotararea C.J.E. din 09.03.1978, cauza C-106/1977 – Admministrazione dele finanze dello Stato c. Simmenthal Spa.), intrucat art. 110 din T.F.U.E. produce efecte directe si ca atare creeaza drepturi individuale ce se impun, as cum s-a aratat, a fi protejate pe cale jurisdictionala.
Plecand la analiza compatibilitatii dreptului intern reglementator al taxei de poluare cu dreptul comunitar este de precizat ca in practica Curtii de Apel Alba Iulia s-a apreciat in mod constant ca dispozitiile O.u.G. nr.50/2008, in variantele in vigoare pana la data de 14.12.2008, dupa 31.12.2009 si pana la 31.12.2010 sunt conforme art. 110 din T.F.U.E., considerandu-se ca prin impunerea tuturor autoturismelor supuse primei inmatriculari in Romania si determinarea taxei de poluare pe baza unor criterii obiective (tipul motorului, capacitatea cilindrica), clasificarea din punct de vedere al poluarii luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului, este asigurata libera circulatie a marfurilor intre statele comunitare in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre, protejata prin art. 90 din T.C.E..
Analiza Curtii si a instantei de fond sub, acest aspect, au plecat de la calificarea taxei instituita prin O.u.G. nr.50/2008, ca fiind o taxa de prima inmatriculare, fara a lua in considerare ca aceasta este in fapt o taxa de poluare, cu o ratiune, scop si destinatie diferita, chiar daca era perceputa la prima inmatriculare a autoturismului in Romania, ceea ce a dus la practica sus amintita si solutia contestata prin prezentul recurs.
Cu privire la O.u.G. nr.50/2008, in varianta in vigoare pana la 14.12.2008, insa, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, ca interpret oficial al Tratatului pentru functionarea Uniunii Europene, a stabilit in cauza C402/09 Tatu c. Statului Roman prin Ministerul Finantelor s.a., urmare a unei cereri de pronuntare a unei hotarari preliminare, ca „articolul 110 T.F.U.E. trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.”
In opinia C.J.C.E. autovehiculele prezente pe piata unui stat membru sunt „produse nationale” ale acestuia in sensul articolului 110 T.F.U.E., iar atunci cand aceste produse sunt puse in vanzare pe piata vehiculelor de ocazie a acestui stat membru, ele trebuie considerate „produse similare” vehiculelor de ocazie importate de acelasi tip, cu aceleasi caracteristici si aceeasi uzura, cele doua categorii de autovehicule situandu-se intr-un raport de concurenta.
Rezulta asadar ca O.u.G. nr.50/2008, in varianta in vigoare pana la 14.12.2008, nu raspunde acestor exigente, obligatia de plata a taxei de poluare intervenind numai cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania, fara ca actul normativ in discutie sa contina dispozitii de impunere pentru autoturismelor deja inregistrate in parcul auto national, supuse vanzarii ori transmiterii in regim de leasing.
Aceleasi caracteristici prezinta si O.u.G. nr.50/2008 asa cum a fost modificata prin O.u.G. nr.218/2008, O.u.G. nr.7/2009 si O.u.G. nr.117/2009, nefiind introduse texte legale noi prin care masura fiscala a instituirii taxei de poluare sa descurajeze in aceeasi masura punerea in circulatie, in Romania, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, si cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.
Aceasta calitate a actului normativ in discutie a fost confirmata si prin Cauza C-263/10 Nisipeanu c. Statului Roman prin Ministerul Finantelor s.a. pronuntata de C.J.C.E., retinandu-se ca toate versiunile de modificare a O.u.G. nr. 50/2008 mentin un regim de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre, similare cu cele puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie.
In concluzie, O.u.G. nr.50/2008 in forma actuala indeplineste conditiile pentru a fi declarata incompatibila cu art. 110 T.F.U.E., consacrandu-se si mentinandu-se legislativ o discriminare a autovehiculelor de ocazie din import in raport cu cele similare de pe piata nationala, deja inmatriculate in Romania.
In consecinta, Curtea, reconsiderandu-si jurisprudenta, considera ca se impune inlaturarea, spre o reala concurenta in spatiul comunitar si pentru respectarea art. 110 din T.F.U.E., de la aplicare a dispozitiilor O.u.G. nr.50/2008, asa cum a fost modificata prin O.u.G. nr.218/2008, O.u.G. nr.7/2009 si O.u.G. nr. 117/2009, ce obliga la plata taxei de poluare pentru autovehiculele de ocazie inmatriculate pentru prima data intr-un stat membru.
Inlaturarea de la aplicare a normelor ce impun plata taxei de poluare la prima inmatriculare a unui autoturism, demonstreaza ca taxa platita de reclamant pentru prima inmatriculare a autoturismului sau in Romania a fost urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale, ceea ce o supune repetitiunii conform art. 117 alin. (1) lit. d) Cod procedura fiscala, la cererea acestuia.
Pentru lipsa de folosinta a sumelor achitate cu titlu de taxa de poluare, in compensatie, reclamantul este indreptatit si la dobanda legala aferenta calculata conform art. 124 Cod procedura fiscala, de la data formularii cererii de restituire a taxei – 29.09.2010.
Pentru toate aceste considerente, in baza art. 304 alin. 1 punctul 9 Cod procedura civila, recursul reclamantului a fost admis, hotararea instantei de fond a fost modificata in sensul admiterii in parte a actiunii formulata impotriva A.F.M si A.F.P. V.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Taxe vamale
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017