Solutionarea cauzelor avand ca obiect contestarea hotararii Comisiei de incadrare a copilului cu dizabilitati intr-un grad de handicap fara participarea procurorului. Sanctiune. Invocarea din oficiu a neregularitatii de catre instanta de recurs.
(Hotarare nr. 114 din data de 19.02.2013 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)Solutionarea cauzelor avand ca obiect contestarea hotararii Comisiei de incadrare a copilului cu dizabilitati intr-un grad de handicap fara participarea procurorului. Sanctiune. Invocarea din oficiu a neregularitatii de catre instanta de recurs.
Procedand la solutionarea cererii fara participarea reprezentantului Ministerului Public tribunalul a pronuntat o hotarare nelegala raportat la dispozitiile exprese ale art. 10 alin. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1437/2004 privind organizarea si metodologia de functionare a comisiei pentru protectia copilului si art. 125 alin. 1 din Legea nr. 274 /2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, din interpretarea carora rezulta fara echivoc ca solutionarea unor astfel cauze se face cu participarea obligatorie a procurorului.
Sectia I civila – Decizia civila nr. 114/19 februarie 2013
Prin sentinta civila nr. 279/03.12.2012 pronuntata de Tribunalul Sibiu – Sectia I civila in dosarul nr. 5903/85/2012 a fost admisa contestatia formulata de contestatoarea SLN in calitate de reprezentanta legala a minorului SDS in contradictoriu cu intimatul Consiliul Judetean Sibiu, Comisia pentru protectia copilului Sibiu si in consecinta:
S-a dispus modificarea Hotararii nr. 5451/20.06.2012 emisa de Consiliul Judetean Sibiu –Comisia pentru protectia copilului in sensul incadrarii minorului SDS, in gradul de handicap mediu. S-a dispus anularea Certificatului de incadrare a copilului intr-un grad de handicap nr.449/20.06.2012 si a fost obligat intimatul Consiliul Judetean Sibiu –Comisia pentru protectia copilului Sibiu sa emita un nou certificat de incadrare a minorului in gradul de handicap accentuat.
Pentru a pronunta aceasta solutie, Tribunalul a retinut urmatoarele:
Minorul SDS sufera de autism atipic si retard mintal usor.
Prin Hotararea nr. 5451/20.06.2012 a Comisiei pentru Protectia Copilului Sibiu s-a aprobat incadrarea copilului in gradul de handicap mediu emitandu-se si certificatul de incadrare in acel grad de handicap.
Pentru a stabili gradul de handicap in care se incadreaza afectiunile de care sufera minorul s-a incuviintat efectuarea unei expertize medico – legale care a concluzionat ca acesta prezinta tulburare pervaziva de dezvoltare (autism atipic ) si retard psihic forma usoara ( VM = 2 ani ). S-a mai concluzionat ca desi retardul mintal este doar usor , in conditiile asocierii tulburarii pervazive de dezvoltare minorul este incadrabil in grad accentuat de handicap.
Impotriva acestei sentinte civile a declarat recurs in termenul legal, paratul Consiliul Judetean Sibiu – Comisia pentru protectia copilului Sibiu solicitand admiterea recursului, modificarea hotararii atacate in sensul respingerii cererii introductive de instanta .
In dezvoltarea motivelor de recurs se sustine ca sentinta recurata este criticabila sub aspectul faptului ca nu s-a tinut cont de obiectiunile la raportul de expertiza medico-legala , in sensul ca din cadrul comisiei de medici experti de la SML , care a intocmit expertiza a facut parte si medicul curant al minorului in cauza, medic care si-a exprimat odata opinia medicala prin emiterea actelor medicale, care a stat la baza incadrarii minorului in grad de handicap prin hotararea Comisiei pentru protectia copilului .
Ca o chestiune prealabila, care prevaleaza examinarii motivelor de recurs invocate de recurent, Curtea, potrivit art. 306 alin. 2 Cod proc.civila, a analizat din oficiu, ca motiv de casare, problema neparticiparii procurorului la judecata cauzei in prima instanta, raportat la dispozitiile art. 10 alin. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1437 privind organizarea si metodologia de functionare a Comisiei pentru protectia copilului si art. 125 alin.1 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului .
Cauza dedusa prezentei judecati are ca obiect contestarea hotararii Comisiei de incadrare a copilului cu dizabilitati intr-un grad de handicap.
In fata instantei de fond procedura de solutionare a cererii s-a derulat pe parcursul a 6 termene de judecata, fara participarea reprezentantul Ministerului Public.
De asemenea, solutionarea in fond a cauzei a avut loc fara participarea reprezentantului Ministerului Public , potrivit practicalei sentintei civile nr. 273 din 21.11.2012 , hotarare supusa actualului control de legalitate.
Procedand la solutionarea cererii deduse judecatii fara participarea reprezentantului Ministerului Public tribunalul a pronuntat o hotarare nelegala raportat la dispozitiile exprese ale art. 10 alin. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1437/2004 privind organizarea si metodologia de functionare a comisiei pentru protectia copilului (denumita in continuare H.G. nr. 1437/2004) si art. 125 alin. 1 din Legea nr. 274 /2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului (denumita in continuare Legea nr. 272/2004), din interpretarea carora rezulta fara echivoc ca solutionarea unor astfel cauze se face cu participarea obligatorie a procurorului.
In concret, potrivit art. 1 din H.G. nr. 1437/2004 ,,Comisia pentru protectia copilului, denumita in continuare Comisia, prevazuta la art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, este organul de specialitate, fara personalitate juridica, al consiliului judetean, respectiv al consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, cu activitate decizionala in materia protectiei si promovarii drepturilor copilului.’’
Comisia pentru protectia copilului are printre atributiile principale si stabilirea incadrarii copiilor cu dizabilitati intr-un grad de handicap si, dupa caz, orientarea scolara a acestora (art. 2 lit. a) .
Conform articolul 10 alin. 3 din H.G. nr. 1437/2004, ,,Hotararile Comisiei pot fi atacate la tribunalul de la domiciliul copilului, cauzele supuse judecarii fiind solutionate potrivit regulilor speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004.’’
Regulile speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004 sunt cuprinse in Capitolul XI intitulat ,, Reguli speciale de procedura’’ , art. 124- 131.
Potrivit art. 125 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 ,, Cauzele prevazute la art. 124 se solutioneaza in regim de urgenta, cu citarea reprezentantului legal al copilului, a directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului si cu participarea obligatorie a procurorului.’’
Din economia acestor dispozitii legale, Curtea a constatat ca instanta competenta sa solutioneze in prima instanta contestatiile impotriva hotararilor Comisiei pentru protectia copilului in situatia copilului cu dizabilitati apartine Tribunalului, care va urma regulile speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004, participarea procurorului fiind obligatorie.
Participarea procurorului la solutionarea cauzelor este obligatorie in considerarea faptului ca acesta, printre alte atributii, are si rolul de a apara drepturile si interesele legitime ale minorilor ( art. 63 lit.,,g’’ din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata).
Fata de aceste considerente, avand in vedere dispozitiile art. 10 alin. 3 din H.G. nr. 1437/2004 si art. 125 alin. 1 din Legea nr. 272/2004, din care rezulta fara echivoc ca solutionarea unor atare cauze se face cu participarea obligatorie a procurorului, Curtea a constatat ca recursul declarat in cauza este fondat si in baza art.304 pct. 1 Cod procedura civila si art. 312 alin. 1, 2, 3 si 5 Cod pr.civila, l-a admis, casand sentinta atacata cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante de fond, Tribunalul Sibiu , Sectia I civila.
Procedand la solutionarea cererii fara participarea reprezentantului Ministerului Public tribunalul a pronuntat o hotarare nelegala raportat la dispozitiile exprese ale art. 10 alin. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1437/2004 privind organizarea si metodologia de functionare a comisiei pentru protectia copilului si art. 125 alin. 1 din Legea nr. 274 /2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, din interpretarea carora rezulta fara echivoc ca solutionarea unor astfel cauze se face cu participarea obligatorie a procurorului.
Sectia I civila – Decizia civila nr. 114/19 februarie 2013
Prin sentinta civila nr. 279/03.12.2012 pronuntata de Tribunalul Sibiu – Sectia I civila in dosarul nr. 5903/85/2012 a fost admisa contestatia formulata de contestatoarea SLN in calitate de reprezentanta legala a minorului SDS in contradictoriu cu intimatul Consiliul Judetean Sibiu, Comisia pentru protectia copilului Sibiu si in consecinta:
S-a dispus modificarea Hotararii nr. 5451/20.06.2012 emisa de Consiliul Judetean Sibiu –Comisia pentru protectia copilului in sensul incadrarii minorului SDS, in gradul de handicap mediu. S-a dispus anularea Certificatului de incadrare a copilului intr-un grad de handicap nr.449/20.06.2012 si a fost obligat intimatul Consiliul Judetean Sibiu –Comisia pentru protectia copilului Sibiu sa emita un nou certificat de incadrare a minorului in gradul de handicap accentuat.
Pentru a pronunta aceasta solutie, Tribunalul a retinut urmatoarele:
Minorul SDS sufera de autism atipic si retard mintal usor.
Prin Hotararea nr. 5451/20.06.2012 a Comisiei pentru Protectia Copilului Sibiu s-a aprobat incadrarea copilului in gradul de handicap mediu emitandu-se si certificatul de incadrare in acel grad de handicap.
Pentru a stabili gradul de handicap in care se incadreaza afectiunile de care sufera minorul s-a incuviintat efectuarea unei expertize medico – legale care a concluzionat ca acesta prezinta tulburare pervaziva de dezvoltare (autism atipic ) si retard psihic forma usoara ( VM = 2 ani ). S-a mai concluzionat ca desi retardul mintal este doar usor , in conditiile asocierii tulburarii pervazive de dezvoltare minorul este incadrabil in grad accentuat de handicap.
Impotriva acestei sentinte civile a declarat recurs in termenul legal, paratul Consiliul Judetean Sibiu – Comisia pentru protectia copilului Sibiu solicitand admiterea recursului, modificarea hotararii atacate in sensul respingerii cererii introductive de instanta .
In dezvoltarea motivelor de recurs se sustine ca sentinta recurata este criticabila sub aspectul faptului ca nu s-a tinut cont de obiectiunile la raportul de expertiza medico-legala , in sensul ca din cadrul comisiei de medici experti de la SML , care a intocmit expertiza a facut parte si medicul curant al minorului in cauza, medic care si-a exprimat odata opinia medicala prin emiterea actelor medicale, care a stat la baza incadrarii minorului in grad de handicap prin hotararea Comisiei pentru protectia copilului .
Ca o chestiune prealabila, care prevaleaza examinarii motivelor de recurs invocate de recurent, Curtea, potrivit art. 306 alin. 2 Cod proc.civila, a analizat din oficiu, ca motiv de casare, problema neparticiparii procurorului la judecata cauzei in prima instanta, raportat la dispozitiile art. 10 alin. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1437 privind organizarea si metodologia de functionare a Comisiei pentru protectia copilului si art. 125 alin.1 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului .
Cauza dedusa prezentei judecati are ca obiect contestarea hotararii Comisiei de incadrare a copilului cu dizabilitati intr-un grad de handicap.
In fata instantei de fond procedura de solutionare a cererii s-a derulat pe parcursul a 6 termene de judecata, fara participarea reprezentantul Ministerului Public.
De asemenea, solutionarea in fond a cauzei a avut loc fara participarea reprezentantului Ministerului Public , potrivit practicalei sentintei civile nr. 273 din 21.11.2012 , hotarare supusa actualului control de legalitate.
Procedand la solutionarea cererii deduse judecatii fara participarea reprezentantului Ministerului Public tribunalul a pronuntat o hotarare nelegala raportat la dispozitiile exprese ale art. 10 alin. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1437/2004 privind organizarea si metodologia de functionare a comisiei pentru protectia copilului (denumita in continuare H.G. nr. 1437/2004) si art. 125 alin. 1 din Legea nr. 274 /2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului (denumita in continuare Legea nr. 272/2004), din interpretarea carora rezulta fara echivoc ca solutionarea unor astfel cauze se face cu participarea obligatorie a procurorului.
In concret, potrivit art. 1 din H.G. nr. 1437/2004 ,,Comisia pentru protectia copilului, denumita in continuare Comisia, prevazuta la art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, este organul de specialitate, fara personalitate juridica, al consiliului judetean, respectiv al consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, cu activitate decizionala in materia protectiei si promovarii drepturilor copilului.’’
Comisia pentru protectia copilului are printre atributiile principale si stabilirea incadrarii copiilor cu dizabilitati intr-un grad de handicap si, dupa caz, orientarea scolara a acestora (art. 2 lit. a) .
Conform articolul 10 alin. 3 din H.G. nr. 1437/2004, ,,Hotararile Comisiei pot fi atacate la tribunalul de la domiciliul copilului, cauzele supuse judecarii fiind solutionate potrivit regulilor speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004.’’
Regulile speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004 sunt cuprinse in Capitolul XI intitulat ,, Reguli speciale de procedura’’ , art. 124- 131.
Potrivit art. 125 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 ,, Cauzele prevazute la art. 124 se solutioneaza in regim de urgenta, cu citarea reprezentantului legal al copilului, a directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului si cu participarea obligatorie a procurorului.’’
Din economia acestor dispozitii legale, Curtea a constatat ca instanta competenta sa solutioneze in prima instanta contestatiile impotriva hotararilor Comisiei pentru protectia copilului in situatia copilului cu dizabilitati apartine Tribunalului, care va urma regulile speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004, participarea procurorului fiind obligatorie.
Participarea procurorului la solutionarea cauzelor este obligatorie in considerarea faptului ca acesta, printre alte atributii, are si rolul de a apara drepturile si interesele legitime ale minorilor ( art. 63 lit.,,g’’ din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata).
Fata de aceste considerente, avand in vedere dispozitiile art. 10 alin. 3 din H.G. nr. 1437/2004 si art. 125 alin. 1 din Legea nr. 272/2004, din care rezulta fara echivoc ca solutionarea unor atare cauze se face cu participarea obligatorie a procurorului, Curtea a constatat ca recursul declarat in cauza este fondat si in baza art.304 pct. 1 Cod procedura civila si art. 312 alin. 1, 2, 3 si 5 Cod pr.civila, l-a admis, casand sentinta atacata cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante de fond, Tribunalul Sibiu , Sectia I civila.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Asistenta celor in primejdie (infractiuni privind)
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017