Executarea silita a creantelor fiscale stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate de instanta de contencios administrativ.
(Hotarare nr. 477 din data de 23.01.2013 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)Executarea silita a creantelor fiscale stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate de instanta de contencios administrativ.
Executarea silita reglementata de dispozitiile art. 24, 25 din Legea contenciosului administrativ priveste cazul particular in care autoritatea sau institutia publica este obligata sa incheie, sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ sau sa efectueze enumite operatiuni administrative, iar in acest caz actul administrativ este actul definit de art. 2 lit. c din L. nr. 554/2004, caz in care instanta de executare este instanta care a pronuntat hotararea pe fond, potrivit art. 2 lit. t din L. nr. 554/2004. In situatia in care titlul executoriu, chiar daca este o hotarare pronuntata de instanta de contencios administrativ, se refera la o creanta fiscala, executarea silita se realizeaza dupa normele de procedura din dreptul comun, prin investirea executorului judecatoresc cu executarea silita, potrivit art. 372-373 indice 1 din Codul de procedura civila, dispozitiile art. 18 al. 2 si art. 24 din L nr. 554/2004 nefiind inaplicabile in materia executarii silite a creantelor fiscale.
Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal- Decizia 477/23 ianuarie 2013
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Sibiu sub nr. 1358/85/2012 reclamantul P.I. a solicitat, in contradictoriu cu paratii G.P. - presedintele AFM si Administratia Fondului pentru Mediu, sanctionarea conducatorului institutiei publice cu amenda reprezentand 20% din salariul minim brut pe economie, pentru fiecare zi de intarziere, pana la data platii sumei restante de 1386 , 53 lei datorata reclamantului in temeiul sentintei nr. 349/2009 a Tribunalului Sibiu , ramasa irevocabila prin decizia pronuntata de Curtea de Apel in dosarul nr. 4547/85/2010.
In motivarea actiunii se arata ca paratii au executat partial titlu executoriu, ramanand de achitat suma mentionata ce reprezinta dobanda legala aferenta debitului datorat, in temeiul dispozitiilor art. 124 din Codul de procedura fiscala , avand obligatia de executare in temeiul dispozitiilor art. 24 din L. nr. 554/2004, pana la data de 07.12.2011. In drept s-au invocat dispozitiile art. 24 din L . nr. 554/2004.
Sectia de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Sibiu prin sentinta nr. 3769/2012 a respins actiunea in contencios administrativ. Instanta a retinut prin considerentele expuse ca prin hotararea judecatoreasca mentionata au fost obligati paratii AFP S. si AFM la plata taxei pe poluare, a dobanzii legale si a cheltuielilor de judecata, hotararea fiind investita cu formula executorie. Instanta mai arata ca art. 24 din Legea contenciosului administrative se refera la punerea in executare a hotararilor judecatoresti in materia contenciosului administrativ, executarea silita in materie fiscala fiind realizata potrivit dispozitiilor art. 371 indice 1 si 2 din Codul de procedura civila, reclamantul investind hotararea judecatoreasca cu formula executorie, dispozitiile legale mentionate fiind inaplicabile in materie fiscala.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul, solicitand modificarea hotararii si admiterea actiunii in contencios administrativ. Prin motivele de recurs se arata ca plata dobanzilor legale se realizeaza in temeiul dispozitiilor art. 18 al.2 din L. nr. 554/2004 , iar plata dobanzii legale reprezinta o operatiune administrativa, potrivit dispozitiilor art. 117, 124 din Codul de procedura fiscala. Paratii refuza calcularea dobanzii legale, iar potrivit art.22 din Legea contenciosului administrativ, hotararile judecatoresti din sfera contenciosului administrativ prin care s-au acordat cheltuieli de judecata se executa silit potrivit dreptului comun, iar celelalte hotarari se executa , per a contrario, potrivit dispozitiilor din L. nr. 554/2004.
Curtea, examinand sentinta atacata sub aspectul recursului declarat de reclamant a respins recursul ca nefondat pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art. 22 din Legea contenciosului administrativ, hotararile judecatoresti definitive si irevocabile prin care s-au respins actiunile formulate potrivit dispozitiilor prezentei legi si s-au acordat cheltuieli de judecata se investesc cu formula executorie si se executa silit, potrivit dreptului comun.
Daca in urma admiterii actiunii autoritatea publica este obligata sa incheie, sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ, sa elibereze un alt inscris sau sa efectueze anumite operatiuni administrative, executarea hotararii definitive si irevocabile se face in termenul prevazut in cuprinsul acesteia, iar in lipsa unui astfel de termen, in cel mult 30 de zile de la data ramanerii irevocabile a hotararii. In cazul in care termenul nu este respectat, se aplica conducatorului autoritatii publice sau, dupa caz, persoanei obligate o amenda de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de intarziere, iar reclamantul are dreptul la despagubiri pentru intarziere-art. 24 din Legea contenciosului administrativ .
Potrivit prevederilor art. 141 din Codul de procedura fiscala, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu. Titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege.
Executarea silita reglementata de dispozitiile art. 24, 25 din Legea contenciosului administrativ priveste cazul particular in care autoritatea sau institutia publica este obligata sa incheie, sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ sau sa efectueze enumite operatiuni administrative, iar in acest caz actul administrativ este actul definit de art. 2 lit. c din L. nr. 554/2004, caz in care instanta de executare este instanta care a pronuntat hotararea pe fond, potrivit art. 2 lit. t din L. nr. 554/2004. In situatia in care titlul executoriu, chiar daca este o hotarare pronuntata de instanta de contencios administrativ, se refera la o creanta fiscala, executarea silita se realizeaza dupa normele de procedura din dreptul comun, prin investirea executorului judecatoresc cu executarea silita, potrivit art. 372-373 indice 1 din din Codul de procedura civila, dispozitiile art. 18 al. 2 si art. 24 din L nr. 554/2004 nefiind inaplicabile in materia executarii silite a creantelor fiscale.
Executarea silita reglementata de dispozitiile art. 24, 25 din Legea contenciosului administrativ priveste cazul particular in care autoritatea sau institutia publica este obligata sa incheie, sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ sau sa efectueze enumite operatiuni administrative, iar in acest caz actul administrativ este actul definit de art. 2 lit. c din L. nr. 554/2004, caz in care instanta de executare este instanta care a pronuntat hotararea pe fond, potrivit art. 2 lit. t din L. nr. 554/2004. In situatia in care titlul executoriu, chiar daca este o hotarare pronuntata de instanta de contencios administrativ, se refera la o creanta fiscala, executarea silita se realizeaza dupa normele de procedura din dreptul comun, prin investirea executorului judecatoresc cu executarea silita, potrivit art. 372-373 indice 1 din Codul de procedura civila, dispozitiile art. 18 al. 2 si art. 24 din L nr. 554/2004 nefiind inaplicabile in materia executarii silite a creantelor fiscale.
Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal- Decizia 477/23 ianuarie 2013
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Sibiu sub nr. 1358/85/2012 reclamantul P.I. a solicitat, in contradictoriu cu paratii G.P. - presedintele AFM si Administratia Fondului pentru Mediu, sanctionarea conducatorului institutiei publice cu amenda reprezentand 20% din salariul minim brut pe economie, pentru fiecare zi de intarziere, pana la data platii sumei restante de 1386 , 53 lei datorata reclamantului in temeiul sentintei nr. 349/2009 a Tribunalului Sibiu , ramasa irevocabila prin decizia pronuntata de Curtea de Apel in dosarul nr. 4547/85/2010.
In motivarea actiunii se arata ca paratii au executat partial titlu executoriu, ramanand de achitat suma mentionata ce reprezinta dobanda legala aferenta debitului datorat, in temeiul dispozitiilor art. 124 din Codul de procedura fiscala , avand obligatia de executare in temeiul dispozitiilor art. 24 din L. nr. 554/2004, pana la data de 07.12.2011. In drept s-au invocat dispozitiile art. 24 din L . nr. 554/2004.
Sectia de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Sibiu prin sentinta nr. 3769/2012 a respins actiunea in contencios administrativ. Instanta a retinut prin considerentele expuse ca prin hotararea judecatoreasca mentionata au fost obligati paratii AFP S. si AFM la plata taxei pe poluare, a dobanzii legale si a cheltuielilor de judecata, hotararea fiind investita cu formula executorie. Instanta mai arata ca art. 24 din Legea contenciosului administrative se refera la punerea in executare a hotararilor judecatoresti in materia contenciosului administrativ, executarea silita in materie fiscala fiind realizata potrivit dispozitiilor art. 371 indice 1 si 2 din Codul de procedura civila, reclamantul investind hotararea judecatoreasca cu formula executorie, dispozitiile legale mentionate fiind inaplicabile in materie fiscala.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul, solicitand modificarea hotararii si admiterea actiunii in contencios administrativ. Prin motivele de recurs se arata ca plata dobanzilor legale se realizeaza in temeiul dispozitiilor art. 18 al.2 din L. nr. 554/2004 , iar plata dobanzii legale reprezinta o operatiune administrativa, potrivit dispozitiilor art. 117, 124 din Codul de procedura fiscala. Paratii refuza calcularea dobanzii legale, iar potrivit art.22 din Legea contenciosului administrativ, hotararile judecatoresti din sfera contenciosului administrativ prin care s-au acordat cheltuieli de judecata se executa silit potrivit dreptului comun, iar celelalte hotarari se executa , per a contrario, potrivit dispozitiilor din L. nr. 554/2004.
Curtea, examinand sentinta atacata sub aspectul recursului declarat de reclamant a respins recursul ca nefondat pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art. 22 din Legea contenciosului administrativ, hotararile judecatoresti definitive si irevocabile prin care s-au respins actiunile formulate potrivit dispozitiilor prezentei legi si s-au acordat cheltuieli de judecata se investesc cu formula executorie si se executa silit, potrivit dreptului comun.
Daca in urma admiterii actiunii autoritatea publica este obligata sa incheie, sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ, sa elibereze un alt inscris sau sa efectueze anumite operatiuni administrative, executarea hotararii definitive si irevocabile se face in termenul prevazut in cuprinsul acesteia, iar in lipsa unui astfel de termen, in cel mult 30 de zile de la data ramanerii irevocabile a hotararii. In cazul in care termenul nu este respectat, se aplica conducatorului autoritatii publice sau, dupa caz, persoanei obligate o amenda de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de intarziere, iar reclamantul are dreptul la despagubiri pentru intarziere-art. 24 din Legea contenciosului administrativ .
Potrivit prevederilor art. 141 din Codul de procedura fiscala, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu. Titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege.
Executarea silita reglementata de dispozitiile art. 24, 25 din Legea contenciosului administrativ priveste cazul particular in care autoritatea sau institutia publica este obligata sa incheie, sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ sau sa efectueze enumite operatiuni administrative, iar in acest caz actul administrativ este actul definit de art. 2 lit. c din L. nr. 554/2004, caz in care instanta de executare este instanta care a pronuntat hotararea pe fond, potrivit art. 2 lit. t din L. nr. 554/2004. In situatia in care titlul executoriu, chiar daca este o hotarare pronuntata de instanta de contencios administrativ, se refera la o creanta fiscala, executarea silita se realizeaza dupa normele de procedura din dreptul comun, prin investirea executorului judecatoresc cu executarea silita, potrivit art. 372-373 indice 1 din din Codul de procedura civila, dispozitiile art. 18 al. 2 si art. 24 din L nr. 554/2004 nefiind inaplicabile in materia executarii silite a creantelor fiscale.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Executarea silita
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017