Importarea unor bunuri in scop caritabil. Decizie ce acorda dreptul de scutire de taxe vamale de import ?i care nu se refera totodata ?i la scutirea de la plata TVA pentru bunurile importate.
(Decizie nr. 510 din data de 28.03.2016 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)Importarea unor bunuri in scop caritabil. Decizie ce acorda dreptul de scutire de taxe vamale de import ?i care nu se refera totodata ?i la scutirea de la plata TVA pentru bunurile importate.
Decizia nr…/22.10.2012 emisa de fosta D.G.F.P. a jude?ului A. acorda dreptul de scutire de taxe vamale la import si nu se refera la scutirea de la plata accizelor sau a TVA pentru bunurile importate.
Pentru a beneficia de scutire de TVA reclamanta trebuia sa-?i regleze conduita in raport de Ordinului M.E.F. nr.2180/2007 prin care este aprobata procedura de autorizare pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata a organismelor prevazute la art.48, 56 si la art. 64 lit. c) din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazuta la art. 142 alin. (1) lit. d) si art. 199 alin. (3) din Legea nr.571/2003 privind C. fiscal, aprobate prin OMFP nr. 2.220/2006.
Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr. 510/28 martie 2016. In acela?i sens, decizia nr. 116/27 ianuarie 2016.
Prin sentinta administrativa nr…/CAF/2015 pronuntata de Tribunalul Alba – Sectia de contencios administrativ, fiscal si de insolventa in dosarul nr. …/107/2015, a fost admisa cererea completata formulata de reclamanta C.A.I. in contradictoriu cu paratele Direc?ia Generala Regionala a Finan?elor Publice B. si Directia Regionala Vamala B. – Biroul Vamal de Interior A. ?i in consecin?a s-a dispus anularea procesului verbal de control nr…/30.10.2014, a fost anulata Decizia nr…/…/30.10.2014 emisa de Biroul Vamal de Interior A. si Decizia nr…/02.02.2015 emisa de D.G.R.F.P. B., fiind obligate paratele la restituirea sumei de 23.472 lei cu titlu de TVA, precum ?i accesoriile aferente.
Impotriva acestei sentinte, parata Directia Generala Regionala a Finantelor Publice B. prin Administratia Judeteana a Finantelor Publice A. a declarat recurs, solicitand casarea in tot a sentintei recurate si, in rejudecare sa se dispuna respingerea actiunii reclamantei asa cum a fost formulata.
In motivarea op?iunii sale procesuale recurenta parata sus?ine ca in mod incorect instan?a de fond a re?inut ca reclamanta a importat bunuri in scop caritabil ?i a beneficiat de scutirea taxelor vamale ?i de TVA in baza unui act administrativ fiscal, respectiv Decizia nr…/22.10.2012 emisa de fosta D.G.F.P. A.
Dupa cum se observa din con?inutul acestei decizii, obiectul autorizarii reclamantei a fost scutirea de taxe vamale pentru activitatea de import a bunurilor importate in condi?iile art. 61 – 65 ?i 74 – 80 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 al Consiliului din 16.11.2009 privind instituirea unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale, conform celor solicitate de aceasta.
Aceasta decizie acorda dreptul de scutire de taxe vamale de import ?i nu se refera la scutirea de la plata TVA pentru bunurile importate, astfel ca acest fapt a generat nasterea unei datorii vamale in sarcina titularei declaratiilor vamale acceptate si inregistrate, in suma de 29.061 lei, reprezentand T.V.A. ?i accesoriile aferente.
Pentru a beneficia de scutire de la plata TVA, reclamanta trebuia sa se adreseze cu o cerere separata in temeiul Ordinului M.E.F. nr.2180/2007 pentru ob?inerea unei decizii referitoare la aprobarea autorizarii de desfa?urare a activita?ii de import de bunuri in regim de scutire de la plata TVA, lipsa acestei conduite neputand fi imputata organelor fiscale.
Nu este intemeiata nici critica reclamantei, apreciata ca intemeiata de instan?a de fond in sensul nerespectarii art.43 alin.1 lit. b din Directiva 2009/132/CE a Consiliului Uniunii Europene, intrucat din economia acestuia rezulta ca pentru opera?iunile efectuate de reclamanta era nevoie de o autorizare expresa a autorita?ilor competente din Romania cu privire la scutirea de la plata TVA la bunurile importate.
In drept au fost invocate dispozitiile art. 488 alin. 1, pct. 8 Cod procedura civila.
Prin intampinare intimata reclamanta C.A.I. a solicitat a se dispune respingerea recursului declarat in cauza, ca nefondat si neintemeiat, si mentinerea sentintei instantei de fond ca fiind temeinica si legala.
In motivarea op?iunii sale procesuale reclamanta intimata a sus?inut ca in mod corect a apreciat instan?a de fond ca a indeplinit toate conditiile impuse de lege in vederea scutirii platii TVA-ului, dovada fiind faptul ca a si fost scutita la vamuirea bunurilor importate ca ajutoare, asa incat, asa-zisa eroare nu ii este imputabila si nu poate fi obligata la plata, atata timp cat a importat bunuri si a fost scutita de taxe, inclusiv de TVA, avand girul organelor vamale.
In drept, au fost invocate dispozitiile art.205 si urmatoarele din Codul de procedura civila.
Analizand legalitatea si temeinicia sentintei atacate, prin prisma criticilor formulate, Curtea a retinut urmatoarele:
In perioada 24.10.2014 - 30.10.2014 Biroul Vamal A. a efectuat controlul vamal ulterior asupra declara?iilor vamale de punere in libera circula?ie, prin care reclamanta a importat ajutoare umanitare din E. In acest context s-a re?inut ca in mod eronat comisionarul vamal a completat rubrica 37 a codului V2A – scutire de la plata TVA, fara ca titularul opera?iunii de transport, in spe?a reclamanta, sa de?ina decizie referitoare la aprobarea autorizarii de desfa?urare a activita?ii de import de bunuri in regim de scutire de la plata TVA, conform Ordinului M.E.F. nr.2180/2007, dispunandu-se in consecin?a masura recalcularii TVA.
Decizia nr…/22.10.2012 emisa de fosta D.G.F.P. a jude?ului A. acorda dreptul de scutire de taxe vamale la import, si nu se refera la scutirea de la plata accizelor sau a TVA pentru bunurile importate.
Pentru a beneficia de scutire de TVA reclamanta trebuia sa-?i regleze conduita in raport de Ordinului M.E.F. nr. 2180/2007 prin care este aprobata procedura de autorizare pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata a organismelor prevazute la art. 48, 56 si la art. 64 lit. c) din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazuta la art.142 alin. (1) lit. d) si art.199 alin. (3) din Legea nr.571/2003 privind C. fiscal, aprobate prin OMFP nr. 2220/2006.
Potrivit art. 2 alin. (1) din acest act normativ, in vederea autorizarii pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata, organizatiile de stat sau alte organizatii cu caracter caritabil ori filantropic, care pot beneficia de scutire de la plata taxei in baza prevederilor art.48 din normele aprobate prin OMFP nr. 2220/2006, depun o cerere in acest sens la directiile generale ale finantelor publice judetene sau la administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului B., dupa caz, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea.
Asadar, rezulta ca pentru a beneficia de oricare tip comunitar de scutire, organizatia importatoare de bunuri trebuie sa urmeze anumite proceduri, respectiv sa adreseze organelor fiscale competente, cerere tip conform modelelor prevazute expres in ordinele mai sus mentionate, semnata de reprezentantul sau legal, cerere care trebuie sa cuprinda obligatoriu mentiuni privind scopul concret pentru care se solicita aprobarea.
Conform art.5 din OMFP nr.2180/2007 decizia privind aprobarea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata T.V.A. se prezinta in original la autoritatea vamala, care va mentiona pe verso numarul si data declaratiei vamale de punere in libera circulatie si va retine o copie. Scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata se acorda dupa verificarea indeplinirii celorlalte conditii prevazute de legislatia in vigoare.
In speta, intimata a solicitat ?i ob?inut doar scutirea de la plata taxelor vamale, asa cum rezulta din Decizia nr…/22.10.2012 emisa de fosta D.G.F.P. a jude?ului A. in conformitate cu dispozitiile art.61 - 65 sau 74 - 80 din Regulamentul (CE) nr.1186/2009 si ale O.M.F.P. nr.2400/2010, insa nu a solicitat la momentul efectuarii formalitatilor vamale scutirea de la plata T.V.A.
Prin urmare, in mod corect s-a emis Decizia pentru regularizarea situatiei privind obligatiile suplimentare de plata stabilite de controlul vamal nr. …/…/30.10.2014 emisa de Biroul Vamal de Interior A., intrucat pentru a beneficia de scutirea de la plata T.V.A la import, la momentul efectuarii formalitatilor vamale de punere in libera circulatie mai sus mentionate, era necesar a se prezenta organelor vamale Decizia privind aprobarea/respingerea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata T.V.A. emisa in conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 2180/2007, in original.
In aceste conditii, Curtea a constatat incidenta motivului de casare prevazut de art. 488 alin. 1 pct. 8 Cod procedura civila , recursul declarat a fost admis, si in temeiul art. 20 din Legea nr.554/2004 ?i art. 498 Cod procedura civila a fost casata sentinta atacata si respinsa actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta.
Decizia nr…/22.10.2012 emisa de fosta D.G.F.P. a jude?ului A. acorda dreptul de scutire de taxe vamale la import si nu se refera la scutirea de la plata accizelor sau a TVA pentru bunurile importate.
Pentru a beneficia de scutire de TVA reclamanta trebuia sa-?i regleze conduita in raport de Ordinului M.E.F. nr.2180/2007 prin care este aprobata procedura de autorizare pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata a organismelor prevazute la art.48, 56 si la art. 64 lit. c) din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazuta la art. 142 alin. (1) lit. d) si art. 199 alin. (3) din Legea nr.571/2003 privind C. fiscal, aprobate prin OMFP nr. 2.220/2006.
Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr. 510/28 martie 2016. In acela?i sens, decizia nr. 116/27 ianuarie 2016.
Prin sentinta administrativa nr…/CAF/2015 pronuntata de Tribunalul Alba – Sectia de contencios administrativ, fiscal si de insolventa in dosarul nr. …/107/2015, a fost admisa cererea completata formulata de reclamanta C.A.I. in contradictoriu cu paratele Direc?ia Generala Regionala a Finan?elor Publice B. si Directia Regionala Vamala B. – Biroul Vamal de Interior A. ?i in consecin?a s-a dispus anularea procesului verbal de control nr…/30.10.2014, a fost anulata Decizia nr…/…/30.10.2014 emisa de Biroul Vamal de Interior A. si Decizia nr…/02.02.2015 emisa de D.G.R.F.P. B., fiind obligate paratele la restituirea sumei de 23.472 lei cu titlu de TVA, precum ?i accesoriile aferente.
Impotriva acestei sentinte, parata Directia Generala Regionala a Finantelor Publice B. prin Administratia Judeteana a Finantelor Publice A. a declarat recurs, solicitand casarea in tot a sentintei recurate si, in rejudecare sa se dispuna respingerea actiunii reclamantei asa cum a fost formulata.
In motivarea op?iunii sale procesuale recurenta parata sus?ine ca in mod incorect instan?a de fond a re?inut ca reclamanta a importat bunuri in scop caritabil ?i a beneficiat de scutirea taxelor vamale ?i de TVA in baza unui act administrativ fiscal, respectiv Decizia nr…/22.10.2012 emisa de fosta D.G.F.P. A.
Dupa cum se observa din con?inutul acestei decizii, obiectul autorizarii reclamantei a fost scutirea de taxe vamale pentru activitatea de import a bunurilor importate in condi?iile art. 61 – 65 ?i 74 – 80 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 al Consiliului din 16.11.2009 privind instituirea unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale, conform celor solicitate de aceasta.
Aceasta decizie acorda dreptul de scutire de taxe vamale de import ?i nu se refera la scutirea de la plata TVA pentru bunurile importate, astfel ca acest fapt a generat nasterea unei datorii vamale in sarcina titularei declaratiilor vamale acceptate si inregistrate, in suma de 29.061 lei, reprezentand T.V.A. ?i accesoriile aferente.
Pentru a beneficia de scutire de la plata TVA, reclamanta trebuia sa se adreseze cu o cerere separata in temeiul Ordinului M.E.F. nr.2180/2007 pentru ob?inerea unei decizii referitoare la aprobarea autorizarii de desfa?urare a activita?ii de import de bunuri in regim de scutire de la plata TVA, lipsa acestei conduite neputand fi imputata organelor fiscale.
Nu este intemeiata nici critica reclamantei, apreciata ca intemeiata de instan?a de fond in sensul nerespectarii art.43 alin.1 lit. b din Directiva 2009/132/CE a Consiliului Uniunii Europene, intrucat din economia acestuia rezulta ca pentru opera?iunile efectuate de reclamanta era nevoie de o autorizare expresa a autorita?ilor competente din Romania cu privire la scutirea de la plata TVA la bunurile importate.
In drept au fost invocate dispozitiile art. 488 alin. 1, pct. 8 Cod procedura civila.
Prin intampinare intimata reclamanta C.A.I. a solicitat a se dispune respingerea recursului declarat in cauza, ca nefondat si neintemeiat, si mentinerea sentintei instantei de fond ca fiind temeinica si legala.
In motivarea op?iunii sale procesuale reclamanta intimata a sus?inut ca in mod corect a apreciat instan?a de fond ca a indeplinit toate conditiile impuse de lege in vederea scutirii platii TVA-ului, dovada fiind faptul ca a si fost scutita la vamuirea bunurilor importate ca ajutoare, asa incat, asa-zisa eroare nu ii este imputabila si nu poate fi obligata la plata, atata timp cat a importat bunuri si a fost scutita de taxe, inclusiv de TVA, avand girul organelor vamale.
In drept, au fost invocate dispozitiile art.205 si urmatoarele din Codul de procedura civila.
Analizand legalitatea si temeinicia sentintei atacate, prin prisma criticilor formulate, Curtea a retinut urmatoarele:
In perioada 24.10.2014 - 30.10.2014 Biroul Vamal A. a efectuat controlul vamal ulterior asupra declara?iilor vamale de punere in libera circula?ie, prin care reclamanta a importat ajutoare umanitare din E. In acest context s-a re?inut ca in mod eronat comisionarul vamal a completat rubrica 37 a codului V2A – scutire de la plata TVA, fara ca titularul opera?iunii de transport, in spe?a reclamanta, sa de?ina decizie referitoare la aprobarea autorizarii de desfa?urare a activita?ii de import de bunuri in regim de scutire de la plata TVA, conform Ordinului M.E.F. nr.2180/2007, dispunandu-se in consecin?a masura recalcularii TVA.
Decizia nr…/22.10.2012 emisa de fosta D.G.F.P. a jude?ului A. acorda dreptul de scutire de taxe vamale la import, si nu se refera la scutirea de la plata accizelor sau a TVA pentru bunurile importate.
Pentru a beneficia de scutire de TVA reclamanta trebuia sa-?i regleze conduita in raport de Ordinului M.E.F. nr. 2180/2007 prin care este aprobata procedura de autorizare pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata a organismelor prevazute la art. 48, 56 si la art. 64 lit. c) din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazuta la art.142 alin. (1) lit. d) si art.199 alin. (3) din Legea nr.571/2003 privind C. fiscal, aprobate prin OMFP nr. 2220/2006.
Potrivit art. 2 alin. (1) din acest act normativ, in vederea autorizarii pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata, organizatiile de stat sau alte organizatii cu caracter caritabil ori filantropic, care pot beneficia de scutire de la plata taxei in baza prevederilor art.48 din normele aprobate prin OMFP nr. 2220/2006, depun o cerere in acest sens la directiile generale ale finantelor publice judetene sau la administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului B., dupa caz, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea.
Asadar, rezulta ca pentru a beneficia de oricare tip comunitar de scutire, organizatia importatoare de bunuri trebuie sa urmeze anumite proceduri, respectiv sa adreseze organelor fiscale competente, cerere tip conform modelelor prevazute expres in ordinele mai sus mentionate, semnata de reprezentantul sau legal, cerere care trebuie sa cuprinda obligatoriu mentiuni privind scopul concret pentru care se solicita aprobarea.
Conform art.5 din OMFP nr.2180/2007 decizia privind aprobarea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata T.V.A. se prezinta in original la autoritatea vamala, care va mentiona pe verso numarul si data declaratiei vamale de punere in libera circulatie si va retine o copie. Scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata se acorda dupa verificarea indeplinirii celorlalte conditii prevazute de legislatia in vigoare.
In speta, intimata a solicitat ?i ob?inut doar scutirea de la plata taxelor vamale, asa cum rezulta din Decizia nr…/22.10.2012 emisa de fosta D.G.F.P. a jude?ului A. in conformitate cu dispozitiile art.61 - 65 sau 74 - 80 din Regulamentul (CE) nr.1186/2009 si ale O.M.F.P. nr.2400/2010, insa nu a solicitat la momentul efectuarii formalitatilor vamale scutirea de la plata T.V.A.
Prin urmare, in mod corect s-a emis Decizia pentru regularizarea situatiei privind obligatiile suplimentare de plata stabilite de controlul vamal nr. …/…/30.10.2014 emisa de Biroul Vamal de Interior A., intrucat pentru a beneficia de scutirea de la plata T.V.A la import, la momentul efectuarii formalitatilor vamale de punere in libera circulatie mai sus mentionate, era necesar a se prezenta organelor vamale Decizia privind aprobarea/respingerea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata T.V.A. emisa in conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 2180/2007, in original.
In aceste conditii, Curtea a constatat incidenta motivului de casare prevazut de art. 488 alin. 1 pct. 8 Cod procedura civila , recursul declarat a fost admis, si in temeiul art. 20 din Legea nr.554/2004 ?i art. 498 Cod procedura civila a fost casata sentinta atacata si respinsa actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Taxe vamale
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017