InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Drepturi salariale acordate primarilor ?i viceprimarilor. Inaplicabilitatea majorarii salariale de 12%.

(Decizie nr. 1513 din data de 18.10.2016 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Salarizare | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Drepturi salariale acordate primarilor ?i viceprimarilor. Inaplicabilitatea majorarii  salariale de 12%.

Potrivit art.20 din Legea nr.215/2001, primarii si viceprimarii exercita un mandat in serviciul colectivitatii. Asadar, acestia nu au statut de personal angajat in institutiile publice, in sensul legii de salariat, asa cum rezulta din preambulul OUG nr.27/2015 de modificare a OUG nr.83/2014, acestea fiind singurele categorii destinatare ale actelor normative mentionate.
Chiar daca indemnizatia pentru functiile de demnitate publica alese de la nivelul administratiei publice locale este suportata tot din fonduri publice, primarii si viceprimarii nu se numara printre categoriile destinatarilor actelor normative de salarizare in temeiul carora a fost emisa dispozitia atacata.

Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr.1513/18 octombrie  2016

Prin Sentinta nr…/2016 pronuntata de Tribunalul Sibiu in dosar nr…/…/2016  s-a admis  actiunea formulata de reclamantul Prefectul  Judetului  S. in contradictoriu cu paratul Primarul Orasului M.S., s-au anulat in parte Dispozitia nr…/2015  emisa de parat, respectiv in ceea ce priveste art.1 raportat la pct. 9 si 10 din Anexa  la dispozitie si in parte Dispozitia nr…/2015  emisa  de parat,  respectiv  in ceea ce priveste art.1 pct.1 din dispozitie.
Impotriva hotararii a declarat recurs paratul Primarul Orasului M.S., in temeiul art.488 alin.(1) pct.8 Cod  procedura  civila, solicitand casarea hotararii atacate si rejudecand sa se respinga  ca neintemeiata actiunea formulata de catre Prefectului Judetului S., cu cheltuieli de judecata.
In motivarea recursului se sustine ca hotararea atacata este nelegala, fiind pronuntata cu incalcarea si aplicarea gresita a normelor de drept material.
Prin hotararea atacata, se retine de catre instan?a faptul ca prin acordarea unei cresteri salariale primarului si viceprimarului, conform dispozitiei atacate, au fost incalcate prevederile art.1 alin.(5) indice 2 din OUG nr.83/2014 coroborate  art.57  din Legea nr.393/2004, precum  ?i art.9 alin.(2) din Legea nr.284/2010.
Contrar celor aratate de catre instan?a de fond, Dispozitia nr…/2015 privind cresterile salariale ale persoanelor din cadrul Primariei orasului M.S. este legala in integralitatea ei, inclusiv cu privire la pozitiile nr.9 si 10 din Tabelul nominal privind cresterile salariale pentru personalul primariei, prevazut in anexa la dispozitie.
Prin dispozitia atacata au fost aprobate cresteri salariale, incepand cu 1 august 2015, pentru personalul din cadrul Primariei Orasului M.S., in conformitate cu prevederile art.l  alin.5  indice 2  din  OUG nr.83/2014.
Se arata de catre instan?a faptul ca prevederile art.l, alin.5 indice 2 din OUG nr.83/2014 se refera strict la “personalul angajat in institu?iile publice locale”, iar primarul si viceprimarul unitatii administrativ teritoriale nu intra in categoria de angajat al institutiei publice locale, primarul si viceprimarul intrand in categoria persoanelor care ocupa o functie de demnitate publica, fiind alesi locali (potrivit art.57 alin.1-3 din Legea 215/2001 si art.2 alin.1 din Legea nr.393/2004 privind Statutul alesilor locali).
In continuare se arata ca, chiar daca potrivit Legii nr.284/2010 in categoria personalului din sectorul bugetar intra si personalul care ocupa functii de demnitate publica, nu inseamna ca statutul demnitarilor  este  asimilat celui de personal  angajat in cadrul institu?iei publice respective, ci doar ca indemnizatia cuvenita demnitarilor se suporta in egala masura din fonduri publice.
Aceasta interpretare a instantei de fond este gresita si lipsita de temei legal.
Majorarea de 12% acordata pentru  viceprimar si primar a avut temei legal OUG  nr.83/2014  privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015,  precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice.
Or, in categoria personalului platit din fonduri publice, personal bugetar, intra ?i categoria persoanelor care ocupa o functie de demnitate publica, adica primarul ?i viceprimarul, a?a cum de altfel, si instan?a re?ine.
In  art.l  al.l  din  aceasta  ordonanta  se  arata ca : “In anul 2015, cuantumul brut  al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemniza?iilor de incadrare de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2014 in masura in care personalul isi desfa?oara activitatea in aceleasi conditii ?i nu se aplica valoarea de referinta ?i coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare.”
Prin urmare, aceasta reglementare are in vedere intreg personalul platit din fonduri publice, fie ca plata se face sub forma de salariu, solda sau indemnizatie.
Indemnizatia la care face referire art.l  al.l  este acea forma de plata a primarului ?i viceprimarului reglementata prin prevederile art.10 alin.l  din Legea cadru  nr.284/2010 ?i care poate fi majorata  in conformitate cu prevederile al.5 indice 2.
Nu este indemnizatia la care face referire al.2  al  art.l, indemnizatie care face parte din salariul brut, solda  lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare ci este echivalentul salariului pentru personalul contractual sau functionarii publici.
In aceste conditii,  majorarea de 12%, reglementata prin prev. art.l  al.5 indice 2, pe cale de exceptie de la prevederile art.l  al.l  din  OUG  nr.83/2014,  s-a aplicat in mod legal si indemnizatiilor primarului si viceprimarului in conditiile in care au fost intrunite cumulativ si conditiile privind incadrarea cheltuielilor de personal in limita bugetului aprobat si incadrarea cheltuielilor de personal in limita plafonului de cheltuieli de personal repartizat conform prevederilor legale.
Dispozitia nr…/2015 prin care, la art.1 pct.1 se reglementeaza acordarea unei cresteri salariale viceprimarului orasului M.S., motivat de faptul ca acesta este imputernicit sa acceseze sistemul informatic al Registrului Electoral este de asemenea legala.
Potrivit prevederilor art.26  al.l  din  Legea nr.208/2015, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputa?ilor, ”Persoanele autorizate sa efectueze operatiuni in Registrul electoral cuprinzand ceta?enii romani cu domiciliul sau resedinta in tara sunt primarii sau persoanele desemnate de catre primari, prin dispozitie, conform legii.”
Conform prevederilor al.5 ”Persoanele autorizate beneficiaza de 5 clase de salarizare succesive suplimentare fata de clasa de?inuta, fara a depasi in total numarul de clase de salarizare prevazut la art.10 alin.(2) din Legea-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ?i completarile ulterioare.
Aceste prevederi, coroborate cu prevederile  art.10  din  Legea nr.284/2010 care au in vedere pe langa salariile bugetarilor si indemnizatiile demnitarilor din administratia publica locala, in speta si a viceprimarului, duc la concluzia certa ca, acele “clase de salarizare” privesc veniturile bugetare de orice natura, respectiv salariu, solda sau indemnizatie.
Daca legiuitorul ar fi urmarit ca doar bugetarii care incaseaza salarii sa beneficieze de cele 5 clase de salarizare succesive suplimentare, ar fi exceptat in mod explicit, persoanele autorizate care nu sunt salariate.
Insa  in situa?ia in care arata in mod explicit ca, persoanele autorizate beneficiaza de 5 clase de salarizare succesive suplimentare si ca persoane autorizate sunt primarii sau persoane desemnate de acestia, este evident ca niciun bugetar, fie ca incaseaza salariu, solda sau indemnizatie, nu este exclus de la aceasta majorare a venitului.
Referindu-se la clasele de salarizare legiuitorul are in vedere veniturile bugetare, indiferent de forma lor, respectiv salariu, solda sau indemnizatie.
Prin urmare, interpretarea instan?ei de fond potrivit careia legiuitorul a avut in vedere doar persoanele angajate in baza unui contract individual de munca si persoanele numite intr-o functie publica in baza  Legii nr.188/1999, este gresita, fiind o interpretare care depaseste vointa legiuitorului.
In procedura pregatirii dosarului, recursul paratului a fost comunicat reclamantului intimat care a depus intampinare solicitand respingerea recursului ca nefondat.                                     
Recursul paratului a fost respins pentru urmatoarele considerente:      
Motivul de casare invocat de parat potrivit art.488 pct.8  Cod procedura  civila, vizeaza  situatia in care hotararea a fost data cu incalcarea sau aplicarea gresita a normelor de drept material. In cauza problema care se cere a fi solutionata este daca primarii si viceprimarii care indeplinesc functii de demnitate publica la nivelul autoritatilor publice locale pot beneficia de majorarea de 12%, reglementata prin prev. art.l al.5  indice 2 din  OUG  nr.83/2014 si respectiv de cresterile salariului conform prevederilor art.26 al.l si 5 din Legea nr.208/2015 respectiv de 5 clase de salarizare succesive suplimentare fata de clasa detinuta, fara a depasi in total numarul de clase de salarizare prevazut la art.10 alin.(2) din Legea-cadru nr.284/2010 pentru calitatea de persoana autorizata sa acceseze sistemul informatic al Registrului Electoral.
  In ce priveste Dispozitia nr…/2015 privind cresterile salariale ale persoanelor din cadrul Primariei orasului M.S. referitor la componenta privind cresterea indemnizatiilor primarului si viceprimarului, functii de demnitate publica alese, Curtea mentioneaza, in acord cu opinia instantei de fond, ca potrivit art.35  din  Legea nr.393/2004 privind statutul alesilor locali, primarii si viceprimarii, precum si presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene au dreptul la o indemnizatie lunara stabilita conform legii,iar prin art.57 alin.5  din Legea  nr.215/2001  se  prevede  expres  ca  indemnizatie  lunara este unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei de primar, respectiv de viceprimar, si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salariat. Primarul si viceprimarul nu beneficiaza de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege".
De asemenea, Curtea  arata  ca, potrivit  art.20  din aceeasi lege, primarii si viceprimarii exercita un mandat in serviciul colectivitatii. Asadar, acestia nu au  statut  de  personal angajat in institutiile publice, in sensul legii de salariat, asa cum rezulta din preambulul  OUG  nr.27/2015 de modificare  a  OUG nr.83/2014, acestea fiind singurele categorii destinatare ale actelor normative mentionate.
Chiar daca indemnizatia pentru functiile de demnitate publica alese de la nivelul administratiei publice locale este suportata tot din fonduri publice, primarii si viceprimarii nu se numara printre categoriile destinatarilor actelor normative de salarizare evocate, in temeiul carora a fost emisa dispozitia atacata.
Avand un statut special, atunci cand legiuitorul a inteles sa majoreze sau sa  reglementeze  indemnizatia acestora  a ales sa o faca in mod special, asa cum de pilda s-a intamplat prin Legea nr.28/2014 pentru aprobarea  OUG nr.103/2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014.
In speta, insa legiuitorul nu a inteles sa reglementeze acest aspect si pentru anul 2015, in privinta functiilor de demnitate publica alese, cum este cazul primarilor si  viceprimarilor. Asadar, Dispozitia nr…/2015 atacata de prefect este nelegala sub acest aspect, dupa cum judicios a retinut tribunalul prin hotararea atacata, pentru consideratiile anterioare recurentul parat aflandu-se in eroare sustinand ca functiile de demnitate publica alese au fost avute in vedere la emiterea   OUG nr.83/2014  si  OUG nr.27/2015,  pentru  motivul  ca sunt platite tot din fonduri publice.
Pentru aceleasi considerente invocate in ce priveste cadrul general al indemnizarii alesilor locali - art.35 din  Legea nr.393/2004  si  art.57 alin.5 din Legea nr.215/2001 - se justifica si anularea  Dispozitiei nr…/2015 prin care, la art.1 pct.1 se reglementeaza acordarea unei cresteri salariale viceprimarului orasului M.S., motivat de faptul ca acesta este imputernicit sa acceseze sistemul informatic al Registrului Electoral. Chiar daca prin  art.26 al.l  si  5 din Legea nr.208/2015 sunt nominalizati primarii sau imputernicitii acestora ca persoane autorizate sa acceseze sistemul informatic al Registrului Electoral si se reglementeaza ca persoanele autorizate beneficiaza de 5 clase de salarizare succesive suplimentare fata de clasa detinuta, fara a depasi in total numarul de clase de salarizare prevazut la a alin.(2) din Legea-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare,respectiv ca incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, persoanele autorizate beneficiaza de o majorare a salariului de baza avut, corespunzator celor 5 clase de salarizare succesive suplimentare multiplicat cu procentul prevazut la art.10 alin. (5) din Legea-cadru  nr.284/2010, cu modificarile si completarile ulterioare,mentiunea expresa si categorica a art.57 alin.5 din Legea nr.215/2001 privind interdictia  pentru primar si viceprimar de a beneficia de orice alte sporuri prevazute de lege impune concluzia ca  primarii si viceprimarii nu pot beneficia nici de majorarea de mai sus. Este a se observa in plus si nuanta sesizata de instanta de fond cu privire la textul  alin.6 al art.26 din Legea nr.208/2015 mai sus mentionat ca majorarea se aplica la salariului de baza avut,ceea ce exclude majorarea indemnizatiei alesilor locali. Pentru aceste considerente s-a apreciat ca hotararea instantei de fond este legala, fiind data cu corecta interpretare a dreptului material incident cauzei, astfel incat motivul de recurs invocat de parat potrivit art.488 pct.8 Cod procedura  civila   nu este aplicabil, ceea ce impune respingerea recursului ca nefondat conform art.496 alin.1  Cod procedura  civila.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017