InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Inadmisibilitatea recursului promovat de o persoana care nu a fost parte judecarea pe fond

(Decizie nr. 1551/R din data de 13.10.2009 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Inadmisibilitatea recursului promovat de o persoana care nu a fost parte judecarea pe fond.

Prin sentinta civila nr. 336/10 martie 2009, Tribunalul Mures a respins exceptia lipsei calitatii procesual pasive a Primarului Municipiului Targu Mures, a Consiliului Local al Municipiului Targu Mures, a admis actiunea civila formulata de reclamantii F. A. si K. J. in contradictoriu cu paratii Grupul Scolar "C. B." Targu Mures, Inspectoratul Scolar Judetean Mures, Primarul Municipiului Targu Mures, Consiliul Local al Municipiului Targu Mures si, drept consecinta:
- a obligat in solidar paratii la plata in favoarea fiecarui reclamant a unei despagubiri egale cu diferentele de drepturi salariale reprezentand cresterea salariala prevazuta de art. 50 alin.1 si alin. 2 din Legea nr. 128/1997, pentru perioada 22.01.2006 - 22.01.2009.
- a dispus ca despagubirile mai sus mentionate sa fie actualizate in functie de rata inflatiei, calculata incepand cu data scadentei lunare a fiecarei diferente salariale si pana la data platii efective a debitului.
In adoptarea acestei solutii, prima instanta a retinut, cu privire la exceptiile invocate in cauza, urmatoarele:
Inspectoratul Scolar Judetean Mures dispune de calitate procesuala pasiva, conform art.11 alin.5 din Legea nr.128/1997, art.142 din Legea nr.84/1995, art.33 alin.7 si art.38 alin.5 din Contractul colectiv de munca unic la nivel de ramura de invatamant, art.2, art.31 alin.2 si art.54 alin.2 din Contractul colectiv de munca unic la nivel de invatamant preuniversitar de stat pe judetul Mures, deoarece acest parat are atributii specifice angajatorului, inclusiv in asigurarea efectuarii legale a platii drepturilor banesti ale personalului didactic.
Consiliul local parat are calitate procesuala pasiva, conform art.15 alin.1 si art.19 din Legea nr.273/2006, art.13 alin.1  din O.U.G nr. 32/2001, art.16 din Normele aprobate prin H.G nr.2192/2004 si art.167 alin.3 din Legea nr. 84/1995, acest parat asigurand aprobarea in bugetul local a sumelor necesare platii drepturilor banesti solicitate de reclamant.
Primarul parat dispune de calitate procesuala pasiva,  conform art. 63 alin.1 lit. c si alin. 4 din Legea nr. 215/2001, intrucat acest parat indeplineste functia de ordonator de credite in privinta sumelor solicitate de reclamanti.
In ceea ce priveste fondul cauzei, tribunalul a retinut urmatoarele:
Reclamantii sunt incadrati la unitatea scolara parata, in functia de cadru didactic cuprins in transa de vechime in invatamant de 30-35 ani.
Conform art. 50 alin. 1 din Legea nr.128/1997, personalul didactic din invatamantul preuniversitar beneficiaza de transele de vechime suplimentare care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate in invatamant.
Pentru fiecare dintre transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, potrivit art. 50 alin. 2 din Legea nr. 128/1997.
In primul rand, potrivit art. 63 alin. 3 din Legea nr. 24/2000, in cazul abrogarii unor dispozitii legale, acestea trebuie determinate expres, prin mentionarea tuturor datelor de identificare ale acestora. Ori, dispozitiile art. 30 alin. 1 si 2 din Legea nr. 128/1997 nu au fost abrogate cu respectarea acestor conditii de forma si  de fond ale abrogarii, astfel incat dispozitiile legale mentionate sunt in vigoare.
De asemenea, art. 10 din Legea nr. 154/1997 nu a abrogat dispozitiile art. 50 alin. 1 si 2 din Legea nr. 128/1997.
In al doilea rand, pentru perioada in litigiu, prevederile Legii nr. 154/1997 nu au nicio relevanta, deoarece prin art. 5 si 6 din O.U.G. nr. 8/2000, salarizarea personalului didactic s-a stabilit in functie de anexele introduse in Legea nr. 128/1997, iar nu in functie de prevederile Legii nr. 154/1997.
In al treilea rand, este de subliniat faptul ca dispozitiile art. 50 alin. 1 din Legea nr. 128/1997 sunt dispozitii speciale, care instituie un drept special salarial mai precis un adaos salarial (in sensul art. 155 din Codul muncii, incident in temeiul art.1 din acelasi cod). Acest adaos salarial special consta in majorarea coeficientului de ierarhizare cu 1/25 si se aplica asupra coeficientului de ierarhizare prevazut de lege si avut de cadru didactic anterior trecerii in transa de vechime in invatamant de 30-35, 35-40, respectiv peste 40 de ani.
Prin urmare este evident si neindoios faptul ca adaosul salarial special se aplica la coeficientii de ierarhizare stabiliti de lege, si anume de anexa nr. 2 cap. I lit. A (introdusa prin O.U.G. nr. 8/2000 pentru perioada 1 aprilie 2000 - 22 iunie 2006), respectiv de anexa 2 a (introdusa prin O.G. nr. 4/2006 pentru perioada ulterioara datei de 23 ianuarie 2006).
Insa paratii au omis sa aplice adaosul salarial special prevazut de art. 50 alin. 1 si 2 din Legea nr. 128/1997, incalcand si prevederile art. 154-155, art. 161-164 alin. 1 si 2 din Codul muncii, cauzand un prejudiciu salarial conform dispozitiilor art. 269 Codul muncii.
Pentru considerentele expuse, prima instanta a admis actiunea reclamantilor.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs Municipiul Targu Mures si Consiliul Local Targu Mures, ambii prin Primar.
Municipiul Targu Mures si Consiliul Local al Municipiului Targu Mures au solicitat, prin recursul promovat, modificarea sentintei atacate, in sensul respingerii cererii privind obligarea Primarului si a Consiliului Local Targu Mures la plata drepturilor salariale pretinse in cauza, sustinand ca acestia nu au calitate procesuala pasiva deoarece reclamantii nu sunt angajatii lor.
S-a mai sustinut ca, in raport de prevederile art. 167 alin. 14 din Legea nr. 84/1995, obligatia calcularii drepturilor salariale ale personalului didactic si didactic auxiliar este responsabilitatea institutiei de invatamant preuniversitar de stat, in procesul de intocmire a bugetului acesteia, situatie in care Primarul Municipiului Targu Mures si Consiliul Local Targu Mures nu se afla in culpa procesuala cu privire la neplata drepturilor salariale restante, solicitate de reclamant, cu atat mai mult cu cat aceste diferente salariale nu au rezultat din neindeplinirea sarcinilor legale ale celor doua institutii parate.
Examinand recursurile deduse judecatii, prin raportare la motivele invocate, precum si din oficiu, in limitele prevazute de art. 3041 si 306 alin. 2 Cod procedura civila, Curtea retine urmatoarele:
In ceea ce priveste recursul declarat de Consiliul Local Targu Mures, Curtea constata ca acesta este nefondat, astfel ca va fi respins ca atare, potrivit celor relevate in continuare.
Chiar daca intre reclamanti si paratul recurent nu exista raporturi juridice de munca, nu se poate sustine cu succes ca acestia nu au calitate procesuala pasiva in cauza, deoarece finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale de care acestea apartin, astfel cum dispun prevederile art. 1 din H.G. nr. 538/2001 si ale art. 167 din Legea nr. 84/1995.
In plus, fata de dispozitiile art. 36 si 63 din Legea nr. 215/2001, paratul este implicat in procedura intocmirii si aprobarii bugetului local, iar in calitate de autoritate administrativa cu organe proprii de conducere, are si atributii specifice legislatiei finantelor publice, fiind in mod inerent angrenat in procedura de efectuare catre reclamanti a platii diferentelor salariale obtinute de acestia prin hotararea judecatoreasca supusa examinarii.
Fata de cele expuse, neregasind in cauza motive de nelegalitate, dintre cele prevazute de art. 304 Cod procedura civila si neidentificand din oficiu motive de ordine publica, potrivit dispozitiilor art. 306 alin. 2 Cod procedura civila, Curtea va respinge ca nefondat recursul declarat de paratul Consiliul Local Targu Mures.
In ceea ce priveste recursul declarat de Municipiul Targu Mures, prin Primar, Curtea a invocat exceptia inadmisibilitatii, care va fi admisa pentru urmatoarele considerente:
Prin demersul juridic initiat, reclamantii au chemat in judecata paratii Grupul Scolar "C. B." Targu Mures, Inspectoratul Scolar Judetean Mures, Consiliul Local Targu Mures si Primaria municipiului Targu Mures.
In acest context, neavand calitate de parte in litigiu, Municipiul Targu Mures nu are abilitarea legala de a uza de caile de atac impotriva hotararii judecatoresti pronuntate in contradictoriu cu alte persoane.
Pentru aceste considerente, recursul declarat de Municipiul Targu Mures a fost respins ca inadmisibil, solutie care nu mai permite examinarea criticilor aduse de acesta hotararii atacate.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009
Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012