Recursul administrativ in domeniul fiscal
(Decizie nr. 2620/R din data de 04.04.2013 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)• O.G. nr. 92/2003 rep. - art. 205-206 si 218
• C. pr. civ. - art 312 alin. 5 si art. 129
Decizia de impunere nu reprezinta un act administrativ fiscal susceptibil de a fi atacat in instanta de contencios administrativ; doar decizia emisa dupa solutionarea contestatiei impotriva deciziei de impunere, are caracterul actului administrativ jurisdictional in intelesul art. 2 lit. d din Legea nr. 554/2004.
In situatia in care a fost parcursa procedura fiscala reglementata de art. 205 si urm. din Codul de procedura fiscala si finalizata prin emiterea deciziei de solutionare a contestatiei, in virtutea rolului sau activ, instanta are obligatia de a clarifica obiectul cauzei deduse judecatii punand in discutia partilor aspectele legate de actele administrative contestate.
Prin Sentinta nr.2968 din 03 iulie 2012, Tribunalul Mures, Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, a admis exceptia inadmisibilitatii, si in consecinta, a respins actiunea formulata de reclamantul J. C. R., in contradictoriu cu parata Casa de Asigurari de Sanatate Mures, ca inadmisibila.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, tribunalul a retinut ca prin decizia de impunere nr. 1313/07.09.2011, s-a stabilit in sarcina reclamantului suma de 4.925 lei reprezentand contributia datorata la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.
Reclamantul a contestat aceasta decizie de impunere, astfel cum rezulta din contestatia inregistrata la parata la data de 27.09.2011 iar prin Decizia nr. 623/14.10.2011 emisa de CAS Mures a fost respinsa contestatia formulata, ca neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 205 alin. l din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, impotriva titlului de creanta precum si impotriva altor acte administrativ fiscale se poate formula contestatie potrivit legii. Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui ce se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia in conditiile legii. De asemenea, dispozitiile art. 206 alin. 3 din actul normativ anterior mentionat prevad ca aceasta contestatie se depune la organul fiscal respectiv vamal al carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru. Prin urmare competenta de solutionare a contestatiei impotriva unui titlu de creanta respectiv impotriva unei decizii de impunere o are organul cu atributii administrativ jurisdictionale respectiv organul fiscal al carui act administrativ este atacate.
Reclamantul a inteles sa parcurga aceasta procedura administrativa fiind emisa in solutionarea contestatiei sale Decizia nr. 623/14.10.2011.
De altfel dispozitiile art. 218 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicat, prevad ca deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi atacate de catre contestator sau de catre persoanele introduse in procedura de solutionare a contestatiei potrivit art. 212 la instanta judecatoreasca administrativ competenta in conditiile legii.
Reclamantul nu a atacat aceasta decizie data in solutionarea contestatiei ci a solicitat prin prezenta cerere de chemare in judecata doar anularea deciziei de impunere impotriva careia a formulat contestatie.
Prevederile art. 218 Cod procedura fiscala, in acord cu care impotriva deciziei de solutionare a contestatiei administrative se poate formula actiune in fata instantei de contencios administrativ, nu delimiteaza obiectul actiunii de contencios fiscal, ci stabilesc calea de atac care poate fi exercitata impotriva acestui act. De altfel, art. 218 alin. 2 din acelasi act normativ, mentioneaza in mod expres faptul ca dreptul la actiune se exercita in "conditiile legii", ceea ce trimite direct la cerintele legii contenciosului administrativ.
Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul textelor de lege la care a facut referire, instanta a admis exceptia inadmisibilitatii actiunii si a respins cererea reclamantului ca inadmisibila.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal, a declarat recurs reclamantul J. C. R., solicitand admiterea caii de atac, casarea sentintei atacate si trimiterea cauzei spre rejudecare la instanta de fond, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii de recurs s-a aratat ca in mod gresit instanta a admis exceptia inadmisibilitatii intrucat atunci cand a atacat decizia de impunere a atacat si decizia prin care contestatia i-a fost respinsa, aceasta ultima decizie facand parte din ansamblul actelor pe care le-a atacat prin cererea de chemare in judecata care a format obiectul prezente cauze.
Parata intimata, Casa de Asigurari de Sanatate Mures, a formulat intampinare solicitand respingerea recursului ca nefondat si mentinerea hotararii atacate ca legala si temeinica.
Examinand recursul prin prisma motivelor invocate dar si din oficiu in raport de dispozitiile art. 3041 C. pr. Civ., Curtea a apreciat ca acesta este fondat pentru urmatoarele considerente:
Reclamantul a solicitat, prin cererea sa de chemare in judecata, anularea in parte a deciziei de impunere nr. 1313/24551/07.09.2011 emisa de parata CAS Mures. Prin cererea inregistrata la CAS Mures la data de 07.09.2011, reclamantul a formulat contestatie impotriva deciziei de impunere iar prin Decizia nr. 623/14.10.2011 parata a respins ca neintemeiata aceasta contestatie. Asadar, prin cererea de chemare in judecata, reclamantul nu a inteles sa conteste Decizia nr. 623/14.10.2011 doar ci decizia de impunere, in opinia sa, acest act reprezentand actul administrativ fiscal. Insa, decizia de impunere nu reprezinta un act administrativ fiscal, un titlu de creanta ci doar decizia pronuntata dupa contestarea acesteia are caracterul unui act administrativ jurisdictional in intelesul art. 2 lit. d din Legea nr. 554/2004 (actul emis de o autoritate administrativa investita, prin lege organica, cu atributii de jurisdictie administrativa speciala).
In speta, Decizia nr. 623/14.10.2011 a fost emisa de CAS Mures in solutionarea contestatiei formulate de reclamant, fiind deci, o contestatie in temeiul art. 205 C. pr. fiscala, reclamantul utilizand astfel calea recursului administrativ in domeniul fiscal. Decizia reprezinta un act administrativ jurisdictional in intelesul art. 2 lit. i de din Legea nr. 554/2004 si nu un simplu act de informare, ea cuprinzand solutia adoptata de organul administrativ cu atributii jurisdictionale in procedura cu acelasi caracter. Cum recurentul a inteles sa urmeze procedura prevazuta de Codul de procedura fiscala, aceasta trebuia parcursa integral iar reclamantul a inteles sa conteste doar decizia de impunere. Cum reclamantul nu a solicitat in mod expres anularea deciziei nr.623/14.10.2011, instanta de fond, in baza rolului sau activ, era obligata sa puna in discutia partilor obiectul cererii de chemare in judecata cu referire la acest aspect.
Curtea a considerat ca prima instanta, neclarificand obiectul cererii de chemare in judecata si admitand exceptia inadmisibilitatii, a solutionat procesul fara a intra in cercetarea fondului, motiv pentru care, in baza art. 312 alin. 5 C.pr.civ., a admis recursul, a casat sentinta atacata si a dispus trimiterea cauzei pentru rejudecare aceleasi instante. Cu ocazia rejudecarii, instanta de fond a clarificat obiectul cauzei deduse judecatii prin punerea in discutia partilor si a Deciziei nr. 623/14.10.2011 si s-a pronuntat pe fondul acestei cererii, eventual precizate, avandu-se in vedere, pe langa cele expuse mai sus, si motivele invocate de recurent in prezenta cale de atac.
• C. pr. civ. - art 312 alin. 5 si art. 129
Decizia de impunere nu reprezinta un act administrativ fiscal susceptibil de a fi atacat in instanta de contencios administrativ; doar decizia emisa dupa solutionarea contestatiei impotriva deciziei de impunere, are caracterul actului administrativ jurisdictional in intelesul art. 2 lit. d din Legea nr. 554/2004.
In situatia in care a fost parcursa procedura fiscala reglementata de art. 205 si urm. din Codul de procedura fiscala si finalizata prin emiterea deciziei de solutionare a contestatiei, in virtutea rolului sau activ, instanta are obligatia de a clarifica obiectul cauzei deduse judecatii punand in discutia partilor aspectele legate de actele administrative contestate.
Prin Sentinta nr.2968 din 03 iulie 2012, Tribunalul Mures, Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, a admis exceptia inadmisibilitatii, si in consecinta, a respins actiunea formulata de reclamantul J. C. R., in contradictoriu cu parata Casa de Asigurari de Sanatate Mures, ca inadmisibila.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, tribunalul a retinut ca prin decizia de impunere nr. 1313/07.09.2011, s-a stabilit in sarcina reclamantului suma de 4.925 lei reprezentand contributia datorata la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.
Reclamantul a contestat aceasta decizie de impunere, astfel cum rezulta din contestatia inregistrata la parata la data de 27.09.2011 iar prin Decizia nr. 623/14.10.2011 emisa de CAS Mures a fost respinsa contestatia formulata, ca neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 205 alin. l din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, impotriva titlului de creanta precum si impotriva altor acte administrativ fiscale se poate formula contestatie potrivit legii. Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui ce se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia in conditiile legii. De asemenea, dispozitiile art. 206 alin. 3 din actul normativ anterior mentionat prevad ca aceasta contestatie se depune la organul fiscal respectiv vamal al carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru. Prin urmare competenta de solutionare a contestatiei impotriva unui titlu de creanta respectiv impotriva unei decizii de impunere o are organul cu atributii administrativ jurisdictionale respectiv organul fiscal al carui act administrativ este atacate.
Reclamantul a inteles sa parcurga aceasta procedura administrativa fiind emisa in solutionarea contestatiei sale Decizia nr. 623/14.10.2011.
De altfel dispozitiile art. 218 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicat, prevad ca deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi atacate de catre contestator sau de catre persoanele introduse in procedura de solutionare a contestatiei potrivit art. 212 la instanta judecatoreasca administrativ competenta in conditiile legii.
Reclamantul nu a atacat aceasta decizie data in solutionarea contestatiei ci a solicitat prin prezenta cerere de chemare in judecata doar anularea deciziei de impunere impotriva careia a formulat contestatie.
Prevederile art. 218 Cod procedura fiscala, in acord cu care impotriva deciziei de solutionare a contestatiei administrative se poate formula actiune in fata instantei de contencios administrativ, nu delimiteaza obiectul actiunii de contencios fiscal, ci stabilesc calea de atac care poate fi exercitata impotriva acestui act. De altfel, art. 218 alin. 2 din acelasi act normativ, mentioneaza in mod expres faptul ca dreptul la actiune se exercita in "conditiile legii", ceea ce trimite direct la cerintele legii contenciosului administrativ.
Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul textelor de lege la care a facut referire, instanta a admis exceptia inadmisibilitatii actiunii si a respins cererea reclamantului ca inadmisibila.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal, a declarat recurs reclamantul J. C. R., solicitand admiterea caii de atac, casarea sentintei atacate si trimiterea cauzei spre rejudecare la instanta de fond, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii de recurs s-a aratat ca in mod gresit instanta a admis exceptia inadmisibilitatii intrucat atunci cand a atacat decizia de impunere a atacat si decizia prin care contestatia i-a fost respinsa, aceasta ultima decizie facand parte din ansamblul actelor pe care le-a atacat prin cererea de chemare in judecata care a format obiectul prezente cauze.
Parata intimata, Casa de Asigurari de Sanatate Mures, a formulat intampinare solicitand respingerea recursului ca nefondat si mentinerea hotararii atacate ca legala si temeinica.
Examinand recursul prin prisma motivelor invocate dar si din oficiu in raport de dispozitiile art. 3041 C. pr. Civ., Curtea a apreciat ca acesta este fondat pentru urmatoarele considerente:
Reclamantul a solicitat, prin cererea sa de chemare in judecata, anularea in parte a deciziei de impunere nr. 1313/24551/07.09.2011 emisa de parata CAS Mures. Prin cererea inregistrata la CAS Mures la data de 07.09.2011, reclamantul a formulat contestatie impotriva deciziei de impunere iar prin Decizia nr. 623/14.10.2011 parata a respins ca neintemeiata aceasta contestatie. Asadar, prin cererea de chemare in judecata, reclamantul nu a inteles sa conteste Decizia nr. 623/14.10.2011 doar ci decizia de impunere, in opinia sa, acest act reprezentand actul administrativ fiscal. Insa, decizia de impunere nu reprezinta un act administrativ fiscal, un titlu de creanta ci doar decizia pronuntata dupa contestarea acesteia are caracterul unui act administrativ jurisdictional in intelesul art. 2 lit. d din Legea nr. 554/2004 (actul emis de o autoritate administrativa investita, prin lege organica, cu atributii de jurisdictie administrativa speciala).
In speta, Decizia nr. 623/14.10.2011 a fost emisa de CAS Mures in solutionarea contestatiei formulate de reclamant, fiind deci, o contestatie in temeiul art. 205 C. pr. fiscala, reclamantul utilizand astfel calea recursului administrativ in domeniul fiscal. Decizia reprezinta un act administrativ jurisdictional in intelesul art. 2 lit. i de din Legea nr. 554/2004 si nu un simplu act de informare, ea cuprinzand solutia adoptata de organul administrativ cu atributii jurisdictionale in procedura cu acelasi caracter. Cum recurentul a inteles sa urmeze procedura prevazuta de Codul de procedura fiscala, aceasta trebuia parcursa integral iar reclamantul a inteles sa conteste doar decizia de impunere. Cum reclamantul nu a solicitat in mod expres anularea deciziei nr.623/14.10.2011, instanta de fond, in baza rolului sau activ, era obligata sa puna in discutia partilor obiectul cererii de chemare in judecata cu referire la acest aspect.
Curtea a considerat ca prima instanta, neclarificand obiectul cererii de chemare in judecata si admitand exceptia inadmisibilitatii, a solutionat procesul fara a intra in cercetarea fondului, motiv pentru care, in baza art. 312 alin. 5 C.pr.civ., a admis recursul, a casat sentinta atacata si a dispus trimiterea cauzei pentru rejudecare aceleasi instante. Cu ocazia rejudecarii, instanta de fond a clarificat obiectul cauzei deduse judecatii prin punerea in discutia partilor si a Deciziei nr. 623/14.10.2011 si s-a pronuntat pe fondul acestei cererii, eventual precizate, avandu-se in vedere, pe langa cele expuse mai sus, si motivele invocate de recurent in prezenta cale de atac.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)
Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012
