InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Sume incasate de personal didactic pentru plata cu ora sau cumul si premii. Stabilirea bazei de calcul a contributiei de asigurari sociale.

(Decizie nr. 154/A din data de 10.03.2014 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale; Salarizare | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Conform prevederilor art. 26 din Legea nr. 19/2000 modificata, sumele incasate de personalul didactic pentru plata cu ora sau cumul si premii, nu fac parte din baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale si pe cale de consecinta asupra acestor sume nu se datoreaza contributie individuala de asigurari sociale si nici contributia de asigurari sociale datorata de angajator si nu se au in vedere la stabilirea punctajului in vederea pensionarii.
Prin Sentinta civila nr. 2027 din 3 octombrie 2013 a Tribunalului Mures s-a admis in parte actiunea formulata si precizata de reclamantul D. V., in contradictoriu cu parata Universitatea "P. M." din Tg.Mures, s-a respins ca ramas fara obiect capatul de cerere privind obligarea paratei la eliberarea unei adeverin?e privind drepturile de natura salariala ob?inute in perioada aprilie 2001 - septembrie 2007, a fost obligata parata la intocmirea si depunerea la Casa Judeteana de Pensii Mures  a declara?iei nominale de asigurare rectificative pentru perioada aprilie 2001 - septembrie 2007 referitoare la reclamant  in care sa se regaseasca in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale si veniturile brute de care acesta a beneficiat in perioada de mai sus astfel cum sunt mentionate in adeverinta eliberata de catre parata sub nr. 1175/12.04.2013 cu titlu de "premii", "Cumul" si "plata cu ora" si care nu au fost mentionate in declaratiile nominale de asigurare depuse.
Pentru a pronunta aceasta hotarare prima instanta a retinut urmatoarele:
Astfel cum rezulta din carnetul de munca, din adeverintele aflate la dosar  si statele de plata intocmite de catre parata , reclamantul a fost angajat al Universitatii "P. M." din Tg. Mures in perioada 1.4.2001-31.12.2007, realizand venituri brute lunare conform adeverintei de la fila 194-196. Din aceste venituri brute lunare sumele acordate reclamantului cu titlu de "premii", "cumul" si "plata cu ora" nu au fost mentionate in declaratiile nominale de asigurare intocmite de catre parata si depuse la Casa Judeteana de Pensii Mures.
Avand in vedere ca pe parcursul solutionarii procesului reclamantului i-a fost eliberata adeverinta cu privire la drepturile banesti realizate in perioada precizata 1.4.2001 - 30.08.2007, fiind lamurite diferentele existente intre sumele mentionate in carnetul de munca si cele din adeverinta in sensul ca acestea rezulta din neaplicarea sporului de doctorat pe perioada concediilor de odihna si a concediilor medicale potrivit art. 7 din HG nr. 250/1992, iar reclamantul a fost de acord in urma acestor lamuriri cu privire la cuantumul drepturilor banesti realizate, instanta a respins ca ramas fara obiect capatul de cerere privind obligarea paratei la eliberarea adeverintei astfel cum a fost formulat si precizat.
In privinta celui de-al doilea capat de cerere s-a retinut ca disputa partilor priveste includerea sau neincluderea drepturilor banesti realizate cu titlu de  "premii", "cumul" si "plata cu ora" aferente perioadei aprilie 2001 - august 2007 in baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale.
Instanta a retinut ca parata nu a inclus aceste sume in aceasta baza de calcul invocand in acest sens prevederile art. 26 alin. 1 lit. e (respectiv lit. f in forma initiala a legii) din Legea nr. 19/2000 in vigoare in acea perioada interpretandu-le in sensul ca sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale sumele achitate cu titlu de premii si alte drepturi prevazute de legi speciale. Astfel, Legea nr.128/1997 este lege speciala in raport de Codul muncii, iar platile erau efectuate fara a avea la baza un contract individual de munca diferit fata de contractul de munca pentru functia de baza, ci decizia conducatorului institutiei de invatamant, in speta, decizia rectorului care este un act administrativ.
Intr-adevar, Legea nr. 128/1997 este o lege speciala in raport de Codul muncii, iar platile respective erau efectuate in baza legii speciale fiind prevazute de aceasta.
In schimb, parata denatureaza sensul prevederilor art. 26 lit. e din Legea nr. 19/2000 cand sustine ca premiile si alte drepturi banesti sunt exceptate din baza lunara de calcul prin simplul fapt al prevederii lor intr-o lege speciala.
Textul legii, art. 26 din Legea nr. 19/2000, este urmatorul: "(1) Contributia de asigurari sociale nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand: e) premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale".
Rezulta cu claritate din insusi continutul articolului amintit ca nu prevederea intr-o lege speciala a drepturilor atrage exceptarea lor, ci aceasta exceptare trebuie sa fie impusa de insasi legea speciala.
S-au analizat si prevederile art. 23 din Legea nr. 19/2000 care prevad continutul bazei de calcul in discutie si care sunt evident aplicabile in speta, art. 26 venind sa le expliciteze continutul prin excluderea unor categorii de venituri.
Potrivit acestora, baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale in cazul asiguratilor o constituie: a) salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca, in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I.
Din aceste dispozitii normative rezulta ca la stabilirea bazei de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale se includ pe langa salariile individuale brute lunare, sporurile si adaosurile reglementate prin lege. Este admis deci ca aceasta baza de calcul sa fie constituita, pe lana salarii individuale brute, din drepturi banesti realizate cu titlu de sporuri si adaosuri reglementate prin lege, in speta, Legea nr. 128/1997. Acestea din urma, se includ prin urmare in baza de calcul cu conditia sa nu faca parte din categoria celor mentionate la art. 26 alin. 1 lit. e din Legea nr. 19/2000, respectiv sa nu fie premii si alte drepturi exceptate prin legea speciala.
Or, parata nu a invocat nicio dispozitie a legii care sa prevada exceptarea lor de la constituirea bazei de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale. De asemenea, nici instanta nu a identificat o atare dispozitie.
S-a mai retinut ca in aplicarea Legii nr. 19/2000 a fost emis Ordinul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale nr. 340 din 4 mai 2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare. Acest Ordin a fost abrogat de art. 2 din HG nr. 257/2011, deci a fost in vigoare in perioada in litigiu, iar dispozitiile sale relevante in solutionarea cauzei.
Pana la modificare intervenita la data de 22 august 2007, Ordinul MMSS nr. 340/2001 prevedea la pct. 19: Prin sintagma salariile individuale brute realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca se intelege: a) salariile de baza brute corespunzatoare timpului efectiv lucrat in program normal si suplimentar (inclusiv indexari, compensatii - numai cele incluse in salariul de baza conform legii -, indemnizatii de conducere, salarii de merit si alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de baza); b) sporurile, indemnizatiile si sumele acordate sub forma de procent din salariul de baza brut sau sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu; c) sumele platite din fondul de salarii pentru timpul nelucrat (concedii de odihna, indiferent de perioada efectuarii, concedii de studii, zile de sarbatori, evenimente familiale deosebite, intreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariatilor); d) sumele acordate cu ocazia iesirii la pensie, platite din fondul de salarii; e) premiile anuale si cele din cursul anului sub diferite forme, altele decat cele reprezentand participarea salariatilor la profit; f) drepturile in natura acordate salariatilor sub forma de remuneratie; g) sumele platite din fondul de salarii conform legii sau contractelor colective de munca (al 13-lea salariu, prime de vacanta, aprovizionare de iarna, prime acordate cu ocazia sarbatorilor nationale sau religioase etc.); h) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de munca, platite din fondul de salarii.
De asemenea, pct. 20 prevedea: potrivit art. 26 din lege, contributia de asigurari sociale nu se datoreaza pentru sumele reprezentand: f) premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale. Prin premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale se intelege sumele care se acorda din fondul de salarii si pentru care se prevede expres prin acte normative cu caracter special ca pentru acestea nu se datoreaza contributie de asigurari sociale.
Prin Ordinul Ministerului Muncii nr. 680/2007 s-a modificat pct. 19 din Ordinul nr. 340/2001, ulterior modificarii acestea avand urmatorul continut: prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege venitul brut in bani, achitat din fondul de salarii, reprezentand: a) salariile de baza brute corespunzatoare timpului efectiv lucrat in program normal si suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizatiile de conducere, salariile de merit, indexari, compensari si alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de baza; b) sporurile, indemnizatiile si sumele acordate sub forma de procent din salariu ori sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu, platite pentru: conditii deosebite de munca (conditii grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfasurata in mediul rural, in zone izolate; activitate desfasurata de nevazatori; munca prestata in schimbul de noapte; indeplinirea unor sarcini, activitati si responsabilitati suplimentare functiei de baza; sporul de fidelitate si altele asemanatoare; c) sumele platite pentru timpul nelucrat (concedii de odihna, indiferent de perioada efectuarii, concedii de studii, zile de sarbatori, zile de repaus saptamanal, concedii platite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalarii pe post in cazul transferului, intreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariatilor); d) sumele acordate cu ocazia iesirii la pensie; e) premiile anuale si cele din cursul anului sub diferite forme, altele decat cele reprezentand participarea salariatilor la profit; f) sumele platite conform legii sau contractelor colective de munca (al 13-lea salariu, prime de vacanta, aprovizionare de iarna, prime acordate cu ocazia sarbatorilor nationale sau religioase etc.); g) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de munca (bonusuri, compensatii, indemnizatia pentru concediul de odihna neefectuat, ajutoare, precum si alte sume, reprezentand venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate in lunile in care asiguratii beneficiaza de prestatii de asigurari sociale fara a avea zile lucrate sau nu au fost prezenti la serviciu etc.); h) sumele rezultate prin "plata cu ora", garzi, indemnizatii clinice; i) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, in comitetul de directie si in comisia de cenzori; j) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, potrivit legii; k) indemnizatii de sedinta acordate membrilor comisiilor constituite la nivelul autoritatilor si institutiilor publice, potrivit legii; l) alte sume acordate potrivit legii.
S-a observat ca la lit. h au fost mentionate expres sumele reprezentand "plata cu ora", iar lit. l cuprinde o formulare foarte generala "alte sume acordate potrivit legii". De asemenea, instanta a retinut ca pornind de la aceasta modificare parata a inceput cu luna septembrie 2007 sa includa in baza de calcul a contributiei toate sumele de bani realizate de catre reclamant.
Cu toate ca doar incepand cu luna august 2007 s-au mentionat expres sumele realizate cu titlu de "plata cu ora", aceasta nu inseamna ca anterior modificarii nu puteau fi incluse in categoriile mentionate de pct. 19 din Ordinul nr. 340/2001.
Astfel, sumele neincluse de catre parata in baza de calcul ce au fost platite reclamantului cu titlu de "premii", "cumul" si "plata cu ora" pana in luna septembrie 2007, se regaseau in categoriile amintite la pct. 19 lit. b, lit. e si lit. h din Ordinul MM nr. 340/2001.
Mai retine instanta ca astfel cum indica si titlul actului, Ordinul nr. 340/2001 a fost emis in vederea punerii in aplicare a Legii nr. 19/2000. Modificarea pct. 19 a acestui Ordin nu a fost determinata de vreo modificare corespunzatoare a art. 23 din Legea nr. 19/2000 care in privinta bazei de calcul a contributiei referitoare la categoria de asigurati prevazuti de art. 5 pct. I (din care face pate reclamantul) a avut aceeasi forma de la intrarea in vigoare a Legii pana la data de 1.09.2007.
Raportat la aceste din urma precizari este cu atat mai evident ca distinctia efectuata de catre parata nu are baza legala si a fost determinata de o gresita interpretare si aplicare a legii.
Pentru toate aceste considerente, instanta a admis in parte actiunea precizata, a respins ca ramas fara obiect capatul de cerere privind obligarea paratei la eliberarea unei adeverin?e privind drepturile de natura salariala ob?inute in perioada aprilie 2001 - septembrie 2007 si a obligat parata la intocmirea si depunerea la Casa Judeteana de Pensii Mures  a declara?iei nominale de asigurare rectificative pentru perioada aprilie 2001 - septembrie 2007 referitoare la reclamant  in care sa se regaseasca in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale si veniturile brute de care acesta a beneficiat in perioada de mai sus astfel cum sunt mentionate in adeverinta eliberata de catre parata sub nr. 1175/12.04.2013 cu titlu de "premii", "Cumul" si "plata cu ora" si care nu au fost mentionate in declaratiile nominale de asigurare depuse.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel, in termen legal, parata Universitatea "P. M.", solicitand admiterea apelului si in principal respingerea actiunii ca fiind nelegala si netemeinica, iar in subsidiar, respingerea actiunii ca fiind prescrisa.
In motivarea apelului s-au aratat urmatoarele:
Prin cererea de chemare in judecata reclamantul a solicitat instantei sa oblige Universitatea "P. M." din Tg.-Mures sa intocmeasca si sa depuna la Casa Judeteana de Pensii Mures o declaratie nominala de asigurare rectificativa pentru perioada aprilie 2001 - august 2012, declaratie in care sa se regaseasca in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale toate veniturile brute obtinute, inclusiv pentru cumulul de functii didactice, pentru premiile salariale brute si celelalte venituri obtinute in aceasta perioada.
Prin precizarea de actiune reclamantul a solicitat ca perioada pentru care sa se depuna declaratia nominala de asigurare rectificativa sa fie perioada aprilie 2001 - septembrie 2007.
Astfel, veniturile realizate in baza art. 65 din Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic nu sunt sporuri si adaosuri reglementate prin lege, ci sunt venituri realizate in baza legii speciale. Acestea sunt ca rezultat al legii speciale si nu prin simplu fapt al prevederii lor in Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic, deci consideram in continuare ca acestea sunt exceptate conform art. 26 lit. e) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Aceste considerente au fost confirmate prin mai multe adrese primite de la diferite institutii ale statului, adrese care contin explicatii, interpretari si modalitati de aplicare a Legii nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic.
Astfel, prin adresa nr. 1156/19.05.1999 a Ministerului Muncii si Protectiei Sociale catre Curtea de Conturi a Romaniei se precizeaza clar ca: persoana careia ii sunt atribuite orele ramase neocupate in invatamant fie prin cumul, fie prin plata cu ora, NU se datoreaza contributii la veniturile respective calculate asupra remuneratiei incasate prin aceasta prestatie. Plata cu ora nu face parte din norma de baza didactica si nu este o clauza in contractul individual de munca. Mai mult reprezinta o plata sporadica si temporara generata de activitatea didactica care potrivit statului de functii nu este acoperita de titulari.
Din aceasta adresa eliberata de ministerul care a gestionat si gestioneaza si in prezent contributiile de asigurari sociale rezulta fara echivoc ca activitatile prestate in baza Legii nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic sunt activitati care excedeaza celor care corespund functiei de baza, astfel ca persoanele nu datoreaza contributii pentru sumele incasate pentru aceste prestatii, in speta plata cu ora sau cumul, pentru ca aceste contributii se datorau doar pentru functia de baza conform Legii 83/1995 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca si a Legii nr. 2/1991privind cumulul de functii.
Tot in sprijinul apelului s-a mentionat si adresa nr. 1082/03.07.2001 emisa de Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale catre Ministerul Educatiei si Cercetarii din care rezulta din nou faptul ca potrivit art. 2 lit. b din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, in vigoare la aceea data, persoanele care presteaza diferite servicii in baza unor legi speciale - in cazul nostru Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic, asa cum a admis si instanta de fond - fiind platite in temeiul acestora, nu lis e incheie contracte individuale de munca sau conventii civile de prestari servicii, astfel ca sumele incasate de personalul didactic pentru plata cu ora sau cumul nu fac parte din baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, drept urmare NU se datorau contributii de asigurari sociale prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Intradevar la art. 5 alin.l din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se precizeaza ca persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sunt asigurate obligatoriu, fara a se preciza exceptiile de la plata contributiei de asigurari sociale a persoanelor care desfasoara activitati in baza Legii nr. 2/1991 privind cumulul de functii, ori reclamantul nu a prestat acest cumul in baza acestei legii ci a Legii nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic. A nu se confunda cumulul de functii, adica norma sau fractiunea de cumul cu plata cu ora.
Ambele forme de ocupare a posturilor ramase vacante se facea prin concurs, diferenta intre plata cu ora si cumulul didactic era doar modalitatea de plata a contraprestatiei, ambele forme fiind prevazute de art. 65 din Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic. Cumulul este pentru un an universitar, pe cand plata cu ora este ceva sporadic.
In adresa nr. 1459/31.07.2007 a Casei Nationale de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale catre Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului, minister in a carei coordonare ne-am aflat si ne aflam si in prezent, se apreciaza din nou faptul ca sumele incasate de personalul didactic pentru plata cu ora nu isi au izvorul intr-un contract individual de munca, ci intr-un act administrativ emis cu respectarea anumitor cerinte legale, de catre conducatorul unitatii de invatamant (DECIZIA RECTORULUI), acestea nefacand parte din baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, pe cale de consecinta asupra acestor sume nu se datoreaza contributie individuala de asigurari sociale si nici contributia de asigurari sociale datorata de angajator si prin urmare nu se au in vedere la stabilirea punctajului in vederea pensionarii.
Daca in perioada 1999 - 2007 nu au existat modificari ale Legii nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic raportate strict la art. 65 care prevedea forma de ocupare a posturilor vacante si din toate cele 3 adrese pe care le anexam prezentului apel rezulta ca pentru veniturile realizate in baza art. 65 din Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic nu se datoreaza contributii individuale de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale datorate de angajator, consideram atunci ca Universitatea "P. M." din Tg.-Mures a respectat prevederile legale si a interpretat corect legislatia cu privire la contributia de asigurari sociale, astfel ca orice depunere a unor declaratii rectificative pentru perioada aprilie 2001- septembrie 2007, nu va produce nici un efect asupra pensiei de care beneficiaza reclamantul.
Tocmai datorita faptului ca veniturile realizate din plata cu ora au fost prevazute in mod expres in Ordinul Ministerului Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse nr. 680/2007 modificand pct. 19 din Ordinul Ministrului Muncii si Solidaritatii Sociale nr. 340/2001, care nu prevede decat un numar de 8 elemente care constituie sintagma salarii individuale brute realizate lunar, apreciem ca legiuitorul a considerat ca prestatiile remunerate in baza art. 65 din Legea 128/1997 privind statutul personalului didactic nu constituie salarii astfel ca ele nu sunt purtatoare de contributie de asigurari sociale.
In conceptia legiuitorului plata cu ora nu este asimilata normei didactice, nici nu este purtatoare de alte drepturi (sporuri, etc) deci nici nu confera un drept de a fi calculata la pensie.
Abia incepand cu septembrie 2007 in baza Ordinul Ministerului Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse nr. 680/2007 sintagma prevazuta in Ordinul Ministrului Muncii si Solidaritatii Sociale nr. 340/2001 la pct. 19 "salarii individuale brute" a fost modificata cu sintagma "venit brut realizat lunar" in aceasta fiind inclusa la lit h) "sumele rezultate prin «plata cu ora», garzi, indemnizatii clinice;", astfel ca de la data intrarii in vigoare a Ordinul Ministerului Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse nr. 680/2007 remuneratiile obtinute in baza art. 65 din Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic au fost purtatoare de contributie de asigurari sociale.
Conform principiului unde legea nu distinge, nu distinge nici interpretul, consideram ca nici instanta de fond nu poate adauga la lege pentru simplu fapt ca, veniturile realizate de catre reclamant nu sunt conform motivarii instantei de fond nici "sporuri, indemnizatii si sume acordate sub forma de procent din salariul de baza brut sau sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu;", nici "premii anuale si cele din cursul anului sub diferite forme, altele decat cele reprezentand participarea salariatilor la profit;" si nici "alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de munca, platite din fondul de salarii.", ci sunt venituri rezultate dintr-o lege speciala, Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic si nu prin simplu fapt al prevederii lor in aceasta lege. Drepturile respective fac parte din raporturile de munca directe, derivate din contractul individual de munca si fisa postului, ce nu este cazul la plata cu ora sau cumulul didactic.
 Instanta a retinut ca termenul de prescriptie curge de la aflarea de catre salariat a faptei ilicite prejudiciatoare a angajatorului, care este in opinia instantei data comunicarii de catre Casa Judeteana de Pensii Mures a adeverintei nr. 138/12.09.2012.
In baza art. 1,3 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva "Art. 1 Dreptul la actiune, avand un obiect patrimonial, se stinge prin prescriptie, daca nu a fost exercitat in termenul stabilit in lege.
Odata cu stingerea dreptului la actiune privind un drept principal se stinge si dreptul la actiune privind drepturile accesorii.
Orice clauza care se abate de la reglementarea legala a prescriptiei este nula. Art. 3 Termenul prescriptiei este de 3 ani,...." consideram ca termenul de prescriptie a fost implinit pentru ca raportarea nu trebuie sa se faca la data comunicarii de catre Casa Judeteana de Pensii Mures a adeverintei nr. 138/12.09.2012 ci la data de 15 octombrie 2007, data la care reclamantul a primit fluturasul de salariu in care se regaseau toate veniturile brute realizate (salariu de baza, plata cu ora, cumul, premii, etc.) si inclusiv toate retinerile care s-au facut asupra acestor venituri si aici ne referim inclusiv la contributia de asigurari sociale pe care a retinut-o si virat-o Universitatea "P. M." din Tg.-Mures in calitate de angajator al reclamantului, pentru ca incepand cu data de 1 octombrie 2007, toate veniturile realizate au fost supuse unui nou regim fiscal, acestea regasindu-se in fluturasii de salariu din 15 noiembrie 2007. Astfel incepand cu data de 1 octombrie 2007 toate veniturile realizate la un angajator pe langa salariul de baza (plata cu ora, cumul, premii, etc) au inceput sa suporte contributii de asigurari sociale atat de la angajat cat si de la angajator.
Considera ca termenul la care trebuie sa se raporteze instanta de recurs este 15 octombrie 2007 (ridicarea ultimului fluturas fara aceste retineri) care reprezinta data la care reclamantul a luat act de lipsa platii de catre angajator a obligatiilor pe care ar fi trebuit sa le achite catre institutiile statului prin retinerea la sursa si virarea acestor sume ca si contributii individuale de asigurari sociale si nu data comunicarii de catre Casa Judeteana de Pensii Mures a adeverintei nr. 1386/12.09.2012, solicitand in acest sens a se retine aplicarea prescriptiei.
Prin intampinarea depusa la data de 20 decembrie 2013, reclamantul D. V. a solicitat respingerea apelului ca nefondat aratand ca momentul nasterii dreptului la actiune este momentul in care a luat cunostinta de fapta ilicita prejudiciatoare a angajatorului, iar pe fondul cauzei au fost incalcate dispozitiile art. 5 alin. 1 pct. I, art. 6 alin. 1, art. 18, art. 22, art. 23 alin. 1 lit. a si art. 24 alin. 1 din Legea nr. 19/2000.
La dosar au fost depuse raspuns la intampinare si concluzii scrise de catre parata, care au fost luate in considerare la solutionarea cauzei.
Analizand actele si lucrarile dosarului, prin prisma motivelor de apel invocate, instanta a constatat ca apelul declarat este fondat, in sensul celor ce urmeaza:
Potrivit prevederilor Legii nr. 128/1997 privind Statutul cadrelor didactice, in invatamant, contractul individual de munca la functia de baza, se incheie pentru realizarea activitatilor corespunzatoare postului didactic, pentru indeplinirea normei didactice stabilite de lege.
Dupa epuizarea formelor stabilite de Statutul cadrelor didactice, pentru incarcarea orelor ramase neocupate, conducatorul institutiei de invatamant dispune acoperirea lor prin plata cu ora sau cumul, de catre personalul didactic titular sau colaborator, ambele forme fiind prevazute de art. 65 din Legea nr. 128/1997.
Potrivit dispozitiilor art. 2 lit. b din Legea nr. 130/1999 modificata, in vigoare la acea data, persoanele care presteaza diferite servicii in baza unor legi speciale, fiind platite in temeiul acestora, nu li se incheie contracte individuale de munca sau conventii civile de prestari servicii.
Conform prevederilor art. 26 din Legea nr. 19/2000 modificata, sumele incasate de personalul didactic pentru plata cu ora sau cumul si premii, nu fac parte din baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale si pe cale de consecinta asupra acestor sume nu se datoreaza contributie individuala de asigurari sociale si nici contributia de asigurari sociale datorata de angajator si nu se au in vedere la stabilirea punctajului in vederea pensionarii.
Asa cum a sustinut apelanta, incepand din septembrie 207, in baza Ordinului Ministrului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse nr. 680/2007, sintagma prevazuta in Ordinul 340/2001 la pct. 19 "salarii individuale brute" a fost modificata cu sintagma "venit brut realizat lunar", stipulandu-se expres ca in aceasta este inclusa la lit. h "sumele rezultate prin plata cu ora" si la litera l "alte sume acordate potrivit legii" si pornind de la aceasta data s-a inclus in baza de calcul a contributiei toate sumele realizate de reclamant.
Instanta a apreciat ca anterior modificarii, nu puteau fi incluse in categoriile mentionate de pct. 9 din Ordinul nr. 340/2001 pentru motivele expuse in interpretarea textelor de lege mai sus aratate.
Instanta a retinut ca termenul de prescriptie prevazut de art. 268 alin. 1 Codul muncii a inceput sa curga de la data luarii la cunostinta de catre salariat a faptei prejudiciatoare a angajatorului, doar ulterior datei de 12 septembrie 2012, data la care a fost emisa de catre Directia Economica, Stagii de Cotizare si Arhive, din cadrul CJP Mures, adeverinta nr. 4654, astfel incat in mod intemeiat s-a respins exceptia tardivitatii introducerii actiunii.
Fata de cele ce preced, tinand seama si de art. 480 Noul Cod procedura civila, s-a admis admite apelul declarat, s-a schimbat hotararea atacata si s-a respins actiunea. S-au mentinut restul dispozitiilor. 
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale; Salarizare

Anulare act administrativ. Decizie de imputare - prejudiciu constand in decontarea sumelor cuprinse in prescrip?iile medicale eliberate unor pacien?i interna?i intr-o unitate spitaliceasca militara. - Sentinta civila nr. 102 din data de 26.09.2014
Insolven?a. Suspendare provizorie a executarii hotararii prin care s-a dispus intrarea debitoarei in faliment. - Hotarare nr. 34/CC din data de 10.03.2015
Insolven?a. Contesta?ie impotriva hotararii adunarii generale a creditorilor prin care a fost confirmat administratorul judiciar (desemnat provizoriu de judecatorul sindic). - Decizie nr. 396/A din data de 29.09.2014
Insolven?a. Confirmare plan de reorganizare judiciara. - Decizie nr. 606/A din data de 10.11.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Contribu?ia la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (F.N.U.A.S.S.). - Decizie nr. 4332/R din data de 10.09.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Restituire taxa pe poluare ?i plata dobanda. Decizie de impunere pentru "dobanda necuvenita". - Decizie nr. 5817/R din data de 13.11.2014
Anulare act administrativ. Decizie de excludere la plata emisa de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Decizie nr. 6160/R din data de 17.12.2014
Contencios administrativ. Taxa de poluare - Decizie nr. 7669/R din data de 15.11.2013
Consecintele juridice ale inchiderii procedurii falimentului societatii debitoare asupra cauzelor aflate pe rolul instantelor in care respectiva societate este parte. Lipsa calitatii procesuale - Decizie nr. 8516/R din data de 10.12.2013
Faliment. Contestatie la tabelul preliminar de creante. Creantele supuse procedurii de verificare si exceptiile reglementate de lege - Decizie nr. 8517/R din data de 12.12.2013
Aspecte legate de Legea nr. 85/2006 privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva masurilor luate de practicianul in insolventa - Decizie nr. 8521/R din data de 12.12.2013
Faliment. Aspecte legate de solutionarea cererii de angajare a raspunderii personale materiale a persoanelor culpabile de ajungerea societatii debitoare in stare de insolventa. - Decizie nr. 8524/R din data de 12.12.2013
Faliment. Contestatie impotriva tabelului definitiv de creante. Consecinta modificarii tabelului definitiv de creante asupra planului de distribuire - Decizie nr. 7631/R din data de 14.11.2013
Faliment. Notificarea creditorilor. Procedura de notificare. Repunerea creditorului in termenul de depunere a declaratiei de creante. - Decizie nr. 7637/R din data de 14.11.2013
Faliment. Aspecte legate de constituirea cautiunii, ca si forma de reducere a riscurilor la care este supus furnizorul fortat de aplicarea art. 38 din Legea nr. 85/2006. - Decizie nr. 7639/R din data de 14.11.2013
Contencios administrativ. Clauze ale contractului colectiv de munca in care au fost negociate drepturi materiale acordate salariatilor, functionari publici, personal platit din fondurile publice - Decizie nr. 7656/R din data de 15.11.2013
Drepturi acordate salariatilor in baza unui contract colectiv de munca. Limitele negocierii drepturilor materiale in privinta personalului bugetar, platit din fondurile publice - Decizie nr. 6315/R din data de 10.10.2013
Obligatia de plata a contributiei la FNUASS, pentru veniturile suplimentare realizate de pensionari - Decizie nr. 6330/R din data de 10.10.2013
Aspecte legate de procedura de contestare a actelor administrativ fiscale reglementata de O.G. nr. 92/2003 rep - Decizie nr. 6328/R din data de 10.10.2013
Hotararea Consiliului Local - procedura de autorizare a transportului masei lemnoase pe drumurile forestiere aflata in domeniul public al comunei; aprobare formular model al autorizatiei de transport - Decizie nr. 6326/R din data de 10.10.2013