InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Vaslui

Anulare act

(Sentinta civila nr. 112/CA din data de 23.04.2009 pronuntata de Tribunalul Vaslui)

Domeniu Autorizare; Circulatie rutiera | Dosare Tribunalul Vaslui | Jurisprudenta Tribunalul Vaslui

Dosar nr. 1097/89/2008
R O M A N I A

TRIBUNALUL VASLUI
 SECTIA CIVILA

SENTINTA CIVILA  Nr. 112/CA
Sedinta publica de la 23 Aprilie 2009
Instanta constituita din:
PRESEDINTE LAURA-MONICA BALAN
Grefier TATIANA BODESCU

           S-a luat in examinare, judecarea cauzei civile in contencios administrativ si fiscal privind pe reclamanta SC U SRL Negresti, cu sediul in, cu puncte de lucru,  in contradictoriu cu paratii Consiliul Judetean Vaslui si Comisia Paritara   Vaslui, ambele cu sediul in Vaslui, str. Stefan cel Mare, nr. 79, jud. Vaslui, avand ca obiect-actiune in anulare.
                     La apelul nominal facut in sedinta publica,  la pronuntare au lipsit partile.
                     Procedura  de citare legal indeplinita.
S-au verificat actele si lucrarile de la dosar, dupa care;
                      Dezbaterile din prezenta cauza au avut loc in sedinta publica din 13 aprilie 2009, fiind consemnate in incheierea din acea zi, care face parte integranta din prezenta sentinta, cand avand nevoie de timp pentru deliberare, s-a amanat pronuntarea cauzei astazi 16  aprilie 2009, iar ulterior la data de 23 aprilie 2009, cand deliberand s-a dat sentinta de fata.

INSTANTA:
     Asupra actiunii civile de fata, instanta retine urmatoarele:
     Prin cererea inregistrata la aceasta instanta sub nr. 1097/89/2008, reclamanta S.C"U" SRL Negresti a chemat in judecata paratul Consiliul judetean Vaslui, solicitand anularea partiala a  hotararii nr. 39 din 14.03.2008  prin care a fost aprobat programul  de transport judetean de persoane  prin curse regulate pentru perioada 1.07.2008- 30.06.2011, prevazut in anexa 1.
     In motivarea in fapt a actiunii, reclamanta  a invederat ca prin hotararea nr. 39 din 14.03.2008, adoptata de catre paratul consiliul judetean Vaslui s-a aprobat programul de transport judetean de persoane  prin curse regulate pentru perioada 1.07.2008- 30.06.2011. Prin acest program s-a stabilit ca serviciu de transport public judetean de persoane  in judetul Vaslui se va putea efectua cu autobuze  sau cu microbuze , contrar prevederilor art. 34 ind. 2  din OG nr. 109/2005 prin care s-a stabilit faptul ca transporturile rutiere de persoane pe traseele judetene si interjudetene se realizeaza cu autobuze interurbane si autocare.
     De asemenea, reclamanta arata faptul ca prin adoptarea Legii nr. 92/ 2007 privind serviciile de transport public local  de calatori, cat si prin Ordinul nr. 353/2007 al MIRA, legiuitorul a particularizat dispozitiile OG nr. 109/2005 stabilind faptul ca serviciul de transport public local de persoane , cat si serviciul de transport public judetean de persoane  se vor efectua de catre operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat  doar cu mijloace de transport in comun, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou.
     Sustine  reclamanta ca prin hotararea adoptata s-au incalcat prevederile legale in materie intrucat prin acest act administrative s-a stabilit ca serviciul de transport judetean de persoane poate fi efectuat si cu microbuze.
     In plus, prin aceiasi hotarare se incalca  si prevederile Hot nr. 21/7.02.2008 a Consiliului judetean Vaslui, prin care a fost aprobat caietul de sarcini, deoarece , avand in vedere ca microbuzele nu au locuri special amenajate  pentru persoanele cu handicap , in special cele cu deficiente locomotorii si nici nu sunt prevazute cu spatii necesare depozitarii bagajelor calatorilor si este interzisa deplasarea calatorilor in picioare.
     Prin punerea in executare a programului de transport judetean in aceasta forma se aduc grave  si serioase prejudicii sie in calitate de operator de transport, cat si ale celorlalti operatori de transport , dar si ale persoanelor care vor beneficia de aceste servicii de transport.
     In dovedire , reclamanta a depus Hotararea nr. 39/ 14.03.2008 cu anexa 1, plangerea prealabila nr. 2838/ 4.04.2008, hotararea nr. 21/ 7.02.2008, expunerile de motive, calendarul privind atribuirea traseelor, regulamentul privind  efectuarea serviciului de transport rutier judetean public de persoane prin curse regulate, caietul de sarcini - anexa nr. 2 la hot nr. 21, Ordinul MAI nr. 174/ 2007, licenta seria LTP nr. 1006306/ 6.02.2007.
     La termenul de judecata din data de 8.09.2009, reclamanta, in temeiul prevederilor art. 132 Cpc, si-a completat actiunea in sensul ca a solicitat si anularea Hotararilor nr. 1/9.05.2008 si nr. 27 14.05.2008 emise de Comisia paritara pentru atribuirea traseelor  pentru transportul public judetean de persoane prin curse regulate( constituita prin HOT nr. 8/2008 a Consiliului judetean Vaslui), hotarari prin care s-au atribuit operatorilor de transport rutier prevazuti la anexa nr. 1. traseele judetene cuprinse  in Programul de transport judetean de persoane prin curse regulate pentru perioada 2008- 2011, licitate in sistem electronic in sedinta din data de 30.04.2008 , licitatie organizata de catre Agentia pentru Serviciile Societatii Informationale.
     In motivare, reclamanta a invederat ca aceste doua hotarari sunt vadit nelegale  deoarece au fost emise in aplicarea Hot nr. 39/14.03.2008, act administrative nelegal pentru considerentele invederate mai sus, , ceea ce atrage, in mod automat , si nulitatea lor.
     In dovedire, reclamanta a depus, Hotararile nr. 1 si 2 /2008 ale Comisiei paritare din cadrul Consiliului judetean Vaslui, plangerea prealabila inregistrata sub nr. 5501/19.06.2008, adresa nr. 5501/ 10.07.2008 a Consiliului Judetean Vaslui.
     Cererea a fost timbrata  cu 8 lei taxa judiciara de timbru  si 0,3 timbru judiciar.
     Legal citat, paratul Consiliul judetean Vaslui a depus intampinare, in cuprinsul careia a solicitat respingerea actiunii. Invedereaza paratul ca desi in Legea nr. 92/ 2007 se prevede ca transporturile rutiere se efectueaza cu autobuze, definitia acestui termen este reglementata de prevederile art. 3 al. 1 pct. 3 din OUG nr. 195/2005 privind transporturile rutiere, din cuprinsul carora reiese faptul ca microbuzul, ca si autovehicul, face parte din categoria mai mare a autobuzului, fiind un autobuz cu o capacitate de pana la 22 de locuri, drept pentru care actele administrative atacate sunt date cu respectarea legii.
     In dovedire, paratul a depus mai multe inscrisuri, respectiv adresele nr. 8183/2.10.2008 si nr. 4233/19.11.2008 emise de Consiliul Judetean Vaslui, adresa nr. 4233/ 19.11.2008  a Primariei com. Lipovat, adresa nr. 2855/3.12.2008 a Primariei com Solesti,  adresa nr. 2562/2.10.2008 a Primariei com. Deleni.
     Legal citata, parata Comisia paritara din cadrul Consiliul judetean Vaslui a depus intampinare in cuprinsul careia a solicitat respingerea actiunii pe considerentul serviciul public judetean de persoane poate fi efectuat si prin folosirea de microbuze in conditiile in care din interpretarea prevederilor legale mai sus aratate reiese faptul ca notiunea de autobus include si notiunea de microbuz. Mai mult, nici un text de lege nu interzice folosirea microbuzelor la efectuarea transportului judetean.
     Reclamanta si paratul Consiliul Judetean Vaslui au depus concluzii scrise.
     Examinand actele si lucrarile dosarului , avand in vedere obiectul actiunii, precum si dispozitiile legale incidente in speta, instanta retine urmatoarea situatie de fapt si de drept:
     Prin Hotararea nr.  39, adoptata la data de 14.03.2008 de catre paratul Consiliul judetean Vaslui, acest parat, in exercitarea atributiilor conferite de
prevederile art. 2 pct. 35 din OUG nr. 109/2005,   a aprobat Programul de transport public judetean de transport persoane prin curse regulate pentru perioada 1.07.2008- 30.06.2011, stablindu-se ca transportul public judetean de persoane poate fi realizat prin folosirea ca mijloace de transport atat a autobuzelor, cit si a microbuzelor.
Anterior, prin Hot nr. 21/ 2008, acest parat aprobase  caietul de sarcini  pentru efectuarea serviciului de transport  judetean de persoane prin curse regulate in jud. Vaslui, prin care sunt stabilite conditiile  care trebuie indeplinte de catre operatorii de transport  pentru efectuarea serviciului de transport  public judetean in regim de siguranta, confort si continuitate.
     La data de 30.o4.2008, s-a desfasurat la nivel national sedinta  de atribuire  electronica  a traseelor judetene stabilite pe raza judetului Vaslui, sedinta de atribuire la care au participat si operatorii de transport care  au propus utilizarea la efectuarea serviciului de transport judetean a microbuzelor, avand in vedere tocmai Hotararea nr. 39/ 2008 a paratului Consiliul judetean Vaslui.
     La data de 9.05. 2009, avand in vedere rezultatele sedintei electronice de atribuire , parata Comisia paritara pentru atribuirea traseelor pentru transportul public judetean de persoane prin curse regulate din cadrul Consiliului judetean Vaslui, in aplicarea prevederilor art. 4 al1, art. 37 al. 10 din Legea nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local, art. 21 al. 2 din Ordinul nr. 353/2007 al MIRA, dar si prevederile Hot nr. 21/2008 si Hot nr. 39/2008 ale Consiliului judetean Vaslui,  a emis Hotararea nr. 1/ 9.05.2008 privind atribuirea traseelor pentru transportul public judetean prin curse regulate cuprinse in Programul de transport public judetean prin curse regulate pentru perioada 2008- 2011, atribuind traseele judetene din Programul de transport judetean de persoane, licitate in sistem electronic la data de 30.04.2008, operatorilor de transport prevazuti in anexa 1 a acestei hotarari.
     La data de 14.05.2008, parata Comisia paritara emite Hot nr. 2/2008, prin care, in aplicarea prevederilor legale mai sus aratate, avandu-se in vedere si procesele verbale nr. 1 si 2 din 13.05.2008, abrogand anexele 1 si 2 ale Hot nr. 1/2008 a Comisiei paritare, a atribuit traseele judetene de transport public judetean de persoane prin curse regulate cuprinse in Programul de transport judetean de persoane prin curse regulate pentru perioada 2008- 2011, licitate in sistem electronic  in sedinta din data de 30.04.2008, operatorilor de transport rutier prevazuti in anexa 1,  si a stabilit, totodata, ca traseele neatribuite prevazute la anexa 2, vor fi scoase la licitatia electronica  la nivel national organizata de Agentia pentru Serviciile Societatii Informationale  din data de 30.05.2008.
     In ceea ce priveste regimul juridic al  transportului public judetean de persoane prin curse regulate, instanta retine ca acesta, la data adoptarii actelor administrative a caror anulare se cere,  era reglementat, in principal, de prevederile OUG nr. 109/2005 privind  transporturile rutiere, asa cum a fost aceasta adoptata si  modificata prin Legea nr. 102/2006.  Cu mici modificari, constand in abrogarea unor articole, aceste prevederile legale  sunt in vigoare si in prezent. Spre deosebire, Legea nr. 92/2007 privind transportul public local, cum arata si titlul , are drept obiect de reglementare transportul public de persoane, avand insa si unele prevederi referitoare la transportul judetean de persoane prin curse regulate.,
      Potrivit prevederilor art. 32 din OUG nr. 109/ 14.07.2005 privind transporturile rutiere ,  asa cum a fost aceasta modificata prin Legea nr. 102/2006   pentru aprobarea acestei ordonante de urgenta, care constituie sediul juridic al materiei referitoare la transportul public judetean, transportul rutier public  judetean se efectueaza de catre operatori de transport rutier numai cu autobuze..
     Pe de alta parte, conform prevederilor art. 34 al. 3 si 4 din acelasi act normativ transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean si interjudetean se efectueaza pe baza programelor de transport , valabile pentru o perioada de 3 ani, care se aproba printr-o hotarare a consiliului judetean.
     In fine, potrivit prevederilor art. 34 ind.2 al. 2 din OUG nr. 109/2005, asa cum a fost aprobata prin Legea nr. 102/2006, pentru transportul rutier de persoane pentru trasee judetene si interjudetene se utilizeaza autobuze interurbane si autocare.
     In atare conditii, esential este in cauza a se  stabili daca microbuzele, ca si mijloacele de transport utilizate la transportul public de persoane prin servicii regulate in trafic national , fac sau nu parte din categoria mijloacelor de transport a  autobuzelor,  spre a fi permisa folosirea acestora la efectuarea  serviciilor de transport judetean de persoane.
     Notiunile de autobuz si  microbuz sunt definite tot de prevederile OUG nr. 109/2005 , la articolul 3.
     Astfel, potrivit art. 3 al. 1 pct. 4 din acest act normativ, autobuzul este autovehiculul  cu cel putin 4 roti  si cu o viteza maxima constructiva de 25km/h, conceput si construit pentru transportul pe scaune si in picioare si care are mai mult de 9 locuri pe scaune , inclusiv locul  conducatorului auto.
     Apoi, conform prevederilor art. 3 al. 1 pct.  27, asa cum era acesta in vigoare in luna martie 2008, cand a fost adoptata Hotararea nr. 39/2008 a Consiliului judetean Vaslui, ( punct care actualmente a fost abrogate OUG nr. 74/2008, publicata  in Monitorul Oficial  ) microbuzul ( autobuz mai mic) este autobuzul care are o capacitate de transport de cel mult 22 de persoane pe scaune, in afara locului conducatorului auto .
     Este , astfel, evident faptul ca microbuzele sunt  autobuze, care au o capacitate de transport de cel putin 9 locuri  si de cel mult 22 locuri , in afara locului conducatorului auto.
     Relevante in ceea ce priveste problema de drept incidenta in cauza sunt si dispozitiile Cap 3 din Ordinul nr. 211 din 2003  pentru aprobarea Reglementarile privind conditiile tehnice  pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din  Romania - RNTR 2, modificat, capitol care defineste categoriile de folosinta ale vehiculelor rutiere.
     Astfel, potrivit acestor reglementari legale, automobilele sunt impartite in doua mari categorii: autoturismele,  care au cel mult 9 locuri pe scaune( inclusiv conducatorul auto), care, prin constructie si echipare, este destinat  transportului de persoane, bagajelor si / sau bunurilor acestora , putand sa tracteze si o remorca, si autobuzele, care sunt definite ca automobilele destinate, prin constructie, transportului a mai mult de 9 pasageri ( inclusiv conducatorul), pe scaune sau in picioare si, dupa caz, a bagajelor acestora.
     Din aceasta mare categorie a autobuzelor, ca si vehicule care transporta mai mult de 9 pasageri, potrivit Cap 3, pct. 1.1.2.1 din Ordinul nr. 211/2003, ca si subcategorie, alaturi de alte subcategorii, fac parte si  microbuzele, care sunt definite a fi autobuzele  destinate, prin constructie , transportului de pasageri , avand o capacitate de transport de cel mult 22 pasageri  pe locuri, in afara conducatorului auto.
     Raportat la toate cele expuse anterior, instanta retine faptul ca microbuzul este realmente un autobuz, cu o capacitate  de transport de cel putin 9 locuri si de cel mult 22 de locuri , fara conducatorul auto, fiind una dintre  categoriile  de autobuze care pot fi folosite la efectuarea serviciului de transport  public judetean de persoane.
     Instanta constata, astfel, ca notiunea de autobuz este o notiune care o include pe cea de microbuz, care este un autobuz cu o capacitate mai mica, f  si retine ca ori de cate ori legea foloseste notiunea de autobuz se refera inclusiv la microbuz, cum e si cazul prevederilor art. 32  din OUG nr. 109/2005 .
     Daca s-ar accepta interpretarea data de catre reclamanta, care acrediteaza ideea ca microbuzele si autobuzele sunt doua notiuni care se exclude reciproc, cu sfera diferita de aplicare, s-ar ajunge la situatia ca microbuzele, desi sunt autobuze cu o capacitate mai mica si desi sunt recunoaste de legiuitor a fi mijloacele de transport  public de persoane, ar fi practice excluse din randul mijloacelor de transport, care pot fi utilizate la efectuarea  transportului public  de persoane, local si judetean din moment ce art. 32 din OUG nr. 109/ 2005  si art. 4 lit. d din Legea nr. 92/2007 statueaza ca transportul public de persoane prin curse regulate, local si judetean, se efectueaza cu autobuze.
     Prin urmare, apreciaza instanta ca microbuzele, ca si autobuze cu a capacitate de transport pasageri de cel putin 9 locuri si de cel mult 22 de locuri, pot fi folosite la efectuarea serviciului de transport public judetean de persoane prin curse regulate, ca de altfel si la efectuarea serviciului de transport public local de persoane,  imprejurare fata de care actele administrative atacate, respectiv Hot nr. 39/2008 a paratului Consiliul judetean Vaslui  , precum si Hot 1 si 2/2008 a Comisiei paritare din cadrul Consiliului judetean Vaslui sunt legale, necontravenind prevederilor legale in materie enumerate anterior.
     In fine, instanta retine faptul ca reclamanta justifica existenta unui interes legitim in intelesul  prevederilor art. 1 al. 1 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ  in ceea ce priveste anularea hotararilor mai sus aratate deoarece , in calitate de operator de transport, care  are un parc auto compus numai din autobuze clasice, nedetinand microbuze, a participat la licitatia  organizata la data de 30.04. 2008 pentru atribuirea a doua trasee judete , in speta traseul 050 Barlad - Zorleni si traseul 051 Barlad - Popeni ,  si a concurat  cu alti operatori de transport, printre care si operatorii de transport castigatori, care detin in parcul auto si microbuze, ca si specie de autobuze, care, de altfel, au si castigat.
     Instanta arata ca reclamanta nu ar fi justificat existenta unui interes legitim doar in situatia in care, pentru atribuirea celor doua trasee, ar fi concurat cu operatori de transport care ar fi avut un parc auto compus exclusive din autobuze, asa cum sustine reclamanta ca are, stare de fapt necontestata de parati.  Nu ar fi justificat un interes reclamanta nici in ipoteza in care operatorul care a castigat licitatia ar fi avut un arc auto compus exclusiv din autobuze clasice.
     Raportat la toate cele expuse anterior, instanta va respinge actiunea formulata de catre reclamanta S.C" U"SRL Negresti, ca neintemeiata.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E :
Respinge ca neintemeiata, actiunea formulata de catre reclamanta S.C."U" S.R.L. Negresti,  in contradictoriu cu paratii Consiliul Judetean Vaslui, si Comisia paritara de atribuire a traseelor din cadrul Consiliul Judetean Vaslui, ambele cu sediul in Vaslui, str. Stefan cel Mare, nr.79, jud. Vaslui.
Definitiva.
Cu drept de recurs in 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica ,azi, 23 Aprilie 2009.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Autorizare; Circulatie rutiera

infractiuni de omor, prev. de art.174 Cod penal si tentativa la omor, prev. de art.20 raportat la art.174 Cod penal, ambele cu aplicarea art.33 lit.b) Cod penal. - Sentinta penala nr. 128 din data de 23.06.2011
luare de mita si constituire/aderare la un grup infractional organizat, prev. de art. 7 alin.1 din Legea nr. 78/2000, raportat la art. 254 alin.2 Cod penal cu aplicarea art. 41 alin.2 Cod penal si art. 7 din Legea nr. 39/2003, cu aplicarea art. 33 li... - Sentinta penala nr. 192 din data de 28.10.2011
Anulare act - Sentinta civila nr. 112/CA din data de 23.04.2009
furt calificat - a se vedea Decizia nr. 1470/2011 a Curtii Constitutionale - Decizie nr. 23/A din data de 02.02.2011
delapidare - Decizie nr. 40/A din data de 01.03.2011
furt calificat - Decizie nr. 51/A din data de 16.03.2011
vatamare corporala din culpa - Decizie nr. 69/A din data de 21.09.2011
viol - Sentinta penala nr. 138 din data de 06.07.2011
plangere impotriva rezolutiei procurorului de neincepere a urmaririi penale - Sentinta penala nr. 134 din data de 30.06.2011
trafic de persoane si de minori in forma continuata, prev. de art.12 alin.1,2 lit.a) din Legea nr.678/2001 cu aplicarea art.41 alin.2 Cod penal si art.33 lit.a) Cod penal. - Sentinta penala nr. 31 din data de 11.02.2011
trafic de persoane in forma continuata, prev. de art.12 pct.1 din Legea nr.678/2001, cu aplicarea art.41 alin.2 Cod penal. - Sentinta penala nr. 78 din data de 14.04.2011
fals intelectual, prev. de art.289 Cod penal. - Sentinta penala nr. 64 din data de 16.03.2011
cererea privind contopirea pedepselor - Sentinta penala nr. 161 din data de 16.09.2011
revocarea beneficiului suspendarii sub supraveghere a executarii pedepsei - Sentinta penala nr. 178 din data de 06.10.2011
revizuire - Sentinta penala nr. 15/C din data de 19.10.2011
tentativa la savarsirea infractiunii de omor calificat prev. de art. 20 Cod penal raportat la art. 174 - 175 alin. 1 lit. "i" Cod penal. - Sentinta penala nr. 185 din data de 19.10.2011
loviri sau vatamari cauzatoare de moarte, prev. de art.183 Cod penal. - Sentinta penala nr. 297 din data de 13.12.2011
tentativa la omor calificat, prev. de art.20 raportat la art.174 cu referire la art.175 lit.i) Cod penal. - Sentinta penala nr. 87 din data de 28.04.2011
viol si talharie, prev. de art.197 alin.1,3 Cod penal si art.211 alin.1 Cod penal, cu aplicarea art.33 lit.a) Cod penal si art.37 lit.b) Cod penal. - Sentinta penala nr. 25 din data de 02.02.2011
omor calificat, prev. de art.174 cu referire la art.175 lit.i) Cod penal, cu aplicarea art.73 lit.b) Cod penal. - Sentinta penala nr. 114 din data de 08.06.2011