Fond funciar - Anulare titlu de proprietate
(Sentinta civila nr. 1145 din data de 15.04.2013 pronuntata de Judecatoria Calarasi)SENTINTA CIVILA NR. 1145/2013
Fond funciar - Anulare titlu de proprietate
Actiunea a fost respinsa pe motiv ca reclamanta nu si-a dovedit calitatea de mostenitor.
Prin actiunea introdusa la aceasta instanta la data de 7 decembrie 2012 si inregistrata sub nr. __. reclamanta X cu domiciliu in municipiul __., a chemat in judecata pe paratul Y domiciliat in comuna __ si Comisia Judeteana de Legea 18 / 1991 de pe langa Prefectura _.. pentru ca , prin hotararea ce se va pronunta , sa se dispuna :
- anularea titlului de proprietate emis paratului Y , pentru imobilul si terenul aferent acestuia , situat in __. si a terenului extravilan in suprafata de 6,8 ha;
- sa se constate ca ¼ din imobilul si terenul situat in comuna Ciocanesti , str. Calei , nr. 12 - 16 si terenul extravilan de 6,8 ha ii apartin in calitate de mostenitoare a bunicilor materni C.S. si C.M.
- obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata ocazionate de proces.
In motivarea actiunii reclamanta a invederat urmatoarele : bunicii materni C.S. si C.M. au detinut in timpul casatoriei imobilul si terenul aferent gospodariei, situat in comuna __ si un teren extravilan de 8 ha .
Din casatoria bunicilor au rezultat 6 copii cu drepturi egale la succesiune, respectiv : C. F. - fara mostenitori, C.Ghe. - doi mostenitori, dar unul singur in viata, C. E. - mama reclamantei aceasta fiind unica mostenitoare, C. M. - un mostenitor, C.S. fara mostenitori si paratul C.I. care are un fiu mostenitor si doi nepoti .
De la decesul defunctilor bunici si pana in prezent nu s-a deschis succesiunea acestora .
La primaria comunei C_., unde figureaza imobilele, apare ca unic proprietar, paratul C.I.
La data de 31.05. 2012 a solicitat printr-un fax, primariei, relatii cu privire la actele in baza carora paratul C. I. figureaza ca proprietar atat pe terenul din intravilan cu gospodaria aferenta , cat si pentru terenul extravilan. Nu a primit nici un raspuns .
Reclamanta, intelege sa solicite partea de ¼ din bunurile apartinand bunicilor sai , bunuri ce considera ca se impart in mod legal, la 4 persoane : ¼ fiul lui C. Ghe. in calitate de nepot, ¼ pentru P.A., fiica lui C. E., casatorita N_ - in calitate de nepoata, ¼ pentru fiul lui C.M., in calitate de nepot si ¼ pentru paratul C.I. , in calitate de fiu al defunctilor.
Ceilalti 2 copii ai defunctilor, adica C.F. si C. S. au decedat fara sa aiba copii .
Deoarece nu a putut obtine actele necesare pentru a cunoaste temeiul de drept pentru care s-a emis titlul de proprietate doar paratului C.I., reclamanta va depune pana la primul termen de judecata o copie a titlului detinut de parat.
Intelege ca pana la proba contrara sa-si intemeieze actiunea pe prevederile L 18 / 1991 modificata si completata .
Potrivit art. 52 , pct. 1 din L. 18 /1991 /R, in sensul acestei legi " Comisia Judeteana " este autoritate publica cu activitate administrativ - jurisdictionala si in aceasta calitate, intimata poate modifica, anula sau inlocui titlul de proprietate, in conformitate cu dispozitiile cu dispozitiile art. 58 din L. 18 / 1991 .
Actiunea introdusa de reclamanta are ca obiect principal anularea titlului de proprietate, formulata in temeiul L. 18/1991, emiterea, pe cale de consecinta a unui nou titlu pe numele sau, astfel incat nu este identica cu o actiune in revendicare, nu este evaluabila in bani si nu trebuie exercitata de catre toti coproprietarii.
In acest sens invoca practica judiciara a unor instante , facand referire la sentinta civila nr. 469/ 2003 a Judecatoriei Aiud si la Decizia civila nr. 896 /A/ 2003 a Tribunalului Alba si Decizia civila nr. 486/07.09. 2004 a Curtii de Apel Alba.
In dovedirea actiunii a inteles sa se foloseasca de proba cu inscrisuri, expertiza de specialitate, interogatoriu, testimoniala si orice ala proba ar rezulta din dezbaterii .
A solicitat ca situatia in acre nu se va putea prezenta in instanta sa solicite judecarea cauzei si in lipsa, conform art. 242 al.2 C.p. civ.
In drept, a invocat dispozitiile art. 82, art. 112 , art.242 , art.274 al.1 C.p. civ. coroborate cu dispozitiile L. 18 / 1991 modificata si completata din L.169/ 1997, L. 1/ 2000, L.10/ 2001 si L. 247 / 2005.
A anexat actiunii - copie certificat nastere, si certificat de deces, C. E., certificat de nastere N.A., certificat de casatorie, copie C.I. reclamanta, Notificarea din 31.05. 2012 catre Primaria comunei C_. cu dovada de transmitere prin fax ;
Actele propuse in probatoriu au fost suplimentate si trimise prin posta instantei, la termenul de 04.02.2013 , fiind cusute la dosar la filele 38 - 52.
Prin intampinarea depusa la dosarul cauzei, in termen legal, paratul C.I, a invocat exceptia lipsei calitatii de mostenitor a reclamantei, de pe urma defunctilor C. S. si C.M. In sustinerea exceptiei se invoca faptul ca reclamanta a solicitat prin petitul 2 al actiunii sa se constate ca are dreptul la ¼ din imobilul ramas de pe urma defunctilor, in calitate de mostenitoare.
Pe cale de consecinta a ridicat si exceptia lipsei calitatii procesual active a reclamantei, care nefacand dovada calitatii de mostenitor nu poate avea nici calitate procesual activa in cauza .
Pe fond, a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata, intrucat autoarea reclamantei C. E. nu a formulat cerere pentru reconstituirea dreptului de proprietate potrivit dispozitiilor L. 18 / 1991 , iar in aceasta situatie nu poate cere anularea titlului de proprietate.
A mai sustinut paratul ca fiecare dintre fratii sai si-au primit drepturile cuvenite de la parinti, iar cererea pentru terenul ce face obiectul litigiului a fost formulata in nume propriu.
A ridicat exceptia insuficientei timbrarii a actiunii , considerand ca aceasta trebuie timbrata la valoarea petitului II al actiunii , iar ulterior a ridicat aceiasi exceptie - in sedinta din 15.04. 2013, in concluziile puse pe fond si cu privire la capatul principal al cererii .
Exceptia de netimbrare , pentru ambele capete a de cerere va fi respinsa ca neintemeiata, avand in vedere ca actiunea in anulare a unui titlu de proprietate, introdusa in temeiul L. 18 / 1991 este scutita de plata taxei de timbru conf. art. 16 din L.146/ 1997 si pe cale de consecinta este scutit de plata taxei de timbru si capatul de cerere subsecvent .
Ulterior introducerii actiunii , reclamanta a facut o precizare a acesteia , indicand numarul T.P. a carui anulare o cere , acesta fiind 21427 ( fila 59 dosar ) .
In combaterea exceptiilor lipsei calitatii de mostenitor respectiv a calitatii procesual active , reclamanta a invederat ca mijloacele de proba admisibile in acest cadru sunt : certificatul de mostenitor sau certificatul de calitate de mostenitor, testamentul , actele de stare civila si orice alte mijloace de proba admise de leg.
In finalul precizarilor , reclamanta a solicitat instantei sa puna in vedere paratului sa depuna la dosar inscrisul cu care el face dovada calitatii de proprietar .
Reclamanta a invederat ca in urma demersurilor sale , a primit o adresa de la primaria comunei Ciocanesti conform careia , paratul figura in registrul agricol cu suprafata de 6,82 ha in vol. 5 /I/ 2013 pozitia 44 , conform cu T.P. nr. _..
Anexeaza cererii precizatoare in copii conform cu originalul urmatoarele acte : Certificat de nastere C. E., Certificat de casatorie C.E., Certificat de deces N.E. ( C. E. casatorita ), Certificat de nastere P. A., ( fosta N.A. ) , adresa nr. 872/20.02. 2013 a Primariei C_.. , fisa de punere in posesie nr. _. , copie C.I. P.A .
Prin intampinare/ note scrise depuse la dosarul cauzei ( intampinarea fiind depusa in termenul prev. de art. 132 C.p. civ. ) parata C.J.P.S.D.P.P.A.T.Calarasi, a solicitat respingerea actiunii ca inadmisibila pentru urmatoarele considerente :
Conf. disp. art. 8 si urm. din Legea nr. 18/1991 - Legea fondului funciar republicata, modificata si completata, stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor care se gasesc in patrimoniul cooperativelor agricole de productie se face in conditiile prezentei legi, prin reconstituirea dreptului de proprietate sau constituirea acestui drept.
De prevederile legii beneficiaza membrii cooperatori care au adus pamant in cooperativa agricola de productie sau carora li s-a preluat in orice mod teren de catre aceasta, precum si. in conditiile legii civile, mostenitorii acestora, membrii cooperatori care nu au adus pamant in cooperativa si alte persoane anume stabilite.
Stabilirea dreptului de proprietate se face, la cerere prin eliberarea unui titlu de proprietate (...). Reclamanta nu face dovada respectarii acestei proceduri legate.
De la intrarea in vigoare a Legii nr. 18/1991 - Legea fondului funciar, respectiv de la data de 19.02.1991. reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor se realizeaza numai prin procedura speciala, stabilita de aceasta lege, si, in consecinta, actiunea formulata direct in fata instantei de judecata este o revendicare de drept comun si este inadmisibila deoarece Legea nr. 18/1991 este o lege speciala si derogatorie de la dreptul comun.
S-a considerat ca actiunea in revendicare intemeiata pe dispozitiile dreptului comun nu poate fi admisa nici atunci cand persoanele indreptatite au urmat procedura administrativa obligatorie, atat in situatiile in care aceasta procedura a fost finalizata, prin emiterea titlului de proprietate, cat si in situatia in care aceasta procedura nu a fost incheiata.
Anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 18/1991, aplicarea operatiunii juridice de restituire integrala (restitutio in integrum), a fost guvernata de prevederile dreptului comun in materia revendicarii, reprezentat prin dispozitiile din Codul civil.
Legea nr. 18/1991, ca lege noua, suprima, practic, actiunea dreptului comun si, fara a elimina accesul la justitie, perfectioneaza sistemul reparator, iar prin norme de procedura speciale il subordoneaza controlului judecatoresc.
Intrucat reglementarile cuprinse in Legea nr. 18/1991 intereseaza substantial si procedural ordinea publica, rezulta ca acestea sunt de imediata aplicare. in acest context, dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 18/1991, actiunea in revendicare a terenurilor pe care le vizeaza nu mai este admisibila pe calea dreptului comun, persoanele indreptatite fiind tinute sa urmeze procedura stabilita de legea speciala. Este de precizat, insa, ca o actiune fondata pe dispozitiile noii legi este conditionata de parcurgerea unei proceduri administrative: obligatorii, prealabila sesizarii instantei judecatoresti. Declansarea procedurii are loc, in conformitate cu prevederile art.8 si urm. din Legea nr. 18/1991, pe calea unei cereri adresate de persoana indreptatita primariei localitatii in a carei raza teritoriala se afla terenul pentru care urmeaza a fi reconstituit dreptul de proprietate.
In cazul unor intarzieri nejustificate ale raspunsului la cererea adresata primariei persoanele indreptatite pot obtine solutionarea acesteia si, ca atare, reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenului solicitat, pe calea unei actiuni in justitie indreptate impotriva refuzului nejustificat al comisie locale de a solutiona cererea, iar nu pe calea unei actiuni in revendicare de drept comun.
O asemenea conditie prealabila nu incalca prevederile art. 21 din Constitutie, care consacra accesul liber la justitie, intrucat vizeaza faza administrativa a procedurii necontencioase si nu afecteaza substanta dreptului garantat atat constitutional, cat si prin art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994. in acest sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca "dreptul de acces la tribunale nu este un drept absolut"
precum si ca "exista posibilitatea limitarilor implicit admise chiar in afara limitelor care circumscriu continutul oricarui drept". Asadar , cu conditia ca dreptul sa fie efectiv, statul poate sa reglementeze intr-un anumit mod accesul la justitie si chiar sa il supuna unor limitari sau restrictii.
O modalitate prin care un stat-parte la Conventie poate limita sau restrange dreptul la un proces echitabil este si obligativitatea parcurgerii unei proceduri administrative prealabile. in acest sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca "ratiuni de flexibilitate si eficienta, care sunt pe deplin compatibile cu protectia drepturilor omului, pot justifica, interventia anterioara a unor organe administrative sau profesionale [....] ce nu satisfac sub fiecare aspect in parte exigentele mentionatelor prevederi ; un asemenea sistem poate fi reclamat de traditia juridica a mai multor state membre ale Consiliului Europei". Aceasta posibilitate reprezinta marja de apreciere pe care Curtea o recunoaste statelor membre in privinta drepturilor fundamentale care nu sunt privite ca drepturi absolute, cum este si dreptul la un proces echitabil.
Accesul la justitie presupune in mod necesar insa ca, dupa parcurgerea procedurilor administratie, partea interesata sa aiba posibilitatea sa se adreseze unei instante judecatoresti. In lipsa unei asemenea posibilitati, dreptul de acces la instanta ar fi atins in substanta sa . In masura in care aceste exigente sunt respectate, dreptul de acces la justitie nu este afectat.
Se poate constata ca, prin Legea nr. 18/1991, au fost reglementate nu numai procedurile administrative de reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor dar si modalitatile de a ataca in justitie masurile dispuse in cadrul acestei proceduri . Astfel , potrivit art. 27 al. 3 din HG nr. 890/2005, persoanele nemultumite de propunerile de stabilire a dreptului de proprietate de catre comisiile locale pot face, in termen de 10 zile de la afisare, contestatie adresata comisiei judetene, iar, potrivit disp. art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 republicata, modificata si completata, impotriva hotararii comisiei judetene asupra contestatiilor persoanelor care au cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor se poate face plangere la judecatoria in a carei raza teritoriala este situat terenul, in termen de 30 de zile de la comunicare. Deci, persoana indreptatita are posibilitatea de a supune controlului judecatoresc toate hotararile care se iau in cadrul procedurii legilor fondului funciar, inclusiv refuzul persoanei juridice de a solutiona cererea formulata.
Pe de alta parte, s-a retinut ca, prin respingerea ca inadmisibila a actiunii in revendicare de drept comun formulata dupa data intrarii in vigoare a Legii fondului funciar nr. 18/1991, nu se aduce atingere nici art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia europeana a drepturilor omului, care garanteaza protectia unui bun actual aflat in patrimoniul persoanei interesate sau a unei sperante legitime cu privire la valoarea patrimoniala respectiva. Ori, asa cum reiese din jurisprudenta sa in materie, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a apreciat ca simpla solicitare de a obtine un bun preluat de stat nu reprezinta niciun bun actual si nici o speranta legitima. Prin urmare, terenurile care se incadreaza in domeniul de aplicare a Legii nr. 18/1991 nu mai pot fi restituite decat in conditiile prevazute de acest act normativ, fiind exclusa actiunea in revendicare de drept comun, cu exceptia actiunilor pendinte la data de 19 februarie 1991.
Concursul dintre legea speciala si legea generala se rezolva in favoarea legii speciale, conform principiului specialia generalibus derogant, chiar daca acesta nu este prevazut expres in legea speciala.
Dispozitiile Legii fondului funciar nr. 18/1991- lege speciala si derogatorie de la dreptul comun - sunt obligatorii de la data intrarii ei in vigoare, in raport si de adagiile generatia specialibus non derogant si specialia generalibus derogant.
In consecinta, legiuitorul permite reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile Legii nr. 18/1099, act normativ cu caracter special, care se aplica cu prioritate fata de prevederile din Codul civil, care constituie dreptul comun in materia revendicarii, in caz contrar, s-ar ajunge la situatia in care dispozitiile Legii nr. 18/1991 ar fi golite de continut, astfel incat sa nu-si produca efectele juridice, or nu aceasta este ratiunea pentru care a fost adoptata o atare lege speciala de reparatie.
In drept. art. 115-118 C.pr. civ.
La termenul din 25.03. 2013 , paratul prin aparator a formulat, cerere pentru lipsa de aparare , solicitand a-i fi comunicate ( aparatorului ) copii de pe actele de proprietate de care se prevaleaza paratul . Cunoasterea acestor acte este necesara deoarece , in afara titlului de proprietate nr.21427 / 1998 ar mai exista inca un titlu, in baza caruia paratul a instrainat nuda proprietate asupra imobilului casa de locuit.
Instanta a comunicat paratului doar copia T.P. depus de parat in dosar
( nr. 21427) reclamantului revenindu-i obligatia de a dovedi actiunea prin administrarea probelor in conformitate cu dispozitiile art. 1169 Cod civil ; instanta nu se poate substitui reclamantului in ce priveste acest aspect, in virtutea rolului sau activ .
La termenul urmator acordat , in lipsa reclamantului si aparatorului acestuia , paratul , prin aparator a solicitat judecarea cauzei in baza probelor administrate ; instanta a retinut cauza in pronuntare considerand cercetarea judecatoreasca terminata si avand in vedere ca reclamantul a evocat judecarea cererii sale si in lipsa.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele :
Cu privire la exceptia de netimbrare a capatului II al cererii - constatarea calitatii de mostenitoare a reclamantei , pentru cota de ¼ din imobilul casa de locuit si terenul aferent ,totul situat in com. C_.. , judetul Calarasi instanta retine ca doar capatul de cerere avand acest obiect , referitor la terenul aferent poate fi considerat subsecvent actiunii principale introduse in baza dispozitiilor L. 18 / 1991.
Intr-adevar , actiunile introduse in aceste conditii sunt scutite de plata taxei de timbru , in conformitate cu disp. art. 15 lit. p din L. 146 / 1997, coroborate cu dispozitiile din L. 18 / 1991.
Constatarea dreptului de proprietate pentru 1/4 din respectivul teren , este subsecvent actiunii principale , si va urma acelasi regim juridic in privinta timbrarii, in sensul ca este scutit de plata taxei de timbru .
In ce priveste constatarea aceluiasi drept de proprietate pentru 1/4 din imobilul casa de locuit - actiunea se bazeaza pe dreptul comun , ar fi trebuit sa fie introdusa in contradictoriu cu toti mostenitorii cu vocatie succesorala ai defunctilor C. S. si C. M.
In raport cu cele aratate mai sus actiunea ar fi trebuit timbrata la valoarea obiectului actiunii , in conformitate cu disp. art. 3 lit. c ( indice 2) din L. 146 / 1997 cu suma de 50 lei / mostenitor .
Reclamanta a refuzat in mod constant timbrajul cu argumentatia prezentata anterior in considerent ;in consecinta instanta va anula capatul de ceree privind constatarea calitatii de mostenitor pentru ¼ din casa de locuit ( cota parte ideala, in indiviziune cu alti mostenitori ).
Referitor la exceptia lipsei calitatii de mostenitor respectiv a lipsei calitatii procesual active a reclamantei , instanta a respins-o intrucat prin actele de stare civila depuse la dosar se face dovada ca reclamanta este nepoata bunicilor materni C.S. si C.M.
In conformitate cu disp. art. 109 ( indice 1 ) C.p. civ. instanta constata ca prin acest capat de cerere a fost ivestita cu o actiune avand ca obiect dezbaterea succesiunii defunctilor C.S.si C.M. , in conditiile in care se cere stabilirea calitatii de mostenitor a reclamantei pentru ¼ din imobilul situat in com. C_.., ramas de pe urma de defunctilor .
Sesizarea instantei se putea face numai dupa indeplinirea procedurii notariale prealabile.
Reclamanta avea obligatia sa ataseze actiunii incheierea emisa de notarul public cu privire la verificarea evidentelor succesorale prevazute de Codul civil si de lege ( art. 109( indice 1 ) al.4 ) .
Exceptia neindeplinirii procedurii succesorale notariale a fost pusa in discutie din oficiu si admisa, deoarece reclamanta nu a facut dovada respectarii cerintelor prevazute de art. 109 ( indice 1 ) C.p. civ. -cererea sa adresata instantei fiind prematura.
Pe fondul cauzei instanta a pronuntat o solutie de respingere a capatului de cerere privind anularea titlului de proprietate cu nr.21427/ din 19.03. 1998, emis pentru suprafata de 6,8 ha pentru urmatoarele considerente :
Dispozitiile Legii fondului funciar nr. 18/1991- lege speciala si derogatorie de la dreptul comun - sunt obligatorii de la data intrarii ei in vigoare, in raport si de adagiile generatia specialibus non derogant si specialia generalibus derogant.
In consecinta, legiuitorul permite reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile Legii nr. 18/1099, act normativ cu caracter special, care se aplica cu prioritate fata de prevederile din Codul civil, care constituie dreptul comun in materia revendicarii, in caz contrar, s-ar ajunge la situatia in care dispozitiile Legii nr. 18/1991 ar fi golite de continut, astfel incat sa nu-si produca efectele juridice, or nu aceasta este ratiunea pentru care a fost adoptata o atare lege speciala de reparatie.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE :
Respinge exceptia lipsei calitatii de mostenitor respectiv a lipsei calitatii procesual active a reclamantei X, ridicata de paratul Y .
Admite exceptia prematuritatii capatului II al actiunii , respectiv al constatarii dreptului de proprietate al reclamantei, pentru 1/4 din imobilele detinute de bunicii materni C.S. si C.M. si pe cale de consecinta respinge actiunea cu privire la acesta.
Respinge ca neintemeiata cererea reclamantei de anulare a titlului de proprietate nr. 21427/ 1998 cerere formulata in contradictoriu cu paratul C. I.si C.J.P.S.D.P.P.A.T. Calarasi .
Cu recurs in 15 zile de la comunicare .
Pronuntata in sedinta publica din 15 aprilie 2013.
Fond funciar - Anulare titlu de proprietate
Actiunea a fost respinsa pe motiv ca reclamanta nu si-a dovedit calitatea de mostenitor.
Prin actiunea introdusa la aceasta instanta la data de 7 decembrie 2012 si inregistrata sub nr. __. reclamanta X cu domiciliu in municipiul __., a chemat in judecata pe paratul Y domiciliat in comuna __ si Comisia Judeteana de Legea 18 / 1991 de pe langa Prefectura _.. pentru ca , prin hotararea ce se va pronunta , sa se dispuna :
- anularea titlului de proprietate emis paratului Y , pentru imobilul si terenul aferent acestuia , situat in __. si a terenului extravilan in suprafata de 6,8 ha;
- sa se constate ca ¼ din imobilul si terenul situat in comuna Ciocanesti , str. Calei , nr. 12 - 16 si terenul extravilan de 6,8 ha ii apartin in calitate de mostenitoare a bunicilor materni C.S. si C.M.
- obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata ocazionate de proces.
In motivarea actiunii reclamanta a invederat urmatoarele : bunicii materni C.S. si C.M. au detinut in timpul casatoriei imobilul si terenul aferent gospodariei, situat in comuna __ si un teren extravilan de 8 ha .
Din casatoria bunicilor au rezultat 6 copii cu drepturi egale la succesiune, respectiv : C. F. - fara mostenitori, C.Ghe. - doi mostenitori, dar unul singur in viata, C. E. - mama reclamantei aceasta fiind unica mostenitoare, C. M. - un mostenitor, C.S. fara mostenitori si paratul C.I. care are un fiu mostenitor si doi nepoti .
De la decesul defunctilor bunici si pana in prezent nu s-a deschis succesiunea acestora .
La primaria comunei C_., unde figureaza imobilele, apare ca unic proprietar, paratul C.I.
La data de 31.05. 2012 a solicitat printr-un fax, primariei, relatii cu privire la actele in baza carora paratul C. I. figureaza ca proprietar atat pe terenul din intravilan cu gospodaria aferenta , cat si pentru terenul extravilan. Nu a primit nici un raspuns .
Reclamanta, intelege sa solicite partea de ¼ din bunurile apartinand bunicilor sai , bunuri ce considera ca se impart in mod legal, la 4 persoane : ¼ fiul lui C. Ghe. in calitate de nepot, ¼ pentru P.A., fiica lui C. E., casatorita N_ - in calitate de nepoata, ¼ pentru fiul lui C.M., in calitate de nepot si ¼ pentru paratul C.I. , in calitate de fiu al defunctilor.
Ceilalti 2 copii ai defunctilor, adica C.F. si C. S. au decedat fara sa aiba copii .
Deoarece nu a putut obtine actele necesare pentru a cunoaste temeiul de drept pentru care s-a emis titlul de proprietate doar paratului C.I., reclamanta va depune pana la primul termen de judecata o copie a titlului detinut de parat.
Intelege ca pana la proba contrara sa-si intemeieze actiunea pe prevederile L 18 / 1991 modificata si completata .
Potrivit art. 52 , pct. 1 din L. 18 /1991 /R, in sensul acestei legi " Comisia Judeteana " este autoritate publica cu activitate administrativ - jurisdictionala si in aceasta calitate, intimata poate modifica, anula sau inlocui titlul de proprietate, in conformitate cu dispozitiile cu dispozitiile art. 58 din L. 18 / 1991 .
Actiunea introdusa de reclamanta are ca obiect principal anularea titlului de proprietate, formulata in temeiul L. 18/1991, emiterea, pe cale de consecinta a unui nou titlu pe numele sau, astfel incat nu este identica cu o actiune in revendicare, nu este evaluabila in bani si nu trebuie exercitata de catre toti coproprietarii.
In acest sens invoca practica judiciara a unor instante , facand referire la sentinta civila nr. 469/ 2003 a Judecatoriei Aiud si la Decizia civila nr. 896 /A/ 2003 a Tribunalului Alba si Decizia civila nr. 486/07.09. 2004 a Curtii de Apel Alba.
In dovedirea actiunii a inteles sa se foloseasca de proba cu inscrisuri, expertiza de specialitate, interogatoriu, testimoniala si orice ala proba ar rezulta din dezbaterii .
A solicitat ca situatia in acre nu se va putea prezenta in instanta sa solicite judecarea cauzei si in lipsa, conform art. 242 al.2 C.p. civ.
In drept, a invocat dispozitiile art. 82, art. 112 , art.242 , art.274 al.1 C.p. civ. coroborate cu dispozitiile L. 18 / 1991 modificata si completata din L.169/ 1997, L. 1/ 2000, L.10/ 2001 si L. 247 / 2005.
A anexat actiunii - copie certificat nastere, si certificat de deces, C. E., certificat de nastere N.A., certificat de casatorie, copie C.I. reclamanta, Notificarea din 31.05. 2012 catre Primaria comunei C_. cu dovada de transmitere prin fax ;
Actele propuse in probatoriu au fost suplimentate si trimise prin posta instantei, la termenul de 04.02.2013 , fiind cusute la dosar la filele 38 - 52.
Prin intampinarea depusa la dosarul cauzei, in termen legal, paratul C.I, a invocat exceptia lipsei calitatii de mostenitor a reclamantei, de pe urma defunctilor C. S. si C.M. In sustinerea exceptiei se invoca faptul ca reclamanta a solicitat prin petitul 2 al actiunii sa se constate ca are dreptul la ¼ din imobilul ramas de pe urma defunctilor, in calitate de mostenitoare.
Pe cale de consecinta a ridicat si exceptia lipsei calitatii procesual active a reclamantei, care nefacand dovada calitatii de mostenitor nu poate avea nici calitate procesual activa in cauza .
Pe fond, a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata, intrucat autoarea reclamantei C. E. nu a formulat cerere pentru reconstituirea dreptului de proprietate potrivit dispozitiilor L. 18 / 1991 , iar in aceasta situatie nu poate cere anularea titlului de proprietate.
A mai sustinut paratul ca fiecare dintre fratii sai si-au primit drepturile cuvenite de la parinti, iar cererea pentru terenul ce face obiectul litigiului a fost formulata in nume propriu.
A ridicat exceptia insuficientei timbrarii a actiunii , considerand ca aceasta trebuie timbrata la valoarea petitului II al actiunii , iar ulterior a ridicat aceiasi exceptie - in sedinta din 15.04. 2013, in concluziile puse pe fond si cu privire la capatul principal al cererii .
Exceptia de netimbrare , pentru ambele capete a de cerere va fi respinsa ca neintemeiata, avand in vedere ca actiunea in anulare a unui titlu de proprietate, introdusa in temeiul L. 18 / 1991 este scutita de plata taxei de timbru conf. art. 16 din L.146/ 1997 si pe cale de consecinta este scutit de plata taxei de timbru si capatul de cerere subsecvent .
Ulterior introducerii actiunii , reclamanta a facut o precizare a acesteia , indicand numarul T.P. a carui anulare o cere , acesta fiind 21427 ( fila 59 dosar ) .
In combaterea exceptiilor lipsei calitatii de mostenitor respectiv a calitatii procesual active , reclamanta a invederat ca mijloacele de proba admisibile in acest cadru sunt : certificatul de mostenitor sau certificatul de calitate de mostenitor, testamentul , actele de stare civila si orice alte mijloace de proba admise de leg.
In finalul precizarilor , reclamanta a solicitat instantei sa puna in vedere paratului sa depuna la dosar inscrisul cu care el face dovada calitatii de proprietar .
Reclamanta a invederat ca in urma demersurilor sale , a primit o adresa de la primaria comunei Ciocanesti conform careia , paratul figura in registrul agricol cu suprafata de 6,82 ha in vol. 5 /I/ 2013 pozitia 44 , conform cu T.P. nr. _..
Anexeaza cererii precizatoare in copii conform cu originalul urmatoarele acte : Certificat de nastere C. E., Certificat de casatorie C.E., Certificat de deces N.E. ( C. E. casatorita ), Certificat de nastere P. A., ( fosta N.A. ) , adresa nr. 872/20.02. 2013 a Primariei C_.. , fisa de punere in posesie nr. _. , copie C.I. P.A .
Prin intampinare/ note scrise depuse la dosarul cauzei ( intampinarea fiind depusa in termenul prev. de art. 132 C.p. civ. ) parata C.J.P.S.D.P.P.A.T.Calarasi, a solicitat respingerea actiunii ca inadmisibila pentru urmatoarele considerente :
Conf. disp. art. 8 si urm. din Legea nr. 18/1991 - Legea fondului funciar republicata, modificata si completata, stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor care se gasesc in patrimoniul cooperativelor agricole de productie se face in conditiile prezentei legi, prin reconstituirea dreptului de proprietate sau constituirea acestui drept.
De prevederile legii beneficiaza membrii cooperatori care au adus pamant in cooperativa agricola de productie sau carora li s-a preluat in orice mod teren de catre aceasta, precum si. in conditiile legii civile, mostenitorii acestora, membrii cooperatori care nu au adus pamant in cooperativa si alte persoane anume stabilite.
Stabilirea dreptului de proprietate se face, la cerere prin eliberarea unui titlu de proprietate (...). Reclamanta nu face dovada respectarii acestei proceduri legate.
De la intrarea in vigoare a Legii nr. 18/1991 - Legea fondului funciar, respectiv de la data de 19.02.1991. reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor se realizeaza numai prin procedura speciala, stabilita de aceasta lege, si, in consecinta, actiunea formulata direct in fata instantei de judecata este o revendicare de drept comun si este inadmisibila deoarece Legea nr. 18/1991 este o lege speciala si derogatorie de la dreptul comun.
S-a considerat ca actiunea in revendicare intemeiata pe dispozitiile dreptului comun nu poate fi admisa nici atunci cand persoanele indreptatite au urmat procedura administrativa obligatorie, atat in situatiile in care aceasta procedura a fost finalizata, prin emiterea titlului de proprietate, cat si in situatia in care aceasta procedura nu a fost incheiata.
Anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 18/1991, aplicarea operatiunii juridice de restituire integrala (restitutio in integrum), a fost guvernata de prevederile dreptului comun in materia revendicarii, reprezentat prin dispozitiile din Codul civil.
Legea nr. 18/1991, ca lege noua, suprima, practic, actiunea dreptului comun si, fara a elimina accesul la justitie, perfectioneaza sistemul reparator, iar prin norme de procedura speciale il subordoneaza controlului judecatoresc.
Intrucat reglementarile cuprinse in Legea nr. 18/1991 intereseaza substantial si procedural ordinea publica, rezulta ca acestea sunt de imediata aplicare. in acest context, dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 18/1991, actiunea in revendicare a terenurilor pe care le vizeaza nu mai este admisibila pe calea dreptului comun, persoanele indreptatite fiind tinute sa urmeze procedura stabilita de legea speciala. Este de precizat, insa, ca o actiune fondata pe dispozitiile noii legi este conditionata de parcurgerea unei proceduri administrative: obligatorii, prealabila sesizarii instantei judecatoresti. Declansarea procedurii are loc, in conformitate cu prevederile art.8 si urm. din Legea nr. 18/1991, pe calea unei cereri adresate de persoana indreptatita primariei localitatii in a carei raza teritoriala se afla terenul pentru care urmeaza a fi reconstituit dreptul de proprietate.
In cazul unor intarzieri nejustificate ale raspunsului la cererea adresata primariei persoanele indreptatite pot obtine solutionarea acesteia si, ca atare, reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenului solicitat, pe calea unei actiuni in justitie indreptate impotriva refuzului nejustificat al comisie locale de a solutiona cererea, iar nu pe calea unei actiuni in revendicare de drept comun.
O asemenea conditie prealabila nu incalca prevederile art. 21 din Constitutie, care consacra accesul liber la justitie, intrucat vizeaza faza administrativa a procedurii necontencioase si nu afecteaza substanta dreptului garantat atat constitutional, cat si prin art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994. in acest sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca "dreptul de acces la tribunale nu este un drept absolut"
precum si ca "exista posibilitatea limitarilor implicit admise chiar in afara limitelor care circumscriu continutul oricarui drept". Asadar , cu conditia ca dreptul sa fie efectiv, statul poate sa reglementeze intr-un anumit mod accesul la justitie si chiar sa il supuna unor limitari sau restrictii.
O modalitate prin care un stat-parte la Conventie poate limita sau restrange dreptul la un proces echitabil este si obligativitatea parcurgerii unei proceduri administrative prealabile. in acest sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca "ratiuni de flexibilitate si eficienta, care sunt pe deplin compatibile cu protectia drepturilor omului, pot justifica, interventia anterioara a unor organe administrative sau profesionale [....] ce nu satisfac sub fiecare aspect in parte exigentele mentionatelor prevederi ; un asemenea sistem poate fi reclamat de traditia juridica a mai multor state membre ale Consiliului Europei". Aceasta posibilitate reprezinta marja de apreciere pe care Curtea o recunoaste statelor membre in privinta drepturilor fundamentale care nu sunt privite ca drepturi absolute, cum este si dreptul la un proces echitabil.
Accesul la justitie presupune in mod necesar insa ca, dupa parcurgerea procedurilor administratie, partea interesata sa aiba posibilitatea sa se adreseze unei instante judecatoresti. In lipsa unei asemenea posibilitati, dreptul de acces la instanta ar fi atins in substanta sa . In masura in care aceste exigente sunt respectate, dreptul de acces la justitie nu este afectat.
Se poate constata ca, prin Legea nr. 18/1991, au fost reglementate nu numai procedurile administrative de reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor dar si modalitatile de a ataca in justitie masurile dispuse in cadrul acestei proceduri . Astfel , potrivit art. 27 al. 3 din HG nr. 890/2005, persoanele nemultumite de propunerile de stabilire a dreptului de proprietate de catre comisiile locale pot face, in termen de 10 zile de la afisare, contestatie adresata comisiei judetene, iar, potrivit disp. art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 republicata, modificata si completata, impotriva hotararii comisiei judetene asupra contestatiilor persoanelor care au cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor se poate face plangere la judecatoria in a carei raza teritoriala este situat terenul, in termen de 30 de zile de la comunicare. Deci, persoana indreptatita are posibilitatea de a supune controlului judecatoresc toate hotararile care se iau in cadrul procedurii legilor fondului funciar, inclusiv refuzul persoanei juridice de a solutiona cererea formulata.
Pe de alta parte, s-a retinut ca, prin respingerea ca inadmisibila a actiunii in revendicare de drept comun formulata dupa data intrarii in vigoare a Legii fondului funciar nr. 18/1991, nu se aduce atingere nici art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia europeana a drepturilor omului, care garanteaza protectia unui bun actual aflat in patrimoniul persoanei interesate sau a unei sperante legitime cu privire la valoarea patrimoniala respectiva. Ori, asa cum reiese din jurisprudenta sa in materie, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a apreciat ca simpla solicitare de a obtine un bun preluat de stat nu reprezinta niciun bun actual si nici o speranta legitima. Prin urmare, terenurile care se incadreaza in domeniul de aplicare a Legii nr. 18/1991 nu mai pot fi restituite decat in conditiile prevazute de acest act normativ, fiind exclusa actiunea in revendicare de drept comun, cu exceptia actiunilor pendinte la data de 19 februarie 1991.
Concursul dintre legea speciala si legea generala se rezolva in favoarea legii speciale, conform principiului specialia generalibus derogant, chiar daca acesta nu este prevazut expres in legea speciala.
Dispozitiile Legii fondului funciar nr. 18/1991- lege speciala si derogatorie de la dreptul comun - sunt obligatorii de la data intrarii ei in vigoare, in raport si de adagiile generatia specialibus non derogant si specialia generalibus derogant.
In consecinta, legiuitorul permite reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile Legii nr. 18/1099, act normativ cu caracter special, care se aplica cu prioritate fata de prevederile din Codul civil, care constituie dreptul comun in materia revendicarii, in caz contrar, s-ar ajunge la situatia in care dispozitiile Legii nr. 18/1991 ar fi golite de continut, astfel incat sa nu-si produca efectele juridice, or nu aceasta este ratiunea pentru care a fost adoptata o atare lege speciala de reparatie.
In drept. art. 115-118 C.pr. civ.
La termenul din 25.03. 2013 , paratul prin aparator a formulat, cerere pentru lipsa de aparare , solicitand a-i fi comunicate ( aparatorului ) copii de pe actele de proprietate de care se prevaleaza paratul . Cunoasterea acestor acte este necesara deoarece , in afara titlului de proprietate nr.21427 / 1998 ar mai exista inca un titlu, in baza caruia paratul a instrainat nuda proprietate asupra imobilului casa de locuit.
Instanta a comunicat paratului doar copia T.P. depus de parat in dosar
( nr. 21427) reclamantului revenindu-i obligatia de a dovedi actiunea prin administrarea probelor in conformitate cu dispozitiile art. 1169 Cod civil ; instanta nu se poate substitui reclamantului in ce priveste acest aspect, in virtutea rolului sau activ .
La termenul urmator acordat , in lipsa reclamantului si aparatorului acestuia , paratul , prin aparator a solicitat judecarea cauzei in baza probelor administrate ; instanta a retinut cauza in pronuntare considerand cercetarea judecatoreasca terminata si avand in vedere ca reclamantul a evocat judecarea cererii sale si in lipsa.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele :
Cu privire la exceptia de netimbrare a capatului II al cererii - constatarea calitatii de mostenitoare a reclamantei , pentru cota de ¼ din imobilul casa de locuit si terenul aferent ,totul situat in com. C_.. , judetul Calarasi instanta retine ca doar capatul de cerere avand acest obiect , referitor la terenul aferent poate fi considerat subsecvent actiunii principale introduse in baza dispozitiilor L. 18 / 1991.
Intr-adevar , actiunile introduse in aceste conditii sunt scutite de plata taxei de timbru , in conformitate cu disp. art. 15 lit. p din L. 146 / 1997, coroborate cu dispozitiile din L. 18 / 1991.
Constatarea dreptului de proprietate pentru 1/4 din respectivul teren , este subsecvent actiunii principale , si va urma acelasi regim juridic in privinta timbrarii, in sensul ca este scutit de plata taxei de timbru .
In ce priveste constatarea aceluiasi drept de proprietate pentru 1/4 din imobilul casa de locuit - actiunea se bazeaza pe dreptul comun , ar fi trebuit sa fie introdusa in contradictoriu cu toti mostenitorii cu vocatie succesorala ai defunctilor C. S. si C. M.
In raport cu cele aratate mai sus actiunea ar fi trebuit timbrata la valoarea obiectului actiunii , in conformitate cu disp. art. 3 lit. c ( indice 2) din L. 146 / 1997 cu suma de 50 lei / mostenitor .
Reclamanta a refuzat in mod constant timbrajul cu argumentatia prezentata anterior in considerent ;in consecinta instanta va anula capatul de ceree privind constatarea calitatii de mostenitor pentru ¼ din casa de locuit ( cota parte ideala, in indiviziune cu alti mostenitori ).
Referitor la exceptia lipsei calitatii de mostenitor respectiv a lipsei calitatii procesual active a reclamantei , instanta a respins-o intrucat prin actele de stare civila depuse la dosar se face dovada ca reclamanta este nepoata bunicilor materni C.S. si C.M.
In conformitate cu disp. art. 109 ( indice 1 ) C.p. civ. instanta constata ca prin acest capat de cerere a fost ivestita cu o actiune avand ca obiect dezbaterea succesiunii defunctilor C.S.si C.M. , in conditiile in care se cere stabilirea calitatii de mostenitor a reclamantei pentru ¼ din imobilul situat in com. C_.., ramas de pe urma de defunctilor .
Sesizarea instantei se putea face numai dupa indeplinirea procedurii notariale prealabile.
Reclamanta avea obligatia sa ataseze actiunii incheierea emisa de notarul public cu privire la verificarea evidentelor succesorale prevazute de Codul civil si de lege ( art. 109( indice 1 ) al.4 ) .
Exceptia neindeplinirii procedurii succesorale notariale a fost pusa in discutie din oficiu si admisa, deoarece reclamanta nu a facut dovada respectarii cerintelor prevazute de art. 109 ( indice 1 ) C.p. civ. -cererea sa adresata instantei fiind prematura.
Pe fondul cauzei instanta a pronuntat o solutie de respingere a capatului de cerere privind anularea titlului de proprietate cu nr.21427/ din 19.03. 1998, emis pentru suprafata de 6,8 ha pentru urmatoarele considerente :
Dispozitiile Legii fondului funciar nr. 18/1991- lege speciala si derogatorie de la dreptul comun - sunt obligatorii de la data intrarii ei in vigoare, in raport si de adagiile generatia specialibus non derogant si specialia generalibus derogant.
In consecinta, legiuitorul permite reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile Legii nr. 18/1099, act normativ cu caracter special, care se aplica cu prioritate fata de prevederile din Codul civil, care constituie dreptul comun in materia revendicarii, in caz contrar, s-ar ajunge la situatia in care dispozitiile Legii nr. 18/1991 ar fi golite de continut, astfel incat sa nu-si produca efectele juridice, or nu aceasta este ratiunea pentru care a fost adoptata o atare lege speciala de reparatie.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE :
Respinge exceptia lipsei calitatii de mostenitor respectiv a lipsei calitatii procesual active a reclamantei X, ridicata de paratul Y .
Admite exceptia prematuritatii capatului II al actiunii , respectiv al constatarii dreptului de proprietate al reclamantei, pentru 1/4 din imobilele detinute de bunicii materni C.S. si C.M. si pe cale de consecinta respinge actiunea cu privire la acesta.
Respinge ca neintemeiata cererea reclamantei de anulare a titlului de proprietate nr. 21427/ 1998 cerere formulata in contradictoriu cu paratul C. I.si C.J.P.S.D.P.P.A.T. Calarasi .
Cu recurs in 15 zile de la comunicare .
Pronuntata in sedinta publica din 15 aprilie 2013.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Fondul funciar
Carte funciara - Sentinta civila nr. 224 din data de 30.07.2013Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
Contestatie in anulare speciala intemeiata pe motivul erorii materiale - Decizie nr. 452 din data de 10.05.2012
Constatarea nulitatii absolute partiale a titlului de proprietate - Decizie nr. 18 din data de 13.01.2011
Atribuirea unui teren revolutionarilor - Decizie nr. 45 din data de 19.02.2010
Actiune in revendicare - Decizie nr. 289 din data de 22.04.2010
Fond funciar - Decizie nr. 835 din data de 17.12.2009
Fond funciar - Sentinta civila nr. 680 din data de 12.09.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 629 din data de 19.07.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 376 din data de 18.04.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 333 din data de 04.04.2012
Modificare titlu - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 561 din data de 16.02.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 1387 din data de 16.12.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 992 din data de 27.10.2010
Revendicare - Sentinta civila nr. 842 din data de 06.10.2010
Modificare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 620 din data de 14.07.2010
Proprietate privata - Sentinta civila nr. 549 din data de 16.06.2010
Anulare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 22 din data de 29.04.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 116 din data de 17.02.2010