Ghidul Angajatorului - MCP Cabinet avocati
InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Craiova

Fond funciar - plangere impotriva hotararii comisiei judetene de fond funciar - anulare hotarare a comisiei judetene de fond funciar - trecerea ilegala in domeniul privat a terenului din domeniul public al statului, validat in vederea reconstituirea ...

(Sentinta civila nr. 18458 din data de 27.11.2008 pronuntata de Judecatoria Craiova)

Domeniu Fondul funciar | Dosare Judecatoria Craiova | Jurisprudenta Judecatoria Craiova

     Sentin?a civila nr. 18458/27.11.2008 a Judec?toriei Craiova - Dosar nr. 18837/215/2008

Fond funciar - plangere impotriva hot?rarii comisiei jude?ene de fond funciar - anulare hot?rare a comisiei jude?ene de fond funciar - trecerea ilegal? in domeniul privat a terenului din domeniul public al statului, validat in vederea reconstituirea dreptului de proprietate privat? asupra terenurilor - terenul se afl? in administrarea Sta?iunii de Cercetare ?i Dezvoltare Agricol?

     Solu?ia:
Respinge excep?ia lipsei calitii procesuale active a petentei.
Admite plangerea precizat? formulate de petenta Statiunea de Cercetare - Dezvoltare Agricola Simnic - Craiova in contradictoriu cu intimatii  Comisia Locala Ghercesti de Aplicare a Legilor Fondului Funciar si Comisia Judeteana de Stabilire a Dreptului de Proprietate asupra Terenurilor.
Admite cererea de interven?ie principal? formulat? de Statul Roman prin Ministerul Finan?elor Publice Bucuresti.
Admite cererea de interven?ie accesorie, in interesul petentei, formulat? de Academia de ?tiin?e Agricole ?i Silvice "Gheorghe Ionescu -Sise?ti".
Respinge, ca neintemeiat?, cererea de interven?ie accesorie formulat? de Autoritatea Na?ional? pentru Restituirea Proprietilor, in interesul intimatei Comisia Jude?ean? Dolj pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate asupra terenurilor.
Anuleaz? par?ial hot?rarea nr. 1300/05.09.2008 emis? de intimata Comisia Jude?ean? Dolj pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate asupra terenurilor, sub aspectul constat?rii trecerii din domeniul public al statului in domeniul privat al localitii, a suprafe?ei de 390,49 ha teren aflat? in administrarea petentei ?i a parcurgerii etapelor prev?zute de art. 10 din HG nr. 890/2005 modificat? prin HG 1832/2005.

Motivarea :
     Analizand cu prioritate excep?ia lipsei calitii procesuale active a petentei, instan?a re?ine c? aceasta este neintemeiat? ?i va fi respins? ca atare.
Pentru a se pronun?a astfel, instan?a a re?inut c? dispozi?iile art. 60 din Legea nr.18/1991 care confereau calitate procesual? activ? numai persoanelor solicitante ?i autoritilor implicate in procedura reconstituirii au fost abrogate prin titlul IV art.1 pct. 11 din legea 247/2005, astfel incat ?i ter?ii v?t?ma?i in drepturile lor prin hot?rarea comisiei jude?ene pot folosi calea plangerii indreptate impotriva acestor acte ?i nu doar calea ac?iunilor de drept comun, petitorii sau posesorii.
Intrucat hot?rarea contestat? are ca efect stingerea dreptului de administrare asupra terenului al c?rei titular? este petenta, instan?a re?ine c? aceasta justific? legitimare procesual? activ?.  
Analizand plangerea formulat? ?i cererile de interven?ie, pe baza actelor ?i lucr?rilor dosarului ?i a dispozi?iilor legale aplicabile, instan?a re?ine urm?toarea situa?ie de fapt ?i de drept :
Prin hot?rarea nr. 1300/05.09.2008 emis? de intimata Comisia Jude?ean? Dolj pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate asupra Terenurilor a fost admis? propunerea Comisia Local? de aplicare a Legilor Fondului Funciar a comunei  Gherce?ti privind inscrierea ?i validarea in anexa nr. 29 la Legea nr. 247/2005 a unui num?r de 38 de pozi?ii, cu o suprafa de 390,49 ha, pentru care comisia local? precizeaz? c? se face dovada amplasamentului in perimetrul administrat in prezent de Sta?iunea de cercetare ?i Dezvoltare Agricol? ?imnic, potrivit procesului verbal al comisiei locale ?i a actelor de proprietate in care sunt eviden?iate punctele respective.
De asemenea, prin aceea?i hot?rare s-a constatat trecerea suprafe?ei de 390,49 ha de la Sta?iunea de Cercetare ?i Dezvoltare Agricol? ?imnic, din domeniul public al statului in domeniul privat al localitii, ce urmeaz? a fi identificat? ?i delimitat? cadastral, urmand s? fie pus? la dispozi?ia Comisiei Locale Gherce?ti pentru punerea in posesia persoanelor indreptite, precum ?i parcurgerea etapelor prev?zute de art. 10 din HG nr. 890/2005, modificat? ?i completat? prin HG nr. 1832/2005.
Avand in vedere precizarea petentei la acest termen de judecat? in sensul c? nu se contest? primul articol din dispozitivul hot?rarii atacate, instan?a va analiza valabilitatea acesteia raportat la articolele 2 ?i 3 din aceasta.
Analizand competen?a intimatei Comisia Jude?ean? Dolj pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate asupra Terenurilor de a constata trecerea suprafe?ei de 390,49 ha din domeniul public al statului in domeniul privat al localitii, pentru a fi pus? la dispozi?ia Comisiei Locale in vederea punerii in posesie a persoanelor indreptite, instan?a re?ine c? regimul juridic al proprietii publice este reglementat de Legea nr. 213/1998, al c?rei art. 3 alin. 2 prevede c? "domeniul public al statului este alc?tuit din bunurile prev?zute la art. 135 alin. (4) din Constitu?ie, din cele prev?zute la pct. I din anex?, precum ?i din alte bunuri de uz sau de interes public na?ional, declarate ca atare prin lege.".
     Totodat?, in lista anex? cuprinzand unele bunuri care alc?tuiesc domeniul public al statului ?i al unitilor administrativ-teritoriale, figureaz? la art. I pct. 5 terenurile institutelor ?i sta?iunilor de cercet?ri ?tiin?ifice ?i ale unitilor de inv?mant agricol ?i silvic, destinate cercet?rii ?i producerii de semin?e ?i de material s?ditor din categoriile biologice ?i de animale de ras?.
Bunurile din domeniul public sunt inalienabile, insesizabile ?i imprescriptibile, potrivit art. 11 din aceea?i lege,  neputand fi instr?inate ci date numai in administrare, concesionate sau inchiriate, in condi?iile legii, nu pot fi supuse execut?rii silite ?i asupra lor nu se pot constitui garan?ii reale ?i nu pot fi dobandite de c?tre alte persoane prin uzucapiune sau prin efectul posesiei de bun?-credin asupra bunurilor mobile, actele juridice incheiate cu inc?lcarea acestor dispozi?ii fiind lovite de nulitate absolut?.
Dezafectarea de apartenen?a la domeniul public ?i introducerea in circuitul civil a acestor bunuri este reglementat? de disp. art. 10 din Legea nr. 213/1998  care stabilesc la alin. 1 c? "Dreptul de proprietate public? inceteaz?, dac? bunul a pierit ori a fost trecut in domeniul privat".
     Art. 9 alin. 1 stabile?te competen?a exclusiv? a Guvernului de a decide  asupra trecerii unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei uniti administrativ teritoriale : 
 Art. 9 alin. 1 - "Trecerea unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei uniti administrativ-teritoriale se face la cererea consiliului jude?ean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucure?ti sau a consiliului local, dup? caz, prin hot?rare a Guvernului."
  Instan?a a inl?turat ap?r?rile intimatei Comisia Jude?ean? Dolj pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate asupra Terenurilor privind delimitarea prin art. 9 din legea 1/2000 a terenurilor r?mase in administrarea institutelor ?i sta?iunilor  de cercetare agricol?.
  Retrocedarea in favoarea persoanelor indreptite a suprafe?elor aflate in administrarea institutelor ?i sta?iunilor de cercetare ?i produc?ie agricol? nu este o noutate introdus? de Legea nr. 247/2005.
Sub imperiul actelor normative care au modificat legea 18/1991 (legea 169/1997, legea 1/2000) s-a realizat delimitarea suprafe?elor de teren strict necesare pentru cercetarea ?i producerea de semin?e ?i material s?ditor din categorii biologice superioare ?i de animale de ras? ?i trecerea terenurilor destinate produc?iei, aflate in administrarea institutelor ?i sta?iunilor de cercetare ?i produc?ie agricol?, in domeniul privat al statului, conform HG. Nr. 517/1999, act administrativ emis in temeiul prevederilor art. 35 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicat?, cu modific?rile ulterioare, ?i ale art. 10 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea public? ?i regimul juridic al acesteia.
In baza acestei hot?rari de Guvern, prin art. 2 suprafe?ele de teren aflate in administrarea institutelor ?i sta?iunilor de cercetare ?i produc?ie agricol?, destinate produc?iei, prev?zute in coloana nr. 5 din anexa nr. 1, au trecut din domeniul public in domeniul privat al statului, fiind puse la dispozi?ia comisiilor locale in vederea atribuirii c?tre persoanele indreptite.
Dispozi?iile art. 9 din Legea 1/2000, aplic? numai prin coroborare cu disp. art. 223 din Legea nr. 290/2002  care stabilesc c? "Suprafe?ele de teren trecute, potrivit Legii nr. 147/2004, in administrarea institutelor, unitilor, centrelor, sta?iunilor de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, precum ?i a institu?iilor de inv?mant superior agricol ?i silvic r?man in administrarea acestora, cu excep?ia terenurilor agricole preluate de la fo?tii proprietari ?i solicitate de persoanele indreptite la reconstituire, precum ?i a celor prev?zute in anexa nr. 61. Terenurile apar?inand fo?tilor proprietari, dar indispensabile activitii de cercetare-dezvoltare, colec?iile de material biologic, loturile demonstrative, suprafe?ele destinate producerii de s?man ?i material de plantat din verigi superioare, test?rilor tehnologice ?i terenurile pentru producerea furajelor necesare animalelor de experien ?i produc?ie, planta?iile cu rol in ameliorare, parcelele amenajate special pentru experiment?ri multianuale, in care s-au investit sume importante dificil de recuperat sau care implic? investi?ii noi considerabil de mari, vor fi p?strate in administrarea unitilor de profil."
De asemenea, este eronat? sus?inerea intimatei Comisia Jude?ean? Dolj pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate asupra Terenurilor privind apartenen?a terenului in cauz? la domeniul public ca efect al HG nr. 1882/2005, act administrativ care ?i-ar fi suspendat efectele potrivit art. III alin. 11 din Legea nr. 169/1997.
A?a cum s-a ar?tat conform celor ce preced, terenul in cauz? constituie domeniul public al statului conform Legii nr. 213/1998, acesta fiind eviden?iat  fiind prev?zut in anexa acesteia la art.I pct.5, fiind lipsit? de relevan suspendarea efectelor HG nr. 1882/2005, avand in vedere c? ?i anterior emiterii acestui act administrativ, terenul avea acela?i regim juridic.
Derogarea de la dispozi?iile imperative ale legii 213/1998 prin art. III alin. 11 din Legea nr. 169/1997 acreditat? de intervenienta accesorie nu poate fi re?inut? in cauz?. In primul rand, dispozi?iile invocate nu derog? de la cele ale Legii 213/1998, ci suspend? efectele unor acte administrative prin care au fost trecut in domeniul public al statului sau al localitilor terenuri pentru care s-au depus cereri de reconstituire.
Este evident c? dispozi?iile legii 213/1998 nu au putut fi suspendate in baza acestui articol, avand in vedere c? aceasta este un act normativ ?i nu unul administrativ, iar suspendarea nu poate fi extins? pe cale de interpretare ?i asupra actelor normative.
In consecin, ?i constatarea prin hot?rarea de validare a trecerii suprafe?ei supuse restituirii din domeniul public in domeniul privat al unitii administrativ-teritoriale, in baza art. 27 alin. 71 din HG. nr. 890/2005 poate fi admis? numai in m?sura in care trecerea in domeniul public al statului s-a realizat exclusiv in baza unui act administrativ ?i nu a unui act normativ.
De asemenea, instan?a va inl?tura ?i ap?r?rile aceleia?i intimate privind parcurgerea procedurii prev?zute de HG 890/2005, avand in vedere c? emiterea hot?rarii contestate s-a realizat cu ignorarea prevederilor art.10  alin. 8 (introdus prin HG. Nr. 1832/2005) care stabilesc c?  "In aplicarea art. 9 alin. (1) ?i a art. 24 alin. (6) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole ?i celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 ?i ale Legii nr. 169/1997, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, reconstituirea dreptului de proprietate pentru vechile amplasamente se face in perimetrul unitilor de cercetare-dezvoltare pe terenuri agricole care nu sunt indispensabile cercet?rii."
Nu pot fi re?inute nici ap?r?rile intimatei privind inciden?a disp. alin. 6 ?i nu alin. 8 ale art. 10 din HG 890/2005, acestea decurg dintr-o interpretare gre?it? a articolului sus men?ionat, prin ruperea din context a dispozi?iilor invocate, (alin. 6) fiind evident? coroborarea acestora cu cele ale alin. 8.
Nici sus?inerea intimatei potrivit c?reia emiterea hot?rarii contestate s-a realizat in aplicarea legii nr. 247/2005 ?i nu in aplicarea legii 1/2000, nu este intemeiat?, avand in vedere c? Legea 247 a cuprins dispozi?ii modificatoare in domeniile proprietii, justi?iei, etc, acestea fiind inglobate in textul legilor funciare anterioare, respectiv 18/1991, 169/1997, 1/2000, r?manand ca dispozi?ii proprii, aplicabile in continuare a atare doar cele ale titlului X, XI ?i XIII care reglementeaz? circula?ia juridic? a terenurilor, renta viager? agricol? ?i accelerarea judecilor in materia restituirii proprietii funciare.
In consecin?a considerentelor sus dezvoltate, instan?a concluzioneaz? c? hot?rarea contestat? nu a respectat dispozi?iile imperative ale art. 9 alin. 1 din legea 213/2005, care stabilesc competen?a exclusiv? a Guvernului de a dispune trecerea din domeniul public in cel privat al unitii administrative a terenului administrat de sta?iunea petent? ?i nici pe cele ale  art. 10 alin. 8 din  HG 890/2005 in sensul constat?rii trecerii suprafe?elor f?r? delimitarea celor indispensabile cercet?rii.
Ca urmare, instan?a va admite plangerea precizat?, cererea de interven?ie principal? ?i cererea de interven?ie accesorie in interesul petentei ?i va respinge cererea de interven?ie accesorie in interesul intimatei Comisia Jude?ean? Dolj pentru Stabilirea Dreptului de Proprietate asupra Terenurilor ?i va anula par?ial hot?rarea.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Fondul funciar

Carte funciara - Sentinta civila nr. 224 din data de 30.07.2013
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
Contestatie in anulare speciala intemeiata pe motivul erorii materiale - Decizie nr. 452 din data de 10.05.2012
Constatarea nulitatii absolute partiale a titlului de proprietate - Decizie nr. 18 din data de 13.01.2011
Atribuirea unui teren revolutionarilor - Decizie nr. 45 din data de 19.02.2010
Actiune in revendicare - Decizie nr. 289 din data de 22.04.2010
Fond funciar - Decizie nr. 835 din data de 17.12.2009
Fond funciar - Sentinta civila nr. 680 din data de 12.09.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 629 din data de 19.07.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 376 din data de 18.04.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 333 din data de 04.04.2012
Modificare titlu - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 561 din data de 16.02.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 1387 din data de 16.12.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 992 din data de 27.10.2010
Revendicare - Sentinta civila nr. 842 din data de 06.10.2010
Modificare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 620 din data de 14.07.2010
Proprietate privata - Sentinta civila nr. 549 din data de 16.06.2010
Anulare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 22 din data de 29.04.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 116 din data de 17.02.2010