Hotarare a consiliului local de trecere a locuintelor sociale din domeniul public in domeniul privat de interes local al unitatii administrativ teritoriale. Nulitatea absoluta a actului juridic incheiat cu nerespectarea regimului juridic al bunurilor...
(Decizie nr. 1028 din data de 12.05.2011 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)Hotarare a consiliului local de trecere a locuintelor sociale din domeniul public in domeniul privat de interes local al unitatii administrativ teritoriale. Nulitatea absoluta a actului juridic incheiat cu nerespectarea regimului juridic al bunurilor din domeniul public.
- art.39 si 47 din Legea locuintei nr.114/1996
- art.11 din legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acestora nr.213/1998 (art.11 din legea nr.213/1998 a fost abrogat prin punctul 2 din Legea nr.71/2001, incepand cu 01.10.2011)
Dispozitiile art.39 si 47 din Legea nr.114/1996 stipuleaza expres ca locuintele sociale apartin domeniului public si nu pot fi vandute.
Cum sanctiunea aplicabila actelor juridice cu nesocotirea prevederilor legale privind regimul juridic al bunurilor din domeniul public este nulitatea absoluta, in mod eronat instanta de fond a retinut legalitatea hotararii consiliului local privind trecerea locuintelor sociale din domeniul public in domeniul privat de interes local.
(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR.1028/12.05.2011)
Asupra recursului de fata:
Prin actiunea inregistrata sub nr.4102/7/2010 din data de 10.08.2010 reclamantul Institutia Prefectului judetului Teleorman a solicitat instantei in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al municipiului Alexandria sa se constate nulitatea hotararii nr.63 din 31.03.2010 adoptata de catre parat.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca Hotararea Consiliului Local al Municipiului Alexandria privind trecerea din domeniul public in domeniul privat a locuintelor sociale nu respecta conditiile de legalitate, si anume:
- continutul nu este conform cu legea in baza careia este admisa (Legea nr.213/1998) si nu corespunde scopului urmarit de lege, incalcand norme imperative care duc la constatarea nulitatii actului administrativ.
Astfel, a precizat reclamantul, Constitutia Romaniei instituie la articolul 136 regimul juridic fundamental al proprietatii, facand trimitere la legea organica. Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, care, in Anexa la punctul nr.6 cuprinde categoria de bunuri "locuinte sociale", care, deci, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
A mentionat reclamantul ca, Legea nr.114/1996 - art.47 prevede imperativ ca locuintele sociale realizate potrivit prezentei legi nu pot fi vandute, scopul legii fiind conservarea fondului de locuinte sociale, tinand cont de intreaga legislatie in domeniul protectiei sociale, a combaterii marginalizarii sociale, pe principiul solidaritatii.
Au fost invocate de reclamant dispozitiile art.39 care stipuleaza imperativ ca locuintele sociale apartin domeniului public al unitatilor administrativ - teritoriale, concluzionand ca, nu pot fi trecute in domeniul privat al orasului.
In drept, cererea a fost intemeiata pe dispozitiile Constitutiei Romaniei, Legii nr.114/1996 privind locuintele, Legii nr.215/2001 republicata cu modificarile si completarile ulterioare si Legii nr.554/2004 cu modificarile si completarile ulterioare.
In dovedirea actiunii au fost depuse la dosar, in xerocopie, Hotararea contestata, avand nr.63 din 31.03.2010 emisa de parat si expunerea de motive nr.6391 din 25.03.2010.
La data de 21.09.2010, paratul a depus la dosar intampinare, prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantului, aratand in esenta ca, numirea temporara a d-lui N. T., s-a facut pe o perioada de 6 luni, respectiv de la 2 octombrie 2009 pana la data de 2 aprilie 2010, perioada in care trebuia organizat concurs pentru ocuparea postului definitiv si in situatia in care functia publica de prefect al judetului Teleorman nu era ocupata, conform alin.3 al art.92 din Legea nr.188/1999 modificat prin art.IV din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.9012009 privind reglementarea unor masuri in domeniul administratiei publice locale, in mod exceptional, la expirarea perioadei de 6 luni prevazuta de lege putea fi prelungita cu maxim 6luni, intr-un an calendaristic.
Cu privire la fondul cauzei paratul a invederat ca, HCL nr.63 din 31.03.2010 a Consiliului Local al Municipiului Alexandria a fost emisa cu respectarea prevederilor legale in vigoare, avand ca temei dispozitiile art.10 alin.1 si alin.2 din Legea nr.213/1998; ca, sustinerea reclamantului in sensul ca, locuintele sociale apartin domeniului public al unitatii administrativ -teritoriale si din acest motiv nu pot fi trecute din domeniul public in domeniul privat, nu subzista atata timp cat nu exista nici o prevedere expresa a legii care sa interzica trecerea locuintelor sociale din domeniul public in domeniul privat de interes local al unitatilor administrativ-teritoriale, dupa cum nu exista prevedere legala care sa interzica schimbarea destinatiei locuintelor sociale.
Paratul a depus la dosar actele care au stat la baza emiterii Hotararii contestate - filele 27-30, 33, 34 si acte normative.
Reclamantul a mai depus la dosar adresa nr.7986 din 07.09.2010 .
Prin sentinta nr.4010 din 30.11.2010 a Tribunalului Teleorman - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale si contencios administrativ a respins actiunea ca nefondata retinand ca prevederile art.36 alin.2 lit.c si art.123 Legea nr.215/2001 a administratiei publice locale, reglementeaza competenta Consiliului local de a hotari in privinta bunurilor care apartin domeniului public sau privat de interes local, iar dispozitiile art.10 alin.2 Legea nr.213/1992 privind proprietatea publica prevad atributele Consiliului local de a hotari in privinta trecerii uni bun din domeniul public in domeniul privat daca pun daca prin Constitutie sau prin lege nu se dispune altfel.
Impotriva sentintei in termen legal a formulat recurs reclamantul Prefectul Judetului Teleorman recurand-o pentru urmatoarele:
- Sentinta este pronuntata cu aplicarea gresita a legii privind stingerea dreptului de proprietate publica. Modalitatea prin care se realizeaza trecerea bunurilor din domeniul public in domeniul privat trebuie sa se faca cu aplicarea principiului simetriei juridic, astfel ca atata timp cat constituirea dreptului de proprietate publica se face printr-o serie de acte juridice (Hotarari de Guvern, Hotarari ale Consiliului Judetean etc.) si stingerea dreptului de proprietate nu se poate realiza decat in aceiasi modalitate;
- instanta de fond a ignorat interdictia instituita prin dispozitiile art.47 din Legea nr.114/1996 potrivit carora locuintele sociale realizate potrivit acestei legi nu pot fi vandute.
Examinand sentinta prin prisma motivelor invocate ce se incadreaza in dispozitiile art.304 pct.9 si 304 Cod procedura civila, Curtea retine urmatoarele:
Prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Alexandria nr.63 din data de 31.03.2010 s-a aprobat trecerea din domeniul public in domeniul privat de interes local al Municipiului Alexandria a unor unitati locative din blocul B8 situat in ......, Alexandria prevazuta in Anexa ce face parte integranta din hotarare.
Totodata s-a aprobat schimbarea destinatiei unor unitati locative din "locuinta privata" in "locuinta convenabila" prevazuta in Anexa care face parte integranta din prezenta hotarare
In expunerea de motive nr.6391/25.03.2010 atasata hotararii se arata ca avand in vedere ca institutia inregistreaza tot mai multe solicitari de cumparare a locuintelor din fondul locativ de stat si pentru derularea procedurii de vanzare-cumparare in cadrul legal se impune, in prima etapa, trecerea din domeniul public in cel privat de interes local al Municipiului Alexandria a unor unitati locative situate in blocul B8 si schimbarea destinatiei acestora.
Potrivit dispozitiilor art.10 alin.2 din Legea nr.213/1998 trecerea din domeniul public in domeniul privat se face dupa caz prin Hotarare a Guvernului, a Consiliului Judetean sau a Consiliului Local, daca prin contestatie sau lege nu se dispune altfel.
Conform Listei cuprinzand bunuri care alcatuiesc domeniul public al statului si al Unitatilor Administrativ Teritoriale, Anexa la Lege nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, la punctul 6 sunt mentionate "Locuintele sociale".
Totodata dispozitiile art.47 din Legea nr.114/1996 prevede imperativ ca locuintele sociale realizate potrivit acestei legi nu pot fi vandute si apartin domeniului public (art.39).
Cum sanctiunea aplicabila actelor juridice incheiate cu nesocotirea prevederilor privind regimul juridic al bunurilor din domeniul public se sanctioneaza cu nulitatea absoluta potrivit dispozitiilor art.11 din Legea nr.213/1998, Curtea apreciaza actiunea reclamantului ca fiind intemeiata.
Astfel, Hotararea Consiliului Local al Municipiului Alexandria nr.63/2010 privind trecerea din domeniul public in domeniul privat al locuintelor sociale incalca norme imperative,sanctiunea fiind constatarea nulitatii actului juridic.
In consecinta, Curtea va admite recursul si in temeiul art.312 alin.2 Cod procedura civila va modifica in tot sentinta in sensul ca va fi admisa actiunea si anulata Hotararea Consiliului Local al Municipiului Alexandria nr.63/31.03.2010.
1
- art.39 si 47 din Legea locuintei nr.114/1996
- art.11 din legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acestora nr.213/1998 (art.11 din legea nr.213/1998 a fost abrogat prin punctul 2 din Legea nr.71/2001, incepand cu 01.10.2011)
Dispozitiile art.39 si 47 din Legea nr.114/1996 stipuleaza expres ca locuintele sociale apartin domeniului public si nu pot fi vandute.
Cum sanctiunea aplicabila actelor juridice cu nesocotirea prevederilor legale privind regimul juridic al bunurilor din domeniul public este nulitatea absoluta, in mod eronat instanta de fond a retinut legalitatea hotararii consiliului local privind trecerea locuintelor sociale din domeniul public in domeniul privat de interes local.
(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR.1028/12.05.2011)
Asupra recursului de fata:
Prin actiunea inregistrata sub nr.4102/7/2010 din data de 10.08.2010 reclamantul Institutia Prefectului judetului Teleorman a solicitat instantei in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al municipiului Alexandria sa se constate nulitatea hotararii nr.63 din 31.03.2010 adoptata de catre parat.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca Hotararea Consiliului Local al Municipiului Alexandria privind trecerea din domeniul public in domeniul privat a locuintelor sociale nu respecta conditiile de legalitate, si anume:
- continutul nu este conform cu legea in baza careia este admisa (Legea nr.213/1998) si nu corespunde scopului urmarit de lege, incalcand norme imperative care duc la constatarea nulitatii actului administrativ.
Astfel, a precizat reclamantul, Constitutia Romaniei instituie la articolul 136 regimul juridic fundamental al proprietatii, facand trimitere la legea organica. Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, care, in Anexa la punctul nr.6 cuprinde categoria de bunuri "locuinte sociale", care, deci, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
A mentionat reclamantul ca, Legea nr.114/1996 - art.47 prevede imperativ ca locuintele sociale realizate potrivit prezentei legi nu pot fi vandute, scopul legii fiind conservarea fondului de locuinte sociale, tinand cont de intreaga legislatie in domeniul protectiei sociale, a combaterii marginalizarii sociale, pe principiul solidaritatii.
Au fost invocate de reclamant dispozitiile art.39 care stipuleaza imperativ ca locuintele sociale apartin domeniului public al unitatilor administrativ - teritoriale, concluzionand ca, nu pot fi trecute in domeniul privat al orasului.
In drept, cererea a fost intemeiata pe dispozitiile Constitutiei Romaniei, Legii nr.114/1996 privind locuintele, Legii nr.215/2001 republicata cu modificarile si completarile ulterioare si Legii nr.554/2004 cu modificarile si completarile ulterioare.
In dovedirea actiunii au fost depuse la dosar, in xerocopie, Hotararea contestata, avand nr.63 din 31.03.2010 emisa de parat si expunerea de motive nr.6391 din 25.03.2010.
La data de 21.09.2010, paratul a depus la dosar intampinare, prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantului, aratand in esenta ca, numirea temporara a d-lui N. T., s-a facut pe o perioada de 6 luni, respectiv de la 2 octombrie 2009 pana la data de 2 aprilie 2010, perioada in care trebuia organizat concurs pentru ocuparea postului definitiv si in situatia in care functia publica de prefect al judetului Teleorman nu era ocupata, conform alin.3 al art.92 din Legea nr.188/1999 modificat prin art.IV din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.9012009 privind reglementarea unor masuri in domeniul administratiei publice locale, in mod exceptional, la expirarea perioadei de 6 luni prevazuta de lege putea fi prelungita cu maxim 6luni, intr-un an calendaristic.
Cu privire la fondul cauzei paratul a invederat ca, HCL nr.63 din 31.03.2010 a Consiliului Local al Municipiului Alexandria a fost emisa cu respectarea prevederilor legale in vigoare, avand ca temei dispozitiile art.10 alin.1 si alin.2 din Legea nr.213/1998; ca, sustinerea reclamantului in sensul ca, locuintele sociale apartin domeniului public al unitatii administrativ -teritoriale si din acest motiv nu pot fi trecute din domeniul public in domeniul privat, nu subzista atata timp cat nu exista nici o prevedere expresa a legii care sa interzica trecerea locuintelor sociale din domeniul public in domeniul privat de interes local al unitatilor administrativ-teritoriale, dupa cum nu exista prevedere legala care sa interzica schimbarea destinatiei locuintelor sociale.
Paratul a depus la dosar actele care au stat la baza emiterii Hotararii contestate - filele 27-30, 33, 34 si acte normative.
Reclamantul a mai depus la dosar adresa nr.7986 din 07.09.2010 .
Prin sentinta nr.4010 din 30.11.2010 a Tribunalului Teleorman - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale si contencios administrativ a respins actiunea ca nefondata retinand ca prevederile art.36 alin.2 lit.c si art.123 Legea nr.215/2001 a administratiei publice locale, reglementeaza competenta Consiliului local de a hotari in privinta bunurilor care apartin domeniului public sau privat de interes local, iar dispozitiile art.10 alin.2 Legea nr.213/1992 privind proprietatea publica prevad atributele Consiliului local de a hotari in privinta trecerii uni bun din domeniul public in domeniul privat daca pun daca prin Constitutie sau prin lege nu se dispune altfel.
Impotriva sentintei in termen legal a formulat recurs reclamantul Prefectul Judetului Teleorman recurand-o pentru urmatoarele:
- Sentinta este pronuntata cu aplicarea gresita a legii privind stingerea dreptului de proprietate publica. Modalitatea prin care se realizeaza trecerea bunurilor din domeniul public in domeniul privat trebuie sa se faca cu aplicarea principiului simetriei juridic, astfel ca atata timp cat constituirea dreptului de proprietate publica se face printr-o serie de acte juridice (Hotarari de Guvern, Hotarari ale Consiliului Judetean etc.) si stingerea dreptului de proprietate nu se poate realiza decat in aceiasi modalitate;
- instanta de fond a ignorat interdictia instituita prin dispozitiile art.47 din Legea nr.114/1996 potrivit carora locuintele sociale realizate potrivit acestei legi nu pot fi vandute.
Examinand sentinta prin prisma motivelor invocate ce se incadreaza in dispozitiile art.304 pct.9 si 304 Cod procedura civila, Curtea retine urmatoarele:
Prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Alexandria nr.63 din data de 31.03.2010 s-a aprobat trecerea din domeniul public in domeniul privat de interes local al Municipiului Alexandria a unor unitati locative din blocul B8 situat in ......, Alexandria prevazuta in Anexa ce face parte integranta din hotarare.
Totodata s-a aprobat schimbarea destinatiei unor unitati locative din "locuinta privata" in "locuinta convenabila" prevazuta in Anexa care face parte integranta din prezenta hotarare
In expunerea de motive nr.6391/25.03.2010 atasata hotararii se arata ca avand in vedere ca institutia inregistreaza tot mai multe solicitari de cumparare a locuintelor din fondul locativ de stat si pentru derularea procedurii de vanzare-cumparare in cadrul legal se impune, in prima etapa, trecerea din domeniul public in cel privat de interes local al Municipiului Alexandria a unor unitati locative situate in blocul B8 si schimbarea destinatiei acestora.
Potrivit dispozitiilor art.10 alin.2 din Legea nr.213/1998 trecerea din domeniul public in domeniul privat se face dupa caz prin Hotarare a Guvernului, a Consiliului Judetean sau a Consiliului Local, daca prin contestatie sau lege nu se dispune altfel.
Conform Listei cuprinzand bunuri care alcatuiesc domeniul public al statului si al Unitatilor Administrativ Teritoriale, Anexa la Lege nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, la punctul 6 sunt mentionate "Locuintele sociale".
Totodata dispozitiile art.47 din Legea nr.114/1996 prevede imperativ ca locuintele sociale realizate potrivit acestei legi nu pot fi vandute si apartin domeniului public (art.39).
Cum sanctiunea aplicabila actelor juridice incheiate cu nesocotirea prevederilor privind regimul juridic al bunurilor din domeniul public se sanctioneaza cu nulitatea absoluta potrivit dispozitiilor art.11 din Legea nr.213/1998, Curtea apreciaza actiunea reclamantului ca fiind intemeiata.
Astfel, Hotararea Consiliului Local al Municipiului Alexandria nr.63/2010 privind trecerea din domeniul public in domeniul privat al locuintelor sociale incalca norme imperative,sanctiunea fiind constatarea nulitatii actului juridic.
In consecinta, Curtea va admite recursul si in temeiul art.312 alin.2 Cod procedura civila va modifica in tot sentinta in sensul ca va fi admisa actiunea si anulata Hotararea Consiliului Local al Municipiului Alexandria nr.63/31.03.2010.
1
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Locuinte
Locuinta de serviciu - Decizie nr. 720/R/ din data de 23.09.2005Titlul in baza caruia imobilul a trecut in proprietatea statului. Aprecierea acestuia. - Decizie nr. 503/R din data de 13.11.2006
IMOBIL FOLOSIT NUMAI DE UNUL DIN COPROPRIETARI; INSCRIEREA IN CF A DREPTURILOR DE PROPRIETATE REZULATE IN URMA PARTAJARII IMPLICA INSCRIEREA DREPTURILOR OBTINUTE DE TOTI COPROPRIETARII, CHIAR DACA NUMAI UNII AU FORMULAT CERERE IN ACEST SENS - Decizie nr. 117/Ap din data de 28.04.2008
Restituirea pretului de piata al imobilului. Art. 501 din Legea nr.10/2001 nu este incident in cazul in care anterior, prin hotarari judecatoresti irevocabile, s-a stabilit ca locuinta ce a facut obiectul contractului de vanzare cumparare, nu putea f... - Decizie nr. 17 din data de 20.01.2011
Sintagma „pierderea dreptului” folosita de legiuitor in art. 21 alin. 5 din Legea nr.10/2001 - Decizie nr. 120/A din data de 18.06.2009
Imobile cu destinatia de locuinte – nationalizat prin Legea nr.92/1950 si vandut chiriasilor in baza Legii nr.112/1995 - Decizie nr. 649 din data de 08.09.2006
Schimbarea destinatiei locuintei .Hotarare de obligare la darea consimtamantului - Decizie nr. 899/A din data de 09.06.2006
Imobil aflat in administrarea unei institutii. Contract de inchiriere. Lipsa Hotararii de Guvern care sa stabileasca cota parte de chirie cuvenita institutiei. Efecte. - Decizie nr. 510 din data de 04.10.2004
Locatiune - Sentinta civila nr. 6533 din data de 03.11.2008
- Sentinta civila nr. 2734 din data de 28.03.2007
Evacuare - Sentinta civila nr. 5642/5 din data de 05.12.2012
Rezolutiune contract - Sentinta civila nr. 1986 din data de 24.06.2009
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017