InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Anulare act administrativ emis de o autoritate publica. Recunoasterea calitatii de beneficiar a dispozitiilor prev.de art.1 si art.3 din Decretul Lege nr.118/1990

(Decizie nr. 649/CA/ din data de 11.10.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice; Persoane persecutate din motive politice | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

                       Art.1 al.1 lit."d-e", art.3 al.1, art.8, art.9- D.Lege nr.118/1990

Prin actiunea promovata si inregistrata la data de 09.11.2009 pe rolul Tribunalului Constanta - Sectia de contencios administrativ si fiscal sub nr.12.036/118/2009, reclamantul D.E., in contradictoriu cu parata DMPS Constanta, a solicitat instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa dispuna anularea deciziei nr.1186/08.10.2009 si obligarea paratei la emiterea unei decizii prin care reclamantului sa i se recunoasca calitatea de beneficiar al dispozitiilor prevazute de art.1 alin.1 si art.3 alin.1 din Decr.-Lege nr.118/1990, respectiv pentru domiciliu obligatoriu.
In fapt a aratat reclamantul ca este beneficiarul indemnizatiei prevazute de art.1 lit.e din D-L nr.118/1990, respectiv pentru stramutare, in baza Hot.nr.1503/30.05.1991.
A solicitat paratei a proceda la modificarea hotararii detinute si emise in baza D-L nr.118/1990, in sensul acordarii si a indemnizatiei pentru domiciliu obligatoriu, insa raspunsul primit - prin decizia nr.1186/08.10.2009, a fost unul negativ, masura apreciata ca fiind nelegala in conditiile in care, reclamantul, cu raportare la prevederile DL nr.118/1990 a fost supus la 2 masuri distincte, atat stramutarea cat si domiciliu obligatoriu.
Parata, actualmente AJPS Constanta, legal citata, a formulat si depus intampinare prin care, pe cale de excpetie a fost invocata lipsa procedurii prealabile, cu raportare la prevederile art.7 din L.nr.554/2004, iar pe fondul cauzei, a solicitat instantei a dispune respingerea actiunii promovata de catre reclamant, ca nefondata, apreciind ca masura stramutarii include in esenta acesteia si masura domiciliului obligatoriu, deoarece in sens contrar a fi lipsita de finalitate, considerente pentru care reclamantul nu este indreptatit a primi 2 indemnizatii in baza D-L nr.118/1991.
Prin sentinta civila nr.499 din 27.04.2010 Tribunalul Constanta a respins actiunea promovata de reclamantul D.E. in contradictoriu cu parata DMPS Constanta, actualmente AJPS Constanta, ca nefondata.
Pentru a pronunta astfel, prima instanta ca in baza Hotararii nr.1503/30.04.1991-filele 37-38, Comisia pentru aplicarea D-L nr.118/1990 Constanta a constatat ca reclamantul D.E. se incadreaza in dispozitiile art.1 lit."d" din actul normativ, avand in vedere faptul ca acesta a fost supus masurii stramutarii.
S-a retinut ca reclamantul, nascut la data de 05.01.1953 in loc. Pietroiu Nou, raionul Fetesti, a locuit impreuna cu familia sa in loc. Movilita Galgaului, jud.Calarasi, in perioada 05.01.1953-27.07.1955.
In ce priveste masura stramutarii, instanta a apreciat ca aceasta include in mod imperativ si masura domiciliului obligatoriu, deoarece in sens contrar a fi lipsita de finalitate, considerente pentru care reclamantul D.E. nu este indreptatit a primi 2 indemnizatii.
           De altfel, masurile de stramutare si de stabilire a domiciliului obligatoriu au fost tratate in mod unitar in cadrul Hotararii nr.1503/1991 de catre Comisia de aplicare a D-L-nr.118/1990, in conditiile in care masura stramutarii a inclus in mod automat si restrictia domiciliara.
Pe de alta parte, faptul ca prin Decizia nr.1507/12.06.2008 reclamantului i s-a recunoscut incidenta disp.art.3 lit.c din OUG nr.214/1999 - respectiv pentru domiciliu obligatoriu nu echivaleaza ca in mod distinct, reclamantul s-a aflat in ambele situatii de restrictii, cu atat mai mult cu cat actul administrativ nu trateaza district perioada in care reclamantul a fost supus masurii stramutarii si perioada in care a fost supus masurii domiciliului obligatoriu.
Impotriva acestei solutii a formulat recurs reclamantul D.E., criticand-o pentru neegalitate si netemeinicie sub aspectele:
- persecutii politice - stramutare si domiciliu obligatoriu sunt diferite, reglementate astfel si prin Decretul Lege nr.118/1990;
- pentru fiecare forma de persecutie exista sanctiuni diferite;  aceasta proportie  intre gradul de sanctiune/suferinta/persecutie suportata, trebuie sa se reflecte in mod direct si in acordarea indemnizatiilor;
- in jurisprudenta actuala nationala si CEDO, la acordarea despagubirilor pentru erori judiciare penale, marimea despagubirilor este proportionala cu numarul sanctiunilor, durata lor si mai ales intensitatea/gravitatea suferintelor provocate.
Intimata parata AJPS Constanta, legal citata, a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea recursului ca nefondat.
Verificand hotararea recurata prin prisma criticilor aduse, instanta retine ca acestea sunt nefondate pentru urmatoarele considerente:
Astfel, reclamanta D.E. este beneficiara unei indemnizatii prevazute de art.4 alin.1 raportat la art.1 alin.1 lit. e din Decretul Lege nr.118/1990, dispozitii potrivit carora "(1) Persoanele care s-au aflat in situatiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. a), b) si e) si alin. (2) au dreptul la o indemnizatie lunara de 200 lei pentru fiecare an de detentie, stramutare in alte localitati, deportare in strainatate sau prizonierat, indiferent daca sunt sau nu sunt pensionate."
          Reclamanta contesta prin actiunea sa refuzul paratei de a-i recunoaste, pe langa dreptul mentionat mai sus, si dreptul la indemnizatia prevazuta de alin. 2 al art.4, conform caruia "Persoanele care s-au aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c) si d) au dreptul la o indemnizatie lunara de 100 lei pentru fiecare an de internare abuziva in spitalele de psihiatrie sau de domiciliu obligatoriu, indiferent daca sunt sau nu sunt pensionate."
Curtea apreciaza ca, intr-adevar, cele doua masuri luate impotriva reclamantei, respectiv stramutarea si stabilirea domiciliului obligatoriu, sunt masuri distincte, cu efecte diferite, prevazute de legiuitor ca atare, si care nu se includ in mod automat una pe alta.
Cu toate acestea, daca masurile vizeaza aceeasi perioada de timp, indemnizatia prevazuta de lege, ca forma de reparare a unui prejudiciu moral si material suferit de persoana in discutie, nu poate fi acordata decat pentru masura cea mai grea, neputand fi cumulate doua indemnizatii.
O astfel de interpretare rezulta chiar din art.1 care prevede ca principala reparatie stabilita de lege pentru persoanele persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri o constituie recunoasterea vechimii in munca pentru timpul cat persoana s-a aflat in acele situatii expres si limitativ prevazute de lege.
Ori, este evident ca in cazul in care persoana s-a aflat in acelasi timp sub efectul mai multor masuri administrative nu i se poate recunoaste decat o singura vechime in munca.
In opinia instantei, intentia legiuitorului a fost aceea de a acorda in mod unitar o reparatie materiala pentru prejudiciul moral si material suferit de persoanele supuse masurilor abuzive de dupa anul 1945, reparatie ce consta, pe de o parte in recunoasterea vechimii in munca pentru timpul in care au fost aplicate masurile, iar pe de alta parte prin acordarea unei indemnizatii calculate tot in functie de perioada in care persoanele au fost supuse masurilor restrictive, precum si prin acordarea celorlalte drepturi prevazute de art.8 si 9 din decretul - lege.
Prin urmare, toate aceste drepturi se acorda o singura data, indiferent de faptul  ca, in aceeasi perioada de timp, persoana a fost supusa mai multor masuri restrictive.
Daca s-ar admite ca cele doua indemnizatii sa poata fi cumulate, Curtea considera ca s-ar ajunge la situatii inechitabile in care o persoana supusa in acelasi timp masurilor de stramutare si domiciliu obligatoriu, astfel cum este si situatia reclamantului, sa primeasca o indemnizatie superioara unei persoane care a executat o pedeapsa privativa de libertate sau a fost deportata ori cazuta in prizonierat. De aceea, atat decizia paratei cat si solutia instantei de fond sunt temeinice si legale, fiind in acord cu litera si spiritul Decretului Lege nr.118/1990. 
Pentru considerentele expuse, apreciind ca motivele invocate de recurenta sunt nefondate, urmeaza a respinge recursul ca atare, in baza art.312 alin.1 Cod de procedura civila.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice; Persoane persecutate din motive politice

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014