InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Exceptie de nelegalitate a hotararii autoritatii publice invocata in cadrul plangerii contraventionale.

(Decizie nr. 696/CA/ din data de 20.10.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Contraventii. Inchisoare contraventionala; Impozite si taxe | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Art.6,  - Legea nr.52/2003 privind procedura de elaborare a actelor normative
Art.16 - Legea nr.13/2007

Prin incheierea de sedinta pronuntata la data de 12.05.2010 de Judecatoria Medgidia in dosar nr.1270/256/2010 a fost sesizat Tribunalul Constanta - Sectia comerciala, de contencios-administrativ si fiscal cu solutionarea exceptiei de nelegalitate a Hotararii Consiliului judetean Constanta nr.223/2008, exceptie invocata de catre E.D.D. SA in contradictoriu cu organul constatator Consiliul Judetean Constanta, in cadrul plangerii contraventionale formulate impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei nr.0002062/05.02.2010 .
Cauza a fost inregistrata pe rolul Tribunalului Constanta - Sectia comerciala, de contencios-administrativ si fiscal sub nr.1270/256/2010 .
S-au invocat de catre reclamanta urmatoarele motive de nelegalitate a H.C.J. Constanta nr.223/2008: neconcordanta dispozitiilor H.C.J. Constanta nr.223/2008 cu dispozitiile Legii nr.13/2007 care prevad clar scutirea reclamantei, titular al licentei de distributie a energiei electrice acordate in temeiul Legii nr.13/2007, de la plata de taxe instituite de autoritati publice centrale si locale, scutire recunoscuta in mod expres de catre intimatul Consiliul Judetean Constanta in cuprinsul intampinarii formulate de catre acesta din urma intr-un alt demers judiciar.
Intimatul Consiliul Judetean Constanta, in calitate de emitent al actului, nu a formulat intampinare fata de exceptia de nelegalitate invocata. In conformitate insa cu disp. art.13 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, a depus la dosarul cauzei H.C.J. Constanta nr.223/2008 privind completarea H.C.J. Constanta nr.5/2007 privind stabilirea unor tarife, taxe si taxe speciale pentru anul 2007 si documentatia care sta la baza emiterii acesteia.
Prin Sentinta civila nr.901/04.08.2010 Tribunalul Constanta a respins exceptia de nelegalitate a H.C.J. Constanta nr.223/2008,ca nefondata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, tribunalul a retinut ca prin H.C.J. Constanta nr.223/13 august 2008 se completeaza H.C.J. Constanta nr.5/2007 privind stabilirea unor tarife, taxe si taxe speciale pentru anul 2007 cu art.41-44, care, in esenta, prevad urmatoarele :
- se instituie taxa de utilizare a drumurilor judetene, precum si modalitatea de aplicare a acesteia, in sensul ca taxa de utilizare a drumurilor judetene se instituie in temeiul art.282 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, este fundamentata pe necesitatea asigurarii sigurantei in trafic pe reteaua de drumuri judetene aflate in proprietatea Judetului Constanta, si este utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, in calitate de administrator, in scopul prevenirii evenimentelor rutiere datorate starii drumurilor judetene si evitarea punerii in pericol a persoanelor, bunurilor si mediului;
- taxa este datorata de persoanele fizice si juridice care detin/utilizeaza autovehicule de transport marfa si persoane, pentru utilizarea retelei de drumuri judetene, grupate dupa capacitatea portanta;
- taxa se stabileste in functie de masa totala maxima autorizata, pentru autovehicule destinate transportului de marfa, si in functie de capacitatea autovehiculului, pentru autovehicule destinate transportului de persoane ;
- in vederea controlului traficului, taxarii si obtinerii autorizatiilor zilnice se amplaseaza puncte permanente in 17 locatii pe drumurile judetene aflate in proprietatea Judetului Constanta, cu posibilitatea achizitionarii si a unor autorizatii lunare/anuale si a platii taxei in numerar la punctele de incasare autorizate cat si prin ordin de plata in contul Consiliului Judetean Constanta ;
- sustragerea de la plata taxei constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1500 lei si 2500 lei;
- contravaloarea taxei se face venit la bugetul judetean, va fi utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, in calitate de administrator al drumurilor judetene, in scopul asigurarii desfasurarii in conditii de siguranta a circulatiei pe drumurile judetene ;
- taxa de utilizare a drumurilor judetene se colecteaza intr-un cont distinct, deschis in afara bugetului judetean, si va fi utilizata in scopul pentru care a fost instituita, iar sumele ramase neutilizate la sfarsitul anului se vor folosi in anul urmator cu aceeasi destinatie .
- se aproba Regulamentul de adoptare a taxei de utilizare a drumurilor judetene prevazut in anexa 1 (anexa 4e) modelul cererii tip pentru obtinerea autorizatiei de circulatie prevazut in anexa 2 (anexa 4f), precum si modelele autorizatiilor de circulatie prevazute in anexa 3 (anexa 4g), anexele 1-3 facand parte integranta din H.C.J. Constanta nr.223/2008 .
In cuprinsul H.C.J. Constanta nr.223/2008 nu este prevazuta nici o scutire, reducere sau alta facilitate la plata taxei de utilizare a drumurilor judetene.
Potrivit art.16 alin.12 din Legea nr.13/2007 a energiei electrice: Titularii de autorizatii si licente, beneficiari ai drepturilor de uz si de servitute asupra proprietatii publice sau private a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, sunt scutiti de plata de taxe, impozite si alte obligatii de plata, instituite de autoritatile publice centrale si locale.
Rezulta in aparenta, instanta de contencios administrativ nefiind chemata a se pronunta asupra acestui aspect, ca reclamanta, in calitatea reclamata de titular al licentei de distributie a energiei electrice, ar fi scutita de la plata taxelor, impozitelor si altor obligatii de plata, instituite de autoritatile publice centrale si locale, inclusiv a taxei instituite prin H.C.J. Constanta nr.223/2008.
Aceasta imprejurare nu este insa de natura a conduce la nelegalitatea H.C.J. Constanta nr.223/2008, ci chestiune ce tine de solutionare plangerii contraventionale.
Ceea ce invoca reclamanta este o problema de aplicare a legii - lato sensu, instanta investita cu solutionarea plangerii contraventionale fiind cea chemata sa stabileasca daca reclamanta este titulara licentei de distributie a energiei electrice, daca beneficiaza de scutirea de la plata oricarei taxe locale, conform art.16 alin.12 din Legea nr.13/2007, si daca, in ipoteza existentei acestei scutiri, poate subzista raspunderea contraventionala ca urmare a neplatii taxei instituite de H.C.J. Constanta nr.223/2008 .
Instanta investita cu solutionarea plangerii contraventionale urmeaza a avea in vedere dispozitiile art.79 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
  Imprejurarea insa ca in cuprinsul H.C.J. Constanta nr.223/2008 nu sunt prevazute toate scutirile, reducerile sau orice facilitati de care categorii determinate de persoane fizice/juridice beneficiaza in temeiul unor legi sau alte acte de nivel superior este, asa cum s-a aratat, o chestiune de aplicare a legii, prin aplicarea criteriilor de ierarhizare a actelor normative.
Impotriva acestei hotarari, in termen legal, a declarat recurs recurenta reclamanta E.D.D. SA, criticand-o ca fiind nelegala si netemeinica pentru urmatoarele motive:
HCJC nr. 223/2008 prevede in mod expres si limitativ categoriile de autovehicule exceptate de la plata taxei: "Sunt exceptate de la plata taxei autovehiculele care apartin institutiilor care efectueaza servicii publice de urgenta, precum si ale administratorului drumurilor judetene", fara a include in mod expres in aceasta enumerare si autovehiculele utilizate de societatea noastra, titulara licentei de distributie in zona, care presteaza un serviciu de utilitate publica conform legii.
In ceea ce priveste motivarea instantei in sensul ca o eventuala neconcordanta dintre actul administrativ si actele normative cu o forta juridica superioara este o "chestiune de aplicare a legii‘" si nu un motiv de nelegalitate. consideram ca este lipsita de temei legal, intrucat controlul judecatoresc de legalitate a actelor administrative se exercita, de regula, pe calea contenciosului administrativ si in speta nu suntem in situatia unei exceptii de la aceasta regula.
Instanta, in loc sa exercite controlul judecatoresc de legalitate cu care a fost investita, se limiteaza la a indica instantei investita cu solutionarea plangerii contraventionale dispozitiile cuprinse in Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, respectiv art.79. conform caruia reglementarile cuprinse in hotararile consiliilor judetene nu pot contraveni Constitutiei Romaniei si reglementarilor din actele normative de nivel superior.
Exceptia de nelegalitate reprezinta o garantie legala a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor impotriva unor acte administrative care le-ar putea dauna. In speta, avand in vedere necuprinderea in sfera persoanelor exceptate de la plata taxei in cuprinsul HCJC nr. 223/2008. in conditiile in care exceptiile sunt prevazute expres si limitativ, iar prin lege suntem exceptati de la plata acestei taxe, instanta ar fi trebuit sa constate nelegalitatea acesteia si sa admita exceptia invocata.
Raportat la dispozitiile legale invocate, HCJC nr. 223/2008. cu toate ca este un act normativ emis de o autoritate administrativa publica, nu a respectat niciuna din dispozitiile legale cuprinse in art.6 din Legea nr. 52/2003, privind procedura de elaborare a actelor normative.
Examinand recursul prin prisma criticilor aduse hotararii si care au fost incadrate in dispozitiile art.304 pct.9 dar si potrivit art.3041 din Codul de procedura civila Curtea constata ca este nefondat pentru urmatoarele considerente:
Exceptia de nelegalitate reprezinta un mijloc de aparare prin care, in cadrul unui proces in curs de judecata pentru alte temeiuri decat nevalabilitatea actului administrativ, una din parti , amenintata sa i se aplice un act ilegal, se apara invocand acest viciu si cere ca actul sa nu fie luat in considerare la solutionarea spetei.
In cauza , prin H.C.J. Constanta nr.223/13 august 2008 s-a completat H.C.J. Constanta nr.5/2007 privind stabilirea unor tarife, taxe si taxe speciale pentru anul 2007 cu art.41-44, care, prevad instituirea taxei de utilizare a drumurilor judetene, precum si modalitatea de aplicare a acesteia, in sensul ca taxa de utilizare a drumurilor judetene se instituie in temeiul art.282 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, este fundamentata pe necesitatea asigurarii sigurantei in trafic pe reteaua de drumuri judetene aflate in proprietatea Judetului Constanta, si este utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, in calitate de administrator, in scopul prevenirii evenimentelor rutiere datorate starii drumurilor judetene si evitarea punerii in pericol a persoanelor, bunurilor si mediului;
Prin art.4 1 al.5 s-au prevazut si exceptii de la plata taxei pentru autovehiculele care apartin institutiilor care efectueaza servicii publice de urgenta, precum si ale administratorului drumurilor judetene.
Desi prin exceptia formulata in fata Judecatoriei Medgidia, recurenta invoca nelegalitatea intregului act administrativ unilateral in realitate criticile sale vizau doar art. 4 1 al.5 avand in vedere necuprinderea in sfera persoanelor exceptate de la plata taxei in cuprinsul HCJC nr. 223/2008, in conditiile in care exceptiile sunt prevazute expres si limitativ, iar prin Legea nr.13/2007 este exceptata de la plata acestei taxe.
Ceea ce urmareste recurenta prin exceptia de nelegalitate invocata este cuprinderea sa in cadrul exceptiilor de la plata acestei taxe, ori asa cum in cazul exceptiei de neconstitutionalitate Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului, exceptia de neconstitutionalitate fiind inadmisibila, si in cazul exceptiei de nelegalitate prin omisiune instanta nu poate modifica sau completa actul administrativ.
Aceasta imprejurare nu este insa de natura a conduce la nelegalitatea H.C.J. Constanta nr.223/2008 cata vreme actul administrativ a fost adoptat de autoritatea competenta, in limitele competentei sale, in temeiul Legii nr.571/2003, in forma specifica si cu respectarea procedurii de tehnica legislativa,  ci o chestiune ce tine de solutionare plangerii contraventionale.
Imprejurarea insa ca in cuprinsul H.C.J. Constanta nr.223/2008 nu sunt prevazute toate scutirile, reducerile sau orice facilitati de care categorii determinate de persoane fizice/juridice beneficiaza in temeiul unor legi sau alte acte de nivel superior este, asa cum s-a aratat, o chestiune de aplicare a legii, prin aplicarea criteriilor de ierarhizare a actelor normative.
Curtea apreciaza legalitatea hotararii recurate, tribunalul retinand corect ca ceea ce invoca reclamanta este o problema de aplicare a legii - lato sensu, instanta investita cu solutionarea plangerii contraventionale fiind cea chemata sa stabileasca daca reclamanta este titulara licentei de distributie a energiei electrice, daca beneficiaza de scutirea de la plata oricarei taxe locale, conform art.16 alin.12 din Legea nr.13/2007, si daca, in ipoteza existentei acestei scutiri, poate subzista raspunderea contraventionala ca urmare a neplatii taxei instituite de H.C.J. Constanta nr.223/2008 .
Celelalte argumente expuse de recurenta prin cererea de recurs, vizand nerespectarea de catre autoritatea deliberativa a dispozitiile legale cuprinse in art.6 din Legea nr. 52/2003 privind procedura de elaborare a actelor normative, exced limitelor investirii instantei de fond, ele fiind invocate pentru prima data in recurs iar analizarea lor  ar duce la privarea partii de un grad de jurisdictie si implicit la incalcarea principiului "non omisso medio", ceea ce este inadmisibil.
Concluzionand, fata de considerentele aratate mai sus Curtea retine ca hotararea tribunalului este legala, criticile aduse de recurenta nefiind de natura a atrage modificarea acesteia, motiv pentru care in temeiul art.312 din Codul de procedura civila recursul va fi respins ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala; Impozite si taxe

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014