Legea nr. 248/2005. Restrangerea dreptului la libera circulatie in strainatate, dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
(Decizie nr. 11/Ap din data de 20.09.2007 pronuntata de Curtea de Apel Brasov) Legea nr. 248/2005. Restrangerea dreptului la libera circulatie in strainatate, dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
Prin sentinta civila nr.268/2007, Tribunalul Brasov a respins petitia formulata de Directia Generala de Pasapoarte Bucuresti in contradictoriu cu paratul S.M.G., retinand in considerente ca, potrivit talonului emis de Politia de Frontiera de la punctul de Trecere al Frontierei Bucuresti – Aeroportul H.Coanda, paratul a fost returnat de catre organele de politie din Belgia la data de 11 noiembrie 2006, pe motiv de sedere ilegala in aceasta tara.
Din propria declaratie, rezulta ca paratul nu a fost judecat si condamnat in tara de unde a fost inapoiat, fiind depistat de Politia din Bruxelles in urma unui control de rutina, dupa ce a plecat din tara in 20.10.2006.
La data de 4 Noiembrie 2006, paratul a depus o cerere de autorizare pentru angajarea unui lucrator de nationalitate straina, astfel ca, la 14 noiembrie 2006 se incheie un contract de munca intre parat si Atelier Orloff din Bruxelles.
De asemenea, paratul a fost atestat in profesie de autoritatile belgiene la 17 ianuarie 2007, stabilindu-si domiciliul in Belgia, urmare incheierii contractului de inchiriere din 26 ianuarie 2007.
Masura restrangerii dreptului la libera circulatie este una facultativa, instituita de art.38, lit.a din Legea nr.248/2005, urmare a returnarii paratului in baza acordului de readmisie incheiat intre Belgia si Romania prin H.G. nr.825/1995.
Rezulta din documentatia analizata ca, autoritatile belgiene au legalizat sederea paratului in aceasta tara, motivele inapoierii lui in Romania nefiind de natura celor prevazute de art.1 al Directivei 2004/38/CE, respectiv sa constituie un pericol pentru ordinea, siguranta sau sanatatea publica.
Demersurile intreprinse de parat si mai sus enuntate, se incadreaza in obligatiile legale stabilite prin art.5 din Legea nr.248/2005 pe perioada sederii cetatenilor romani in strainatate.
Impotriva acestei hotarari, a declarat apel Directia Generala de Pasapoarte Bucuresti, criticand-o pentru nelegalitatea incalcarii art.38, lit.a, art.39, alin.1 din Legea nr.248/2005, raportate la art.25 din Constitutie si la Declaratia Universala a Drepturilor Omului, a Pactului International cu privire la Drepturile Civile si Politice si a Protocolului nr.4 la Conventia pentru Apararea Drepturilor Omului si a Libertatilor Fundamentale.
In consecinta, se solicita admiterea apelului si, spre acest final, admiterea petitiei.
Paratul a depus intampinare, solicitand respingerea apelului.
Apelul nu este fondat.
Dispozitia inscrisa in art.52 din Legea nr.248/2005 este tranzitorie si se aplica numai in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a legii (20.01.2006) si pana la aderarea Romaniei la U.E.
Dupa aderarea Romaniei la U.E., libera circulatie in spatiul comunitar nu mai este ingradita in vreun fel, astfel incat „orice cetatean sau orice cetateana a U.E. au dreptul de a se deplasa si de a-si stabili resedinta in mod liber pe teritoriul statelor membre” (art.45 din carta U.E.).
Dispozitiile art.38 di Legea nr.248/2005 contravin valorilor universale recunoscute, ocrotite si garantate prin art.25 din Constitutia Romaniei, art.2 din Protocolul nr.4 la Conventie, prin Directiva nr.2004/38/CE si Regulamentul nr.562/2006 privind crearea unui Cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulatii a persoanelor peste frontiera.
Imprejurarea ca cetateanul a fost expulzat de pe teritoriul unui stat membru in baza unui acord de readmisie incheiat de Romania cu acel stat nu este, prin ea insasi, suficienta pentru ca instanta din Romania sa interzica, la randul ei, dreptul de circulatie al propriului cetatean. Ingradirea libertatii de circulatie apare posibila numai in situatiile de exceptie prevazute de art.27 din Directiva nr.2004/38/CE si care trebuie dovedite ca atare.
De altfel, paratul a depus acte ce dovedesc indeplinirea conditiilor stipulate de art.7 al Directivei nr.2004/38/CE.
Fata de considerentele mai sus expuse, in temeiul art.296 C.p.c., apelul va fi respins.
Decizia civila nr. 11/Ap din 20 septembrie 2007 – L. V.
Prin sentinta civila nr.268/2007, Tribunalul Brasov a respins petitia formulata de Directia Generala de Pasapoarte Bucuresti in contradictoriu cu paratul S.M.G., retinand in considerente ca, potrivit talonului emis de Politia de Frontiera de la punctul de Trecere al Frontierei Bucuresti – Aeroportul H.Coanda, paratul a fost returnat de catre organele de politie din Belgia la data de 11 noiembrie 2006, pe motiv de sedere ilegala in aceasta tara.
Din propria declaratie, rezulta ca paratul nu a fost judecat si condamnat in tara de unde a fost inapoiat, fiind depistat de Politia din Bruxelles in urma unui control de rutina, dupa ce a plecat din tara in 20.10.2006.
La data de 4 Noiembrie 2006, paratul a depus o cerere de autorizare pentru angajarea unui lucrator de nationalitate straina, astfel ca, la 14 noiembrie 2006 se incheie un contract de munca intre parat si Atelier Orloff din Bruxelles.
De asemenea, paratul a fost atestat in profesie de autoritatile belgiene la 17 ianuarie 2007, stabilindu-si domiciliul in Belgia, urmare incheierii contractului de inchiriere din 26 ianuarie 2007.
Masura restrangerii dreptului la libera circulatie este una facultativa, instituita de art.38, lit.a din Legea nr.248/2005, urmare a returnarii paratului in baza acordului de readmisie incheiat intre Belgia si Romania prin H.G. nr.825/1995.
Rezulta din documentatia analizata ca, autoritatile belgiene au legalizat sederea paratului in aceasta tara, motivele inapoierii lui in Romania nefiind de natura celor prevazute de art.1 al Directivei 2004/38/CE, respectiv sa constituie un pericol pentru ordinea, siguranta sau sanatatea publica.
Demersurile intreprinse de parat si mai sus enuntate, se incadreaza in obligatiile legale stabilite prin art.5 din Legea nr.248/2005 pe perioada sederii cetatenilor romani in strainatate.
Impotriva acestei hotarari, a declarat apel Directia Generala de Pasapoarte Bucuresti, criticand-o pentru nelegalitatea incalcarii art.38, lit.a, art.39, alin.1 din Legea nr.248/2005, raportate la art.25 din Constitutie si la Declaratia Universala a Drepturilor Omului, a Pactului International cu privire la Drepturile Civile si Politice si a Protocolului nr.4 la Conventia pentru Apararea Drepturilor Omului si a Libertatilor Fundamentale.
In consecinta, se solicita admiterea apelului si, spre acest final, admiterea petitiei.
Paratul a depus intampinare, solicitand respingerea apelului.
Apelul nu este fondat.
Dispozitia inscrisa in art.52 din Legea nr.248/2005 este tranzitorie si se aplica numai in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a legii (20.01.2006) si pana la aderarea Romaniei la U.E.
Dupa aderarea Romaniei la U.E., libera circulatie in spatiul comunitar nu mai este ingradita in vreun fel, astfel incat „orice cetatean sau orice cetateana a U.E. au dreptul de a se deplasa si de a-si stabili resedinta in mod liber pe teritoriul statelor membre” (art.45 din carta U.E.).
Dispozitiile art.38 di Legea nr.248/2005 contravin valorilor universale recunoscute, ocrotite si garantate prin art.25 din Constitutia Romaniei, art.2 din Protocolul nr.4 la Conventie, prin Directiva nr.2004/38/CE si Regulamentul nr.562/2006 privind crearea unui Cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulatii a persoanelor peste frontiera.
Imprejurarea ca cetateanul a fost expulzat de pe teritoriul unui stat membru in baza unui acord de readmisie incheiat de Romania cu acel stat nu este, prin ea insasi, suficienta pentru ca instanta din Romania sa interzica, la randul ei, dreptul de circulatie al propriului cetatean. Ingradirea libertatii de circulatie apare posibila numai in situatiile de exceptie prevazute de art.27 din Directiva nr.2004/38/CE si care trebuie dovedite ca atare.
De altfel, paratul a depus acte ce dovedesc indeplinirea conditiilor stipulate de art.7 al Directivei nr.2004/38/CE.
Fata de considerentele mai sus expuse, in temeiul art.296 C.p.c., apelul va fi respins.
Decizia civila nr. 11/Ap din 20 septembrie 2007 – L. V.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Drepturile omului
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016
Cerere de restituire formulata in temeiul art. II (1) din Legea nr. 368/2013. Distinctie intre unitate detinatoare si unitate investita cu solutionarea notificarii. Stabilirea valorii imobilelor pentru care se solicita compensarea. - Decizie nr. 647/Ap din data de 03.05.2016
Pierderea calitatii de asociat urmare a executarii silite a partilor sociale. Nulitatea absoluta a hotararilor AGA adoptate dupa transmiterea partilor sociale catre o terta persoana. - Decizie nr. 433/R din data de 25.10.2016
Interpretarea art. 155 din Legea nr. 31/1990. Reprezentarea in instanta a societatii pentru recuperarea prejudiciului cauzat. Excludere din societate. - Hotarare nr. 882/Ap din data de 21.06.2016
Autoritate de lucru judecat in materie civila invocata in raport de sentinta penala. Nulitate absoluta pentru frauda la lege. - Decizie nr. 1873/Ap din data de 13.12.2016
Inadmisibiliatatea recursului pentru ipoteza retinuta de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Decizia nr. 19/2016 RIL. Exceptarea de la calea de atac a recursului art. 483 alin. 2 Noul Cod de procedura civila. - Decizie nr. 455/R din data de 08.11.2016
Modalitatea in care instanta de fond a interpretat proba intitulata „social report” intocmita de Adoption Center of Illinois al Family Resource Center la cererea D.G.A.S.P.C. B. este corecta. - Decizie nr. 1013/Ap din data de 08.07.2016
Litigii cu profesionisti - necompetenta functionala a sectiei civile - art. 286 si art. 28716 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2006 - Decizie nr. 984/Ap din data de 30.06.2016