Obligarea autoritatii publice locale la incheierea unui contract de inchiriere in vederea asigurarii serviciului public
(Decizie nr. 141/R din data de 23.02.2010 pronuntata de Curtea de Apel Brasov) Obligarea autoritatii publice locale la incheierea unui contract de inchiriere in vederea asigurarii serviciului public:
Autoritatea publica locala are obligatia legala de a asigura buna functionare a serviciilor publice, printre care si cele conexe actului medical, fapt pe care trebuie sa il dovedeasca pentru a opune posibilitatea conferita de art. 12 al. 2 din OUG nr. 83/2000, de a da curs solicitarilor de inchiriere, concesionare sau vanzare a spatiilor destinate functionarii serviciilor publice conexe actului medical.
Instanta a constatat ca prin sentinta civila nr 991/29.10.2009, Tribunalul Covasna-sectia civila a respins exceptia inadmisibilitatii invocata de paratul C. J.Cv.
A admis in parte actiunea formulata de reclamantii S. I, B A, K T, C, B, C, J E si M. M. in contradictoriu cu paratul C.J.Cv.si, in consecinta,
A obligat paratul C.J.Cv.ca, in termen de 30 zile de la data ramanerii irevocabile a prezentei hotarari, sa incheie cu reclamantii contract de inchiriere a spatiului pe care-l detin si in prezent, in suprafata de 99 mp compus din 7 incaperi, situat in incinta imobilului din mun. Sf.Gheorghe, aflat in domeniul privat al J. Cv. si in administrarea C.J.Cv.
S-a dispus ca, in cazul nerespectarii termenului prevazut, sa se sanctioneaza presedintele C.J.Cv.cu amenda de 20% din salariul minim brut pe economie pe fiecare zi de intarziere.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a avut in vedere ca prin cererea introductiva, reclamantii S. I, B A, K T, C, B, C, J E si M. M au chemat in judecata paratul C.J.Cv solicitand instantei sa se dispuna obligarea paratului in principal la incheierea contractului de comodat sau a contractului de concesiune, iar in subsidiar la incheierea contractului de inchiriere a spatiului pe care il detin compus din 7 incaperi in suprafata de 99 mp, situat in municipiul Sf. Gheorghe, str. Spitalului, nr.2, jud. Covasna, potrivit dispozitiilor art.12 alin.2 din OUG nr.83, aprobata prin Legea nr.598/2001, sa se dispuna ca incheierea contractelor solicitate sa se faca in termenul de 30 de zile de la pronuntarea hotararii, sa dispuna acordarea de daune cominatorii de cate 100 lei pe fiecare zi de intarziere, pana la incheierea contractelor solicitate si sa se dispuna ca in cazul nerespectarii termenului dispus de instanta sa se aplice amenzi reprezentantului paratei de 20% din salariul minim brut pe economie pe fiecare zi de intarziere. De asemenea s-a solicitat obligarea paratul la plata cheltuielilor de judecata.
Din motivarea acestei actiuni, instanta de fond a retinut urmatoarele:
- reclamantii impreuna cu un numar de 6 medici stomatologi detin spatiul mentionat situat in Sf. Gheorghe, str. Spitalului, nr.2, jud. Covasna, din care reclamantii ocupa 7 camere;
- spatiul afectat activitatii specifice pe care o desfasoara a fost ocupat in baza unui contract de comodat, incheiat in anul 2001, care a avut o valabilitate de 5 ani;
- incepand din anul 2005 au solicitat de nenumarate ori, prin mai multe adrese, prelungirea contractului de comodat sau incheierea unor contracte de concesiune conform actelor normative in vigoare;
- reclamantii sustin ca desfasoara o activitate specifica reglementata de prevederile OG nr.124/1998 si OUG nr.83/2000 aprobata prin Legea nr.598/2001 si ca au infiintat cabinete medicale proprii in baza certificatelor de inregistrare;
- certificatul de inregistrare este actul de identitate si infiintare a cabinetului, iar acest act are doua elemente indisolubil legate, respectiv elementul privind desfasurarea activitatii sub supraveghere legala si elementul spatiului in care se desfasoara activitatea legal stabilita; consecinta acestei legaturi consta in aceea ca activitatea specifica nu se poate desfasura in lipsa unui spatiu;
- practicarea actului medical nu este o activitate lasata la discretia oricui, nu este nici o activitate conventionala, ci este o activitate responsabila legala cu caracter public astfel cum rezulta din prevederile art.12 alin.2 din OUG nr.83/2000;
- spatiul pe care-l detin a devenit proprietate privata a paratului prin HVJ nr.85/28.09.2004.
Reclamantii au depus inscrisuri in dovedirea actiunii.
Din intampinarea formulata de parat, prima instanta a retinut ca acesta a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantilor intemeiata pe lipsa detinerii de catre reclamanti a autorizatiei de libera practica conform art.1 alin.2-4 din OUG nr.83/2000 coroborat cu Ordinul Ministrului Sanatatii nr.979/2004, iar din apararile privind fondul cauzei a avut in vedere urmatoarele argumente:
- prevederile art.12 alin.2 din OUG au un caracter permisiv si nu reprezinta o obligatie pentru Consiliul Judetean;
- reclamantii nu sunt titulari ai unui drept substantial ocrotit de lege care sa le confere indreptatirea de a se indrepta impotriva sa cu o actiune civila;
- prevederile legale amintite nu fac altceva decat sa consacre inca odata principiul libertatii incheierii contractelor, consacrand principiul consensualismului si libertatii vointei in incheierea contractelor.
De asemenea, instanta de fond a avut in vedere ca prin sentinta civila nr 206/26.02.2009, Tribunalul Covasna a respins actiunea reclamantilor care a fost atacata cu recurs de catre acestia si ca prin decizia civila nr 557/R/7.07.2009, Curtea de Apel Brasov a admis recursul reclamantilor, a casat hotararea primei instante si a trimis cauza spre rejudecare.
Exceptia inadmisibilitatii actiunii invocata de parat fata de dispozitiile art 2 al 1 din OUG nr 68/2008 in sensul imposibilitatii inchirierii spatiilor care sunt asezate in zona de protectie a doua monumente istorice, a fost respinsa de instanta de fond, ca neintemeiata intrucat temeiul actiunii nu are in vedere aceste dispozitii legale, ci cele ale OG nr 83/2000, iar dispozitiile legale invocate de parat nu pot impiedica inchirierea spatiilor pentru activitate tehnicienilor dentari intrucat cele doua monumente sunt doua spitale in care se desfasoara la fel activitati medicale intreprinse pentru acelasi scop suprem, sanatatea populatiei.
Pe fondul cauzei, instanta a admis in parte actiunea pentru urmatoarele considerente:
- reclamantii exercita profesia de tehnician dentar, desfasurandu-si activitatea in sapte incaperi amplasate in imobilul situat in mun Sf. Gheorghe, str. Spitalului, nr.2, jud. Covasna, cunoscut sub denumirea „Centrul stomatologic – Sf. Gheorghe”;
- initial reclamantii au folosit spatiul respectiv in baza contractului de comodat nr.156/11.01.2000 incheiat cu Spitalul Judetean Sf. Gheorghe, contract a carui valabilitate a expirat la data de 11.01.2005; incepand cu data respectiva, reclamantii au efectuat mai multe demersuri prin care au solicitat paratului prelungirea contractului de comodat sau incheierea unor contracte de concesiune, ultima solicitare in acest sens fiind facuta la data de 22.10.2008, solicitare care are caracterul unei plangeri prealabile administrative in conformitate cu prevederile art 7 din Legea nr 554/2004;
- paratul, fie nu a raspuns la cererile formulate, fie le-a comunicat reclamantilor ca dispozitiile legale invocate, art.12 alin.2 din OUG nr.83/2000, au caracter permisiv, nu a dat curs cererilor formulate;
- dispozitiile art 12 din OUG nr 83/2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical prevad urmatoarele :
(1) Cabinetele de practica se pot infiinta in cadrul spatiilor in care se desfasoara in prezent servicii publice conexe sau in alte spatii puse la dispozitie de autoritatile publice centrale sau locale ori in spatii private, special amenajate si autorizate legal cu aceasta destinatie.
(2) Bunurile imobile aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate in prezent pentru servicii publice conexe actului medical, pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica cabinetelor de practica sau, in cazul in care nu sunt solicitate de utilizatori, unitatilor medico-sanitare cu personalitate juridica.
(3) Bunurile imobile aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate in prezent pentru servicii publice conexe actului medical, pot fi trecute in domeniul privat al statului, respectiv al unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art.10 din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
(4) Bunurile mobile aflate in proprietatea privata a statului si in dotarea actualelor cabinete de practica pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica, la solicitarea acestora, cu aprobarea directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, a directiilor de sanatate publica din subordinea ministerelor cu retea sanitara proprie.
(5) Personalul prevazut la art. 1 alin. (2), care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta este incadrat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata si isi desfasoara efectiv activitatea in spatiile mentionate la alin. (1), beneficiaza cu prioritate de prevederile alin. (2) si (3).
(6) Conditiile de vanzare sau de concesionare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
- din actele dosarului rezulta cu prisosinta ca reclamantii indeplinesc cerintele legale cerute pentru inchirierea spatiului pe care il detin in prezent in suprafata de 99 mp compus din 7 incaperi, situat in incinta imobilului din mun. Sf. Gheorghe, aflat in domeniul privat al Judetului Covasna si in administrarea C.J.Cv, inscris in CF nr.26329 Sf. Gheorghe sub nr. top 26329-C1 si 26329-C2, in sensul ca au cabinete de libera practica, cabinetele au sediile in cladirea din litigiu aflate in zona celor doua spitale judetean respectiv „F. J.” cerinta favorabila pentru inchirierea acestor spatii.; toti reclamantii au depus la dosar certificatele de libera practica atat cele vechi cat si cele actualizate.
Ca urmare, instanta de fond a constatat ca in speta sunt incidente dispozitiile art 1 si 8 din Legea nr 554/2004 si a dispus ca petitele privind daune cominatorii si dezdaunari sa fie admise partial in sensul obligarii, in baza art 1073 si 1075 cod civil, a reprezentantului paratului la plata de dezdaunari in cuantum de 20 % din salariul minim brut pe economie pe fiecare zi de intarziere in cazul nerespectarii obligatiei dispuse de instanta potrivit dispozitivului prezentei sentinte.
Sub aspectul cheltuielilor de judecata, s-a dispus, fata de dispozitiile art 274 cod procedura civila, obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata catre reclamant reprezentand onorariu avocatial si taxa de timbru.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs paratul C.J.Cv care a criticat-o sub aspectul nelegalitatii si netemeiniciei si a solicitat admiterea caii de atac promovate cu consecinta respingerii actiunii ca inadmisibila.
Motivele invocate au fost urmatoarele:
1. Solutia este lipsita de temei legal fiind pronuntata cu aplicarea si incalcarea legii ( art 304 pct 9 cod procedura civila ).
In acest sens s-a aratat ca incalcarea si aplicarea gresita a legii vizeaza dispozitiile art 12 al 2 din OUG nr 83/2000.
Pornind de la prevederile acestui text de lege, in opinia recurentului, rezulta ca se reglementeaza doar o posibilitate, o facultate in persoana partilor vizate de a incheia un contract de comodat sau de concesiune.
S-a facut referire si la dispozitiile OUG nr 110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical, aratandu-se ca dupa declararea acestora ca neconstitutionale, a aparut OUG nr 68/2008 care nu mai prevede obligativitatea consiliilor locale sau judetene privind aprobarea listei spatiilor in vederea vanzarii, ci doar sintagma „pot aproba”. La baza declararii neconstitutionalitatii a stat tocmai incalcarea principiului libertatii contractuale.
In consecinta, s-a apreciat ca recurentul are deplina libertate in aprecierea necesitatii si oportunitatii incheierii unor contracte de concesiune, in ipoteza in care nu considera oportuna o astfel de concesiune, vointa sa neputand fi suplinita de instantele judecatoresti.
Cu privire la prelungirea contractelor de comodat, recurentul a aratat ca a raspuns la toate solicitarile reclamantilor, iar dupa expirarea contractelor, prin adresa nr 1218/07.02.2005 a solicitat eliberarea spatiilor in cauza.
S-a criticat, de asemenea, aprecierea instantei de fond potrivit cu care din dosarul cauzei ar rezulta cu prisosinta ca reclamantii indeplinesc cerintele legale pentru inchirierea spatiului pe care il detin in prezent, fara a se motiva, in opinia recurentului, ce se intelege prin indeplinirea cerintelor legale si despre care lege e vorba.
Recurentul a mai aratat ca nu critica legalitatea certificatelor de inregistrare si ca prin lipsa de spatiu nu se desfiinteaza, anuleaza in mod abuziv dreptul de a activa in specializare, ci doar se va schimba sediul profesional.
2. Solutia instantei a depasit atributiile puterii judecatoresti ( art 304 pct 4 cod procedura civila ).
In acest sens, s-a sustinut ca instanta de fond a depasit atributiile puterii judecatoresti, intrand in domeniul puterii legislative intrucat, prin obligarea Consiliului Judetean Covasna la incheierea contractelor de inchiriere, a suplinit vointa acestei parti, suplinirea vointei persoanei juridice nefiind posibila in opinia recurentului.
Intrucat C.J.Cv este suveran in aprecierea necesitatii si oportunitatii incheierii unor astfel de contracte, in ipoteza in care nu hotaraste incheierea contractelor, vointa sa nu poate fi nici cenzurata si nici complinita de catre instantele de judecata decat cu incalcarea legii.
3. S-a mai aratat ca, desi imobilul in cauza, potrivit HCJ Covasna nr 85/2004, se afla in proprietatea privata a judetului Covasna, acest drept nu este inca intabulat, iar potrivit CF nr 26329 Sf Gheorghe, respectivul imobil se afla in domeniul public al Judetului Covasna.
In acest sens, s-a aratat ca publicitatea drepturilor reale asupra unui imobil se realizeaza potrivit Legii nr 7/1996, numai prin inscrierea in cartea funciara, doar aceasta inscriere creand efect de opozabilitate al dreptului real fata de terti si in raport de care acestia pot cunoaste situatia juridica reala a imobilului asupra caruia se poarta inscrierea.
Ca urmare, recurentul a invocat faptul ca in cauza nu sunt aplicabile dispozitiile art 12 al 2 din OUG nr 83/2000 intrucat acestea se refera la imobilele aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ teritoriale, iar potrivit art 15 din Legea nr 213/1998, concesionarea sau inchirierea bunurilor proprietate publica se face prin licitatie publica.
Analizand actele si lucrarile dosarului prin prisma dispozitiilor art 304/1 cod procedura civila si a motivelor de recurs invocate, Curtea constata urmatoarele :
Conform dispozitiilor art 12 din OUG nr 83/2000,
„(1) Cabinetele de practica se pot infiinta in cadrul spatiilor in care se desfasoara in prezent servicii publice conexe sau in alte spatii puse la dispozitie de autoritatile publice centrale sau locale ori in spatii private, special amenajate si autorizate legal cu aceasta destinatie.
(2) Bunurile imobile aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate in prezent pentru servicii publice conexe actului medical, pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica cabinetelor de practica sau, in cazul in care nu sunt solicitate de utilizatori, unitatilor medico-sanitare cu personalitate juridica.
(3) Bunurile imobile aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate in prezent pentru servicii publice conexe actului medical, pot fi trecute in domeniul privat al statului, respectiv al unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art. 10 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
(4) Bunurile mobile aflate in proprietatea privata a statului si in dotarea actualelor cabinete de practica pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica, la solicitarea acestora, cu aprobarea directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, a directiilor de sanatate publica din subordinea ministerelor cu retea sanitara proprie.
(5) Personalul prevazut la art. 1 alin. (2), care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta este incadrat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata si isi desfasoara efectiv activitatea in spatiile mentionate la alin. (1), beneficiaza cu prioritate de prevederile alin. (2) si (3).
(6) Conditiile de vanzare sau de concesionare se stabilesc prin hotarare a Guvernului”.
Prima instanta a retinut in mod corect starea de fapt astfel cum aceasta este dovedita prin actele existente la dosar referitor la situatia reclamantilor si la derularea raporturilor acestora cu paratul Consiliul Judetean Covasna in incercarea de a obtine incheierea unui contract de concesiune sau inchiriere a imobilului in care isi desfasoara activitatea. Niciunul dintre aceste aspecte nu a fost contestat de parat, acesta invocand pe de o parte, faptul ca dispozitiile art 12 din OUG nr 83/2000 prevad doar posibilitatea institutiei de a incheia astfel de contracte, iar pe de alta parte ca in cartea funciara nu s-a operat transferul acestuia din domeniul public in domeniul privat al judetului.
Raspunsul autoritatii recurente la solicitarile intimatilor a fost in sensul exprimarii punctului de vedere potrivit cu care textul de lege anterior mentionat are un caracter permisiv si nu reprezinta nici un fel de obligatie pentru unitatile consiliului judetean, comunicandu-se si faptul ca, in masura in care consiliul judetean va hotari inchirierea spatiilor, intimatii reclamanti vor fi instiintati in conditiile legii.
Fiind o autoritate publica ce actioneaza in regim de putere publica pentru satisfacerea intereselor publice generale, recurentul parat nu a comunicat solicitantilor motivele pentru care nu intelege sa dea curs cererii de inchiriere sau concesiune a spatiilor, cu atat mai mult cu cat prin Hotararea Consiliului Judetean Covasna nr 9/31.01.2005 modificata ulterior, s-a aprobat concesionarea unor spatii cu destinatie de cabinete stomatologice, respectiv cabinetele 1-5 ( anexa fiind modificata apoi prin Hotararea nr 90/22.07.2005 ) din acelasi imobil.
Initial, prin Hotararea nr 9/2005 aceasta concesionare s-a aprobat prin licitatie publica deschisa cu preselectie, aceste dispozitii privind modul de concesionare fiind ulterior abrogate prin Hotararea nr 140/5.10.2005 fata de dispozitiile HG nr 884/2004, ale Legii nr 219/1998 si ale HG nr 216/1999.
In recurs a fost depusa in copie adresa nr 1218/07.02.2005 emisa de C.J.Cv a catre Gruparea Tehnicienilor Dentari prin care s-a adus la cunostinta, urmare a Hotararii nr 9/31.01.2005 cu privire la concesiunea, respectiv inchirierea unor spatii din cladirea Centrului Stomatologic Sf Gheorghe, strada Spitalului, nr 2, aflat in domeniul privat al judetului Covasna si in administrarea Consiliului Judetean Covasna, faptul ca spatiile in care adresantii si-au desfasurat activitatea conform contractelor de comodat a caror valabilitate a expirat, vor fi concesionate, respectiv inchiriate prin licitatie publica deschisa cu preselectie. Ca urmare, s-a adresat solicitarea de eliberare a spatiilor in cauza pana la data de 28.02.2005 in vederea pregatirii acestora pentru organizarea operatiunilor de concesiune, respectiv inchiriere.
De asemenea, tot in copie, a fost depus raspunsul Gruparii Tehnicienilor Dentari la adresa mai sus prezentata, prin care s-a solicitat de catre detinatorii spatiilor ca institutia Consiliului Judetean Covasna sa procedeze la negocierea directa a spatiilor conform OUG nr 83/2000.
Potrivit dispozitiilor art 12 al 2 corob cu art 12 al 5 din OUG nr 83/2000, bunurile imobile aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale utilizate, la data aparitiei actului normativ, pentru servicii publice conexe actului medical, cum este cazul spatiilor din imobilului aflat in loc Sf Gheorghe, str Spitalului, nr 2, pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica cabinetelor de libera practica sau, in cazul in care nu sunt solicitate de utilizatori, unitatilor medico-sanitare cu personalitate juridica, personalul incadrat la data intrarii in vigoare a ordonantei in cabinetele de libera practica, cu contract de munca pe durata nedeterminata si care isi desfasoara activitatea in respectivele spatii, beneficiind cu prioritate de punerea la dispozitie a spatiului printr-unul dintre mijloacele anterior mentionate.
Ca urmare, intentia legiuitorului a fost aceea de pastrare a modului de utilizare a spatiului, atat in considerarea destinatiei spatiului de pana la momentul intrarii in vigoare a ordonantei, cat si in vederea asigurarii continuarii practicarii profesiei de catre persoanele care pana la acelasi moment mentionat, au folosit spatiul respectiv.
Consiliul Judetean Covasna a procedat mai intai la dispunerea concesiunii spatiilor in care functionau cabinete medicale, fara a face distinctia intre acest gen de cabinete si cele de practica, prin licitatie publica, ulterior rectificand aceasta dispozitie prin conformare la reglementarile art 12 al 2 din OUG nr 83/2000.
Din certificatele de inregistrare existente la dosar rezulta ca in spatiile din imobilul situat in loc Sf Gheorghe, strada Spitalului, nr 2, functioneaza cabinetele de libera practica ale reclamantilor, fiind incidente, in privinta acestora, in cauza de fata, dispozitiile legale ale art 12 din OUG nr 83/2000.
Actul normativ mentionat asigura o prioritate a utilizatorilor spatiilor cu destinatia de servicii publice conexe actului medical la primirea in folosinta gratuita, inchirierea, concesionarea sau vanzarea respectivelor spatii, in situatia in care legiuitorul ar fi intentionat sa lase deplina putere de decizie asupra utilitatii acestor spatii in sarcina unitatii administrativ-teritoriale, nemaifacand vorbire despre aceste drepturi ale utilizatorilor.
De asemenea, se impune a se observa ca o prioritate a fost acordata si unitatilor medico-sanitare cu personalitate juridica, in situatia in care utilizatorii nu solicita acordarea in vreo maniera prevazuta de lege a spatiilor respective, fapt ce denota intentia legiuitorului de se asigura in continuare folosirea spatiilor in care, la data intrarii in vigoare a OUG nr 83/2000, se desfasurau servicii publice conexe actului medical, in sensul pastrarii aceleiasi destinatii.
In prezenta cauza, reclamantii au utilizat spatiile din cladirea aflata in administrarea C.J.Cv si dupa expirarea contractului de comodat, o schimbare a destinatiei spatiilor fara o justificare din partea paratului lasand loc unui abuz de putere raportat la atributiile prevazute de lege in sarcina autoritatilor administrativ-teritoriale.
C.J.Cv nu a dat o rezolvare situatiei acestor spatii in sensul ca, desi reclamantii si-au manifestat intentia continuarii desfasurarii activitatii lor profesionale in aceleasi conditii locative, drept conferit de lege, paratul a dat doar un raspuns intemeiat pe dreptul sau deplin de a dispune cu privire la acceptarea sau nu a solicitarii titularilor de cabinete de practica.
Potrivit art 87 al 1 din Legea nr 215/2001, Consiliul Judetean este autoritatea administratiei publice locale, constituita la nivel judetean pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.
In gestionarea unei bune functionari a serviciilor publice conexe actului medical, in interpretarea dispozitiilor art 12 al 2 din OUG nr 83/2000, in lipsa dovezilor privind existenta unui alt proiect al C.J.Cv intocmit in vederea realizarii serviciilor publice prin utilizarea spatiilor din imobilul aflat in loc Sf Gheorghe, strada Spitalului, nr 2, apararea paratului constand in posibilitatea neconditionata de a da sau nu curs solicitarii reclamantilor, nu poate fi primita intrucat contravine scopului in vederea caruia aceasta autoritate a administratiei publice a fost constituita.
Ca urmare, aprecierea primei instante potrivit cu care reclamantii au facut demersurile legale in vederea solicitarii dreptului lor prevazut de lege, este intemeiata, paratul refuzand in mod nejustificat cererea prestatorilor de servicii publice conexe actului medical.
Nu poate fi primita nici apararea privind considerentele Deciziei Curtii constitutionale nr 1047/14.07.2009 intrucat OUG nr 68/2008 reglementeaza vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical si nu priveste obiectul prezentei cauzei prin care s-a solicitat darea in folosinta gratuita, inchirierea sau concesionarea spatiilor.
Imobilul in care se afla aceste spatii a fost trecut in domeniul privat al unitatii administrativ-teritoriale prin Hotararea C.J.Cv nr 85/2004 prin care s-a dispus ca operatiunile de publicitate imobiliara sa fie efectuate prin grija Directiei Juridice si Administratie Publica. Faptul ca aceste operatiuni nu au fost efectuate nu lipseste de efecte hotararea Consiliului Judetean care nu isi poate invoca propria culpa in justificarea modului de realizare a atributiilor conferite de lege si care este obligat sa solicite efectuarea modificarilor in cartea funciara.
Ca urmare a refuzului nejustificat al autoritatii publice, in mod legal prima instanta a obligat paratul sa procedeze la incheierea unui contract de inchiriere in vederea asigurarii serviciului public, circumscriindu-se astfel dispozitiilor art 8 al rap la art 18 al 4 lit. b din Legea nr 554/2004.
Dispozitia primei instante privind aplicarea unei sanctiuni presedintelui C.J.Cv pe fiecare zi de intarziere in cazul nerespectarii termenului stabilit pentru incheierea contractului, se circumscrie dispozitiilor art 18 al 5 si 6 din Legea nr 554/2004 ce permit instantei, la cererea partii interesate, sa stabileasca un termen de executare sub sanctiunea unei penalitati aplicabile persoanei obligate, pentru fiecare zi de intarziere. Penalitatea stabilita este cea prevazuta de art 24 al 2 din Legea nr 554/2004.
In consecinta, niciunul dintre motivele de recurs invocate nu este intemeiat, Curtea, in baza art 312 al 1 cod procedura civila, a respins recursul formulat.
Raportat la dispozitiile art 274 cod procedura civila, la natura si complexitatea cauzei, a obligat recurentul catre intimati la plata partiala a cheltuielilor de judecata, si a respins restul cheltuielilor de judecata solicitate.
Decizia nr. 141/R DIN 23 februarie 2010
Autoritatea publica locala are obligatia legala de a asigura buna functionare a serviciilor publice, printre care si cele conexe actului medical, fapt pe care trebuie sa il dovedeasca pentru a opune posibilitatea conferita de art. 12 al. 2 din OUG nr. 83/2000, de a da curs solicitarilor de inchiriere, concesionare sau vanzare a spatiilor destinate functionarii serviciilor publice conexe actului medical.
Instanta a constatat ca prin sentinta civila nr 991/29.10.2009, Tribunalul Covasna-sectia civila a respins exceptia inadmisibilitatii invocata de paratul C. J.Cv.
A admis in parte actiunea formulata de reclamantii S. I, B A, K T, C, B, C, J E si M. M. in contradictoriu cu paratul C.J.Cv.si, in consecinta,
A obligat paratul C.J.Cv.ca, in termen de 30 zile de la data ramanerii irevocabile a prezentei hotarari, sa incheie cu reclamantii contract de inchiriere a spatiului pe care-l detin si in prezent, in suprafata de 99 mp compus din 7 incaperi, situat in incinta imobilului din mun. Sf.Gheorghe, aflat in domeniul privat al J. Cv. si in administrarea C.J.Cv.
S-a dispus ca, in cazul nerespectarii termenului prevazut, sa se sanctioneaza presedintele C.J.Cv.cu amenda de 20% din salariul minim brut pe economie pe fiecare zi de intarziere.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a avut in vedere ca prin cererea introductiva, reclamantii S. I, B A, K T, C, B, C, J E si M. M au chemat in judecata paratul C.J.Cv solicitand instantei sa se dispuna obligarea paratului in principal la incheierea contractului de comodat sau a contractului de concesiune, iar in subsidiar la incheierea contractului de inchiriere a spatiului pe care il detin compus din 7 incaperi in suprafata de 99 mp, situat in municipiul Sf. Gheorghe, str. Spitalului, nr.2, jud. Covasna, potrivit dispozitiilor art.12 alin.2 din OUG nr.83, aprobata prin Legea nr.598/2001, sa se dispuna ca incheierea contractelor solicitate sa se faca in termenul de 30 de zile de la pronuntarea hotararii, sa dispuna acordarea de daune cominatorii de cate 100 lei pe fiecare zi de intarziere, pana la incheierea contractelor solicitate si sa se dispuna ca in cazul nerespectarii termenului dispus de instanta sa se aplice amenzi reprezentantului paratei de 20% din salariul minim brut pe economie pe fiecare zi de intarziere. De asemenea s-a solicitat obligarea paratul la plata cheltuielilor de judecata.
Din motivarea acestei actiuni, instanta de fond a retinut urmatoarele:
- reclamantii impreuna cu un numar de 6 medici stomatologi detin spatiul mentionat situat in Sf. Gheorghe, str. Spitalului, nr.2, jud. Covasna, din care reclamantii ocupa 7 camere;
- spatiul afectat activitatii specifice pe care o desfasoara a fost ocupat in baza unui contract de comodat, incheiat in anul 2001, care a avut o valabilitate de 5 ani;
- incepand din anul 2005 au solicitat de nenumarate ori, prin mai multe adrese, prelungirea contractului de comodat sau incheierea unor contracte de concesiune conform actelor normative in vigoare;
- reclamantii sustin ca desfasoara o activitate specifica reglementata de prevederile OG nr.124/1998 si OUG nr.83/2000 aprobata prin Legea nr.598/2001 si ca au infiintat cabinete medicale proprii in baza certificatelor de inregistrare;
- certificatul de inregistrare este actul de identitate si infiintare a cabinetului, iar acest act are doua elemente indisolubil legate, respectiv elementul privind desfasurarea activitatii sub supraveghere legala si elementul spatiului in care se desfasoara activitatea legal stabilita; consecinta acestei legaturi consta in aceea ca activitatea specifica nu se poate desfasura in lipsa unui spatiu;
- practicarea actului medical nu este o activitate lasata la discretia oricui, nu este nici o activitate conventionala, ci este o activitate responsabila legala cu caracter public astfel cum rezulta din prevederile art.12 alin.2 din OUG nr.83/2000;
- spatiul pe care-l detin a devenit proprietate privata a paratului prin HVJ nr.85/28.09.2004.
Reclamantii au depus inscrisuri in dovedirea actiunii.
Din intampinarea formulata de parat, prima instanta a retinut ca acesta a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantilor intemeiata pe lipsa detinerii de catre reclamanti a autorizatiei de libera practica conform art.1 alin.2-4 din OUG nr.83/2000 coroborat cu Ordinul Ministrului Sanatatii nr.979/2004, iar din apararile privind fondul cauzei a avut in vedere urmatoarele argumente:
- prevederile art.12 alin.2 din OUG au un caracter permisiv si nu reprezinta o obligatie pentru Consiliul Judetean;
- reclamantii nu sunt titulari ai unui drept substantial ocrotit de lege care sa le confere indreptatirea de a se indrepta impotriva sa cu o actiune civila;
- prevederile legale amintite nu fac altceva decat sa consacre inca odata principiul libertatii incheierii contractelor, consacrand principiul consensualismului si libertatii vointei in incheierea contractelor.
De asemenea, instanta de fond a avut in vedere ca prin sentinta civila nr 206/26.02.2009, Tribunalul Covasna a respins actiunea reclamantilor care a fost atacata cu recurs de catre acestia si ca prin decizia civila nr 557/R/7.07.2009, Curtea de Apel Brasov a admis recursul reclamantilor, a casat hotararea primei instante si a trimis cauza spre rejudecare.
Exceptia inadmisibilitatii actiunii invocata de parat fata de dispozitiile art 2 al 1 din OUG nr 68/2008 in sensul imposibilitatii inchirierii spatiilor care sunt asezate in zona de protectie a doua monumente istorice, a fost respinsa de instanta de fond, ca neintemeiata intrucat temeiul actiunii nu are in vedere aceste dispozitii legale, ci cele ale OG nr 83/2000, iar dispozitiile legale invocate de parat nu pot impiedica inchirierea spatiilor pentru activitate tehnicienilor dentari intrucat cele doua monumente sunt doua spitale in care se desfasoara la fel activitati medicale intreprinse pentru acelasi scop suprem, sanatatea populatiei.
Pe fondul cauzei, instanta a admis in parte actiunea pentru urmatoarele considerente:
- reclamantii exercita profesia de tehnician dentar, desfasurandu-si activitatea in sapte incaperi amplasate in imobilul situat in mun Sf. Gheorghe, str. Spitalului, nr.2, jud. Covasna, cunoscut sub denumirea „Centrul stomatologic – Sf. Gheorghe”;
- initial reclamantii au folosit spatiul respectiv in baza contractului de comodat nr.156/11.01.2000 incheiat cu Spitalul Judetean Sf. Gheorghe, contract a carui valabilitate a expirat la data de 11.01.2005; incepand cu data respectiva, reclamantii au efectuat mai multe demersuri prin care au solicitat paratului prelungirea contractului de comodat sau incheierea unor contracte de concesiune, ultima solicitare in acest sens fiind facuta la data de 22.10.2008, solicitare care are caracterul unei plangeri prealabile administrative in conformitate cu prevederile art 7 din Legea nr 554/2004;
- paratul, fie nu a raspuns la cererile formulate, fie le-a comunicat reclamantilor ca dispozitiile legale invocate, art.12 alin.2 din OUG nr.83/2000, au caracter permisiv, nu a dat curs cererilor formulate;
- dispozitiile art 12 din OUG nr 83/2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical prevad urmatoarele :
(1) Cabinetele de practica se pot infiinta in cadrul spatiilor in care se desfasoara in prezent servicii publice conexe sau in alte spatii puse la dispozitie de autoritatile publice centrale sau locale ori in spatii private, special amenajate si autorizate legal cu aceasta destinatie.
(2) Bunurile imobile aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate in prezent pentru servicii publice conexe actului medical, pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica cabinetelor de practica sau, in cazul in care nu sunt solicitate de utilizatori, unitatilor medico-sanitare cu personalitate juridica.
(3) Bunurile imobile aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate in prezent pentru servicii publice conexe actului medical, pot fi trecute in domeniul privat al statului, respectiv al unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art.10 din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
(4) Bunurile mobile aflate in proprietatea privata a statului si in dotarea actualelor cabinete de practica pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica, la solicitarea acestora, cu aprobarea directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, a directiilor de sanatate publica din subordinea ministerelor cu retea sanitara proprie.
(5) Personalul prevazut la art. 1 alin. (2), care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta este incadrat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata si isi desfasoara efectiv activitatea in spatiile mentionate la alin. (1), beneficiaza cu prioritate de prevederile alin. (2) si (3).
(6) Conditiile de vanzare sau de concesionare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
- din actele dosarului rezulta cu prisosinta ca reclamantii indeplinesc cerintele legale cerute pentru inchirierea spatiului pe care il detin in prezent in suprafata de 99 mp compus din 7 incaperi, situat in incinta imobilului din mun. Sf. Gheorghe, aflat in domeniul privat al Judetului Covasna si in administrarea C.J.Cv, inscris in CF nr.26329 Sf. Gheorghe sub nr. top 26329-C1 si 26329-C2, in sensul ca au cabinete de libera practica, cabinetele au sediile in cladirea din litigiu aflate in zona celor doua spitale judetean respectiv „F. J.” cerinta favorabila pentru inchirierea acestor spatii.; toti reclamantii au depus la dosar certificatele de libera practica atat cele vechi cat si cele actualizate.
Ca urmare, instanta de fond a constatat ca in speta sunt incidente dispozitiile art 1 si 8 din Legea nr 554/2004 si a dispus ca petitele privind daune cominatorii si dezdaunari sa fie admise partial in sensul obligarii, in baza art 1073 si 1075 cod civil, a reprezentantului paratului la plata de dezdaunari in cuantum de 20 % din salariul minim brut pe economie pe fiecare zi de intarziere in cazul nerespectarii obligatiei dispuse de instanta potrivit dispozitivului prezentei sentinte.
Sub aspectul cheltuielilor de judecata, s-a dispus, fata de dispozitiile art 274 cod procedura civila, obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata catre reclamant reprezentand onorariu avocatial si taxa de timbru.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs paratul C.J.Cv care a criticat-o sub aspectul nelegalitatii si netemeiniciei si a solicitat admiterea caii de atac promovate cu consecinta respingerii actiunii ca inadmisibila.
Motivele invocate au fost urmatoarele:
1. Solutia este lipsita de temei legal fiind pronuntata cu aplicarea si incalcarea legii ( art 304 pct 9 cod procedura civila ).
In acest sens s-a aratat ca incalcarea si aplicarea gresita a legii vizeaza dispozitiile art 12 al 2 din OUG nr 83/2000.
Pornind de la prevederile acestui text de lege, in opinia recurentului, rezulta ca se reglementeaza doar o posibilitate, o facultate in persoana partilor vizate de a incheia un contract de comodat sau de concesiune.
S-a facut referire si la dispozitiile OUG nr 110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical, aratandu-se ca dupa declararea acestora ca neconstitutionale, a aparut OUG nr 68/2008 care nu mai prevede obligativitatea consiliilor locale sau judetene privind aprobarea listei spatiilor in vederea vanzarii, ci doar sintagma „pot aproba”. La baza declararii neconstitutionalitatii a stat tocmai incalcarea principiului libertatii contractuale.
In consecinta, s-a apreciat ca recurentul are deplina libertate in aprecierea necesitatii si oportunitatii incheierii unor contracte de concesiune, in ipoteza in care nu considera oportuna o astfel de concesiune, vointa sa neputand fi suplinita de instantele judecatoresti.
Cu privire la prelungirea contractelor de comodat, recurentul a aratat ca a raspuns la toate solicitarile reclamantilor, iar dupa expirarea contractelor, prin adresa nr 1218/07.02.2005 a solicitat eliberarea spatiilor in cauza.
S-a criticat, de asemenea, aprecierea instantei de fond potrivit cu care din dosarul cauzei ar rezulta cu prisosinta ca reclamantii indeplinesc cerintele legale pentru inchirierea spatiului pe care il detin in prezent, fara a se motiva, in opinia recurentului, ce se intelege prin indeplinirea cerintelor legale si despre care lege e vorba.
Recurentul a mai aratat ca nu critica legalitatea certificatelor de inregistrare si ca prin lipsa de spatiu nu se desfiinteaza, anuleaza in mod abuziv dreptul de a activa in specializare, ci doar se va schimba sediul profesional.
2. Solutia instantei a depasit atributiile puterii judecatoresti ( art 304 pct 4 cod procedura civila ).
In acest sens, s-a sustinut ca instanta de fond a depasit atributiile puterii judecatoresti, intrand in domeniul puterii legislative intrucat, prin obligarea Consiliului Judetean Covasna la incheierea contractelor de inchiriere, a suplinit vointa acestei parti, suplinirea vointei persoanei juridice nefiind posibila in opinia recurentului.
Intrucat C.J.Cv este suveran in aprecierea necesitatii si oportunitatii incheierii unor astfel de contracte, in ipoteza in care nu hotaraste incheierea contractelor, vointa sa nu poate fi nici cenzurata si nici complinita de catre instantele de judecata decat cu incalcarea legii.
3. S-a mai aratat ca, desi imobilul in cauza, potrivit HCJ Covasna nr 85/2004, se afla in proprietatea privata a judetului Covasna, acest drept nu este inca intabulat, iar potrivit CF nr 26329 Sf Gheorghe, respectivul imobil se afla in domeniul public al Judetului Covasna.
In acest sens, s-a aratat ca publicitatea drepturilor reale asupra unui imobil se realizeaza potrivit Legii nr 7/1996, numai prin inscrierea in cartea funciara, doar aceasta inscriere creand efect de opozabilitate al dreptului real fata de terti si in raport de care acestia pot cunoaste situatia juridica reala a imobilului asupra caruia se poarta inscrierea.
Ca urmare, recurentul a invocat faptul ca in cauza nu sunt aplicabile dispozitiile art 12 al 2 din OUG nr 83/2000 intrucat acestea se refera la imobilele aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ teritoriale, iar potrivit art 15 din Legea nr 213/1998, concesionarea sau inchirierea bunurilor proprietate publica se face prin licitatie publica.
Analizand actele si lucrarile dosarului prin prisma dispozitiilor art 304/1 cod procedura civila si a motivelor de recurs invocate, Curtea constata urmatoarele :
Conform dispozitiilor art 12 din OUG nr 83/2000,
„(1) Cabinetele de practica se pot infiinta in cadrul spatiilor in care se desfasoara in prezent servicii publice conexe sau in alte spatii puse la dispozitie de autoritatile publice centrale sau locale ori in spatii private, special amenajate si autorizate legal cu aceasta destinatie.
(2) Bunurile imobile aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate in prezent pentru servicii publice conexe actului medical, pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica cabinetelor de practica sau, in cazul in care nu sunt solicitate de utilizatori, unitatilor medico-sanitare cu personalitate juridica.
(3) Bunurile imobile aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate in prezent pentru servicii publice conexe actului medical, pot fi trecute in domeniul privat al statului, respectiv al unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art. 10 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
(4) Bunurile mobile aflate in proprietatea privata a statului si in dotarea actualelor cabinete de practica pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica, la solicitarea acestora, cu aprobarea directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, a directiilor de sanatate publica din subordinea ministerelor cu retea sanitara proprie.
(5) Personalul prevazut la art. 1 alin. (2), care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta este incadrat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata si isi desfasoara efectiv activitatea in spatiile mentionate la alin. (1), beneficiaza cu prioritate de prevederile alin. (2) si (3).
(6) Conditiile de vanzare sau de concesionare se stabilesc prin hotarare a Guvernului”.
Prima instanta a retinut in mod corect starea de fapt astfel cum aceasta este dovedita prin actele existente la dosar referitor la situatia reclamantilor si la derularea raporturilor acestora cu paratul Consiliul Judetean Covasna in incercarea de a obtine incheierea unui contract de concesiune sau inchiriere a imobilului in care isi desfasoara activitatea. Niciunul dintre aceste aspecte nu a fost contestat de parat, acesta invocand pe de o parte, faptul ca dispozitiile art 12 din OUG nr 83/2000 prevad doar posibilitatea institutiei de a incheia astfel de contracte, iar pe de alta parte ca in cartea funciara nu s-a operat transferul acestuia din domeniul public in domeniul privat al judetului.
Raspunsul autoritatii recurente la solicitarile intimatilor a fost in sensul exprimarii punctului de vedere potrivit cu care textul de lege anterior mentionat are un caracter permisiv si nu reprezinta nici un fel de obligatie pentru unitatile consiliului judetean, comunicandu-se si faptul ca, in masura in care consiliul judetean va hotari inchirierea spatiilor, intimatii reclamanti vor fi instiintati in conditiile legii.
Fiind o autoritate publica ce actioneaza in regim de putere publica pentru satisfacerea intereselor publice generale, recurentul parat nu a comunicat solicitantilor motivele pentru care nu intelege sa dea curs cererii de inchiriere sau concesiune a spatiilor, cu atat mai mult cu cat prin Hotararea Consiliului Judetean Covasna nr 9/31.01.2005 modificata ulterior, s-a aprobat concesionarea unor spatii cu destinatie de cabinete stomatologice, respectiv cabinetele 1-5 ( anexa fiind modificata apoi prin Hotararea nr 90/22.07.2005 ) din acelasi imobil.
Initial, prin Hotararea nr 9/2005 aceasta concesionare s-a aprobat prin licitatie publica deschisa cu preselectie, aceste dispozitii privind modul de concesionare fiind ulterior abrogate prin Hotararea nr 140/5.10.2005 fata de dispozitiile HG nr 884/2004, ale Legii nr 219/1998 si ale HG nr 216/1999.
In recurs a fost depusa in copie adresa nr 1218/07.02.2005 emisa de C.J.Cv a catre Gruparea Tehnicienilor Dentari prin care s-a adus la cunostinta, urmare a Hotararii nr 9/31.01.2005 cu privire la concesiunea, respectiv inchirierea unor spatii din cladirea Centrului Stomatologic Sf Gheorghe, strada Spitalului, nr 2, aflat in domeniul privat al judetului Covasna si in administrarea Consiliului Judetean Covasna, faptul ca spatiile in care adresantii si-au desfasurat activitatea conform contractelor de comodat a caror valabilitate a expirat, vor fi concesionate, respectiv inchiriate prin licitatie publica deschisa cu preselectie. Ca urmare, s-a adresat solicitarea de eliberare a spatiilor in cauza pana la data de 28.02.2005 in vederea pregatirii acestora pentru organizarea operatiunilor de concesiune, respectiv inchiriere.
De asemenea, tot in copie, a fost depus raspunsul Gruparii Tehnicienilor Dentari la adresa mai sus prezentata, prin care s-a solicitat de catre detinatorii spatiilor ca institutia Consiliului Judetean Covasna sa procedeze la negocierea directa a spatiilor conform OUG nr 83/2000.
Potrivit dispozitiilor art 12 al 2 corob cu art 12 al 5 din OUG nr 83/2000, bunurile imobile aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale utilizate, la data aparitiei actului normativ, pentru servicii publice conexe actului medical, cum este cazul spatiilor din imobilului aflat in loc Sf Gheorghe, str Spitalului, nr 2, pot fi date in folosinta gratuita, inchiriate sau concesionate prin negociere directa, vandute fara licitatie publica cabinetelor de libera practica sau, in cazul in care nu sunt solicitate de utilizatori, unitatilor medico-sanitare cu personalitate juridica, personalul incadrat la data intrarii in vigoare a ordonantei in cabinetele de libera practica, cu contract de munca pe durata nedeterminata si care isi desfasoara activitatea in respectivele spatii, beneficiind cu prioritate de punerea la dispozitie a spatiului printr-unul dintre mijloacele anterior mentionate.
Ca urmare, intentia legiuitorului a fost aceea de pastrare a modului de utilizare a spatiului, atat in considerarea destinatiei spatiului de pana la momentul intrarii in vigoare a ordonantei, cat si in vederea asigurarii continuarii practicarii profesiei de catre persoanele care pana la acelasi moment mentionat, au folosit spatiul respectiv.
Consiliul Judetean Covasna a procedat mai intai la dispunerea concesiunii spatiilor in care functionau cabinete medicale, fara a face distinctia intre acest gen de cabinete si cele de practica, prin licitatie publica, ulterior rectificand aceasta dispozitie prin conformare la reglementarile art 12 al 2 din OUG nr 83/2000.
Din certificatele de inregistrare existente la dosar rezulta ca in spatiile din imobilul situat in loc Sf Gheorghe, strada Spitalului, nr 2, functioneaza cabinetele de libera practica ale reclamantilor, fiind incidente, in privinta acestora, in cauza de fata, dispozitiile legale ale art 12 din OUG nr 83/2000.
Actul normativ mentionat asigura o prioritate a utilizatorilor spatiilor cu destinatia de servicii publice conexe actului medical la primirea in folosinta gratuita, inchirierea, concesionarea sau vanzarea respectivelor spatii, in situatia in care legiuitorul ar fi intentionat sa lase deplina putere de decizie asupra utilitatii acestor spatii in sarcina unitatii administrativ-teritoriale, nemaifacand vorbire despre aceste drepturi ale utilizatorilor.
De asemenea, se impune a se observa ca o prioritate a fost acordata si unitatilor medico-sanitare cu personalitate juridica, in situatia in care utilizatorii nu solicita acordarea in vreo maniera prevazuta de lege a spatiilor respective, fapt ce denota intentia legiuitorului de se asigura in continuare folosirea spatiilor in care, la data intrarii in vigoare a OUG nr 83/2000, se desfasurau servicii publice conexe actului medical, in sensul pastrarii aceleiasi destinatii.
In prezenta cauza, reclamantii au utilizat spatiile din cladirea aflata in administrarea C.J.Cv si dupa expirarea contractului de comodat, o schimbare a destinatiei spatiilor fara o justificare din partea paratului lasand loc unui abuz de putere raportat la atributiile prevazute de lege in sarcina autoritatilor administrativ-teritoriale.
C.J.Cv nu a dat o rezolvare situatiei acestor spatii in sensul ca, desi reclamantii si-au manifestat intentia continuarii desfasurarii activitatii lor profesionale in aceleasi conditii locative, drept conferit de lege, paratul a dat doar un raspuns intemeiat pe dreptul sau deplin de a dispune cu privire la acceptarea sau nu a solicitarii titularilor de cabinete de practica.
Potrivit art 87 al 1 din Legea nr 215/2001, Consiliul Judetean este autoritatea administratiei publice locale, constituita la nivel judetean pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.
In gestionarea unei bune functionari a serviciilor publice conexe actului medical, in interpretarea dispozitiilor art 12 al 2 din OUG nr 83/2000, in lipsa dovezilor privind existenta unui alt proiect al C.J.Cv intocmit in vederea realizarii serviciilor publice prin utilizarea spatiilor din imobilul aflat in loc Sf Gheorghe, strada Spitalului, nr 2, apararea paratului constand in posibilitatea neconditionata de a da sau nu curs solicitarii reclamantilor, nu poate fi primita intrucat contravine scopului in vederea caruia aceasta autoritate a administratiei publice a fost constituita.
Ca urmare, aprecierea primei instante potrivit cu care reclamantii au facut demersurile legale in vederea solicitarii dreptului lor prevazut de lege, este intemeiata, paratul refuzand in mod nejustificat cererea prestatorilor de servicii publice conexe actului medical.
Nu poate fi primita nici apararea privind considerentele Deciziei Curtii constitutionale nr 1047/14.07.2009 intrucat OUG nr 68/2008 reglementeaza vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical si nu priveste obiectul prezentei cauzei prin care s-a solicitat darea in folosinta gratuita, inchirierea sau concesionarea spatiilor.
Imobilul in care se afla aceste spatii a fost trecut in domeniul privat al unitatii administrativ-teritoriale prin Hotararea C.J.Cv nr 85/2004 prin care s-a dispus ca operatiunile de publicitate imobiliara sa fie efectuate prin grija Directiei Juridice si Administratie Publica. Faptul ca aceste operatiuni nu au fost efectuate nu lipseste de efecte hotararea Consiliului Judetean care nu isi poate invoca propria culpa in justificarea modului de realizare a atributiilor conferite de lege si care este obligat sa solicite efectuarea modificarilor in cartea funciara.
Ca urmare a refuzului nejustificat al autoritatii publice, in mod legal prima instanta a obligat paratul sa procedeze la incheierea unui contract de inchiriere in vederea asigurarii serviciului public, circumscriindu-se astfel dispozitiilor art 8 al rap la art 18 al 4 lit. b din Legea nr 554/2004.
Dispozitia primei instante privind aplicarea unei sanctiuni presedintelui C.J.Cv pe fiecare zi de intarziere in cazul nerespectarii termenului stabilit pentru incheierea contractului, se circumscrie dispozitiilor art 18 al 5 si 6 din Legea nr 554/2004 ce permit instantei, la cererea partii interesate, sa stabileasca un termen de executare sub sanctiunea unei penalitati aplicabile persoanei obligate, pentru fiecare zi de intarziere. Penalitatea stabilita este cea prevazuta de art 24 al 2 din Legea nr 554/2004.
In consecinta, niciunul dintre motivele de recurs invocate nu este intemeiat, Curtea, in baza art 312 al 1 cod procedura civila, a respins recursul formulat.
Raportat la dispozitiile art 274 cod procedura civila, la natura si complexitatea cauzei, a obligat recurentul catre intimati la plata partiala a cheltuielilor de judecata, si a respins restul cheltuielilor de judecata solicitate.
Decizia nr. 141/R DIN 23 februarie 2010
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Bunuri si valori imobiliare
Recurs inadmisibil - incheiere premergatoare - Decizie nr. 2115 din data de 25.01.2010Contract de vanzare-cumparare anulat. Evacuarea fostilor proprietari - Decizie nr. 654 din data de 28.11.2014
Bunuri si valori imobiliare - Decizie nr. 520 din data de 28.06.2010
Imbogatire fara just temei - Decizie nr. 19 din data de 25.01.2010
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016
Cerere de restituire formulata in temeiul art. II (1) din Legea nr. 368/2013. Distinctie intre unitate detinatoare si unitate investita cu solutionarea notificarii. Stabilirea valorii imobilelor pentru care se solicita compensarea. - Decizie nr. 647/Ap din data de 03.05.2016
Pierderea calitatii de asociat urmare a executarii silite a partilor sociale. Nulitatea absoluta a hotararilor AGA adoptate dupa transmiterea partilor sociale catre o terta persoana. - Decizie nr. 433/R din data de 25.10.2016
Interpretarea art. 155 din Legea nr. 31/1990. Reprezentarea in instanta a societatii pentru recuperarea prejudiciului cauzat. Excludere din societate. - Hotarare nr. 882/Ap din data de 21.06.2016