InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Legea nr. 10/2001. Notificare formulata dupa implinirea termenului de 1 an reglementat de art. 22 din Legea nr. 10/2001. Natura acestui termen.

(Decizie nr. 149/C/ din data de 06.05.2007 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Prejudicii; daune; Primari; primarii; Restituiri | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Termenul de 6 luni - prelungit la 1 an - reglementat de art. 22 alin. 5 din Legea nr. 10/2001 este un termen de decadere. Legea nr. 10/2001 are un caracter de complinire in raport cu alte acte normative de reparatiune adoptate anterior anului 2001, inclusiv in raport cu Legea nr. 18/1991 si Legea nr. 1/2000, in sensul ca, in masura in care prejudiciile cauzate fostilor proprietari prin preluarea abuziva a proprietatilor lor in perioada 1945 - 1989 nu au fost reparate pe baza acestor legi, persoana indreptatita va putea sa solicite repararea in natura sau prin echivalent a prejudiciului suferit, conform Legii nr. 10/2001, dar numai respectand procedura si termenele reglementate de aceasta lege. Demersurile efectuate anterior conform Legii nr. 18/1991 nu pot fi asimilate unei notificari in sensul art. 22 alin. 1 din Legea nr. 10/2001.

Prin contestatia inregistrata pe rolul Tribunalului Constanta sub nr. 1191/118/2006, contestatoarele C.G.E., B.G.C. si O.G.M., au solicitat anularea dispozitiei nr. 350 din 28.08.2006 emisa de Primarul Comunei Nicolae Balcescu prin care s-a respins ca tardiva notificarea formulata in temeiul Legii 10/2001 inregistrata sub nr. 173 din 7.11.2005 prin care se solicita restituirea in natura a imobilului situat in comuna Nicolae Balcescu, expropriat din patrimoniul autorilor lor, decedati in anul 1992 respectiv 1994.
La 6.12.2006 aceleasi contestatoare au investit instanta cu solutionarea unei noi contestatii prin care au solicitat anularea dispozitiei nr. 530 din 15.11.2006 emisa de Primarul Comunei N.Balcescu prin care s-a  solicitat retrocedarea in natura a aceluiasi imobil.
In motivarea celor doua contestatii se sustine ca masura dispusa prin cele doua decizii este nelegala intrucat anterior intrarii in vigoare a Legii 10/2001 referitor la acelasi imobil au solicitat retrocedarea si in anul 1996 respectiv  1998, aspect care nu afost avut in vedere, fiind analizate doar cele doui notificari formulate in temeiul Legii 10/2001 la 7.01.2005.
Se sustine de asemenea ca asupra cererilor formulate in anul 1996 si respectiv 1998 Primaria Comunei N.Balcescu a raspuns prin adresa nr. 110 din 4.04.2002 in sensul respingerii acestora.
Prin sentinta civila nr. 487/26.02.2007 Tribunalul Constanta a respins cererea principala si cererea conexa ca nefondate.
Pentru a pronunta aceasta solutie prima instanta a retinut, in esenta ca termenul reglementat de art. 22 alin. 5 din Legea 10/2001 este un termen de decadere, iar nerespectarea lui atrage pierderea dreptului de a solicita in justitie masuri reparatorii in natura sau prin echivalent. S-a mai retinut ca acest termen s-a implinit la data de 14.02.2002, iar notificarile formulate de reclamante la 7.11.2005 si inregistrate la unitatea detinatoare - comuna Nicolae Balcescu - sub nr. 173/2005 si 174/2005 sunt tardive, situatie fata de care deciziile contestate sunt legale.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal au declarat apel reclamantele C.G.E., B.G.C. si O.G.M. care au criticat-o pentru nelegalitate pentru urmatoarele  motive:
1. In mod gresit s-a apreciat de Tribunalul Constanta ca notificarile reclamantelor pentru acordarea de masuri reparatorii pentru imobilul proprietatea lor situat in localitatea Nicolae Balcescu jud. Constanta compus din 6400 mp si casa de locuit cu anexe gospodaresti - in prezent demolata - au fost formulate dupa implinirea termenului reglementat de art. 22 din Legea 10/2001.
  In realitate, anterior aparitiei Legii nr. 10/2001 respectiv in anii 1996 si 1998, prin cererile inregistrate sub nr. 19/s/26.06.1996 si nr. 110/14.01.1998 au solicitat Primariei Nicolae Balcescu restituirea terenului liber, iar raspunsul negativ la aceste cereri le-a fost inaintat cu adresa nr. 110/4.04.2002.
Impotriva acestui raspuns au formulat contestatie inregistrata sub nr. 1283/22.04.2002, iar dupa 3 ani de asteptare au revenit cu notificarile nr. 173 si 174 din 7.11.2005 formulate in temeiul Legii 10/2001.
Analizand legalitatea hotararii apelate in raport cu criticile reclamantelor, se constata ca apelul este nefundat pentru urmatoarele considerente:
 Conceptia legiuitorului in adoptarea Legii nr. 10/2001 a fost aceea de a institui o procedura prealabila prin care persoana indreptatita sa se adreseze direct unitatii detinatoare, urmand ca decizia sa dispozitia emisa de aceasta sa fie supusa controlului judecatoresc; faza judiciara a acestor proceduri incepe in situatia in care persoana indreptatita este nemultumita de actul prin care se finalizeaza faza administrativa.
Declansarea fazei administrative este marcata de formularea unei notificari adresata unitatii detinatoare, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legii nr. 10/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 279/4.04.2005, conform art. 21 alin. (1) (devenit art. 22 alin. (1) dupa republicarea Legii 10/2001).
Termenul de 6 luni a fost prelungit succesiv prin OUG nr. 109/2001 si OUG 145/2001 cu cate 3 luni, astfel incat data finala pentru depunerea notificarilor a fost 14 februarie 2002.
Conform dispozitiilor art, 21 alin.(5) din Legea 10/2001 (art. 22 alin. 5 dupa republicare), "Nerespectarea termenului de 6 luni ( 1 an - dupa prelungire) prevazut pentru trimiterea notificarii, atrage pierderea dreptului de a solicita in justitie masuri reparatorii in natura sau prin echivalent".
Termenul de 6 luni, prelungit - 1 an, constituie un termen de decadere.
Recunoasterea sine die a posibilitatii persoanei indreptatite de a declansa procedura de recuperare a imobilelor preluate abuziv de catre stat ar fi fost de natura sa genereze un climat de insecuritate juridica in domeniul proprietatii imobiliare, admisibil pe termen scurt, in considerarea finalitatii reparatorii urmarite, dar intolerabil intr-un stat de drept, o perioada indelungata sau nelimitata.
Curtea Constitutionala investita cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a acestor dispozitii legale a retinut ca instituirea unui termen de decadere, nu este de natura a impiedica liberul acces la justitie, acesta presupunand accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste actul de justitie.
S-a considerat ca legiuitorul are competenta exclusiva de a stabili regulile de desfasurare a  procesului in fata instantelor judecatoresti, solutie ce rezulta din dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin.(3), potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". Exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat intr-un anumit cadru, prestabilit de legiuitor cu respectarea anumitor exigente, intre care si stabilirea unor termene dupa a caror expirare, valorificarea respectivului drept nu mai este posibila (Decizia nr. 21/27.01.2004 si Decizia nr. 755/31.10.2006 pronuntate de Curtea Constitutionala).
In cauza, se retine ca termenul in interiorul caruia trebuia formulata notificarea stabilit initial la 6 luni si prelungit de doua ori cu cate 3 luni, s-a implinit la data de 14 februarie 2002, iar reclamantii nu au adresat unitatii detinatoare o notificare in interiorul acestui termen.
Cele doua notificari invocate de apelantii reclamanti - notificarea nr. 173/7.11.2005 si notificarea nr. 174/7.11.2005 au fost formulate peste termenul de 1 an reglementat de art. 22 alin.(1) din Legea 10/2001 republicata, prelungit prin OUG nr. 109/2001 si OUG 145/2001.
Prima instanta a retinut judicios ca, dupa intrarea in vigoare a Legii 247/2005 nu a intervenit o noua prelungire a termenului de formulare a notificarii, art. 22 din Legea 10/2001 republicata, reia continutul art. 21 alin. (1) din Legea 10/2001, cu precizarea ca termenul de 6 luni a fost prelungit prin actele normative mai sus invocate, cu cate 3 luni.
De altfel, acolo unde legiuitorul a dorit sa prelungeasca termenul de depunere a cererilor de restituire, a prevazut in mod expres acest lucru, in acest sens fiind prevederile art. 33 alin.(1) din Legea 247/2005 de modificare si completare a Legii 1/2000 prin care s-a stabilit un nou termen pentru depunerea cererilor de reconstituire a dreptului de proprietate, termen ce a fost prelungit expres prin OUG nr. 127/2005, pana la 30.11.2005.
Este real faptul ca prevederile Legii nr. 10/2001 au un caracter de complinire in raport cu alte acte normative de reparatiune adoptate anterior anului 2001, inclusiv in raport cu Legea 18/1991 si Legea nr. 1/2000 si in cazul in care acestea din urma contin alte masuri, prevederile legii se aplica cu prioritate in raport cu respectivele masuri, conform art. 1 lit. f din HG nr. 250/2007.
Altfel spus, in masura in care prejudiciile cauzate fostilor proprietari prin masurile abuzive de preluare a proprietatilor lor in perioada 1945-1989 nu au fost reparate in baza acestor legi, persoana indreptatita  va putea sa solicite repararea in natura sau prin echivalent a prejudiciului suferit, conform Legii 10/2001, dar numai urmand procedura si termenele reglementate de aceasta lege.
In cauza se retine ca reclamantele au facut demersuri pentru redobandirea dreptului lor de proprietate asupra terenului in suprafata de 6400 mp situat in localitatea Nicolae Balcescu conform Legii 18/1991, cererile inregistrate sub nr. 19/s din 26.06.1996 si nr. 110/14.01.1998 fiind adresate Comisiei Locale Nicolae Balcescu de aplicare a Legii 18/1991 si solutionate prin respingerea lor, conform adresei nr. 110/4.04.2002 ( fila 9 dosar 1191/118/2006 al Tribunalului Constanta).
Aceste cereri nu pot fi insa asimilate procedurii administrative reglementata de Legea 10/2001 apelantele reclamante confirmand faptul ca dupa aparitia Legii 10/2001 nu au adresa nici o notificare unitatii detinatoare, pana in anul 2005.
Fata de aceasta situatie, in mod judicios prima instanta a respins contestatiile formulate de reclamante, retinand ca dupa implinirea termenului legal de 1 an reglementat de art. 22 alin. 5 din Legea 10/2001 astfel cum a fost prelungit succesiv, persoanele indreptatite pierd dreptul de a solicita in justitie masuri reparatorii in natura sau prin echivalent.
Pentru considerente expuse, in baza art, 296 C.proc.civ. respinge apelul reclamantelor ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Prejudicii; daune; Primari; primarii; Restituiri

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014