Modalitatea de calcul prevazuta la art. 3 lit.z din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 cu modificarile si completarile ulterioare este aplicabila tuturor termenelor prevazute de actul normativ care reglementeaza achizitiile publice.
(Decizie nr. 957/R din data de 22.10.2010 pronuntata de Curtea de Apel Brasov)Modalitatea de calcul prevazuta la art. 3 lit.z din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 cu modificarile si completarile ulterioare este aplicabila tuturor termenelor prevazute de actul normativ care reglementeaza achizitiile publice.
Prin Decizia nr. 4841/445C10/5694/16.09.2010 pronuntata de Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor s-a respins ca tardiva contestatia formulata de SC E.S.SRL in contradictoriu cu P.M.Bv .
Pentru a pronunta aceasta solutie s-a retinut ca :
P.M.Bv , in calitate de autoritate contractanta , a organizat procedura de cerere de oferte privind atribuirea contractului de achizitie publica avand ca obiect „ Reabilitare termica a blocurilor de locuinte din municipiul Brasov – 9 loturi, 12 blocuri „, Cod CPV 45321000-3. In acest sens , a elaborat documentatia de atribuire aferenta si a publicat in SEAP invitatia de participare nr. 265170/03.09.2010 , criteriu de atribuire stabilit fiind” pretul cel scazut”.
SC E.S.SRL a contestat documentatia de atribuire publicata in SEAP la data de 03.09.2010, atasat invitatiei de participare nr. 265170, contestatia fiind transmisa Consiliului, prin posta , in data de 09.09.2010, asa cum reiese din confirmarea de primire postala nr. AR09905795288 emisa de Oficiul Postal Bucuresti.
In solutionare, Consiliul a retinut ca autoritatea contractanta a transmis, ulterior publicarii documentatiei de atribuire, mai multe clarificari la cuprinsul acesteia, insa niciuna dintre acestea nu fac referire la aspectele criticate in cuprinsul contestatiei, astfel ca data luarii la cunostinta a cerintelor considerate nelegale este data publicarii documentatiei de atribuire in SEAP.
S-au avut in vedere dispozitiile art. 271 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, „ sub sanctiunea respingerii contestatiei ca tardiva, aceasta se inainteaza atat Consiliului, cat si autoritatii contractante, nu mai tarziu de expirarea termenelor prevazute la art. 256/2” si prevederile art. 256/2 alin. (1) lit. b si alin. (2) „persoana vatamata poate sesiza instanta judecatoreasca competenta in vederea anularii actului si/sau recunoasterii dreptului pretins ori a interesului legitim , in termen de 5 zile incepand cu ziua urmatoare a luarii la cunostinta , (…) despre un act al autoritati contractante considerat nelegal , in cazul in care valoarea contractului care urmeaza sa fie atribuit, estimata conform prevederilor art. 23 si ale cap. II sectiunea a-2 –a, este egala sau mai mica decat pragurile valorice prevazute la art. 55 alin. (2)”, respectiv „ in cazul in care cererea prevazuta la alin. (1) priveste continutul documentatiei de atribuire, publicata in SEAP (…) data luarii la cunostinta este data publicarii documentatiei de atribuire”.
Valoarea estimata, fara TVA, a contractului de achizitie publica de lucrari care face obiectul contestatiei, este, potrivit invitatiei de participare nr. 265170 din data de 03.09.2010 publicat in SEAP, de 3,983,702 lei, prin urmare mai mica decat valoarea prevazuta la art. 55 alin. (2) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
In solutionare Consiliul a retinut ca dispozitiile OUG nr. 34/2006 au fost modificate si completate de legiuitor prin OUG nr. 76/2010 , act normativ care a intrat in vigoare la data de 02.07.2010 deci aplicabile spetei. In consecinta s-a respins ca tardiva contestatia formulata de SC E.S.SRL
Impotriva acestei decizii a formulat plangere contestatoarea SC SC E.S.SRL criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie. In dezvoltarea motivelor plangerii se arata, in esenta, ca exceptia este neintemeiata deoarece modalitatea de calcul a termenului este stabilita de art. 101 alin 1 Cod procedura civila , iar dispozitiile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 nu contin prevederi derogatorii de la aceasta regula generala. Se apreciaza ca ultima zi a termenului este cea de-a saptea zi calendaristica deoarece prima si ultima zi nu se iau in calcul. Considera ca nu exista o dispozitie expresa cu privire la ziua cand se sfarseste termenul.
Autoritatea contractanta M.Brasov prin Primar a depus la dosar intampinare solicitand respingerea plangerii. Se citeaza din prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 astfel cum a fost modificata in 2010.
Analizand actele si lucrarile dosarelor, decizia atacata raportat la criticile formulate Curtea constata ca plangerea e nefondata.
Primaria Municipiului Brasov , in calitate de autoritate contractanta , a organizat procedura de cerere de oferte privind atribuirea contractului de achizitie publica avand ca obiect „ Reabilitare termica a blocurilor de locuinte din municipiul Brasov – 9 loturi, 12 blocuri „, Cod CPV 45321000-3. In acest sens , a elaborat documentatia de atribuire aferenta si a publicat in SEAP invitatia de participare nr. 265170/03.09.2010 , criteriu de atribuire stabilit fiind” pretul cel scazut”.
SC SC E.S.SRL a contestat documentatia de atribuire publicata in SEAP la data de 03.09.2010, atasat invitatiei de participare nr. 265170, contestatia fiind transmisa Consiliului, prin posta , in data de 09.09.2010, asa cum reiese din confirmarea de primire postala nr. AR09905795288 emisa de Oficiul Postal Bucuresti.
Valoarea estimata, fara TVA, a contractului de achizitie publica de lucrari este de 3,983,702 lei Deci valoarea fiind mai mica decat valoarea prevazuta la art. 55 alin. (2) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare sunt aplicabile dispozitiile art. 256/2 alin. (1) lit. b si alin. (2) in sensul ca „persoana vatamata poate sesiza instanta judecatoreasca competenta in vederea anularii actului si/sau recunoasterii dreptului pretins ori a interesului legitim , in termen de 5 zile incepand cu ziua urmatoare a luarii la cunostinta...” Data luarii la cunostinta este data publicarii documentatiei de atribuire in SEAP in cazul in care contestatia priveste continutul documentatiei de atribuire, cum este in cazul de fata.
Plangerea vizeaza strict modul de calcul al termenului, nu se critica situatia de fapt retinuta de Consiliu ( data publicarii in SEAP, data trimiterii contestatiei sau valoarea contractului).
Curtea apreciaza ca modalitatea de calcul prevazuta la art.3 lit.z din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 cu modificarile si completarile ulterioare este aplicabila tuturor termenelor prevazute de actul normativ care reglementeaza achizitiile publice.
Conform art.3 lit.z din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006: „zile sunt zilele calendaristice, in afara cazului in care se prevede expres ca sunt zile lucratoare. Termenul exprimat in zile incepe sa curga de la inceputul primei ore a primei zile a termenului si se incheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a termenului; ziua in cursul careia a avut loc un eveniment sau s-a realizat un act al autoritatii contractante nu este luata in calculul termenului. Daca ultima zi a unui termen exprimat altfel decat in ore este o zi de sarbatoare legala, o duminica sau o sambata, termenul se incheie la expirarea ultimei ore a urmatoarei zile lucratoare.” Aceasta modalitate de calcul, reglementata de dispozitia citata, reprezinta regula speciala raportat la regula generala de drept comun reprezentata de prevederile art.101-104 Cod procedura civila.
In sensul acestei interpretari sunt si dispozitiile articolului 297 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 care dispune ca sunt aplicabile dispozitiile dreptului comun numai in masura in care ordonanta de urgenta nu prevede altfel. In cazul modului de calcul al termenelor, art.3 lit.z din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 prevede un „altfel” de mod de calcul fata de dreptul comun.
Fata de acest mod de calcul, data depunerii contestatiei raportat la data luarii la cunostinta si valoarea contractului, obiect al procedurii de achizitie publica Decizia nr. 4841/445C10/5694/16.09.2010 pronuntata de Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor este corecta si legala.
Petenta a solicitat si suspendarea procedurii de achizitie publica. Aceasta cerere a ramas fara obiect prin solutionarea pe fond a plangerii.
Pentru aceste motive Curtea in baza art. 285 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 a respins plangerea formulata.
S-a avut in vedere si prevederile art. 274 alin 1 si 3 Cod procedura civila .
Intimata autoritate contractanta a solicitat suma de 6200 lei cheltuieli de judecata, reprezentand onorariu avocatial. Curtea a apreciat ca raportat la obiectul pricini ( plangere impotriva unei decizii prin care s-a respins pe exceptia tardivitatii contestatia), un singur termen de judecata acordat pentru solutionarea caii de atac si munca indeplinita de avocat in instanta aceasta suma este nepotrivit de mare. Considerand ca suma de 1200 lei este un cuantum rezonabil si acopera cheltuielile efectuate cu litigiul avand ca obiect plangerea de fata.
Decizia nr. 957/R/22.10.2010 Dosar nr. 773/64/2010
??
??
??
??
3
Prin Decizia nr. 4841/445C10/5694/16.09.2010 pronuntata de Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor s-a respins ca tardiva contestatia formulata de SC E.S.SRL in contradictoriu cu P.M.Bv .
Pentru a pronunta aceasta solutie s-a retinut ca :
P.M.Bv , in calitate de autoritate contractanta , a organizat procedura de cerere de oferte privind atribuirea contractului de achizitie publica avand ca obiect „ Reabilitare termica a blocurilor de locuinte din municipiul Brasov – 9 loturi, 12 blocuri „, Cod CPV 45321000-3. In acest sens , a elaborat documentatia de atribuire aferenta si a publicat in SEAP invitatia de participare nr. 265170/03.09.2010 , criteriu de atribuire stabilit fiind” pretul cel scazut”.
SC E.S.SRL a contestat documentatia de atribuire publicata in SEAP la data de 03.09.2010, atasat invitatiei de participare nr. 265170, contestatia fiind transmisa Consiliului, prin posta , in data de 09.09.2010, asa cum reiese din confirmarea de primire postala nr. AR09905795288 emisa de Oficiul Postal Bucuresti.
In solutionare, Consiliul a retinut ca autoritatea contractanta a transmis, ulterior publicarii documentatiei de atribuire, mai multe clarificari la cuprinsul acesteia, insa niciuna dintre acestea nu fac referire la aspectele criticate in cuprinsul contestatiei, astfel ca data luarii la cunostinta a cerintelor considerate nelegale este data publicarii documentatiei de atribuire in SEAP.
S-au avut in vedere dispozitiile art. 271 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, „ sub sanctiunea respingerii contestatiei ca tardiva, aceasta se inainteaza atat Consiliului, cat si autoritatii contractante, nu mai tarziu de expirarea termenelor prevazute la art. 256/2” si prevederile art. 256/2 alin. (1) lit. b si alin. (2) „persoana vatamata poate sesiza instanta judecatoreasca competenta in vederea anularii actului si/sau recunoasterii dreptului pretins ori a interesului legitim , in termen de 5 zile incepand cu ziua urmatoare a luarii la cunostinta , (…) despre un act al autoritati contractante considerat nelegal , in cazul in care valoarea contractului care urmeaza sa fie atribuit, estimata conform prevederilor art. 23 si ale cap. II sectiunea a-2 –a, este egala sau mai mica decat pragurile valorice prevazute la art. 55 alin. (2)”, respectiv „ in cazul in care cererea prevazuta la alin. (1) priveste continutul documentatiei de atribuire, publicata in SEAP (…) data luarii la cunostinta este data publicarii documentatiei de atribuire”.
Valoarea estimata, fara TVA, a contractului de achizitie publica de lucrari care face obiectul contestatiei, este, potrivit invitatiei de participare nr. 265170 din data de 03.09.2010 publicat in SEAP, de 3,983,702 lei, prin urmare mai mica decat valoarea prevazuta la art. 55 alin. (2) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
In solutionare Consiliul a retinut ca dispozitiile OUG nr. 34/2006 au fost modificate si completate de legiuitor prin OUG nr. 76/2010 , act normativ care a intrat in vigoare la data de 02.07.2010 deci aplicabile spetei. In consecinta s-a respins ca tardiva contestatia formulata de SC E.S.SRL
Impotriva acestei decizii a formulat plangere contestatoarea SC SC E.S.SRL criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie. In dezvoltarea motivelor plangerii se arata, in esenta, ca exceptia este neintemeiata deoarece modalitatea de calcul a termenului este stabilita de art. 101 alin 1 Cod procedura civila , iar dispozitiile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 nu contin prevederi derogatorii de la aceasta regula generala. Se apreciaza ca ultima zi a termenului este cea de-a saptea zi calendaristica deoarece prima si ultima zi nu se iau in calcul. Considera ca nu exista o dispozitie expresa cu privire la ziua cand se sfarseste termenul.
Autoritatea contractanta M.Brasov prin Primar a depus la dosar intampinare solicitand respingerea plangerii. Se citeaza din prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 astfel cum a fost modificata in 2010.
Analizand actele si lucrarile dosarelor, decizia atacata raportat la criticile formulate Curtea constata ca plangerea e nefondata.
Primaria Municipiului Brasov , in calitate de autoritate contractanta , a organizat procedura de cerere de oferte privind atribuirea contractului de achizitie publica avand ca obiect „ Reabilitare termica a blocurilor de locuinte din municipiul Brasov – 9 loturi, 12 blocuri „, Cod CPV 45321000-3. In acest sens , a elaborat documentatia de atribuire aferenta si a publicat in SEAP invitatia de participare nr. 265170/03.09.2010 , criteriu de atribuire stabilit fiind” pretul cel scazut”.
SC SC E.S.SRL a contestat documentatia de atribuire publicata in SEAP la data de 03.09.2010, atasat invitatiei de participare nr. 265170, contestatia fiind transmisa Consiliului, prin posta , in data de 09.09.2010, asa cum reiese din confirmarea de primire postala nr. AR09905795288 emisa de Oficiul Postal Bucuresti.
Valoarea estimata, fara TVA, a contractului de achizitie publica de lucrari este de 3,983,702 lei Deci valoarea fiind mai mica decat valoarea prevazuta la art. 55 alin. (2) din OUG nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare sunt aplicabile dispozitiile art. 256/2 alin. (1) lit. b si alin. (2) in sensul ca „persoana vatamata poate sesiza instanta judecatoreasca competenta in vederea anularii actului si/sau recunoasterii dreptului pretins ori a interesului legitim , in termen de 5 zile incepand cu ziua urmatoare a luarii la cunostinta...” Data luarii la cunostinta este data publicarii documentatiei de atribuire in SEAP in cazul in care contestatia priveste continutul documentatiei de atribuire, cum este in cazul de fata.
Plangerea vizeaza strict modul de calcul al termenului, nu se critica situatia de fapt retinuta de Consiliu ( data publicarii in SEAP, data trimiterii contestatiei sau valoarea contractului).
Curtea apreciaza ca modalitatea de calcul prevazuta la art.3 lit.z din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 cu modificarile si completarile ulterioare este aplicabila tuturor termenelor prevazute de actul normativ care reglementeaza achizitiile publice.
Conform art.3 lit.z din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006: „zile sunt zilele calendaristice, in afara cazului in care se prevede expres ca sunt zile lucratoare. Termenul exprimat in zile incepe sa curga de la inceputul primei ore a primei zile a termenului si se incheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a termenului; ziua in cursul careia a avut loc un eveniment sau s-a realizat un act al autoritatii contractante nu este luata in calculul termenului. Daca ultima zi a unui termen exprimat altfel decat in ore este o zi de sarbatoare legala, o duminica sau o sambata, termenul se incheie la expirarea ultimei ore a urmatoarei zile lucratoare.” Aceasta modalitate de calcul, reglementata de dispozitia citata, reprezinta regula speciala raportat la regula generala de drept comun reprezentata de prevederile art.101-104 Cod procedura civila.
In sensul acestei interpretari sunt si dispozitiile articolului 297 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 care dispune ca sunt aplicabile dispozitiile dreptului comun numai in masura in care ordonanta de urgenta nu prevede altfel. In cazul modului de calcul al termenelor, art.3 lit.z din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 prevede un „altfel” de mod de calcul fata de dreptul comun.
Fata de acest mod de calcul, data depunerii contestatiei raportat la data luarii la cunostinta si valoarea contractului, obiect al procedurii de achizitie publica Decizia nr. 4841/445C10/5694/16.09.2010 pronuntata de Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor este corecta si legala.
Petenta a solicitat si suspendarea procedurii de achizitie publica. Aceasta cerere a ramas fara obiect prin solutionarea pe fond a plangerii.
Pentru aceste motive Curtea in baza art. 285 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 a respins plangerea formulata.
S-a avut in vedere si prevederile art. 274 alin 1 si 3 Cod procedura civila .
Intimata autoritate contractanta a solicitat suma de 6200 lei cheltuieli de judecata, reprezentand onorariu avocatial. Curtea a apreciat ca raportat la obiectul pricini ( plangere impotriva unei decizii prin care s-a respins pe exceptia tardivitatii contestatia), un singur termen de judecata acordat pentru solutionarea caii de atac si munca indeplinita de avocat in instanta aceasta suma este nepotrivit de mare. Considerand ca suma de 1200 lei este un cuantum rezonabil si acopera cheltuielile efectuate cu litigiul avand ca obiect plangerea de fata.
Decizia nr. 957/R/22.10.2010 Dosar nr. 773/64/2010
??
??
??
??
3
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contestatie in anulare
Contestatie in anulare - Sentinta civila nr. 324 din data de 28.03.2011contestatie in anulare.inculpat neaudiat in calea de atac - Decizie nr. 35 din data de 10.12.2008
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016
Cerere de restituire formulata in temeiul art. II (1) din Legea nr. 368/2013. Distinctie intre unitate detinatoare si unitate investita cu solutionarea notificarii. Stabilirea valorii imobilelor pentru care se solicita compensarea. - Decizie nr. 647/Ap din data de 03.05.2016
Pierderea calitatii de asociat urmare a executarii silite a partilor sociale. Nulitatea absoluta a hotararilor AGA adoptate dupa transmiterea partilor sociale catre o terta persoana. - Decizie nr. 433/R din data de 25.10.2016
Interpretarea art. 155 din Legea nr. 31/1990. Reprezentarea in instanta a societatii pentru recuperarea prejudiciului cauzat. Excludere din societate. - Hotarare nr. 882/Ap din data de 21.06.2016
Autoritate de lucru judecat in materie civila invocata in raport de sentinta penala. Nulitate absoluta pentru frauda la lege. - Decizie nr. 1873/Ap din data de 13.12.2016
Inadmisibiliatatea recursului pentru ipoteza retinuta de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Decizia nr. 19/2016 RIL. Exceptarea de la calea de atac a recursului art. 483 alin. 2 Noul Cod de procedura civila. - Decizie nr. 455/R din data de 08.11.2016