Culpa concurenta a partii civile cu cea a inculpatului in producerea accidentului. Reducerea cuantumului despagubirilor civile acordate partilor civile raportat la culpa inculpatului de 50% in producerea accidentului.
(Decizie nr. 126/MP/ din data de 21.12.2011 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)Faptul ca inculpatul a avut o culpa de 50% in producerea accidentului rutier nu impune reducerea pedepsei de 2 ani inchisoare, avand in vedere ca pedeapsa aplicata constituie minimul special al pedepsei ce putea fi aplicata, iar circumstantele personale ale inculpatului nu sunt deosebite pentru a fi in masura sa se retina in cauza vreo circumstanta atenuanta prev. de art.74 cod penal (a caror retinere are un caracter facultativ) avand in vedere urmarea produsa (decesul unei persoane) si modalitatea concreta de savarsire a faptei.
Scopul pedepsei prev. de art. 52 Cod penal poate fi atins si fara executarea efectiva a pedepsei, avand in vedere cuantumul pedepsei aplicate, ca inculpatul este infractor primar, ca fapta a fost savarsita din culpa (inculpatul avand o culpa de 50% in producerea accidentului rutier) si ca in perioada de aprox. 3 ani si 5 luni de la data producerii prezentei fapte inculpatul nu a mai savarsit alte fapte penale, fiind indeplinite astfel cerintele art.81 cod penal.
Raspunderea civila delictuala a inculpatului este atrasa de gradul sau de culpa in producerea prejudiciilor materiale si morale a partilor civile constituite in cauza, deci se impune reducerea cuantumului despagubirilor civile acordate partilor civile de catre instanta de fond la jumatate, raportat la culpa inculpatului de 50% in producerea accidentului.
Art. 52 Cod penal
Art. 81 Cod penal
Art. 19 pct. 2 lit. a Cod penal
Prin sentinta penala nr.1902 din data de 27 septembrie 2011, pronuntata de Judecatoria Medgidia in dosarul penal nr.4245/256/2009, s-a hotarat:
"In baza prev. art. 178 alin. 1 si 2 Cod penal:
Condamna pe inculpatul N.R.D, nascut la data de 11.11.1977 in Bucuresti, ocupatia: inginer in cadrul SC C.P.M. SRL, fara antecedente penale, la pedeapsa cu 2 ani inchisoare.
In baza prev. art. 71 Cod penal:
Interzice condamnatului, pe durata executarii pedepsei, exercitarea drepturilor prevazute de art. 64 lit. a teza a II-a si b Penal.
In baza art. 81 alin. 2 Cp:
Suspenda conditionat executarea pedepsei aplicate pe perioada termenului de incercare de 4 ani.
In baza prev. art. 71 alin 5 Cp:
Pe durata suspendarii conditionate a executarii pedepsei inchisorii se suspenda si executarea pedepsei accesorii
In baza art. 359 Cpp cu referire la art. 83 Cp:
Atrage atentia condamnatului asupra cazurilor de revocare a suspendarii executarii conditionate a pedepsei.
In temeiul prev. art. art. 14 alin. 3 C. proc. pen. si art. 998 C. civ.:
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.I.V.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 10.000 lei cu titlu de daune materiale.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.I.V.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.I.V. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.G.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.G. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.N.C.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.N.C. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.D.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.D. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.A.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.A. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.D.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.D. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Respinge ca nefondata cererea partii vatamate G.A. de obligare a inculpatului la plata catre acesta a sumei de 5709 lei despagubiri materiale."
Pentru a se pronunta astfel, instanta de fond a retinut urmatoarele:
Cercetarile in cauza au fost determinate de producerea in Com. Saligny, loc. Faclia, jud. Constanta, pe DN 22C-E81 a unui accident auto soldat cu victime.
Ajunse la fata locului, organele de politie au facut cercetari prin care la km 10+600 m a fost identificat autoturismul marca BMW, condus de partea vatamata G.A., si autoturismul marca Opel Astra, condus de inculpat, ambele prezentand avarii.
La fata locului a fost identificata si victima S.M.P.
Fiind testati cu aparatul etilotest, s-a constatat ca niciunul dintre soferii implicati in accident, deci inclusiv inculpatul nu consumaresera bauturi alcoolice. Ca urmare a probelor administrate in cauza s-a retinut urmatorul mod de comitere a accidentului:
La data de 22.06.2008, in jurul orelor 07,40, inculpatul conducea autoturismul marca Opel Astra dinspre Cernavoda spre Medgidia, in autoturism fiind si matorii Z.M.R., I.G.I. si I.C., martori, care prin declaratiile lor - au sustinut pozitia inculpatului. In premomentul producerii accidentului, in loc. Faclia din com. Saligny, jud. Constanta se aflau ambele masini, deci inclusiv masina marca BMW condusa de numitul G.A. in care se mai afla sotia acestuia, numita G.A.
La momentul cand inculpatul s-a angajat in depasire, autoturismul marca BMW, condus de partea vatamata G.A., era deja in depasire, iesit total pe sensul opus de mers, aspect vazut de inculpat care in declaratia sa in fata instantei arata ca �mi s-a parut ca masina neagra era deja pe sensul opus de mers, ca si cand depasise ceva si nu mi s-a parut ca vrea sa reintre in spatele meu".
Cu toate acestea, inculpatul s-a angajat la randul sau in depasire deoarece masina vazuta era la departare si a crezut ca are suficient timp sa depaseasca masina din fata sa. Urmare acestei decizii, inculpatul a intrat cu parte din masina sa pe contrasens, moment in care s-a produs coliziunea dintre cele autoturisme, partea fata dreapta a autoturismului marca BMW intrand in coliziune cu partea stanga fata a autoturismului marca Opel Astra.
Din lipsa timpului de reactie, partea vatamata G.A. nu a avut timp de franare si a pierdut controlul masinii, care a urmat o traiectorie determinata de impact in sensul ca a parasit carosabilul, a virat stanga, s-a lovit de un sant de colectare a apelor pluviale care a aruncat masina in sus si, in cadere, aceasta a lovit un gard imprejmuitor al Caminului Cultural, dar si victima S.M.L. care se deplasa pe trotuar si care a murit pe loc.
Dupa coliziune, autoturismele au rulat cativa metri pana la oprire.
Decesul victimei a fost determinat exclusiv de lovirea acesteia de catre masina marca BMW.
Cf. certificatului medico legal nr. 378/2/24.06.2008 cauzele decesului au fost zdrobirea toracelui cu rupturi multiple de organe interne.
La data de 23.06.2009, autoturismul condus de inculpat, marca Opel Astra, a fost verificat tehnic la o statie ITP acreditata, rezultand faptul ca acesta corespundea circulatiei pe drumurile publice, din punct de vedere al sistemelor de franare, rulare, avertizare sonora, iluminare-semnalizare si directie.
La fel si autoturismul marca BMW, a rezultat ca este conform din punct de vedere tehnic.
Pentru stabilirea modului de desfasurare a accidentului, in cauza s-a efectuat un raport de expertiza tehnica auto, cu experti parte.
In urma cercetarilor efectuate, expertul principal a concluzionat ca:
- viteza de deplasare a auto marca BMW a fost de 55-58,9 km/h,
- viteza de deplasare a auto marca Opel Astra a fost de 50-52 km/h,
- viteza de evitare a accidentului pentru auto marca BMW trebuia sa fie de 25-26 km/h,
- nu au fost respectate regulile privind depasirea de catre soferul autoturismului marca Opel Astra, care era obligat sa se asigure corespunzator inainte de efectuarea manevrei de depasire,
- cauza producerii accidentului a constituit-o neasigurarea de catre conducatorul autoturismului Opel Astra la efectuarea manevrei de depasire in timp ce autoturismul marca BMW efectua deja o astfel de manevra,
- conducatorul autoturismului marca BMW nu a avut posibilitatea de evitare a impactului, acesta fiind deja in efectuarea depasirii,
La aceste concluzii, au fost intocmite opinii separate ale expertilor parte.
Astfel, expertul numit de inculpat a concluzionat ca soferul G.A. putea evita impactul daca acesta ar fi respectat normele legale referitoare la circulatie rutiera in interiorul localitatii si la efectuarea depasirilor si daca acesta nu se angaja intr-o asemenea manevra fara a se asigura corespunzator.
In concret, acesta a concluzionat ca inculpatul circula practic cu o viteza mai mare decat cea admisa in localitate. Conducatorul autoturismului marca BMW, fiind in depasire, trebuia sa aibe in mod evident o viteza mai mare decat cea a inculpatului. Fata de vitezele stabilite de expertul principal, expertul parte arata ca pentru a depasi autoturismul Opel Astra care circula cu o viteza medie de 51 km/h, autoturismul marca BMW, care circula cu o viteza medie de 57 km/h, avea nevoie de un spatiu liber de manevra de 546 m, ceea ce in conditiile unui carosabil cu o singura banda de mers nu este plauzibil, deoarece era dificil de asigurat, deoarece DN22C este un drum intens circulat.
Se avanseaza ideea de catre acest expert parte ca viteza de deplasare a autoturismului marca BMW era mult mai mare, aspect care s-ar deduce si din faptul ca, dupa impact, masina nu a oprit in spatiul celor 30-40 m necesari de oprire la viteza constata de expertul principal, ci la cca. 60 m.
Ca urmare a discrepantei dintre vitezele celor doua autoturisme, este imposibil ca masina Opel Astra, venind in impact cu o parte a caroseriei cu o rezistenta mecanica redusa, nu putea contribui prin aceasta la cresterea vitezei de deplasare a autoturismului marca BMW, la schimbarea directiei de mers a acestuia spre stanga si cu atat mai mult nu putea face ca mecanismul de directie si mecanismul de franare ale autoturismului marca BMW sa nu mai raspunda comenzilor conducatorului sau auto. Astfel, concluzioneaza ca traiectoria urmata de autoturismul marca BMW este una a unei masini scapate de sub control, in conditiile deplasarii acesteia cu o viteza excesiva.
Cu privire la momentul accidentului, expertul sustine ca in momentul in care autoturismul marca BMW a ajuns la nivelul autoturismului marca Opel Astra, acesta din urma era deja intrat pe sensul opus de circulatie, deci era deja inscris in depasirea autovehiculului neidentificat care circula in fata sa.
Avand in vedere si concluziile expertului parte, inculpatul a formulat obiectiuni la expertiza efectuata in cauza, obiectiuni incuviintate de instanta.
In raspunsul sau la obiectiunile formulate de inculpat, expertul principal arata ca erorile de calcul ale vitezelor sunt in limitele recomandate, iar vitezele de deplasare nu au relevanta directa asupra cauzelor de producere a accidentului.
In premomentul impactului, autoturismul marca BMW se afla in zona campului de vizibilitate din oglinda retrovizoare exterioara. Deoarece oglinda exterioara a unui autovehicul, in functie de datele constructive ale acestuia, creeaza un camp de vizibilitate mort, exista posibilitatea ca la initierea manevrei de depasire de catre conducatorul autoturismului Opel, autoturismul marca BMW sa se fi aflat in interiorul acestui unghi mort, astfel ca inculpatul nu ar fi putut observa autoturismul marca BMW.
In final, fara explicatii care sa contrazica concluzia contrara din raportul de expertiza efectuata la urmarirea penala, expertul concluzioneaza ca evitarea producerii accidentului putea fi facuta de ambii conducatori auto care trebuiau sa se conformeze dispozitiilor legale.
Concluziile de mai sus cu privire la dinamica accidentului au avut in vedere urmele de la locul faptei care rezulta din procesul verbal de cercetare si schita locului accidentului, dar si din declaratiile martorilor audiati.
Din declaratiile martorilor audiati, singurul care la urmarirea penala a relevat modul in care s-ar fi produs impactul dintre cele doua vehicule este sotul supravietuitor al victimei care a afirmat ca a vazut personal acest lucru. Ulterior, in fata instantei, acesta a retractat aceasta afirmatie, aratand ca nu a vazut efectiv impactul dintre cele doua masini.
Audiat de catre instanta, inculpatul descrie fapta in asa fel incat de vina in producerea accidentului pare a fi autoturismul marca BMW, care ar fi circulat cu o viteza foarte mare.
Declaratia acestuia este contradictorie, deoarece la un moment dat sustine ca a vazut o masina neagra care parea ca vroia sa-l depaseasca si era imposibil sa nu-si dea seama ca inculpatul se afla deja in depasire, intrucat era in unghi de depasire si avea semnalizarea pornita, pentru ca pe parcurs sa sustina ca i s-a parut ca masina neagra era deja pe sensul opus de mers, ca si cand depasise ceva si nu i s-a parut ca vrea sa reintre in spatele meu, ca era la departare si a crezut ca are suficient timp sa depaseasca masina din fata sa.
Urmare declaratiilor martorilor, instanta retine ca exista evidenta contradictie intre declaratiile inculpatului si ale partii vatamate G.A. cu privire la dinamica accidentului. Astfel, inculpatul sustine ca a procedat corect si preventiv la efectuarea manevrei de depasire, iar partea vatamata ca nu deoarece acesta se afla deja in depasire la momentul cand inculpatul a intrat in depasire la randul sau.
Deoarece martorii oculari - pasageri in masinile partilor - sustin pozitiile partilor lor, instanta va avea in vedere doar probele neutre administrate in cauza in acest sens. Pentru ca nu exista martori oculari la ceea ce s-a petrecut in premomentul si momentul impactului, instanta va avea in vedere probele tehnice efectuate in cauza si declaratiile partilor.
Astfel, desi contradictorie, declaratia inculpatului releva ca acesta a vazut masina neagra (n.n. autoturismul marca BMW) din spatele sau care i s-a parut ca era deja pe sensul opus de mers, ca si cand depasise ceva si nu mi s-a parut ca vrea sa reintre in spatele meu.
Coroborata cu declaratia partii vatamate G.A. si concluzia expertului principal din expertiza efectuata la urmarirea penala, din aceasta afirmatie rezulta ca auto marca BMW se afla deja pe sensul opus de mers la momentul cand inculpatul a intentionat depasirea. Pentru faptul ca din nicio declaratie luata in cauza nu rezulta ca numitul G.A. a circulat vreun moment in spatele masinii Opel, pe acelasi sens de mers cu acesta si pentru faptul ca manevrele in trafic se fac in timp scurt, instanta retine ca autoturismul marca BMW nu a circulat niciun moment in spatele masinii conduse de inculpat, pe acelasi sens de mers, astfel ca aceasta se afla in depasire pe sensul opus de mers la momentul cand inculpatul a initiat manevra de depasire.
Indiferent de faptul ca acesta a semnalizat sau nu intentia sa de depasire, este evident ca acesta nu trebuia sa initieze manevra prin viraj stanga pentru a intra efectiv pe contrasens daca in spatele sau se afla d�j� o masina in depasire.
In acest context, apare ca fiind nerelevanta nici viteza cu care circula auto marca BMW. Aceasta deoarece, indiferent de viteza, acesta nu ar fi facut exclusiv din cauza vitezei manevra stanga de a iesi de pe contrasens si nu ar fi ajuns sa o accidenteze pe victima ducand la decesul acesteia.
Excluzand din lantul cauzal contributia inculpatului la savarsirea faptei, rezulta cu certitudine ca aceasta nu s-ar fi produs indiferent de conduita in trafic a partii vatamate G.A. Din considerentele de mai sus si pentru faptul ca concluzia expertului principal cu privire la culpa cumulata a soferilor in raspunsul sau la obiectiuni nu este motivata, instanta va retine culpa exclusiva a inculpatului la savarsirea accidentului de fata.
Incadrarea juridica:
Urmare celor de mai sus, instanta retine ca fapta inculpatului care la data de 22.06.2008, in timp ce conducea pe DN 22C-E 81 dinspre Cernavoda spre Medgidia, in dreptul Caminului Cultural din satul Faclia, com. Saligny, jud. Constanta, a initial o manevra de depasire in urma careia a avut loc un impact cu auto marca BMW care circula pe relatia Cernavoda-Medgidia si se afla in depasire si a determinat accidentarea mortala a pietonului S.M.P. care se deplasa pe trotuar, intruneste elementele constitutive ale infractiunii de ucidere din culpa, prev. de art. 178 alin. 1 si 2 Cp Uciderea din culpa a unei persoane se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani. Uciderea din culpa ca urmare a nerespectarii dispozitiilor legale ori a masurilor de prevedere pentru exercitiul unei profesii sau meserii, ori pentru efectuarea unei anume activitati, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Elementul material a infractiunii consta in savarsirea unei activitati care are ca rezultat moartea unei persoane, indiferent daca aceasta se realizeaza direct sau indirect, cu conditia ca atingerea sa fie producatoare de deces victimei si sa fie urmarea imediata a actiunii de lovire.
Premisa acestei infractiunii este aceea ca fapta a fost savarsita ca urmare a faptului ca inculpatul nu a respectat normele de circulatie pe drumurile publice, respectiv nu s-a asigurat corespunzator la efectuarea manevrei de depasire.
Fata de prevederile art. 63, 64 Cod procedura penala, in procesul penal poate constitui mijloc de proba orice element de fapt care serveste la constatarea existentei sau inexistentei unei infractiuni, ori identificarea persoanei care a savarsit-o.
Potrivit dispozitiilor art. 69 Cod procedura penala, este de principiu ca declaratiile inculpatului facute in cursul procesului servesc la aflarea adevarului in masura in care se coroboreaza cu fapte si imprejurari ce rezulta din ansamblul probelor administrate in cauza.
Infractiunile privitoare la viata unei persoane, de regula, se probeaza prin declaratiile partilor coroborate cu actele medico-legale eliberate de catre serviciile sanitare de specialitate si unele probe indirecte, cum ar fi martorii care percep activitatea infractionala direct sau la scurt timp dupa consumarea acesteia.
Urmare celor aratate mai sus cu privire la situatia de fapt, instanta apreciaza ca accidentul a avut la baza comportamentul inadecvat al inculpatului care datorita neatentiei, nu a luat masurile legale care se impuneau la efectuarea manevrei de depasire.
In cauza elementul material al faptei consta dintr-o activitate contrara normelor legale, in cauza, privind circulatia pe drumurile publice prin neasigurarea inculpatului la efectuarea manevrei de depasire.
Prin Rechizitoriu s-a retinut ca sotul supravietuitor al victimei se constituie parte civila cu suma de 100.000 lei, reprezentand cheltuieli de inmormantare si daune morale.
In cursul judecatii, la termenul din data de 11.02.2010, acesta si-a precizat pretentiile, aratand ca solicita 1.000 lei cheltuieli de inmormantare si 99.000 lei daune morale. Pretentiile sale sunt majorate la data de 16.04.2010 la 100.000 lei daune morale si 50.000 lei daune materiale.
La termenul din data de 25.03.2010, partea vatamata G.A. s-a constituit parte civila pentru suma de 5709 lei cu titlu de daune materiale, respectiv cheltuieli cu reparare a autovehiculului avariat prin accident.
In cursul judecatii, la data de 16.04.2010, partile vatamate S.I.V., S.G., S.N.C., S.D., S.A., S.D. s-au constituit parti civile fiecare pentru suma de 100.000 lei reprezentand daune morale si 50.000 lei daune materiale.
Impotriva acestei hotarari au declarat recurs inculpatul N.RD., partile civile S.V., S.I.V., A.(fosta S.)G., S.N.C., G.A. si asiguratorul S.C. G.A. S.A. Bucuresti.
In dezvoltarea motivelor de recurs ale inculpatului N.R.D. s-a solicitat admiterea recursului, casarea in parte a sentintei pronuntata de Judecatoria Medgidia si sa se stabileasca o culpa de cel mult 50% in sarcina inculpatului, considerand ca Judecatoria Medgidia nu a instrumentat suficient cauza dedusa judecatii; in acest sens s-a aratat ca din probatoriul administrat in cauza rezulta ca manevra inculpatului nu a fost de natura sa determine intrarea in sant a autoturismului BMW, principala cauza a fost viteza care se coroboreaza cu manevra gresita de depasire; s-a mai aratat ca pedeapsa de 2 ani inchisoare aplicata de catre instanta de fond ar trebui sa fie redusa la jumatate, iar in ceea ce priveste latura civila a cauzei s-a solicitat reducerea la jumatate a cuantumului acestora.
In dezvoltarea motivelor de recurs ale recurentilor parti civile S.V., G.A., S.I.V., s-au solicitat urmatoarele:
- obligarea inculpatului in solidar cu asiguratorul la plata daunelor materiale catre partea civila G.A., mentionand ca dovada prejudiciului se regaseste la dosarul de fond, respectiv contravaloarea materialelor si manoperei reparatiei autoturismului, avariat in urma accidentului rutier;
- obligarea inculpatului in solidar cu asiguratorul la plata daunelor materiale in cuantum de 50.000 lei catre partea civila S.V., solicitandu-se a se avea in vedere ca instanta de fond a retinut spre analiza inclusiv declaratia martorei audiata pe latura civila, cu toate acestea a apreciat eronat asupra acordarii acestor daune materiale; s-a mai precizat ca partea civila a facut cheltuieli insemnate, in conditiile in care s-au efectuat toate activitatile de pomenire traditionale.
In ceea ce priveste celelalte parti civile, s-a precizat ca nu intelege sa formuleze motive de recurs.
Curtea constata ca recursul formulat de catre asiguratorul S.C. G.A. S.A. Bucuresti nu a fost motivat.
Partile civile au depus la dosar mai multe hotarari judecatoresti cu titlu de practica judiciara.
La termenul din data 06.12.2011, inculpatul N.R.D. a precizat personal ca nu doreste sa dea declaratie in fata instantei de recurs, uzand de dreptul la tacere prev. de art.70 alin.2 cod procedura penala.
Fata de sustinerile partilor civile si a avocatului acestora de la termenul din data de 06.12.2011, Curtea va constata ca doar partile civile G.A si S.V. au inteles sa formuleze recurs in cauza, iar restul partilor civile nu si-au insusit recursurile formulate in numele lor de catre aparatori.
Examinand sentinta recurata in raport de motivele de recurs si de actele si lucrarile dosarului, Curtea constata ca recursurile formulate in cauza de catre partile civile G.A. si S.V. nu sunt fondate si doar recursurile formulate de catre inculpatul N.R.D. si asiguratorul S.C. G.A. S.A. Bucuresti sunt fondate sub aspectul cuantumului despagubirilor civile acordate partilor civile, pentru urmatoarele:
Prima instanta a retinut in mod corect vinovatia inculpatului N.R.D. sub forma culpei cu prevedere prev. de art. 19 pct. 2 lit. a Cod penal.
Din ansamblul mijloacelor de proba administrate in cauza, Curtea constata insa ca producerea accidentului de circulatie nu s-a produs din culpa exclusiva a inculpatului ci a existat o culpa concurenta a acestuia cu cea a celuilalt conducator auto implicat in coliziune, respectiv cu partea civila G.A.
In acest sens, Curtea retine ca nu exista martori oculari obiectivi care sa fi asistat la momentul producerii accidentului de circulatie, martorii existenti in cele doua autoturisme implicate in accidentul de circulatie fiind martori subiectivi si relatand aceleasi aspecte pe care le-au relatat soferii celor doua autoturisme, respectiv inculpatul N.R.D, si partea civila G.A.
In aceste conditii, Curtea are in vedere mijloacele de proba stiintifice efectuate in cauza, respectiv rapoartele de expertiza tehnica auto efectuate in cauza.
Astfel, Curtea retine ca initial expertul tehnic auto O.D.P. a efectuat expertiza tehnica din data de 22.12.2008 din cursul urmaririi penale, prin care a concluzionat la acel moment urmatoarele:
In urma cercetarilor efectuate, expertul principal O.D.P. a concluzionat ca:
- viteza de deplasare a autoturismului marca BMW a fost de 55-58,9 km/h,
- viteza de deplasare a autoturismului marca Opel Astra a fost de 50-52 km/h,
- viteza de evitare a accidentului pentru autoturismul marca BMW trebuia sa fie de 25-26 km/h,
- nu au fost respectate regulile privind depasirea de catre soferul autoturismului marca Opel Astra care era obligat sa se asigure corespunzator inainte de efectuarea manevrei de depasire,
- cauza producerii accidentului a constituit-o neasigurarea de catre conducatorul autoturismului Opel Astra la efectuarea manevrei de depasire in timp ce autoturismul marca BMW efectua deja o astfel de manevra,
- conducatorul autoturismului marca BMW nu a avut posibilitatea de evitare a impactului, acesta fiind deja in efectuarea depasirii,
- locul impactului dintre cele doua autovehicule se afla in timp ce autoturismul marca BMW se afla paralel cu axa centrala a carosabilului, cu rotile din dreapta la 1,5 m de axul central, iar autoturismul marca Opel Astra intrase pe sensul opus si avea o traiectorie inclinata in stanga fata de axa centrala la circa 22-25 grade.
Curtea mai retine insa ca in cursul judecatii in fata instantei de fond, acelasi expert tehnic auto O.D.P. a intocmit raportul de expertiza tehnica auto, cu expert parte propus de inculpat prin care a concluzionat ca avand in vedere prevederile legale prev. de art.118 si art.119 din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002 "se constata ca evitarea producerii accidentului putea fi facuta de catre ambii conducatori auto, care trebuiau sa se conformeze prevederilor legale".
Curtea, apreciaza ca aceste ultime concluzii ale aceluiasi expert tehnic auto O.D.P. sunt formulate avand in vedere ansamblul mijloacelor de proba care au fost administrate si in cursul cercetarii judecatoresti, deci pe baza unui probatoriu mai amplu decat cel efectuat in cursul urmarii penale pana in momentul cand a efectuat raportul de expertiza.
In acelasi sens, Curtea constata ca aceste ultime concluzii ale expertului principal O.D.P. se coroboreaza si cu, concluziile expertului parte tehnic auto propus de inculpat, care a precizat ca si soferul G.A. putea evita impactul daca acesta ar fi respectat normele legale referitoare la circulatie rutiera in interiorul localitatii si la efectuarea depasirilor si daca acesta nu se angaja intr-o asemenea manevra fara a se asigura corespunzator.
In concret acesta a concluzionat ca inculpatul circula practic cu o viteza mai mare decat cea admisa in localitate. Conducatorul autoturismului marca BMW fiind in depasire, trebuia sa aiba in mod evident o viteza mai mare decat cea a inculpatului. Fata de vitezele stabilite de expertul principal, expertul parte arata ca pentru a depasi autoturismul Opel Astra care circula cu o viteza medie de 51 km/h, autoturismul marca BMW care circula cu o viteza medie de 57 km/h avea nevoie de un spatiu liber de manevra de 546 m, ceea ce in conditiile unui carosabil cu o singura banda de mers nu este plauzibil deoarece era dificil de asigurat deoarece DN22C este un drum intens circulat. Se avanseaza ideea de catre acest expert parte ca viteza de deplasare a auto marca BMW era mult mai mare, aspect care s-ar deduce si din faptul ca, dupa impact, masina nu a oprit in spatiul celor 30-40 m necesari de oprire la viteza constata de expertul principal, ci la cca. 60 m.
Ca urmare a discrepantei dintre vitezele celor doua autoturisme, este imposibil ca masina Opel Astra, venind in impact cu o parte a caroseriei cu o rezistenta mecanica redusa nu putea contribui prin aceasta la cresterea vitezei de deplasare a autoturismului marca BMW, la schimbarea directiei de mers a acestuia spre stanga si cu atat mai mult nu putea face ca mecanismul de directie si mecanismul de franare ale autoturismului marca BMW sa nu mai raspunda comenzilor conducatorului sau auto. Astfel, se concluzioneaza ca traiectoria urmata de autoturismul marca BMW este una a unei masini scapata de sub control in conditiile deplasarii acesteia cu o viteza excesiva.
Cu privire la momentul accidentului, expertul sustine ca "in momentul in care autoturismul marca BMW a ajuns la nivelul autoturismului marca Opel Astra, acesta din urma era deja intrat pe sensul opus de circulatie, deci era deja inscris in depasirea autovehiculului neidentificat care circula in fata sa".
Coroborand concluziile expertului principal O.D.P. (din raportul de expertiza efectuat in cursul judecatii) si ale expertului parte, Curtea constata ca evitarea producerii accidentului de circulatie se putea face atat de catre inculpatul N.R.D. cat si de catre partea civila G.A. daca nu ar fi incalcat obligatiile impuse prin Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002.
Curtea retine ca potrivit art.118 din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002:
"Conducatorul de vehicul care efectueaza depasirea este obligat:
a. sa se asigure ca acela care il urmeaza sau il preceda nu a semnalizat intentia inceperii unei manevre similare si ca poate depasi fara a pune in pericol sau fara a stanjeni circulatia din sens opus;
b. sa semnalizeze intentia de efectuare a depasirii;
c. sa pastreze in timpul depasirii o distanta laterala suficienta fata de vehiculul depasit."
De asemenea, potrivit art.119 din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002:
"Conducatorul de vehicul care urmeaza sa fie depasit este obligat:
a. sa nu mareasca viteza de deplasare;
b. sa circule cat mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile sau a benzii pe care se deplaseaza."
Fata de aspectele expuse mai sus, Curtea apreciaza ca inculpatul N.R.D. nu a respectat dispozitiile prev. de art.118 lit.a (in intentia sa de a depasi autovehiculul aflat in fata) si art.119 lit.b din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002 iar partea civila G.A. nu a respectat prev. art.118 lit.a si art.118 lit.c (in intentia sa de a depasi autoturismul condus de inculpatul N.R.D).
Fata de ansamblul considerentelor expuse, Curtea constata ca accidentul de circulatie din data de 22.06.2008 din sat Faclia, comuna Saligny, judetul Constanta, in urma caruia a decedat pietonul S.M.P., s-a produs din culpa concurenta in procent de cate 50% a ambilor conducatori auto, respectiv a inculpatului N.R.D, si a partii civile G.A.
Curtea constata ca prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Judecatoria Medgidia, intocmit in cauza la data de 19.08.2009, a fost trimis in judecata doar inculpatul N.R.D.
Faptul ca, astfel cum s-a aratat mai sus, Curtea a constatat ca la savarsirea faptei de ucidere din culpa a pietonul S.M.P. exista si culpa concurenta a partii civile G.A. ar aduce in discutie in cauza aplicabilitatea prev. art.337 cod procedura penala privind extinderea procesului penal cu privire la alte persoane.
Curtea constata ca in acest caz extinderea procesului penal nu se poate face din oficiu, ci doar daca procurorul "cere extinderea procesului penal cu privire la acea persoana", ceea ce in prezenta cauza nu s-a intamplat.
Prin urmare, Curtea este obligata sa se pronunte doar cu privire la fapta care a facut obiectul sesizarii prin rechizitoriu, deci doar cu privire la fapta retinuta in sarcina inculpatului N.R.D., cu mentiunea ca din probatoriul administrat in cauza a reiesit o culpa de 50% a acestuia la producerea accidentului de circulatie din data de 22.06.2008.
In consecinta, in drept, fapta inculpatului N.R.D. care la data de 22.06.2008, in timp ce conducea pe DN 22C-E 81 dinspre Cernavoda spre Medgidia, in dreptul Caminului Cultural din satul Faclia, com. Saligny, jud. Constanta, a initial o manevra de depasire in urma careia a avut loc un impact cu autoturismul marca BMW (condus de catre partea civila G.A.) care circula pe relatia Cernavoda-Medgidia si se afla in depasire, (inculpatul avand un procent de culpa de 50% in producerea coliziunii intre cele doua autoturisme), in urma acestuia cauzandu-se accidentarea mortala a pietonului S.M.P. care se deplasa pe trotuar, intruneste elementele constitutive ale infractiunii de ucidere din culpa, prev. de art. 178 alin. 1 si 2 Cp.
Sub aspectul laturii subiective, Curtea constata ca inculpatul N.R.D. a actionat sub forma culpei cu prevedere prev. de art. 19 pct. 2 lit. a Cod penal, care consta in prevederea posibilitatii producerii urmarilor periculoase ale actiunii (inactiunii) sale, pe care nu le accepta socotind fara temei ca nu se vor produce, bazandu-se pe existenta unor imprejurari pe care nu le-a apreciat corect.
Fiind intrunite toate conditiile cerute de dispozitiile art. 345 alin. 2 Cod procedura penala, in mod corect aceasta a dispus condamnarea inculpatului N.R.D. pentru fapta retinuta in sarcina sa.
In cadrul operatiunii de individualizare judiciara a pedepsei ce urma a fi aplicate, instanta a avut in vedere criteriile generale prev. de art. 72 Cod penal si a stabilit pentru inculpat o pedeapsa corespunzatoare gradului de pericol social concret a infractiunii si persoanei inculpatului.
Curtea constata ca faptul ca inculpatul N.R.D. a avut o culpa de 50% in producerea accidentului rutier nu impune reducerea pedepsei de 2 ani inchisoare aplicata de catre instanta de fond, avand in vedere ca pedeapsa aplicata constituie minimul special al pedepsei ce putea fi aplicata, iar circumstantele personale ale inculpatului nu sunt deosebite pentru a fi in masura sa se retina in cauza vreo circumstanta atenuanta prev. de art.74 cod penal (a caror retinere are un caracter facultativ) avand in vedere urmarea produsa (decesul unei persoane) si modalitatea concreta de savarsire a faptei.
Modalitatea de executare a fost stabilita corespunzator de prima instanta, scopul pedepsei prev. de art. 52 Cod penal putand fi atins si fara executarea efectiva a pedepsei, avand in vedere cuantumul pedepsei aplicate, ca inculpatul este infractor primar, ca fapta a fost savarsita din culpa (inculpatul avand o culpa de 50% in producerea accidentului rutier) si ca in perioada de aprox. 3 ani si 5 luni de la data producerii prezentei fapte inculpatul nu a mai savarsit alte fapte penale, fiind indeplinite astfel cerintele art.81 cod penal.
Sub aspectul laturii civile a cauzei, Curtea constata ca nu este fondat recursul formulat de catre partea civila G.A., prin care a solicitat acordarea daunelor materiale constand in repararea autoturismului sau avariat, avand in vedere ca nu a fost probat gradul efectiv de avariere a acesteia, chiar daca a fost estimat de catre organul constatator la momentul cercetarii la fata locului, prejudiciul neputand fi deci considerat cert; in acelasi sens, Curtea are in vedere si faptul ca partea civila G.A. a avut o culpa in producerea coliziunii intre cele doua autovehicule, in urma careia ambele autoturisme au fost avariate.
Curtea mai constata ca nu este fondat nici recursul formulat de catre partea civila S.V., care a solicitat acordarea daunelor materiale in cuantum de 50.000 lei; in acest sens, Curtea apreciaza ca instanta de fond a retinut in mod corect din inscrisul de la fila 175 coroborat cu declaratia martorei audiata la fila 333 ca partea civila a fost ajutata de numitul G.A. cu suma de 1500 lei pentru o inmormantare la care au participat cel putin 50-60 de persoane si ca raportat la numarul mare de persoane participante la inmormantare, costurile specifice inmormantarii (sicriu, cruce, slujba etc) si costurile unei pomeni de inmormantare organizate la un restaurant, ale pomenilor ulterioare decesului si inmormantarii suma de 10.000 lei acopera toate aceste costuri, neimpunandu-se astfel majorarea acestei sume.
Avand in vedere insa considerentele expuse mai sus cu privire la procentul de culpa de 50% a inculpatului N.R.D. la producerea accidentului de circulatie din data de 22.06.2008 din sat Faclia, comuna Saligny, judetul Constanta, in urma caruia a decedat pietonul S.M.P., si avand in vedere ca potrivit art. 999 cod civil omul este responsabil nu numai pentru prejudiciul cauzat prin fapta sa, dar si pentru acela cauzat prin neglijenta sau imprudenta sa, Curtea constata ca raspunderea civila delictuala a inculpatului N.R.D. este atrasa de gradul sau de culpa in producerea prejudiciilor materiale si morale a partilor civile constituite in cauza.
In consecinta, Curtea constata ca se impune reducerea cuantumului despagubirilor civile acordate partilor civile de catre instanta de fond la jumatate, raportat la culpa inculpatului de 50% in producerea accidentului.
Curtea mai constata ca sub acelasi aspect este fondat si recursul asiguratorului S.C. G.A. S.A. Bucuresti, chiar daca recursul nu a fost motivat, avand in vedere ca si asiguratorul a fost obligat alaturi de inculpatul N.R.D. la plata despagubirilor civile catre partile civile, iar potrivit art.3856 alin.3 cod procedura penala instanta este obligata "sa examineze intreaga cauza sub toate aspectele", recursul nefiind limitat la motivele de casare prev. de art.3859 cod procedura penala in cazul in care hotararea nu poate fi atacata cu apel iar in prezenta cauza hotararea instantei de fond se putea ataca doar cu recurs, nu si cu apel, potrivit modificarilor aduse codului de procedura penala prin Legea nr.202/2010.
Fata de ansamblul considerentelor expuse, in baza art. 38515 pct.1 lit."b" cod procedura penala, Curtea va respinge ca nefondate recursurile partilor civile G.A. si S.V. impotriva sentintei penale nr.1902 din data de 27 septembrie 2011, pronuntata de Judecatoria Medgidia, in dosarul penal nr.4245/256/2009.
Curtea va lua act ca celelalte parti civile nu-si insusesc recursurile formulate de aparatori.
In baza art.38515 pct.2 lit."d" cod procedura penala, Curtea va admite recursurile formulate de catre inculpatul N.R.D. si asiguratorul S.C. G.A. S.A. Bucuresti impotriva sentintei penale nr.1902 din data de 27 septembrie 2011, pronuntata de Judecatoria Medgidia, in dosarul penal nr.4245/256/2009, va casa hotararea atacata si, rejudecand, va reduce cuantumul despagubirilor civile la jumatate raportat la culpa inculpatului de 50% in producerea accidentului.
Se vor mentine celelalte dispozitii ale sentintei in masura in care nu contravin prezentei.
Conform art.192 alin.2 cod procedura penala, recurentii parti civile G.A. si S.V. vor fi obligati la plata sumei de cate 500 lei cheltuieli judiciare catre stat.
Scopul pedepsei prev. de art. 52 Cod penal poate fi atins si fara executarea efectiva a pedepsei, avand in vedere cuantumul pedepsei aplicate, ca inculpatul este infractor primar, ca fapta a fost savarsita din culpa (inculpatul avand o culpa de 50% in producerea accidentului rutier) si ca in perioada de aprox. 3 ani si 5 luni de la data producerii prezentei fapte inculpatul nu a mai savarsit alte fapte penale, fiind indeplinite astfel cerintele art.81 cod penal.
Raspunderea civila delictuala a inculpatului este atrasa de gradul sau de culpa in producerea prejudiciilor materiale si morale a partilor civile constituite in cauza, deci se impune reducerea cuantumului despagubirilor civile acordate partilor civile de catre instanta de fond la jumatate, raportat la culpa inculpatului de 50% in producerea accidentului.
Art. 52 Cod penal
Art. 81 Cod penal
Art. 19 pct. 2 lit. a Cod penal
Prin sentinta penala nr.1902 din data de 27 septembrie 2011, pronuntata de Judecatoria Medgidia in dosarul penal nr.4245/256/2009, s-a hotarat:
"In baza prev. art. 178 alin. 1 si 2 Cod penal:
Condamna pe inculpatul N.R.D, nascut la data de 11.11.1977 in Bucuresti, ocupatia: inginer in cadrul SC C.P.M. SRL, fara antecedente penale, la pedeapsa cu 2 ani inchisoare.
In baza prev. art. 71 Cod penal:
Interzice condamnatului, pe durata executarii pedepsei, exercitarea drepturilor prevazute de art. 64 lit. a teza a II-a si b Penal.
In baza art. 81 alin. 2 Cp:
Suspenda conditionat executarea pedepsei aplicate pe perioada termenului de incercare de 4 ani.
In baza prev. art. 71 alin 5 Cp:
Pe durata suspendarii conditionate a executarii pedepsei inchisorii se suspenda si executarea pedepsei accesorii
In baza art. 359 Cpp cu referire la art. 83 Cp:
Atrage atentia condamnatului asupra cazurilor de revocare a suspendarii executarii conditionate a pedepsei.
In temeiul prev. art. art. 14 alin. 3 C. proc. pen. si art. 998 C. civ.:
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.I.V.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 10.000 lei cu titlu de daune materiale.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.I.V.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.I.V. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.G.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.G. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.N.C.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.N.C. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.D.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.D. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.A.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.A. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Admite in parte actiunea civila a partii civile S.D.
Obliga pe inculpat, alaturi de SC G.A. SA, in calitate de asigurator de raspundere civila, la plata catre acesta a sumei de 100.000 lei cu titlu de daune morale.
Respinge cererea partii vatamate S.D. de obligare a inculpatului la plata de despagubiri materiale.
Respinge ca nefondata cererea partii vatamate G.A. de obligare a inculpatului la plata catre acesta a sumei de 5709 lei despagubiri materiale."
Pentru a se pronunta astfel, instanta de fond a retinut urmatoarele:
Cercetarile in cauza au fost determinate de producerea in Com. Saligny, loc. Faclia, jud. Constanta, pe DN 22C-E81 a unui accident auto soldat cu victime.
Ajunse la fata locului, organele de politie au facut cercetari prin care la km 10+600 m a fost identificat autoturismul marca BMW, condus de partea vatamata G.A., si autoturismul marca Opel Astra, condus de inculpat, ambele prezentand avarii.
La fata locului a fost identificata si victima S.M.P.
Fiind testati cu aparatul etilotest, s-a constatat ca niciunul dintre soferii implicati in accident, deci inclusiv inculpatul nu consumaresera bauturi alcoolice. Ca urmare a probelor administrate in cauza s-a retinut urmatorul mod de comitere a accidentului:
La data de 22.06.2008, in jurul orelor 07,40, inculpatul conducea autoturismul marca Opel Astra dinspre Cernavoda spre Medgidia, in autoturism fiind si matorii Z.M.R., I.G.I. si I.C., martori, care prin declaratiile lor - au sustinut pozitia inculpatului. In premomentul producerii accidentului, in loc. Faclia din com. Saligny, jud. Constanta se aflau ambele masini, deci inclusiv masina marca BMW condusa de numitul G.A. in care se mai afla sotia acestuia, numita G.A.
La momentul cand inculpatul s-a angajat in depasire, autoturismul marca BMW, condus de partea vatamata G.A., era deja in depasire, iesit total pe sensul opus de mers, aspect vazut de inculpat care in declaratia sa in fata instantei arata ca �mi s-a parut ca masina neagra era deja pe sensul opus de mers, ca si cand depasise ceva si nu mi s-a parut ca vrea sa reintre in spatele meu".
Cu toate acestea, inculpatul s-a angajat la randul sau in depasire deoarece masina vazuta era la departare si a crezut ca are suficient timp sa depaseasca masina din fata sa. Urmare acestei decizii, inculpatul a intrat cu parte din masina sa pe contrasens, moment in care s-a produs coliziunea dintre cele autoturisme, partea fata dreapta a autoturismului marca BMW intrand in coliziune cu partea stanga fata a autoturismului marca Opel Astra.
Din lipsa timpului de reactie, partea vatamata G.A. nu a avut timp de franare si a pierdut controlul masinii, care a urmat o traiectorie determinata de impact in sensul ca a parasit carosabilul, a virat stanga, s-a lovit de un sant de colectare a apelor pluviale care a aruncat masina in sus si, in cadere, aceasta a lovit un gard imprejmuitor al Caminului Cultural, dar si victima S.M.L. care se deplasa pe trotuar si care a murit pe loc.
Dupa coliziune, autoturismele au rulat cativa metri pana la oprire.
Decesul victimei a fost determinat exclusiv de lovirea acesteia de catre masina marca BMW.
Cf. certificatului medico legal nr. 378/2/24.06.2008 cauzele decesului au fost zdrobirea toracelui cu rupturi multiple de organe interne.
La data de 23.06.2009, autoturismul condus de inculpat, marca Opel Astra, a fost verificat tehnic la o statie ITP acreditata, rezultand faptul ca acesta corespundea circulatiei pe drumurile publice, din punct de vedere al sistemelor de franare, rulare, avertizare sonora, iluminare-semnalizare si directie.
La fel si autoturismul marca BMW, a rezultat ca este conform din punct de vedere tehnic.
Pentru stabilirea modului de desfasurare a accidentului, in cauza s-a efectuat un raport de expertiza tehnica auto, cu experti parte.
In urma cercetarilor efectuate, expertul principal a concluzionat ca:
- viteza de deplasare a auto marca BMW a fost de 55-58,9 km/h,
- viteza de deplasare a auto marca Opel Astra a fost de 50-52 km/h,
- viteza de evitare a accidentului pentru auto marca BMW trebuia sa fie de 25-26 km/h,
- nu au fost respectate regulile privind depasirea de catre soferul autoturismului marca Opel Astra, care era obligat sa se asigure corespunzator inainte de efectuarea manevrei de depasire,
- cauza producerii accidentului a constituit-o neasigurarea de catre conducatorul autoturismului Opel Astra la efectuarea manevrei de depasire in timp ce autoturismul marca BMW efectua deja o astfel de manevra,
- conducatorul autoturismului marca BMW nu a avut posibilitatea de evitare a impactului, acesta fiind deja in efectuarea depasirii,
La aceste concluzii, au fost intocmite opinii separate ale expertilor parte.
Astfel, expertul numit de inculpat a concluzionat ca soferul G.A. putea evita impactul daca acesta ar fi respectat normele legale referitoare la circulatie rutiera in interiorul localitatii si la efectuarea depasirilor si daca acesta nu se angaja intr-o asemenea manevra fara a se asigura corespunzator.
In concret, acesta a concluzionat ca inculpatul circula practic cu o viteza mai mare decat cea admisa in localitate. Conducatorul autoturismului marca BMW, fiind in depasire, trebuia sa aibe in mod evident o viteza mai mare decat cea a inculpatului. Fata de vitezele stabilite de expertul principal, expertul parte arata ca pentru a depasi autoturismul Opel Astra care circula cu o viteza medie de 51 km/h, autoturismul marca BMW, care circula cu o viteza medie de 57 km/h, avea nevoie de un spatiu liber de manevra de 546 m, ceea ce in conditiile unui carosabil cu o singura banda de mers nu este plauzibil, deoarece era dificil de asigurat, deoarece DN22C este un drum intens circulat.
Se avanseaza ideea de catre acest expert parte ca viteza de deplasare a autoturismului marca BMW era mult mai mare, aspect care s-ar deduce si din faptul ca, dupa impact, masina nu a oprit in spatiul celor 30-40 m necesari de oprire la viteza constata de expertul principal, ci la cca. 60 m.
Ca urmare a discrepantei dintre vitezele celor doua autoturisme, este imposibil ca masina Opel Astra, venind in impact cu o parte a caroseriei cu o rezistenta mecanica redusa, nu putea contribui prin aceasta la cresterea vitezei de deplasare a autoturismului marca BMW, la schimbarea directiei de mers a acestuia spre stanga si cu atat mai mult nu putea face ca mecanismul de directie si mecanismul de franare ale autoturismului marca BMW sa nu mai raspunda comenzilor conducatorului sau auto. Astfel, concluzioneaza ca traiectoria urmata de autoturismul marca BMW este una a unei masini scapate de sub control, in conditiile deplasarii acesteia cu o viteza excesiva.
Cu privire la momentul accidentului, expertul sustine ca in momentul in care autoturismul marca BMW a ajuns la nivelul autoturismului marca Opel Astra, acesta din urma era deja intrat pe sensul opus de circulatie, deci era deja inscris in depasirea autovehiculului neidentificat care circula in fata sa.
Avand in vedere si concluziile expertului parte, inculpatul a formulat obiectiuni la expertiza efectuata in cauza, obiectiuni incuviintate de instanta.
In raspunsul sau la obiectiunile formulate de inculpat, expertul principal arata ca erorile de calcul ale vitezelor sunt in limitele recomandate, iar vitezele de deplasare nu au relevanta directa asupra cauzelor de producere a accidentului.
In premomentul impactului, autoturismul marca BMW se afla in zona campului de vizibilitate din oglinda retrovizoare exterioara. Deoarece oglinda exterioara a unui autovehicul, in functie de datele constructive ale acestuia, creeaza un camp de vizibilitate mort, exista posibilitatea ca la initierea manevrei de depasire de catre conducatorul autoturismului Opel, autoturismul marca BMW sa se fi aflat in interiorul acestui unghi mort, astfel ca inculpatul nu ar fi putut observa autoturismul marca BMW.
In final, fara explicatii care sa contrazica concluzia contrara din raportul de expertiza efectuata la urmarirea penala, expertul concluzioneaza ca evitarea producerii accidentului putea fi facuta de ambii conducatori auto care trebuiau sa se conformeze dispozitiilor legale.
Concluziile de mai sus cu privire la dinamica accidentului au avut in vedere urmele de la locul faptei care rezulta din procesul verbal de cercetare si schita locului accidentului, dar si din declaratiile martorilor audiati.
Din declaratiile martorilor audiati, singurul care la urmarirea penala a relevat modul in care s-ar fi produs impactul dintre cele doua vehicule este sotul supravietuitor al victimei care a afirmat ca a vazut personal acest lucru. Ulterior, in fata instantei, acesta a retractat aceasta afirmatie, aratand ca nu a vazut efectiv impactul dintre cele doua masini.
Audiat de catre instanta, inculpatul descrie fapta in asa fel incat de vina in producerea accidentului pare a fi autoturismul marca BMW, care ar fi circulat cu o viteza foarte mare.
Declaratia acestuia este contradictorie, deoarece la un moment dat sustine ca a vazut o masina neagra care parea ca vroia sa-l depaseasca si era imposibil sa nu-si dea seama ca inculpatul se afla deja in depasire, intrucat era in unghi de depasire si avea semnalizarea pornita, pentru ca pe parcurs sa sustina ca i s-a parut ca masina neagra era deja pe sensul opus de mers, ca si cand depasise ceva si nu i s-a parut ca vrea sa reintre in spatele meu, ca era la departare si a crezut ca are suficient timp sa depaseasca masina din fata sa.
Urmare declaratiilor martorilor, instanta retine ca exista evidenta contradictie intre declaratiile inculpatului si ale partii vatamate G.A. cu privire la dinamica accidentului. Astfel, inculpatul sustine ca a procedat corect si preventiv la efectuarea manevrei de depasire, iar partea vatamata ca nu deoarece acesta se afla deja in depasire la momentul cand inculpatul a intrat in depasire la randul sau.
Deoarece martorii oculari - pasageri in masinile partilor - sustin pozitiile partilor lor, instanta va avea in vedere doar probele neutre administrate in cauza in acest sens. Pentru ca nu exista martori oculari la ceea ce s-a petrecut in premomentul si momentul impactului, instanta va avea in vedere probele tehnice efectuate in cauza si declaratiile partilor.
Astfel, desi contradictorie, declaratia inculpatului releva ca acesta a vazut masina neagra (n.n. autoturismul marca BMW) din spatele sau care i s-a parut ca era deja pe sensul opus de mers, ca si cand depasise ceva si nu mi s-a parut ca vrea sa reintre in spatele meu.
Coroborata cu declaratia partii vatamate G.A. si concluzia expertului principal din expertiza efectuata la urmarirea penala, din aceasta afirmatie rezulta ca auto marca BMW se afla deja pe sensul opus de mers la momentul cand inculpatul a intentionat depasirea. Pentru faptul ca din nicio declaratie luata in cauza nu rezulta ca numitul G.A. a circulat vreun moment in spatele masinii Opel, pe acelasi sens de mers cu acesta si pentru faptul ca manevrele in trafic se fac in timp scurt, instanta retine ca autoturismul marca BMW nu a circulat niciun moment in spatele masinii conduse de inculpat, pe acelasi sens de mers, astfel ca aceasta se afla in depasire pe sensul opus de mers la momentul cand inculpatul a initiat manevra de depasire.
Indiferent de faptul ca acesta a semnalizat sau nu intentia sa de depasire, este evident ca acesta nu trebuia sa initieze manevra prin viraj stanga pentru a intra efectiv pe contrasens daca in spatele sau se afla d�j� o masina in depasire.
In acest context, apare ca fiind nerelevanta nici viteza cu care circula auto marca BMW. Aceasta deoarece, indiferent de viteza, acesta nu ar fi facut exclusiv din cauza vitezei manevra stanga de a iesi de pe contrasens si nu ar fi ajuns sa o accidenteze pe victima ducand la decesul acesteia.
Excluzand din lantul cauzal contributia inculpatului la savarsirea faptei, rezulta cu certitudine ca aceasta nu s-ar fi produs indiferent de conduita in trafic a partii vatamate G.A. Din considerentele de mai sus si pentru faptul ca concluzia expertului principal cu privire la culpa cumulata a soferilor in raspunsul sau la obiectiuni nu este motivata, instanta va retine culpa exclusiva a inculpatului la savarsirea accidentului de fata.
Incadrarea juridica:
Urmare celor de mai sus, instanta retine ca fapta inculpatului care la data de 22.06.2008, in timp ce conducea pe DN 22C-E 81 dinspre Cernavoda spre Medgidia, in dreptul Caminului Cultural din satul Faclia, com. Saligny, jud. Constanta, a initial o manevra de depasire in urma careia a avut loc un impact cu auto marca BMW care circula pe relatia Cernavoda-Medgidia si se afla in depasire si a determinat accidentarea mortala a pietonului S.M.P. care se deplasa pe trotuar, intruneste elementele constitutive ale infractiunii de ucidere din culpa, prev. de art. 178 alin. 1 si 2 Cp Uciderea din culpa a unei persoane se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani. Uciderea din culpa ca urmare a nerespectarii dispozitiilor legale ori a masurilor de prevedere pentru exercitiul unei profesii sau meserii, ori pentru efectuarea unei anume activitati, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Elementul material a infractiunii consta in savarsirea unei activitati care are ca rezultat moartea unei persoane, indiferent daca aceasta se realizeaza direct sau indirect, cu conditia ca atingerea sa fie producatoare de deces victimei si sa fie urmarea imediata a actiunii de lovire.
Premisa acestei infractiunii este aceea ca fapta a fost savarsita ca urmare a faptului ca inculpatul nu a respectat normele de circulatie pe drumurile publice, respectiv nu s-a asigurat corespunzator la efectuarea manevrei de depasire.
Fata de prevederile art. 63, 64 Cod procedura penala, in procesul penal poate constitui mijloc de proba orice element de fapt care serveste la constatarea existentei sau inexistentei unei infractiuni, ori identificarea persoanei care a savarsit-o.
Potrivit dispozitiilor art. 69 Cod procedura penala, este de principiu ca declaratiile inculpatului facute in cursul procesului servesc la aflarea adevarului in masura in care se coroboreaza cu fapte si imprejurari ce rezulta din ansamblul probelor administrate in cauza.
Infractiunile privitoare la viata unei persoane, de regula, se probeaza prin declaratiile partilor coroborate cu actele medico-legale eliberate de catre serviciile sanitare de specialitate si unele probe indirecte, cum ar fi martorii care percep activitatea infractionala direct sau la scurt timp dupa consumarea acesteia.
Urmare celor aratate mai sus cu privire la situatia de fapt, instanta apreciaza ca accidentul a avut la baza comportamentul inadecvat al inculpatului care datorita neatentiei, nu a luat masurile legale care se impuneau la efectuarea manevrei de depasire.
In cauza elementul material al faptei consta dintr-o activitate contrara normelor legale, in cauza, privind circulatia pe drumurile publice prin neasigurarea inculpatului la efectuarea manevrei de depasire.
Prin Rechizitoriu s-a retinut ca sotul supravietuitor al victimei se constituie parte civila cu suma de 100.000 lei, reprezentand cheltuieli de inmormantare si daune morale.
In cursul judecatii, la termenul din data de 11.02.2010, acesta si-a precizat pretentiile, aratand ca solicita 1.000 lei cheltuieli de inmormantare si 99.000 lei daune morale. Pretentiile sale sunt majorate la data de 16.04.2010 la 100.000 lei daune morale si 50.000 lei daune materiale.
La termenul din data de 25.03.2010, partea vatamata G.A. s-a constituit parte civila pentru suma de 5709 lei cu titlu de daune materiale, respectiv cheltuieli cu reparare a autovehiculului avariat prin accident.
In cursul judecatii, la data de 16.04.2010, partile vatamate S.I.V., S.G., S.N.C., S.D., S.A., S.D. s-au constituit parti civile fiecare pentru suma de 100.000 lei reprezentand daune morale si 50.000 lei daune materiale.
Impotriva acestei hotarari au declarat recurs inculpatul N.RD., partile civile S.V., S.I.V., A.(fosta S.)G., S.N.C., G.A. si asiguratorul S.C. G.A. S.A. Bucuresti.
In dezvoltarea motivelor de recurs ale inculpatului N.R.D. s-a solicitat admiterea recursului, casarea in parte a sentintei pronuntata de Judecatoria Medgidia si sa se stabileasca o culpa de cel mult 50% in sarcina inculpatului, considerand ca Judecatoria Medgidia nu a instrumentat suficient cauza dedusa judecatii; in acest sens s-a aratat ca din probatoriul administrat in cauza rezulta ca manevra inculpatului nu a fost de natura sa determine intrarea in sant a autoturismului BMW, principala cauza a fost viteza care se coroboreaza cu manevra gresita de depasire; s-a mai aratat ca pedeapsa de 2 ani inchisoare aplicata de catre instanta de fond ar trebui sa fie redusa la jumatate, iar in ceea ce priveste latura civila a cauzei s-a solicitat reducerea la jumatate a cuantumului acestora.
In dezvoltarea motivelor de recurs ale recurentilor parti civile S.V., G.A., S.I.V., s-au solicitat urmatoarele:
- obligarea inculpatului in solidar cu asiguratorul la plata daunelor materiale catre partea civila G.A., mentionand ca dovada prejudiciului se regaseste la dosarul de fond, respectiv contravaloarea materialelor si manoperei reparatiei autoturismului, avariat in urma accidentului rutier;
- obligarea inculpatului in solidar cu asiguratorul la plata daunelor materiale in cuantum de 50.000 lei catre partea civila S.V., solicitandu-se a se avea in vedere ca instanta de fond a retinut spre analiza inclusiv declaratia martorei audiata pe latura civila, cu toate acestea a apreciat eronat asupra acordarii acestor daune materiale; s-a mai precizat ca partea civila a facut cheltuieli insemnate, in conditiile in care s-au efectuat toate activitatile de pomenire traditionale.
In ceea ce priveste celelalte parti civile, s-a precizat ca nu intelege sa formuleze motive de recurs.
Curtea constata ca recursul formulat de catre asiguratorul S.C. G.A. S.A. Bucuresti nu a fost motivat.
Partile civile au depus la dosar mai multe hotarari judecatoresti cu titlu de practica judiciara.
La termenul din data 06.12.2011, inculpatul N.R.D. a precizat personal ca nu doreste sa dea declaratie in fata instantei de recurs, uzand de dreptul la tacere prev. de art.70 alin.2 cod procedura penala.
Fata de sustinerile partilor civile si a avocatului acestora de la termenul din data de 06.12.2011, Curtea va constata ca doar partile civile G.A si S.V. au inteles sa formuleze recurs in cauza, iar restul partilor civile nu si-au insusit recursurile formulate in numele lor de catre aparatori.
Examinand sentinta recurata in raport de motivele de recurs si de actele si lucrarile dosarului, Curtea constata ca recursurile formulate in cauza de catre partile civile G.A. si S.V. nu sunt fondate si doar recursurile formulate de catre inculpatul N.R.D. si asiguratorul S.C. G.A. S.A. Bucuresti sunt fondate sub aspectul cuantumului despagubirilor civile acordate partilor civile, pentru urmatoarele:
Prima instanta a retinut in mod corect vinovatia inculpatului N.R.D. sub forma culpei cu prevedere prev. de art. 19 pct. 2 lit. a Cod penal.
Din ansamblul mijloacelor de proba administrate in cauza, Curtea constata insa ca producerea accidentului de circulatie nu s-a produs din culpa exclusiva a inculpatului ci a existat o culpa concurenta a acestuia cu cea a celuilalt conducator auto implicat in coliziune, respectiv cu partea civila G.A.
In acest sens, Curtea retine ca nu exista martori oculari obiectivi care sa fi asistat la momentul producerii accidentului de circulatie, martorii existenti in cele doua autoturisme implicate in accidentul de circulatie fiind martori subiectivi si relatand aceleasi aspecte pe care le-au relatat soferii celor doua autoturisme, respectiv inculpatul N.R.D, si partea civila G.A.
In aceste conditii, Curtea are in vedere mijloacele de proba stiintifice efectuate in cauza, respectiv rapoartele de expertiza tehnica auto efectuate in cauza.
Astfel, Curtea retine ca initial expertul tehnic auto O.D.P. a efectuat expertiza tehnica din data de 22.12.2008 din cursul urmaririi penale, prin care a concluzionat la acel moment urmatoarele:
In urma cercetarilor efectuate, expertul principal O.D.P. a concluzionat ca:
- viteza de deplasare a autoturismului marca BMW a fost de 55-58,9 km/h,
- viteza de deplasare a autoturismului marca Opel Astra a fost de 50-52 km/h,
- viteza de evitare a accidentului pentru autoturismul marca BMW trebuia sa fie de 25-26 km/h,
- nu au fost respectate regulile privind depasirea de catre soferul autoturismului marca Opel Astra care era obligat sa se asigure corespunzator inainte de efectuarea manevrei de depasire,
- cauza producerii accidentului a constituit-o neasigurarea de catre conducatorul autoturismului Opel Astra la efectuarea manevrei de depasire in timp ce autoturismul marca BMW efectua deja o astfel de manevra,
- conducatorul autoturismului marca BMW nu a avut posibilitatea de evitare a impactului, acesta fiind deja in efectuarea depasirii,
- locul impactului dintre cele doua autovehicule se afla in timp ce autoturismul marca BMW se afla paralel cu axa centrala a carosabilului, cu rotile din dreapta la 1,5 m de axul central, iar autoturismul marca Opel Astra intrase pe sensul opus si avea o traiectorie inclinata in stanga fata de axa centrala la circa 22-25 grade.
Curtea mai retine insa ca in cursul judecatii in fata instantei de fond, acelasi expert tehnic auto O.D.P. a intocmit raportul de expertiza tehnica auto, cu expert parte propus de inculpat prin care a concluzionat ca avand in vedere prevederile legale prev. de art.118 si art.119 din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002 "se constata ca evitarea producerii accidentului putea fi facuta de catre ambii conducatori auto, care trebuiau sa se conformeze prevederilor legale".
Curtea, apreciaza ca aceste ultime concluzii ale aceluiasi expert tehnic auto O.D.P. sunt formulate avand in vedere ansamblul mijloacelor de proba care au fost administrate si in cursul cercetarii judecatoresti, deci pe baza unui probatoriu mai amplu decat cel efectuat in cursul urmarii penale pana in momentul cand a efectuat raportul de expertiza.
In acelasi sens, Curtea constata ca aceste ultime concluzii ale expertului principal O.D.P. se coroboreaza si cu, concluziile expertului parte tehnic auto propus de inculpat, care a precizat ca si soferul G.A. putea evita impactul daca acesta ar fi respectat normele legale referitoare la circulatie rutiera in interiorul localitatii si la efectuarea depasirilor si daca acesta nu se angaja intr-o asemenea manevra fara a se asigura corespunzator.
In concret acesta a concluzionat ca inculpatul circula practic cu o viteza mai mare decat cea admisa in localitate. Conducatorul autoturismului marca BMW fiind in depasire, trebuia sa aiba in mod evident o viteza mai mare decat cea a inculpatului. Fata de vitezele stabilite de expertul principal, expertul parte arata ca pentru a depasi autoturismul Opel Astra care circula cu o viteza medie de 51 km/h, autoturismul marca BMW care circula cu o viteza medie de 57 km/h avea nevoie de un spatiu liber de manevra de 546 m, ceea ce in conditiile unui carosabil cu o singura banda de mers nu este plauzibil deoarece era dificil de asigurat deoarece DN22C este un drum intens circulat. Se avanseaza ideea de catre acest expert parte ca viteza de deplasare a auto marca BMW era mult mai mare, aspect care s-ar deduce si din faptul ca, dupa impact, masina nu a oprit in spatiul celor 30-40 m necesari de oprire la viteza constata de expertul principal, ci la cca. 60 m.
Ca urmare a discrepantei dintre vitezele celor doua autoturisme, este imposibil ca masina Opel Astra, venind in impact cu o parte a caroseriei cu o rezistenta mecanica redusa nu putea contribui prin aceasta la cresterea vitezei de deplasare a autoturismului marca BMW, la schimbarea directiei de mers a acestuia spre stanga si cu atat mai mult nu putea face ca mecanismul de directie si mecanismul de franare ale autoturismului marca BMW sa nu mai raspunda comenzilor conducatorului sau auto. Astfel, se concluzioneaza ca traiectoria urmata de autoturismul marca BMW este una a unei masini scapata de sub control in conditiile deplasarii acesteia cu o viteza excesiva.
Cu privire la momentul accidentului, expertul sustine ca "in momentul in care autoturismul marca BMW a ajuns la nivelul autoturismului marca Opel Astra, acesta din urma era deja intrat pe sensul opus de circulatie, deci era deja inscris in depasirea autovehiculului neidentificat care circula in fata sa".
Coroborand concluziile expertului principal O.D.P. (din raportul de expertiza efectuat in cursul judecatii) si ale expertului parte, Curtea constata ca evitarea producerii accidentului de circulatie se putea face atat de catre inculpatul N.R.D. cat si de catre partea civila G.A. daca nu ar fi incalcat obligatiile impuse prin Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002.
Curtea retine ca potrivit art.118 din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002:
"Conducatorul de vehicul care efectueaza depasirea este obligat:
a. sa se asigure ca acela care il urmeaza sau il preceda nu a semnalizat intentia inceperii unei manevre similare si ca poate depasi fara a pune in pericol sau fara a stanjeni circulatia din sens opus;
b. sa semnalizeze intentia de efectuare a depasirii;
c. sa pastreze in timpul depasirii o distanta laterala suficienta fata de vehiculul depasit."
De asemenea, potrivit art.119 din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002:
"Conducatorul de vehicul care urmeaza sa fie depasit este obligat:
a. sa nu mareasca viteza de deplasare;
b. sa circule cat mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile sau a benzii pe care se deplaseaza."
Fata de aspectele expuse mai sus, Curtea apreciaza ca inculpatul N.R.D. nu a respectat dispozitiile prev. de art.118 lit.a (in intentia sa de a depasi autovehiculul aflat in fata) si art.119 lit.b din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr.195/2002 iar partea civila G.A. nu a respectat prev. art.118 lit.a si art.118 lit.c (in intentia sa de a depasi autoturismul condus de inculpatul N.R.D).
Fata de ansamblul considerentelor expuse, Curtea constata ca accidentul de circulatie din data de 22.06.2008 din sat Faclia, comuna Saligny, judetul Constanta, in urma caruia a decedat pietonul S.M.P., s-a produs din culpa concurenta in procent de cate 50% a ambilor conducatori auto, respectiv a inculpatului N.R.D, si a partii civile G.A.
Curtea constata ca prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Judecatoria Medgidia, intocmit in cauza la data de 19.08.2009, a fost trimis in judecata doar inculpatul N.R.D.
Faptul ca, astfel cum s-a aratat mai sus, Curtea a constatat ca la savarsirea faptei de ucidere din culpa a pietonul S.M.P. exista si culpa concurenta a partii civile G.A. ar aduce in discutie in cauza aplicabilitatea prev. art.337 cod procedura penala privind extinderea procesului penal cu privire la alte persoane.
Curtea constata ca in acest caz extinderea procesului penal nu se poate face din oficiu, ci doar daca procurorul "cere extinderea procesului penal cu privire la acea persoana", ceea ce in prezenta cauza nu s-a intamplat.
Prin urmare, Curtea este obligata sa se pronunte doar cu privire la fapta care a facut obiectul sesizarii prin rechizitoriu, deci doar cu privire la fapta retinuta in sarcina inculpatului N.R.D., cu mentiunea ca din probatoriul administrat in cauza a reiesit o culpa de 50% a acestuia la producerea accidentului de circulatie din data de 22.06.2008.
In consecinta, in drept, fapta inculpatului N.R.D. care la data de 22.06.2008, in timp ce conducea pe DN 22C-E 81 dinspre Cernavoda spre Medgidia, in dreptul Caminului Cultural din satul Faclia, com. Saligny, jud. Constanta, a initial o manevra de depasire in urma careia a avut loc un impact cu autoturismul marca BMW (condus de catre partea civila G.A.) care circula pe relatia Cernavoda-Medgidia si se afla in depasire, (inculpatul avand un procent de culpa de 50% in producerea coliziunii intre cele doua autoturisme), in urma acestuia cauzandu-se accidentarea mortala a pietonului S.M.P. care se deplasa pe trotuar, intruneste elementele constitutive ale infractiunii de ucidere din culpa, prev. de art. 178 alin. 1 si 2 Cp.
Sub aspectul laturii subiective, Curtea constata ca inculpatul N.R.D. a actionat sub forma culpei cu prevedere prev. de art. 19 pct. 2 lit. a Cod penal, care consta in prevederea posibilitatii producerii urmarilor periculoase ale actiunii (inactiunii) sale, pe care nu le accepta socotind fara temei ca nu se vor produce, bazandu-se pe existenta unor imprejurari pe care nu le-a apreciat corect.
Fiind intrunite toate conditiile cerute de dispozitiile art. 345 alin. 2 Cod procedura penala, in mod corect aceasta a dispus condamnarea inculpatului N.R.D. pentru fapta retinuta in sarcina sa.
In cadrul operatiunii de individualizare judiciara a pedepsei ce urma a fi aplicate, instanta a avut in vedere criteriile generale prev. de art. 72 Cod penal si a stabilit pentru inculpat o pedeapsa corespunzatoare gradului de pericol social concret a infractiunii si persoanei inculpatului.
Curtea constata ca faptul ca inculpatul N.R.D. a avut o culpa de 50% in producerea accidentului rutier nu impune reducerea pedepsei de 2 ani inchisoare aplicata de catre instanta de fond, avand in vedere ca pedeapsa aplicata constituie minimul special al pedepsei ce putea fi aplicata, iar circumstantele personale ale inculpatului nu sunt deosebite pentru a fi in masura sa se retina in cauza vreo circumstanta atenuanta prev. de art.74 cod penal (a caror retinere are un caracter facultativ) avand in vedere urmarea produsa (decesul unei persoane) si modalitatea concreta de savarsire a faptei.
Modalitatea de executare a fost stabilita corespunzator de prima instanta, scopul pedepsei prev. de art. 52 Cod penal putand fi atins si fara executarea efectiva a pedepsei, avand in vedere cuantumul pedepsei aplicate, ca inculpatul este infractor primar, ca fapta a fost savarsita din culpa (inculpatul avand o culpa de 50% in producerea accidentului rutier) si ca in perioada de aprox. 3 ani si 5 luni de la data producerii prezentei fapte inculpatul nu a mai savarsit alte fapte penale, fiind indeplinite astfel cerintele art.81 cod penal.
Sub aspectul laturii civile a cauzei, Curtea constata ca nu este fondat recursul formulat de catre partea civila G.A., prin care a solicitat acordarea daunelor materiale constand in repararea autoturismului sau avariat, avand in vedere ca nu a fost probat gradul efectiv de avariere a acesteia, chiar daca a fost estimat de catre organul constatator la momentul cercetarii la fata locului, prejudiciul neputand fi deci considerat cert; in acelasi sens, Curtea are in vedere si faptul ca partea civila G.A. a avut o culpa in producerea coliziunii intre cele doua autovehicule, in urma careia ambele autoturisme au fost avariate.
Curtea mai constata ca nu este fondat nici recursul formulat de catre partea civila S.V., care a solicitat acordarea daunelor materiale in cuantum de 50.000 lei; in acest sens, Curtea apreciaza ca instanta de fond a retinut in mod corect din inscrisul de la fila 175 coroborat cu declaratia martorei audiata la fila 333 ca partea civila a fost ajutata de numitul G.A. cu suma de 1500 lei pentru o inmormantare la care au participat cel putin 50-60 de persoane si ca raportat la numarul mare de persoane participante la inmormantare, costurile specifice inmormantarii (sicriu, cruce, slujba etc) si costurile unei pomeni de inmormantare organizate la un restaurant, ale pomenilor ulterioare decesului si inmormantarii suma de 10.000 lei acopera toate aceste costuri, neimpunandu-se astfel majorarea acestei sume.
Avand in vedere insa considerentele expuse mai sus cu privire la procentul de culpa de 50% a inculpatului N.R.D. la producerea accidentului de circulatie din data de 22.06.2008 din sat Faclia, comuna Saligny, judetul Constanta, in urma caruia a decedat pietonul S.M.P., si avand in vedere ca potrivit art. 999 cod civil omul este responsabil nu numai pentru prejudiciul cauzat prin fapta sa, dar si pentru acela cauzat prin neglijenta sau imprudenta sa, Curtea constata ca raspunderea civila delictuala a inculpatului N.R.D. este atrasa de gradul sau de culpa in producerea prejudiciilor materiale si morale a partilor civile constituite in cauza.
In consecinta, Curtea constata ca se impune reducerea cuantumului despagubirilor civile acordate partilor civile de catre instanta de fond la jumatate, raportat la culpa inculpatului de 50% in producerea accidentului.
Curtea mai constata ca sub acelasi aspect este fondat si recursul asiguratorului S.C. G.A. S.A. Bucuresti, chiar daca recursul nu a fost motivat, avand in vedere ca si asiguratorul a fost obligat alaturi de inculpatul N.R.D. la plata despagubirilor civile catre partile civile, iar potrivit art.3856 alin.3 cod procedura penala instanta este obligata "sa examineze intreaga cauza sub toate aspectele", recursul nefiind limitat la motivele de casare prev. de art.3859 cod procedura penala in cazul in care hotararea nu poate fi atacata cu apel iar in prezenta cauza hotararea instantei de fond se putea ataca doar cu recurs, nu si cu apel, potrivit modificarilor aduse codului de procedura penala prin Legea nr.202/2010.
Fata de ansamblul considerentelor expuse, in baza art. 38515 pct.1 lit."b" cod procedura penala, Curtea va respinge ca nefondate recursurile partilor civile G.A. si S.V. impotriva sentintei penale nr.1902 din data de 27 septembrie 2011, pronuntata de Judecatoria Medgidia, in dosarul penal nr.4245/256/2009.
Curtea va lua act ca celelalte parti civile nu-si insusesc recursurile formulate de aparatori.
In baza art.38515 pct.2 lit."d" cod procedura penala, Curtea va admite recursurile formulate de catre inculpatul N.R.D. si asiguratorul S.C. G.A. S.A. Bucuresti impotriva sentintei penale nr.1902 din data de 27 septembrie 2011, pronuntata de Judecatoria Medgidia, in dosarul penal nr.4245/256/2009, va casa hotararea atacata si, rejudecand, va reduce cuantumul despagubirilor civile la jumatate raportat la culpa inculpatului de 50% in producerea accidentului.
Se vor mentine celelalte dispozitii ale sentintei in masura in care nu contravin prezentei.
Conform art.192 alin.2 cod procedura penala, recurentii parti civile G.A. si S.V. vor fi obligati la plata sumei de cate 500 lei cheltuieli judiciare catre stat.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Asigurari auto si alte asigurari; Circulatie rutiera; Despagubiri; penalitati; Infractiuni
Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014