Reorganizare vama
(Sentinta comerciala nr. 526 din data de 27.02.2014 pronuntata de Tribunalul Botosani)Dosar nr. XXX/39/2012* litigiu functionari publici R O M A N I A
CURTEA DE APEL SUCEAVA
SECTIA A II-A CIVILA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL
S E N T I N T A NR.XXX
Sedinta publica de la xx.xx.xxxx
Presedinte
Grefier
Pe rol, solutionarea actiunii in contencios administrativ formulata de reclamantul P. G., in contradictoriu cu paratele Agentia Nationala de Administrare Fiscala Bucuresti si Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti.
Dezbaterile asupra fondului au avut loc in sedinta publica din xx.xx.xxxx, sustinerile partilor fiind consemnate in incheierea de sedinta din acea data, redactata separat, care face parte integranta din prezenta hotarare, si cand, din lipsa de timp pentru deliberare, pronuntarea s-a amanat pentru astazi, xx.xx.xxxx, cand:
TRIBUNALUL
Deliberand asupra actiunii de fata, constata urmatoarele:
I. Prin cererea dresata Curtii de Apel Suceava - sectia a II a civila, de contencios administrativ si fiscal la data de xx.xx.xxxx, reclamantul P. G., in contradictoriu cu paratele Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna :
- anularea Ordinului nr.XXXX/xx.xx.xxxx emis de Presedintele ANAF ;
- constatarea nulitatii examenului organizat in baza pct. 5 din Ordinul nr.XXXX/xx.xx.xxxx;
- anularea Ordinelor nr.XXX/xx.xx.xxxx si nr.XXXX/xx.xx.xxxx emise de ANV si a operatiunilor administrative care au stat la baza emiterii acestora ;
- repunerea in situatia anterioara prin reintegrarea in functia de inspector vamal, grad profesional asistent la Biroul Vamal Stanca Costesti din cadrul DRAOV Iasi;
- obligarea paratelor la plata despagubirilor echivalente drepturilor salariale, actualizate in functie de rata inflatiei incepand cu data de xx.xx.xxxx si pana la data reintegrarii ;
- suspendarea executarii Ordinelor nr.XXX/xx.xx.xxxx si nr.XXXX/xx.xx.xxxx emise de ANV pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei ;
In motivarea actiunii s-a aratat ca prin Ordinul ANV nr.XXXX/xx.xx.xxxx s-a dispus incetarea raporturilor de serviciu incepand cu data de xx.xx.xxxx prin eliberarea reclamantului din functia de inspector vamal, grad profesional asistent la Biroul Vamal Stanca Costesti, deoarece incepand cu data de xx.xx.xxxx a fost in concediu medical, prin Ordinul ANV nr.XXX/xx.xx.xxxx s-a dispus modificarea acestuia in sensul ca raportul de serviciu inceteaza cu data de xx.xx.xxxx.
Ca aceste doua Ordine au avut la baza alte doua Ordine, respectiv Ordinele XXXX, nr. XXXXdin xx.xx.xxxx, emise de ANAF prin care au fost aprobate structurile organizatorice ale aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si directiilor judetene, statele de functii pentru structurile enumerate mai sus si Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea examenului de testare profesionala a functionarilor publici si personalului contractual din cadrul acestor structuri. Aceste din urma Ordine nu au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei si ca atare sunt lipsite de orice efect si forta legala, reclamantul invocand incalcarea art. 10 alin. 2 din Legea 24/2000, art. 116 din Constitutie si art. 58 alin. 1 din HG 1226/2007. Iar inexistenta acestor acte administrative normative derivata din neindeplinirea procedurii de publicare atrage nulitatea tuturor actelor subsecvente. In consecinta, si concursul organizat in temeiul lor este lovit de nulitate, iar actele administrative individuale emise in baza acestor ordine sunt nule absolut, astfel incat atat procedura de vacantare a postului de inspector vamal grad profesional superior cat si procedura de examen, cat si Ordinele ANV nr. XXXX/xx.xx.xxxx si nr.XXX/xx.xx.xxxx de eliberare din functie sunt nelegale.
S-a mai aratat ca potrivit art. 30 alin. 4 din Codul Muncii conditiile de organizare si modul de desfasurare a concursului sau examenului pentru ocuparea functiilor la institutiile si autoritatile publice si la alte unitati bugetare se stabilesc numai prin regulament aprobat prin Hotarare a Guvernului, motiv pentru care ordinul XXXX/2011 este nelegal.
S-a mai aratat ca potrivit HG 611/2008 ocuparea functiilor publice vacante e face prin concurs stabilit de aceste norme, iar art. 71 din acest act normativ stabileste ca sunt nule de drept concursurile pentru ocuparea functiilor publice din cadrul autoritatilor si institutiilor publice organizate cu nerespectarea prezentei hotarari. Reclamantul a considerat ca a fost incalcata in totalitate procedura stabilita prin aceasta Hotarare de guvern in sensul ca nu s-a respectat dispozitiile art. 38, referitoare la asigurarea publicitatii concursului cu cel putin 30 de zile inainte, ale art. 39 referitoare la publicarea anuntului in Monitorul oficial si intr-un ziar de larga circulatie intrucat, in cauza bibliografia a fost afisata cu 3 zile inainte de concurs. S-a invocat si incalcarea dispozitiilor art. 54 si 55 privind interviul(care nu are caracterul unei probe orale prin care se verifica din nou cunoasterea subiectelor din tematica si bibliografia anuntata - acestea fiind verificate prin proba scrisa).
Reclamantul a aratat ca nici o dispozitie din Legea 188/1999 nu prevede ca posturile ocupate de un functionar public investit in mod legal pot fi vacantate si supuse unei proceduri de concurs, art. 55 si 57 referindu-se la faptul ca doar functiile vacante pot fi ocupate prin concurs. Ca reorganizarea unei autoritati sau institutii publice nu se poate realiza prin vacantarea unui post legal ocupat si organizarea unui concurs, ci prin reducerea postului ocupat de functionarul public, potrivit art. 99 alin. 1 lit. b. Prin modul in care s-a procedat s-au incalcat dispozitiile art. 100 din Legea 188/1999.
Reclamantul a mai invocat nulitatea Ordinului XXXX/2011 care a fost emis in perioada cat reclamantul se afla in concediu medical, incalcandu-se dispozitiile art. 36 din legea 188/1999, nulitate care atrage si nulitate Ordinului subsecvent, respectiv Ordinul 220 prin care a fost modificata data incetarii raportului de serviciu.
Reclamantul a motivat si cererea de suspendare, dar instanta nu va mai relua aceasta argumentatie, ea nefacand obiectul cauzei in ciclul procesual al rejudecarii cauzei.
In dovedirea cererii s-au depus la dosar Ordinul XXX/xx.xx.xxxx, raspunsul la procedura prealabila, preavizul din xx.xx.xxxx, concedii medicale.
II. ANAF a formulat intampinare (filele 32-41 ds) prin care a solicitat respingerea ca inadmisibila a capatului de cerere referitor la anularea ordinului ANAF XXXX/2011 pentru faptul ca reclamantul nu a facut dovada indeplinirii procedurii prealabile, iar in ceea ce priveste capatul de cerere referitor la constatarea nulitatii examenului organizat in baza Ordinului de mai sus, s-a solicitat, de asemenea, respingerea actiunii ca inadmisibila intrucat nu are ca obiect un act administrativ in sensul art. 2 lit. c din legea 554/2004, fiind indicata in acest sens Decizia 3546/24.06.2009 data de Inalta Curte de Casatie si Justitie. In ceea ce priveste cererea de anulare a celor doua ordine emise de ANV, s-a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive.
Pe fond, s-a aratat ca Ordinele OPANAF XXXX/2011 si XXXX/2011 sunt acte administrative cu caracter individual intrucat prin acestea s-a aprobat structura organizatorica a Autoritatii Nationale a Vamilor si a structurilor regionale, judetene/ a municipiului Bucuresti, respectiv s-a aprobat statul de functii pentru aparatul central al Autoritatii nationale a vamilor si pentru unitatile subordonate si Regulamentul de organizare si desfasurare a examenului de testare profesionala pentru functionarii publici si personalul contractual. Ca atare, acestea nu trebuiau publicate in Monitorul oficial, potrivit art. 11 alin. 2 lit. b din legea 24/2000.
S-a mai aratat ca nu sunt adevarate sustinerile reclamantului potrivit carora nici o dispozitie din Legea 188/1999 nu prevede ca posturile ocupate de un functionar public investit in mod legal pot fi vacantate si supuse unei proceduri de concurs, aducandu-se ca argumente contrare faptul ca la nivelul Autoritatii Nationale a Vamilor a avut loc un proces de reorganizare declansat prin HG 565/2011 si continuata prin emiterea ordinelor XXXX si XXXX/2011 de catre Presedintele ANAF, ca la nivelul Autoritatii Nationale a Vamilor s-au redus posturile de la 4586 la 3159 posturi, ca in cuprinsul Ordinului XXXX/2011 se prevede ca art. 99 alin. 1 lit. b, alin. 3,4,5 si 6 sunt direct aplicabile, iar aceste dispozitii au fost respectate intru totul, in sensul ca reclamantului i s-a comunicat un preaviz prin care i s-a adus la cunostinta ca postul pe care il ocupa este afectat de reorganizare incepand cu data de xx.xx.xxxx, ca pana la data de 12.07.2011 poate opta pentru o functie publica corespunzatoare, iar in situatia in care pentru aceeasi functie au optat mai multi functionari, se organizeaza concurs. S-a mai invederat ca prin acelasi preaviz s-a adus la cunostinta functionarului ca lista posturilor vacante a fost publica pe site-ul www.customs.ro si afisata la sediul ANV si a structurilor subordonate, conform art. 99 alin. 5 din legea 188/1999, iar in situatia in care nu opteaza pentru nici un post, va fi eliberat fin functie. De asemenea, ca datele si informatiile privitoare la organizarea concursului, inclusiv a bibliografiei au fost afisate atat pe site-ul ANV, cat si pe site-ul ANAF. Prin urmare, a concluzionat parata ca nu ne regasim in nici o situatie prevazuta de art. 100 din Legea 188/1999 pentru ca nu s-au redus posturile ca urmare a modificarilor aduse atributiilor de serviciu, ci prin reducerea numarului de posturi, pentru incadrarea in cheltuielile bugetare.
Parata a motivat si solutia de respingerea a cererii de suspendare, dar instanta nu va mai relua aceasta argumentatie, ea nefacand obiectul cauzei in ciclul procesual al rejudecarii cauzei.
La intampinare nu s-au anexat inscrisuri.
III. Autoritatea Nationala a Vamilor a formulat intampinare (filele 42-54 ds) prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a acestei institutii in privinta capetelor de cerere referitoare la anularea Ordinelor emise de ANAF, iar pe fond a solicitat respingerea cererii ca nefondata.
In motivarea pe fond a intampinarii s-au reluat aceleasi argumente ca cele enuntate de ANAF, dar si urmatoarele argumente: reclamantul face in mod eronat la dispozitiile art. 56 si 57 din legea 188/199 intrucat este vorba de un proces de reorganizare si nu de ocupare a unei functii publice prin una din modalitatile prevazute de lege (promovare, transfer, redistribuire si concurs). Pentru aceleasi considerente nu sunt date nici apararile potrivit carora nu s-au respectat prevederile HG 611/2008.
S-a mai aratat, de asemenea, ca exista adresa 904.605 din 12.09.2011 emisa de Agentia Nationala a Functionarilor Publici prin care s-a avizat procesul de reorganizare si prin care s-a aratat ca modalitatea de organizare si de desfasurare a examenului organizat in cazul reorganizarii institutiei publice in temeiul art. 100 alin. 3 din legea 188/1999 se stabileste de catre fiecare autoritate sau institutie, aceasta nefiind reglementata de HG 611/2008.
Totodata, s-a aratat ca examenul pentru ocuparea functiilor pentru care au optat cel putin doi functionari s-au desfasurat cu respectarea ordinelor ANAF XXXX si XXXX/2011, iar in urma examenului reclamantul a fost declarat respins.
Parata a motivat si solutia de respingerea a cererii de suspendare, dar instanta nu va mai relua aceasta argumentatie, ea nefacand obiectul cauzei in ciclul procesual al rejudecarii cauzei.
La intampinare s-a anexat Ordinul XXXX/2011, Ordinul XXXX/2011 si anexele la acesta, lista persoanelor care vor sustine examenul din xx.xx.xxxx, lista functionarilor declarati admisi/respinsi la examenul din xx.xx.xxxx, lista cuprinzand rezultatele finale, practica instantelor in privinta cererilor de suspendare.
IV. Prin Sentinta XXX/xx.xx.xxxx, s-au respins exceptiile invocate si s-a admis actiunea, in sensul ca a fost anulat Ordinul XXXX/2011 emis de ANAF, s-a anulat concursul organizat de ANAF conform Ordinului de mai sus, s-au anulat Ordinele XXXX/2011 si XXX/xx.xx.xxxx emise de ANV, dispunandu-se reintegrarea reclamantului pe functia anterioara emiterii lor, cu plata drepturilor salariale cuvenite.
Prin Incheierea din xx.xx.xxxx, Curtea de Apel Suceava a respins cererea de suspendare formulata de reclamant.
V. Prin Decizia XXXX/2013 indreptata prin incheierea din xx.xx.xxxx, Curtea de Apel Suceava a solutionat recursul formulat impotriva sentintei de mai sus (si care a fost trimis spre solutionare de ICCJ prin Incheierea XXXX /2013 data in baza dispozitiilor art. XXIII alin. 2 si 4 din legea 2/2013 ) in sensul admiterii acestuia si casarii sentintei primei instante, cu trimiterea dosarului spre competenta solutionare Tribunalului Botosani - Sectia de Contencios Administrativ si fiscal.
A retinut instanta de recurs ca, astfel dupa cum a statuat constant si Inalta Curte de casatie si Justitie in practica sa, Ordinele Presedintelui ANAF nr. XXXX/2011 si respectiv XXXX/2011, ce au stat la baza ordinului nr. XXXX/2011, sunt acte administrative cu caracter individual ce produc efecte numai in raport cu persoanele care au facut parte din cadrul structurii ANV, respectiv ale caror functii au fost supuse reorganizarii prin reducerea numarului de posturi, ca atare el se adreseaza unui numar determinat de subiecte de drept, neputandu-se retine aplicabilitatea erga omnes a acestuia, rolul acestora fiind acela de a organiza in temeiul HG nr. 110/2009, structura concreta a ANV.
Odata stabilit faptul ca cele doua ordine mai sus indicate sunt acte individuale, devin aplicabile, in cauza, dispozitiile art. 11 alin. 2 lit. b din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, potrivit carora: "(2)Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei b)actele normative clasificate, potrivit legii, precum si cele cu caracter individual, emise de autoritatile administrative autonome si de organele administratiei publice centrale de specialitate", precum si dispozitiile art. 55 alin. 3 din Anexa 1 la HG nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii, potrivit carora: "Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ordinele, instructiunile si alte acte cu caracter normativ clasificate potrivit legii, precum si cele cu caracter individual".
Asa fiind, Curtea de Apel Suceava a apreciat ca, in mod gresit, a retinut instanta de fond ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 11 alin. 1 din Legea nr. 24/2000 si art. 5 alin. 4 din HG nr. 110/2009 privind organizarea si functionarea ANV, cerinta publicarii fiind prevazuta de lege in raport de un act administrativ cu caracter normativ, iar nu individual, cum este cazul ordinelor invocate in speta, emise in conditiile art. 5 alin. 3 si art. 7, art. 8 si art. 9 din HG 110/2009.
In aceste conditii, in mod neintemeiat a apreciat instanta de fond ca cele doua ordine, prin nepublicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, nu pot produce afecte juridice, de unde a retinut, in mod gresit caracterul nelegal al intregii proceduri de eliberare din functie a reclamantei, respectiv caracterul nelegal a tuturor actelor emise in aceasta procedura.
Cum instanta de fond a pronuntat solutia fara a intra in cercetarea fondului, Curtea, in baza dispozitiilor art. 312 Cod procedura civila, a trimis cauza spre solutionare Tribunalului Botosani ca instanta de fond.
VI. Ca atare, dosarul s-a inregistrat pe rolul Tribunalului Botosani la data de xx.xx.xxxx, primind prim termen de solutionare pe data de xx.xx.xxxx.
In aceasta etapa procesuala, reclamantul si-a completat cererea de chemare in judecata cu motivul de nelegalitate decurgand din faptul ca intreaga operatiune administrativa de reorganizare aprobata prin Ordinul XXXX/2011 a Presedintelui ANAF este lovita de nulitate intrucat nu s-au respectat prevederile art. 23 alin. 1 lit. e si alin. 2 lit. a din Legea 188/1999 in sensul ca reorganizarea institutiei prin reducerea numarului de posturi se poate face doar pe baza Planului de ocupare a functiilor publice elaborat anula si aprobat prin hotarare de Guvern.
La cererea partilor, avand in vedere reorganizarea Agentiei Nationale de administrare fiscala, instanta a constatat subrogarea ANAF in drepturile si obligatiile procesuale ale paratei Autoritatii Nationale a Vamilor si subrogarea Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Iasi in drepturile si obligatiile procesuale ale Directiei Regionale pentru Accize si Operatiuni vamale Iasi, aceasta din ultima institutie fiind introdusa in cauza pentru opozabilitate (Incheierea din xx.xx.xxxx-fila 18 ds)
De asemenea, instanta a solicitat documentatia care a stat la baza emiterii celor doua Ordine emise de Autoritatea Nationala a Vamilor.
In acest ciclu procesual, Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi care fusese introdusa pe citativ in recurs, ca institutie mandatara a recurentei Autoritatii Nationale a Vamilor a fost mentinuta pe citativ la solicitarea partilor, care au dorit mentinerea ca parata a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Iasi ce a preluat drepturile si obligatiilor procesuale a Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi, .
VII. Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta de rejudecare constata ca sentinta a fost casata pentru ca instanta sa se pronunte asupra fondului, intrucat prin Decizia de recurs nu s-au retinut neregularitati in privinta solutionarii exceptiilor invocate in primul ciclu procesual. De asemenea, prin Decizia de recurs s-a dat dezlegare in privinta motivului de anulare a Ordinului OPANAF XXXX/2011 decurgand din nepublicarea lui in Monitorul oficial, in sensul ca a fost apreciata ca nefondata argumentatia reclamantului, motiv pentru aceasta chestiune nu va mai fi reluata in aceasta faza procesuala pentru ca s-ar aduce atingere autoritatii de lucru judecat a deciziei data in recurs.
Cu privire la fondul cauzei, instanta retine urmatoarea situatie de fapt:
Prin Ordinul nr. XXXX/2011, emis de Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au fost aprobate structurile organizatorice ale aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si directiilor judetene.
Prin Ordinul nr. XXXX/2011 - emis de Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au fost aprobate statele de functii pentru structurile enumerate mai sus (art. 1 si 2) si Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea examenului de testare profesionala a functionarilor publici si personalului contractual din cadrul acestor structuri (art. 5).
La xx.xx.xxxx reclamantul a primit preaviz intrucat incepand cu data de xx.xx.xxxx postul pe care il ocupa este supus reorganizarii. In preaviz a fost anuntat ca trebuie sa-si exprime o optiune pentru un post din lista posturilor vacante publica pe site-ul ANV si la avizierul ANV, a directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale, directiilor judetene si a municipiului Bucuresti. Ca, in situatia in care postul pentru care a optat s-au mai inscris si alte persoane, se va organiza examen, iar datele referitoare la data sustinerii examenului, bibliografie si procedura de organizare si de desfasurare a examenului se va publica pe site-ul ANV si la avizierul indicat mai sus.
Reclamantul a sustinut examenul si a fost declarat respins.
Prin Ordinul Autoritatii Nationale a Vamilor nr. XXXX din xx.xx.xxxx s-a dispus ca incepand cu data de xx.xx.xxxx, reclamantului ii inceteaza raportul de serviciu prin eliberare din functia de inspector vamal, grad profesional asistent la Biroul Vamal Stanca Costesti din cadrul DRAOV Iasi, conform dispozitiilor art. 97 lit. c) si art. 99 alin. (1) lit. b), alin.(3), alin.(5) din Legea nr. 188/1999, privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Intrucat la data la care s-a dispus incetarea raportului de serviciu reclamantul era in concediu medical , prin Ordinul ANV nr.XXX/xx.xx.xxxx s-a dispus modificarea Ordinului nr.XXXX/xx.xx.xxxx in sensul ca raporturile de serviciu inceteaza incepand cu data de xx.xx.xxxx.
Reclamantul a solicitat anularea Ordinului XXXX/2011 emis de ANAF, a concursului organizat in baza acestuia si a celor doua ordine emise de Autoritatea Nationala a Vamilor pentru motivele expuse in cererea de chemare in judecata si cererea precizatoare pe care instanta le va analiza in continuare. La analiza facuta, instanta a avut in vedere punctele de vedere ale tuturor partilor implicate in cauza.
- motivul potrivit caruia Ordinul XXXX/2011 emis de ANAF, precum si Ordinul XXXX/2011, nu sunt publicate in Monitorul oficial si din acest motiv sunt inexistente nu mai trebuie cercetat in acest cadru procesual intrucat prin Decizia XXXX/2013 data de Curtea de Apel Suceava deja s-a inlaturat acest argument ca neintemeiat, existand putere de lucru judecat cu privire la acest aspect.
- nerespectarea, prin ordinul ANAF XXXX/2011, a dispozitiilor art. 30 alin. 4 din Codul Muncii, nu poate fi retinuta intrucat Codul Muncii reprezinta un act normativ cu caracter general in raport de Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, aceasta din urma lege avand un caracter special si aplicandu-i-se reclamantului potrivit principiului "specialul deroga de la general". Astfel, reclamantul a avut calitatea de functionar public, iar statutul sau este guvernat de Legea 188/1999 si doar in situatia in care aceasta lege speciala nu prevede o anumita situatie, se aplica in completare dreptul comun, respectiv Codul muncii, potrivit art. 117 din legea 188/1999.
- Hotararea 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici cuprinde Titlul I - Dispozitii generale privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, Titlul II - Organizarea carierei functionarilor publici care la randul lui cuprinde Capitolul 1- Dispozitii generale privind managementul carierei in functia publica, Capitolul 2- Organizarea concursului de recrutare a functionarilor publici, Capitolul 3- Desfasurarea concursului de recrutare, Capitolul 4 - Suspendarea si amanarea concursului de recrutare, Titlul III - Dezvoltarea carierei functionarilor publici care la randul lui cuprinde Capitolul 1-Numirea functionarilor publici, Capitolul 2- Perioada de stagiu a functionarilor publici debutanti, Capitolul 3- Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici, Capitolul 4 - Promovarea functionarilor publici, Capitolul 5 - Mobilitatea functionarilor publici, Capitolul 6 - Dispozitii tranzitorii si finale.
Vazand aceasta structura a acestui act normativ, instanta constata ca dispozitiile art. 38,39 si 71 din H.G. 611/2008 invocate de reclamant se refera la concursul de recrutare intr-o functie publica si nu la concursul la care a participat reclamantul (care era deja functionar public si in privinta caruia s-a pus problema reorganizarii institutiei din care a facut parte). Deci, aceste dispozitii legale nu sunt aplicabile cauzei de fata si ca atare nu poate decurge nici o nulitate din incalcarea lor. La fel, dispozitiile art. 54-55 din aceasta hotarare de Guvern se refera tot la concursul de recrutare intr-o functie publica.
- neintocmirea de catre Agentia Nationala a Functionarilor publici pentru anul 2011 a Planului de ocupare a functiilor publice din cadrul ANAF- ANV, plan care sa fie aprobat prin hotarare de Guvern, conform art. 23 din Legea 188/1999, motiv pentru care este nelegala intreaga operatiune administrativa de reorganizare aprobata prin Ordinul XXXX/2011 pentru incalcarea art. 22 indice 1 lit. b si 23 alin. 4 si 5 din legea 188/1999.
Instanta nu poate retine acest motiv de nelegalitate. In primul rand el este raportat la Ordinul XXXX/2011 al Presedintelui ANAF prin care s-a stabilit structura organizatorica a Autoritatii nationale a vamilor si a structurilor subordonate, Ordin care nu a fost contestat de reclamant. Intr-adevar, doar Ordinul XXXX/2011 referitor la statele de functii si la Regulamentul de organizare a concursului a fost contestat in prezenta actiune.
Pe de alta parte, instanta constata ca art. 23 alin. 4 din legea 188/1999 se refera la aprobarea prin hotarare a Guvernului a planului de ocupare a numarul maxim al functiilor publice rezervate promovarii functionarilor publici, deci nu are relevanta pentru cauza de fata care nu are ca obiect promovarea reclamantului. La fel, art. 22 indice 1 lit. b se refera la suspendarea organizarii si desfasurarii concursului sau, dupa caz, a examenului de catre ANFP atunci cand autoritatea sau institutia publica nu a transmis Agentiei Nationale a Functionarilor Publici planul de ocupare a functiilor publice, potrivit prevederilor art. 23 alin. (4) si (5), articole de lege care se refera doar la promovare si la promovare rapida.
Pe de alta parte, instanta constata ca prin H.G. nr. 505/2011, de modificare si completare a H.G. nr. 110/2009, numarul de posturi in cadrul A.N.V. a fost redus de la 4586 la 3159, ceea ce probeaza ca reorganizarea a fost reala, iar reducerea numarului de posturi a fost efectiva. Acest din urma act normativ nu a fost contestat de catre reclamant, iar Ordinul XXXX/2011 a Presedintelui ANAF a fost emis tocmai pentru punerea in aplicarea a Hotararii de Guvern mai sus indicate..
- nerespectarea art. 100 si 99 din Legea 188/1999.
Reclamantului i s-a pus la dispozitie conform art. 99 (5) din Legea nr. 188/1999 lista cu functiile publice de executie vacante corespunzatoare, avand posibilitatea pana la data de 12.07.2011, de a opta pentru una dintre acestea. Drept urmare, reclamantul si-a exprimat optiunea pentru functia publica de inspector grad profesional asistent la Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Grad II- Iasi- aparat propriu la Compartimentul Echipe mobile. Deoarece in cadrul acestui birou existau 6 posturi vacante de inspector vamal grad profesional principal, pentru care 10 functionari publici (intre care si reclamantul ) si-au exprimat optiunea, in speta au devenit incidente prevederile art. 100 alin. 9 din Legea nr. 188/1999 care impun organizarea examenului pentru stabilirea personalului ce va ocupa postul de executie.
In privinta organizarii testarii profesionale ca un concurs, instanta apreciaza ca nici aceste dispozitii din Ordinul XXXX/2011 nu sunt nelegale, avand in vedere ca art. 100 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 prevede obligativitatea organizarii unui examen de catre autoritatea publica in cazul in care existau mai multe persoane care au optat pentru ocuparea aceleiasi functii publice, iar Regulamentul aprobat se referea chiar la organizarea si desfasurarea examenului de testare profesionala
Au fost respectate la organizarea acestui examen, toate cerintele generale impuse de H.G. nr. 611/2008 privind asigurarea publicitatii si transparentei datei sustinerii probei scrise, a bibliografiei si tematicei examenului, precum si a tuturor datelor de interes privind derularea concursului. Instanta a aratat mai sus motivul pentru care reclamantul nu se poate prevala de dispozitiile speciale referitoare la concursul de recrutare si de promovare intr-o functie publica, ci doar de cele generale, referitoare la principiile care guverneaza organizarea si dezvoltarea carierei functionarului public.
Prin urmare, avand in vedere rezultatele finale ale examenului de testare profesionala, in mod corect Vicepresedintele A.N.A.F. a emis Ordinul prin care reclamantului i-au incetat raporturile de munca prin eliberarea din functia publica.
- in ceea ce priveste motivul de nulitate a celor doua Ordine emise de ANV intemeiat pe faptul ca s-au incalcat dispozitiile art. 36 alin. 3 din Legea 188/1999, instanta constata ca nici acesta nu este dat.
Astfel, Ordinul XXXX/2011 a fost emis la data de xx.xx.xxxx si prevedea ca data de incetare a raporturilor de serviciu data de xx.xx.xxxx. La data emiterii lui reclamantul nu se afla in concediu medical, acesta intrand in concediu medical incepand cu data de xx.xx.xxxx si pana la data de xx.xx.xxxx, astfel cum rezulta din concediile medicale de la filele 15-26 dosar. La intoarcerea din concediul medical, a fost emis Ordinul XXX/xx.xx.xxxx prin care s-a modificat primul Ordin in sensul ca data incetarii raportului de serviciu este aceea de xx.xx.xxxx. Practic, reclamantului nu i-a fost modificat raportul de serviciu in perioada cat a fost in concediul medical. In aceasta perioada, el a avut raportul de serviciu suspendat, la fel ca si efectele primului Ordin, iar la intoarcerea in activitate in mod corect s-a modificat primul Ordin pentru a se da eficienta tocmai dispozitiilor pretins incalcate.
Pentru toate aceste motive, instanta constata ca este neintemeiata cererea reclamantului intrucat nici Ordinul XXXX/2011 emis de ANAF nu este nelegal, nici examenul organizat in baza sa si nici Ordinele emise de Autoritatea nationala a Vamilor , motiv pentru care, in temeiul art. 18 din legea 554/2004 o va respinge ca atare, inclusiv in privinta cererii de reintegrare in functie si de plata a drepturilor salariale si cererea de cheltuieli de judecata (conform art. 274 Cod procedura civila si principiului accesoriu "sequitur principale").
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE L E G I I ,
H O T A R A S T E :
Respinge ca nefondata actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul P. G., cu domiciliu ales la Cabinet Avocat T., cu sediul in Suceava, str. X nr.Y, bl.Z, sc.T, ap.U, jud. Suceava in contradictoriu cu paratele Agentia Nationala de Administrare Fiscala Bucuresti (care s-a subrogat si in drepturile si obligatiile procesuale ale paratei Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti), cu sediul in Bucuresti, str. Apollodor, nr. 17, sector 5 si Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Iasi cu sediul in Iasi, str. Anastasie Panu, nr. 26, judetul Iasi.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din data de xx.xx.xxxx.
PRESEDINTE, GREFIER,
CURTEA DE APEL SUCEAVA
SECTIA A II-A CIVILA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL
S E N T I N T A NR.XXX
Sedinta publica de la xx.xx.xxxx
Presedinte
Grefier
Pe rol, solutionarea actiunii in contencios administrativ formulata de reclamantul P. G., in contradictoriu cu paratele Agentia Nationala de Administrare Fiscala Bucuresti si Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti.
Dezbaterile asupra fondului au avut loc in sedinta publica din xx.xx.xxxx, sustinerile partilor fiind consemnate in incheierea de sedinta din acea data, redactata separat, care face parte integranta din prezenta hotarare, si cand, din lipsa de timp pentru deliberare, pronuntarea s-a amanat pentru astazi, xx.xx.xxxx, cand:
TRIBUNALUL
Deliberand asupra actiunii de fata, constata urmatoarele:
I. Prin cererea dresata Curtii de Apel Suceava - sectia a II a civila, de contencios administrativ si fiscal la data de xx.xx.xxxx, reclamantul P. G., in contradictoriu cu paratele Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna :
- anularea Ordinului nr.XXXX/xx.xx.xxxx emis de Presedintele ANAF ;
- constatarea nulitatii examenului organizat in baza pct. 5 din Ordinul nr.XXXX/xx.xx.xxxx;
- anularea Ordinelor nr.XXX/xx.xx.xxxx si nr.XXXX/xx.xx.xxxx emise de ANV si a operatiunilor administrative care au stat la baza emiterii acestora ;
- repunerea in situatia anterioara prin reintegrarea in functia de inspector vamal, grad profesional asistent la Biroul Vamal Stanca Costesti din cadrul DRAOV Iasi;
- obligarea paratelor la plata despagubirilor echivalente drepturilor salariale, actualizate in functie de rata inflatiei incepand cu data de xx.xx.xxxx si pana la data reintegrarii ;
- suspendarea executarii Ordinelor nr.XXX/xx.xx.xxxx si nr.XXXX/xx.xx.xxxx emise de ANV pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei ;
In motivarea actiunii s-a aratat ca prin Ordinul ANV nr.XXXX/xx.xx.xxxx s-a dispus incetarea raporturilor de serviciu incepand cu data de xx.xx.xxxx prin eliberarea reclamantului din functia de inspector vamal, grad profesional asistent la Biroul Vamal Stanca Costesti, deoarece incepand cu data de xx.xx.xxxx a fost in concediu medical, prin Ordinul ANV nr.XXX/xx.xx.xxxx s-a dispus modificarea acestuia in sensul ca raportul de serviciu inceteaza cu data de xx.xx.xxxx.
Ca aceste doua Ordine au avut la baza alte doua Ordine, respectiv Ordinele XXXX, nr. XXXXdin xx.xx.xxxx, emise de ANAF prin care au fost aprobate structurile organizatorice ale aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si directiilor judetene, statele de functii pentru structurile enumerate mai sus si Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea examenului de testare profesionala a functionarilor publici si personalului contractual din cadrul acestor structuri. Aceste din urma Ordine nu au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei si ca atare sunt lipsite de orice efect si forta legala, reclamantul invocand incalcarea art. 10 alin. 2 din Legea 24/2000, art. 116 din Constitutie si art. 58 alin. 1 din HG 1226/2007. Iar inexistenta acestor acte administrative normative derivata din neindeplinirea procedurii de publicare atrage nulitatea tuturor actelor subsecvente. In consecinta, si concursul organizat in temeiul lor este lovit de nulitate, iar actele administrative individuale emise in baza acestor ordine sunt nule absolut, astfel incat atat procedura de vacantare a postului de inspector vamal grad profesional superior cat si procedura de examen, cat si Ordinele ANV nr. XXXX/xx.xx.xxxx si nr.XXX/xx.xx.xxxx de eliberare din functie sunt nelegale.
S-a mai aratat ca potrivit art. 30 alin. 4 din Codul Muncii conditiile de organizare si modul de desfasurare a concursului sau examenului pentru ocuparea functiilor la institutiile si autoritatile publice si la alte unitati bugetare se stabilesc numai prin regulament aprobat prin Hotarare a Guvernului, motiv pentru care ordinul XXXX/2011 este nelegal.
S-a mai aratat ca potrivit HG 611/2008 ocuparea functiilor publice vacante e face prin concurs stabilit de aceste norme, iar art. 71 din acest act normativ stabileste ca sunt nule de drept concursurile pentru ocuparea functiilor publice din cadrul autoritatilor si institutiilor publice organizate cu nerespectarea prezentei hotarari. Reclamantul a considerat ca a fost incalcata in totalitate procedura stabilita prin aceasta Hotarare de guvern in sensul ca nu s-a respectat dispozitiile art. 38, referitoare la asigurarea publicitatii concursului cu cel putin 30 de zile inainte, ale art. 39 referitoare la publicarea anuntului in Monitorul oficial si intr-un ziar de larga circulatie intrucat, in cauza bibliografia a fost afisata cu 3 zile inainte de concurs. S-a invocat si incalcarea dispozitiilor art. 54 si 55 privind interviul(care nu are caracterul unei probe orale prin care se verifica din nou cunoasterea subiectelor din tematica si bibliografia anuntata - acestea fiind verificate prin proba scrisa).
Reclamantul a aratat ca nici o dispozitie din Legea 188/1999 nu prevede ca posturile ocupate de un functionar public investit in mod legal pot fi vacantate si supuse unei proceduri de concurs, art. 55 si 57 referindu-se la faptul ca doar functiile vacante pot fi ocupate prin concurs. Ca reorganizarea unei autoritati sau institutii publice nu se poate realiza prin vacantarea unui post legal ocupat si organizarea unui concurs, ci prin reducerea postului ocupat de functionarul public, potrivit art. 99 alin. 1 lit. b. Prin modul in care s-a procedat s-au incalcat dispozitiile art. 100 din Legea 188/1999.
Reclamantul a mai invocat nulitatea Ordinului XXXX/2011 care a fost emis in perioada cat reclamantul se afla in concediu medical, incalcandu-se dispozitiile art. 36 din legea 188/1999, nulitate care atrage si nulitate Ordinului subsecvent, respectiv Ordinul 220 prin care a fost modificata data incetarii raportului de serviciu.
Reclamantul a motivat si cererea de suspendare, dar instanta nu va mai relua aceasta argumentatie, ea nefacand obiectul cauzei in ciclul procesual al rejudecarii cauzei.
In dovedirea cererii s-au depus la dosar Ordinul XXX/xx.xx.xxxx, raspunsul la procedura prealabila, preavizul din xx.xx.xxxx, concedii medicale.
II. ANAF a formulat intampinare (filele 32-41 ds) prin care a solicitat respingerea ca inadmisibila a capatului de cerere referitor la anularea ordinului ANAF XXXX/2011 pentru faptul ca reclamantul nu a facut dovada indeplinirii procedurii prealabile, iar in ceea ce priveste capatul de cerere referitor la constatarea nulitatii examenului organizat in baza Ordinului de mai sus, s-a solicitat, de asemenea, respingerea actiunii ca inadmisibila intrucat nu are ca obiect un act administrativ in sensul art. 2 lit. c din legea 554/2004, fiind indicata in acest sens Decizia 3546/24.06.2009 data de Inalta Curte de Casatie si Justitie. In ceea ce priveste cererea de anulare a celor doua ordine emise de ANV, s-a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive.
Pe fond, s-a aratat ca Ordinele OPANAF XXXX/2011 si XXXX/2011 sunt acte administrative cu caracter individual intrucat prin acestea s-a aprobat structura organizatorica a Autoritatii Nationale a Vamilor si a structurilor regionale, judetene/ a municipiului Bucuresti, respectiv s-a aprobat statul de functii pentru aparatul central al Autoritatii nationale a vamilor si pentru unitatile subordonate si Regulamentul de organizare si desfasurare a examenului de testare profesionala pentru functionarii publici si personalul contractual. Ca atare, acestea nu trebuiau publicate in Monitorul oficial, potrivit art. 11 alin. 2 lit. b din legea 24/2000.
S-a mai aratat ca nu sunt adevarate sustinerile reclamantului potrivit carora nici o dispozitie din Legea 188/1999 nu prevede ca posturile ocupate de un functionar public investit in mod legal pot fi vacantate si supuse unei proceduri de concurs, aducandu-se ca argumente contrare faptul ca la nivelul Autoritatii Nationale a Vamilor a avut loc un proces de reorganizare declansat prin HG 565/2011 si continuata prin emiterea ordinelor XXXX si XXXX/2011 de catre Presedintele ANAF, ca la nivelul Autoritatii Nationale a Vamilor s-au redus posturile de la 4586 la 3159 posturi, ca in cuprinsul Ordinului XXXX/2011 se prevede ca art. 99 alin. 1 lit. b, alin. 3,4,5 si 6 sunt direct aplicabile, iar aceste dispozitii au fost respectate intru totul, in sensul ca reclamantului i s-a comunicat un preaviz prin care i s-a adus la cunostinta ca postul pe care il ocupa este afectat de reorganizare incepand cu data de xx.xx.xxxx, ca pana la data de 12.07.2011 poate opta pentru o functie publica corespunzatoare, iar in situatia in care pentru aceeasi functie au optat mai multi functionari, se organizeaza concurs. S-a mai invederat ca prin acelasi preaviz s-a adus la cunostinta functionarului ca lista posturilor vacante a fost publica pe site-ul www.customs.ro si afisata la sediul ANV si a structurilor subordonate, conform art. 99 alin. 5 din legea 188/1999, iar in situatia in care nu opteaza pentru nici un post, va fi eliberat fin functie. De asemenea, ca datele si informatiile privitoare la organizarea concursului, inclusiv a bibliografiei au fost afisate atat pe site-ul ANV, cat si pe site-ul ANAF. Prin urmare, a concluzionat parata ca nu ne regasim in nici o situatie prevazuta de art. 100 din Legea 188/1999 pentru ca nu s-au redus posturile ca urmare a modificarilor aduse atributiilor de serviciu, ci prin reducerea numarului de posturi, pentru incadrarea in cheltuielile bugetare.
Parata a motivat si solutia de respingerea a cererii de suspendare, dar instanta nu va mai relua aceasta argumentatie, ea nefacand obiectul cauzei in ciclul procesual al rejudecarii cauzei.
La intampinare nu s-au anexat inscrisuri.
III. Autoritatea Nationala a Vamilor a formulat intampinare (filele 42-54 ds) prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a acestei institutii in privinta capetelor de cerere referitoare la anularea Ordinelor emise de ANAF, iar pe fond a solicitat respingerea cererii ca nefondata.
In motivarea pe fond a intampinarii s-au reluat aceleasi argumente ca cele enuntate de ANAF, dar si urmatoarele argumente: reclamantul face in mod eronat la dispozitiile art. 56 si 57 din legea 188/199 intrucat este vorba de un proces de reorganizare si nu de ocupare a unei functii publice prin una din modalitatile prevazute de lege (promovare, transfer, redistribuire si concurs). Pentru aceleasi considerente nu sunt date nici apararile potrivit carora nu s-au respectat prevederile HG 611/2008.
S-a mai aratat, de asemenea, ca exista adresa 904.605 din 12.09.2011 emisa de Agentia Nationala a Functionarilor Publici prin care s-a avizat procesul de reorganizare si prin care s-a aratat ca modalitatea de organizare si de desfasurare a examenului organizat in cazul reorganizarii institutiei publice in temeiul art. 100 alin. 3 din legea 188/1999 se stabileste de catre fiecare autoritate sau institutie, aceasta nefiind reglementata de HG 611/2008.
Totodata, s-a aratat ca examenul pentru ocuparea functiilor pentru care au optat cel putin doi functionari s-au desfasurat cu respectarea ordinelor ANAF XXXX si XXXX/2011, iar in urma examenului reclamantul a fost declarat respins.
Parata a motivat si solutia de respingerea a cererii de suspendare, dar instanta nu va mai relua aceasta argumentatie, ea nefacand obiectul cauzei in ciclul procesual al rejudecarii cauzei.
La intampinare s-a anexat Ordinul XXXX/2011, Ordinul XXXX/2011 si anexele la acesta, lista persoanelor care vor sustine examenul din xx.xx.xxxx, lista functionarilor declarati admisi/respinsi la examenul din xx.xx.xxxx, lista cuprinzand rezultatele finale, practica instantelor in privinta cererilor de suspendare.
IV. Prin Sentinta XXX/xx.xx.xxxx, s-au respins exceptiile invocate si s-a admis actiunea, in sensul ca a fost anulat Ordinul XXXX/2011 emis de ANAF, s-a anulat concursul organizat de ANAF conform Ordinului de mai sus, s-au anulat Ordinele XXXX/2011 si XXX/xx.xx.xxxx emise de ANV, dispunandu-se reintegrarea reclamantului pe functia anterioara emiterii lor, cu plata drepturilor salariale cuvenite.
Prin Incheierea din xx.xx.xxxx, Curtea de Apel Suceava a respins cererea de suspendare formulata de reclamant.
V. Prin Decizia XXXX/2013 indreptata prin incheierea din xx.xx.xxxx, Curtea de Apel Suceava a solutionat recursul formulat impotriva sentintei de mai sus (si care a fost trimis spre solutionare de ICCJ prin Incheierea XXXX /2013 data in baza dispozitiilor art. XXIII alin. 2 si 4 din legea 2/2013 ) in sensul admiterii acestuia si casarii sentintei primei instante, cu trimiterea dosarului spre competenta solutionare Tribunalului Botosani - Sectia de Contencios Administrativ si fiscal.
A retinut instanta de recurs ca, astfel dupa cum a statuat constant si Inalta Curte de casatie si Justitie in practica sa, Ordinele Presedintelui ANAF nr. XXXX/2011 si respectiv XXXX/2011, ce au stat la baza ordinului nr. XXXX/2011, sunt acte administrative cu caracter individual ce produc efecte numai in raport cu persoanele care au facut parte din cadrul structurii ANV, respectiv ale caror functii au fost supuse reorganizarii prin reducerea numarului de posturi, ca atare el se adreseaza unui numar determinat de subiecte de drept, neputandu-se retine aplicabilitatea erga omnes a acestuia, rolul acestora fiind acela de a organiza in temeiul HG nr. 110/2009, structura concreta a ANV.
Odata stabilit faptul ca cele doua ordine mai sus indicate sunt acte individuale, devin aplicabile, in cauza, dispozitiile art. 11 alin. 2 lit. b din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, potrivit carora: "(2)Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei b)actele normative clasificate, potrivit legii, precum si cele cu caracter individual, emise de autoritatile administrative autonome si de organele administratiei publice centrale de specialitate", precum si dispozitiile art. 55 alin. 3 din Anexa 1 la HG nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii, potrivit carora: "Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ordinele, instructiunile si alte acte cu caracter normativ clasificate potrivit legii, precum si cele cu caracter individual".
Asa fiind, Curtea de Apel Suceava a apreciat ca, in mod gresit, a retinut instanta de fond ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 11 alin. 1 din Legea nr. 24/2000 si art. 5 alin. 4 din HG nr. 110/2009 privind organizarea si functionarea ANV, cerinta publicarii fiind prevazuta de lege in raport de un act administrativ cu caracter normativ, iar nu individual, cum este cazul ordinelor invocate in speta, emise in conditiile art. 5 alin. 3 si art. 7, art. 8 si art. 9 din HG 110/2009.
In aceste conditii, in mod neintemeiat a apreciat instanta de fond ca cele doua ordine, prin nepublicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, nu pot produce afecte juridice, de unde a retinut, in mod gresit caracterul nelegal al intregii proceduri de eliberare din functie a reclamantei, respectiv caracterul nelegal a tuturor actelor emise in aceasta procedura.
Cum instanta de fond a pronuntat solutia fara a intra in cercetarea fondului, Curtea, in baza dispozitiilor art. 312 Cod procedura civila, a trimis cauza spre solutionare Tribunalului Botosani ca instanta de fond.
VI. Ca atare, dosarul s-a inregistrat pe rolul Tribunalului Botosani la data de xx.xx.xxxx, primind prim termen de solutionare pe data de xx.xx.xxxx.
In aceasta etapa procesuala, reclamantul si-a completat cererea de chemare in judecata cu motivul de nelegalitate decurgand din faptul ca intreaga operatiune administrativa de reorganizare aprobata prin Ordinul XXXX/2011 a Presedintelui ANAF este lovita de nulitate intrucat nu s-au respectat prevederile art. 23 alin. 1 lit. e si alin. 2 lit. a din Legea 188/1999 in sensul ca reorganizarea institutiei prin reducerea numarului de posturi se poate face doar pe baza Planului de ocupare a functiilor publice elaborat anula si aprobat prin hotarare de Guvern.
La cererea partilor, avand in vedere reorganizarea Agentiei Nationale de administrare fiscala, instanta a constatat subrogarea ANAF in drepturile si obligatiile procesuale ale paratei Autoritatii Nationale a Vamilor si subrogarea Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Iasi in drepturile si obligatiile procesuale ale Directiei Regionale pentru Accize si Operatiuni vamale Iasi, aceasta din ultima institutie fiind introdusa in cauza pentru opozabilitate (Incheierea din xx.xx.xxxx-fila 18 ds)
De asemenea, instanta a solicitat documentatia care a stat la baza emiterii celor doua Ordine emise de Autoritatea Nationala a Vamilor.
In acest ciclu procesual, Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi care fusese introdusa pe citativ in recurs, ca institutie mandatara a recurentei Autoritatii Nationale a Vamilor a fost mentinuta pe citativ la solicitarea partilor, care au dorit mentinerea ca parata a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Iasi ce a preluat drepturile si obligatiilor procesuale a Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi, .
VII. Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta de rejudecare constata ca sentinta a fost casata pentru ca instanta sa se pronunte asupra fondului, intrucat prin Decizia de recurs nu s-au retinut neregularitati in privinta solutionarii exceptiilor invocate in primul ciclu procesual. De asemenea, prin Decizia de recurs s-a dat dezlegare in privinta motivului de anulare a Ordinului OPANAF XXXX/2011 decurgand din nepublicarea lui in Monitorul oficial, in sensul ca a fost apreciata ca nefondata argumentatia reclamantului, motiv pentru aceasta chestiune nu va mai fi reluata in aceasta faza procesuala pentru ca s-ar aduce atingere autoritatii de lucru judecat a deciziei data in recurs.
Cu privire la fondul cauzei, instanta retine urmatoarea situatie de fapt:
Prin Ordinul nr. XXXX/2011, emis de Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au fost aprobate structurile organizatorice ale aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si directiilor judetene.
Prin Ordinul nr. XXXX/2011 - emis de Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au fost aprobate statele de functii pentru structurile enumerate mai sus (art. 1 si 2) si Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea examenului de testare profesionala a functionarilor publici si personalului contractual din cadrul acestor structuri (art. 5).
La xx.xx.xxxx reclamantul a primit preaviz intrucat incepand cu data de xx.xx.xxxx postul pe care il ocupa este supus reorganizarii. In preaviz a fost anuntat ca trebuie sa-si exprime o optiune pentru un post din lista posturilor vacante publica pe site-ul ANV si la avizierul ANV, a directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale, directiilor judetene si a municipiului Bucuresti. Ca, in situatia in care postul pentru care a optat s-au mai inscris si alte persoane, se va organiza examen, iar datele referitoare la data sustinerii examenului, bibliografie si procedura de organizare si de desfasurare a examenului se va publica pe site-ul ANV si la avizierul indicat mai sus.
Reclamantul a sustinut examenul si a fost declarat respins.
Prin Ordinul Autoritatii Nationale a Vamilor nr. XXXX din xx.xx.xxxx s-a dispus ca incepand cu data de xx.xx.xxxx, reclamantului ii inceteaza raportul de serviciu prin eliberare din functia de inspector vamal, grad profesional asistent la Biroul Vamal Stanca Costesti din cadrul DRAOV Iasi, conform dispozitiilor art. 97 lit. c) si art. 99 alin. (1) lit. b), alin.(3), alin.(5) din Legea nr. 188/1999, privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Intrucat la data la care s-a dispus incetarea raportului de serviciu reclamantul era in concediu medical , prin Ordinul ANV nr.XXX/xx.xx.xxxx s-a dispus modificarea Ordinului nr.XXXX/xx.xx.xxxx in sensul ca raporturile de serviciu inceteaza incepand cu data de xx.xx.xxxx.
Reclamantul a solicitat anularea Ordinului XXXX/2011 emis de ANAF, a concursului organizat in baza acestuia si a celor doua ordine emise de Autoritatea Nationala a Vamilor pentru motivele expuse in cererea de chemare in judecata si cererea precizatoare pe care instanta le va analiza in continuare. La analiza facuta, instanta a avut in vedere punctele de vedere ale tuturor partilor implicate in cauza.
- motivul potrivit caruia Ordinul XXXX/2011 emis de ANAF, precum si Ordinul XXXX/2011, nu sunt publicate in Monitorul oficial si din acest motiv sunt inexistente nu mai trebuie cercetat in acest cadru procesual intrucat prin Decizia XXXX/2013 data de Curtea de Apel Suceava deja s-a inlaturat acest argument ca neintemeiat, existand putere de lucru judecat cu privire la acest aspect.
- nerespectarea, prin ordinul ANAF XXXX/2011, a dispozitiilor art. 30 alin. 4 din Codul Muncii, nu poate fi retinuta intrucat Codul Muncii reprezinta un act normativ cu caracter general in raport de Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, aceasta din urma lege avand un caracter special si aplicandu-i-se reclamantului potrivit principiului "specialul deroga de la general". Astfel, reclamantul a avut calitatea de functionar public, iar statutul sau este guvernat de Legea 188/1999 si doar in situatia in care aceasta lege speciala nu prevede o anumita situatie, se aplica in completare dreptul comun, respectiv Codul muncii, potrivit art. 117 din legea 188/1999.
- Hotararea 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici cuprinde Titlul I - Dispozitii generale privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, Titlul II - Organizarea carierei functionarilor publici care la randul lui cuprinde Capitolul 1- Dispozitii generale privind managementul carierei in functia publica, Capitolul 2- Organizarea concursului de recrutare a functionarilor publici, Capitolul 3- Desfasurarea concursului de recrutare, Capitolul 4 - Suspendarea si amanarea concursului de recrutare, Titlul III - Dezvoltarea carierei functionarilor publici care la randul lui cuprinde Capitolul 1-Numirea functionarilor publici, Capitolul 2- Perioada de stagiu a functionarilor publici debutanti, Capitolul 3- Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici, Capitolul 4 - Promovarea functionarilor publici, Capitolul 5 - Mobilitatea functionarilor publici, Capitolul 6 - Dispozitii tranzitorii si finale.
Vazand aceasta structura a acestui act normativ, instanta constata ca dispozitiile art. 38,39 si 71 din H.G. 611/2008 invocate de reclamant se refera la concursul de recrutare intr-o functie publica si nu la concursul la care a participat reclamantul (care era deja functionar public si in privinta caruia s-a pus problema reorganizarii institutiei din care a facut parte). Deci, aceste dispozitii legale nu sunt aplicabile cauzei de fata si ca atare nu poate decurge nici o nulitate din incalcarea lor. La fel, dispozitiile art. 54-55 din aceasta hotarare de Guvern se refera tot la concursul de recrutare intr-o functie publica.
- neintocmirea de catre Agentia Nationala a Functionarilor publici pentru anul 2011 a Planului de ocupare a functiilor publice din cadrul ANAF- ANV, plan care sa fie aprobat prin hotarare de Guvern, conform art. 23 din Legea 188/1999, motiv pentru care este nelegala intreaga operatiune administrativa de reorganizare aprobata prin Ordinul XXXX/2011 pentru incalcarea art. 22 indice 1 lit. b si 23 alin. 4 si 5 din legea 188/1999.
Instanta nu poate retine acest motiv de nelegalitate. In primul rand el este raportat la Ordinul XXXX/2011 al Presedintelui ANAF prin care s-a stabilit structura organizatorica a Autoritatii nationale a vamilor si a structurilor subordonate, Ordin care nu a fost contestat de reclamant. Intr-adevar, doar Ordinul XXXX/2011 referitor la statele de functii si la Regulamentul de organizare a concursului a fost contestat in prezenta actiune.
Pe de alta parte, instanta constata ca art. 23 alin. 4 din legea 188/1999 se refera la aprobarea prin hotarare a Guvernului a planului de ocupare a numarul maxim al functiilor publice rezervate promovarii functionarilor publici, deci nu are relevanta pentru cauza de fata care nu are ca obiect promovarea reclamantului. La fel, art. 22 indice 1 lit. b se refera la suspendarea organizarii si desfasurarii concursului sau, dupa caz, a examenului de catre ANFP atunci cand autoritatea sau institutia publica nu a transmis Agentiei Nationale a Functionarilor Publici planul de ocupare a functiilor publice, potrivit prevederilor art. 23 alin. (4) si (5), articole de lege care se refera doar la promovare si la promovare rapida.
Pe de alta parte, instanta constata ca prin H.G. nr. 505/2011, de modificare si completare a H.G. nr. 110/2009, numarul de posturi in cadrul A.N.V. a fost redus de la 4586 la 3159, ceea ce probeaza ca reorganizarea a fost reala, iar reducerea numarului de posturi a fost efectiva. Acest din urma act normativ nu a fost contestat de catre reclamant, iar Ordinul XXXX/2011 a Presedintelui ANAF a fost emis tocmai pentru punerea in aplicarea a Hotararii de Guvern mai sus indicate..
- nerespectarea art. 100 si 99 din Legea 188/1999.
Reclamantului i s-a pus la dispozitie conform art. 99 (5) din Legea nr. 188/1999 lista cu functiile publice de executie vacante corespunzatoare, avand posibilitatea pana la data de 12.07.2011, de a opta pentru una dintre acestea. Drept urmare, reclamantul si-a exprimat optiunea pentru functia publica de inspector grad profesional asistent la Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Grad II- Iasi- aparat propriu la Compartimentul Echipe mobile. Deoarece in cadrul acestui birou existau 6 posturi vacante de inspector vamal grad profesional principal, pentru care 10 functionari publici (intre care si reclamantul ) si-au exprimat optiunea, in speta au devenit incidente prevederile art. 100 alin. 9 din Legea nr. 188/1999 care impun organizarea examenului pentru stabilirea personalului ce va ocupa postul de executie.
In privinta organizarii testarii profesionale ca un concurs, instanta apreciaza ca nici aceste dispozitii din Ordinul XXXX/2011 nu sunt nelegale, avand in vedere ca art. 100 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 prevede obligativitatea organizarii unui examen de catre autoritatea publica in cazul in care existau mai multe persoane care au optat pentru ocuparea aceleiasi functii publice, iar Regulamentul aprobat se referea chiar la organizarea si desfasurarea examenului de testare profesionala
Au fost respectate la organizarea acestui examen, toate cerintele generale impuse de H.G. nr. 611/2008 privind asigurarea publicitatii si transparentei datei sustinerii probei scrise, a bibliografiei si tematicei examenului, precum si a tuturor datelor de interes privind derularea concursului. Instanta a aratat mai sus motivul pentru care reclamantul nu se poate prevala de dispozitiile speciale referitoare la concursul de recrutare si de promovare intr-o functie publica, ci doar de cele generale, referitoare la principiile care guverneaza organizarea si dezvoltarea carierei functionarului public.
Prin urmare, avand in vedere rezultatele finale ale examenului de testare profesionala, in mod corect Vicepresedintele A.N.A.F. a emis Ordinul prin care reclamantului i-au incetat raporturile de munca prin eliberarea din functia publica.
- in ceea ce priveste motivul de nulitate a celor doua Ordine emise de ANV intemeiat pe faptul ca s-au incalcat dispozitiile art. 36 alin. 3 din Legea 188/1999, instanta constata ca nici acesta nu este dat.
Astfel, Ordinul XXXX/2011 a fost emis la data de xx.xx.xxxx si prevedea ca data de incetare a raporturilor de serviciu data de xx.xx.xxxx. La data emiterii lui reclamantul nu se afla in concediu medical, acesta intrand in concediu medical incepand cu data de xx.xx.xxxx si pana la data de xx.xx.xxxx, astfel cum rezulta din concediile medicale de la filele 15-26 dosar. La intoarcerea din concediul medical, a fost emis Ordinul XXX/xx.xx.xxxx prin care s-a modificat primul Ordin in sensul ca data incetarii raportului de serviciu este aceea de xx.xx.xxxx. Practic, reclamantului nu i-a fost modificat raportul de serviciu in perioada cat a fost in concediul medical. In aceasta perioada, el a avut raportul de serviciu suspendat, la fel ca si efectele primului Ordin, iar la intoarcerea in activitate in mod corect s-a modificat primul Ordin pentru a se da eficienta tocmai dispozitiilor pretins incalcate.
Pentru toate aceste motive, instanta constata ca este neintemeiata cererea reclamantului intrucat nici Ordinul XXXX/2011 emis de ANAF nu este nelegal, nici examenul organizat in baza sa si nici Ordinele emise de Autoritatea nationala a Vamilor , motiv pentru care, in temeiul art. 18 din legea 554/2004 o va respinge ca atare, inclusiv in privinta cererii de reintegrare in functie si de plata a drepturilor salariale si cererea de cheltuieli de judecata (conform art. 274 Cod procedura civila si principiului accesoriu "sequitur principale").
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE L E G I I ,
H O T A R A S T E :
Respinge ca nefondata actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul P. G., cu domiciliu ales la Cabinet Avocat T., cu sediul in Suceava, str. X nr.Y, bl.Z, sc.T, ap.U, jud. Suceava in contradictoriu cu paratele Agentia Nationala de Administrare Fiscala Bucuresti (care s-a subrogat si in drepturile si obligatiile procesuale ale paratei Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti), cu sediul in Bucuresti, str. Apollodor, nr. 17, sector 5 si Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Iasi cu sediul in Iasi, str. Anastasie Panu, nr. 26, judetul Iasi.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din data de xx.xx.xxxx.
PRESEDINTE, GREFIER,
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Raporturi de munca
DECIZIE DE IMPUTARE. NELEGALITATEA EMITERII ACTULUI RAPORTAT LA DISP. ART. 169 (164) CODUL MUNCII republicat - Sentinta civila nr. 5773/97/2010 din data de 24.01.2011NERESPECTAREA CLAUZELOR NEGOCIATE PRIN CONTRACTUL INDIVIDUAL DE MUNCA. CONSECINTA OBLIGARII ANGAJATULUI LA PLATA UNOR DESPAGUBIRI. - Sentinta civila nr. 1648/97/2010 din data de 24.02.2011
SANCTIONARE DISCIPLINARA. EXCEPTIA TARDIVITATII EMITERII DECIZIEI - Sentinta civila nr. 680/LM/2011 din data de 21.04.2011
GREVA DE AVERTISMENT. NEINDEPLINIREA CONDITIILOR IMPUSE DE LEGEA NR. 62/2011, A DIALOGULUI SOCIAL.NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 1189/LM/2011 din data de 26.05.2011
Conflict de munca. Criteriile de acordare ale adaosului pentru sarbatoarea de Pasti prevazut in Contractul colectiv de munca. Functionarea sucursalei in baza delegarilor de competenta. - Sentinta civila nr. 1557/LM/2010 din data de 02.11.2010
Recurs rectificare carnet de munca - Sentinta civila nr. 1719 din data de 25.01.2010
Raspunderea patrimoniala a angajatilor. - Sentinta civila nr. 217 din data de 24.02.2011
Lipsa in gestiune. Raspunderea patrimoniala a mostenitorilor salariatului decedat. - Sentinta civila nr. 835 din data de 16.06.2011
Actiunea in raspundere patrimoniala. Prejudiciul produs de sofer prin depasirea consumului de combustibil. - Sentinta civila nr. 309 din data de 24.03.2011
Drepturi salariale - Sentinta comerciala nr. 472/CA din data de 09.09.2010
LITIGIU DE MUNCA. RASPUNDERE SUBSIDIARA - Decizie nr. 10 din data de 19.01.2010
Functionar public cu statut special. Incetarea raporturilor de serviciu urmare a intervenirii unei hotarari penale definitive de condamnare. Petenta ofiter de politie judiciara. Atacarea ordinului Ministerului Afacerilor de Interne prin care s-a constata - Decizie nr. 62/F din data de 10.04.2014
Acordarea indemnizatiei de dispozitiv - Decizie nr. 488/F din data de 25.04.2008
Spor de confidentialitate solicitat de magistrati – admisibilitate. - Decizie nr. 348/F din data de 16.04.2008
Acordarea pentru anumite categorii de politisti din cadrul structurilor teritoriale ale Politiei Romane, a suplimentelor de hrana M12B, daca acestia desfasoara activitati in ture. Aplicabilitatea HG nr. 65/2003 si Ordinul MAI nr. 440/2003. - Decizie nr. 617/R din data de 30.09.2008
Dreptul functionarilor publici angajati in structuri MIRA de a li se plati prima de concediu si sporul de fidelitate. Admisibilitatea chemarii in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor. - Decizie nr. 429/R din data de 01.07.2008
Legalitatea acordarii – pentru politisti a sporului de fidelitate si a primei de concediu. Drepturile salariale suspendate nu au fost anulate prin actele normative care au determinat suspendarea, anume legile bugetului de stat pe anul 2001-2006 - Decizie nr. 434/R din data de 01.07.2008
Reactualizarea debitului principal cu rata inflatiei si acordarea de dobanzi legale pentru neexecutarea la timp a obligatiilor de plata. Regim juridic si temeiuri de drept. - Decizie nr. 146/R din data de 03.04.2007
Contencios administrativ si fiscal - litigiu privind functionarii publici (Legea Nr.188/1999) - Sentinta civila nr. 7/CC din data de 03.02.2010
Sanctiune disciplinara. Vinovatie salariat. - Decizie nr. 1727 din data de 21.10.2013