InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Galati

PLATA PRIMEI DE VACANTA PENTRU FUNCTIONARII PUBLICI. PRESCRIPTIA DREPTULUI LA ACTIUNE

(Decizie nr. 70 din data de 05.02.2007 pronuntata de Curtea de Apel Galati)

Domeniu Raporturi de munca | Dosare Curtea de Apel Galati | Jurisprudenta Curtea de Apel Galati

         Prin sentinta civila nr.1827/7.11.2006 pronuntata de Tribunalul Galati in dosarul nr.3400/121/2006,a fost admisa  in parte actiunea formulata de reclamanta B. M. in contradictoriu cu parata Casa de Asigurari de  Sanatate Galati.
         A fost obligata parata catre reclamanta  la plata  primelor de vacanta pe perioada 2003-2005 actualizate cu rata inflatiei pana la data  efectuarii platii.
        A fost respins capatul de cerere privind obligarea paratei la plata primelor de vacanta  aferente  anilor 2001-2002 ca fiind prescris.
        A mai fost obligata  parata catre reclamanta la plata  sumei de 500 lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
Impotriva sentintei civile  au declarat recurs  reclamanta B. M. si parata Casa  de Asigurari de Sanatate Galati.
Prin decizia civila nr. 70/R/05.02.2007,  Curtea de Apel Galati, a admis recursul declarat de reclamanta B. M.  si a respins ca nefundat recursul declarat de parata pentru urmatoarele considerente.
                     Potrivit art.33 al.2 din Legea nr.188/1999 ce reglementeaza statutul functionarilor publici,  s-a prevazut ca functionarul public are dreptul pe langa indemnizatia de concediu , la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara  plecarii in concediu care se impoziteaza separat.
Prin urmare,  dreptul  la prima de vacanta s-a nascut prin lege ca un drept subiectiv neafectat de un termen suspensiv care confera titularilor acestui drept prerogativele in virtutea carora pot pretinde subiectului pasiv al raportului juridic, sa efectueze o anumita prestatie pozitiva  si anume aceea de a plati suma de bani cu titlu de prima de vacanta incepand cu data la care a expirat termenul.
Faptul  ca ulterior, prin acte normative succesive s-a dispus suspendarea exercitiului acestui drept  nu echivaleaza cu stingerea dreptului.
Dreptul in sine a existat si exista putand fi valorificat de catre reclamanta beneficiara si in cazul in care s-ar accepta ideea exprimata de recurenta, s-ar ajunge la situatia  in  care are dreptul se suspenda pe o perioada nedefinita, succesiv, iar persoana titulara a dreptului sa nu poata sa  il exercite niciodata.
In acest caz, dreptul  ar avea un caracter iluzoriu, abstract, fiind din start ingradit prin insasi imposibilitatea de a fi exercitat prin liber acces la justitie, 0 asemenea  situatie nefiind  in spiritul apararii drepturilor omului.
Mai mult decat  atat, suspendarea succesiva a dreptului afecteaza insasi substanta dreptului respectiv, de altfel un drept castigat prin intrarea in vigoare a actului normativ.
Ne raliem opiniei potrivit careia dreptul  la prima de vacanta, face parte din continutul dreptului la munca iar acest drept nu poate fi restrans in mod discriminatoriu.
Astfel art.53 din Constitutia Romaniei  arata clar, situatiile in care exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans iar restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica  .Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii.
Prin suspendarea succesiva a aplicarii normei de drept, s-a ajuns la situatia unei adevarate ingradiri a dreptului castigat si practic, la  anularea obligatiei corelative,  fara nici o justificare legala a acestei ingradiri.
In acest context, hotararea instantei de fond a fost  data cu aplicarea corecta a legii, respectiv in baza disp.art.33 al.2 din Legea nr.188/1999, iar,  asa  cum am  aratat mai sus, dreptul reclamantei - intimate este nascut si actual putand fi exercitat.
Sub aspectul pretinsei prescriptii a dreptului  la actiune  apartinand recurentei reclamante,curtea apreciaza  ca suspendarile succesive prevazute pentru acordarea primelor de vacanta  au avut ca efect inclusiv suspendarea curgerii termenului de prescriptie extinctiva.
         O alta interpretare  ar aduce atingere,asa cum s-a mai aratat,insasi  substantei dreptului  ceea ce este in  contradictie cu principiul constitutional care garanteaza realizarea drepturilor  acordate.
         Ca urmare,se impune a se considera ca dispozitiile art.10 al.3  din Legea nr.631/2002,art.9 al.7 din Legea nr.507/2003,art.8 al.7 din Legea nr.511/2004 si art.5 pct.5 din Legea nr.379/2005 au suspendat  inclusiv cursul prescriptiei dreptului la actiune  a carei acordare a  fost suspendata  prin acte normative doar temporare, emise datorita unor conditii financiare deosebite.
          In felul acesta s-a asigura  respectarea principiului increderii in statul de drept,fiind asigurata aplicarea legilor adoptate in spiritul si litera lor,concomitent cu  eliminarea oricarei  tendinte de reglementare  a unor situatii juridice fictive,facand necesar ca titularii drepturilor  acordate  sa nu poata fi obstaculati de a se bucura efectiv  de acestea  pentru perioada in care  ele au fost prevazute de lege.
          Drept urmare,pe baza si a principiului  repararii integrale a prejudiciului cauzat, a fost  admis recursul  declarat de reclamanta B. M.
         A fost  modificata  in parte sentinta civila nr.1827/7.11.2006 pronuntata de Tribunalul Galati si in rejudecare:
         A fost admisa actiunea formulata de reclamanta  B. M. in contradictoriu cu parata Casa  de Asigurari de Sanatate Galati.
A fost obligata parata catre reclamanta la plata primelor de vacanta   pe perioada 2001-2005 actualizate cu rata inflatiei pana la data  efectuarii platii.
          Au fost mentinute  celelalte  dispozitii ale sentintei civile recurate privind plata  cheltuielilor de judecata.
            A fost respins ca nefondat recursul  declarat de parata Casa de Asigurari de Sanatate  Galati.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Raporturi de munca

DECIZIE DE IMPUTARE. NELEGALITATEA EMITERII ACTULUI RAPORTAT LA DISP. ART. 169 (164) CODUL MUNCII republicat - Sentinta civila nr. 5773/97/2010 din data de 24.01.2011
NERESPECTAREA CLAUZELOR NEGOCIATE PRIN CONTRACTUL INDIVIDUAL DE MUNCA. CONSECINTA OBLIGARII ANGAJATULUI LA PLATA UNOR DESPAGUBIRI. - Sentinta civila nr. 1648/97/2010 din data de 24.02.2011
SANCTIONARE DISCIPLINARA. EXCEPTIA TARDIVITATII EMITERII DECIZIEI - Sentinta civila nr. 680/LM/2011 din data de 21.04.2011
GREVA DE AVERTISMENT. NEINDEPLINIREA CONDITIILOR IMPUSE DE LEGEA NR. 62/2011, A DIALOGULUI SOCIAL.NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 1189/LM/2011 din data de 26.05.2011
Conflict de munca. Criteriile de acordare ale adaosului pentru sarbatoarea de Pasti prevazut in Contractul colectiv de munca. Functionarea sucursalei in baza delegarilor de competenta. - Sentinta civila nr. 1557/LM/2010 din data de 02.11.2010
Recurs rectificare carnet de munca - Sentinta civila nr. 1719 din data de 25.01.2010
Raspunderea patrimoniala a angajatilor. - Sentinta civila nr. 217 din data de 24.02.2011
Lipsa in gestiune. Raspunderea patrimoniala a mostenitorilor salariatului decedat. - Sentinta civila nr. 835 din data de 16.06.2011
Actiunea in raspundere patrimoniala. Prejudiciul produs de sofer prin depasirea consumului de combustibil. - Sentinta civila nr. 309 din data de 24.03.2011
Drepturi salariale - Sentinta comerciala nr. 472/CA din data de 09.09.2010
LITIGIU DE MUNCA. RASPUNDERE SUBSIDIARA - Decizie nr. 10 din data de 19.01.2010
Functionar public cu statut special. Incetarea raporturilor de serviciu urmare a intervenirii unei hotarari penale definitive de condamnare. Petenta ofiter de politie judiciara. Atacarea ordinului Ministerului Afacerilor de Interne prin care s-a constata - Decizie nr. 62/F din data de 10.04.2014
Acordarea indemnizatiei de dispozitiv - Decizie nr. 488/F din data de 25.04.2008
Spor de confidentialitate solicitat de magistrati – admisibilitate. - Decizie nr. 348/F din data de 16.04.2008
Acordarea pentru anumite categorii de politisti din cadrul structurilor teritoriale ale Politiei Romane, a suplimentelor de hrana M12B, daca acestia desfasoara activitati in ture. Aplicabilitatea HG nr. 65/2003 si Ordinul MAI nr. 440/2003. - Decizie nr. 617/R din data de 30.09.2008
Dreptul functionarilor publici angajati in structuri MIRA de a li se plati prima de concediu si sporul de fidelitate. Admisibilitatea chemarii in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor. - Decizie nr. 429/R din data de 01.07.2008
Legalitatea acordarii – pentru politisti a sporului de fidelitate si a primei de concediu. Drepturile salariale suspendate nu au fost anulate prin actele normative care au determinat suspendarea, anume legile bugetului de stat pe anul 2001-2006 - Decizie nr. 434/R din data de 01.07.2008
Reactualizarea debitului principal cu rata inflatiei si acordarea de dobanzi legale pentru neexecutarea la timp a obligatiilor de plata. Regim juridic si temeiuri de drept. - Decizie nr. 146/R din data de 03.04.2007
Contencios administrativ si fiscal - litigiu privind functionarii publici (Legea Nr.188/1999) - Sentinta civila nr. 7/CC din data de 03.02.2010
Sanctiune disciplinara. Vinovatie salariat. - Decizie nr. 1727 din data de 21.10.2013